Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Աննե­րող ըլ­լանք դաւա­ճան­նե­րու հան­դէպ

Աննե­րող ըլ­լանք դաւա­ճան­նե­րու հան­դէպ
08.12.2020 | 00:15

Եր­վանդ Օ­տյա­նի այս հոդ­վա­ծը տպագր­վել է Կ. Պոլ­սի «Նոր Հա­յաս­տան» շա­բա­թա­թեր­թում 1919 թ., երբ սկս­վե­ցին հայ դա­վա­ճան­նե­րի հե­տապն­դում­նե­րը և նրանց նկատ­մամբ հա­տուց­ման գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը:
Ար­տատ­պե­լով սույ­նը, կու­զե­նա­յի ա­սել՝ մենք կս­տեղ­ծենք հի­րա­վի Նոր Հա­յաս­տան, որ­տեղ դա­վա­ճան­ներն այլևս եր­բեք ա­նե­լիք չեն ու­նե­նա:
Խա­չա­տուր ԴԱ­ԴԱ­ՅԱՆ

Այն չորս տա­րուան փոր­ձու­թիւ­նը, ո­րուն մատ­նուե­ցաւ Թուր­քիոյ հա­յու­թիւ­նը, ե­թէ մէկ կող­մէն ի վեր հա­նեց մեր ցե­ղին անն­կուն կո­րո­վը, ապ­րե­լու և տևե­լու ան­նուաճ կամ­քը, ու եր­բեմն ալ կռուե­լու և պայ­քա­րե­լու ոյ­ժը, միւս կող­մէ ցայ­տե­ցուց նաև նկա­րագ­րին հո­ռի կող­մե­րը ա­նոր ա­մե­նէն նող­կա­լի ձևե­րո­վը: Այդ հա­յա­ջինջ հա­լա­ծանք­նե­րու սև և ա­նի­ծեալ տա­րի­նե­րուն գտ­նուե­ցան հա­յեր, ո­րոնք դրա­մի սի­րոյն կամ ի­րենց ան­ձը ապ­րեց­նե­լու հա­մար չվա­րա­նե­ցան Ո­ճի­րին միա­նա­լու և դա­ւա­ճա­նե­լու ի­րենց ցե­ղին դէմ:
Ա­յո՛, հայ մատ­նիչ­ներ ու դա­ւա­ճան­ներ գտ­նուե­ցան, ու հա­րիւր­նե­րով, ո­րոնք ո՛չ միայն Պոլ­սոյ մէջ, այլ գա­ւառ­նե­րու ա­մէն ան­կիւն­նե­րը դա­ւե­ցին ի­րենց ազ­գա­կից­նե­րուն դէմ ու պատ­ճառ ե­ղան շա­տե­րու նա­հա­տա­կու­թեան, կա­խա­ղա­նի վրայ, զն­տան­նե­րու խո­րը կամ ա­նա­պատ­նե­րու մէջ:


Այդ ա­նարգ հո­գի­նե­րը, մինչ ամ­բողջ չորս տա­րի, դա­ւա­ճան­նե­րու ոտ­քե­րուն տակ, ա­նոնց գար­շա­պար­նե­րուն կառ­չած, մատ­նե­ցին ու մատ­նե­ցին ա­նընդ­հատ, նույ­նիսկ ա­նոնք ար­դէն հա­լա­ծան­քի յոր­ձան­քէն բռ­նուած ան­լուր ջան­քե­րով հա­զիւ կը յա­ջո­ղին ի­րենց էու­թիւ­նը պահ­պա­նել:
Պէտք է սա­կայն նկա­տել, իբրև մխի­թա­րու­թեան կէտ մը, որ մատ­նու­թիւն ու դա­ւա­ճա­նու­թիւն մեր նկա­րագ­րին էա­կան մէկ մա­սը չեն կազ­մեր, ո՛չ ալ մե­զի յա­տուկ ա­նար­գու­թիւն­ներ են: Ա­մէն ազգ, ա­մէն ժա­մա­նակ մատ­նիչ­ներ ու դա­ւա­ճան­ներ ու­նե­ցած է իր մէջ: Նոյ­նիսկ այս ընդ­հա­նուր պա­տե­րազ­մի շր­ջա­նին անգ­լիա­ցի­նե­րու, գեր­ման­նե­րու, ֆրան­սա­ցի­նե­րու, ի­տա­լա­ցի­նե­րու կամ աւ­ստ­րիա­ցի­նե­րու մէջ գտ­նուե­ցան մար­դիկ, ո­րոնք ի­րենց հայ­րե­նի­քի դէմ դա­ւե­ցին:
Բայց տար­բե­րու­թիւն մը կայ, և շատ կարևոր, մեր և ու­րիշ ազ­գե­րու միջև, և կ՛ու­զեմ մաս­նա­ւո­րա­բար ա­սոր վրայ ծան­րա­նալ:
Մինչ­դեռ ու­րիշ­ներ ի­րենց մատ­նիչ­նե­րուն կամ դա­ւա­ճան­նե­րուն հան­դէպ ան­նե­րող են ու չեն վա­րա­նիր ի­րենց վրայ ա­մե­նա­փոքր չա­փով այս­պի­սի ա­րատ մը բե­րող ան­ձը ա­մե­նա­խիստ պա­տիժ­նե­րու են­թար­կել և կամ յա­ւի­տե­նա­պէս զայն ա­նար­գու­թեան սիւ­նին գա­մե­լու, մենք, ա­ւա՜ղ, ան­հասկ­նա­լի ու դա­տա­պար­տե­լի նե­րո­ղամ­տու­թիւն մը ցոյց կու­տանք այդ­պի­սի ստո­րին ա­րա­րած­նե­րու հան­դէպ՝ շու­տով կը մոռ­նանք ա­նոր գոր­ծած չա­րիք­նե­րը և նոյ­նիսկ եր­բեմն կ՛ար­դա­րաց­նենք զին­քը:


Հո՛ս է ա­հա մեր մեծ պա­կա­սու­թիւ­նը, մեր նկա­րագ­րին դա­տա­պար­տե­լի մա­սը:
Այդ նե­րո­ղամ­տու­թեան շնոր­հիւ կը տես­նենք, որ յա­ճախ յայտ­նի դա­ւա­ճան մը կը շա­րու­նա­կէ մեր մէջ ապ­րիլ իբրև պա­տուա­ւոր անձ, շփ­ման մէջ մնալ ա­մե­նուն հետ, իր սո­վո­րա­կան կեան­քը շա­րու­նա­կել անխ­ռով ու հան­դար­տիկ:
Ա­հա՛ այս բա­նը կա­րե­լի չէ բա­րո­յա­կա­նի ա­ւե­լի բարձր մա­կար­դա­կի մը վրայ գտ­նուող ու­րիշ ազ­գե­րի մէջ: Հո՛ն դա­ւա­ճան մը ե­թէ ար­դա­րու­թեան ձեռ­քով ի­րեն ար­ժա­նի պա­տի­ժը չկ­րէ իսկ, հան­րա­յին կար­ծի­քին առջև ար­դէն բա­րո­յա­պէս մե­ռած է, և ո՛չ մէկ պա­տուա­ւոր անձ կը զի­ջա­նի ձեռ­քը սեղ­մե­լու կամ հե­տը խօ­սե­լու: Եվ այս պա­տի­ժը յա­ճախ ա­ւե­լի դառն է, քան դա­տա­ւո­րի կող­մէ տուած պա­տի­ժը: Հան­րա­յին կար­ծի­քի այս հզօր ար­տա­յայ­տու­թիւ­նը մենք՝ հա­յերս, չու­նինք բնաւ:
Երբ ե­ռա­մեայ աք­սո­րան­քէ ետք վե­րա­դար­ձայ Պո­լիս, բա­րե­կամ­ներ այս ու այն մար­դուն ա­նու­նը տա­լով կ՛ը­սէին.
-Այ­սինչն ալ խա­ֆիէ էր, այ­նինչն ալ խա­ֆիէ էր:
Այդ ա­նուն­նե­րէն մէկ քա­նի­նե­րը գի­տէի ար­դէն: Հա­լէ­պի ու Գո­նեա­յի բան­տե­րու պա­տե­րուն վրայ կար­դա­ցած էի այդ դա­ւա­ճան­նե­րուն ա­նուն­նե­րը, ա­նէծ­քի ու նա­խա­տինք­նե­րու տա­րա­փի մը տակ գրուած խեղճ աք­սո­րեալ­նե­րու կող­մէ:
-Հի­մակ որ ա­զա­տու­թիւ­նը ե­կաւ, ի՞նչ կ՛ը­նեն այդ մար­դի­կը,-հար­ցու­ցի:
-Ինչ պի­տի ը­նեն, ի­րենց վաստ­կած դրամ­նե­րը կու­տեն, հան­գիստ կ՛ապ­րին, մար­դի­կը ի­րենց ա­պա­գան ա­պա­հո­ված են:
-Եվ դուք կը շա­րու­նա­կէ՞ք հե­տեր­նին տես­նուիլ:
-Ի՞նչ պի­տի ը­նենք, ա­նե­րես մար­դիկ են, կու­գան, կը խօ­սին…
-Դուրս վռն­տե­ցէք զի­րենք:
-Կ՛ըլ­լա՞յ մի…
Եվ ա­հա այդ յայտ­նի դա­ւա­ճան­նե­րը մինչև այ­սօր ոևէ բա­րո­յա­կան պա­տի­ժի մը չեն են­թար­կուած, ա­նա­մօ­թա­բար հրա­պա­րա­կին վրայ են, ի­րենց­մէ ո­մանք նոյ­նիսկ կա­տա­ղի ազ­գայ­նա­մոլ­ներ, թր­քա­տեաց­ներ դար­ձած են, Հա­յաս­տան եր­թա­լու, Կի­լի­կիան շենց­նե­լու ծրա­գիր­ներ ու­նին:
Եր­բէք չպի­տի զար­մա­նամ, ե­թէ վա­ղը այդ մար­դի­կը սպր­դին ազ­գա­յին շր­ջա­նակ­նե­րու մէջ, այ­սինչ միու­թեան կամ այ­նինչ ըն­կե­րու­թեան մէջ մտ­նեն, ժո­ղով­նե­րու կամ յանձ­նա­խում­բե­րու մաս­նակ­ցին:
Ար­դէն Մկր­տի­չեան մը չհա­մար­ձա­կե­ցա՞ւ մի­թէ մամ­լոյ ա­զա­տու­թե­նէն ինքն իսկ իր քուր­ջի կտո­րը հրա­տա­րա­կել և ըն­թեր­ցող­ներ գտ­նել, ո­րոնց առջև ինք­նար­դա­րա­ցու­մի փոր­ձեր ալ ը­րաւ:
Հմա­յեակ Ա­րա­մեանց մըն ալ մի­թէ տա­կա­ւին չճգ­նի՞ր ջու­րին ե­րե­սը ել­լե­լու և ինք­զին­քը իբրև յե­ղա­փո­խա­կան մա­քուր գոր­ծիչ ցոյց տա­լու և նոյ­նիսկ կ՛ը­սեն թէ օ­րա­թերթ մը հրա­տա­րա­կե­լու ծրա­գիրն ալ ու­նի ե­ղեր…
Ա­հա՛ այս տե­սակ երևոյթ­ներ ան­կա­րե­լի է, որ տե­ղի ու­նե­նան եւ­րո­պա­կան քա­ղա­քա­կիրթ եր­կիր­նե­րու մէջ, ո­րով­հետև հոն գո­յու­թիւն ու­նի հան­րա­յին կար­ծիք մը, որ խե­ցեվճ­ռով գի­տէ դա­տա­պար­տել հան­րա­յին բա­րո­յա­կա­նի դէմ գոր­ծող­նե­րը և թոյլ չտալ, որ ա­նոնք շա­րու­նա­կեն խա­ղալ ի­րենց ա­ղե­տա­ւոր դե­րը:
Որ­չափ ա­տեն որ այդ հան­րա­յին կար­ծի­քը պակ­սի մեր մէջ, կա­րող չպի­տի ըլ­լանք բարձր պա­հել մեր բա­րո­յա­կան նկա­րա­գի­րը:

Դիտվել է՝ 25199

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ