Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Թո­շա­կա­ռուն տե­ղին հի­շեց ան­դաս­տիա­րա­կի մո­րը

Թո­շա­կա­ռուն տե­ղին հի­շեց ան­դաս­տիա­րա­կի մո­րը
03.04.2020 | 01:35
...Մերթ ընդ մերթ, պա­տեհ-ան­պա­տեհ ա­ռիթ­նե­րով փոր­ձում ենք ինչ-որ կերպ հա­սա­նե­լի դարձ­նել մեր պատ­մա­կան հու­շար­ձան-կո­թող­նե­րի, ե­կե­ղե­ցի­նե­րի ու խաչ­քա­րե­րի նկատ­մամբ տե­ղի ու­նե­ցող վայ­րա­գու­թյան ցան­կա­ցած դրսևո­րում։ Եվ դա ճիշտ է, հե­ռուն գնա­ցող, բայց ոչ բա­վա­րար։
Ե­ղած ժա­ռան­գու­թյու­նը պա­հել-պահ­պա­նե­լու ա­ռու­մով, բա­ցի ա­մե­նա­տար­բեր հար­թակ­նե­րում հուզ­մուն­քա­խա­ռը հայ­տա­րա­րու­թյուն­ներ ա­նե­լուց, ի՞նչ ենք ա­րել կամ ա­նում, և ին­չի՞ ենք ըն­դու­նակ ընդ­հան­րա­պես։
Տա­րա­կու­սե­լի չէ. մեծ հաշ­վով կո­րուստ­ներ ենք տվել ու շա­րու­նա­կում ենք նույ­նը, և միայն ա­ռան­ձին դեպ­քե­րում հա­ջո­ղել, եր­բեմն ոչ այն­քան մեր, որ­քան ու­րիշ­նե­րի բիզ­նես ծրագ­րե­րի շնոր­հիվ։ Ի­մա` Ախ­թա­մար կղ­զու Սուրբ Խաչ ե­կե­ղե­ցին։
Մտա­հո­գու­թյուն­ներս պար­զա­բան­ման են­թա­շեր­տե­րով սպառ­ված չեն. ի՞նչ վի­ճա­կում են պատ­մա­կան ար­ժեք ներ­կա­յաց­նող մեր վան­քերն ու ե­կե­ղե­ցի­նե­րը, բերդ-ամ­րոց­նե­րը, ե­րեկ­վա և այ­սօր­վա կա­ռույց­նե­րը, դրանց կար­գա­վի­ճակն ու պա­տաս­խա­նատ­վու­թյու­նը։ Ոչ պա­կաս կարևոր է պատ­կա­նե­լու­թյան գոր­ծո­նը. ով­քե՞ր են ի­րա­կան տե­րե­րը` պե­տու­թյու­՞նը, թե՞ մաս­նա­վոր հատ­վա­ծը, ինչ­պի­սի՞ հա­րա­բե­րու­թյուն­ներ և պա­տաս­խա­նատ­վու­թյան մա­կար­դակ­ներ կան այս եր­կու­սի միջև և էա­կա­նը` մի­ջոց­նե­րի տի­րա­պե­տումն ու բաշխ­վա­ծու­թյու­նը` ինչ­պես ֆի­նան­սա­կան, այն­պես էլ օ­րեն­սդ­րա­կան։
Կար­ծում եմ, մե­ծա­գույն ցան­կու­թյան դեպ­քում ար­ձա­գանք­նե­րը չեն կա­րող գո­հա­ցու­ցիչ լի­նել։ Զերծ մնա­լով կրա­կի վրա յուղ լց­նե­լու մտադ­րու­թյու­նից, բա­զում անմ­խի­թար օ­րի­նակ­նե­րից նշենք 4 տաս­նյա­կի հաս­նող բնա­կա­րան­նե­րից երևա­ցող հեր­թա­կան մե­կը։ Այն մայ­րա­քա­ղա­քա­յին է, ու­շագ­րավ վայ­րում և, ի ցավ բո­լո­րիս, դար­ձել է թուր­քա­կան ձե­ռագ­րի զոհ։ Խոս­քը Նոր­քի բարձ­րա­դի­րում, խրոխտ պահ­ված­քով լեռ­նա­ցած Սուրբ Սար­գիս ե­կե­ղե­ցու խաչ­քա­րե­րի մաս կազ­մող հու­շար­ձա­նի մա­սին է։
Մկրտ­չյան եղ­բայր­նե­րի հե­ղի­նա­կած մար­դա­սի­րա­կան այս գոր­ծը` նվիր­ված 2006 թ. Երևան-Սո­չի չվեր­թի զո­հե­րի հի­շա­տա­կին, դի­մա­հա­յաց է Մա­սիս­նե­րին և ձգ­վում է դե­պի եր­կինք` հա­վեր­ժու­թյուն։ Կա­տա­րո­ղա­կան ար­վես­տով հրա­շա­լի է. բո­վան­դա­կու­թյամբ` նույն­պես։ Բայց հուշ-օ­ծյա­լի ներ­կա­յիս տեսքն ու շր­ջա­կայ­քը քիչ է թե ա­սել ա­մո­թի խոր­հր­դա­նիշն է, խայ­տա­ռա­կու­թյու­նը, թե սր­տա­ցա­վու­թյան սո­վի ար­դյուն­քը, միևնույն է։
Ան­ծա­նոթ են ինձ. ով­քե՞ր են Մկրտ­չյան եղ­բայր­նե­րը, կա՞ն, թե՞ չկան, տես­նես վեր­ջին ան­գամ նրանք ե՞րբ են այ­ցե­լել։ Այ­դու­հան­դերձ, ա­ներկ­բա է` ցան­կա­ցած նոր­մալ մարդ չի կա­րող չսար­սա­փել, խռո­վա­հույզ ապ­րում­նե­րից գլու­խը չառ­նել ձեռ­քե­րի մեջ ու...
Նման պա­հի ա­կա­նա­տե­սը ե­ղա եր­կու օր ա­ռաջ։ Տա­րեց մի տղա­մարդ, որ հու­շար­ձա­նի չորս կող­մը լց­ված աղ­բա­կույ­տից դուրս էր հա­նել լա­թի մի կտոր և ջա­նում էր հնա­րա­վո­րինս մաք­րել ե­ռա­լե­զու գրա­ռում­նե­րը, գլ­խի չէր ըն­կել, որ իր հայ­հո­յանք­ներն ար­դեն լսե­լի էին դար­ձել հեռ­վից։ Իսկ այ­լան­դակ «գրա­տախ­տակ» հի­շեց­նո­ղը բո­վան­դա­կում էր տար­բեր թե­մա­ներ` ա­թեիս­տա­կան բնույ­թի, հա­վատ­քի դեմ ուղղ­ված ձևա­կեր­պում­ներ, քա­ղա­քա­կան գնա­հա­տա­կան­ներ, սի­րո խոս­տո­վա­նու­թյուն­նե­րից սկ­սած, գնու՜մ, շա­րու­նակ­վում և դառ­նում էին սե­ռա­կան օր­գան­նե­րի «նկա­րա­զար­դում­ներ», ան­գամ ֆի­զի­կա­կան հա­ճույ­քից ստա­ցած տպա­վո­րու­թյուն­ներ։ Ա­հա թե ին­չու թո­շա­կա­ռուի հո­գե­վի­ճա­կը փո­խանց­վեց ինձ, ու խնկխն­կա­լով ես նույն­պես ա­ռա­ջի­նը հի­շե­ցի մարդ­կա­յին նկա­րա­գի­րը կորց­րած և ի­րենց ըն­տա­նե­կան դաս­տիա­րա­կու­թյան ար­գա­սիք­նե­րը հու­շար­ձա­նին դրոշ­մած­նե­րի ծնող­նե­րին` մեկ առ մեկ։ Ե­թե հա­րյու­րա­վոր ան­ցորդ­ներ վա­ղը հետևե­լու են օ­րի­նա­կիս, դա, ի­հար­կե, հար­ցի լու­ծում չէ։ Փր­կու­թյու­նը պետք է փնտ­րել այլ տեղ։ Այն­տեղ, որ­տեղ թաքն­ված են ան­հո­գի վե­րա­բեր­մունքն ու ան­գոր­ծու­թյու­նը, մե­կը մյու­սի վրա պա­տաս­խա­նատ­վու­թյու­նը բար­դե­լու երևույ­թը։ Եվ ու­րեմն` որ­տե՞ղ են հա­մայ­նք­նե­րի ղե­կա­վար­նե­րը, քա­ղա­քա­պե­տա­րա­նը, բնա­պահ­պա­նու­թյան, գի­տու­թյան, կր­թու­թյան, մշա­կույ­թի և սպոր­տի նա­խա­րա­րու­թյուն­նե­րը, պե­տա­կան, հա­սա­րա­կա­կան այն բո­լոր կազ­մա­կեր­պու­թյուն­նե­րը, ո­րոնց հա­մար թանկ են հայ­րե­նի­քի քա­րե­ղեն պատ­մու­թյան վկա­նե­րը, և, ի­հար­կե, հայ լի­նե­լու ինք­նու­թյու­նը։ Էլ չենք խո­սում նոր Հա­յաս­տա­նի հպարտ և ան­կախ հա­րյուր­հա­զա­րա­վոր քա­ղա­քա­ցի­նե­րի մա­սին, ո­րոն­ցից յու­րա­քան­չյու­րը եր­կու տա­րի ա­ռաջ ինքն էր վար­չա­պե­տը, հե­տո դիր­քե­րը զի­ջե­լով դար­ձավ լսող ու հա­վա­տա­ցող. «Փռե­լու ենք աս­ֆալ­տին, ծփե­լու ենք պա­տե­րին, թա­թիկ­ներ ենք կտ­րե­լու», վեր­ջերս էլ` «կկտ­րենք գլուխ­նե­րը նրանց, ով­քեր...»։
Աս­վա­ծը բա­ռա­ցիո­րեն չենք ըն­դու­նել, հաս­կա­նում ենք զգաս­տաց­ման հրա­մա­յա­կան և պատ­ժե­լիու­թյան կի­րա­ռում։ Հենց այս նույն փի­լի­սո­փա­յու­թյամբ ա­ռա­ջար­կում ենք. նախ` գլուխ­նե­րը հար­վա­ծի տակ դնեն նրանց, ով­քեր ու­ղեղ­նե­րից չեն հա­նել ստա­խո­սու­թյու­նը, պո­պու­լիզ­մը, ոչ ար­ժա­նա­հա­վատ խոս­տում­նե­րը, գործ ա­նե­լու աղ­քա­տու­թյու­նը, ա­պա նոր կտ­րել գլուխ­նե­րը նաև նրանց, ով­քեր ան­տար­բե­րու­թյան են մատ­նել հու­շար­ձան­նե­րի պահ­պա­նու­թյան և վե­րա­կանգ­նո­ղա­կան գոր­ծըն­թաց­նե­րը, ին­չի պատ­ճա­ռով թուր­քա­կան ձե­ռագ­րե­րը օր օ­րի տա­րա­ծում են ստա­նում։
Դժ­վար չէ կռա­հել իշ­խա­նու­թյան ա­ռան­ձին կա­ռույց­նե­րի ինք­նա­գոհ և մե­ղադ­րա­կան պա­տաս­խան-պատ­ճա­ռա­բա­նու­թյուն­նե­րը. «Այդ կար­գի դրսևո­րում­նե­րը նոր չեն, դրանք ձևա­վոր­վել են նա­խորդ իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի օ­րոք, կա­շա­ռա­կե­րու­թյան, ա­լան-թա­լա­նի և ա­մե­նա­թո­ղու­թյան պայ­ման­նե­րում»։
Ճիշտն ու սխա­լը թո­ղած կշեռ­քի նժա­րին, հոր­դո­րում եմ. «Տար­բեր տրա­մա­չա­փի անս­խա­լա­կան պաշ­տո­նյա­ներ, ան­փորձ, ան­կա­շառ ու ազ­նիվ, բայց և հա­զա­րա­վոր դո­լար­նե­րի հաշ­վեվ­ճար ստա­ցող­ներ, օգտ­վեք հան­րա­յին տրանս­պոր­տից և շր­ջեք Երևա­նով մեկ, այ­ցե­լեք մար­զեր, որ­պես­զի մո­տի­կից տես­նեք ու ճա­նա­չեք Հա­յաս­տա­նի ա­մեն մի քար ու թու­փը, ճշ­տեք` որ­քա­նո՞վ է բա­րե­փոխ­վել ժո­ղովր­դի կեն­սա­կեր­պը։ Իսկ մյուս կող­մից, Ձեր այս քայ­լով մաս­նակ­ցու­թյուն բե­րած կլի­նեք ներ­տու­րիզ­մի խթան­մա­նը, հե­տո նոր կմ­տա­ծեք ի­տա­լիա­ներ, ֆրան­սիա­ներ, եվ­րո­պա­ներ ու ա­մե­րի­կա­ներ գնա­լու մա­սին»։
Հա­ճե­լին օգ­տա­կա­րի հետ ու­նի թաքն­ված մի գաղտ­նիք ևս։ Դա ֆի­նան­սա­կան ա­ջակ­ցու­թյունն է ինք­ներս մեզ։ Իսկ հան­րու­թյունն ա­մենևին էլ զրկ­ված չէ իր ընտ­րյալ­նե­րից հաշ­վե­տվու­թյուն պա­հան­ջե­լու ի­րա­վուն­քից։
Մի­լիո­նա­վոր դո­լար­նե­րի գոր­ծու­ղում­նե­րը որ­քա­նո՞վ են ի­րա­վա­չափ, ար­դյո՞ք չի­նով­նի­կա­կան շր­ջա­գա­յու­թյուն­նե­րի օգ­տա­կար գոր­ծո­ղու­թյան գոր­ծա­կի­ցը կա­րող է միա­նշա­նակ դրա­կան գնա­հատ­վել։ Ի՞նչ եք շա­հել մինչև հի­մա։ Ժո­ղովր­դին հարց­րե՞լ եք։ Օ­րի­նակ, սի­սե­ռա­չափ կազ­մա­կեր­պու­թյան` «Կի­նո­կենտ­րոն» ՊՈԱԿ-ի տնօ­րե­նի 3-ա­մյա ժա­մա­նա­կա­վոր պաշ­տո­նա­կա­տա­րու­հի Շու­շա­նիկ Միր­զա­խա­նյա­նի այ­ցերն աշ­խար­հով մեկ, տու­րիս­տի տպա­վո­րու­թյուն են թող­նում։ Մեզ փո­խանց­ված գոր­ծու­ղում­նե­րի ոչ ամ­բող­ջա­կան պատ­կերն ու­շագ­րավ է, նա­խան­ձե­լի, ին­չու ոչ` նաև դի­տարկ­ման ար­ժա­նի։
2018 թ. դեկ­տեմ­բե­րի 1-8-ը` Վրաս­տան (Թբի­լի­սիի մի­ջազ­գա­յին փա­ռա­տոն),
2019 թ. հուն­վա­րի 23-ից փետր­վա­րի 3-ը` Նի­դեր­լանդ­ներ (Ռո­տեր­դամ. «Կի­նո­յի տա­ճար» մի­ջո­ցա­ռում),
2019 թ. փետր­վա­րի 7-17-ը` Գեր­մա­նիա (Բեռ­լի­նա­լե կի­նո­շու­կա),
2019 թ. մա­յի­սի 14-25-ը` Ֆրան­սիա (Կան­նի կի­նո­շու­կա),
2019 թ. սեպ­տեմ­բե­րի 4-8-ը` Ի­տա­լիա (Սու­լեն­տո­յի կի­նո­փա­ռա­տոն),
2019 թ. հոկ­տեմ­բե­րի 13-18-ը` Ֆրան­սիա (Լիոն, Ստ­րաս­բուրգ, Եվ­րի­մաժ հիմ­նադ­րա­մի 30-ա­մյա­կի մի­ջո­ցա­ռում),
2020 թ. փետր­վա­րի 20-27-ը` Գեր­մա­նիա (Բեռ­լի­նա­լե կի­նո­շու­կա, որ­տեղ վար­ձա­կալ­ված տա­ղա­վարն ար­ժե­ցել է ա­վե­լի քան 20 հա­զար եվ­րո, իսկ 4-5-հո­գա­նոց մեր պատ­վի­րա­կու­թյան գոր­ծուղ­ման ծախ­սը` շուրջ 10 մլն ՀՀ դրամ),
2020 թ. փետր­վա­րի 29-ից մար­տի 6-ը` ԱՄՆ (Վա­շինգ­տոն, Նյու Յորք, մաս­նակ­ցու­թյուն ֆիլ­մե­րի ցու­ցադ­րու­թյան):
Ի դեպ, տնօ­րե­նի ԺՊ-ին մշ­տա­պես ու­ղեկ­ցել է ըն­կե­րու­թյան հաս­տի­քա­յին թարգ­մա­նիչ Նաի­րա Գևոր­գյա­նը, ո­րի վեր­ջին գոր­ծուղ­ման գու­մա­րը կազ­մել է 2 մլն ՀՀ դրամ` ար­տա­բյու­ջե­տա­յին ե­կա­մուտ­նե­րի հաշ­վին` 600 հա­զա­րով ա­վե­լի Շու­շա­նիկ Միր­զա­խա­նյա­նից։ Իսկ թե ին­չու՞մն է կա­յա­նում այս տան­դե­մի ի­մաս­տը. ՊՈԱԿ-ից ա­սա­ցին, որ տի­կի­նը չգի­տի անգ­լե­րեն, չի տի­րա­պե­տում հա­մա­կարգ­չա­յին տար­րա­կան գի­տե­լիք­նե­րի... բայց դեռևս տնօ­րեն դառ­նա­լու հույ­սեր է փայ­փա­յում։
Ինչ կա որ։ Գու­ցե տի­կին Շու­շա­նի­կի շնոր­հիվ (նաև գոր­ծո­ղում­նե­րի) Հա­յաս­տա­նի ազ­գա­յին կի­նո­կենտ­րո­նը կամ «Հայ­ֆիլ­մը» թե­կուզ զուտ ճա­նա­չո­ղա­կան ա­ռու­մով կրիա­քայլ ա­ռա­ջըն­թաց է ար­ձա­նագ­րել, պար­զա­պես մենք ենք ան­տե­ղյակ։ Բայց փո­խա­րե­նը գի­տենք, որ գոր­ծու­ղու­մա­խառն այ­ցե­րը մե­զա­նում ա­մե­նուր են, և դա մեր իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի մե­նաշ­նորհն է, ին­չը ոչ մի կերպ չի կա­րող դի­տարկ­վել ոչ շռայ­լու­թյուն­նե­րի և ոչ էլ չար­դա­րաց­ված ծախ­սե­րի շր­ջապ­տույ­տում։
Հու­սանք, որ, ան­կախ կո­րո­նա­վի­րու­սից, մեր պե­տա­կան այ­րե­րի մեջ այ­սու­հետև շր­ջա­նա­ռու­թյան մեջ կդր­վի ար­ժեք­նե­րի գնա­հատ­ման կուլ­տու­րան, կբարձ­րա­նան հո­գա­տա­րու­թյունն ու ու­շադ­րու­թյունն ինչ­պես մեկս մյու­սի, այն­պես էլ պա­տաս­խա­նատ­վու­թյու­նը շր­ջա­պա­տի, այդ թվում և հու­շար­ձան­նե­րի նկատ­մամբ։ Բա­զում քայ­լե­րի թվում դա կլի­նի ա­ռա­ջի­նը, ա­մե­նա­հեշտն ու ար­դյու­նա­վե­տը թուր­քա­կան ոտ­նձ­գու­թյուն­նե­րը հաղ­թա­հարե­լու գոր­ծում։
Ա­կանջդ կան­չի, հու­շար­ձա­նա­գետ Սամ­վել Կա­րա­պե­տյան…
Վա­հե ՄԵ­ԼԻ­ՔՅԱՆ
Դիտվել է՝ 21143

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ