Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Հետ­հե­ղա­փո­խա­կան իշ­խա­նու­թ­յուն­նե­րը շա­րու­նա­կում են ներ­քին թշ­նա­մու կեր­պար ստեղ­ծել»

«Հետ­հե­ղա­փո­խա­կան իշ­խա­նու­թ­յուն­նե­րը շա­րու­նա­կում են ներ­քին թշ­նա­մու կեր­պար ստեղ­ծել»
15.10.2019 | 00:30

«Ի­րա­տե­սի» զրու­ցա­կիցն է քա­ղա­քա­կան գի­տու­թյուն­նե­րի դոկ­տոր, ԵՊՀ կի­րա­ռա­կան սո­ցիո­լո­գիա­յի ամ­բիո­նի վա­րիչ ԱՐ­ԹՈՒՐ Ա­ԹԱ­ՆԵ­ՍՅԱ­ՆԸ:

- Հա­յաս­տա­նում քա­ղա­քա­կան վե­րա­դա­սա­վո­րում­նե­րից գրե­թե տա­րիու­կես ժա­մա­նակ է ան­ցել: Ե­թե գնա­հա­տե­լու լի­նենք իշ­խող ու­ժի քայ­լերն ու գոր­ծե­լաո­ճը, ա­պա պե­տու­թյան կա­ռա­վար­ման ղե­կը ստանձ­նած­ներն ինչ­քա­նո՞վ ու ինչ­պե՞ս են կա­րո­ղա­ցել կյան­քի կո­չել մարդ­կանց հույ­սե­րը:
-Նա­խորդ տար­վա ապ­րիլ-մա­յի­սյան ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րից հե­տո ան­ցած ժա­մա­նա­կա­հատ­վա­ծը կբ­նու­թագ­րեի որ­պես վե­րա­դարձ նա­խորդ իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի օ­րոք ձևա­վոր­ված քա­ղա­քա­կան մշա­կույ­թին, ուղ­ղա­կի՝ մեկ այլ ճա­նա­պար­հով: Դար­ձյալ կո­ռուպ­ցիոն դրսևո­րում­նե­րի ա­կա­նա­տեսն ենք լի­նում, «ծա­նոթ-բա­րե­կամ-ըն­կեր-քա­վոր-սա­նիկ» մո­տեց­մամբ աշ­խա­տան­քի նշա­նա­կե­լու, այս մի բուռ ժո­ղովր­դին «յու­րա­յին­նե­րի» և «օ­տար­նե­րի» բա­ժա­նե­լու, «յու­րա­յին­նե­րի» հա­մար կա­նաչ լույս վա­ռե­լու հս­տակ մի­տում ու բո­լո­րին միևնույն եր­գը «եր­գաց­նե­լու» ցան­կու­թյուն կա: Ե­թե նա­խորդ իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի օ­րոք այս ա­մե­նը ներ­կա­յաց­վում էր որ­պես այդ իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի գոր­ծե­լաոճ, ա­պա այ­սօր­վա իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը միևնույն գոր­ծե­լաո­ճը բա­ցատ­րում են «ժո­ղովր­դի ցան­կու­թյամբ»՝ ա­սե­լով, թե «ժո­ղո­վուրդն է մեզ դրա ի­րա­վուն­քը տվել», «ժո­ղո­վուրդն է լիա­զո­րել»: Գար­նա­նա­յին ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րի ակ­տիվ մաս­նա­կի­ցը լի­նե­լով` նշեմ. հրա­պա­րակ­նե­րում ու փո­ղոց­նե­րում հա­վաք­ված ժո­ղո­վուր­դը նո­րըն­տիր իշ­խա­նու­թյուն­նե­րին չէր լիա­զո­րել քա­ղա­քա­կան մար­մին­նե­րի կազ­մը ձևա­վո­րել «ծա­նոթ-բա­րե­կամ­նե­րից»: Ա­վե­լին՝ չէր ա­ջակ­ցել, որ իր ա­նու­նից կա­ռա­վար­ման գրե­թե բո­լոր ո­լորտ­նե­րում մա­սամբ հիմ­նա­վոր­ված ու մաս­նա­գի­տա­կան մո­տե­ցում­ներն ար­հա­մար­հող կտ­րուկ քայ­լեր ի­րա­կա­նաց­վեն: Իսկ որ­պես մաս­նա­գետ ըն­դգ­ծեմ՝ քա­ղա­քա­կան ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րի զանգ­վա­ծայ­նու­թյու­նը պայ­մա­նա­վոր­ված էր ոչ այն­քան տար­բեր ան­ձե­րի հե­ղի­նա­կու­թյամբ, որ­քան տն­տե­սա­կան և ներ­քա­ղա­քա­կան էա­կան բա­րե­փո­խում­նե­րի անհ­րա­ժեշ­տու­թյամբ: Հա­սա­րա­կու­թյան շր­ջա­նում ա­ռա­ջա­ցած զգաց­մուն­քա­յին զար­թոնքն ու լա­վա­տե­սու­թյու­նը պայ­մա­նա­վոր­ված էին ոչ թե հե­ռուս­տա­տե­սու­թյամբ կամ ֆեյս­բու­քում նոր դեմ­քեր տես­նե­լու ցան­կու­թյամբ, այլ երկ­րում ար­մա­տա­ցած հիմ­նախն­դիր­նե­րը միաս­նա­բար լու­ծե­լու հույ­սով: Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նը լի­ներ, թե մեկ ու­րի­շը, ժո­ղո­վուր­դը նույն բանն էր ակն­կա­լե­լու՝ սե­փա­կան երկ­րում աշ­խա­տել ու ապ­րել ար­ժա­նա­պա­տիվ կյան­քով: 2018-ի քա­ղա­քա­կան ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րից հե­տո իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը պար­տա­վոր էին զանգ­վա­ծա­յին բո­ղո­քի նե­րու­ժը տե­ղա­փո­խել կա­ռու­ցո­ղա­կան դաշտ, կազ­մա­կեր­պել հան­րա­յին ծրագ­րեր, ո­րոնց մաս­նակ­ցող քա­ղա­քա­ցի­նե­րը միաս­նա­բար կն­պաս­տեին առ­կա հար­ցե­րի կար­գա­վոր­մանն ու լուծ­մա­նը: Դրա փո­խա­րեն հետ­հե­ղա­փո­խա­կան իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը շա­րու­նա­կում են ստեղ­ծել ներ­քին թշ­նա­մու կեր­պար, շա­րու­նա­կում են մեր­ժել մերժ­ված հի­նը (նախ­կի­նում ա­մեն ինչ չէ, որ վատ էր)՝ փո­խա­րե­նը չա­ռա­ջար­կե­լով օգ­տա­կարն ու լա­վը: Բո­ղո­քի ակ­տիվ տրա­մադ­րու­թյուն­ներ ու­նե­ցող քա­ղա­քա­ցի­նե­րը, չու­նե­նա­լով հա­մա­տեղ կա­ռու­ցո­ղա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի կի­րառ­ման դաշտ, նույն­պես շա­րու­նա­կում են հետևել է­լի­տա­նե­րին, ա­մեն ին­չում «հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան» ի­մաստ են փնտ­րում, վա­տա­բա­նում եմ մի­մյանց և այ­լոց, տե­ղե­կատ­վա­կան դաշ­տը ո­ղո­ղում «հե­ղա­փո­խու­թյան» խա­ղաղ բնույ­թին ոչ հա­րիր լեզ­վակռ­վով: Չնա­յած խո­սում ենք նույն լեզ­վով, բայց պատ­րաստ չենք որևէ հարց կա­ռու­ցո­ղա­կան ո­ճով և մի­մյանց հար­գե­լու սկզ­բուն­քով քն­նար­կե­լու:
-Մեր հո­գե­բա­նու­թյու­նը, մտա­ծե­լա­կեր­պը փոխ­վե՞լ են իշ­խա­նա­փո­խու­թյու­նից հե­տո։
-Ցա­վոք՝ ոչ: Մեր հո­գե­բա­նու­թյու­նը փո­փոխ­վել և շա­րու­նակ­ում է փոխ­վել այլ գոր­ծոն­նե­րի, հատ­կա­պես գլո­բա­լաց­ման հետևան­քով: Շատ ա­վան­դույթ­ներ հե­տին պլան են մղ­վում, մի շարք հան­րա­յին վա­խեր ու կարծ­րա­տի­պեր, հատ­կա­պես ե­րի­տա­սար­դու­թյան մի հատ­վա­ծի մոտ, բա­րե­բախ­տա­բար չե­զո­քաց­վում են: «Հա­մայն­քը զո­րա­վոր է» հայտ­նի ար­տա­հայ­տու­թյունն ու դրա­նով ար­տա­հայտ­ված հան­րա­յին ճն­շումն ան­ձի հան­դեպ այն­քան ու­ժեղ և միան­շա­նակ չէ, որ­քան նախ­կի­նում: Հա­սա­րա­կու­թյան մեջ ա­վե­լի են տա­րած­վում ա­ռողջ ապ­րե­լա­կեր­պով, բնա­պահ­պա­նա­կան գա­ղա­փար­նե­րով ա­ռաջ­նորդ­վող մար­դիկ: Հատ­կա­պես ե­րի­տա­սարդ կա­նայք դառ­նում են հա­սա­րա­կու­թյան ա­մե­նաակ­տիվ, ար­դյու­նա­վետ և նո­րա­րա­րա­կան կե­սը, շա­րու­նա­կում նվա­ճել ա­վան­դա­բար տղա­մարդ­կանց կող­մից մե­նաշ­նորհ­ված ո­լորտ­ներն ու դիր­քե­րը, ի­րենց ժա­մա­նակն ու նե­րուժն են ներդ­նում կր­թու­թյան, շա­րու­նա­կա­կան մաս­նա­գի­տաց­ման, կա­րիե­րա­յի, սո­ցիա­լա­կան և ֆի­նան­սա­կան կա­պի­տա­լի կու­տակ­ման մեջ: Ի տար­բե­րու­թյուն կա­նանց՝ ե­րի­տա­սարդ տղա­մարդ­կանց մոտ վար­քա­յին հիմ­նա­կան ե­րեք մի­տում է ա­ռանձ­նա­նում:
ա) Կոն­ֆոր­միս­տա­կան` մե­ծա­մաս­նու­թյան կար­ծի­քի հետ հա­մա­կերպ­վող, հա­մա­հունչ, չտար­բեր­վող, «ինչ­պես բո­լո­րը, այն­պես էլ ես» սկզ­բուն­քով ա­ռաջ­նորդ­վող ու միայն խմ­բա­յին վար­քի մի­ջո­ցով ակ­տի­վու­թյուն դրսևո­րող, ան­ձամբ նա­խա­ձեռ­նու­թյուն­նե­րով հան­դես չե­կող մո­տե­ցում: Այս մո­տե­ցու­մը կրող­նե­րը սե­փա­կան վար­քը հա­ճախ սխալ­մամբ «ազ­գա­յին» կամ «ա­վան­դա­կան» են հա­մա­րում, կար­ծե­լով, թե ի­րա­կա­նու­թյան ան­փո­փոխ վի­ճա­կի պահ­պա­նու­մը նպաս­տում է ազ­գա­յին ա­վան­դույթ­նե­րի պահ­պան­մա­նը, իսկ «քու­չի տղեր­քի հետ» համ­բուր­վե­լով բարևե­լը ի­րա­կան ըն­կե­րու­թյան և «ախ­պե­րու­թյան» դրսևո­րում է: Նման վար­քը հե­ռու է ազ­գա­յին ար­ժեք­նե­րից, քա­նի որ դժ­վար թե, օ­րի­նակ, զանգ­վա­ծա­յին ծեծ­կռ­տուք­ներ կազ­մա­կեր­պե­լը, հայ­հո­յանք­նե­րով խո­սելն ու մի քա­նի հո­գով մե­կի վրա հար­ձակ­վե­լը որևէ կերպ նպաս­տում են ազ­գա­յին ար­ժեք­նե­րի պահ­պան­մա­նը: Միևնույն ժա­մա­նակ, ար­ժե­քա­յին դիր­քո­րո­շու­մը փոքր խմ­բե­րի մա­կար­դա­կում պար­տադր­վող բնույթ ու­նի, դրա­նից խու­սա­փե­լը են­թադ­րում է սե­փա­կան նե­րու­ժի, անձ­նա­կան կար­ծի­քի ու սկզ­բունք­նե­րի առ­կա­յու­թյուն ու դրանք դրսևո­րե­լու, պաշտ­պա­նե­լու կա­րո­ղու­թյուն:
բ) Բո­ղո­քա­կան մո­տե­ցում` ա­վան­դույթ­ներն ու հան­րա­յին կար­ծի­քը սկզ­բուն­քո­րեն մեր­ժող, հա­ճախ` ի ցույց բո­լո­րի: Նման վար­քի դրսևո­րում­նե­րի կրող­նե­րը հա­յաս­տա­նյան հա­սա­րա­կու­թյու­նում ապ­րում են դժ­վար կյան­քով, քա­նի որ հան­դի­պում են հան­րա­յին կար­ծի­քի ճնշ­մանն ու չըն­կալ­մա­նը: Հա­ճախ շեշ­տադ­րում են հենց հան­րա­յին կար­ծի­քին դեմ գնա­լու ար­տա­քին կող­մը` ան­սո­վոր հագն­վե­լը, հար­դար­վե­լը կամ առ­հա­սա­րակ չհար­դար­վե­լը, հա­սա­րա­կու­թյան այլ ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րի հետ շփ­վե­լուց խու­սա­փե­լը: Տար­բեր­վո­ղա­կա­նու­թյու­նը միշտ չէ, որ բո­վան­դա­կա­յին է, հա­ճախ զուտ ձևա­կան բնույթ ու­նի:
գ) Ինք­նա­կա­ռա­վար­վող տե­սակ. նման մար­դիկ նա­խընտ­րում են ա­ռաջ­նորդ­վել նպա­տա­կա­հար­մա­րու­թյան սկզ­բուն­քով, նպա­տակ­նե­րը հեն­ված են ար­ժեք­նե­րի և մո­տե­ցում­նե­րի վրա, ո­րոնք նպաս­տում են ան­ձի զար­գաց­մանն ու, միևնույն ժա­մա­նակ, ընդ­հա­նու­րի հետ հա­մա­հունչ հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի ձևա­վոր­մա­նը, կա­ռու­ցո­ղա­կան երկ­խո­սու­թյա­նը, մարդ­կանց հետ փո­խա­դարձ ըն­կալ­մանն ու ըմ­բռ­նո­ղա­կա­նու­թյա­նը: Նման ան­ձինք չեն սպա­սում զանգ­վա­ծա­յին կամ խմ­բա­յին վար­քի դրսևո­րում­նե­րի, որ միա­նան դրանց, ան­ձամբ են հան­դես գա­լիս հան­րա­յին նա­խա­ձեռ­նու­թյուն­նե­րով կամ պար­զա­պես կա­տա­րում են ի­րենց աշ­խա­տանքն ու պար­տա­կա­նու­թյուն­նե­րը` չմե­ղադ­րե­լով, չքն­նա­դա­տե­լով ու­րիշ­նե­րին: Բա­ցի վե­րոն­շյալ մի­տում­նե­րը կրող­նե­րից կեր­պար­նե­րից` առ­կա են նաև տա­րի­քով, սե­ռով, կր­թու­թյամբ, դաս­տիա­րա­կու­թյամբ և անձ­նա­կան փոր­ձով պայ­մա­նա­վոր­ված բա­զում այլ տի­պեր:
Նա­խորդ տար­վա գար­նա­նա­յին ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րին ու զանգ­վա­ծա­յին բո­ղո­քին հա­յաս­տան­ցի­նե­րի մաս­նակ­ցու­թյու­նը ո­մանց հա­մար ե­ղել է մյուս­նե­րին միա­նա­լու ցան­կու­թյան ար­դյունք, ո­մանց հա­մար` ինք­նադրսևոր­ման ու ինք­նա­հաս­տատ­ման փորձ, մեկ այլ հատ­վա­ծի հա­մար` ռա­ցիո­նալ ընտ­րու­թյուն և ի­մաս­տա­վոր­ված, պատ­ճա­ռա­բան­ված քայլ: Ան­շուշտ, հա­սա­րա­կու­թյան մեջ վար­քա­յին մո­դել­նե­րի դրսևո­րումն ուղ­ղա­կիո­րեն կախ­ված է խրա­խուս­ման և պատ­ժի ար­տա­քին մե­խա­նիզմ­նե­րից, գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյու­նից, տե­ղե­կատ­վա­կան դաշ­տում շր­ջա­նառ­վող ար­ժեք­նե­րից և նոր­մե­րից: Այդ ի­մաս­տով Հա­յաս­տա­նում մե­ծա­գույն ար­ժեք­նե­րից ու նվա­ճում­նե­րից է խոս­քի հա­րա­բե­րա­կան ա­զա­տու­թյու­նը, ո­րի պայ­ման­նե­րում սե­փա­կան կար­ծի­քը հայտ­նե­լու լե­գի­տիմ գոր­ծըն­թա­ցը կա­րող է նպաս­տա­վոր լի­նել երկ­րում առ­կա հիմ­նախն­դիր­նե­րի բա­ցա­հայտ­ման և լուծ­ման ա­ռու­մով: Միևնույն ժա­մա­նակ, բազ­միցս, բայց ա­պար­դյուն խոս­վել է հա­յաս­տա­նյան հե­ռուս­տաա­լիք­նե­րով բռ­նու­թյան քա­րո­զի և կոնֆ­լիկ­տա­յին վար­քի տա­րած­ման ու դրանք գո­վազ­դե­լու մա­սին: Հետ­խոր­հր­դա­յին տա­րի­նե­րից սկ­սած աշ­խա­տա­սեր հայ ժո­ղովր­դին մշ­տա­պես փոր­ձել և փոր­ձում են խա­ղա­մոլ դարձ­նել, «հեշտ» շա­հույթ ստա­նա­լուն սո­վո­րեց­նել: Այդ­պես էլ չմ­շակ­վեց, չհս­տա­կեց­վեց ազ­գա­յին այն գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյու­նը, ին­չի շնոր­հիվ հնա­րա­վոր կլի­ներ հա­մախմ­բել հա­յաս­տան­ցի­նե­րին ու սփյուռ­քա­հա­յե­րին ընդ­հա­նուր նպա­տակ­նե­րին հաս­նե­լու շուրջ: Ինչ­պես նախ­կի­նում, այն­պես էլ այ­սօր հան­րա­յին վս­տա­հու­թյան մթ­նո­լորտ չի ձևա­վոր­վում, հան­րա­յին հա­մա­գոր­ծակ­ցու­թյան մե­խա­նիզմ­ներ չեն ա­ռա­ջարկ­վում: Նոր գոր­ծա­րան­ներ, պե­տա­կան ֆի­նան­սա­վոր­մամբ դպ­րոց­ներ, թատ­րոն­ներ, մար­զա­դահ­լիճ­ներ չեն կա­ռուց­վում: Դրա փո­խա­րեն ա­ռա­ջարկ­վում է պատ­ժել հին ու նոր «մե­ղա­վոր­նե­րին»: Սա ա­պա­ցույցն է այն բա­նի, որ հան­րա­յին մտա­ծո­ղու­թյան և ըն­կա­լում­նե­րի դաշ­տում հե­ղա­փոխւ­թյուն տե­ղի չի ու­նե­ցել:
- Այ­սինքն՝ «դու­խո­վը» «դու­խով» էլ մնա՞ց, խելքն ու խո­հե­մու­թյու­նը չկա­րո­ղա­ցա՞ն փո­խա­րի­նել «դու­խին»։
- «Դու­խով»-ը վատ բան չէր, մա­նա­վանդ ար­դյու­նա­վե­տո­րեն գոր­ծել է ու հա­մախմ­բել: Զանգ­վա­ծա­յին ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րի ժա­մա­նակ այն կա­րող է փո­խա­րի­նել անձ­նա­կան մո­տե­ցում­նե­րին: Ան­ձը զանգ­վա­ծում ի­րեն միշտ ա­վե­լի ու­ժեղ է զգում, կտ­րուկ քայ­լե­րի է պատ­րաստ, քան, օ­րի­նակ, ինք­նու­րույն վար­քի դրսևոր­ման ժա­մա­նակ: Նա­խորդ տար­վա գար­նանն այս ա­մե­նը ար­դյու­նա­վե­տո­րեն կա­ռա­վար­վել է, կանխ­վել են զանգ­վա­ծա­յին կտ­րուկ գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը: Սա փաստ է, ո­րով պետք է հպար­տա­նալ:
-Իշ­խա­նա­փո­խու­թյու­նից հե­տո խոր­հր­դա­րան ե­կան ե­րի­տա­սարդ պատ­գա­մա­վոր­ներ, ո­րոնք վս­տա­հեց­րին, թե հա­սա­րա­կու­թյան հույ­սերն ար­դա­րաց­նե­լու են։ Այ­նինչ, ան­զեն աչ­քով էլ նկա­տե­լի է, որ ինչ­պես նախ­կի­նում, այն­պես էլ այժմ բազ­մե­րանգ խոր­հր­դա­րա­նում իս­կա­պես օ­րեն­սդ­րա­կան գոր­ծու­նեու­թյուն ծա­վա­լող­նե­րին, օ­րենք­ներ գրող­նե­րին ու մշա­կող­նե­րին մատ­նե­րի վրա կա­րե­լի է հաշ­վել: Վեր­ջա­պես, ե՞րբ կհա­ջող­վի ու­նե­նալ այն­պի­սի խոր­հր­դա­րան, որ­տեղ ման­դատ ստա­ցած­նե­րը կհաս­կա­նան՝ ուր են ե­կել և ին­չի հա­մար:
-Խն­դի­րը ոչ թե ե­րի­տա­սարդ խոր­հր­դա­րան ու­նե­նալն է, այլ իշ­խող մե­ծա­մաս­նու­թյան կա­ռուց­ված­քը: Հա­մոզ­ված եմ՝ քա­ղա­քա­կան որևէ ուժ, ու­նե­նա­լով մե­նաշ­նոր­հա­յին դիրք, ինքն ի­րեն եր­բեք չի սահ­մա­նա­փա­կե­լու և գոր­ծե­լու է այն­պես, ինչ­պես ու­զում է, ոչ թե այն­պես, ինչ­պես պետք է հա­սա­րա­կու­թյա­նը: Բա­ցի այդ, որևէ ա­ռան­ձին խումբ (այն էլ կու­սակ­ցա­կան) որ­պես ամ­բող­ջի մի մաս, եր­բեք չի ար­տա­հայ­տի ամ­բող­ջը: Ի­րա­վի­ճակն այն է, որ նա­խորդ ԱԺ-ում մե­նաշ­նոր­հա­յին դիրք ու­նե­ցող մի ու­ժը փո­խա­րին­վել է մեկ այլ ու­ժով: Ինչ­պես նա­խորդ տա­րի­նե­րին, այն­պես էլ այժմ ԱԺ-ն ու­նի շատ ա­վե­լի ցածր վար­կա­նիշ, քան ՀՀ կա­ռա­վա­րու­թյու­նը, որն իր հեր­թին ու­նի շատ ա­վե­լի ցածր վար­կա­նիշ, քան վար­չա­պետ Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նը: Ներ­կա­յիս ի­րա­վի­ճա­կը հա­մե­մա­տե­լով նախ­կին քա­ղա­քա­կան մշա­կույ­թի հետ` կա­րող եմ ա­սել, որ հա­յաս­տա­նյան հա­սա­րա­կու­թյու­նը շա­րու­նա­կում է զբաղ­վել ան­հա­տա­պաշ­տու­թյամբ, իսկ քա­ղա­քա­կան իշ­խա­նու­թյան հա­վա­քա­կան մար­մին­ներն ի­րենց նոր կազ­մով մնում են ղե­կա­վար­նե­րի ստ­վե­րում: Սա նշա­նա­կում է, որ ան­ձե­րի հնա­րա­վոր փո­փո­խու­թյու­նը, պե­տա­կան ա­պա­րա­տի թու­լու­թյան պա­րա­գա­յում, դար­ձյալ կա­րող է ա­պա­կա­յու­նաց­ման բե­րել, ին­չը խիստ վտան­գա­վոր է հատ­կա­պես ար­տա­քին թշ­նա­մի­նե­րի առ­կա­յու­թյան պա­րա­գա­յում: Հա­յաս­տա­նի իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը շեշ­տը պետք է ոչ թե սե­փա­կան հե­ղի­նա­կու­թյունն ամ­րապն­դե­լու վրա դնեին, այլ ա­պա­հո­վեին պե­տա­կան մար­մին­նե­րի գոր­ծու­նեու­թյան ար­դյու­նա­վե­տու­թյունն ու կա­յու­նու­թյու­նը:
-Տա­րա­ծաշր­ջա­նում ի­րադ­րու­թյու­նը լար­ված է, Թուր­քիան պա­տե­րազմ է սկ­սել Սի­րիա­յում: Մյուս կող­մից՝ ա­ռա­ջին պլան են մղ­վում ազ­գա­յին շա­հե­րը, ին­չի մա­սին նաև ԱՄՆ-ի նա­խա­գահ Դո­նալդ Թրամփն է հայ­տա­րա­րել: Այս ա­մե­նը հաշ­վի առ­նե­լով՝ հնա­րա­վո՞ր է՝ տա­րա­ծաշր­ջա­նում այլ հա­կա­մար­տու­թյուն­նե­րի ա­կա­նա­տես լի­նենք:
-Գլո­բա­լա­ցումն ու­նե­ցել է ոչ միայն դրա­կան, այլև բա­ցա­սա­կան (կամ բա­ցա­սա­բար ըն­կալ­վող ու մեկ­նա­բան­վող) հետևանք­ներ: Օ­րի­նակ` ԱՄՆ-ի՝ ներ­գաղ­թող­նե­րին ող­ջու­նող ա­վան­դա­կան քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը դան­դաղ տեմ­պե­րով փո­խա­րին­վում է սահ­մա­նա­փա­կող մո­տեց­մամբ: Նույ­նը վե­րա­բե­րում է Եվ­րա­միու­թյան եր­կր­նե­րին, որ­տեղ սահ­ման­նե­րի բաց քա­ղա­քա­կա­նու­թյան, հան­դուր­ժո­ղա­կա­նու­թյան, բազ­մամ­շա­կու­թա­յին ինք­նու­թյան սա­տար­ման մո­տե­ցում­նե­րը մի շարք դժ­վա­րու­թյուն­նե­րի են հան­գեց­րել: Մաս­նա­վո­րա­պես, փախս­տա­կան­նե­րի էա­կան զանգ­վա­ծը շա­րու­նա­կում է ա­ռաջ­նորդ­վել ծագ­ման երկ­րում տա­րած­ված վար­քա­յին նոր­մե­րով ու ար­ժեք­նե­րով` բա­ցա­հայտ ու ան­գամ ցու­ցադ­րա­կան բախ­ման մեջ մտ­նե­լով տե­ղա­ցի­նե­րի հետ: Սրան ի պա­տաս­խան` ազ­գա­յին քա­ղա­քա­կան ու­ժե­րը փոր­ձում են հան­դես գալ կոշտ քա­ղա­քա­կան նա­խա­ձեռ­նու­թյուն­նե­րով, ո­րոնց հիմ­քում դր­վում են նոր սահ­ման­ներ գծե­լու, ար­տա­քին աշ­խար­հի ազ­դե­ցու­թյու­նը սահ­մա­նա­փա­կե­լու, ազ­գա­յին ինք­նու­թյու­նը պահ­պա­նե­լու և նման այլ մո­տե­ցում­ներ: Այդ մո­տե­ցում­նե­րը միշտ չէ, որ տն­տե­սա­պես հիմ­նա­վոր­ված են, ան­գամ ազ­գա­յին ար­տադ­րող­նե­րին է­ժան աշ­խա­տու­ժից և ար­տա­քին շու­կա­ներ դուրս գա­լու հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րից են զր­կում, սա­կայն ար­տա­ցո­լում են հա­սա­րա­կու­թյու­նում ա­ճող դժ­գո­հու­թյու­ններն ու վա­խե­րը: Ազ­գա­յին շա­հե­րի և անվ­տան­գու­թյան օ­րա­կար­գը ե­ղել և մնում է գե­րա­կա դիր­քե­րում, սա­կայն երկ­րորդ հա­մաշ­խար­հա­յին պա­տե­րազ­մի ա­վար­տից ու ՄԱԿ-ի ստեղ­ծու­մից մինչև ԽՍՀՄ փլու­զումն ազ­գա­յին շա­հե­րը ըն­դուն­ված էր քո­ղար­կել գլո­բալ ծրագ­րե­րով, միաս­նա­կան շու­կա­նե­րի ու տա­րա­ծաշր­ջա­նա­յին նա­խա­ձեռ­նու­թյուն­նե­րի ստեղծ­մամբ: Բաց դռ­նե­րի ու պա­տու­հան­նե­րի ռազ­մա­վա­րու­թյունն ա­ռա­ջին հեր­թին ձեռն­տու է նրանց, ո­րոնց ազ­դե­ցու­թյան լծակ­ներն ա­վե­լի բազ­մա­զան են ու տևա­կան: Հա­մա­պա­տաս­խա­նա­բար, գլո­բա­լաց­ման ան­խու­սա­փե­լի գոր­ծըն­թա­ցում շա­հա­վետ դիր­քեր կու­նե­նան նրանք, ով­քեր կա­րո­ղա­նում են լո­ղալ ա­մուր նա­վե­րի վրա` ու­նե­նա­լով կա­յուն պե­տա­կան մար­մին­ներ, տն­տե­սու­թյուն, ընդ­հա­նուր ար­ժեք­նե­րի ու նպա­տակ­նե­րի շուրջ միա­վոր­ված բնակ­չու­թյուն, հմուտ, խի­զախ և զգույշ ա­ռաջ­նորդ­ներ:

Զրու­ցեց
Սևակ ՎԱՐ­ԴՈՒ­ՄՅԱ­ՆԸ

Դիտվել է՝ 3783

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ