Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ֆրանսիացիների երկամսյա մարաթոնն ավարտվեց

Ֆրանսիացիների երկամսյա մարաթոնն ավարտվեց
18.03.2019 | 10:33

Ֆրանսիայում ավարտվել է համազգային երկխոսության առաջին շրջանը, որ սկսել էր նախագահ Էմանուել Մակրոնը դեկտեմբերի 15-ին` դուրս գալու համար դեղին ժիլետների ստեղծած քաղաքական ճգնաժամից: Ավարտվել են տեղական ժողովներն ու օնլայն առաջարկների ընդունումը: Հիմա մնում է վերլուծել հարյուր հազարավոր առաջարկներն ու հրապարակել «թանձրուկը», որ ինչպես նախագահն էր ասում` պետք է լինի նոր «սոցիալական պայմանագրի» հիմքում: Դեկտեմբերին, երբ համազգային դեբատները նոր էին սկսվում, նախաձեռնությունը բազում քննադատական ու հոռետեսական գնահատականների բախվեց: Կազմակերպիչներն էլ ժողովրդական մեծ հաջողության հույս չունեին: Սակայն մարտի 15-ին դեբատների պաշտոնական կայքում հազարից ավելի միջոցառումներ են նշված, որոնց կես միլիոնից ավելի մարդ է մասնակցել: Մեկուկես միլիոն առաջարկներ են արվել ինտերնետով: Սեփական գաղափարները կարելի էր գրառել և քաղաքապետարաններում դրված հազարավոր «բողոքի գրքերում»: Այս մասշտաբով համազգային խորհրդակցությունների պատմական փորձ գործնականում չկա: Ոմանք հիշում են 1789-ի հրահանգները, այսպես կոչված` «բողոքի տետրերը» (cahiers de doléances), որոնցով 3 դասերի ընտրիչները դիմում էին գլխավոր նահանգների պատգամավորներին: Ալեքսիս դե Թոքվիլը «Հին կարգը և հեղափոխությունը» գրքում այդ ձեռագիր հատորներն անվանում է «ֆրանսիական անհետացած հասարակության ինքնատիպ կտակ, նրա ցանկությունների բարձրագույն արտահայտություն, նրա վերջին կամքի իրական դրսևորում»: Որքանո՞վ ներկա հասարակական քննարկումները կարելի է համարել Ֆրանսիայի հասարակության ցանկությունների բարձրագույն ատահայտություն: Ֆրանսիայի պետական խորհրդի նախկին անդամ ու սահմանադրական իրավունքի մասնագետ Դիդիե Մոսը գտնում է, որ ժողովրդական դեբատները նվազագույնը 2017-ի նախընտրական դեբատների «պարտականությունն են կատարել»: «Համազգային երկխոսությունը 2017-ին տեղի ունեցած ընտրությունների նախընտրական ծրագրային դեբատների պարտականությունը կատարեցին: Կես տարում (երբ նախագահական ու խորհրդարանական ընտրություններն էին) չէին եղել իսկական իմաստային դեբատներ: Առաջին փուլում նրանք, որ ասելիք ունեին, էլեկտորալ հեռանկարներ չունեին: Նրանց, որ հեռանկարներ ունեին, տարբեր հանգամանքներ խանգարեցին: Էմանուել Մակրոնը անցավ առաջին փուլն առանց իրական քաղաքական առճակատման: Երկրորդ փուլում, և դա բոլորովին գաղտնիք չէ, որևէ ծրագրային երկխոսություն չեղավ (Էմանուել Մակրոնի ու Մարին Լե Պենի միջև): Հիմնական բարդությունը` իշխանության ելակետը ոչ միայն անձնական, այլև քաղաքական լեգիտիմությունն էր: Ես կարծում եմ, որ քաղաքական լեգիտիմությունը գերագնահատվեց: Հասարակական դեբատները այդ իմաստով հենց քաղաքականության բովանդակության լեգիտիմություն ձեռքբերելու համար էին»:

Սահմանադրությունից` Զիդան
Հանդիպումների համարյա կեսը կազմակերպել էին ֆրանսիական կոմունաների քաղաքապետերը, մնացածը `ասոցիացիաները կամ մասնավոր անձինք: Որոշ դեբատներ դահլիճներում էին անցնում կամ ավելի ոչ պաշտոնական մթնոլորտում` սրճարաններում: Խորհրդակցությունները (grand débat national) վերաբերում էին 4 հիմնական թեմաների` բնապահպանություն, հարկեր, պետական կառույցների աշխատանք, քաղաքացիական հասարակության մասնակցությունը քաղաքական կյանքում: Մարտի 11-ին «ժողովրդավարական կյանքի նորացման» երեք ժամանոց դեբատներ եղան Փարիղի Արդյունաբերության տանը: Հանդիպման էր եկել 300 մարդ: Ելույթ ունեցողներից մեկը առաջարկեց Ֆրանսիայում անցկացնել խորհրդարանի «միջանկյալ ընտրություններ»` ինչպես ԱՄՆ-ում է: Մյուսը բարձրացրեց քաղաքացիների առաջարկով հանրաքվեի հարցը: Վերջում հիշեցին Փարիզի օդանավակայանների մասնավորեցումն ու Զիդանի վերադարձը Մադրիդի «Ռեալ»: Դիդիե Մոսը գտնում է, որ դեբատների հաջողության պատճառը ֆրանսիացիների իրական ցանկությունն է` իրենց մտքերը տեղ հասցնել և իրենց հասարակական քաղաքականության մեջ զգալ: Նա համեմատում է իրավիճակը ԵՄ Սահմանադրության 2005-ի ֆրանսիական հանրաքվեի քննարկումների հետ: «Այս ժողովրդական հաջողությունն ինձ չի զարմացնում: 2005-ին մենք ԵՄ Սահմանադրության հանրաքվե ունեինք: Հարյուրավոր հանդիպումներ եղան, այդ հարցը իրականում գրավում էր մարդկանց: Իմ գործընկեր պրոֆեսորներից մեկը(ինձնից տարիքով) այն ժամանակ ինձ ասաց, որ չի հիշում Ֆրանսիայում այդքան հասարակական քննարկումներ ազատագրության ժամանակներից: Կային, որ կողմ էին, կային, որ դեմ էին, ի վերջո առաջարկված Սահմանադրությունը մերժվեց, բայց դա չէ խնդիրը: Կա հասարակական քննարկումներին մասնակցելու իրական ցանկություն: Մարդիկ ուզում են ասել` ինչ են մտածում»` արձանագրում է Դիդիե Մոսը:


Քննադատություն ու անկախություն
Դիտորդները համակարծիք են, որ քննարկումների հաջողության մեջ մեծ դեր ունեցավ նախագահ Էմանուել Մակրոնի անձնական ներգրավվածությունը, որ մասնակցեց մի քանի ժամանոց դեբատ-մարաթոններին երկրի բոլոր շրջաններում: Իզուր չէր դեբատների պաշտոնական սկիզբը նորմանդական Գրան Բուրտերուլդ նորմանդական գյուղակում, որտեղ նախագահը 6 ժամ շփվում էր քաղաքապետերի հետ մարզական համալիրում: Ընդդիմությունը դեբատները համարում է թաքցրած նախընտրական արշավ և կասկածներ է հայտնում բանավեճերի անկախության առումով: Քննադատության ֆոնին ստեղծվեց 5 մարդուց հատուկ կոլեգիա` անկանխակալության ու բազմակարծության երաշխավորների: Երկու երաշխավոր նշանակեց կառավարությունը, երեքին` Ազգային ժողովը, Սենատը ու Տնտեսության, սոցիալական հարցերի ու շրջակա միջավայրի խորհուրդը (CESE): Երաշխավորներից մեկը` քաղաքագետ Պասկալ Պերինոն քննադատում է նախագահի չափազանց ակտիվ ներգրավվածությունը բանակցային գործընթացում: Նա ընդգծում է, որ արդար է սահմանաբաժան անցկացնել նախագահի ու կառավարության ակտիվության միջև դեբատների շուրջ ու բուն քննարկումների միջև: «Երաշխավորների կոլեգիան միշտ նշել է, որ նախագահական ու կառավարական «շփումը», հավանաբար, կարևոր ու պետք են սկզբում, որպեսզի հետաքրքրեն ու մոբիլիզացնեն: Բայց իշխանությունները մնացին դեբատներում ամբողջ ընթացքում: Երաշխավորների կոլեգիան գտնում է, որ դա կարող է հարուցել քննարկումներին մասնակցել ցանկացող քաղաքացիների կասկածները: Նրանք կարող են համարել, որ դեբատները ոչ բավականաչափ չեզոք ու անկախ են: Երաշխավորները վստահ են, որ պետք է հստակ սահմանագծել այն ամենը, որ վերաբերում է կառավարական շփումներին մի կողմից և խորհրդակցությունների գործընթացին` մյուս կողմից»` ասում է Պասկալ Պերինոն:


Հետո ի՞նչ
Առաջարկների այս վիթխարի քանակը վերլուծում են մասնագետները: Նրանք կհամակարգեն ու կհրապարակեն ապրիլին: Նախագահը վստահեցրեց, որ դեբատներում արտահայտված «ժողովրդական ձգտումները» կլինեն նոր «սոցիալական պայմանագրի» հիմքում, իսկ կառավարությունը քննարկումների ավարտին հաշվի կառնի բոլոր կարծիքներն ու առաջարկները: Մինչև մարտի 23-ը Ֆրանսիայի շրջաններում կանցկացվեն ազգային խորհրդակցությունների արդյունքներն ամփոփող թեմատիկ համաժողովներ: Ապրիլի սկզբին դեբատների արդյունքները կամփոփի Ազգային ժողովը: Ապրիլի 9-ին նախատեսված է խորհրդարանի նիստ և վարչապետ Էդուար Ֆիլիպի ելույթը: Հետո կառավարությունը պիտի սկսի կոնկրետ բարեփոխումներ, որ խոստանում են հրապարակել ամռանը: Իսկ մինչ այդ դեղին ժիլետները մտադիր են ապրիլի 16-ին բեկանել ազգային դեբատների առաջին փուլի ավարտը հերթական բողոքի ակցիայով: Վերջերս սոցհարցումը ցույց տվեց շարժման թեթևակի ակտիվացում, թեպետ ամեն շաբաթվա հետ շարժումն ավելի ու ավելի է «խեղդվում»: Ֆրանսիացիների 70%-ը գտնում է, որ ազգային դեբատները երկիրը դուրս չեն բերի քաղաքական ճգնաժամից:
RFI


Հ.Գ. Հարց` պատկերացնու՞մ եք որևէ թեմայով ազգային երկխոսություն Հայաստանում: Բացի Արցախի հարցից, կա՞ համազգային թեմա: Ասենք` ինչպե՞ս են Հայաստանում ու սփյուռքում հայերը պատկերացնում տնտեսական հեղափոխությունը և ի՞նչ առաջարկներ ունեն: Քաղաքական շփման այս տարբերակը կգործի՞ Հայաստանում:

Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1907

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ