Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Տանտերերը կցել-կցմցել են պատերն ու ապրում են Աստծո հույսով

Տանտերերը կցել-կցմցել են պատերն ու ապրում են Աստծո հույսով
13.07.2018 | 09:18

«ԳՅՈՒՂԸ ՈՌՈԳՄԱՆ ՋՈՒՐ ՉՈՒՆԻ, ԻՍԿ ԽՄԵԼՈՒ ՋՐՈՎ ՏՆԱՄԵՐՁԻ ՄՇԱԿՈՒՄԸ ՁԵՌՆՏՈՒ ՉԷ»


Մաքրավան համայնքը, որն այսօր համարվում է Կոտայքի մարզի Հրազդան քաղաքի թաղամաս, ապրում է իր զուսպ ու համեստ կյանքով: Համայնքի երիտասարդ բնակիչները հպարտությամբ նշում են, որ Մարտիրոս Սարյանի տուն-թանգարանում տեսել են Վարպետի վրձնին պատկանող Մաքրավանի համայնապատկերը:


Մաքրավանի բնակչի համոզմամբ՝ համայնքում կյանքը ոչ առաջ էր մի բան, ոչ թաղամաս դառնալուց հետո: «Գյուղի ձախակողմյան հատվածի հարուստ դաչաներին չխաբվեք: Հարուստների թաղամաս է, ամռան սեզոնին ապրում են իրենց համար, ոչ վարուցանքի հոգս ունեն, ոչ ձմռան վառելիքի: Գալիս երկու-երեք ամիս հանգստանում, դռները փակում գնում են: Հոգսը մնացող-ապրողինն ա»:
Մաքրավանի թեք ու անբարեկարգ փողոցների վիճակը մշտապես արդարացվում է համայնքի աշխարհագրական դիրքով: Տարիներ առաջ գյուղամիջի գլխավոր գրունտային փողոցը ծածկվեց բետոնե մեծ սալիկներով ու հորդառատ անձրևների ժամանակ գյուղի վերևից հոսող սելավն այլևս նախկինի պես վնաս չի պատճառում:


«Գյուղապետ Արայիկ Առաքելյանը լավ տղա է, գյուղը յոլա է տանում, գյուղից մինչև մեր խոտհարքները գրունտային ճանապարհ սարքեց, քանի տարի օգտագործում էինք էդ ճանապարհը: Նա ապահովում էր մեքենայով, վառելիքով, որ մարդիկ գնան վարելահողերը մշակեն, էդ տարիներին կարգին բերք ստացանք: Բայց ժողովուրդն էլ մեղավոր է, շատերն աշխատել չեն ցանկանում, ոմանք թողել գնացել են, տարեցներն էլ սարեր գնալու ուժ չունեն,- ասում է Մաքրավանի զրուցասեր բնակիչ Խորեն Սիմոնյանն ու շարունակում,- այստեղ առաջ արջանոց ա եղել, 225 տարի շարունակ: Երբ 1604-ին Շահ Աբասը ժողովրդին տեղահան է անում, ժողովրդի մի մասը բարձրանում է Ալիբեկ սարի փեշերը, ով էլ չի հասցնում փախչել, շահի հրամանով գաղթում է: Իմ պապերը Տաճկաստանից են, Գռզոները որ կան, Բաղդասարի ծոռներն են, ես էլ եմ էդ տոհմից: 1829-ին Բաղդասարը նախ եկել է Ելենովկա գյուղ, հետո գնացել Խաղաղ Դոն, այնտեղից միացել է մալականների քարավանին, եկել Ծաղկաձոր, չի հավանել տեղանքը, նոր ընդեղից իջել է էս տարածքը:


Գյուղը ոռոգման ջուր չունի, իսկ խմելու ջրով տնամերձի մշակումը ձեռնտու չէ, թեև ուրիշ ելք չունեն: Խորենի փոխանցմամբ բանջարանոցային կուլտուրաներից աճեցնում են հիմնականում սխտոր, որի 1 կիլոգրամը փոխանակում են 10 կգ կարտոֆիլի հետ: Կաղամբ մշակողները հատուկենտ են, ջրասեր կաղամբի մշակումը նույնպես թանկ արժե: Թեև գյուղն ունի բնական աղբյուրներ, որոնցից ամենահայտնին Խշոյի ու Քրքոյի սառնորակ ու քաղցրահամ աղբյուրներն են, սակայն դրանք էլ ժամանակի ընթացքում նոսրացել են ու այսօր ծառայում են որպես կարճատև հանգստավայր:


Համայնքի աջակողմյան հատվածի մի քանի տներ սողանքների վրա են ու ամեն պահ կարող են փլվել: Տեղափոխման, նոր հողահատկացման համար տարածքներ չկան, ֆինանսական չնչին աջակցությամբ տանտերերը կցել-կցմցել են պատերն ու ապրում են Աստծո հույսով:
Բնությունը Մաքրավանի հանդեպ բարեհոգի է ամռան սեզոնին: Ծառաշատ տնամերձներում աշխատող ձեռքի արդյունքը աչք է շոյում: Սակայն քիչ չեն բարձիթողի ու ամայի տնամերձները, որոնց տերերը դռները փակել-հեռացել են ժամանակավոր կամ ընդմիշտ:

ԳՅՈՒՂԻ ՀՊԱՐՏՈՒԹՅՈՒՆԸ


Մաքրավանի «բրենդը» երկաթգծի «Հրազդան» կայարանից արդեն իսկ աչքի զարնող, գյուղամիջյան թեքության վրա հպարտորեն կանգնած 9-րդ դարի կոթող Մաքրավանքն է: Վանքի գլխավոր կառույցը՝ XIII դարում կառուցված Սբ Աստվածածին եկեղեցին, մեկ զույգ որմնամույթերով, արևմտյան կողմում երկհարկանի ավանդատներով գմբեթավոր դահլիճի տիպի կառույց է։ Եկեղեցին շրջապատված է բազմաթիվ խաչքարերով։ Հարավային կողմում գտնվում է միանավ եկեղեցի։ Սբ Աստվածածին եկեղեցուն արևմուտքից կից է եղել գրեթե քառակուսի հատակագծով գավիթը, որի պատերի հիմքերն են մնացել։ Վանքի արևելքում զարդաքանդակ խաչքարերով փոքրիկ գերեզմանոցն է։


Ի դեպ, մաքրավանցիները լավ գիտակցում են, որ պատմամշակութային ժառանգության պահպանման խնդիրն ամենահրատապներից է, որովհետև կորցնելով այդ արժեքները, մենք կորցնում ենք մեր պատմությունն ու մշակույթը: ՈՒստի զարմանալի չէ, որ այս հրաշագեղ վանքի տարածքում գտնվող բազմաթիվ խաչքարերից երկուսի գողությանը ցավով արձագանքեցին ու գյուղի մեծ ու փոքրով ոտքի կանգնեցին պահպանելու եղածը:
Մաքրավանի խաչքարերից մեկն անգամ ճամփորդել է Ֆրանսիա` 2006 թվականի սեպտեմբերի վերջին մեկնարկած «Հայաստան, իմ բարեկամ» Հայաստանի տարին Ֆրանսիայում ծրագրի շրջանակում և Լուվրում մասնակցել «Սուրբ Հայաստան» խորագիրը կրող խաչքարերի ցուցահանդեսին։


Եկեղեցու մասին պատմող փաստերը վկայում են, որ պարսիկներն այն դարձրել էին գոմ: Հետագայում, երբ գյուղն ազատվել է պարսիկների տիրապետությունից, գյուղի բնակիչները ձեռնամուխ են եղել մաքրելու եկեղեցու ներսն ու տարածքը: Ժամանակի ընթացքում եկեղեցին գործել է ընդմիջումներով: Խորհրդային տարիներին թեև Սբ Աստվածածին եկեղեցին մոռացության էր մատնվել, այնուհանդերձ բնակիչների հոգու խորքում շարունակել է ապրել հավատը: Տարեց մարդիկ այսօր էլ հիշում են, թե համագյուղացի Անդրանիկ Գալոյանի դեմքն ինչպես էր ծռվել, երբ նա կոմկուսի ցուցումով եկեղեցու գմբեթից փորձել էր հանել խաչը: Եվ միայն կատարվածի հանդեպ վախը կանխեց այդ սրբապղծությունը և (ինչպե՜ս չհավատաս հրաշքին) նրա դեմքի մկաններն ուղղվեցին:


Այսօր եկեղեցու ճռռացող փայտե դռները այցելուների խնդրանքով հազվադեպ են բացվում: «Տարիներ առաջ եկան ու տանիքն իբր վերանորոգեցին, բայց էլի կաթում է,- նեղսրտած պատմում է պահակը՝ մի ծեր կին,- բա ի՞նչ անեմ, որ չփակեմ: Մի երկու սրբապատկեր կա, գան դա է՞լ գողանան»:
Վանքային համալիրներին կից եկեղեցական խորհուրդը լիազորված է լուծելու առկա խնդիրները: Սակայն, ինչպես երևում է, նա անտեղյակ է գյուղամիջյան մշակութային կռիվներին: Հոգատարության բացակայությունը եկեղեցու շրջակայքը տարիներ շարունակ վերածել էր հնձած խոտ, ինչու չէ, նաև բուրդ չորացնելու տարածքի: Մինչ հուշարձանների պահպանությունն իրականացնող մարդիկ զբաղված են դրսում (Վրաստան, Թուրքիա) մեր հոգևոր մշակույթի դեմ իրականացվող վանդալիզմը կանխելու հարցով, ներսում անտերության մատնված որքան կոթողներ են մաշվում ու քայքայվում:

ՍԱՌՈՒՅՑԸ ՇԱՐԺՎԵՑ


Սբ Աստվածածին եկեղեցու բակում հռնդացող տրակտորի ձայնը զարմացրել էր ինչպես ինձ, այնպես էլ մի քանի այցելուների: Եկեղեցու մշտապես փակ դուռն այս անգամ բաց էր, ու մոմը վառելուց հետո որոշեցի զրուցել արդեն ինձ ծանոթ Խորենի հետ:
Պարզվեց, Կոտայքի մարզի թեմի առաջնորդ Առաքել արքեպիսկոպոս սրբազանը բազմաթիվ բարեգործների է դիմել վանքի վերանորոգման խնդրանքով, սակայն ապարդյուն: Ի վերջո, Սրբազանը մաքրավանցիների հետ դիմեց Գագիկ Ծառուկյանին և օգնությունը չուշացավ: Վերջինս խոստացավ, որ մինչ տարեվերջ եկեղեցին կգործի ամբողջովին:
-Արդեն մի քանի օր է, որ Գագիկ Ծառուկյանի աջակցությամբ սկսվել են վերանորոգման աշխատանքները: Բնապահպանների միջնորդությունն էլ կա: Նրանք հայտարարել են, որ եկեղեցու քարերը որպես հնություն թանկ արժեն, ամեն մի քարը քանի տոննա ոսկու հետ չեն փոխի: Մեր եկեղեցում եղել է նաև Դավիթ Անհաղթի նկարը՝ թուրը ձեռքին, դա էլ չկա, թե ո՞վ ու ե՞րբ է գողացել, տեղյակ չենք: Գագիկ Ծառուկյանը խոստացել է, որ բակում ժողովրդի համար ծածկով նստատեղ կսարքի, եկեղեցու ներսը կվերանորոգի, վարագույրի հարցն էլ կլուծի: Վերջապես գյուղի հարսանիքների ու կնունքների համար Ծաղկաձոր կամ էս ու էն գյուղերը չենք գնա: Հիմա էլ թող մեր եկեղեցին գան,- պատմեց ամեն ինչի գիտակ Խորենը:


Անուշ ՆԵՐՍԻՍՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 4410

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ