Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Մեր հիմ­նա­կան դժ­բախ­տու­թ­յուն­նե­րը 1996-ին են սկս­վել»

«Մեր հիմ­նա­կան դժ­բախ­տու­թ­յուն­նե­րը 1996-ին են սկս­վել»
26.11.2019 | 00:14

Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նի կա­ռա­վար­ման այս ժա­մա­նա­կա­հատ­վա­ծում Ար­ցա­խի հիմ­նախ­նդ­րի շուրջ ան­հաս­կա­նա­լի ի­րա­վի­ճակ է։ Ոչ կա­րող ենք միան­շա­նակ պն­դել, որ բա­նակ­ցու­թյուն­նե­րը շա­րու­նակ­վում են, ոչ էլ չեն շա­րու­նակ­վում, քա­նի որ Ադր­բե­ջա­նի և միջ­նորդ­նե­րի կող­մից մերթ ընդ մերթ հե­տաքր­քիր շեշ­տադ­րում­ներ են աս­պա­րեզ նետ­վում։ Վեր­ջի­նը ՌԴ արտ­գործ­նա­խա­րա­րու­թյան խոս­նակ Մա­րիա Զա­խա­րո­վան հան­րայ­նաց­րեց։ Մինչ այդ ո­րոշ դր­վագ­ներ հի­շենք, թե այս 1,5 տա­րում Փա­շի­նյանն ինչ է ա­սել Ար­ցա­խի հիմ­նախ­նդ­րի հետ կապ­ված։ Իր ըն­տր­վե­լուց ան­մի­ջա­պես հե­տո Ար­ցախ այ­ցե­լած Փա­շի­նյա­նը հայ­տա­րա­րեց, որ ա­ռանց Ար­ցա­խի բա­նակ­ցու­թյուն­ներ չեն կա­րող լի­նել։ Հե­տո Երևա­նում հան­րա­հա­վա­քի ժա­մա­նակ նշեց. «Ղա­րա­բա­ղի հար­ցի լու­ծող-չլու­ծո­ղը կա­ռա­վա­րու­թյու­նը չէ: Ղա­րա­բա­ղի հար­ցի լու­ծո­ղը ժո­ղո­վուրդն է։ Ե­թե բա­նակ­ցա­յին գոր­ծըն­թա­ցի ար­դյուն­քում կլի­նի կար­գա­վոր­ման մի տար­բե­րակ, ո­րին ինքս կհա­վա­տամ և կհա­մա­րեմ, որ դա լավ տար­բե­րակ է, որևէ մե­կը չմ­տա­ծի, թե ես ձեզ­նից թա­քուն որևէ թուղթ կս­տո­րագ­րեմ կամ որևէ գոր­ծո­ղու­թյուն կա­նեմ: Երբ տես­նեմ, որ կա տար­բե­րակ, ո­րի շուրջ իս­կա­պես կա­րե­լի է խո­սել, ես կգամ և կկանգ­նեմ այս­տեղ, բո­լոր ման­րա­մաս­նու­թյուն­նե­րով կներ­կա­յաց­նեմ ձեզ, և դուք կո­րո­շեք՝ մենք գնո՞ւմ ենք այդ տար­բե­րա­կով կար­գա­վոր­ման, թե՞ չենք գնում»։ Ար­ցա­խի ա­նու­նից չխո­սող Փա­շի­նյա­նը սա ա­սում է մի հան­րա­հա­վա­քում, որ­տեղ հա­յաս­տան­ցի­ներն են, այ­սինքն ո­րո­շո­ղը դար­ձավ Հա­յաս­տա՞­նը։ Հե­տո սկս­վեց խա­ղա­ղու­թյան ար­շա­վը, երբ Փա­շի­նյա­նին միա­ցավ Ան­նա Հա­կո­բյա­նը և ա­մու­սի­նե­րով սկ­սե­ցին Ադր­բե­ջա­նը խա­ղա­ղու­թյան պատ­րաս­տել։ «Մենք հա­վա­տում ենք, որ խա­ղա­ղու­թյա­նը միտ­ված մթ­նո­լոր­տի ստեղ­ծումն ա­ռանց­քա­յին է կար­գա­վոր­ման գոր­ծըն­թա­ցի ա­ռաջ­մղ­ման հա­մար, և մեր ողջ ջան­քերն ուղղ­ված են փոխ­վս­տա­հու­թյան ամ­րապ­նդ­ման շուրջ հա­մա­ձայ­նու­թյուն­նե­րի ձեռք­բեր­ման քայ­լե­րի խրա­խուս­մա­նը, ո­րոնք կեն­սա­կան նշա­նա­կու­թյուն ու­նեն հա­կա­մար­տու­թյան բո­լոր կող­մե­րի բնակ­չու­թյուն­նե­րին խա­ղա­ղու­թյա­նը պատ­րաս­տե­լու հա­մար»,- հայ­տա­րա­րեց Փա­շի­նյա­նը, իսկ ըն­դա­մե­նը մի քա­նի օր ա­ռաջ փաս­տեց, որ Ադր­բե­ջա­նին խա­ղա­ղու­թյուն պար­տադ­րելն ան­հե­ռա­տես քայլ էր իր կող­մից։ Ի­տա­լիա­յում Հա­յաս­տա­նի վար­չա­պետն ա­սաց, որ Ադր­բե­ջա­նի իշ­խա­նու­թյուն­ներն ի­րենց հա­սա­րա­կու­թյա­նը պատ­րաս­տում են պա­տե­րազ­մի, հս­կա­յա­կան ռե­սուրս­ներ են ծախ­սում սպա­ռա­զի­նու­թյան վրա, բոր­բո­քում են հա­կա­հայ­կա­կան տրա­մադ­րու­թյուն­ներ։ Էլ չենք խո­սում բազ­մա­թիվ հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րի մա­սին, ո­րոնք մի­ջազ­գա­յին հար­թա­կում տա­րա­տե­սակ քն­նար­կում­նե­րի ա­ռիթ են տվել, ինչ­պես «Ար­ցա­խը Հա­յաս­տան է և վերջ» միտ­քը։ Հի­մա Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նը նոր «շիր­մա» է գտել՝ հիմ­նախ­նդ­րի լու­ծու­մը պի­տի ըն­դու­նե­լի լի­նի Հա­յաս­տա­նի, Ղա­րա­բա­ղի և Ադր­բե­ջա­նի ժո­ղո­վուրդ­նե­րի հա­մար։ Թե սա ինչ մո­գա­կան լու­ծում է, ա­ռայժմ ոչ մե­կին հայտ­նի չէ։ ՌԴ արտ­գործ­նա­խա­րա­րի խոս­նա­կի հայ­տա­րա­րու­թյան և հիմ­նախ­նդ­րին առ­նչ­վող այլ հար­ցե­րի շուրջ զրու­ցե­ցինք քա­ղա­քա­գետ ՍՏԵ­ՓԱՆ ԴԱ­ՆԻԵ­ԼՅԱ­ՆԻ հետ։

-ՌԴ արտ­գործ­նա­խա­րա­րու­թյան խոս­նակ Մա­րիա Զա­խա­րո­վան, օ­րերս անդ­րա­դառ­նա­լով ղա­րա­բա­ղյան հա­կա­մար­տու­թյա­նը, հայ­տա­րա­րել է. «ԵԱՀԿ Մինս­կի խմ­բի հա­մա­նա­խա­գահ­նե­րի հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րում բազ­միցս մատ­նանշ­վել է, որ ԼՂ հիմ­նախ­նդ­րի կար­գա­վոր­ման ծրա­գի­րը պետք է հա­մա­պա­տաս­խա­նի բո­լոր ներ­քին տե­ղա­հան­ված ան­ձանց և փախս­տա­կան­նե­րի ի­րա­վուն­քին՝ վե­րա­դառ­նա­լու ի­րենց նախ­կին բնա­կու­թյան վայ­րեր»։ Ձեր դի­տարկ­մամբ, ի՞նչ է փաս­տում փախս­տա­կան­նե­րի մա­սին հի­շե­ցու­մը։

-Կար­ծում եմ, պետք է դի­տարկ­վի ոչ միայն այն, թե ինչ է աս­վում, նաև երբ է աս­վում ու ին­չի հա­մար, այ­սինքն նման հսյ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րով ինչ ըն­թա­ցիկ հար­ցեր են լուծ­վում։ Մեհ­րի­բան Ա­լիևան Մոսկ­վա է այ­ցե­լել, և Պու­տի­նը նրան պարգևատ­րել է։ Ա­լիևան մեծ քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն է մուտք գոր­ծում և, ըստ երևույ­թին, Զա­խա­րո­վա­յի այդ հայ­տա­րա­րու­թյու­նը նրա հան­դեպ ռևե­րանս էր, նրա հե­ղի­նա­կու­թյու­նը Ադր­բե­ջա­նի ներ­սում բարձ­րաց­նե­լու հա­մար։ Դրա­նից ա­ռաջ էլ Լավ­րո­վը Երևա­նում ա­սել էր, որ Ար­ցա­խի հարցն ա­ռանց Ար­ցա­խի ժո­ղովր­դի չի կա­րող լուծ­վել։ Դրա­նով էլ Ադր­բե­ջա­նին էր զգու­շաց­նում՝ Բաք­վում կա­յա­ցած թյուր­քա­կան եր­կր­նե­րի միու­թյան հա­մա­ժո­ղո­վի ա­ռի­թով։ Պարզ ա­սած, ըն­թա­ցիկ, մտ­րա­կի ու բլի­թի քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն է։

-Ադր­բե­ջա­նի նա­խա­գա­հը մշ­տա­պես ըն­դգ­ծում է «Ղա­րա­բա­ղի ադր­բե­ջա­նա­կան հա­մայն­քի» մա­սին՝ հա­վա­սա­րու­թյան նշան դնե­լով պաշ­տո­նա­կան Ստե­փա­նա­կեր­տի հետ։ Այ­սինքն, ե­թե Ար­ցա­խը պի­տի մաս­նակ­ցի բա­նակ­ցու­թյուն­նե­րին, «Ղա­րա­բա­ղի ադր­բե­ջա­նա­կան հա­մայն­քը»՝ ևս։ Ի՞նչ եք կար­ծում, մեր այ­սօր­վա դի­վա­նա­գի­տու­թյու­նը կա­րո­ղա­նու՞մ է պատ­մա­կան ի­րո­ղու­թյուն­նե­րով և փաս­տե­րով այս հար­ցում ի­րա­կա­նու­թյու­նը ներ­կա­յաց­նել։

-Պատ­մա­կան ի­րո­ղու­թյուն­նե­րը ոչ մե­կին չեն հե­տաք­րք­րում, կան ստ­րա­տե­գիա­կան ու տակ­տի­կա­կան շա­հեր։ Ոչ մե­կին ո­չինչ պետք չէ բա­ցատ­րել, բո­լորն էլ ա­մեն ինչ գի­տեն։ Պետք է ճիշտ քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն վա­րել և դաշ­նա­կից­ներ ձեռք բե­րել։

-Ընդ­հան­րա­պես Հա­յաս­տա­նի վար­չա­պե­տը Ար­ցա­խի խնդ­րում կա­րո­ղա­նու՞մ է ճիշտ շեշ­տադ­րում­ներ ա­նել և ներ­կա­յաց­նել հար­ցը ըստ էու­թյան։ Այս ա­ռու­մով Դուք ի՞նչ մտա­հո­գու­թյուն­ներ ու­նեք։

-Մտա­հո­գու­թյուն­նե­րը շատ են և դրանց մա­սին շատ է խոս­վում։ Ա­մե­նամ­տա­հո­գի­չը վար­չա­պե­տի սի­րած բա­նաձևն է, որ բո­լոր կող­մե­րը պետք է բա­վա­րար­ված լի­նեն։ Մի կողմ դնենք դրա դե­մա­գո­գիկ բո­վան­դա­կու­թյու­նը, կամ, ա­վե­լի ճիշտ, ան­բո­վան­դա­կու­թյու­նը։ Փաս­տո­րեն, կաս­կա­ծի տակ է դրել Ար­ցա­խի ինք­նո­րոշ­ման ի­րա­վուն­քը։ Ինչ ինք­նո­րոշ­ման մա­սին կա­րե­լի է խո­սել, ե­թե դրա հետ պետք է հա­մա­ձայն­վի այն սու­բյեկ­տը, ո­րից ինք­նո­րոշ­վում են։ Փաս­տո­րեն, մեր ա­մե­նա­ծան­րակ­շիռ փաս­տար­կը` ինք­նո­րոշ­ման ի­րա­վուն­քը, որ մեծ ջան­քե­րի գնով ամ­րաց­վել է մադ­րի­դյան սկզ­բունք­նե­րում, կաս­կա­ծի տակ է դր­վել։

-Մի­լա­նում նա­խօ­րեին Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նը հայ­տա­րա­րեց, թե Ռո­բերտ Քո­չա­րյա­նի և Սերժ Սարգ­սյա­նի քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը տա­նում էր Մեղ­րին հանձ­նե­լուն։ Նախ ին­չու՞ է վեր­ջին շր­ջա­նում ա­նընդ­հատ Մեղ­րիի հան­ձն­ման մա­սին հի­շեց­վում, դա­վա­ճան­ներ փնտր­վում, երբ Ադր­բե­ջա­նի պա­տե­րազ­մա­հոտ բարձ­րա­ձայ­նում­նե­րը` ողջ Զան­գե­զու­րի գրավ­ման մա­սին, չգի­տես ին­չու, իշ­խա­նու­թյունն ան­տե­սում է։

-Դա հեր­թա­կան դե­մա­գո­գիան է։ Նախ, Քո­չա­րյա­նին մե­ղադ­րում են ռու­սա­մետ լի­նե­լու, մյուս կող­մից էլ՝ Մեղ­րին հանձ­նե­լու մեջ, ինչն ռու­սա­կան շա­հե­րի դեմ է, այ­սինքն՝ Թուր­քիա-Ադր­բե­ջան ցա­մա­քա­յին կապ ստեղծ­վե­լուց հե­տո Ադր­բե­ջա­նը վերջ­նա­կա­նա­պես կկա­րո­ղա­նար ջան­քեր գոր­ծադ­րել Ռու­սաս­տա­նի ազ­դե­ցու­թյան գո­տուց դուրս գա­լու հա­մար։ Տրա­մա­բա­նա­կան հա­կա­սու­թյուն կա։ Բա­ցի դրա­նից Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նը ոչ Ար­ցա­խի պա­տե­րազ­մի հետ կապ ու­նի, ոչ էլ«ոչ­մի­մի­թի­թի­զա­կա­նի» համ­բավ ու­նի։ Ի­րեն նման մե­ղադ­րանք­նե­րը չեն սա­զում, դա իր հա­գով չէի:

-Ի դեպ, Վե­նե­տի­կում Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նը մի ու­շագ­րավ հայ­տա­րա­րու­թյուն ևս ա­րեց. «Ղե­կա­վա­րը, ո­րը չու­նի ժո­ղովր­դի վս­տա­հու­թյու­նը, չա­րիք է երկ­րի հա­մար, այն­պես ինչ­պես չա­րիք են ե­ղել բո­լոր ղե­կա­վար­նե­րը, սկ­սած 1996 թվա­կա­նից, երբ որ ա­ռանց ժո­ղովր­դի վս­տա­հու­թյան տի­րա­ցել են իշ­խա­նու­թյան և փոր­ձել են պա­հել այդ իշ­խա­նու­թյու­նը»։ Ին­չու՞ Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյա­նի եր­բեմ­նի դաշ­նա­կից Փա­շի­նյա­նը նրան էլ չա­րիք հա­մա­րեց, այն դեպ­քում, որ Տեր-Պետ­րո­սյա­նը Փա­շի­նյա­նի հոգևոր հայրն է հա­մար­վում։

-Այս հար­ցում ես Փա­շի­նյա­նի հետ հա­մա­ձայն եմ։ Մեր հիմ­նա­կան դժ­բախ­տու­թյուն­նե­րը 1996-ին են սկս­վել, իսկ մնա­ցա­ծը դրա հետևանք­ներն են։ Ինչ վե­րա­բե­րում է իր և Տեր-Պետ­րո­սյա­նի հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րին, ա­պա դա ի­րենց ին­տիմ հա­րա­բե­րու­թյուն­ներն են ու ինձ չեն հե­տաք­րք­րում։

-Ե­թե ներ­քա­ղա­քա­կան այ­սօր­վա ի­րա­վի­ճա­կը հա­մա­ռոտ նկա­րագ­րեք, ի՞նչ ո­րա­կում­ներ կտաք և ին­չու՞։

-Այ­սօր­վա իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը մեկ հիմ­նա­կան ա­ռա­քե­լու­թյուն ու­նեն` ա­պա­հո­վել ա­պա­գա ընտ­րու­թյուն­նե­րի ա­զատ և ար­դար լի­նե­լը, իսկ մնա­ցա­ծը, թե ով­քեր կըն­տր­վեն, ար­դեն ժո­ղո­վուր­դը կո­րո­շի, իսկ գոր­ծող իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի նյար­դա­յին ար­ձա­գանք­ներն ընդ­դի­մու­թյան դաշ­տում ըն­թա­ցող խմո­րում­նե­րին, ան­հաս­կա­նա­լի ու մտա­հո­գիչ են։ Դա ի­րենց չպետք է վե­րա­բե­րի, ի­րենք թող այն­պի­սի քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն վա­րեն ու այն­պի­սի ար­դյունք­ներ ու­նե­նան, որ մար­դիկ ի­րենց օգ­տին քվեար­կեն։

Զրույ­ցը՝ Ռու­զան ԽԱ­ՉԱՏ­ՐՅԱ­ՆԻ

Դիտվել է՝ 6521

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ