Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Աշխար­հը ե՞րբ և ու՞մ կսկ­սի պատ­ժել Ար­ցա­խի դեմ այ­սօր­վա պա­տե­րազ­մի հա­մար

Աշխար­հը ե՞րբ և ու՞մ կսկ­սի պատ­ժել Ար­ցա­խի դեմ այ­սօր­վա պա­տե­րազ­մի հա­մար
23.10.2020 | 00:11

(Նախորդ մասը)

Այս­տեղ մենք պար­տադր­ված ենք մի­ջամ­տե­լու։ Կամ վեր­լու­ծա­բա­նը չի տի­րա­պե­տում հար­ցի էու­թյա­նը, կամ մի­տում­նա­վոր ստում է։ Դեռ Տա­վու­շի հու­լի­սյան դեպ­քե­րից հե­տո Մոսկ­վան ԱԳՆ-ի մա­կար­դա­կով հաս­կաց­րեց թուր­քե­րին, որ Ան­կա­րա­յի հա­մար տեղ չկա Ար­ցա­խի հիմ­նախ­նդ­րի կար­գա­վոր­ման գոր­ծում։ Թուր­քիա­յի արտ­գործ­նա­խա­րար Չա­վու­շօղ­լուն, ար­դեն ներ­կա­յիս պա­տե­րազ­մի սան­ձա­զեր­ծու­մից հե­տո, հրա­պա­րա­կավ խոս­տո­վա­նել է, որ Ար­ցա­խի հա­մար Ան­կա­րան պա­հան­ջել է «սի­րիա­կան տար­բե­րա­կը», ո­րին ռուս­նե­րը կտ­րուկ մեր­ժու­մով են պա­տաս­խա­նել։ Չա­վու­շօղ­լուի ա­սա­ծից բա­ռա­ցիո­րեն բխում էր՝ մենք հենց այդ ժա­մա­նակ օգ­նե­ցինք Իլ­համ Ա­լիևին։ Չնա­յած ա­վե­լի ճիշտ կլի­ներ ա­սել, որ թուր­քերն են Ա­լիևին ստի­պել, որ «օգ­նի» Ան­կա­րա­յին, ո­րով­հետև Մոսկ­վան եր­կար ժա­մա­նակ թքա­կոծ էր ա­նում ան­ձամբ Չա­վու­շօղ­լուին։ Ե՛վ Սի­րիա­յում, և՛ Լի­բիա­յում, և, ա­ռա­վել ևս, Ար­ցա­խում։


Վե­րա­դառ­նանք ՈՒ­րու­մո­վի գա­ղա­փար­նե­րին. «Այս­տեղ, հա­վա­նա­բար, Էր­դո­ղա­նի գլ­խա­վոր վրի­պումն է։ Ե՛վ բլիցկ­րի­գը չհա­ջող­վեց, և՛ ղա­րա­բա­ղյան կար­գա­վոր­ման սե­ղա­նի շուր­ջը Թուր­քիան տեղ չի ստա­նա։ ՈՒղ­ղա­կիո­րեն ա­սենք, որ հօ­գուտ առ­կա ձևա­չա­փի պահ­պան­ման ա­ռա­ջին հեր­թին հան­դես կգա Ռու­սաս­տա­նը։ Եվ այն պատ­ճա­ռով, որ Թուր­քիան թշ­նա­մի է հա­կա­մար­տու­թյան կող­մե­րից մե­կին, ան­գամ դի­վա­նա­գի­տա­կան հա­րա­բե­րու­թյուն­ներ չու­նի նրա հետ, այ­սինքն, ըստ սահ­ման­ման, չի կա­րող միջ­նորդ լի­նել։ Հաշ­վի առ­նե­լով վերևում աս­վա­ծը՝ ի­րադ­րու­թյան հեր­թա­կան սր­ման դեպ­քում ԱՄՆ-ը կա­րող է մի կողմ քաշ­վել ու թող­նել, որ «վատ տղա­նե­րը» դե­մառ­դեմ պար­զեն ի­րենց հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րը, իսկ Ֆրան­սիան բարձ­րա­գոչ հայ­տա­րա­րու­թյուն­ներ է ա­նե­լու, ո­րոնք հա­ճո կլի­նեն տե­ղի հայ­կա­կան լոբ­բիին, բայց բա­ցար­ձա­կա­պես ա­նի­մաստ կլի­նեն գործ­նա­կան տե­սա­կե­տից։ Եվ այդ ըն­թաց­քում կկորց­նեն միջ­նոր­դի կար­գա­վի­ճա­կի ի­րա­վուն­քը, ինչն էլ ի­րա­կա­նում տե­ղի է ու­նե­նում նաև հի­մա։ Դա­տե­լով ա­ռողջ ցի­նիզ­մի շր­ջա­նա­կում՝ դեռ մի քա­նի տա­րի ա­ռաջ կա­րե­լի էր հնա­րա­վոր հա­մա­րել, որ Ռու­սաս­տանն ու Թուր­քիան լիո­վին ըն­դու­նակ են պայ­մա­նա­վոր­վե­լու։ Ոչ թե ղա­րա­բա­ղյան հա­կա­մար­տու­թյան գոր­ծում, այլ աշ­խար­հա­քա­ղա­քա­կան, գրոս­մայս­տեր Մի­խա­յիլ Տա­լի ո­ճով փո­խա­նա­կում­նե­րով կոմ­բի­նա­ցիա­ներ ա­նե­լով ամ­բողջ տախ­տա­կով մեկ։ Բայց այդ­պես չար­վեց. քաղ­գոր­ծիչ­նե­րին խորթ է մտ­քի սլաց­քը, նրանք պա­տաս­խա­նա­տու և օգ­տա­պաշտ մար­դիկ են, ու­զում են ստա­նալ ա­մեն ինչ՝ փո­խա­րե­նը ո­չինչ չտա­լով։ Էլ ի՞նչ կոմ­բի­նա­ցիա­նե­րի մա­սին է խոս­քը։


Երևում է՝ թուրք ա­ռաջ­նոր­դից Կրեմ­լում էլ են սկ­սել հոգ­նել։ Էր­դո­ղա­նը ճա­մար­տա­կու­թյուն­ներ է տե­ղում Թուր­քիա­յի ինչ-որ պատ­մա­կան ու ռազ­մա­վա­րա­կան շա­հե­րի մա­սին Ղրի­մում, Կով­կա­սում, Կենտ­րո­նա­կան Ա­սիա­յում և նույ­նիսկ Թա­թարս­տա­նում՝ ռու­սա­կան այդ տա­րա­ծաշր­ջա­նի ղե­կա­վա­րին օս­մա­նյան բա­րի սո­վո­րու­թյամբ «եղ­բայր» ան­վա­նե­լով։ Բայց դա ար­դեն վե­րա­բե­րում է ոչ թե մի­ջանձ­նա­յին «քի­միա­յին», ինչ­պես ա­սում են ա­մե­րի­կա­ցի­նե­րը, այլ «միջ­պե­տա­կան» կա­պե­րին։ Այդ­պի­սի հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րը պետք է պատժ­վեն։ Բա­ցի դրա­նից, ինչ­պես Էր­դո­ղա­նի, այն­պես էլ նրա կու­սակ­ցու­թյան ժո­ղովր­դա­կա­նու­թյունն է ան­շե­ղո­րեն նվա­զում։ Նախ­կին վե­հու­թյամբ հեշտ է «գոր­ծի գցել» հետ­կայ­սե­րա­կան հա­մախ­տա­նի­շով տա­ռա­պող ժո­ղովր­դին, բայց ոչ 100 տա­րի անց։ Թուր­քե­րի մեջ զար­մա­նա­լիո­րեն զու­գակց­վում են նիր­հած ազ­գայ­նա­կա­նու­թյու­նը և գոր­ծա­րար ճարպ­կու­թյու­նը, նրանց մե­ծա­մաս­նու­թյան հա­մար «Ոս­կե­դա­րը» Սու­լեյ­ման I-ի (1520-66 թթ.) Օս­մա­նյան կայս­րու­թյու­նը չէ (Էր­դո­ղա­նը միան­գա­մայն լր­ջո­րեն ա­ռա­ջար­կում է վե­րաց­նել նույ­նիսկ երկ­րին շա­հա­վետ 1923 թ. Լո­զա­նի պայ­մա­նա­գի­րը)։ Նրանց հա­մար «ոս­կե­դա­րը» ի­րենց ե­րի­տա­սար­դու­թյան տա­րի­ներն էին, երբ ոչ­խա­րի հո­տե­րը քշում էին Ան­թա­լիա­յի կենտ­րո­նա­կան փո­ղո­ցով, էլ չենք խո­սում Ա­լա­նիա­յի, Բոդ­րու­մի, Կե­մե­րի կամ Մար­մա­րի­սի մա­սին։ Բայց եվ­րո­պա­ցի զբո­սաշր­ջիկ­ներն ար­դեն փոր­ձել են «թուր­քա­կան Ռի­վիե­րան», իսկ Ներ­քին Ա­նա­տո­լիա­յից սե­րած գեղ­ջուկ տղան կա­րող է ցան­կա­ցած գործ սկ­սել ու դուրս գալ չքա­վո­րու­թյու­նից։ Այ­սօր Թուր­քիան կանգ­նած է էմ­բար­գո­յի շե­մին, ո­րը կվե­րա­բե­րի ոչ միայն «Բայ­րակ­թար» ա­նօ­դա­չու­նե­րի սեն­սոր­նե­րին։ Եվ սրա նա­խա­ձեռ­նո­ղը ե­ղել է Սաու­դյան Ա­րա­բիան, ո­րը փա­կել է Թուր­քիա ներդ­րում­ներն ու զբո­սաշր­ջու­թյու­նը, ար­գե­լել է թուր­քա­կան տեքս­տի­լի և տխ­րահռ­չակ լո­լիկ­նե­րի ներ­մու­ծու­մը։ Այդ­պի­սին է Էր­դո­ղա­նի այն ա­սա­ծի պա­տաս­խա­նը, թե տա­րա­ծաշր­ջա­նի ա­րա­բա­կան պե­տու­թյուն­նե­րը «դեռ ե­րեկ գո­յու­թյուն չու­նեին և հա­վա­նա­բար գո­յու­թյուն չեն ու­նե­նա վա­ղը»։ Է­լի մի քա­նի այդ­պի­սի սխալ, և Ակ-սա­րա­յի տի­րո­ջը կա­րող են պա­լա­տից դուրս ա­նել մեկ օ­րում։ Իսկ ա­հա ստա­տուս քվոն որևէ տեղ, ա­սենք նույն Ղա­րա­բա­ղում, ե­թե թույլ տան, որ Էր­դո­ղանն այն­տեղ մտ­նի որ­պես «միջ­նորդ», ար­դեն չի հա­ջող­վի վե­րա­կանգ­նել. նրան ար­ված զի­ջում­նե­րը կփո­խանց­վեն հետ­նորդ­նե­րին։ Ի վեր­ջո, նա Հյու­սի­սա­յին Կիպ­րո­սը տնօ­րի­նող յո­թե­րորդ թուրք նա­խա­գահն է։ Ի դեպ, բա­ցառ­ված չէ նաև Բրյու­սե­լի հետ նրա հաշտ­վե­լու տար­բե­րա­կը, ա­սենք, պան­թուր­քիզ­մը (նաև նեոօս­մա­նիզ­մը) Կով­կա­սի, Մեր­ձա­վոր Արևել­քի, Կենտ­րո­նա­կան Ա­սիա­յի «ժո­ղովր­դա­վա­րաց­ման» և ՆԱ­ՏՕ-ի հա­րա­վա­յին թևը Չի­նաս­տա­նի սահ­ման­նե­րին հասց­նե­լու հա­մար որ­պես գոր­ծիք­ներ «վե­րաի­մաս­տա­վո­րե­լու» մի­ջո­ցով։ Հրա­պու­րիչ հե­ռան­կար­ներ են, հա­նուն ո­րոնց կա­րե­լի է նե­րել ա­մեն ինչ»,- կար­ծում է Հա­կո­բյան-ՈՒ­րու­մով փոր­ձա­գե­տը։


Այս­տեղ ճիշտ է նկա­տա­ռու­մը, որ ա­րա­բա­կան աշ­խարհն ա­տում է թուր­քե­րին, և Բա­շար Ա­սա­դի վե­րոն­շյալ հայ­տա­րա­րու­թյուն­ներն են դրա ճա­կա­տագ­րա­կան (Թուր­քիա­յի հա­մար) հաս­տա­տու­մը, ոչ թե Սաու­դյան Ա­րա­բիա­յի վա­հա­բա­կան թա­գա­վո­րու­թյան դի­վա­նա­գի­տա­կան ե­լույ­թը։ Բայց, հա­վա­նո­րեն, նույ­նիսկ Ռու­սաս­տա­նում «ո­մանք» (ո­րոնց հա­յացք­ներն էլ ար­տա­ցո­լում է ՈՒ­րու­մո­վի ու­սում­նա­սի­րու­թյու­նը) հակ­ված չեն Սի­րիան հա­մա­րե­լու ա­րա­բա­կան աշ­խար­հի հա­կա­թուր­քա­կան պայ­քա­րի դրո­շա­կա­կիր, չնա­յած Մեր­ձա­վոր Արևել­քի բո­լոր ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րը, սկ­սած 2012-ից, վկա­յում են Ա­րաբս­տա­նի նոր ա­ռա­ջա­տար երկ­րի՝ Սի­րիա­յի մա­սին։ Մի՞­թե 2012-16 թթ., Թուր­քիան ու Սաու­դյան Ա­րա­բիան բա­րի­կադ­նե­րի նույն կող­մում չէին հենց Ի­րա­քի և Սի­րիա­յի դեմ ա­հա­բեկ­չա­կան ագ­րե­սիա­յի ժա­մա­նակ։ Թեր­թեք այդ թվա­կան­նե­րի հա­մա­ցան­ցա­յին է­ջե­րը և կհա­մոզ­վեք, որ սաուդ­ցի­ներն ու թուր­քե­րը Բա­շար Ա­սա­դի, Ի­րա­նի, շիա­նե­րի ա­մե­նաակ­տիվ թշ­նա­մի­ներն էին։ Այն­պես որ, ե­թե նույ­նիսկ ինչ-որ մե­կը ո­րո­շի «պատ­ժել» Էր­դո­ղա­նին, ինչ­պես վեր­ջերս նա­խազ­գու­շաց­նում էր ԱՊԼ-ի գլ­խա­վոր քար­տու­ղար Ահ­մեդ Ա­բուլ Գեյ­թը, ա­պա «պատ­ժի» մեկ­նար­կը կլի­նեն ա­մենևին էլ ոչ Սաու­դյան Ա­րա­բիա­յի հա­կա­թուր­քա­կան ե­լույթ­նե­րը։


Այ­նուա­մե­նայ­նիվ, մեզ օգ­տա­կար է մինչև վերջ ի­մա­նալ Հա­կո­բյան-ՈՒ­րու­մո­վի և ՌԴ այն շր­ջա­նակ­նե­րի տե­սա­կե­տը, ո­րոնց նա այս կամ այն ձևով ներ­կա­յաց­նում է։ Չէ՞ որ պետք է ի­մա­նալ, թե այ­սօր աշ­խար­հի ա­ռաջ ինչ­պի­սի Ռու­սաս­տան է կանգ­նած։ «Էր­դո­ղա­նի ճա­կա­տագ­րա­կան սխա­լը կա­րող է դառ­նալ նաև Ղա­րա­բա­ղը, ե­թե նաև նախ­կին ԽՍՀՄ-ի և Ռու­սա­կան կայս­րու­թյան սահ­ման­նե­րը (ո­րոնք այլ կերպ էին անց­նում և ոչ հօ­գուտ Թուր­քիա­յի) նրա հա­մար «աշ­խար­հագ­րա­կան նո­րու­թյուն» են։ Ընդ ո­րում, խոս­քը ռուս-թուր­քա­կան նոր պա­տե­րազ­մի մա­սին չէ։ ՈՒ­ժեղ­նե­րի հետ պա­տե­րազ­մելն ան­բա­նա­կան է։ Կան ռազ­մա­վա­րու­թյան՝ ա­րյու­նով գր­ված ե­րեք­հա­զա­րա­մյա կա­նոն­ներ, ո­րոնց մեջ ա­մե­նա­կարևոր­նե­րից մե­կը հետևյալն է. հար­վա­ծել հա­կա­ռա­կոր­դի թույլ օ­ղա­կին, թույլ, մե­կու­սաց­ված ստո­րա­բա­ժան­մա­նը։ Ե­թե բա­նը հաս­նի Թուր­քիա­յի հետ պա­տե­րազ­մին, այն կլի­նի միջ­նոր­դա­վոր­ված։ Այս­տեղ չի բե­րել Ադր­բե­ջա­նի բախ­տը։ Նրա թի­կուն­քում Ռու­սաս­տանն է։ Ա­յո, Թուր­քիան Հա­յաս­տա­նի թի­կուն­քում է։ Բայց Հա­յաս­տա­նում ռու­սա­կան բա­զա կա։ Իսկ պե­տու­թյան զին­ված ու­ժե­րի վրա հար­ձա­կու­մը ագ­րե­սիա­յի գոր­ծո­ղու­թյուն է ըստ ՄԱԿ ԳԱ-ի 1974 թ. «Ագ­րե­սիա­յի սահ­ման­ման» 3-րդ հոդ­վա­ծի դ) կե­տի։ ՌԴ-ի ա­ռաջ­նոր­դի հոկ­տեմ­բե­րի 7-ի հայ­տա­րա­րու­թյան մեջ յու­րա­քան­չյու­րը լսեց այն, ինչ ու­զում էր։ Ո­մանք՝ այն, որ ԼՂ-ն ՀԱՊԿ-ի պա­տաս­խա­նատ­վու­թյան գո­տու մեջ չէ, մյուս­նե­րը՝ որ Հա­յաս­տա­նի դեմ հար­ձա­կու­մը կոշտ պա­տաս­խան կս­տա­նա։ Դուք չե՞ք փոր­ձել ռին­գում կամ գոր­գի վրա մե­նա­մար­տել մո­տա­վո­րա­պես հա­վա­սա­րա­զոր հա­կա­ռա­կոր­դի հետ այն­պի­սի պայ­ման­նե­րով, երբ ձեզ (բայց ոչ նրան) ար­գել­ված է այս կամ այն հար­վա­ծը կամ հնար­քը։ Ղա­րա­բա­ղյան ճա­կա­տը վս­տա­հո­րեն մսա­ղա­ցի է վե­րած­վում։ Կո­րուստ­նե­րի հա­րա­բե­րակ­ցու­թյու­նը ոչ միայն չի պահ­պան­վե­լու, այլև հար­ձակ­ման փոր­ձե­րի շա­րու­նակ­մա­նը զու­գըն­թաց ա­վե­լի շատ է փոխ­վե­լու ոչ հօ­գուտ Ադր­բե­ջա­նի ԶՈՒ-ի։ Իսկ ե­թե այն կանգ առ­նի, ա­պա դա կդառ­նա նա­հան­ջի սկիզ­բը։ Ար­դեն այն­քան էլ ֆան­տաս­տիկ չի թվում կող­մե­րի շփ­ման նոր գծի քար­տե­զը, ո­րում այդ գի­ծը դուրս կգա դե­պի Կու­րը՝ Եվ­լա­խից քիչ ներքև ու ելք կու­նե­նա դե­պի Կաս­պից ծո­վը՝ Կու­րի գե­տա­բե­րա­նի և Ա­րաք­սի հին կաս­պիա­կան գե­տա­բե­րա­նի միջև։ Թա­լիշս­տա­նը Ի­րա­նին կանց­նի ան­հան­գս­տու­թյան հա­մար։ Ադր­բե­ջա­նը խախ­տել է զի­նա­դա­դա­րի ան­ժամ­կետ հա­մա­ձայ­նա­գի­րը։ Այ­սինքն՝ պա­տե­րազմ է սկ­սել։ Նա կա­րող էր հա­մա­ձայ­նագ­րից դուրս գա­լու մա­սին հայ­տա­րա­րել 2-3 ա­միս ա­ռաջ, թե­կուզ 2016 թ. ապ­րի­լին։ Ո­չինչ չշա­հե­լով «հա­կա­հար­ձակ­ման» հան­կար­ծա­կիու­թյու­նից (այն ա­ռանց այդ էլ հան­կար­ծա­կի չդար­ձավ), Ադր­բե­ջա­նը փչաց­րեց իր դիր­քերն աշ­խար­հում։ Հաղ­թա­նա­կի դեպ­քում Ադր­բե­ջա­նը կա­րող է ա­նու­շադ­րու­թյան մատ­նել դա։ Պար­տու­թյան կամ «ոչ-ո­քի» (հաշ­վի առ­նե­լով հա­զա­րա­վոր զո­հե­րը) ար­դյուն­քի դեպ­քում Ադր­բե­ջա­նի ղե­կա­վա­րու­թյա­նը դա կհի­շեց­նեն։ Մինս­կի խմ­բի հա­մա­նա­խա­գահ­ներ Վլա­դի­միր Պու­տի­նի, Դո­նալդ Թրամ­փի և Է­մա­նուել Մակ­րո­նի հայ­տա­րա­րու­թյան մեջ կա գրե­թե այն ա­մե­նը, ին­չը ե­ղել է ան­ցյալ հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րում, բա­նաձևե­րում։ Բա­ցի մե­կից. ան­հե­տա­ցել է Ադր­բե­ջա­նի տա­րած­քա­յին ամ­բող­ջա­կա­նու­թյան մա­սին նշու­մը»։


Ա­հա և մո­տե­ցանք ըն­թա­ցիկ պա­հի բարձ­րա­կե­տին, և այդ մա­սին դեռ եր­կար ենք խո­սե­լու։ Իսկ ա­ռայժմ մինչև վերջ հետևենք ՈՒ­րու­մո­վի հե­տաքր­քիր, բայց ոչ միան­շա­նակ դա­տո­ղու­թյուն­նե­րին. «Հե­տո Ադր­բե­ջանն իր ձեռ­քով ոչն­չաց­րեց հար­ձա­կումն ար­դա­րաց­նող իր գլ­խա­վոր փաս­տար­կը։ Հայ­կա­կան կող­մը 25 տա­րի պա­հան­ջում էր Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի (Ար­ցա­խի) ան­կա­խու­թյան ճա­նա­չու­մը՝ որ­պես հենց ադր­բե­ջա­նա­կան շր­ջա­կա շր­ջան­նե­րի ա­զատ­ման նախ­նա­կան պայ­ման։ Այ­լա­պես ո­չինչ չի խան­գա­րի Ադր­բե­ջա­նին, որ «մի­ջան­կյալ կար­գա­վի­ճա­կը» մեկ­նա­բա­նի իր ու­զած ձևով. ոչ թե՝ «ար­դեն Ադր­բե­ջան չէ», այլ՝ «դեռ Հա­յաս­տան չէ»։ Ի­հար­կե, Հա­յաս­տա­նի դիր­քո­րո­շումն այն­քան էլ «ար­դա­րա­ցի» չէր։ Օ­րի­նակ, ի՞նչ կա­րիք կար ան­վա­նա­փո­խե­լու ադր­բե­ջա­նա­կան բնա­կա­վայ­րե­րը, առն­վազն 5 շր­ջան­նե­րը։ Դա բա­ցա­հայտ ցույց է տա­լիս, որ մտա­դիր չեն դրանք վե­րա­դարձ­նե­լու։ ՈՒ­ժե­ղաց­նու՞մ էին բա­նակ­ցա­յին դիր­քե­րը։ ՈՒ­ժե­ղաց­րի՞ն։ Այ­նուա­մե­նայ­նիվ, միջ­նորդ­նե­րի բո­լոր ա­ռա­ջարկ­նե­րը՝ և՛ Մադ­րի­դյան սկզ­բունք­նե­րը, և՛ Կա­զա­նի բա­նաձևը, հիմն­վում էին ԼՂ բա­նա­կի նախ­նա­կան նա­հան­ջին զու­գըն­թաց հա­ջոր­դա­կա­նու­թյան վրա։ Իսկ դա իր հեր­թին Բաք­վին ի­րա­վունք էր տա­լիս ա­սե­լու, որ կար­գա­վո­րու­մը շր­ջա­փա­կում է հա­կա­ռա­կորդ կող­մը։ Սեպ­տեմ­բե­րի 27-ը ցույց տվեց, որ հա­յերն ի­րա­վա­ցի էին ի­րենց կաս­կած­նե­րում։ Մինս­կյան հա­ջոր­դա­կա­նու­թյունն ա­ռա­ջար­կելն այ­սու­հետ անհ­նար կլի­նի։ Եվ Ադր­բե­ջա­նի ա­մե­նա­կո­պիտ սխալն էր սի­րիա­ցի ա­հա­բե­կիչ­նե­րի և այլ իս­լա­մա­կան­նե­րի ներգ­րա­վու­մը։ Նրանց ոչն­չաց­նե­լու հա­մար պետք չի լի­նի ան­գամ ձևա­կան պատր­վա­կը. բա­վա­րար է ազ­գա­յին անվ­տան­գու­թյան գո­յու­թյուն ու­նե­ցող հա­յե­ցա­կար­գի այն մա­սը, ո­րը վե­րա­բե­րում է սահ­մա­նա­կից տա­րածք­նե­րում ա­հա­բե­կիչ­նե­րի առ­կա­յու­թյա­նը։ Իսկ ա­հա­բե­կիչ­նե­րի վտա­րու­մը կամ «չե­զո­քա­ցու­մը հրա­վի­րող կող­մի ու­ժե­րով» բա­ցա­սա­բար կանդ­րա­դառ­նա ադր­բե­ջա­նա­կան բա­նա­կի բա­րո­յա­կան ո­գու և մար­տու­նա­կու­թյան վրա։ Իսկ դա, որ կող­մից էլ նա­յես, կլի­նի հան­ձն­վել և դա­վա­ճա­նել դաշ­նակ­ցին։ Նման բա­նը երբևէ չի ամ­րապն­դել ոչ բա­նա­կը, ոչ էլ իշ­խա­նու­թյու­նը»։
(շա­րու­նա­կե­լի)

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 28833

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ