Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Կամ՝ կամակատարներ, կամ՝ կռնատներ

Կամ՝ կամակատարներ, կամ՝ կռնատներ
14.05.2019 | 00:42

Ի սկզբանե ասեմ՝ մեծ էր գայթակղությունը մայիսի 8-ին վարչապետի ասուլիսի 100 փաստին 100 փաստ ավելացնել՝ ինչ չի արվել մեկ տարում: Բոնուսներով: Դժվար չէ, թեպետ գործող ու չգործող նախարարներից տեղեկանքներ չեմ ստացել, ինչպես վարչապետը: Ոչ էլ նրա չափ ու նրա պես տեղեկացված եմ: Բայց վստահ եմ, որ 100 կամ 1000 հակափաստարկով որևէ փոփոխություն չի կարող լինել Նիկոլ Փաշինյանի մտածելակերպում, որ աշխարհի, Հայաստանի, իր ու իր անելիքի մասին նրա գործունեության հիմքն են: Դա մեծագույն փորձությունն է, որին բախվել ենք բոլորս: Սկսած նրա թիմակիցներից, ավարտած քաղաքական մրցակիցներով կամ հակառակորդներով՝ ով ինչպես ուզում է անվանի: Ես հասկանում եմ նրա վիճակը՝ օրվա մեջ տեղեկությունների հակասական հորձանքը, իր որոշումների պատասխանատվությունը, պետական կառավարման համակարգում աշխատանքին անպատրաստ լինելը, անփորձությունը, երկրի տնտեսական ու սոցիալական վիճակը, թիմի կշռաքար լինելը… Վերջապես՝ մենակ լինելը: Բայց դա իր ընտրությունն է: Բազմաչարչար ասուլիսը թողնում է ծանր նստվածք՝ անխուսափելի դարձնելով հարցը՝ ինչու՞ այսպես ստացվեց: Որտե՞ղ էր սխալը: Նրա ու բոլորիս:


Սխալ է, որ Հայաստանում չկա սուպերվարչապետ ու սուպերվարչապետական համակարգ: Ավելի ստույգ՝ սուտ է: Եթե փաստարկը կարմիր լույսի տակ կանգնելն է: Մամուլի 5 ասուլիս տալը: Վկայի կարգավիճակով դատարան գնալը: «Սուպերվարչապետը նա է, ով ասում է՝ դու շաքարավազ կներկրես, դու չներկրես, բանանի գործը՝ քեզ, բենզինի գործը՝ քեզ, ես այստեղ 50 տոկոս եմ փայ, այստեղ պետք է ընտրվի այսինչը, այս մեկի նկատմամբ գործ հարուցեք, նրա նկատմամբ մի հարուցեք։ Սուպերվարչապետական համակարգը դա է։ Բաղրամյան 26-ն ինչու՞ ենք վերադարձրել նախագահին, ինչու՞ են Բաղրամյան 26-ի և ԱԺ-ի դռները բաց». եթե սա է սուպերվարչապետական համակարգի պատկերացումը, մղձավանջ է: Մղձավանջ է, որովհետև տեսությունը կառուցված է մեկ մարդու վրա, այսինքն՝ ես ժողովրդավար եմ, ես լավն եմ, ես կաշառակեր չեմ, ես արդար եմ ու քանի ես եմ վարչապետ, Հայաստանում չի լինի սուպերվարչապետ: Պետությունը չի կարող անձնավորվել, անձնավորվելուց հետո էլ անվանվել ժողովրդավարական: Եթե վաղը վարչապետը Նիկոլ Փաշինյանը չէ, նրա պես ազնիվ, արդար ու հպարտ հայ չէ, համակարգը փլուզվու՞մ է: Կարևորն ա՞նձն է, թե՞ վարչապետի ինստիտուտը: Ինչու՞ դեկտեմբերի 9-ի Աժ արտահերթ ընտրություններում հաղթելուց հետո ՔՊ-ն ԱԺ օրակարգ չբերեց սահմանադրական փոփոխությունների, կուսակցությունների մասին օրենքի, Ընտրական օրենսգրքի փոփոխության հարցերը։ Սուպերվարչապետության փաստ է, որ խորհրդարանական կառավարման պարագայում ուժային կառույցները ենթակա են վարչապետին, ոչ թե խորհրդարանին: ԱԱԾ-ն, ոստիկանությունը, ՊԵԿ-ը Նիկոլ Փաշինյանի աքիլեսյան գարշապարն են: Բայց ինքը դեռ չի ընկալում՝ համարելով կառավարման այնպիսի լծակներ, որ չի կարող այլ կառույցի, առավել ևս անձի տալ: Որովհետև վախենում է: Չի վստահում: Չի կարող: Վախենում է… Սերժ Սարգսյան դառնալ: Իր բառերով՝ «Երկրում նոր Սերժ Սարգսյա՞ն եք ուզում։ Սերժ Սարգսյանի քաղաքական կարիերան ո՞նց է ձևավորվել, չէ՞ որ ԱԱԾ-ի ժամանակներից կամաց-կամաց եկել, հասել է իշխանության»։ Փաստացի՝ ըստ Նիկոլ Փաշինյանի պատկերացումների՝ Հայաստանի ժողովրդավարության երաշխիքն ինքն է, ոչ թե վարչապետը՝ իբրև պետության առաջին դեմք: Հենց ինքը: Ինստիտուցիոնալ ժողովրդավարությունը նրա համար ճիշտ նույն միֆն է, ինչ իր երաշխիք լինելը՝ մյուսների համար:


Սեփական անձի ֆետիշացման մեկ այլ վկայություն. հարցին` կա՞ն իշխանության ներսում ուժեր կամ թևեր, որոնք թույլ չեն տալիս, որ ՊՎԾ ղեկավար Դավիթ Սանասարյանի դեմ քրեական գործի քննությունն անհրաժեշտ ուղղությամբ ընթանա, հնչում է պատասխանը. «Ես նմա՞ն եմ մի մարդու, ով, լինելով վարչապետ, այդ իշխանության ներսում կարող են լինել թևեր։ ՀՀ գործադիր իշխանության մեջ չեն կարող թևեր լինել, որովհետև գործադիր իշխանությունը միասնական մարմին է, որը ղեկավարվում է վարչապետի կողմից։ Եթե թևեր ի հայտ գան, ես այդ թևերը կկտրեմ։ Ոչ թե նրա համար, որ դա իմ քմահաճույքն է, այլ որովհետև այդպես է օրենքը։ Բացառվում է, որ ես երկրում թույլ տամ անկառավարելիություն, քաոս կամ պալատական իտրիգներ։ Թևերը կտրելուն չի հասնի, որովհետև չեն էլ աճի։ Սաղմնային մակարդակում կչորանան։ Ով այդպիսի գայթակղություն ունի, թող բախտը փորձի»:

Փաստացի՝ կամ կամակատարներ, կամ կռնատներ՝ սա է պետական կառավարման համակարգի ճակատագիրը: «Որովհետև այդպես է օրենքը»: Հենց այդ պատճառով օրենքը չի փոխվի: Հարցը փակված է: Իսկ համակարգը կգործի՞:


Հարցը փակված է նաև արտաքին քաղաքականության մեջ: Մեկ տարում Նիկոլ Փաշինյանը հիանալի հեռացրեց Հայաստանը հնարավոր ու հեռանկարային դաշնակիցներից: 100 փաստերի ցանկում արձանագրելով անգամ 2019-ի առաջին եռամսյակում ամուսնությունների ու ամուսնալուծությունների տոկոսները, վարչապետը կարևոր չի համարում նշել, որ Հայաստանում Ֆրանկոֆոնիայի գագաթնաժողով է եղել, ու հիմա Հայաստանը կազմակերպության նախագահն է, որ այդ օրերին Ֆրանսիայի ու Լիբանանի նախագահներն էին Երևանում, Կանադայի վարչապետը, որ այս ընթացքում Հայաստան է եկել Գերմանիայի կանցլերն ու ԱՄՆ-ի պետքարտուղարի խորհրդականը: Վերջապես՝ գոնե մի տողով չի արձանագրում՝ ԵՄ քանի՞ երկիր է վավերացրել ՀՀ-ԵՄ համաձայնագիրը: Սա պատահականություն չէ, դիրքորոշում է: Պետքարտուղարի փոխտեղակալի այցից հետո էլ ՀՀ-ԱՄՆ հարաբերությունները կարևորություն չունեն վարչապետի համար: Ինչպես` հայ-վրացականը: Հայ-իրանականը: Հայ-չինականը: Նույնիսկ՝ հայ-ռուսականը: Հայաստանը տարածք է՝ պատահաբար Երկիր մոլորակի վրա, որ պատահաբար հարաբերվում է այլ պետությունների հետ: Օրինակ՝ Նիկոլ Փաշինյանը կգնա Լյուքսեմբուրգ ու Բրյուսել, հետո՝ Պեկին: Սի Ցզինպինը բոնուս է տալիս Իլհամ Ալիևի հետ հանդիպումից ու պայմանագրերի ստորագրումից հետո: Բայց դա Չինաստանի արտաքին քաղաքականությունն է: Ո՞րն է Հայաստանի արտաքին քաղաքականությունը: Հոկտեմբերի 1-ին սպասել Պուտինի՞ն՝ ԵԱՏՄ-ում էներգակիրների միասնական գները քննարկելու հույսով, որովհետև Մեդվեդևը սուրճ էր ուզում ու հավես չուներ, երբ Երևանում էր:


Էներգակիրների մասին՝ ինչու՞ 100 կետերից ոչ մի կետում չկար նոր ատոմակայանի կառուցման խնդիրը: Թե՞ ամբողջությամբ ու արագ անցնելու ենք կանաչ էներգետիկայի: Մանավանդ հրահանգ կա՝ ավտոմեքենայից անցնել էլեկտրամոբիլների ներկրման: 21-րդ դարն է դրսում: Էլեկտրամոբիլներն արդեն ավտոմեքենայի գնո՞վ են վաճառվում: Ֆրանսիայում Էմանուել Մակրոնին չի հաջողվում, Հայաստանում Նիկոլ Փաշինյանը կանի: Կանի: Չե՞ք հավատում: Ասա՞ց՝ հեղափոխություն կանեմ: Էլի չէիք հավատում: Չարե՞ց: Արեց: Հիմա էլ տնտեսական հեղափոխություն կանի: ՈՒրեմն ինչու՞ 100 կետերի մեջ գոնե 1 վերագործարկված կամ գործարկված արդյունաբերական ձեռնարկություն չկար: Տնտեսական հեղափոխությունը տնտեսության թռիչքաձև զարգացումն է: Զարգացում կա՞ ընդհանրապես: Սպասելի էր, որ վարչապետը թվախեղդ է անելու: Արեց: Սպանեց թվերով: Թրամփը նախանձից Օբամային նմանվեց: Բայց, չգիտես ինչու, առաջին անհրաժեշտության ապրանքների գնաճից չխոսեց: Պատճառները չբացատրեց: Թեպետ ամեն ինչ բացատրում էր: Յուրովի: Բացատրության մասին:


2018-ին կառավարության նախաձեռնությամբ ԱԺ-ն օրենք ընդունեց, և 11 մլրդ դրամի տույժեր ներվեցին վարկառուներին, շահեցին ոչ թե վարկառուները, այլ բանկերը: Վարկառուները, որ չեն կարողանում մայր գումարը վճարել, չեն կարողանում վճարել նաև տույժը, պետությունը ներեց տույժը, բանկերը իրենց հասույթից ծախսագրեցին, և 11 մլրդ դրամը բանկերի համար դարձավ շահույթ: Դա նպաստեց բանկային համակարգի շահութաբերության աճին: Եթե գրավատների և փոխանակման կետերի դեպքում էլ 60 անգամ աճն ընդունվի, դաշտը բանկերը կմոնոպոլիզացնեն: Մոնոպոլիա չկա՞ Հայաստանում: Ասուլիսում Նիկոլ Փաշինյանը ազդարարում էր համակարգային կոռուպցիայի մահը, ի՞նչ է, եթե ոչ կոռուպցիա, երբ քաղաքապետարանի ու կառավարության մրցույթները շահում է միշտ նույն կազմակերպությունը: Նա նաև ազդարարեց տնտեսական մենաշնորհների մահը: Հետո ի՞նչ: Ով ուզում է, ինչ ուզում է՝ կարող է բերել: Բերեց: Իսկ սպառու՞մը: Ներմուծված ապրանքը մեծածախ և մանրածախ առևտրի միջոցով պետք է ներքին շուկայում իրացվի: Շուկան դիվերսիֆիկացնելու համար պետությունը պետք է համարժեք քաղաքականություն վարի՝ ունենալով հարկային քաղաքականության, շուկայական մրցակցության, հակամենաշնորհային գործիքները, ու ի՞նչ: Ոչինչ: Նիկոլ Փաշինյանն ասում է՝ պետությունը չի խանգարելու, մնացածը տնտեսվարողների գործն է, թող ինքնուրույն մրցակցեն ու իրենց խնդիրները լուծեն: «Տնտեսական հեղափոխության մեկնարկային փուլը տրված է շատ ավելի հաջող, քան կանխատեսվում էր»՝ հայտարարում է վարչապետը ու հիմնավորում՝ պետբյուջեի եկամտային մասը 62 մլրդ դրամով գերակատարում ենք, ու շարադրում «տնտեսական ռազմավարությունը». «պետք է 62 մլրդ դրամի մեծ մասն այս տարի ուղղենք կապիտալ ծախսերի վրա՝ ճանապարհաշինություն, այլ կապիտալ ծախսեր, շինարարություն, համայնքային ծրագրեր, որ խթանենք տնտեսությունը, տնտեսական հեղափոխության երկրորդ փուլը»: Հենց այստեղ է սկզբունքային սխալը՝ 62 միլիարդը պետք է ուղղել արդյունաբերությանը և աշխատատեղերի ստեղծմանը: Բայց Նիկոլ Փաշինյանի համար արդյունաբերության վրա տաբու է դրված, ուրեմն և՝ տնտեսական հեղափոխության. փորձը ցույց է տալիս՝ շինարարությամբ, համայնքային ծրագրերով մարդկանց կենսամակարդակը չի բարձրանում: Ստեղծվում են աճի թվացյալ թվեր ու պայթում են: Ո՞վ կօգնի: Իհարկե՝ Սերժ Սարգսյանը: Ռոբերտ Քոչարյանն էլ հետը: Երրորդ նախագահը կօգնի նրանով, որ մեղավոր է ամեն ինչում ու ոչ մի մեղքը չի ժխտում, երկրորդը՝ ֆանտաստիկ ցանկություններով՝ «հզոր ընդդիմադիր ուժերը համախմբվում են՝ մոտ ապագայում երկրի նոր ղեկավարությանը մարտահրավեր նետելու համար», և ինքը մտադիր է միանալ նոր իշխանությունների դեմ պայքարին: Եվ դա ասվում է Ռոյթերսին: Ոչ ռուսներին: Վարչապետի ասուլիսի նախորդ օրը: Հավելեք Արցախի նախագահների նամակը ու կստանաք այն հոգեվիճակը, որով ձեզ էր ներկայացել մի մարդ, որ 10.30-ից 16-ը խոսում էր ու… նոր ոչինչ չասաց:

Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ. Հարց՝ ու՞մ վարչապետն է Նիկոլ Փաշինյանը: ՔՊ-ի՞, թե՞ ՀՀ-ի: Տրամաբանորեն՝ իշխանության ու ընդդիմության, բոլորի ու յուրաքանչյուրի: Իրականում՝ դեռ ինքն էլ չի պարզել 3 գլխավոր հարցերը.
1. Ո՞րն է առաջնայինը՝ «նախորդ հանցավոր ռեժիմին» պատժելն ու ունեզրկե՞լը, թե՞ երկրի տնտեսությանը նորմալ աշխատելու հնարավորություն տալը: Կա՞, թե՞ չկա անմեղության կանխավարկած:
2. Ի՞նչ դեր ունի խորհրդարանը՝ «նախորդ հանցավոր ռեժիմի» դեմ օրինագծեր ընդունո՞ղ, թե՞ քաղաքական ու տնտեսական համակարգը փոխող:
3. Որտե՞ղ է պետության ու իշխանության սահմանագիծը: Պետությունն ու իշխանությունը նույնացնելը պարզունակ սխալ է՝ բարդ հետևանքներով:
Երկիրն ու ժողովուրդը պետք է իդեալ ունենան, նպատակ, հեռանկար: Կոնկրետ: Ոչ թե «Սիրում եմ ձեզ, համբուրում եմ ձեզ, խոնարհվում եմ ձեր առաջ», կամ ՝ ծնոտ ջարդել, պատերով տալ, մայթերին փռել, թևեր կտրել, այլ նորմալ ապրելու ու աշխատելու պայմաններ ու մթնոլորտ ստեղծել՝ բոլորի ու յուրաքանչյուրի համար, որ հանգեցնելու է կյանքի որակի փոփոխության: Հաջորդ ընտրությունները 2022-ին են և չեն կարող անցնել ինչ-որ մեկի դեմ՝ ինչ-որ մեկին ձայն տալու սկզբունքով: Գաղափարի ընտրություն պետք է լինի, այլապես անձանց փոփոխությունը անփոփոխ կթողնի համակարգը, ու հաջորդ վարչապետը կլինի... Գագիկ Ծառուկյանը. նա ոչ միայն խոստումներ է տալիս, այլև ծանոթ շեյխեր ունի:

Դիտվել է՝ 1549

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ