Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Դեկտեմբերի 10-ի երկիրը

Դեկտեմբերի 10-ի երկիրը
13.11.2018 | 01:07

Աժ արտահերթ ընտրություններից 25 օր առաջ, երբ դեռ չի սկսվել ընտրարշավը, փորձենք հասկանալ` ինչպիսի՞ն է լինելու Հայաստանի Հանրապետության դեկտեմբերի 10-ը: Հուսանք` ոչ այնքան ձնառատ ու ցրտոտ, որ օրվա թիվ 1 հարցը դառնա` էս ինչ ցուրտ է: Դեկտեմբերի 10-ի լուսաբացին ԿԸՀ-ն կներկայացնի Աժ արտահերթ ընտրությունների նախնական արդյունքները: Ոմանց համար կլինի պայծառ առավոտ, որ հույս է տալիս հնգամյա քաղաքական առօրյայի, ոմանց համար կլինի մռայլ առավոտ, որ ուղարկում է արտախորհրդարանական անկանոն, հիմնականում` ընտրություններից առաջ վերսկսվող կյանքի: Իսկ կյանքը, բոլորդ էլ գիտեք, դադարներ չունի` մեզ հետ, թե առանց մեզ:
Եվ ուրեմն` ի՞նչ կյանք է սպասում մեզ, որ ունենք ՀՀ շարքային քաղաքացու կարգավիճակ, մայիսից էլ ՀՀ հպարտ քաղաքացու ուսադիրներ: Նիկոլ Փաշինյանի ՔՊ-ի հաղթանակին ոչ ոք չի կասկածում` հիմքում ունենալով անձամբ նրա վարկանիշը, բայց քչերն են վստահ, որ նրա վարկանիշը տարածվում է նաև ՔՊ-ի վրա: Կա Նիկոլ Փաշինյանը` կա ՔՊ-ն, չկա Նիկոլ Փաշինյանը` չկա ՔՊ-ն: ՈՒ դա շատ վատ է: Բոլորովին մխիթարություն չէ, որ Նիկոլ Փաշինյանը հայտարարում է, թե ժողովրդի վստահությունը կորցնելու դեպքում կհեռանա տեղնուտեղը: Հեռացավ, իսկ հետո՞: ՈՒ դա առաջին խնդիրն է, որ պիտի լուծի 2018-ի դեկտեմբերի 9-ի Աժ արտահերթ ընտրություններից հետո նորից վարչապետ դարձած Նիկոլ Փաշինյանը: Որովհետև պարտավոր է ավարտին հասցնել թավշե հեղափոխությունը` ձևավորելով կառավարման համակարգ, ոչ թե անձի վարկանիշի վրա կառուցված իշխանություն: Փաստացի` ամեն ինչ նոր միայն սկսվելու է: Եվ արդեն չեն լինելու «թշնամիները», «սևերը», «խրամատները», լինելու են խորհրդարանական մեծամասնություն ու խորհրդարանական մեծամասնության ընտրած վարչապետ, խորհրդարանական մեծամասնության ընտրած վարչապետի կառավարություն, որ պատասխանատու է ամեն ինչի համար: Պատրա՞ստ է պատասխանատվությանը ՔՊ-ն: Անցած կես տարվա տվյալներով` ոչ: Անցումային կառավարությունը անցումային է ու չարժի բոլոր կժերը նրա գլխին կոտրել, անցումային ժամանակն էլ ունի իր օբյեկտիվ ու սուբյեկտիվ նախադրյալները` սխալվելու ու որոնումներում փակուղի մտնելու: Փետրվարի 10-ից հետո ստեղծվելիք կառավարությունն այդ իրավունքը չունի: Եվ պարտավոր է արագ երկու սկզբունքային հարցերի պատասխանել` ի՞նչ արտաքին քաղաքականություն է վարելու Հայաստանը` մեկ, և երկրորդ` ի՞նչ կադրային քաղաքականություն է վարելու վարչապետը:


Ոչ ոք չի ծնվում նախարար, ոչ էլ որևէ բուհ է նախարարի դիպլոմ տալիս: Նախարարի պորտֆելը պահանջում է մասնագիտական հմտություններ ու կազմակերպական ունակություններ: Հավելեք քաղաքական կերպար լինելն ու կստանաք X անձ, որ պիտի Y պահին ընդունի Z որոշումներ, և X+Y+ Z համադրությունը պիտի լինի առավելագույնս պատճառաբանված ու լավագույնս համարժեք իրավիճակին: Դատելով հայտարարություններից, որ ՔՊ ընտրացուցակում լինելու են այլ կուսակցությունների նախկին անդամներ կամ անկուսակցականներ, նոր կառավարությունը դառնալու է նախահեղափոխական ու հետհեղափոխական հայտնի ու անհայտ կադրերի հանրագումար: Բացի այդ, կատարվելու են կառավարության կառուցվածքային փոփոխություններ, ու կրճատվելու է նախարարությունների թիվը` կառավարման համակարգի օպտիմալացման նպատակով: Դա արդեն ցնցումային է նախարարությունների համար, և օբյեկտիվորեն ծագելու է պետական ծառայողների ճակատագրի հարցը` ովքեր կմնան ու ովքեր կհեռանան: Միշտ չէ, որ այդ հարցերը լուծվում են մրցակցային հենքով, ու մնում են առավել մրցունակները: Առավել ևս, որ պետական ծառայողները ոչ միշտ են աշխատաշուկայում մրցունակ` տարիքի, սեռի, մասնագիտական ունակությունների ու մասնագիտական վերապատրաստման հնարավորությունների բերումով: Նիկոլ Փաշինյանը կարող է միակուսակցական կառավարություն կազմել` պարտադրված չլինելով ազգային համաձայնության կամ կոալիցիոն կառավարություն ձևավորելու: Այնուամենայնիվ, չի բացառվում, որ ընտրություններից հետո տարբեր կուսակցությունների ներկայացուցիչներ լինեն կառավարությունում` ոչ իբրև այս կամ այն կուսակցության անդամ, այլ իրենց ոլորտում լավագույնը լինելու հիմքով: Համենայն դեպս, եթե նույնիսկ կառավարությունն ունենա ոչ թե 17, այլ 8-10 նախարարություն, միավորելով ոլորտները կամ կառավարությանն առընթեր կառավարման այլ միավորներ ձևավորելով, կադրային փոփոխություններն անխուսափելի են:

Մամուլում շրջանառվող տեղեկություններով` նախատեսվում է հրաժարվել սփյուռքի նախարարությունից` հանձնելով արտաքին գործերի նախարարության ենթակայությանը: Օպտիմալացումը` օպտիմալացում, բայց մի պետության համար, որ 7-10-միլիոնանոց սփյուռք ունի, նախարարության կարգավիճակի իջեցումը արդարացված չէ:

Ի սկզբանե նախարարության առաջ դրվել են ածանցյալ խնդիրներ: Ե՛վ Հրանուշ Հակոբյանի երկարամյա պաշտոնավարումը, և՛ Մխիթար Հայրապետյանի անգույն պաշտոնավարումը պատճառ չեն, որ նախարարությունը փակվի: Այսօրվա իրավիճակին համարժեք խնդիրներ պետք է ձևակերպվեն ու դրվեն նոր նախարարի սեղանին` ելնելով նոր Հայաստանում սփյուռքի նոր դերից: Նիկոլ Փաշինյանը կարծում է, որ ՏՏ ոլորտը պետք է ունենա զարգացման առաջանցիկ տեմպեր ու դառնա տնտեսության կարևոր հենասյուներից մեկը: Ե՞րբ, եթե ոչ հիմա պետք է առանձին նախարարություն ստեղծվի այդ նպատակով: Ե՞րբ, եթե ոչ հիմա պետք է ստեղծվի ատոմային էներգետիկայի նախարարություն, որի խնդիրը ատոմային էներգետիկան Հայաստանում զարգացնելը պետք է դառնա` խաղաղ նպատակներով` մեկընդմիշտ լուծելով Հայաստանի էներգետիկ անկախության հարցը: Էներգետիկ ենթակառուցվածքների և բնական պաշարների նախարարությունը չի կարող այդ հարցը լուծել: Եթե հավատանք, որ Հայաստանն ինտելեկտուալների երկիր է և ելակետ ընդունենք, որ գիտությունը Հայաստանում կտրված է արտադրությունից ու իրականությունից, իսկ ԳԱԱ-ն վաղուց դադարել է գիտություն զարգացնել իր բազում ինստիտուտներով, չկա՞ կրթությունն ու գիտությունը նախարարությունների մակարդակով առանձնացնելու անհրաժեշտություն: Ի վերջո, կրթությունն ու գիտությունը մեխանիկորեն միմյանց միացնելով, ի՞նչ արդյունքի ենք հասել: Հասկացանք, որ կրթական համակարգը ամբողջ աշխարհում է ճգնաժամի մեջ, ու դա համընդհանուր արժեքային ճգնաժամ է, երբ որոշարկվում են կրթության չափանիշները, նոր տեխնոլոգիաների ներգործության ու հին մեթոդների համադրման սահմանները: Հայաստանը պարտավոր չէ սպասել համաշխարհային ճգնաժամի ավարտին ու պիտի իր տարբերակը գտնի` առանձնացնելով նախարարությունները ու որոշարկելով յուրաքանչյուրի լուծելիք հարցերի շրջանակը: Ժամանակը չէ՞, որ Հայաստանն ունենա ոչ թե ջրպետկոմ ու փորձեր դնի այդ կառույցի վրա, այլ ստեղծի ջրային հարցերի նախարարություն` ներառելով և՛ ոռոգման համակարգի կառավարումը, և՛, որ ավելի կարևոր է, խմելու ջուրը արտահանելու խնդիրը: Ամբողջ Մերձավոր Արևելքում խմելու ջուրը թանկ է նավթից ու գազից, իսկ մենք մաքուր ու ինքնահոս ջրերի մեր պաշարները անտեսում ենք` տարածաշրջանում ջուր արտահանողի առաջնակարգ դերը չգիտակցելով: Վերականգնվելու՞ է ներքին գործերի նախարարությունը, թե՞ ոստիկանությունը մնալու է վարչապետի ենթակայությամբ: Սա իշխանության թևերի հավասարակշռության ու զսպումների տեսակետից, կարևոր հարց է, որ եթե ոչ այսօր, վաղը պատասխան է պահանջելու: Կամ վարչապետի ինչի՞ն են պետք 3 տեղակալները: Նույնիսկ անկախ այն հարցից, թե որ նախարարությունների աշխատանքն են համակարգում, նախարարներն ինչի՞ համար են: Մեկ փոխվարչապետը լիովին բավարար է` սուպերվարչապետական համակարգում: Հասանք նախահեղափոխական հարցին` պահպանելու՞ է վարչապետը իր սուպերլիազորությունները, թե՞, այնուամենայնիվ, կիսելու է խորհրդարանի ու նախագահի հետ: Եթե հասել ենք նախահեղափոխական հարցերին` լինելու՞ է Սահմանադրության փոփոխություն և եթե այո` ի՞նչ փոփոխություն: Կամ` Ընտրական օրենսգրքի` ազատվելու համար ռեյտինգայինից: Սրանք այն հարցերը չեն, որ 7-րդ գումարման ԱԺ-ն կարող է թողնել իր լիազորությունների ժամկետի ավարտին:


Արտաքին քաղաքականության հարցը առանցքային է, եթե Հայաստանը մտադիր է շարունակել ինքնիշխանության վերականգնման ու անվտանգության դիվերսիֆիկացման կուրսը: Պետք չէ, ավելին, վտանգավոր է հարցը քննարկել Հայաստան-Ռուսաստան կամ Հայաստան-Արևմուտք հակադրության հարթակում: Իրականում չկա նման հարթակ: Կա Հայաստանի Հանրապետության պետական շահ, որը չպիտի կախված լինի երկրորդ երկրի կամ միության հետ հարաբերությունից: Եվ դա պիտի հասկանալի ու ընդունելի լինի բոլոր պետությունների համար: Ինքնին դա մեծ հայտնություն չէ ու բոլոր պետություններն էլ շարժվում են այդ ուղեգծով, միևնույն ժամանակ փորձում են իրենց շահերին ծառայեցնել այլ պետությունների: Աշխարհում ամեն ինչ փոխկապակցված է: Հայաստանը չափազանց երկար եղել է Ռուսաստանի շահի սպասարկուի կարգավիճակում` օբյեկտիվ ու սուբյեկտիվ պատճառներով: Եթե սուբյեկտիվ պատճառը` իշխանության լեգիտիմության հարցը, փակվում է, մնում է քայլ առ քայլ վերացնել օբյեկտիվ պատճառները: Հայաստանի աշխարհագրական դիրքը դիտարկել անելանելիությունից դրդված քաղաքականության շրջագծում` պատմական սխալ է: Հայաստանն իրականում խաչմերուկ է, որ դարձել է փակուղի քաղաքական պատճառներով: Ե՞րբ, եթե ոչ իր անկախության քառորդ դարը բոլորելուց հետո Հայաստանի Հանրապետությունը ժամանակ ու հնարավորություն պիտի գտնի հիմնովին վերարժևորելու ու վերագնահատելու իր ունեցած-չունեցածը ու կայացնելու պրագմատիկ որոշումներ անելիքի վերաբերյալ` առանց աջ ու ահյակ նայելու ու սպասելու, թե ով ինչ կասի իր շահերի տեսանկյունից:

Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ.Գ. Կասեք` իսկ Ղարաբաղի՞ հարցը: Ընտրություններից հետո ի՞նչ ընթացք են ունենալու բանակցությունները: Խաղաղության շրջանակային համաձայնագիրը հեռանկար է, որ հորիզոնի գծի պե՞ս է` դու մոտենում ես, ինքը հեռանում է, թե՞ հնարավոր է ու անխուսափելի: Նիկոլ Փաշինյանը հայտարարում է. «Ղարաբաղի հարցի կարգավորման բանակցությունները չեն կարող լիարժեք և արդյունավետ համարվել, քանի դեռ դրան չի մասնակցում հակամարտության լիարժեք կողմերից մեկը՝ Արցախի ղեկավարությունը»: Ադրբեջանը չի ընդունում: Դատելով ՌԴ ԱԳ նախարար Սերգեյ Լավրովի հայտարարություններից` ՌԴ-ն էլ չի ընդունում: Իսկ Նիկոլ Փաշինյանն ասում է. «Մենք շարունակելու ենք կառուցողական դիրք ունենալ Լեռնային Ղարաբաղի հարցի կարգավորման բանակցային գործընթացում՝ մեր նպաստը բերելով տարածաշրջանում և աշխարհում կայունության ու անվտանգության մակարդակի բարձրացմանը: Ղարաբաղյան հակամարտությունը չունի ռազմական լուծում, բայց ուզում եմ նաև ընդգծել, որ հակառակորդի յուրաքանչյուր արկածախնդրություն կհանդիպի մեր զինված ուժերի և ողջ հայ ժողովրդի ջախջախիչ հակահարվածին»: Փոխզիջումների հարցը կողմերին պետք է զուգահեռ տալ ու զուգահեռ պատասխաններ ստանալ: Դա երկար կտևի: Ալիևը վերջերս նորից հայտարարեց, որ զարգացնելու է ռազմական հնարավորությունները իբրև բանակցությունների կարևորագույն գործոն. «Մենք կհասնենք մեր ցանկացած արդյունքին, մենք պահանջում ենք, որ մեր պատմական հողերն ազատագրվեն օկուպանտներից, և այդպես էլ կլինի»: Ավելին, նա հուսով է, որ «Հայաստանի իշխանությունը, ճիշտ վերլուծելով տարածաշրջանում ստեղծված իրադրությունը, ամենամոտ ժամանակում դուրս կբերի իր օկուպացիոն զորքերը մեր հողերից: Հակառակ դեպքում հնարավոր է կարգավորման ցանկացած տարբերակ, մենք պատրաստ ենք ցանկացած լուծման: Մենք ապագայում ևս մեկուսացնելու ենք Հայաստանին բոլոր տարածաշրջանային նախագծերից և, օգտագործելով բոլոր միջոցները, վերականգնելու ենք մեր տարածքային ամբողջականությունը», «Հայաստանի նոր իշխանությունները չպետք է կրկնեն նախորդ վարչակազմի սխալները»: Այսինքն` ոչ մի փոփոխություն ԼՂ կոնֆլիկտի կարգավորման հարցում: Նաև` Հայաստանում ընտրություններից հետո:

Դիտվել է՝ 2518

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ