Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Եթե քարը նրա կամքին ենթարկվում է մոմի պես, ապա նրան տանք Մոմիկ մականունը»

«Եթե քարը նրա կամքին ենթարկվում է մոմի պես, ապա նրան տանք Մոմիկ մականունը»
25.06.2019 | 02:07

ՄՈՄԻԿԻ ԹԱՆԳԱՐԱՆԸ


Հայաստանի պատմամշակութային վայրերի ու բնության հուշարձանների շարքում Վայոց ձորի մարզում 13-14-րդ դարերում կառուցված Նորավանք վանական համալիրը յուրահատուկ այն վայրերից է, որը պարտադիր ներառվում է զբոսաշրջիկի, տեղաբնակի կամ թե դպրոցականի զբոսաշրջության ընդգրկուն ցանկում: Նորավանքը հանրապետության այն տեսարժան վայրերից է, որի մասին ասում են՝ գալ Հայաստան և չտեսնել Նորավանքը, նշանակում է չտեսնել ու չճանաչել Հայաստանը:
Հերթական անգամ Նորավանք այցելության ժամանակ համալիրի շրջակայքը բազմամարդ էր այլազգի զբոսաշրջիկներով ու հանրապետության հյուսիսային մարզերից եկած դպրոցականներով: Համալիրի պատմությանը չեմ անդրադառնա, քանի որ այդ մասին շատ է գրվել: Ինձ հետաքրքրեց այն, որ զբոսաշրջիկներից քչերն էին հետաքրքրված համալիրին հարող տարածքում համեստորեն իր այցելուներին սպասող Մոմիկի թանգարանով: Այն բացվել է 2010 թվականին, 13-րդ դարի Ճարտարապետ, քանդակագործ, գրիչ և մանրանկարիչ Մոմիկի 750-ամյակին նվիրված տոնակատարության ժամանակ։

ԱՎԱՆԴԱՊԱՏՈՒՄ


Ընթերցողին թերևս կհետաքրքրի Նորավանքի ճարտարապետ Մոմիկի մասին գեղեցիկ ու միաժամանակ տխուր ավանդապատումը: Վարպետ Մոմիկը սիրահարված էր Սյունիքի տիրակալ իշխան Օրբելյանի գեղեցկուհի աղջկան: Օրիորդն էլ առանց Մոմիկի անգամ մեկ օր չէր կարող ապրել: Բայց երբ այդ մասին իմացավ աղջկա հայրը, կանչեց իր մոտ վարպետ Մոմիկին ու ասաց.
-Աղջկաս կամուսնացնեմ քեզ հետ: Բայց այն պայմանով, որ դու երեք տարվա ընթացքում աննկարագրելի գեղեցկության մի տաճար կառուցես:
Երիտասարդ ճարտարապետը անհապաղ սկսեց տաճարի կառուցումը: Նա հսկա մեծաբեկորներ էր հայթայթում շրջակայքի ժայռերից, պատրաստում էր տաճարի համար շինանյութեր: Շինարարությունը հաջող առաջ էր գնում, արդեն մոտենում էր նրա ավարտը: Մոմիկը բարձրանում է համարյա ավարտված գմբեթի վրա և ցնծում է իր հոգու մեջ՝ պատկերացնելով հանդիպումը սիրած աղջկա հետ: Բայց այդ ժամանակ տաճարին սրարշավ մոտենում է մի ձիավոր. իջնում է ձիուց, բարձրանում է գմբեթի վրա ու այնտեղից վայր է գցում մեծ վարպետին: Այդպես էր հրամայել ծառային նրա տերը` Սյունիքի տիրակալ իշխանը: Եվ անբախտ Մոմիկը տեղն ու տեղը մահանում է՝ ձեռքերում բռնած գմբեթի վերջին քարը: Այդ քարը դարձավ մեծ ճարտարապետի շիրմաքարը:


Բայց մնաց, չմեռավ Նորավանքի գեղեցկությունր: Դարերը նրա գեղեցկությունը դարձրին ավելի ապշեցուցիչ: Եվ արդեն յոթ դար անընդմեջ այդ գեղեցկությունը երգում են հավերժ կապույտ երկինքը, հավերժ ոսկե արևը, հավերժ կարմիր սարերը:
Մինչ օրս էլ վանքի պատերի վրա արված մանրանկարները և խաչքարերն ապշեցնում են իրենց վարպետությամբ ու հանդարտությամբ: Վարպետի ձեռքում գտնվող յուրաքանչյուր նյութից ասես լույս էր հորդում: Անցել է ավելի քան 700 տարի, սակայն այդ լույսի կարմրավուն ճառագայթներն արտացոլվում են Նորավանքը շրջապատող լեռների ու ժայռերի վրա: ՈՒշադիր այցելուն անհնար է, որ չնկատի դա:


Մոմիկը ծնվել է Հարց ձորում, ամենայն հավանականությամբ 13-րդ դարի 60-ական թվականներին (1260-1339 թթ): Ոչինչ հայտնի չէ նրա մանկության և ուսման տարիների մասին: Աոաջին հիշատակությանը Մոմիկի մասին հանդիպում ենք 1283 թ. կազմված մի գրչագրում, ուր կան մի քանի մանրանկարներ հետևյալ մակագրությամբ. «Մոմիկ նկարիչ խորանին յիշեցէք աղաչեմ»։ Պահպանվել է մի հիշատակություն այն մասին, թե ինչպես է մետրոպոլիտ Ստեփանոս Օրբելյանը Նորավանքում մրցույթ կազմակերպում 40 քանդակագործների մասնակցությամբ՝ որոշելու համար, թե ով ավելի արագ կքանդակի մեկ մատնաչափ խաչ: Հաղթում է 16-ամյա մի պատանի: «Եթե քարը նրա կամքին ենթարկվում է մոմի պես, ապա եկեք նրան և հաղթողի մրցանակը տանք, և Մոմիկ մականունը»,- ասում է Ստեփան Օրբելյանը: Մոմիկը դառնում է Օրբելյան իշխանական տան և հատկապես նշանավոր պատմիչ, Սյունյաց մետրոպոլիտ Ստեփանոս Օրբելյանի մտերիմը, նա միաժամանակ Օրբելյան իշխանական տան քարտուղարն էր, պալատական նկարիչ-ճարտարապետը, փոխարինում է նաև վարդապետ Սիրանեսին, որը նույնպես հայտնի ճարտարապետ-քանդակագործ էր: Մոմիկը ժամանակին ուսանել է Գլաձորում և իր երիտասարդ տարիներին աշխատել Սիրանեսի մոտ: Ենթադրվում է, որ երբ մետրոպոլիտ ձեռնադրվելու համար Ստեփանոս Օրբելյանը մեկնում է Կիլիկիա, նա իր հետ տանում է նաև Մոմիկին: Կիլիկիայում նա մի շարք գործեր է ստեղծում, այդ թվում՝ Կեռան թագուհու Ավետարանը։
Իր գործունեությունը սկսելով որպես մանրանկարիչ, Մոմիկը շատ շուտով ուժերը փորձում է մերձակից արվեստների` քանդակագործության և ճարտարապետության ասպարեզներում, ստեղծելով մի շարք հոյակապ, անկրկնելի գործեր։ 1292 թ. Նորվանքում նա ծաղկում է մի Ավետարան՝ Հովհաննես և Թադեոս կրոնավորների պատվերով։ ՈՒշագրավ է, որ Մոմիկը այս շրջանում արդեն հանդես է գալիս և՛ որպես ճարտարապետ, և՛ որպես քանդակագործ։ Այդ է վկայում Ստեփանոս Օրբելյանի կողմից 1295 թվականին Տաթևում կառուցված ս. Գրիգոր եկեղեցին, որի ճարտարապետական ձևերի համեմատությունը Մոմիկի 1321 թ. Արփայում կառուցած եկեղեցու հետ կասկած չի թողնում, որ այն կառուցել է հենց ինքը՝ Մոմիկը։

ՄՈՄԻԿԻ ՇՆՉՈՎ ԼԵՑՈՒՆ ԹԱՆԳԱՐԱՆԸ


Թանգարանի մուտքի մոտ՝ պատերի տակ շարված են ժամանակին երկրաշարժից վնասված խաչքարերի կտորներ: Ներսում՝ փոքրիկ միջանցքում Մոմիկի երկու բարձրաքանդակների պատճեններն են, որոնց բնօրինակները զարդարում են Նորավանքի Սուրբ Աստվածածին (Բուրթելաշեն), Սուրբ Ստեփանոս Նախավկա, Սուրբ Գրիգոր եկեղեցիների մուտքերը: Ցուցափեղկերում գրիչ և ծաղկող Մոմիկի՝ 1292-ին գրած 320 թերթից բաղկացած Ավետարանն է, մեծ ու փոքր հոգևոր գրքեր: Պատի երկայնքով փակցրած Օրբելյանների տոհմածառը վկայում է երբեմնի հզոր թագավորական գերդաստանի ձևավորման մասին: Օրբելյաններն այստեղ են եկել Վրաստանից և հաստատվելով ՝ կառուցել Նորավանքը: Հիմնադիրը եղել է Լիպարիտը, որի որդուց էլ սկզբնավորվել է Օրբելյանների գերդաստանը: Նորավանքը երեք դար շարունակ եղել է հոգևոր և մշակութային կենտրոն, Օրբելյանների համար ծառայել որպես դամբարանատուն:
Թանգարանի բազմաթիվ ցուցանմուշների շարքում առանձնակի հետաքրքրություն են ներկայացնում մանրանկարչության համար կիրառվող բուսական և հանքային ծագման ներկանյութերը, որոնցից ստանում էին ներկ ու թանաք՝ մատյանները գրելու կամ ծաղկելու համար: Ամենատարածված նյութը եղել է Նորավանքը շրջապատող ժայռերի նարնջագույնը: Կենդանական ծագման ներկանյութը եղել է որդան կարմիրը, որը լայնորեն կիրառվում էր մանրանկարչության մեջ: Ի դեպ, այդ գույնը ստացվում էր մեծ դժվարությամբ, քանի որ 50 հազար որդից ստանում էին ընդամենը 10 գրամ ներկ:


Ցուցանմուշներից ուշագրավ են նաև մյուռոնօրհնության արարողության ժամանակ կիրառվող պարագաները, Նորավանքի համալիրի տարածքում հայտնաբերված թրծված կավամանների բեկորները, կանացի արծաթե զարդերը, միջնադարյան կաշվե իրերը, մաշիկը, հայկական և մոնղոլական մետաղադրամները, կենցաղային իրեր: Թանգարանի ցուցասրահի կենտրոնում Ամենայն հայոց կաթողիկոս Գարեգին 1-ինի կիսանդրին է, հենց նա էլ կատարել է 1999 թ. կանադահայ բարերար Դիանա և Տիգրան Հաջեթյանների աջակցությամբ վերանորոգված համալիրի եկեղեցու վերաօծումը:
Նորավանքում Մոմիկի հիշատակը հավերժացնող միայն մի համեստ խաչքար է մնացել, կանգնեցված նրա մահից հետո, հավանաբար նրա աշակերտների կողմից։
Հայ եկեղեցու տոնացույցում Աշխարհամատրան կամ Կանաչ կիրակի կոչվող տոնը (Սբ Զատիկին հաջորդող երկրորդ կիրակին) ավանդաբար համարվում է Նորավանքի ուխտի օրը: Համալիրի աշխատողների հավաստմամբ` այդ օրը բարձրաբերձ լեռների գրկում ծվարած վանական համալիր ձգվող ճանապարհով ուխտավորների երթն անվերջանալի է թվում:

Անուշ ՆԵՐՍԻՍՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 4965

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ