Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Զբոսաշրջային Երուսաղեմի» անհույս պերճանքը

«Զբոսաշրջային Երուսաղեմի» անհույս պերճանքը
26.07.2019 | 01:56

«Գոմաղբում կարող է մանուշակ բուսնել, և փշերի մեջ բուսնում են վարդը և փշածաղիկը»:
Երվանդ ՔՈՉԱՐ

Հանրապետության իշխանակառավարական վերին դասը շուրջ 30 տարի համոզում է հայ հանրությանը, համայն հայությանը, ի վերջո՝ իրենք իրենց, որ նորհայկական քաղաքակրթական վերածննդի միակ խթանը զբոսաշրջության կատաղի թռիչքն է: «Մենք պիտի դառնանք նախ տարածաշրջանային, հետո եվրասիական, ի վերջո համաշխարհային զբոսաշրջության Երուսաղեմ»: Սա է 3-րդ հանրապետության վերազարթոնքի գրավականը՝ ինքնամոռաց ավետում են պետական ատյանները: Ավետում են և ավելացնում՝ գալիք 21-րդ դարը մերն է լինելու, հենց որ դառնանք նորօրյա Երուսաղեմ: Դառնում ենք, չկասկածեք, բայց այս ճանապարհով:

ԹԱՄԱՆՅԱՆԻ «ԱՌԵՐԵՍՈՒՄԸ»
Հայաստանի հիմնանյութը գիտությունն է, մշակույթը և արվեստը: Նաև կերպարվեստն է: «Կերպարվեստային Երուսաղեմը» Երևանի սրտում փայլփլում է երկնքի տակ: «Գաֆէսճեան» արվեստի կենտրոնը տեղակայված է Երևանի կերտիչ Թամանյանի հուշարձանի թիկունքում: Սա հրաշագեղ և հարդարուն, կանաչազուգ և նորաշունչ զբոսայգի-պուրակ է, զարդարված համաշխարհային կերպարվեստի դեմքերի ստեղծագործություններով: Գերիշխող են կոլումբացի Բոտերոյի գլուխգործոցները՝ «Կատուն», «Հռոմեացի զինվորը» և «Ծխող կինը»: Կատուն հսկայական է և սև: Կինն ու զինվորը՝ նույնպես: Սրանք կրկնօրինակ են: Բայց, Տե՜ր իմ երկնավոր, ի՜նչ հիացմունքով են դրանք աշխարհին ներկայացնում մեր պաշտոնական ատյանները: Շնչակտուր հիացմունքով ներկայացնում են օտար մշակույթի պատճենումը, կարծես թե մենք մշակութամերկ ինչ-որ անհայտ էթնոս ենք, չուկչիներ ենք կամ էլ էսկիմոսներ: Նշյալ կենտրոնը շարունակվում-վեր է խոյանում՝ ներառելով նշանավոր Կասկադը: Իսկ Կասկադից վեր Հայաստանի վերածնունդը խորհրդանշող հուշասյունն է՝ ոսկե հասկը գագաթին: Ավելի հեռվում նկատելի է մայրաքաղաքի մյուս խորհրդանիշը՝ «Մայր Հայաստան» հուշարձանը:
Մի խոսքով՝ փակուղում ենք: Եվ գիմնազիստի խոնարհ խոհեմությամբ դոփում ենք տեղում, փորձում ենք տեսնել արևի ճառագայթը թունել-փակուղու խորքում:
(Ի՜նչ լավ է, որ Թամանյանի հուշարձանը թիկունքով է «առերեսվում» նշյալ զբոսայգի-պուրակին):

ԹՈՒՆԵԼ-ՓԱԿՈՒՂՈՒՄ, ԱՅՆՈՒԱՄԵՆԱՅՆԻՎ, ԼՈՒՅՍ Է ԱՌԿԱՅԾՈՒՄ
Անկասկած, «Գաֆէսճեան» արվեստի կենտրոնը դաջվել է Երևանին: Անվերապահորեն այն անհնար է փոխադրել մի այլ վայր: Սակայն անհրաժեշտ է նշյալ կենտրոնը դիտարկել որպես հայկական գերհանրահայտ օտարամոլության հերթական դրսևորույթ և այն մղել անկախ հանրապետության անկախ մայրաքաղաքի մշակութային նկարագրի լուսանցք: Ասվածը հնչեց որպես մարտակո՞չ… Ե՛վ համամիտ եմ, և ո՛չ: Համամիտ եմ, զի Երևանը ահռելի ազգային կերպարվեստի հայրենիքի քաղաքամայրն է և կարիք չունի օտար, շատ կներեք, պաճուճանքի: Անհամաձայն եմ, քանի որ ամենևին չեմ կոչում հանրաքվե անցկացնել և որոշել՝ «Գաֆէսճեան» արվեստի կենտրոնը պահպանե՞լ, թե՞ օտարել: Պետք է պահպանել աչքի լույսի պես, զի պուրակային մշակույթի փայլուն նմուշ է: ՈՒրիշ ոչինչ: Նաև անուղղակի դրդում է հայկական կերպարվեստի արդի պուրակ-զբոսայգի ստեղծելու Երևանի կենտրոնում, ասենք, օպերայամերձ և սրճարանային բռնաճնշումներից ազատագրվելիք տարածքում: Կամ մի այլ վայրում:
Հարց է ծագում, անկասկած. ինչպե՞ս և հանուն ինչի՞ ստեղծել վերոնշյալ արվեստի կենտրոնի հակոտնյան:
Մրցույթով, անկասկած, ներկայացնելով չափորոշիչները: Ահավասիկ, տողերիս հեղինակի մոտեցումները, որոնք, ինչ խոսք, բանավիճային են, կարող են թե՛ մերժվել, թե՛ ուշադրության արժանանալ:
Երևանի կենտրոնում ստեղծում ենք մեր, այսպես ասած, «Կերպարվեստային Երուսաղեմը»: Եվ այնտեղ ներկայացնում ենք 3-րդ հանրապետության գոյության օրոք ստեղծված քանդակների, արձանների և դեկորատիվ արվեստի ընտրանին, թվով 30 նմուշ: (Ով կասկածում է, թե քանդակագործական բարձրարվեստ, այլ կերպ ասած՝ համաշխարհային մակարդակի 30 ստեղծագործություն այսօր դժվար է գտնել, նրան անհապաղ ձեռնոց եմ նետում և անքեն սրտով, զվարթ հոգով հրավիրում եմ շրջայցի՝ արդի վարպետների արվեստանոցներ):


(Նոր զբոսայգի-պուրակ-թանգարանի անվանումը կստեղծվի ինքնաբերաբար, չարժե այս պահին գլուխ ցավեցնել):
Անշուշտ, 30 հեղինակ պիտի պատշաճ վարձատրվի: Իհարկե, հիմնավոր նյութական միջոցներ կպահանջվեն: Բայց չէ՞ որ «Գաֆէսճեան» արվեստի կենտրոնը ծանրակշիռ ֆինանսական ներդրմամբ է կյանքի կոչվել, հիմնադիր Ջերալդ Գաֆէսճեանի գումարներով:
Այսօր մի՞թե նոր Ջերալդներ ի հայտ չեն գա:
Անշուշտ, կգան: Բայց չանտեսեմ երկրորդ հարցադրումս. «…հանուն ինչի՞ ստեղծել վերոնշյալ արվեստի կենտրոնի հակոտնյան»: Կասկած չունեմ, որ կռահել եք պատասխանը, այն է՝ Հայաստանը պետք է «զբոսաշրջային Երուսաղեմ» դառնա նաև իր անցյալ ու ներկա անզուգական կերպարվեստով, ուրիշ ոչինչ:


Բայց, իհարկե, ստեղծվելիք «Կերպարվեստային Երուսաղեմը» ընդամենը մեկ դրվագ է, հավատացեք: ՈՒրիշ ոչինչ: Առաջ ենք ընթանում և թակում ենք մի քանի, առայժմ գոց դարպասներ: Արվեստասեր զբոսաշրջիկին անվարան խանդավառությամբ ուղեկցում ենք Փարաջանովի թանգարան: Գայթակղիչ խա՞յծ է: Իհարկե: Բայց լինենք ներողամիտ և ուղղամիտ, Փարաջանովը որքան էլ շլացուցիչ է, այսուհանդերձ, մեկն է ազգային կերպարվեստի դեմքերից: Ընդ որում, նրա թանգարան են շատերն այցելում հաղորդակցվելու հրաշաձեռք կինովարպետի «պարապ վախտի խաղալիքներին», նրա կոլաժներին և այլն: Այլ կերպ ասած, Փարաջանովը ո՛չ Սարյան է, ոչ էլ Քոչար, ո՛չ Մինաս է, ոչ էլ Վրույր:
Վերստին լինենք հույժ ներողամիտ և ուղղամիտ, և խոստովանենք՝ «Կերպարվեստային Երուսաղեմ» Հայաստանը որքա՞ն է ծանոթ աշխարհին: Արդյո՞ք մաեստրո Քոչարն ու վարպետ Սարյանը բավականաչափ հանրահռչակված են նախ՝ տարածաշրջանում, հետո` Եվրասիայում, ի վերջո՝ աշխարհում: Եվ ահա մատնանշեմ, թե որտեղ է թաղված «հակազբոսաշրջային» շան գլուխը: Թաղված է մեր գավառամտական պատկերացումներում, համաձայն որոնց մի՞թե հնարավոր է Սարյանով և Քոչարով զարմացնել նրանց, որոնք աշխարհի թանգարաններն ու պատկերասրահներն են վայելել, բնօրինակով են առնչվել Մատիսին, Պիկասոյին, Շագալին ու Գոգենին և շա՜տ շատերին: Զարմացնելու հարկ չկա: Խիստ կարիք կա աշխարհին ճանաչելի դարձնելու հայկական ազգային կերպարվեստը, նրա անցյալ և արդի ներկայացուցիչներին ողջ փայլով և առանձնահատկությամբ:
Այո՛, վերստին ճիշտ եք, զբոսաշրջությունը թանգարանային այցելություն չէ, այն հանգիստ է և գայթակղություն:


ՈՒրեմն գայթակղենք՝ Սուրենյանց և Սարյան, Քոչար և Յակուլով, Կալենց և այլ, հավատացնում եմ՝ գերհետաքրքիր կերպարներով, ներկայացնելով զարմանահրաշ փաստեր ու եղելություններ նրանց կյանքից:
Վարդգես Սուրենյանցի թատերական ձևավորումները Պետերբուրգի Մարիինյան թատրոնում հիացրել էին ժամանակի նշանավոր և նորարար ռեժիսորներ Նեմիրովիչ-Դանչենկոյին (ծագումով, ի դեպ, հայ) և Ստանիսլավսկուն (ծագումով, ի դեպ, հրեա):
Ավելի վաղ, 1898-ին Մոսկվայի գեղարվեստական թատրոնում բավականին բարդ և փակուղային իրավիճակ էր ստեղծվել: Բեմականացման էր պատրաստվում Չեխովի «Ճայը», սակայն ներկայացման ձևավորումը շատ էր հեռու գրողի պատկերացումներից: Գրողը բեմանկարչի որոնումների մեջ էր տարիներ շարունակ: Այնինչ մոսկովյան գեղարվեստական մամուլը ահա թե ինչ է գրում «Կույրերը» ներկայացումից հետո. «Ներկայացումից հետո դահլիճը երկար ժամանակ չէր թողնում Կոնստանտին Ստանիսլավսկուն և նկարիչ Վարդգես Սուրենյանցին»:


Չեխովը դիմում է Սուրենյանցին. «Հարգելի Վարդգես Հակոբովիչ, հավատացած եմ, որ հենց Դուք պետք է ձևավորեք «Ճայը»: Դա ինձ համար շատ կարևոր է»: Սա եզակի դեպք չէր Սուրենյանցի կյանքում: Նրա բազմաթիվ ձևավորումները Պետերբուրգում և Մոսկվայում գրեթե միշտ խանդավառությամբ էին ընդունվում անգամ ամենախստապահանջ հանդիսատեսների և քննադատների կողմից: Միաժամանակ նա ճանաչված էր որպես գրքի փայլուն նկարազարդող: Ի մասնավորի նրան է վստահվում Պուշկինի «Բախչիսարայի շատրվանի» ձևավորումը 1899-ին, Կնեբել-Գրոսմանի նշանավոր հրատարակչությունում: Դուք ինձ, խնդրում եմ, ներեք, բայց չէ՞ որ 19-րդ դարի վերջերին և 20-րդի սկզբներին Պետերբուրգն ու Մոսկվան համաշխարհային կերպարվեստի առաջնադիրքում էին և լի էին փայլուն, երբեմն էլ համաշխարհային հռչակ վայելող նկարիչներով: Գեղարվեստական Մոսկվան հանգիստ խղճով ձեռնոց էր նետում Փարիզին և չէր պարտվում:


Սուրենյանցը միաժամանակ հրաշալի գեղանկարիչ էր, անթիվ գլուխգործոցների հեղինակ: Նախորդ դարասկզբին նա համաշխարհային կերպարվեստում թողել էր իր զարմանալի հետագիծը թեկուզ հետևյալ գործերով. «Սալոմե», «Ասպետ կինը», «Շամիրամը Արա Գեղեցիկի դիակի մոտ», «Ոտնահարված սրբություն», «Լքյալը» և այլն, և այլն:
Սուրենյանցին սպասում էին նոր դափնիներ ռուսական կենտրոններում: Նրան մշտական աշխատանք էին առաջարկում Մարիինյան թատրոնը, Մոսկվայի գեղարվեստական թատրոնը (գլխավոր նկարչի կարգավիճակում), հռչակավոր Վերա Կոմիսարժևսկայան:
Բայց նա վերադարձավ իր ինքնությանը, որից, ի դեպ, հեռացել էր պայմանականորեն: Նա ուղևորվեց դեպի հայկական եկեղեցիներ: Սուրենյանցը վախճանվեց 1921-ի ապրիլի 6-ին, թաղված է Յալթայի հայկական եկեղեցում, որտեղ նա որմնանկարում էր: ՈՒշագրա՞վ երևույթ է: Իհարկե: Իսկ կերպարվեստի հրաբուխ Յակուլո՞վը: Եկեք նրան էլ անդրադառնանք, հաստատ արժե: Աշխարհահռչակ պարուհի Այսեդորա Դունկանը Մոսկվա ժամանելով ուղղակի բղավեց. «Տարե՛ք, տարե՛ք ինձ նրա մոտ, ուզում եմ տեսնել այդ մարդուն»: «Այդ մարդը» հայազգի նկարիչ Գեորգի Բոգդանի Յակուլովն էր: Նա երևելի նորարար էր: Նրա բնակարանը Մոսկվայի Բոլշայա Սադովայա-10 հասցեում Մոսկվայի բոհեմ-կենտրոնն էր: Նրանից ազդվում էր Մայակովսկին: Եսենինը նրա մշտական հյուրն էր: 1916-ին «Կուզնեցկի մոստ»-ում նա հանրահայտ Մեյերհոլդի հետ հիմնադրեց «Արվեստների համաշխարհային կայարան». «Պիտորեսկ» սրճարանը: Սա՝ Մոսկվայում: Իսկ Փարիզում նա ոչ պակաս հանրահայտ էր, ավելին՝ նրա թատերական ձևավորումներով ապշած էին դժվարահաճ շատ տեսաբաններ և նկարիչներ: 1913-ին Փարիզում ֆրանսիական մոդեռնի դրոշակակիր Դելոնեն ի լուր աշխարհի հայտարարեց. «Մոնմարտրը քոնն է, Ժորժ»:
Փարիզը համաշխարհային կերպարվեստի նորարարական մակընթացությունների հղացումն էր, Յակուլովը «ծովահեն» էր օտար ջրերում: Նա բեմանկարեց «Արքայադուստր Բրամբիլա» և «Ժիրոֆլե-Ժիրոֆլյա» ներկայացումները: Եվ ցնցեց Փարիզը: Ի դեպ, նրան կոչում էին «Հրաշալի Ժորժ»:


Աշխարհում զբոսաշրջիկներին (խոսքը կերպարվեստով հետաքրքրվողների մասին է) ուղեկցում են նկարչի տուն և արվեստանոց: ՈՒղեկցում են, շփվում են արվեստագետի հետ, նկար և քանդակ են գնում, պատվերներ են տալիս և այլն, և այլն… Միով բանիվ հայկական ավանդական և ժամանակակից կերպարվեստը «Զբոսաշրջային Երուսաղեմ Հայաստանի» հաղթաթղթերից մեկն է, ոչ ավելի, ոչ էլ պակաս:

Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3092

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ