Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Հայկական լուսանկարչության պատմության վերաբերյալ առաջին գիտական հրատարակությունը

Հայկական լուսանկարչության պատմության  վերաբերյալ առաջին գիտական հրատարակությունը
26.07.2019 | 02:17

Լրագրող, արվեստագիտության թեկնածու ԳԱՅԱՆԵ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԻ «Անդրանիկ Քոչարի լուսանկարչական արվեստը» մենագրությունը հայկական լուսանկարչության պատմության վերաբերյալ առաջին գիտական հրատարակությունն է Հայաստանում: Գիրքը լույս է տեսել անվանի լուսանկարչի ծննդյան 100-ամյակին ընդառաջ: Հոբելյանական տարվա շրջանակներում, մայիսի 18-ին, Բեռլինում տեղի ունեցան «Անդրանիկ Քոչարի լուսանկարչական արվեստը» գրքի շնորհանդեսը և Քոչարի լուսանկարների ցուցահանդեսը, որն այնուհետև ներկայացվեց Երևանում։

-Գայանե, ինչպե՞ս ծնվեց Անդրանիկ Քոչար-լուսանկարչի ու հայ լուսանկարչության պատմության մասին գիրքը: Ի՞նչն է գլխավորապես շեշտվել այս աշխատության մեջ:
-Հայ լուսանկարչության պատմությունը, կարելի է ասել, ընդհանրապես ուսումնասիրված չէ, գիտական աշխատություններ այդ ոլորտում չունենք: Միակ գիրքը, որ լույս է տեսել, դարձյալ Անդրանիկ Քոչարի աշխատանքի արդյունքն է, նրա հավաքագրած պատմությունը: Նա 30 տարի շարունակ աշխարհի տարբեր երկրներից հավաքել է հայ լուսանկարիչների աշխատանքները, կնիքները, կենսագրությունները և ցանկացել է անպայման դրանք հրատարակել: Ցավոք, չհասցրեց: 2007-ին Անդրանիկ Քոչարի որդին՝ լուսանկարիչ, գեղանկարիչ Վահան Քոչարը, լույս ընծայեց «Հայ լուսանկարիչներ» գիրքը, որն ավելի շատ հանրագիտարանային բնույթ ունի: Կարելի է ասել՝ արվեց առաջին քայլը: Սակայն լուսանկարչության պատմությունը պետք է սկզբնավորման օրից սկսած, փուլ առ փուլ, զարգացման աստիճաններով, տեսակների բաժանելով ուսումնասիրել ու հատոր առ հատոր ներկայացնել: Ավելին՝ դա պետք է բուհ մտնի որպես դասագիրք: Մենք ունենք լուսանկարչության հարուստ պատմություն, աշխարհի տարբեր երկրներում ապրող մեծ թվով ներկայանալի լուսանկարիչներ, որոնք մրցանակներ են շահել, աշխարհի ուշադրությունն են գրավել, ինչ-որ բան են փոխել աշխարհում, նոր ուղղություններ են ստեղծել: Այս տարի լրանում է լուսանկարչության գյուտի 180-ամյակը: Հարկ է նշել, որ լուսանկարչության գյուտից 19 տարի անց հայերն արդեն իրենց տեղն ու դիրքն ունեին լուսանկարչության պատմության մեջ: Պոլսում Աբդուլլահյան եղբայրները մեծ նեդրում ունեցան գեղարվեստական լուսանկարչության մեջ, և ըստ էության, նրանք ու նրանց հաջորդող խոշոր վարպետները դարձան Քոչարի ստեղծագործության ակունքները: 1947-ին Եգիպտոսի Ալեքսանդրիա քաղաքից Քոչարը հայրենադարձվեց՝ Հայաստանում դնելով գեղարվեստական լուսանկարչության հիմքը (մինչ այդ մեր լուսանկարչությունն ավելի շատ տաղավարային բնույթ ուներ): 1948-ին, հայրենիք գալուց մեկ տարի անց, նա Երևանում բացեց իր առաջին անհատական ցուցահանդեսը և միանգամից բոլորի սրտերը գրավեց: Այդ ցուցահանդեսին ներկա էին Կոջոյանը, Սարյանը, Համո Բեկնազարյանը, Ռուբեն Դրամբյանը... Բարձր մակարդակով ու ճաշակով արված ցուցահանդես էր: Հրավիրատոմսն ու կատալոգը պահպանված են մինչ օրս: Ես տարիներ շարունակ ուսումնասիրել եմ Քոչարի արխիվը և հիացած եմ իր կոկիկ, հետևողական աշխատանքով: Նվիրյալ անձ էր Քոչարը: Նման տաղանդ, հմտություններ ունեցող մարդը կարող էր արտերկրում ճոխ կյանքով ապրել, բայց նա գերադասեց հայրենիքում լուսանկարչությունը զարգացնել:
-ՈՒ՞մ է ուղղված գիրքը՝ մասնագետների՞ն, թե առավել լայն շրջանակներին:
-Ե՛վ մասնագետներին, և՛ լայն հանրությանը: Քոչարի արվեստն է, բայց նաև ամբողջական ուսումնասիրություն է, ներկայացված են համաշխարհային և հայ լուսանկարչության պատմությունն ու Քոչարի արվեստի ակունքները: Գրքում տեղ են գտել նաև ութ տասնյակից ավելի լուսանկարներ:
-Խոսեցիք 2007-ին հրատարակված 500 հայ լուսանկարչի աշխատանքների մասին: Մի առիթով Վահան Քոչարն ասաց, որ 450-էջանոց գիրքն արդեն 1200 էջ է, 4 ու կես հազարից ավելի լուսանկարներ կան` սկսած 1858-ից: Տպագրության համար գումար չկար: Նորության կա՞ այս առումով:
-Լուսանկարչական աշխատանքները շատ ավելին են: Մարդիկ գիտեն, որ տասնամյակներ շարունակ Անդրանիկ Քոչարն էր զբաղվում դրանով, հիմա էլ՝ որդին: Հավաքածուն օր օրի մեծանում է: Ցավոք, մեր պետությունը դեռ չի արժևորում դա:
-Հավաքածուն տնային պայմաններում պահելը չի՞ վտանգում այն:
-Իհարկե, վտանգում է, համապատասխան պայմաններ են հարկավոր դրանց պահպանության համար: Տպագրված լուսանկարներ, չտպագրված ժապավեններ են, թվայնացված աշխատանքներ, հազար ու մի տարաբնույթ իրեր: Որդին հնարավորության սահմաններում պահպանում է: Հուլիսի 20-ին Քոչարենց տանը` Ավետ Ավետիսյան 19 հասցեում, բացվեց Անդրանիկ Քոչարի լուսանկարչության թանգարանը: Տարածքը փոքր է, ներկայացված է 11 հեղինակ: Անդրանիկ Քոչարը ոչ միայն թանգարանի, այլև լուսանկարչության թանգարան-ինստիտուտի մասին էր մտածում, ցավոք, չհասցրեց: Որդին ամեն ջանք թափում է, որ իրականացնի հոր երազանքը: Այս փոքրիկ թանգարանը գուցե գրավի պատկան մարմինների ուշադրությունը: Շքեղ, հարուստ, ընդարձակ թանգարան-ինստիտուտ է մեզ հարկավոր: Գոնե հիմքը դրվի, շենք լինի կամ հողատարածք, որից հետո մասնագետները քննարկեն-տեսնեն՝ ինչ է հարկավոր, ինչպես է հնարավոր գլուխ բերել գործը: Ներկայումս միայն որդին է այդ հարստության տերը, իսկ մարդիկ հավերժ երիտասարդ չեն մնում:

Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 4003

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ