Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Որպես միակ այ­լընտ­րանք

Որպես միակ այ­լընտ­րանք
18.10.2019 | 01:24

2040 թվա­կա­նի հե­ռա­նկա­րը ձեզ ծա­նոթ է՝ չորս մի­լիոն բնակ­չու­թյամբ, ա­պա­հով ու բա­րե­կե­ցիկ Հա­յաս­տա­նը: Նա­խորդ վար­չա­պետ Սերժ Սարգ­սյա­նի խայծն էր:
Այս իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը մեր ե­րա­զած ա­պա­գան հե­ռաց­րին ևս 10 տա­րով՝ մինչև 2050 թվա­կա­նը:
Այ­սօր­վա ի­րո­ղու­թյուն­նե­րի մի­ջից թե 2040-ի, թե 2050-ի հե­ռան­կար­նե­րը տե­սա­նե­լի չեն: Մեր կար­ծի­քով՝ հա­սա­նե­լի էլ չեն:
Հարկ է անդ­րա­դառ­նալ այ­սօր­վա ի­րո­ղու­թյուն­նե­րին:


Պատ­կե­րաց­րեք մի հնա­մաշ, իր դարն ապ­րած, մի քա­նի վա­գո­նա­նոց գնացք, մո­տա­վո­րա­պես՝ սևծո­վյան ա­փե­րին կա­րո­տած մեր հան­րու­թյա­նը Երևա­նից Քո­բու­լե­թի տե­ղա­փո­խող գնաց­քի նման: Վառվ­ռուն գույ­նե­րով ներ­կած, բայց ան­հու­սա­լիո­րեն հին: Այդ գնաց­քի մեջ նս­տած մենք շար­ժա­կազ­մի աղ­մու­կի մի­ջից հա­զիվ լսում ենք մեր իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի հա­վաս­տիա­ցում­նե­րը, որ 2050-ի կա­յա­րան մենք կհաս­նենք մեր մր­ցա­կից­նե­րից շուտ: Շար­ժա­կազ­մի աղ­մու­կի մեջ ճոճ­վող հա­վաս­տիա­ցում­նե­րի դա­տար­կու­թյու­նը մրա­փի պես իջ­նում է ուղևոր­նե­րիս վրա, և բաց աչ­քե­րով քնած մենք մեր գնաց­քի հետ սո­ղում ենք ա­ռաջ՝ ժա­մա­նա­կից ու փո­փոխ­վող մի­ջա­վայ­րից ան­տե­ղյակ: Բաց աչ­քե­րով, կար­ծես թե սթափ ու­ղեղ­նե­րով, կար­ծես թե գի­տե­լիք­նե­րով զին­ված: Այդ թմ­րու­թյան մեջ մեզ թվում է թե մենք տնօ­րի­նում ենք ի­րա­վի­ճա­կը, գոր­ծում ենք հա­մա­պա­տաս­խան, ո­րոշ դեպ­քե­րում ան­գամ ա­ռա­ջան­ցիկ: Սա­կայն ի­րա­կա­նու­թյու­նը շատ ա­վե­լի բարդ և անմ­խի­թար է, քան կա­րե­լի է են­թադ­րել: «Շար­ժա­կազ­մի» բարձ­րաց­րած աղ­մու­կի մեջ մեզ բազ­մա­թիվ կա­յա­րան­ներ են ա­ռա­ջարկ­վում որ­պես հնա­րա­վոր ի­րա­կա­նու­թյուն­ներ: Այդ ա­ռա­ջարկ­նե­րի հե­ղի­նակ­նե­րը քա­ղա­քա­կան ու­ժեր են, հա­սա­րա­կա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյուն­նե­րի, շար­ժում­նե­րի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­ներ, ան­հատ­ներ: Ա­ռա­ջարկ­ներն ի­րենց բնույ­թով նույն­քան տար­բեր են: Անդ­րա­դառ­նալ այդ գա­ղա­փար­նե­րին և ա­ռա­ջարկ­վող ճա­նա­պարհ­նե­րին անհ­րա­ժեշտ է, որ­պես­զի հաս­կա­նանք, թե մենք ինչ ենք ու­զում և ինչ ենք ա­ռա­ջար­կում այդ ա­մե­նին ի հա­կակ­շիռ կամ որ­պես այ­լընտ­րանք:


Բնա­կա­նա­բար մեր բո­լոր, ա­ռանց բա­ցա­ռու­թյան բո­լոր, հիմ­նախն­դիր­նե­րի լուծ­ման մի­ջո­ցը տն­տե­սու­թյունն է: Այ­սինքն մենք պետք է կա­րո­ղա­նանք ստեղ­ծել ու­ժեղ տն­տե­սու­թյուն, ո­րը մեզ հնա­րա­վո­րու­թյուն կտա բա­վա­րար մի­ջոց­ներ հատ­կաց­նե­լու պե­տա­կան կարևո­րու­թյան յու­րա­քան­չյուր ծրագ­րին և հիմ­նա­վո­րա­պես լու­ծե­լու այն: Իսկ ինչ­պե՞ս կա­րող ենք կա­ռու­ցել այդ տն­տե­սու­թյու­նը:
Գոր­ծող իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը որ­պես երկ­րի կա­յաց­ման ճա­նա­պարհ ընտ­րել են ռազ­մար­դյու­նա­բե­րու­թյան և տեխ­նո­լո­գիա­նե­րի զար­գա­ցու­մը: Ա­սենք, որ ան­գամ Ռու­սաս­տա­նի նման երկ­րում, որ­տեղ ռազ­մա­կան ար­դյու­նա­բե­րու­թյու­նը տեխ­նո­լո­գիա­կան զար­գաց­ման հիմ­նա­կան մի­ջոցն է, և նույ­նիսկ, երբ դրա­նից զատ պե­տու­թյու­նը հս­կա­յա­կան մի­ջոց­ներ է տրա­մադ­րում նոր տեխ­նո­լո­գիա­նե­րի ստեղծ­ման հա­մար, այն չի դառ­նում երկ­րի տն­տե­սու­թյու­նը վե­րա­փո­խող մի­ջոց: Նախ­կի­նի նման իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի գր­պա­նի փողն ա­ռա­ջա­նում է հում­քի վա­ճառ­քից: Մենք ինչ­պի­սի ծա­վալ­նե­րով պետք է ա­նենք այդ գոր­ծը, որ հնա­րա­վո­րու­թյուն ստեղծ­վի երկ­րի մյուս խն­դիր­նե­րը նույն­պես լու­ծե­լու: Նույն­կերպ և բարձր տեխ­նո­լո­գիա­նե­րի պա­րա­գա­յում: Այ­սօր­վա բար­ձր­տեխ­նո­լո­գիա­կան և զար­գա­ցած եր­կր­ներն ի­րենց հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րին հա­սել են նախ­քան տեխ­նո­լո­գիա­կան եր­կիր դառ­նա­լը: Ա­սել կու­զեմ, թե ա­ռանց զար­գա­ցած տն­տե­սու­թյուն ու­նե­նա­լու զար­գա­ցած տեխ­նո­լո­գիա­կան եր­կիր դառ­նալ չենք կա­րող: Այդ պրո­ցե­սը եր­կու ի­րար սնող բա­ղադ­րիչ­նե­րից է կազմ­ված. ար­դյու­նա­բե­րու­թյուն, ո­րը տեխ­նո­լո­գիա­նե­րի պա­հանջ է ա­ռա­ջաց­նում, և ար­դյու­նա­բե­րու­թյուն, որն սպա­ռում է այդ տեխ­նո­լո­գիա­նե­րը: Ե­թե մենք չու­նենք այդ ար­դյու­նա­բե­րու­թյու­նը, ո­րը պատ­վի­րում և սպա­ռում է բար­ձր­տեխ­նո­լո­գիա­կան ար­տադ­րան­քը, նշա­նա­կում է մենք սե­փա­կան նպա­տակ­ներ չու­նենք, աշ­խա­տում ենք ու­րի­շի հա­մար և հետևա­բար ծա­ռա­յում ենք ու­րի­շի նպա­տակ­նե­րին: Բար­ձր­տեխ­նո­լո­գիա­կան եր­կիր դառ­նա­լու դա­սա­կան օ­րի­նակ կա­րող է ծա­ռա­յել Չի­նաս­տա­նի ճա­նա­պար­հը: Իշ­խա­նու­թյուն­ներն այդ­պի­սի ճա­նա­պարհ չեն ընտ­րել: Ընդ­հան­րա­պես այս իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի կա­ռա­վա­րումն ա­մեն օր բազ­մա­թիվ և տա­րաբ­նույթ սխալ­ներ է ար­ձա­նագ­րում կա­ռա­վար­ման տար­բեր ո­լորտ­նե­րում: Նույն բա­նը տե­ղի է ու­նե­նում նաև տն­տե­սու­թյան, գոր­ծա­րար մի­ջա­վայ­րի կա­ռա­վար­ման հետ: Եվ ոչ մի հու­սադ­րող բան դրան զու­գա­հեռ տե­ղի չի ու­նե­նում, այն­պես որ մոտ և ան­գամ հե­ռա­վոր ա­պա­գա­յի հա­մար ո­չինչ ակն­կա­լել չենք կա­րող, ե­թե նույ­նիսկ այս իշ­խա­նու­թյուն­նե­րին հա­ջող­վի այդ­քան եր­կար կա­ռա­վա­րել:


Ա­րա­գա­ցում, մո­դեռ­նի­զա­ցում, նե­րա­ռա­կան տն­տե­սու­թյուն, ար­դյու­նա­վետ տն­տե­սա­վա­րում, ցան­ցա­յին ազգ կամ պե­տու­թյուն, Եվ­րո­պա­կան ու­ղի, հա­մաշ­խար­հա­յին հե­ղա­փո­խու­թյուն: Սրանք տար­բե­րակ­ներ են, որ ա­ռա­ջարկ­վում են քաղ­գոր­ծիչ­նե­րի, փոր­ձա­գետ­նե­րի, տն­տե­սա­գետ­նե­րի, քա­ղա­քա­ցի­նե­րի կող­մից:
Եվ­րո­պա­կան ու­ղու հե­ղի­նա­կը Մի­քա­յել Մի­նա­սյանն է՝ Վա­տի­կա­նում ՀՀ նախ­կին դես­պա­նը: Ըստ Մի­նա­սյա­նի, մեր երկ­րի խն­դիր­նե­րը լու­ծե­լու հնա­րա­վո­րու­թյու­նը Հա­յաս­տա­նի եվ­րո­պա­կան օ­րա­կարգն է, ո­րով­հետև այն կեղծ չէ։ Եվ­րո­պան դիտ­վում է որ­պես մեր ապ­րանք­նե­րի հա­մար մատ­չե­լի և գնո­ղու­նակ շու­կա: Եվ­րո­պա­կան շու­կա­յի մատ­չե­լիու­թյան մա­սին կար­ծի­քը լուրջ չէ, ա­ռա­վել ևս մեր տե­ղա­կան ար­տադ­րո­ղի հա­մար: Նեո­լի­բե­րալ տն­տե­սա­կան մի­ջա­վայ­րում շն­չե­լը դժ­վա­րա­ցել է հենց ի­րենց՝ եվ­րո­պա­կան եր­կր­նե­րի հա­մար, որ­տեղ նրանց մի մա­սը պար­զա­պես ու­նի այդ շու­կա­յի կցոր­դի կար­գա­վի­ճակ՝ որ­պես զար­գա­ցած եր­կր­նե­րի ապ­րանք­նե­րի սպա­ռող: Իսկ զար­գա­ցած եր­կր­նե­րի կող­մից թույ­լե­րի նկատ­մամբ գոր­ծադր­վող ոչ շու­կա­յա­կան ճն­շում­ներն ու խտ­րա­կա­նու­թյու­նը պար­զա­պես սպա­նում են այդ եր­կր­նե­րի տն­տե­սա­կան պո­տեն­ցիա­լը: Ըստ Մի­նա­սյա­նի՝ Հա­յաս­տան-ԵՄ հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րը հան­գեց­վում են ծայ­րա­հե­ղա­կան մեկ­նա­բա­նու­թյան, ձևա­խե­ղում եվ­րո­պա­կան քա­ղա­քակր­թու­թյան, եվ­րո­պա­կան ար­ժեք­նե­րի ողջ կոն­ցեպ­տը: Հարց­նում ենք. խոս­քը ո՞ր ար­ժեք­նե­րի մա­սին է՝ սե­ռա­կան փոք­րա­մաս­նու­թյուն­նե­րի ի­րա­վունք­նե­րի՞, գեն­դե­րա­յին հա­վա­սա­րու­թյա՞ն, յու­վե­նալ ար­դա­րա­դա­տու­թյա՞ն… Եվ­րո­պա­կան «ժո­ղովր­դա­վա­րա­կան ինս­տի­տուտ­նե­րի» մեզ մոտ կա­յաց­ման գոր­ծըն­թացն իսկ ար­դեն մեր ներ­քին կա­յու­նու­թյան ու անվ­տան­գու­թյան հա­մար սպառ­նա­լիք է, ուր մնաց դրանց ներ­դր­ման հա­մար գոր­ծուն ե­րաշ­խիք­նե­րի ստեղծ­ման ու ամ­րապ­նդ­ման պա­հան­ջը։ Հաս­տա­տա­պես կա­րող ենք պն­դել, որ Հա­յաս­տա­նի եվ­րո­պա­կան օ­րա­կար­գը կեղծ է: Այն երբևէ չի կա­րող դառ­նալ մեր պե­տու­թյան օ­րա­կար­գը:


Կա­րիք կա հպան­ցիկ անդ­րա­դառ­նա­լու «Ա­դեկ­վադ» կու­սակ­ցու­թյան նա­խա­գա­հի հետ «Ի­րա­տե­սի» հար­ցազ­րույ­ցին մեր թե­մա­յին վե­րա­բեր­վող չա­փով: Կուս­ղե­կը կան­խա­տե­սում է նոր հա­մաշ­խար­հա­յին հե­ղա­փո­խու­թյուն, որ­պես ան­խու­սա­փե­լի գոր­ծըն­թաց: Մեր հա­մեստ կար­ծի­քով՝ հա­մաշ­խար­հա­յին հե­ղա­փո­խու­թյու­նը պրո­լե­տա­րա­կան միֆ էր, ո­րի մի բե­մա­կա­նա­ցում մենք ար­դեն տե­սել ենք: Են­թադ­րել, որ քա­ղա­քա­կան, տն­տե­սա­կան հե­ղա­փո­խու­թյուն է սպա­սում աշ­խար­հին, որ­տեղ մենք կա­րող ենք ու­նե­նալ մեր կա­մո­նե­րը, ո­րոնք էլ կփր­կեն մեր եր­կի­րը գլո­բա­լիս­տա­կան աշ­խար­հի խորթ զա­վա­կի ճա­կա­տագ­րից, ի­րա­կան չէ: Աշ­խարհն այ­սօր ա­ռա­վել քան դիսկ­րետ է իր նպա­տակ­նե­րի ու կա­րո­ղու­թյուն­նե­րի ա­ռու­մով: Նեո­լի­բե­րալ քա­ղա­քա­կան-տն­տե­սա­կան-հա­սա­րա­կա­կան մի­ջա­վայ­րը ա­մեն մի­ջոց գոր­ծադ­րում է հա­սա­րա­կու­թյուն­նե­րի քայ­քայ­ման, պե­տու­թյուն­նե­րի տրոհ­ման հա­մար: Այդ ֆո­նին պատ­կե­րաց­նել այն­պի­սի գոր­ծըն­թաց­ներ, ո­րոնք կա­րող են հա­մախմ­բել տա­րա­ծաշր­ջա­նա­յին տե­րու­թյուն­նե­րի ինչ-որ հե­ղա­փո­խա­կան ձեռ­նարկ­նե­րի մտադ­րու­թյամբ, հիմ­նա­վոր չէ: Մենք «հե­ղա­փո­խու­թյուն» ա­նե­լու շանս ու­նենք մեր փոք­րիկ երկ­րում, ին­չի մի փոր­ձի նույն­պես ա­կա­նա­տես ե­ղանք ոչ վաղ ան­ցյա­լում և այժմ էլ վա­յե­լում ենք դրա պտուղ­նե­րը: Իսկ նման մի ֆար­սի հա­մաշ­խար­հա­յին մա­կար­դա­կի կամ նշա­նա­կու­թյան մա­սին մտա­ծել պետք չէ, ուր մնաց՝ բարձ­րա­ձայ­նել: Այդ դեպ­քում ի՞նչ է հա­մաշ­խար­հա­յին նոր հե­ղա­փո­խու­թյան գա­ղա­փա­րը և այդ ա­լի­քի վրա նոր Կա­մո դառ­նա­լու կան­խա­տե­սու­մը: Կուտ, սո­վո­րա­կան կուտ նոր Հա­յաս­տա­նի խն­դիր­նե­րը լու­ծե­լու ի­րենց կա­րո­ղու­թյուն­նե­րի մա­սին:


Այլ կերպ, քան վտան­գա­վոր, չենք ան­վա­նի ցան­ցա­յին ազ­գի գա­ղա­փա­րը: Այն ըստ էու­թյան պե­տա­կա­նու­թյան գո­յու­թյու­նը, անհ­րա­ժեշ­տու­թյու­նը դի­տար­կում է որ­պես ոչ ա­ռաջ­նա­յին խն­դիր: Քն­նարկ­ման ա­ռար­կա չէ, որ յու­րա­քան­չյուր ազ­գի գե­րա­գույն նպա­տա­կը պե­տա­կա­նու­թյուն ու­նե­նալն է և դրա պահ­պա­նու­թյու­նը: Ին­չի՞ հա­մար է ազ­գը, ե­թե այն պե­տա­կա­նու­թյան չի հա­վակ­նում: Եվ ար­դյո՞ք այն շանս ու­նի գո­յատևե­լու ու­րիշ որևէ կերպ: Ան­գամ մեր թույլ պե­տա­կա­նու­թյու­նը չի կա­րող ե­րաշ­խիք լի­նել, որ սփյուռ­քը չու­ծաց­վի, ուր մնաց ա­ռանց պե­տա­կա­նու­թյան ազ­գա­յին շա­րու­նա­կա­կան գո­յու­թյուն և ա­ռա­ջըն­թաց պատ­կե­րաց­նել: Ո՞վ կա­րող է մեր աշ­խար­հաս­փյուռ գաղ­թօ­ջախ­նե­րի մար­ման պատ­մու­թյու­նը ներ­կա­յաց­նել որ­պես ազ­գա­յին ա­ռա­ջըն­թա­ցի հետևանք:


Այս ֆո­նին ցան­ցա­յին ազ­գի գա­ղա­փա­րը, նույ­նիսկ երբ պե­տա­կա­նու­թյունն այդ ցան­ցի մեջ գե­րիշ­խող դե­րա­կա­տա­րում չու­նի, աբ­սուրդ է: Դրա ի­րա­կան նպա­տա­կը պե­տա­կա­նու­թյան գո­յու­թյունն ի շահ սե­փա­կան նպա­տակ­նե­րին ծա­ռա­յեց­նելն է, քա­նի դեռ դրա­նից կա­րե­լի է օ­գուտ քա­ղել: Իսկ թե այդ կար­գա­վի­ճա­կով պե­տա­կա­նու­թյու­նը որ­քան կդի­մա­նա, դա պրո­յեկ­տի հե­ղի­նակ­նե­րի խն­դի­րը չէ:


Մենք, մեր պե­տա­կա­նու­թյու­նը, ազ­գը կու­նե­նանք այն նույն կար­գա­վի­ճա­կը, ո­րը մենք ու­նենք այժմ, որ­պես հա­մաշ­խար­հա­յին ցան­ցի «ա­բո­նենտ»: Ո՞րն է մեր ի­րա­վուն­քը և շա­հը այդ ցան­ցի մեջ: Մենք շա­հո՞ղ ենք, թե՞ գտն­վում ենք մեկ ու­րի­շի կրն­կի տակ, ով ոտ­քը չի սեղ­մում միայն այն պատ­ճա­ռով, որ պար­զա­պես այս պա­հին դրա կա­րի­քը չու­նի: Այդ­քա­նով շա­հած ենք:
Ինչ վե­րա­բե­րում է ա­րա­գաց­ման, մո­դեռ­նի­զա­ցիա­յի, նե­րա­ռա­կան տն­տե­սու­թյան գա­ղա­փար­նե­րի պի­տա­նիու­թյա­նը մեր խն­դիր­նե­րի լուծ­ման գոր­ծում, ա­պա ա­ռա­ջար­կում եմ վե­րա­դառ­նալ դե­պի Քո­բու­լե­թի սլա­ցող մեր գնաց­քին: Պատ­կե­րաց­րեք, որ փո­խում ենք վա­գոն­նե­րի նս­տա­տե­ղե­րը, տե­ղադ­րում ենք նոր օ­դա­փո­խիչ­ներ, բարձ­րաց­նում ենք մե­քե­նա­վա­րի աշ­խա­տա­վար­ձը, նրա կող­քին հեր­թա­պահ ենք կար­գում, ով կհետևի, որ մե­քե­նա­վա­րը ըն­թաց­քի ժա­մա­նակ չք­նի, հան­րաք­վեով հաս­տա­տում ենք ուղևոր­նե­րի և գնաց­քի անձ­նա­կազ­մի վար­քա­կա­նո­նը, սահ­մա­նում ենք հետ­ճա­շյա դա­սա­կան ե­րաժշ­տու­թյան ժամ և այլն: Մի՞­թե հնա­րա­վոր է են­թադ­րել, որ գնաց­քը կա­րող է շարժ­վել այն ա­րա­գու­թյամբ, ո­րը մեզ դուրս կբե­րի մար­դա­մեջ: Կամ ե­թե ան­գամ մենք կա­րո­ղա­նանք մեր գնաց­քի հոգ­նած լո­կո­մո­տի­վի փո­խա­րեն «Սապ­սան»-ի լո­կո­մո­տիվ կցել մեր շար­ժա­կազ­մին, ինչ ար­դյուն­քի կհաս­նենք: Ի­հար­կե՝ ցա­վա­լի: Մեր գնաց­քը պար­զա­պես մաս-մաս կլի­նի ըն­թաց­քի մեջ, կփլ­վի և դուրս կթռ­չի գծե­րից:


Ա­ռա­ջարկ­վող ծրագ­րե­րով հնա­րա­վոր չէ ա­պա­հո­վել հան­րա­յին ողջ նե­րու­ժի կենտ­րո­նա­ցում: Հա­սա­րա­կու­թյան և տն­տե­սու­թյան կա­ռուց­վածքն ու բո­վան­դա­կու­թյու­նը փո­խե­լու հա­վակ­նող այդ ծրագ­րե­րը շր­ջան­ցում են հա­սա­րա­կու­թյան լայն շեր­տեր՝ շատ ա­վե­լին, քան կա­րող են ընդ­գր­կել: Հետևա­բար կձա­խող­վեն նաև ընդ­հա­նուր նպա­տակ­նե­րի ձևա­վո­րումն ու վե­րաի­մաս­տա­վո­րու­մը: Այլ բան հնա­րա­վոր չէ, քա­նի որ փո­խել է պետք ոչ միայն լո­կո­մո­տի­վը, ոչ միայն շար­ժա­կազ­մը, այլև գծե­րը: ՈՒ­ղին:
Այս ա­ռու­մով ար­ժե անդ­րա­դառ­նալ Կա­րեն Ճշ­մա­րի­տյա­նի բարձ­րա­ձայ­նած հար­ցե­րին, ո­րոնց վե­րա­բե­րյալ նա իր մտա­հո­գու­թյուն­ներն էր ներ­կա­յաց­րել հան­րու­թյա­նը: Պա­րոն Ճշ­մա­րի­տյանն իր ու­ղեր­ձում խո­սում է ար­դյու­նա­վետ, ու­նի­վեր­սալ տն­տե­սա­կան մո­դե­լի փնտր­տու­քի մա­սին և հարց է տա­լիս. «Ինչ­պե՞ս վա­րել տն­տե­սու­թյու­նը, ինչ­պե՞ս կազ­մա­կեր­պել այն, որ­պես­զի այն լի­նի ար­դյու­նա­վետ, ար­դյոք կա՞ որևէ ու­նի­վեր­սալ լու­ծում, մո­դել դե­ղա­մի­ջոց»:


Այս հար­ցադ­րումն ինձ հի­շեց­նում է հայտ­նի ա­նեկ­դո­տը x-ի մա­սին: Ով­քեր չեն լսել, կամ ար­դեն մո­ռա­ցել են այն, հի­շեց­նեմ: Հայ­րը տես­նե­լով, որ տղան մա­թե­մա­տի­կա­յի տետ­րի ա­ռաջ նս­տած ա­պար­դյուն չար­չար­վում է, հե­տաքր­քր­վում է, թե բանն ինչն է: Տղան պա­տաս­խա­նում է, որ փոր­ձում է գտ­նել x-ը: Հայ­րը, մի պահ պայ­ծա­ռա­նա­լով, դի­մում է տղա­յին.
-Մեր ժա­մա­նակ էլ, կար­ծեմ, ո­րո­նում էին այդ x-ը: Փաս­տո­րեն մինչև հի­մա չեն գտել:
Պա­րոն Ճշ­մա­րի­տյա­նի հար­ցադ­րու­մը ու­նի­վեր­սալ տն­տե­սա­կան մո­դե­լի փնտր­տու­քի մա­սին մա­թե­մա­տի­կո­րեն հա­վա­նա­բար կն­շա­նա­կեր ստեղ­ծել մի հա­վա­սա­րում, ո­րը կպա­րու­նա­կի բո­լոր խն­դիր­նե­րի լու­ծու­մը: Սա ինչ-որ տեղ հի­շեց­նում է այն կա­խար­դա­կան փայ­տի­կը, ո­րը փնտ­րել և մինչև հի­մա չեն գտել մեր վար­չա­պե­տե­րը:


Ի­րո­ղու­թյունն այն է, որ այդ­պի­սի հա­վա­սա­րում կամ բա­նաձև (կամ ու­նի­վեր­սալ հա­մա­պի­տա­նի լու­ծում) գո­յու­թյուն ու­նե­նալ չի կա­րող: Յու­րա­քան­չյուր պա­հանջ, յու­րա­քան­չյուր խն­դիր, յու­րա­քան­չյուր ի­րա­վի­ճակ ու­նի իր սկզբ­նա­կան տվյալ­նե­րը (կոոր­դի­նատ­նե­րը, ար­ժեք­նե­րը, ար­գու­մենտ­նե­րը) և լուծ­ման իր ալ­գո­րիթ­մը, ին­չը կա­րող է ո­րո­շա­կի կապ (ֆունկ­ցիա) ստեղ­ծել սկզբ­նա­կան վի­ճա­կի (x) և ստաց­վող վի­ճա­կի (y) միջև:
Սա նշա­նա­կում է, որ մեր այ­սօր­վա վի­ճա­կում նույն­պես մենք ոչ թե պետք է փնտ­րենք սկզբ­նա­կան ար­ժեք­նե­րից ան­կախ վերջ­նա­կան ար­դյու­նա­վետ լու­ծում ա­պա­հո­վող ինչ-որ կա­խար­դա­կան ֆունկ­ցիա, այլ կա­րո­ղա­նանք մեր վի­ճա­կը գնա­հա­տել բո­լոր (քա­ղա­քա­կան, տն­տե­սա­կան, սո­ցիա­լա­կան, ազ­գա­յին…) կա­ղա­պար­նե­րից դուրս և ըստ այդմ ձևա­կեր­պենք այն ա­նե­լիք­նե­րի հա­ջոր­դա­կա­նու­թյու­նը, ո­րոնք կա­րող են ա­պա­հո­վել այ­սօր­վա ի­րա­կա­նու­թյան ցան­կա­լի վե­րա­փո­խու­թյու­նը:
(շարունակելի)


Վահ­րամ ԲԱ­ՅԱ­ԴՅԱՆ
«Գա­լիք» կու­սակ­ցու­թյան նա­խա­գահ

Դիտվել է՝ 3708

Մեկնաբանություններ