Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Հայաստանի բրյումերի 18-ը

Հայաստանի բրյումերի 18-ը
17.07.2018 | 00:51

Այն տպավորությունն է, որ Հայաստանը չգիտի` աշխարհի հետ ինչպես հարաբերվել ու ընդհանրապես չգիտի` ի՞նչ է ուզում: Կամ գիտի, բայց չի կարողանում ձևակերպել: Գուցե չի ուզում: Տարբերակներ կան, բովանդակություն չկա:


Վարչապետի բրյուսելյան այցը այդ շարքից է: Թվում էր` այցը վաղուց հայտնի էր ու պիտի լավ կազմակերպված լիներ, մասնավորապես` հանդիպումների ու ակնկալիքների մասով: Առաջին հայացքից ամեն ինչ նորմալ էր հանդիպումների մասով` Տուսկ, Մոգերինի, Մակրոն, Մերկել, Ստոլտենբերգ, Ցիպրաս, Թրյուդո և այլք: Միայն Դոնալդ Թրամփը «դիմացավ», կամ էլ գլուխը խառն էր. Մերկելին ու Մեյին էր սովորեցնում` ինչպես կառավարել, Մակրոնն էլ էլի ոտքի տակ էր ընկնում ու ԵՄ-ին պաշտպանում: Չավուշօղլուն էլ` կողքով անցավ, բայց հետ դարձավ, բարևեց, շնորհավորեց ու չգիտես ինչու` չասաց, Ալիևի հերն էլ անիծած, վաղը սահմանը բացում ենք, երկուշաբթի օրվանից դիվանագիտական հարաբերությունները հաստատված կլինեն: Ակնկալիքներն էին անհասկանալի: Փաստացի` ՀՀ վարչապետին թվում էր, որ հենց Եվրոպայում իրեն տեսնեն, ասելու են` դու քո քայլն արեցիր, մենք էլ մերն ենք անում` քանի՞ միլիարդ եվրո է պետք, որ հաջորդ քայլդ անես: Ասա, մինչև տուն հասնես, հետևիցդ ուղարկում ենք: Չասացին, ու դա դարձավ մեծ հայկական հիասթափության պատճառ: Իսկ ի՞նչ էր ասում Հայաստանը: Մինչև Բրյուսել, Բրյուսելում, Բրյուսելից հետո: Որ ոչինչ չի փոխվել ու չի փոխվելու արտաքին քաղաքական օրակարգում: Այն տպավորությունն էր, որ Նիկոլ Փաշինյանը ոչ թե Բրյուսել, այլ Մոսկվա էր գնացել: Կամ` գնացել էր Բրյուսել, որ Մոսկվային հավաստիացնի` ոչինչ չի փոխվել:


Ոչ ոք չի ասում, որ ամեն մայրաքաղաքում Երևանը պիտի այդ երկրին հաճո հայտարարություններ անի, բայց կա դիվանագիտական մինիմում, որ պահանջում է ճկուն լինել ու երկրի շահը պաշտպանել` առանց քաղաքականության փոփոխության: Եթե կուզեք` դա դիվանագիտական քաղաքավարություն է: Դեռ Բրյուսելում` Նիկոլ Փաշինյանը հայտարարեց, որ ինքն… անքաղաքավարի է: Մինչ Երևանում հուզված հետևում էին այցին ու դիֆիրամբներ ձոնում… ժողովրդավարական երկրի վարչապետի հմուտ քայլերին, հիանում էին, որ աշխարհը մեզ հետ խոսում է որպես ժողովրդավարական պետություն, այցը, ասում էին, առանցքային նշանակություն ունի, բովանդակային փոփոխությունների հարց է բարձրացնում, արտաքին քաղաքական նոր օրակարգ է ձևավորում և այլն, և այլն, և այլն, վարչապետի առաջին նահանջն արձանագրվեց Հայաստանի ու Ադրբեջանի ԱԳ նախարարների հանդիպումում, երբ Ստեփանակերտի բանակցային սեղան վերադարձը «մոռացվեց»:


ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահները Բրյուսելում ԱԳ նախարարների հանդիպումից հետո տարածել են հայտարարություն, որտեղ ոչ մի բառ չկա այդ հարցով, ինչպես չկա ՀՀ և Ադրբեջանի ԱԳՆ հաղորդագրություններում: Հայաստանին պետք է դուրս գալ «մադրիդյան սկզբունքների» փակուղուց: Ադրբեջանը պնդում է իր սուբստանտիվը` տարածքների վերադարձ, հետո նոր կարգավիճակի քննարկում, ի՞նչ է առաջարկում Հայաստանը: Վստահության վերականգնու՞մ` բանակցությունների համար: Հրադադարի պահպանման մեխանիզմների ներդրումը Բաքուն համարում է ստատուս քվոյի ճանաչում և մերժում է: ՈՒ` ի՞նչ: Շարունակելու՞ ենք տեղապտույտը` գերխնդիր դարձնելով կաշկանդել Բաքվին, որ նոր պատերազմ չսկսի:


ԱԳ նախարար Զոհրաբ Մնացականյանն ասում էր` Հայաստանի արտաքին քաղաքականության փոփոխություն չի լինելու: Չլինելու գերխնդրով աշխատող նախարարության հաջողություններին դժվար է վստահել, երբ չի բացատրվում, թե ինչ է լինելու ընդհանրապես: Առավել ևս, որ վարչապետը բառացիորեն մեղադրում է եվրոպացիներին` պահանջելով «քաղաքականության մեջ շոշափելի փոփոխություն»: Սքանչելի պահանջ է ու շատ արդիական: Որևէ մեկի համար գաղտնիք չէ, որ ինչպես ժողովրդավարությունն էր Հայաստանում ձևական, այնպես էլ ձևին, ոչ թե բովանդակությանն էին ուղղված Եվրոպայի հետ հարաբերությունները: Ժամանակն է, որ բովանդակություն հաղորդվի հարաբերություններին, բայց դա փոխադարձ շարժում է: Ի՞նչ բովանդակություն է Հայաստանը հաղորդում իր ժողովրդավարությանն ու ի՞նչ է ակնկալում ԵՄ-ից:

«Իմ բոլոր հանդիպումներում ասել եմ, որ ժողովրդավարությունը մեզ համար արտաքին քաղաքական կողմնորոշում չէ, այլ արժեքային համակարգ, և հույս ունեմ, որ ԵՄ-ում հենց այդպես են ընկալում իրավիճակը: Քանի որ ժողովրդավարությունը մեզ համար համոզմունք է և արժեքային համակարգ է, ես որևէ կասկած չունեմ, որ մենք ժողովրդավարական բարեփոխումները մինչև վերջ կտանենք, և հաջողություն կարձանագրվի»` ասել է Նիկոլ Փաշինյանը: Հայտարարություն, որ անցած երկու ամսում կոնկրետ արտահայտություն չի ունեցել: Եվրոպայում հավատում են գործերին: Ո՞րն է եղել գործը: Կոռուպցիայի դեմ պայքա՞րը: Եվրոպային դրանով չես զարմացնի: «Մենք, ըստ էության, մեր անելիքները գիտենք, և մեր գործընկերները պետք է ճշտեն իրենց անելիքները: Մեր հեղափոխությունից հետո ԵՄ-ից լսել ենք բազմաթիվ ողջունող հայտարարություններ, բայց քաղաքականության մեջ որևէ շոշափելի փոփոխություն չկա: ԵՄ քաղաքականությունը նույնն է, ինչ 4 ամիս առաջ, և կարծում ենք, որ պետք է կամ հայտարարությունների ոգևորված տոնայնությունն իջեցնեն, կամ քաղաքականությունը էականորեն փոխեն»` ասել է Նիկոլ Փաշինյանը: Այո՞: Իսկ որո՞նք են մեր անելիքները, որ մենք գիտենք: Որ ԱԺ արտահերթ ընտրություններ ենք անելու՞: Հետո՞: Բրյուսելում ճանաչողական հանդիպումներ ունենալուց հետո ԵՄ-ի վրա «տակառ գլորելուց» առաջ Հայաստանը պետք է իր զարգացման հեռանկարը հրապարակի, որ ԵՄ-ն հասկանա` հիմա ու՞մ հետ գործ ունի: Երկրի՞, որ արտաքին քաղաքականության մեջ փոփոխություններ չի անելու, այսինքն` մնալու է ռուսական ուղեգծի մեջ, բայց հայտարարելու է, որ հավասար գերակայություններ են հայ-ռուսական ու հայ-արևմտյան վեկտորների զարգացումը: Երկրի՞, որ փոխում է տնտեսության զարգացման տրամաբանությունը ու շեշտադրում է արտադրության զարգացումը, նոր աշխատատեղերի ստեղծումը, ուրեմն պետք է աջակցել տնտեսությանը: Թե՞ երկրի, որ շարունակում է գլոբալ հայության ներդրումները որոնել, առանց ասելու` ինչ ոլորտներում է ծախսելու: Այսինքն` շարունակվելու է հախուռն, անծրագիր ու անկանոն շարժը կամ տեղում դոփելը: Նույնիսկ հեղափոխությունը բուռն ողջունած ՀԱԿ-ը հարկ համարեց հայտարարություն անել տնտեսական քաղաքականության վերաբերյալ` նշելով. «Տնտեսության կառավարման բնագավառում կառավարության կողմից արվում են որոշ քայլեր, որոնք բացասական ազդեցություն կունենան բիզնեսի վրա»: ՈՒրեմն ի՞նչ է ուզում Հայաստանը Եվրոպայից: Առավել ևս, որ վարչապետը 10 միլիոն եվրո աջակցությանն ի պատասխան եվրոպացիներին հեգնում է, որ Հայաստանի օլիգարխին մի լավ թափ տան, բազմապատիկը կստանան: Այսինքն` Հայաստանում ի՞նչ է փոխվել` «թափ են տալիս» ու ապրում են: Հազիվ թե վարչապետի «նոր բառապաշարը» Եվրոպային հույսեր ներշնչի կամ կողմնորոշի:


Ամենօրյա քրեական քրոնիկոնը` կոռուպցիայի դեմ հայկական պայքարը, Եվրոպային ավելի շուտ տրամադրելու է սպասել` մինչև ցուցադրական շոուներն անցնեն ու որոշակիություն մտնի` նվազագույնը հասկանալու` ու՞մ հետ Հայաստանում կարելի է գործ ունենալ, ո՞վ կոռուպցիոներ չէ: Մինչև դատական իշխանությունը անկախ դառնա` պաշտպանելով ոչ թե քաղաքական պահանջը, այլ օրինականությունը: ԵՄ-ից ու Արևմուտքից Հայաստանի նկատմամբ բովանդակային քաղաքականություն կարող եք ակնկալել միայն ընտրություններից հետո: Եվրոպայի համար էլ պարզ է, որ արտահերթ խորհրդարանական ընտրություններից հետո Նիկոլ Փաշինյանը պահպանելու է իշխանությունը, որ Հայաստանում գործնականում նորից ընտրություն չկա` որևէ այլ քաղաքական ուժ ժողովրդի համար մրցակից չէ այն ուժին, որ առաջին համար կունենա Նիկոլ Փաշինյանին: Բայց ինչպես Հայաստանում, այնպես էլ Եվրոպայում չգիտեն` ի՞նչ է անելու Նիկոլ Փաշինյանը հետո` շարունակելու՞ է կոռուպցիոն բացահայտումները, թե՞ անցնելու է կոռուպցիան կանխելու համակարգային քայլերին, որ պրակտիկա են Եվրոպայում: Այո, այդ ընթացքով Նիկոլ Փաշինյանը կարող է խորհրդարանում մենակ կամ դաշինքով ստանալ մեծամասնություն ու ի՞նչ: Երկրո՞րդ ՀՀԿ ենք ունենալու, թե՞ ԱԺ-ում լինելու է մրցունակ ու գործունակ ընդդիմություն, որ ցանկացած իշխանության հաջողության անհրաժեշտ գործոն է:

Ընդդիմություն, որ ընդհանրություն չի ունենա այսօրվա պատեհապաշտական ընդդիմության հետ` ի դեմս ԲՀԿ-ի կամ իրադարձային ու ինչպես Նիկոլ Փաշինյանն է բնորոշել «քաղաքական դիակ» ՀՀԿ-ի հետ: Պետության շահը պահանջում է, որ խորհրդարանում լինի գաղափարական, հստակ քաղաքական օրակարգ ունեցող ընդդիմություն, որ օգնելու է վարել հայամետ արտաքին քաղաքականություն ու զարգացնել տնտեսությունը: Կա՞ն այդպիսի ուժեր: Ընդունեք, որ ոչ միայն իշխանությունն է հարց, այլև ընդդիմությունը: Եվ քաղաքական դաշտը մաքրել է պետք տարատեսակ ատավիզմներից, որ փորձելու են վերականգնել իրենց իրավունքները: Եվ այդ շրջագծում արտահերթ խորհրդարանական ընտրություններին նախապատրաստությունը միայն Ընտրական օրենսգրքի փոփոխությունները չեն, որ առայժմ առանձնանում են ԱԺ-ի ու կառավարության հանձնաժողովների փոխհրաձգությամբ, եթե չասենք` Դավիթ Իոաննիսյանի սկանդալային հայտարարություններով, որ փաստացի` կապ չունեն այն Հայաստանի հետ, որ պիտի վերջապես ունենա ընտրություններով ձևավորված իշխանություն, որ լեգիտիմության խնդիր չունի ու ազատ է իր գործողություններում:
Առայժմ քաղաքական դաշտում ինքնահաստատվելու փորձեր են անում կամ իրենց քաղաքական ժամանակը սպառածները, կամ նորահայտները, որ վտանգավոր են պետության համար` ինչպես «Հիմնադիր խորհրդարանն» ու «Սասնա ծռերը»:
Նոր ընդդիմությունը հին անուններ չի կարող ունենալ, մոռացեք ԲՀԿ-ին, ՀՅԴ-ին, ՀՀԿ-ին, եթե հավատացել եք հեղափոխությանը և ուզում եք Հայաստանն էլ իր բրյումերի 18 ունենա:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ. Գ. Հեղափոխության հետ հավասար խոսվում է հակահեղափոխության մասին ու չգիտես ինչու` հակա-ները պատկերացվում են քաղաքական ու տնտեսական դաշտում, բայց նրանք ի հայտ եկան ու բարգավաճում են հոգևոր դաշտում, իսկ իրականում` անօրինականության: Թավշե հեղափոխության սկանդալային ֆենոմենը` հարձակման թիրախ դարձավ Հայ առաքելական եկեղեցին և պարզվեց, որ անկախության տարիներին եկեղեցին չի ունեցել ու չունի ինքնապաշտպանական օրենքներ և այսօր հայտնվել է ամենաանպաշտպանի կարգավիճակում: Ինչու՞: Ինչու՞ Մարդու իրավունքների պաշտպան Արման Թաթոյանը հարկ է համարում հայտարարել` «Վերջին շրջանում Հայ առաքելական եկեղեցու նվիրապետի շուրջ տեղի ունեցող իրադարձությունները մտահոգիչ դրսևորումներ են ստանում։ Նպատակային դիտարկումը վկայում է, որ նկատելի են իրավունքից դուրս գործելու ու անգամ բռնություն գործադրելու միտումներ: Այս երևույթը վտանգավոր է հասարակությունում հանդուրժողականության ու համերաշխության տեսանկյունից» և ընդամենը եզրակացնում է. «Ստեղծված իրավիճակը պահանջում է խաղաղ ու փոխհամաձայնեցված լուծում»: ՈՒ՞մ հետ փոխհամաձայնեցված` ինչպես Միքայել եպիսկոպոս Աջապահյանն է որակել «եկեղեցաքանդ և մոլեռանդ շարժման հե՞տ»: Միայն նրա՞նց, թե՞ բոլորիս «բարոյական մահվան բոթն» է եպիսկոպոսը գուժում, միայն ի՞ր, թե՞ բոլորիս «ցմահ կամավոր ապաշխարության շրջան» է սահմանում` անտարբերության ու անգործության համար: Աշխարհի ո՞ր երկրում են կաթողիկոսի ճանապարհը փակում ու հարձակվում վրան, իսկ ոստիկանությունը գալիս է ու… հարձակվողներին չի ձերբակալում: Հայ առաքելական եկեղեցին ու նրա կաթողիկոսները հալածանքների ենթարկվել են որպես կանոն օտար իշխանությունների կողմից: Ի՞նչ իշխանություն է Հայաստանում, որ աղանդավորների ու խելագարների է պաշտպանում ընդդեմ եկեղեցու ու կաթողիկոսի: Հետո էլ ասում են` անձեռնմխելիներ չկան: Կան, խելագար մարգինալները, որ ճաղերի հետևում հայտնվելու փոխարեն… ռեկտոր են դառնում: Ո՞վ է ապաշխարելու:

Դիտվել է՝ 3421

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ