Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ինչպես ցեցը վնասում է հագուստին, և որդը` փայտին, այնպես էլ տրտմությունն է վնասակար մարդու սրտին»

«Ինչպես ցեցը վնասում է հագուստին, և որդը` փայտին, այնպես էլ տրտմությունն է վնասակար մարդու սրտին»
26.10.2018 | 00:08

«Որովհետև տրտմությունը, ըստ Աստծո ուզածի, ապաշխարություն է առաջ բերում փրկության համար, որը զղջում չի պատճառում, իսկ աշխարհի տրտմությունը մահ է առաջ բերում» (Բ Կորնթ. 7; 10)։


Այս խոսքերը Պողոս առաքյալն ուղղում է հունական Կորնթոս քաղաքի քրիստոնյաներին, որոնց, նախքան այս ուղերձը, տխրեցրել ու հանդիմանել էր իր նախորդ` առաջին թղթով:
Կորնթոսի քրիստոնյաները նախ տրտմել էին այդ թղթի պատճառով, բայց հետո այդ տրտմությունից ծնվել էին ապաշխարություն, նախանձավորություն առ Աստված և ճշմարտության ուղուն դառնալու կրակոտ ցանկություն: Լսելով իր Տիտոս աշակերտից կորնթացիների ապաշխարության մասին, Պողոս առաքյալն ուրախանում է և գրում իր այս երկրորդ թուղթը, որտեղ խոսում է երկու տեսակ տրտմության մասին. տրտմություն Աստծո ուզած կերպով, որը փրկական է ու աստվածահաճո, և աշխարհիկ կամ շնչավոր տրտմություն, որը կործանարար է ու ոչ աստվածահաճո: Շնչավոր տրտմությունը վնասակար ու վտանգավոր մի վիճակ է, երբ մենք տրտմում ենք ու վշտանում երկրային բաների համար կամ դրանց կորուստով: Իսկ հոգևոր (կամ «Աստծո ուզած կերպով» ) տրտմությունը մեր հոգու փրկության գործին խանգարող, Աստծուց ու սրբություններից մեզ հեռացնող, բարի ընթացքից շեղող, հոգևոր կուրություն և անզգամություն բերող բաներից առաջացած տրտմությունն է, որ սկիզբն է ապաշխարության:


Այսպիսով, սուրբ առաքյալն առաջադրում է տրտմության այս երկու կերպերը, որոնցից յուրաքանչյուրն էլ մարդու կյանքում հնարավոր է և նույնիսկ անխուսափելի: Միաժամանակ առաքյալը զգուշացնում է, որ դրանցից վերջինը կարող է անդառնալի կորուստների պատճառ դառնալ, և դրանից զգուշանալ է պետք, իսկ առաջինը կարող է դեպի ապաշխարություն ու փրկություն տանող ճանապարհի նախադուռ դառնալ:
Այնպես, ինչպես բժիշկը շատ ավելի լավ է հասկանում, թե ինչ է կատարվում հիվանդի հետ, կարողանում է ճիշտ պահին, ճիշտ կերպով մատը ճիշտ վերքի վրա դնել ու ասել, թե ինչպես պետք է բուժել, նույնպես առաքյալը, լինելով հոգևոր բժիշկ, քրիստոնյայի կյանքի ներքին, հոգևոր խոցերի վրա մատ է դնում և ասում. «Սա այսպես պիտի ուղղվի»: Ասում է. «ՈՒրախ եմ, որ իմ նամակից տրտմեցիք, ուրախ եմ, որ իմ նամակը ցավեցրեց ձեզ: ՈՒրախ եմ, որ իմ նամակը հանդիմանություն եղավ, տեսա արդյունքը և հասկացա, որ ճիշտ էր: Այնպես, ինչպես հայրն է խրատում. խրատելիս սիրտը ցավում է, բայց արդյունքն իրեն ուրախացնում է»: Այսպես խրատելիս, իբրև ծնող և իբրև զավակ, մեր զգացողությունները տարբեր են լինում: Զավակը խրատելու ընթացքում կարող է տրտմել ու մտածել, որ իրեն իզուր են խրատում, հանդիմանում, պատժում, նույնիսկ` իրեն չեն սիրում: Բայց ծնողը համոզված է, որ իր խրատը իզուր չէ. պետք չէ, որ իր զավակն անարժեք բաների համար լացի կամ ջանք թափի, այլ պետք է զգա, որ իր այդ ձգտման մեջ ինքը սխալներ է թույլ տալիս և պետք է դրանց համար տրտմի ու զղջա:


Որպես կանոն, տրտմություն առաջանում է, երբ ինչ-որ բանի դատարկությունն է հասկացվում. փիլիսոփայական այն ընկալումը, որ ունայն է ամեն բան: Այնպես, ինչպես որ մարդը փորձում է մարաթոնյան վազքուղին անցնել, բայց, հասնելով վերջնագծին, տեսնում է, որ այն, ինչի համար ինքը վազել է, չկա: Դրա համար հաճախ այն մարդիկ, որոնք հասնում են նպատակակետին, ասում են. «Ընթացքն ավելի քաղցր էր, քան ավարտը»: Իրական ապաշխարությունը վերադարձն է, մտքի փոփոխությամբ հասկանալն է, որ այն, ինչը համարում էինք լավ ու ճիշտ, իրականում դատարկ է ու անօգուտ: Եվ հասկանալը, թե իրականում ինչն է գերագույն բարիքը:


Հոգևոր տրտմության այսպիսի չափանիշների մեջ մենք ևս պետք է տարբերակենք, թե ինչ տրտմություն ենք ունենում: Աստծո կողմից եկած տրտմությունն առժամանակյա տրտմություն է ու հետո վերածվում է ուրախության: Իզուր չէ, որ Տերն այն համեմատում է ծննդաբերող կնոջ տրտմության հետ: Առժամանակյա այս տրտմությունն այն բանի համար է, որ մենք հասկանանք աստվածային հավիտենական արժեքները: Մարդը հասկանում է այս կամ այն բանի դատարկ լինելը, բայց այդպես էլ չի կարողանում գտնել, թե որն էր արժեքավորը: Նա անցողիկ ու հավիտենական չափանիշների մեջ չի կողմնորոշվում և իրեն հայտնաբերում է ամայության մեջ: Այդպիսի տրտմությունը մահ է բերում: Ներքին ամայացումը, անապատացումը մարդուն տանում են հուսահատության: Իսկ Աստծո տրտմությունը մղում է ապաշխարության:


Ով ներսում թույն ունի, ուրեմն իր խնդիրները Քրիստոսին չի հանձնել: Անապատական հայրերից սուրբ Պաիսիոս Աթոսացին ասում է. «Հասկանում եմ, երբ Քրիստոսից հեռու գտնվող մեկն է տրտմության մեջ, սակայն, երբ Քրիստոսին մոտ գտնվողն է տրտմած, չեմ հասկանում, որովհետև, եթե անգամ ցավ ունենա, Քրիստոսն այդ ցավը քաղցրացնում է... Տխրությունն Աստծուց հոգևոր ուրախություն է և հոգուն մխիթարություն է բերում, այնինչ տխրությունը, որ Աստծուց չէ, մարդուն մտատանջության և անելանելի վիճակի է հասցնում... ՈՒրախությունը Քրիստոսինն է, տրտմությունը` սատանայինը»:


Տրտմությունն ու հուսահատությունը մեծագույն մեղքեր են. ներքուստ կրծելով մարդու սիրտը, նրան կորստյան են մատնում: «Ինչպես ցեցը վնասում է հագուստին, և որդը` փայտին, այնպես էլ տրտմությունն է վնասակար մարդու սրտին» (Առակ. 25; 20): Կյանքում ինչ-ինչ փորձություններ տեսած մարդը, ով չի ապավինում Աստծուն, չի հուսում և հավատում Նրան իր կյանքի դժվարին օրերին, ակամա հայտնվում է տրտմության մեջ` կորցնելով կենսուրախությունը, հույսն առ Աստված: Մինչդեռ չկա մի դժվարություն, փորձություն, որն Աստծո օգնությամբ մարդը չկարողանա հաղթահարել: Չկա մի մեղք, որն անկեղծ խոստովանության ու ապաշխարության դեպքում Աստված թողության չարժանացնի: Քրիստոնյայի համար տրտմության դեմ պայքարի լավագույն միջոցն աստվածճանաչողությունն է, որովհետև նա գիտակցում է, որ նեղություններն ու տրտմությունն իր կյանքի անբաժանելի մասն են, որոնք հաղթահարվում են հավատքով ու համբերությամբ: Այս հավատքով ու համբերությամբ ձեռք բերված հաղթանակն է, որ բերում է տրտմությանը հաջորդող հոգևոր ուրախությունը: Այն հավիտենական է և չի կարող համեմատվել այս աշխարհի անցողիկ ուրախության հետ, որը միաժամանակ կարող է պարուրել մարդուն, իսկ կորուստի դեպքում` ցավ ու դառնություն պատճառել: Իսկ հոգևոր ուրախությունը վերերկրային է և տարբեր է սովորական երկրային զվարթությունից: Աստված մեր մեջ տրտմություն է դրել ոչ այն բանի համար, որ կործանենք մեզ, այլ որպեսզի դրանից մեծագույն օգուտ քաղենք: Տրտմություններն ու փորձությունները, մեզ պատահած տխրությունները, ոչ պակաս քան բարիքները, բացահայտում են մեր նկատմամբ ունեցած Աստծո խնամակալությունը: Թախիծն ու տրտմությունն այն բանի համար չեն, որ մենք վշտանանք մահվան, հարստության կորուստի կամ նման այլ բաների առիթով, այլ որպեսզի օգտվենք դրանից, քավենք մեր մեղքերը: Տրտմողը պետք է վշտանա ոչ այն բանի համար, որ ինքը պատժվում է, այլ այն բանի համար, որ իր մեղքերով բարկացնում է Աստծուն: ՈՒրեմն, քրիստոնյան, եթե նա տրտմում է, կարող է ունենալ երկու առիթ. կամ եթե ինքն է զայրացնում Աստծուն, կամ եթե նույնը անում է իր մերձավորը: Մենք պետք է այնպես հոգ տանենք իրար, ինչպես հոգ ենք տանում ինքներս մեզ և գթանք մեր մերձավորներին ճիշտ այնպես, ինչպես Աստված` մեզ: Իսկապես, ոչ ոք իրեն այնպես չի գթում, ինչպես Աստված ամենքիս, Ով մեզանից ավելի շատ է ցանկանում, որ մեզ ոչ մի չարիք կամ տրտմություն չպատահի: Նրան փառք, ամեն:


Տեր Պարգև քհն. ԶԵՅՆԱԼՅԱՆ
Սիսիանի տարածաշրջանի հոգևոր հովիվ

Դիտվել է՝ 1579

Մեկնաբանություններ