Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ադր­բե­ջա­նը ցե­ղաս­պան պե­տու­թ­յան կող­մից հիմն­ված ցե­ղաս­պան պե­տու­թ­յուն է, սա պետք է հասց­նենք աշ­խար­հին»

«Ադր­բե­ջա­նը ցե­ղաս­պան պե­տու­թ­յան կող­մից հիմն­ված ցե­ղաս­պան պե­տու­թ­յուն է, սա պետք է հասց­նենք աշ­խար­հին»
27.10.2020 | 00:24

Քա­ղա­քա­գետ Ա­ԼԵՔ­ՍԱՆԴՐ ՄԱ­ՆԱ­ՍՅԱ­ՆԻ դի­տարկ­մամբ՝ ռազ­մա­ճա­կա­տի կարևոր եր­կու գիծ ու­նենք. մե­կը հա­րա­վում է՝ Ա­րաք­սի ա­փին, մյու­սը՝ վիր­տուալ, տե­ղե­կատ­վա­կան դաշ­տում: «Ի­րա­տե­սի» հետ զրույ­ցում ա­ռանձ­նաց­րեց նաև եր­րորդ՝ դի­վա­նա­գի­տա­կան դաշ­տը:

Հա­վե­լեց՝ ե­թե ա­սենք, որ ազ­գա­յին հա­մախմ­բու­մը նույն­պես ինք­նու­րույն դաշտ է, ա­պա կս­տաց­վի՝ տար­բեր ճա­կատ­նե­րում կռիվ ենք տա­լիս: Մեր զրու­ցակ­ցի հա­մոզ­մամբ՝ թվարկ­ված­նե­րի մեջ ա­մե­նախ­նդ­րա­հա­րույ­ցը տե­ղե­կատ­վա­կանն է, որ­տեղ շատ ա­նե­լիք­ներ ու­նենք. «Տա­րի­ներ շա­րու­նակ խո­սում ենք այն մա­սին, որ քա­րոզ­չու­թյան վրա Ադր­բե­ջանն ու Թուր­քիան մի­լիոն­ներ են ծախ­սում: Բայց մենք դրա վրա ու­շադ­րու­թյուն չէինք դարձ­նում ՝ ա­սե­լով, թե մեր ճշ­մար­տու­թյու­նը վեր է ա­մեն ին­չից ու ինքն ի­րեն ճա­նա­պարհ կհար­թի: Բայց տե­ղե­կատ­վա­կան դա­րաշր­ջա­նում ա­մեն բան այդ­քան էլ պարզ չէ, ու գոր­ծում է հայտ­նի՝ «Ինչ աս­ված չէ, գո­յու­թյուն չու­նի» բա­նաձևը: Տե­ղե­կատ­վա­կան ճա­կա­տի պար­տու­թյունն ընդ­հա­նուր պար­տու­թյան, հաղ­թա­նա­կը՝ ընդ­հա­նուր հաղ­թա­նա­կի սկիզբն է: Տե­ղե­կատ­վա­կան պա­տե­րազ­մը սկիզբ ու վերջ չու­նի, հրա­նո­թա­յին պա­տե­րազ­մը տե­ղե­կատ­վա­կա­նի դր­վագ­նե­րից մեկն է ըն­դա­մե­նը: Այս ճա­կա­տի պա­տե­րազ­մում ան­չափ մեծ դեր է խա­ղում մար­դու խոս­քը, ին­չին ա­ռանձ­նա­հա­տուկ ու­շա­դիր պետք է լի­նենք: Պա­տա­հա­կան չէ, որ մեծ պե­տու­թյուն­նե­րը, ինչ­պես օ­րի­նակ, Միա­ցյալ Նա­հանգ­նե­րը, Ֆրան­սիան, Գեր­մա­նիան, ա­ռա­ջին դեմ­քե­րի խոս­քը մշա­կող հա­տուկ ինս­տի­տուտ­ներ ու­նեն: Պե­տու­թյան դեմ­քերն ա­մեն ինչ չէ, որ ի­րենց բե­րա­նով են ա­սում»:


Ըստ քա­ղա­քա­գե­տի՝ վիր­տուալ հար­թա­կում կարևոր եր­կու բա­նաձև պետք է ա­ռաջ տա­նենք, հն­չե­ղու­թյուն տանք դրանց: Ա­ռա­ջինն այն է, որ Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի հան­րա­պե­տու­թյու­նը 1991-ին ան­կա­խու­թյուն է հռ­չա­կել մե­րօ­րյա Ադր­բե­ջա­նա­կան հան­րա­պե­տու­թյա­նը չպատ­կա­նող տա­րածք­նե­րում: Չգի­տես ին­չու, զար­մա­նում է նա, այս փաս­տը բա­վա­րար ու­շադ­րու­թյան չի ար­ժա­նա­նում մեր կող­մից: «Եվ­րո­պան ա­սում է՝ Ադր­բե­ջա­նի հան­րա­պե­տու­թյու­նը ճա­նա­չել է նախ­կին Խոր­հր­դա­յին Ադր­բե­ջա­նի սահ­ման­նե­րում: Այս հան­գա­ման­քից ու մեր չի­մա­ցու­թյու­նից ել­նե­լով՝ թե՛ պաշ­տո­նա­կան Բա­քուն, թե՛ մեր ընդ­դի­մա­խոս­ներն առ­հա­սա­րակ եզ­րա­կա­ցու­թյուն են ա­նում, թե, իբր, այդ տա­րածք­ներն ի­րա­վա­բա­նո­րեն պատ­կա­նում են Ադր­բե­ջա­նին: Տրա­մա­բա­նու­թյամբ՝ ե­թե ճա­նա­չել են, ա­պա ի­րա­վա­բա­նո­րեն էլ պատ­կա­նում է Ադր­բե­ջա­նին: Բայց մի­ջազ­գա­յին ի­րա­վուն­քը դա չի ա­սում կամ են­թադ­րում: Ճա­նա­չու­մը քա­ղա­քա­կան ակտ է, ոչ թե ի­րա­վա­կան: Պե­տու­թյան սահ­ման­նե­րը ոչ թե ճա­նաչ­ման ակ­տով, այլ եր­կու կող­մե­րի պայ­մա­նագ­րե­րով են ճշգրտ­վում, իսկ պայ­մա­նագ­րե­րը մի­ջազ­գա­յին ի­րա­վուն­քի կարևոր ու ա­ռաջ­նա­յին աղ­բյուր­ներն են: Ի­հար­կե, ճա­նա­չու­մը նույն­պես կարևոր ակտ է, մենք նույն­պես պայ­քա­րում ենք Ար­ցա­խի ան­կա­խու­թյան մի­ջազ­գա­յին ճա­նաչ­ման հա­մար, ո­րով­հետև այն տվյալ պե­տա­կան կազ­մա­վոր­մա­նը թույլ է տա­լիս պաշ­տո­նա­կան հա­րա­բե­րու­թյու­նե­րի մեջ մտ­նել, օգ­նու­թյուն պա­հան­ջել, օ­րի­նա­բար օգ­նու­թյուն ստա­նալ և այլն: Բայց այս բո­լո­րով հան­դերձ՝ ոչ միայն դե­ֆակ­տո ճա­նա­չու­մը, ինչ­պի­սին ե­ղել է ան­ցյալ դա­րի 20-ա­կան­նե­րին Ադր­բե­ջա­նա­կան դե­մոկ­րա­տա­կան հան­րա­պե­տու­թյան դեպ­քում, այլ նաև ներ­կա Ադր­բե­ջա­նի նույ­նիսկ դե­յու­րե ճա­նա­չու­մը չի չե­ղար­կում մի­ջազ­գա­յին, գոր­ծող այն պայ­մա­նագ­րե­րը, ո­րոնք կնք­վել են այդ հան­րա­պե­տու­թյան տա­րածք­նե­րի վե­րա­բե­րյալ»: Քա­ղա­քա­գե­տը, որ­պես օ­րի­նակ, Ռու­սաս­տա­նի ու Ճա­պո­նիա­յի դեպքն է բե­րում: Նրանք եր­կուսն էլ, նշում է, ճա­նաչ­ված երկ­ներ­ներ են, ՄԱԿ-ի ան­դամ են, բայց ի­րենց օ­րա­կար­գից Կու­րի­լյան կղ­զի­նե­րի հար­ցը չեն հա­նել: Իսկ մենք, ըն­դգ­ծում է, ու­ժեղ փաս­տարկ ու­նենք՝ Կար­սի գոր­ծող պայ­մա­նա­գի­րը, որ վե­րա­բե­րում է Նա­խիջևա­նին: Հի­շեց­նում՝ մի­ջազ­գա­յին բազ­մա­կողմ այդ պայ­մա­նա­գի­րը չե­ղարկ­ված չէ որևէ կող­մից, բայց այս­տեղ մի փոք­րիկ հան­գա­մանք կա՝ Կար­սի պա­յ­մա­նա­գի­րը ստո­րագ­րած բո­լոր կող­մե­րը կեն­դա­նի են, մնում են, կան, բայց այն պե­տու­թյու­նը, ո­րի ոչ թե սու­վե­րե­նու­թյա­նը, այլ հո­վա­նա­վո­րու­թյանն են տվել Նա­խիջևա­նը, գո­յու­թյուն չու­նի: Ին­չու՞, բա­ցատ­րում է, այն տր­վել է Խոր­հր­դա­յին Ադր­բե­ջա­նին, իսկ 1991-ին այ­սօր­վա Ադր­բե­ջա­նի Հան­րա­պե­տու­թյու­նը հրա­ժար­վել է լի­նել Խոր­հր­դա­յին Ադր­բե­ջա­նի ի­րա­վա­հա­ջորդն ու կորց­րել բո­լոր այն ա­պօ­րի­նի ի­րա­վունք­նե­րը, որ ու­նե­ցել է Խոր­հր­դա­յին Ադր­բե­ջա­նը Նա­խիջևա­նում և Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղում:


«Հի­մա գանք Ար­ցա­խի մա­սով ռու­սա­կան ե­թեր­նե­րը հե­ղե­ղող ադր­բե­ջան­ցի քա­ղա­քա­գետ­նե­րի այն փաս­տարկ­նե­րին, թե Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղը ե­ղել է Ադր­բե­ջա­նա­կան հան­րա­պե­տու­թյան պատ­մա­կան, վաղն­ջա­կան տա­րածք, ու Կով­բյու­րոն (Խոր­հր­դա­յին Ռու­սաս­տա­նի կո­մու­նիս­տա­կան կու­սակ­ցու­թյան Կով­կա­սյան բյու­րո) ո­րո­շել է՝ Ղա­րա­բա­ղը թող­նել Խոր­հր­դա­յին Ադր­բե­ջա­նի կազ­մում: Իսկ թող­նել կա­րե­լի է այն, ինչ ե­ղել է: Այս հար­ցի պա­տաս­խա­նը ո՛չ մի հայ, ո՛չ մի ռուս փոր­ձա­գետ չի տա­լիս ու չի տա­պա­լում այդ քն­նար­կու­մը: Ադր­բե­ջան­ցի­ներն ի­հար­կե գի­տեն, որ ի­րենց ա­սա­ծի մեջ տրա­մա­բա­նու­թյուն չկա, բայց գի­տեն նաև, որ մենք չենք հաս­կա­նում չե­ղած այդ տրա­մա­բա­նու­թյու­նը: Չնա­յած ինչ-որ տեղ հաս­կա­նա­լի է՝ ին­չու Ռու­սաս­տա­նը չի տա­լիս հար­ցի պա­տաս­խա­նը, քա­նի որ խոր­հր­դա­յին Ռու­սաս­տա­նի կո­մու­նիս­տա­կան կու­սակ­ցու­թյու­նը Ղա­րա­բա­ղը խոր­հր­դա­յին Ադր­բե­ջա­նին է տվել, ու ռուս­նե­րի հա­մար ան­հար­մար է խոս­տո­վա­նել, որ դա ա­պօ­րի­նի գոր­ծարք է ե­ղել: Բայց հայ փոր­ձա­գե­տը պար­տա­վոր է ա­սել՝ Կով­բյու­րոն, որ ոչ թե սահ­մա­նադ­րա­կան, այլ կու­սակ­ցա­կան մար­մին է, ի­րա­վա­սու­թյուն չի ու­նե­ցել եր­րորդ պե­տու­թյան տա­րածք­նե­րի մա­սին ո­րո­շում կա­յաց­նե­լու: Երկ­րորդ՝ Կով­բյու­րոն նման ո­րո­շում չի կա­յաց­րել, դա էլ է սխալ, սուտ, ին­չու՞, ո­րով­հետև ի տար­բե­րու­թյուն 1921-ի հու­լի­սի 4-ի ո­րոշ­ման, որ­տեղ հար­ցը ո­րոշ­վել է հօ­գուտ Հա­յաս­տա­նի, հու­լի­սի 5-ին Ստա­լի­նը մտել է պլե­նու­մի դահ­լիճ, կար­դա­ցել ու ըն­դու­նել է ո­րո­շու­մը՝ ա­ռանց քն­նարկ­ման ու քվեար­կու­թյան: ՈՒ­րեմն՝ նման փաս­տա­թուղթ չի ըն­դուն­վել, Կով­բյու­րոն ի­րա­վա­սու չի ե­ղել այն վա­վե­րաց­նե­լու, «Ղա­րա­բա­ղը թող­նել Խոր­հր­դա­յին Ադր­բե­ջա­նի ահ­ման­նե­րում» բո­վան­դա­կու­թյամբ ո­րո­շում ու­նե­նալ չէր կա­րե­լի, քա­նի որ այդ ժա­մա­նակ Ղա­րա­բա­ղը հռ­չակ­ված է ե­ղել Խոր­հր­դա­յին Հա­յաս­տա­նի մաս: Այ­սինքն՝ ադր­բե­ջա­ցի­նե­րը մի փաս­տաթղ­թի են հղում ա­նում, ո­րը, որ կող­մից մո­տե­նում ես, կեղ­ծիք է»,- ման­րա­մաս­նում է մեր զրու­ցա­կի­ցը:


Նա ցա­վով է ար­ձա­նագ­րում՝ մենք փաս­տա­թուղթ կար­դալ չենք սի­րում, մեր փոր­ձա­գետ­նե­րը չեն սի­րում խո­րա­նալ փաս­տաթղ­թե­րի մեջ, բառ առ բառ տնտ­ղել, ու­սում­նա­սի­րել, քն­նու­թյան առ­նել այն: Իսկ թուր­քե­րը տառ առ տառ են կար­դում ու զգու­շա­նում: Իր փոր­ձից է օ­րի­նակ բե­րում. «Ադր­բե­ջա­նի ար­տա­քին գոր­ծե­րի նախ­կին նա­խա­րար Թո­ֆիկ Զուլ­ֆու­գա­րովն իր թի­մա­կից­նե­րին հրա­հան­գում էր՝ «Ղա­րա­բա­ղյան կոնֆ­լիկ­տը» փոք­րա­տա­ռով գրեք: Այդ­պի­սով նա փոք­րաց­նում էր հար­ցը: Նրանք մե­ծա­տա­ռին ու փոք­րա­տա­ռին են ու­շադ­րու­թյուն դարձ­նում, մենք բա­նաձևի տե­ղը չգի­տենք: Ցա­վում եմ՝ ար­դեն 30 տա­րի այս մա­սին բղա­վում եմ, հի­մա էլ եմ բղա­վում, հե­րիք ե­ղավ, որ չկար­դանք այդ փաս­տաթղ­թերն ու չտի­րա­պե­տենք դրան­ցում գր­ված ա­մեն բա­ռին»:


Տե­ղե­կատ­վա­կան հար­թա­կում Մա­նա­սյա­նի ա­ռանձ­նաց­րած երկ­րորդ կարևոր հան­գա­մանքն այն է, որ Ադր­բե­ջա­նը ցե­ղաս­պան պե­տու­թյան կող­մից հիմն­ված ցե­ղաս­պան պե­տու­թյուն է: Զար­մա­նա­լիո­րեն, ա­սում է, մեր Ազ­գա­յին ժո­ղո­վը մինչև այժմ ադր­բե­ջա­նա­հա­յու­թյան ցե­ղաս­պա­նու­թյան մա­սին ո­րո­շում չի ըն­դու­նել: Հի­շեց­նում՝ 100 հա­զար­նե­րով են կո­տո­րել, դուրս են մղել պատ­մա­կան հայ­րե­նի­քից, ցե­ղաս­պա­նել, ու այդ մա­սին մենք լռել ենք 10-ա­մյակ­ներ շա­րու­նակ: Տե­ղե­կատ­վա­կան ճա­կա­տում, հոր­դո­րում է մեր զրու­ցա­կի­ցը, մար­տերն ա­վե­լի կա­տա­ղի պետք է վա­րել: Այս­տեղ են ո­րոշ­վում մտադ­րու­թյուն­նե­րը, տրա­մադ­րու­թյուն­նե­րը, այս­տեղ են կենտ­րո­նա­նում ու ար­մա­տա­վոր­վում այն բա­նաձևե­րը, որ նստ­վածք են տա­լիս մարդ­կանց գիատկ­ցու­թյան մեջ:


Ա­լեք­սանդր Մա­նա­սյա­նը հա­մա­ձայն չէ մե­րօ­րյա պաշ­տո­նյանե­րի այն տե­սա­կե­տին, թե Ար­ցա­խյան հար­ցը դի­վա­նա­գի­տա­կան հար­թակ տե­ղա­փո­խել այս պա­հին հնա­րա­վոր չէ: Դի­վա­նա­գի­տու­թյու­նը եր­բեք կանգ չի առ­նում, շեշ­տում է, այն նուրբ ար­վեստ է, կոշտ բա­նաձևե­րի տեղ չէ, և կա­րե­լի է հա­զար ու մի հնարք գտ­նել ադր­բե­ջա­նա­կան կող­մին հա­մար­ժեք պա­տաս­խան տա­լու հա­մար: «Թե՛ ադր­բե­ջա­նա­կան կող­մը, թե՛ ար­դեն իսկ Թուր­քիան ա­սում են, որ ԵԱՀԿ Մինս­կի խումբն ի՞նչ է ա­նում բա­նակ­ցու­թյուն­նե­րում: Մենք, ի տար­բե­րու­թյուն նրանց, պետք է ա­սենք՝ իր շա­հը ներ­կա­յաց­նե­լու հա­մար Ար­ցա­խը դի­մել է մեզ՝ Հա­յաս­տա­նին: Ա­ռաջ տա­նենք այն թե­զը, որ Ար­ցա­խը չի ցան­կա­նում հան­դի­պել ցե­ղաս­պան Ադր­բե­ջա­նի հետ, ու մինչև ադր­բե­ջա­նա­հա­յու­թյան ցե­ղաս­պա­նու­թյան հա­մար նե­րո­ղու­թյուն չխնդ­րեն, Ար­ցա­խը Բաք­վի հետ բա­նակ­ցու­թյուն­նե­րի սե­ղա­նի շուրջ չի նս­տի»:


Քա­ղա­քա­գե­տի հա­մոզ­մամբ՝ պա­տե­րազ­մի ու ի­րա­վի­ճա­կի ել­քը կախ­ված է ա­ռա­ջին դեմ­քե­րից, քա­ղա­քա­կան այն շր­ջա­նակ­նե­րից, ո­րոնք ո­րո­շում­ներ են կա­յաց­նում: Բայց վճիռ կա­յաց­նող­նե­րը, զգու­շաց­նում է, մի­տին­գա­յին տրա­մադ­րու­թյամբ չպետք է խո­սեն, այս ո­րո­շում­նե­րը կա­յաց­վում են հան­գիստ կա­բի­նետ­նե­րում խա­ղաղ քն­նար­կում­նե­րի մի­ջո­ցով: Ող­ջու­նե­լի է հա­մա­րում Հա­յաս­տա­նի ու Ար­ցա­խի 5 նախ­կին նա­խա­գահ­նե­րի հան­դի­պու­մը, հե­տաքր­քր­վում՝ իսկ որ­տե՞ղ էր գոր­ծո­ղը:


Սևակ ՎԱՐ­ԴՈՒ­ՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 13133

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ