Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ինչու՞ չեն կայանում հայ-ֆրանսիական հարաբերությունները

Ինչու՞ չեն կայանում հայ-ֆրանսիական հարաբերությունները
07.10.2019 | 11:40

«Արդեն ձևավորվել են անհրաժեշտ պայմաններ Փարիզում նորմանդական ձևաչափով պետությունների ու կառավարությունների ղեկավարների հանդիպում կազմակերպելու համար՝ Ուկրաինայի կոնֆլիկտի երկարաժամկետ կարգավորման ճանապարհին առաջ շարժվելու նպատակով» հոկտեմբերի 2-ին բրիֆինգում տեղեկացրել է Ֆրանսիայի ԱԳՆ պաշտոնական ներկայացուցիչը: Անյես ֆոն դեր Մյուլը ողջունել է նախօրեին Մինսկում եռակողմ շփման խմբի հանդիպումը և Շտայնմայերի բանաձևի համաձայնեցումը, որ վերաբերում է ընտրություններին Դոնբասում և Կիևի վերահսկողության տակ չգտնվող Դոնեցկի ու Լուգանսկի շրջաններին: «Բանակցությունների կառուցողական մթնոլորտը Ռուսաստանի, Ուկրաինայի, ԵԱՀԿ-ի ու Ուկրաինայի իշխանություններին չենթակա Դոնբասի գոտիների հարցը շփման խմբի շրջանակներում, թույլ է տալիս նշանակալից առաջընթացի հասնել Մինսկի համաձայնությունների կայացման մեջ»՝ France-Presse-ը մեջբերում է Ֆրանսիայի ԱԳՆ-ի ներկայացուցչի խոսքերը: Եռակողմ շփման խումբը հոկտեմբերի 1-ին Մինսկում վերջնականապես համաձայնեցրել է Շտայնմայերի բանաձևը՝ Ուկրաինայի արևելքում կոնֆլիկտի կարգավորման հարցով: Բանաձևը վերաբերում է Դոնբասի ընտրություններին և Դոնեցկի ու Լուգանսկի շրջաններին: Բանաձևը ստացել է Գերմանիայի ներկա նախագահ, նախկինում ԱԳ նախարար Ֆրանկ Վալտեր Շտայնմայերի անունը: Փաստաթուղթը ստորագրել են Ուկրաինայի ու ՌԴ ներկայացուցիչները՝ Լեոնիդ Կուչման ու Բորիս Գրիզլովը, ԴԺՀ-ի ու ԼԺՀ-ի ներկայացուցիչները: Շտայնմայերի բանաձևը նախատեսում է, որ Ուկրաինայի օրենքը տեղական ինքնակառավարման առանձնահատկությունների մասին Դոնեցկի ու Լուգանսկի առանձին շրջաններում ուժի մեջ կմտնի շրջաններում տեղական ընտրություններից հետո: Ընտրությունները պետք է անցկացվեն ուկրաինական օրենքներով, ԵԱՀԿ դիտորդների մասնակցությամբ: Օրենքի գործողությունը մշտական հիմքերով պայմանավորված կլինի ԵԱՀԿ որոշումով՝ ընտրությունների միջազգային չափանիշներին ու Ուկրաինայի օրենքներին համապատասխանության մասին:


Ֆրանսիայի, Գերմանիայի, Ուկրաինայի ու Ռուսաստանի ղեկավարների հանդիպումներ նորմանդյան ձևաչափով չեն անցկացվել մի քանի տարի (վերջին հանդիպումը 2016-ի հոկտեմբերին էր, քառակողմ բանակցություններ ԱԳՆ մակարդակով եղել են 1 տարի առաջ): Նորմանդական քառյակի նոր հանդիպման նախապատրաստության մասին օգոստոսին տեղեկացրեց Ֆրանսիայի նախագահ Էմանուել Մակրոնը՝ Բրեգանսոնում ընդունելով ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինին:
Հոկտեմբերի 1-ին, ելույթ ունենալով ԵԽԽՎ նստաշրջանում Ստրասբուրգում, Մակրոնն ասաց, որ նորմանդական ձևաչափով սամիթը կարող է անցկացվել «առաջիկա շաբաթներին» Փարիզում:
RFI


Հ.Գ. Բոլորովին վերջերս Ֆրանսիայի նախագահ Էմանուել Մակրոնը Նյու Յորքում ՄԱԿ-ի 74-րդ նստաշրջանում հնարավորն արեց հարթելու ԱՄՆ-Իրան կոնֆլիկտը՝ ընդհուպ Հասան Ռուհանիի ու Դոնալդ Թրամփի հեռախոսազրույցի համար փակ հեռախոսագիծ անցկացնելը՝ Ռուհանիի իջևանած հյուրանոցում: Թեպետ Թրամփն ու Ռուհանին չհանդիպեցին ու չհեռախոսեցին, բայց ակնհայտ է, որ Ֆրանսիայի նախագահի՝ կոնֆլիկտը հարթելու ջանքերը որոշակի արդյունք տվեցին, համենայն դեպս՝ ԱՄՆ-ը հիմա ուժերը կենտրոնացրել է Հյուսիսային Կորեայի խնդրի վրա, Իրանին առժամանակ հանգիստ թողնելով:


Հարց՝ ինչու՞ է Ֆրանսիայի նախագահը անհրաժեշտ համարում Ռուսաստան-Ուկրաինա, ԱՄՆ-Իրան կոնֆլիկտների վերացումը, բայց բոլորովին չի անդրադառնում Արցախի հարցին, թեև Ֆրանսիան ԵԱՀԿ համանախագահ երկիր է և ինքը թե նախընտրական շրջանում, թե իբրև նախագահ հայտարարել է, որ այդ կոնֆլիկտն իր ուշադրության կենտրոնում է: Այլ կերպ ասած՝ ինչու՞ այդ հարցը չի հայտնվում Ֆրանսիայի արտաքին քաղաքականության գերակայության մեջ: 2018-ի հոկտեմբերին Ֆրանկոֆոնիայի նիստի օրերին Ֆրանսիայի նախագահ Էմանուել Մակրոնը Երևանում էր և այն տպավորությունն էր, որ առավելագույնը 1-2 ամսից կկայանա նրա պաշտոնական կամ պետական այցը Հայաստան՝ համագործակցության կոնկրետացման համար: Բայց ոչ նա եկավ Հայաստան, ոչ ՀՀ վարչապետը մեկնեց Փարիզ: Այսինքն՝ միջպետական հարաբերությունները գտնվում են բարիդրացիության ինքնահոսի մեջ և չի ձևավորվում կոնկրետ օրակարգ: Կորցնել Ֆրանսիային աշխարհաքաղաքական ներկա դասավորության մեջ, երբ ԵՄ-ում թուլանում են Գերմանիայի դիրքերը և Էմանուել Մակրոնը աստիճանաբար Ֆրանսիան դարձնում է ԵՄ-ում գերակայող երկիր, հատկապես երբ հեռանա Մեծ Բրիտանիան, Հայաստանի համար աններելի սխալ է թե Ֆրանսիայի, թե ԵՄ-ի հետ հարաբերություններում:


Ֆրանսիայի նախագահը խիստ գործնական ու պրագմատիկ ղեկավար է, որ հիանալի հասկանում է իր երկրի ազգային շահը և աշխարհաքաղաքական սպառնալիքներն ու հեռանկարները: Նա չափազանց քաղաքակիրթ, չափազանց եվրոպացի, չափազանց դիվանագետ է՝ քաղաքական, տնտեսական ու քաղաքակրթական արժեքները համադրելու ու եզրակացությունների անելու ժամանակ իր գերակայությունները որոշարկելիս: Հայաստանի խնդիրն է հետաքրքրել ու շահագրգռել Ֆրանսիային՝ հարաբերությունները զարգացնելու համար: Բայց Հայաստանը ընկղմվել է մոռացության Ստիքս գետի մեջ և սպասում է, որ իրեն գետից հանեն ու շահեն-պահեն՝ իբրև հեղափոխություն արած ու ժողովրդավար երկիր: Եվրոպայում դա նորմա է, դրանով չես զարմացնի: Կոնկրետ նախագծեր ու կոնկրետ առաջարկներ են պետք ֆրանսիական կապիտալը Հայաստան բերելու հայ-ֆրանսիական քաղաքական համագործակցությունը մեռյալ կետից դուրս բերելու համար: Ֆրանս-ադրբեջանական տնտեսական համագործակցությունը այսօր բազմակի գերազանցում է ֆրանս-հայկականին, ու դա ոչ թե Ֆրանսիայի ադրբեջանասիրությունն է վկայում, այլ մեր ապաշնորհությունն ու սխալները Հայաստանում ֆրանսիական ընկերությունների գործունեության մեջ՝ սկսած «Օրանժից», որ հեռացավ Հայաստանից, մինչև «Քարֆուր»: Այն տպավորությունն է, որ մենք վախենում ենք Ֆրանսիայի հետ հարաբերությունների զարգացումից ու ամեն ինչում պատրվակներ ենք որոնում քայլ չանելու: ՀՀ արտաքին քաղաքականության մեջ Ֆրանսիան պետք է գերակա ուղղություն լինի, ոչ թե ձեռքի հետ, ոտքի վրա կցմցվող հարաբերությունների պատմություն: Նյու Յորքում ՀՀ վարչապետի անմիջական խնդիրը պետք է լիներ Ֆրանսիայի նախագահի հետ հանդիպումը, որքան էլ նա զբաղված էր ԱՄՆ-Իրան խնդրով, իսկ ինքը Հայաստանի ներքաղաքական օրակարգով: Սա բացթողում է, որ պետք է ուղղվի: Չպետք է մտածել, որ ՌԴ-ի հետ հարաբերությունների վերականգնման կուրս վերցրած Էմանուել Մակրոնը շահագրգռված չէ Արցախի հարցում Ֆրանսիայի ակտիվացմամբ՝ չվնասելու համար Փարիզ-Մոսկվա երկխոսությանը: Հակառակը՝ սա շանս է այդ երկխոսության մեջ նոր թեմա տալու ու Արցախի լուծման մեջ Ֆրանսիային իբրև համանախագահ երկիր ակտիվացնելու համար՝ իբրև ազգերի ինքնորոշման սկզբունքի պաշտպան, որ հիմքում ունի մարդու իրավունքների պաշտպանությունը, որ համաեվրոպական արժեք է: Էմանուել Մակրոնին պետք են արտաքին քաղաքական հաջողություններ՝ շուտով նա ևս կանգնելու է վերընտրության խնդրի առաջ, ինչու՞ չօգտագործել պահը ու նվիրել Ադրբեջանին, որ հիմա էլ ռազմական համագործակցություն սկսի Ֆրանսիայի հետ: Ռուսաստանը, Բելառուսը, Ուկրաինան, Իսրայելը, ԱՄՆ-ը քի՞չ են Հայաստանին: Տասնյակ միջոցներ կան հայ-ֆրանսիական տնտեսական կապերի բովանդակությունը փոխելու, բայց ոչ ոք այդ մասին չի մտածում: Ֆրանսիան ոչինչ չի կորցնում, կորցնողը Հայաստանն է, որ ընկղմվում է եվրասիական ճահճում՝ փրկության օղակ համարելով Իրանին ու Սինգապուրին, մտքում Չինաստանն ու Հնդկաստանը պահած: Սա սխալ է, որի հետևանքները վաղն արդեն բումերանգի էֆեկտով հարվածելու են ոչ միայն տնտեսությանը, այլև՝ Հայաստանի ինքնիշխանությանը:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3492

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ