Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Թուր­քիա և Հա­րա­վա­յին Կով­կաս. ռազ­մա­վա­րա­կան մշու­շը տա­րած­վում է

Թուր­քիա և Հա­րա­վա­յին Կով­կաս. ռազ­մա­վա­րա­կան մշու­շը տա­րած­վում է
30.06.2020 | 00:48

(Նախորդ մասը)

Հե­տաքր­քիր է, որ ի­րենց բո­լոր մեր­կա­ցում­նե­րով թա­լիշ­նե­րը (տվյալ դեպ­քում՝ Զ. Իբ­րա­հի­մին) հան­դես են գա­լիս հենց 2020 թ. ամ­ռա­նը։ Վեր­հի­շեք Հա­րա­վա­յին Օ­սիա­յի և Ադր­բե­ջա­նի հետ Վրաս­տա­նի սահ­ման­նե­րին տի­րող ի­րադ­րու­թյու­նը։ ՈՒ վեր­հի­շեք, որ թա­լիշ­նե­րի պատ­մա­կան հա­վաք բնա­կու­թյամբ բո­լոր տա­րածք­նե­րը նախ­կին ռուս-ի­րա­նա­կան սահ­ման­նե­րին են։ Թվում է, թե կա­րե­լի է «զգալ» ու կռա­հել, որ վրաց-ադր­բե­ջա­նա­կան սահ­մա­նին ի­րադ­րու­թյան սպաս­վե­լիք սրու­մից բա­ցի, ինչ-որ «մի­ջա­դե­պեր» ու փո­փո­խու­թյուն­ներ են հնա­րա­վոր նաև ի­րա­նա-ադր­բե­ջա­նա­կան սահ­մա­նին։ Մա­նա­վանդ որ հարևան Ի­րա­նը մեծ ու­շադ­րու­թյամբ հետևում է այն ա­մե­նին, ինչ կա­տար­վում է պատ­մա­կան Թա­լի­շում և ողջ Ադր­բե­ջա­նում։


Եվ կր­կին՝ քաղ­վածք Զ. Իբ­րա­հի­միի հոդ­վա­ծից, ո­րը մենք ա­ռանց այն էլ կր­ճա­տել ենք. «Բայց ա­մեն ինչ այն­պես է դա­սա­վոր­վել, որ հե­տա­գա­յում այդ նույն Թուր­քիան նպաս­տել է, որ 11-րդ Կար­միր բա­նակն ա­նար­գել մտ­նի այդ հան­րա­պե­տու­թյու­նը հենց թուրք սպա­նե­րի ու­ղեկ­ցու­թյամբ՝ Խա­լիլ փա­շա­յի գլ­խա­վո­րու­թյամբ։ Մենք մի փոքր հատ­ված կբե­րենք պատ­մա­կան փաս­տաթղ­թե­րից։ Ապ­րի­լի 23-ին Օր­ջո­նի­կի­ձեն հե­ռա­գիր ու­ղար­կեց Չի­չե­րի­նին, ո­րում աս­վում էր. «Թուր­քիա­յի ազ­գա­յին շարժ­ման ղե­կա­վար Քե­մալ փա­շան Ադր­բե­ջա­նից պա­հան­ջում է սո­վե­տա­կան զոր­քե­րին թույլ տալ անց­նել դե­պի Թուր­քիա­յի սահ­ման­նե­րը դրանք անգ­լիա­ցի­նե­րի հար­ձա­կում­նե­րից պաշտ­պա­նե­լու հա­մար։ Չի բա­ցառ­վում Բա­քու մեր ա­նա­րյուն մուտ­քի և այն սո­վե­տա­կան հայ­տա­րա­րե­լու հնա­րա­վո­րու­թյու­նը»։ Մուս­տա­ֆա Քե­մա­լը 1920 թ. ապ­րի­լի 26-ին հե­ռագ­րել է Մոսկ­վա. «Ե­թե սո­վե­տա­կան ու­ժե­րը են­թադ­րում են ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­ներ սկ­սել Վրաս­տա­նի դեմ, կամ դի­վա­նա­գի­տա­կան ճա­նա­պար­հով, իր ազ­դե­ցու­թյան մի­ջո­ցով Վրաս­տա­նին ստի­պել միու­թյան մեջ մտ­նե­լու և նա­խա­ձեռ­նե­լու անգ­լիա­ցի­նե­րի ար­տաք­սու­մը Կով­կա­սի տա­րած­քից, ա­պա թուր­քա­կան կա­ռա­վա­րու­թյու­նը հանձն է առ­նում ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­ներ իմ­պե­րիա­լիս­տա­կան Հա­յաս­տա­նի դեմ և պար­տա­վոր­վում է ստի­պե­լու Ադր­բե­ջա­նա­կան Հան­րա­պե­տու­թյա­նը, որ մտ­նի սո­վե­տա­կան պե­տու­թյուն­նե­րի կազ­մի մեջ»։ Այն բա­նից հե­տո, երբ մենք ևս մեկ ան­գամ պար­զա­բա­նե­ցինք Իրևա­նի (Երևա­նի) ի­րադ­րու­թյու­նը, որն Ա­լիևն ան­վա­նեց հին ադր­բե­ջա­նա­կան հող, անց­նենք այդ տա­րածք­նե­րում ադր­բե­ջան­ցի­նե­րի հնու­թյան թե­մա­յին։ Պատ­մա­կան տե­սա­կե­տից տվյալ հա­մա­տեքս­տում ինչ-որ հին ադր­բե­ջա­նա­կան հո­ղի մա­սին խո­սելն ընդ­հան­րա­պես, մեղմ ա­սած, շատ ան­հա­ջող գործ է։ Այդ տա­րածք­նե­րը երբևէ չեն կոչ­վել Ադր­բե­ջան, և այն ժա­մա­նակ ադր­բե­ջան­ցի ազգ էլ չի ե­ղել։ Ե­ղել են թր­քա­լե­զու ցե­ղեր, ե­ղել է տա­րա­ծաշր­ջա­նի նվա­ճում թր­քա­լե­զու քոչ­վոր­նե­րի կող­մից, ո­րոնք ե­կել էին Մի­ջին Ա­սիա­յից։ Իսկ ա­հա այդ տա­րածք­նե­րը կոչ­վել են Հա­յաս­տան և՛ ա­րաբ­նե­րի տի­րա­պե­տու­թյան ժա­մա­նակ, և՛ Ի­րա­նի կազ­մի մեջ որ­պես Ա­ռան մար­զի մաս։ Սա մեր կար­ծի­քը չէ, պար­զա­պես պետք է նա­յել հին հու­նա­կան ու հին հռո­մեա­կան, ա­րա­բա­կան, ի­րա­նա­կան, եվ­րո­պա­կան, ռուս պատ­մա­բան­նե­րի բազ­մա­թիվ պատ­մա­կան ու­սում­նա­սի­րու­թյուն­ներ, աղ­բյուր­ներ։ Տե­ղին կլի­նի ա­սել, որ հույ­նե­րը, օ­րի­նակ, կա­րող են ա­սել, որ Թուր­քիա­յի գրե­թե ողջ արևմտյան ա­փը հին հու­նա­կան հող է, իսկ հա­յե­րը կա­րող են արևե­լյան Թուր­քիա­յի տա­րածք­ներն ան­վա­նել հին հայ­կա­կան։ Եվ դժ­վար թե աշ­խար­հահռ­չակ պատ­մա­բան­նե­րից որևէ մե­կը դա վի­ճար­կի։ Բայց պան­թուր­քա­կան պրո­պա­գան­դա­յի հա­մար այն ա­մե­նը, ինչ ե­ղել է մինչև այդ տա­րածք­ներ թր­քա­լե­զու ցե­ղե­րի գա­լը, ու­շադ­րու­թյան ար­ժա­նի չի հա­մար­վում։ Ե­թե թուր­քե­րը գրա­վել են այդ տա­րածք­նե­րը կամ դրանք տր­վել են ի­րենց, ա­պա այդ տա­րածք­ներն ավ­տո­մատ կեր­պով ար­դեն «հին ադր­բե­ջա­նա­կան կամ թուր­քա­կան հո­ղեր» են։ Հույ­նե­րի, ա­սո­րի­նե­րի, քր­դե­րի ու հա­յե­րի տա­րածք­նե­րի նկատ­մամբ վե­րա­բեր­մուն­քը ճիշտ նույնն է։ Արևե­լա­գետ Ստա­նիս­լավ Տա­րա­սովն իր «Ա­լիևը խոր է թա­փան­ցել, բայց է­լի հա­յերն են մե­ղա­վոր» հոդ­վա­ծում նշում է հու­նա­կան մի շարք քա­ղաք­ներ, ո­րոնք վե­րան­վան­վել են թուր­քա­կան ձևով. «Թուր­քիա­յում հու­նա­կան Էս­տին­պո­լիս քա­ղա­քը դար­ձել է Ստամ­բուլ, Պեր­գա­մը՝ Բեր­գա­մա, Հիե­րա­պո­լի­սը՝ Փա­մու­կա­լե, Ադ­րիա­նու­պո­լի­սը՝ Է­դիր­նե, Հե­րակ­լեան՝ Էր­գե­լի, Սմիր­նան՝ Իզ­միր, Ան­գո­րան՝ Ան­կա­րա, հայ­կա­կան Կա­րի­նը՝ Էրզ­րում, Այն­թա­պը՝ Ղա­զիան­թեպ, Աղ­թա­մա­րը՝ Ակ­դա­մար։ Բիբ­լիա­կան Ա­րա­րա­տը դար­ձել է Աղ­րի­դաղ»։ Միայն նրանք՝ թուր­քերն այդ ա­մե­նի ի­րա­վունքն ու­նեն, ո­րով­հետև ինչ-որ ժա­մա­նակ բո­լո­րին հաղ­թել են, հպա­տա­կեց­րել ու ստի­պել։ Պան­թուր­քիստ­նե­րի ըմ­բռ­նո­ղու­թյամբ՝ ի­րենց պատ­մա­կան հո­ղե­րում հայ­կա­կան պե­տու­թյու­նը վե­րա­կանգ­նե­լու հա­մար ոտ­քի կանգ­նած հա­յերն ի­րա­վունք չու­նեին դա ա­նե­լու, այլ պետք է մինչև աշ­խար­հի վեր­ջը, մինչև վեր­ջին հա­յը միշտ լի­նեին օս­մա­նյան կամ թուր­քա­կան տի­րա­պե­տու­թյան տակ, այդ պատ­ճա­ռով էլ նրանց կո­տո­րե­լը կամ ար­տաք­սե­լը ար­դա­րա­ցի բան են։ Այլ ժո­ղո­վուրդ­նե­րի հաղ­թե­լու ի­րա­վուն­քը նրանք չեն ճա­նա­չում։ Դա ա­մուր նս­տած կար­ծիք է նաև ա­մեն մի սո­վո­րա­կան պան­թուր­քիս­տի մեջ։ Կա­րե­լի է ա­սել, որ ա­մեն ան­գամ, երբ ար­ծարծ­վում է հա­յե­րի ե­ղեռ­նի հար­ցը, ա­պա Ադր­բե­ջա­նում դրան ար­ձա­գան­քում են ա­վե­լի սուր ու հի­վան­դա­գին, քան թուր­քերն ի­րենք։ Նույ­նիսկ Թուր­քիա­յի նա­խա­գահ Էր­դո­ղա­նը, թեև չի ճա­նա­չում Ե­ղեռ­նը, բայց ա­մեն տա­րի ցա­վակ­ցու­թյուն է հայտ­նում հա­յե­րին, այ­ցե­լում հայ հոգևո­րա­կան­նե­րին։ Թուր­քիա­յում թույ­լատ­րում են հայ­կա­կան հա­մայ­նք­նե­րի կող­մից Ե­ղեռ­նի զո­հե­րի հի­շա­տա­կի մե­ծար­ման ա­րա­րո­ղու­թյուն­նե­րը։ Իսկ Ադր­բե­ջա­նում ո­րո­շել են ա­վե­լի կա­թո­լիկ լի­նել, քան Հռո­մի պա­պը։ Բաք­վում Ե­ղեռ­նի հար­ցին ար­ձա­գան­քում են այն­պես, ա­սես նրա և պատ­մա­կան Հա­յաս­տա­նի հիմ­նա­կան մա­սից հա­յե­րի բռ­նի տե­ղա­հան­ման հա­մար մե­ղադ­րում են ոչ թե թուր­քա­կան կա­ռա­վա­րու­թյա­նը, այլ հենց ադր­բե­ջան­ցի­նե­րին, մինչ­դեռ վեր­ջին­նե­րիս այդ խն­դի­րը բո­լո­րո­վին չի վե­րա­բե­րում։
Խոր­հր­դա­յին Ադր­բե­ջա­նում այդ­պի­սի բան չէր նկատ­վում։ Հա­կա­ռա­կը, Հեյ­դար Ա­լիևն ին­քը, լի­նե­լով Հա­յաս­տա­նում, Է­դուարդ Շևարդ­նա­ձեի և Կա­րեն Դե­միր­ճյա­նի հետ այ­ցե­լում էր Սար­դա­րա­պա­տի ճա­կա­տա­մար­տում թուր­քե­րի դեմ հա­յե­րի տա­րած հաղ­թա­նա­կի հու­շա­հա­մա­լիր։ 1999 թ. հու­լի­սի 1-ին, Բաք­վում ըն­դու­նե­լով հայ լրագ­րող­նե­րին, Հեյ­դար Ա­լիևն այս­պես էր խո­սում Կա­րեն Դե­միր­ճյա­նի և Է­դուարդ Շևարդ­նա­ձեի հետ իր հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի մա­սին. «Ես Ադր­բե­ջա­նի ԿԿ ա­ռա­ջին քար­տու­ղար սկ­սե­ցի աշ­խա­տել 1969 թ.։ Ե­րեք տա­րի հե­տո՝ 1972 թ., Է­դուարդ Ամբ­րո­սիևիչն ըն­տր­վեց ԿԿ ա­ռա­ջին քար­տու­ղար, ևս եր­կու տա­րի անց՝ 1974 թ., Կա­րեն Սե­րո­բո­վիչն ըն­տր­վեց Հա­յաս­տա­նի ԿԿ ա­ռա­ջին քար­տու­ղար։ Պետք է ա­սեմ, որ մենք շատ լավ էինք հա­մա­գոր­ծակ­ցում։ Օգ­նում էինք մեկս մյու­սին, շփ­վում էինք։ Հի­շում եմ իմ հան­դի­պում­նե­րը Հա­յաս­տա­նում։ Ինչ խան­դա­վա­ռու­թյամբ, ինչ հար­գան­քով էին ըն­դու­նում ինձ, և ոչ միայն պաշ­տո­նա­կան դեմ­քե­րը։ Ես լի­նում էի կո­լեկ­տիվ­նե­րում, գոր­ծա­րան­նե­րում, ֆաբ­րի­կա­նե­րում։ Հի­շում եմ, մի ան­գամ կո­շի­կի ֆաբ­րի­կա­յում վիթ­խա­րի հան­րա­հա­վաք կա­յա­ցավ, ո­րին ներ­կա էինք Է­դուարդ Շևարդ­նա­ձեն, Կա­րեն Դե­միր­ճյա­նը և ես։ Մենք ե­լույթ էինք ու­նե­նում, խո­սում էինք ան­դր­կով­կա­սյան ժո­ղո­վուրդ­նե­րի բա­րե­կա­մու­թյան մա­սին։ Քա­նի ան­գամ է Կա­րեն Սե­րո­բո­վի­չը ե­ղել այս­տեղ՝ Ադր­բե­ջա­նում»։ Թր­քա­մետ հիս­տե­րիան սկս­վեց ԽՍՀՄ-ի քայ­քա­յու­մից և Ադր­բե­ջա­նում Ազ­գա­յին ճա­կա­տի՝ իշ­խա­նու­թյան գա­լուց հե­տո, ո­րը սկզ­բում պաշտ­պա­նում էր Հեյ­դար Ա­լիևի թեկ­նա­ծու­թյու­նը և ղե­կա­վար­վում նրա կող­մից։


Որ հա­յերն ի­րենց պատ­մու­թյան ըն­թաց­քում մեծ ցն­ցում­նե­րի են են­թարկ­վել, աշ­խար­հով մեկ ճա­նաչ­ված փաստ է։ Հա­յե­րին կո­տո­րել են, բռ­նու­թյամբ ար­տաք­սել ի­րենց պատ­մա­կան տա­րածք­նե­րի մեծ մա­սից, հե­տա­գա­յում այդ տա­րածք­նե­րում բնա­կեց­վել են թր­քա­խոս ցե­ղեր, ո­րոնք ստեղ­ծում էին բնա­կա­վայ­րեր և յու­րաց­նում հայ­կա­կան հո­ղե­րը։ Այն­տեղ այդ­պես էին հայ­տն­վում թր­քա­կան տե­ղա­նուն­նե­րը և մո­ռաց­վում նախ­կին հայ­կա­կան­նե­րը։ Նույ­նիսկ ո­րոշ քա­ղաք­նե­րի թուր­քե­րեն ան­վա­նում­նե­րը կրում էին հա­յե­րեն ժա­ռան­գու­թյու­նը։ Օ­րի­նակ, «Ղա­րա­քի­լի­սա» տե­ղա­նու­նը թուր­քե­րե­նից թարգ­ման­ված նշա­նա­կում է «սև ե­կե­ղե­ցի»։ Տա­րա­ծաշր­ջա­նում XI դա­րից զանգ­վա­ծա­բար հայ­տն­ված օ­ղուզ թուր­քե­րը ե­կե­ղե­ցի­ներ չէին կա­ռու­ցում և քրիս­տո­նյա­ներ չէին. սև քա­րից այդ ե­կե­ղե­ցի­նե­րը կա­ռուց­վել էին նրանց հայ­տն­վե­լուց շատ ա­ռաջ։ Եվ Հա­յաս­տա­նի տա­րած­քում այդ­պի­սի տե­ղա­նուն­նե­րը հայ­տն­վել են ար­դեն տա­րա­ծաշր­ջա­նում օ­ղուզ թուր­քե­րի հայ­տն­վե­լուց հե­տո, ո­րոնք քա­ղաքն ի­րենց ձևով են ան­վա­նել այն պատ­ճա­ռով, որ այն­տեղ ար­դեն ե­ղել է սև քա­րից կա­ռուց­ված ե­կե­ղե­ցի։ Զանգ­վա­ծա­յին գաղ­թե­րը և հա­յե­րի տե­ղա­հա­նում­նե­րը ե­ղել են ոչ միայն XX դա­րի սկզ­բին։ Պատ­մու­թյու­նից հա­վաս­տի հայտ­նի է, որ սել­ջուկ­նե­րի (օ­ղուզ թուրք­մեն­նե­րի ցե­ղե­րից մե­կը) կող­մից Հա­յաս­տա­նի նվա­ճու­մը մե­ծա­ծա­վալ ար­տա­գաղթ ա­ռա­ջաց­րեց։ Այդ ժա­մա­նակ Հա­յաս­տա­նի հյու­սի­սա­յին շր­ջան­նե­րից բազ­մա­թիվ հա­յեր գաղ­թե­ցին Թիֆ­լիս։ Վրաս­տա­նի Դա­վիթ IV Շի­նա­րար թա­գա­վո­րի օ­րոք (1089-1125) մեծ քա­նա­կու­թյամբ հա­յեր Թիֆ­լիս տե­ղա­փոխ­վե­ցին հա­յոց նախ­կին մայ­րա­քա­ղաք Ա­նիից և նրա շր­ջա­կայ­քից։ Թա­մար թա­գու­հու օ­րոք (1184-1213) հա­յերն ար­դեն մեծ դեր էին խա­ղում Թիֆ­լի­սում։ XIII դա­րի երկ­րորդ կե­սում Թիֆ­լի­սի հա­յե­րի մա­սին հա­ղոր­դել է Մար­կո Պո­լոն։ XIV դա­րում Հա­յաս­տա­նը թուր­քե­րի կող­մից գրավ­վե­լու պատ­ճա­ռով հա­զա­րա­վոր հա­յեր ստիպ­ված տա­րագր­վե­ցին Վրաս­տան՝ նշա­նա­կա­լի զանգ­ված ստեղ­ծե­լով Թիֆ­լի­սում և շր­ջա­կա տա­րածք­նե­րում։ Այդ ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նում ստեղծ­վում է հայ բնակ­չու­թյան հին խա­վը վրա­ցի­նե­րի շր­ջա­նում։ «Գրե­թե ան­հա­վա­նա­կան, բայց և հա­վաս­տի է, որ 1803 թ. Թիֆ­լի­սում կար 2700 տուն, ո­րոն­ցից ա­վե­լի քան 2500-ը պատ­կա­նում էին հա­յե­րին։ Այս­պի­սով, մայ­րա­քա­ղա­քը լիո­վին հայ­կա­կան սե­փա­կա­նու­թյուն էր»,- ըն­դգ­ծում է Մ. Վլա­դի­կի­նի «Կով­կա­սում ճա­նա­պար­հոր­դու­թյան ու­ղե­ցույց և զրու­ցա­կից»-ը (Մոսկ­վա, 1885)։ Կով­կա­սի փո­խար­քա­յի գրա­սե­նյա­կի հրա­տա­րա­կած «1849 թ. կով­կա­սյան օ­րա­ցույ­ցը» (1848 թ.) հայտ­նում է. «Թիֆ­լի­սի գրանց­ված բնա­կիչ­նե­րի թի­վը հաս­նում է 27000-ի, ո­րոն­ցից 16890 հայ, 4185 վրա­ցի, 440 կա­թո­լիկ, 440 թա­թար (այ­սինքն՝ ներ­կա­յիս ադր­բե­ջան­ցի-Զ. Ի), 70 հույն, ե­կե­ղե­ցա­կան գյու­ղա­ցի՝ 1120 հայ, 530 վրա­ցի, կալ­վա­ծա­տի­րոջ գյու­ղա­ցի՝ 1570 հայ, 750 վրա­ցի, 10 կա­թո­լիկ, 10 թա­թար։ Թիֆ­լի­սի բնա­կիչ­նե­րը հիմ­նա­կա­նում զբաղ­վում են առևտրով և ար­հեստ­նե­րով։ Ար­հես­տա­վոր­նե­րը հիմ­նա­կա­նում հա­յեր են. 1845 թ. տվյալ­նե­րով՝ 1926 ար­հես­տա­վոր­նե­րից 1448-ը հայ են»։


Բե­րե­լով այս տվյալ­նե­րը՝ մենք ա­մենևին չենք պն­դում, թե Թբի­լի­սին հին հայ­կա­կան հող է, և հա­յե­րի ա­ռաջ­նորդ­ներն էլ նման բան չեն հայ­տա­րա­րում։ Այդ­պի­սի բան ա­նում է ա­ռայժմ միայն Ադր­բե­ջա­նի նա­խա­գա­հը։ Մենք պար­զա­պես օ­րի­նակ­ներ ենք բե­րում, թե ին­չի պատ­ճա­ռով են հա­յե­րը լքել ի­րենց օ­ջախ­նե­րը և նպաս­տել քա­ղաք­նե­րի զար­գաց­մա­նը այլ եր­կր­նե­րում, օ­րի­նակ, հենց նույն Ի­րա­նում և Թուր­քիա­յում։ Դեռ Ի­րա­նում Սե­ֆյան­նե­րի տի­րա­պե­տու­թյան ժա­մա­նակ, XVI դա­րում, Աբ­բաս I շա­հը ներ­կա­յիս Հա­յաս­տա­նի տա­րած­քից մե­ծա­քա­նակ հա­յե­րի գաղ­թեց­րեց Ի­րա­նի խոր­քե­րը։ Նրանց տե­ղը բնա­կեց­վում էին թուր­քա­կան և ո­րոշ տե­ղե­րում ան­գամ քր­դա­կան քոչ­վոր ցե­ղեր։ Արևե­լյան Հա­յաս­տա­նից Ի­րան գաղ­թեց­ված հա­յե­րի քա­նա­կը, տար­բեր տվյալ­նե­րով, մոտ 250-300 հա­զար էր։ Այդ գաղթն ու­ներ նաև տն­տե­սա­կան բնույթ, քա­նի որ հա­յե­րը լավ շի­նա­րար­ներ, ար­հես­տա­վոր­ներ ու առևտրա­կան­ներ էին և կա­րող էին զար­գաց­նել Ի­րա­նի քա­ղաք­ներն ու տն­տե­սու­թյու­նը։ Ի­րա­նի շա­հը չէր ու­զում, որ հա­յե­րը, որ­պես տն­տե­սու­թյան շար­ժիչ, ընկ­նեն թուր­քե­րի ձեռ­քը։ Չէ՞ որ սրանք էլ էին հա­յե­րին գաղ­թեց­նում ի­րենց են­թա­կա քա­ղաք­նե­րը՝ դրանք զար­գաց­նե­լու հա­մար։ Քոչ­վոր­ներն այդ ժա­մա­նակ քա­ղա­քա­յին ապ­րե­լա­կերպ չէին վա­րում։ Բա­ցի դրա­նից, հա­յերն ի­րենք էլ էին ստիպ­ված Օս­մա­նյան կայս­րու­թյու­նից Ի­րան տե­ղա­փոխ­վում պա­տե­րազմ­նե­րից ու քոչ­վոր ցե­ղե­րի կո­ղո­պուտ­նե­րից փրկ­վե­լու հա­մար։ Այդ գոր­ծըն­թաց­նե­րը տա­րի­ներ էին տևում։ ՈՒս­տի հա­յե­րի վե­րա­դար­ձը ի­րենց եր­բեմ­նի լքած հայ­րե­նի վայ­րե­րը նրանք ըն­կա­լում էին որ­պես պատ­մա­կան ար­դա­րու­թյան վե­րա­կանգ­նում։ Չէ՞ որ հաղ­թո­ղի ի­րա­վուն­քը նման դեպ­քում ար­դա­րա­ցիո­րեն վե­րա­բե­րում է և նրանց։ Ե­թե Իլ­համ Ա­լիևն իր ե­լույթ­նե­րում հղում է ա­նում ու­ժին, ա­պա այդ ի­րա­վուն­քը տր­ված է նաև հայ­կա­կան կող­մին»։

(շա­րու­նա­կե­լի)

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 12289

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ