Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Փոքր երկր­ներն ա­վե­լի մեծ հնա­րա­վո­րու­թ­յուն ու­նեն հա­րուստ տն­տե­սու­թ­յուն ու­նե­նա­լու»

«Փոքր երկր­ներն ա­վե­լի մեծ հնա­րա­վո­րու­թ­յուն ու­նեն հա­րուստ տն­տե­սու­թ­յուն ու­նե­նա­լու»
18.10.2019 | 01:54

(Նախորդ մասը)

Լոն­դո­նաբ­նակ բա­րե­րար, գրող-հրա­պա­րա­կա­խոս, ազ­գա­յին-հա­սա­րա­կա­կան գոր­ծիչ Ա­ՍԱ­ՏՈՒՐ ԳՅՈՒ­ԶԵ­ԼՅԱ­ՆԻ հետ մեր զրույ­ցի ա­ռա­ջին մա­սը նրա կյան­քի ու­ղեգ­ծի մա­սին էր, որ սկս­վում է Կի­լի­կիա­յից, հաս­նում մինչև Մեծ Բրի­տա­նիա: Զրույ­ցի ա­ռանց­քը հայ­րե­նիքն է, սե­րը, ըն­կե­րու­թյու­նը, բա­րե­սի­րու­թյու­նը: Սփյուռ­քա­հայ մտա­վո­րա­կա­նը հայ­րե­նի­քը հզոր տես­նե­լու իր տես­լա­կանն ու­նի: Նրա՝ hա­մա­հայ­կա­կան կենտ­րո­նա­կան մար­մին ստեղ­ծե­լու գա­ղա­փա­րի ի­րա­գոր­ծումն ու­շա­նում է, բայց ար­դիա­կան է մինչ օրս:


-Պա­րոն Գյու­զե­լյան, հզոր, զար­գա­ցած եր­կիր ու­նե­նա­լու նա­խադ­րյալ­նե­րը ո­րո՞նք են:
-Նախ՝ կար­գու­կա­նոն պետք է հաս­տա­տենք, կո­ռուպ­ցիան քչաց­նենք: Ե­թե ղե­կա­վա­րը գող է, էլ ի՞նչ եք ու­զում, ժո­ղո­վուրդն էլ պետք է գող լի­նի, հա­մա­կարգն այդ­պի­սին է: Եղ­բայր, դու 400 դո­լար ամ­սա­կան ե­կա­մուտ ու­նես, 6 մի­լիարդ միայն Ռու­սաս­տա­նում ես ներդ­նում ա­նում, այդ գու­մա­րը որ­տե­ղի՞ց: Այդ հար­ցե­րը պետք է լու­ծում գտ­նեն, թա­փան­ցի­կու­թյուն պետք է լի­նի, վս­տա­հու­թյան մթ­նո­լորտ ստեղծ­վի հայ­րե­նի­քի մեջ: Սփյուռ­քը գո­յու­թյուն չի կա­րող ու­նե­նալ ա­ռանց հզոր հայ­րե­նի­քի, իսկ հայ­րե­նի­քը հզոր չի լի­նի ա­ռանց սփյուռ­քի: Պետք է ստեղ­ծել այն­պի­սի մի­ջա­վայր, որ ա­մեն մարդ գա, ներդ­րում ա­նի, ի­մա­նա­լով, որ չեն գո­ղա­նա­լու: Մենք փոքր եր­կիր ենք, ե­ղած-չե­ղա­ծը 3-մի­լիո­նա­նոց ժո­ղո­վուրդ ենք: Փոքր եր­կր­ներն ա­վե­լի մեծ հնա­րա­վո­րու­թյուն ու­նեն հա­րուստ տն­տե­սու­թյուն ու­նե­նա­լու, քան մեծ եր­կր­նե­րը: Պար­զա­պես մեր նե­րու­ժը պետք է ճիշտ օգ­տա­գոր­ծենք: Մենք բազ­մա­թիվ տա­ղանդ­ներ ու­նենք, ո­րոնք ցր­ված են աշ­խար­հում, թող­նում-գնում են: Շա­տե­րը կվե­րա­դառ­նան, ե­թե բար­գա­վաճ Հա­յաս­տան լի­նի: Ինչ­պե՞ս պետք է լի­նի. գոր­ծա­րան­ներ, գոր­ծա­տե­ղեր հիմն­վեն, տն­տե­սա­կան ա­ռա­վե­լու­թյուն­ներ տր­վեն, ա­զատ գո­տի ստեղծ­վի Արևել­քի և Ար­մուտ­քի միջև: Այս ձևով կհ­զո­րա­նաս: Երբ հզո­րա­նաս, ա­մեն մարդ կլ­սի քեզ: Փառք Աստ­ծո, նա­խա­գահ ու­նենք, որ պայ­ծառ մտ­քի տեր է, մի­ջազ­գա­յին կա­պեր ու­նի: Պետք է օգ­տա­գոր­ծել բո­լոր այս հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րը:
-Հե­տա­դարձ հա­յաց­քով ինչ­պե՞ս եք գնա­հա­տում ան­կախ Հա­յաս­տա­նի քա­ղա­քա­կան-հա­սա­րա­կա­կան ան­ցու­դար­ձը, ձեռք­բե­րում­ներն ու կո­րուստ­նե­րը: Չէ՞ որ գա­լու է մի օր, որ հե­տա­դարձ հա­յացք ենք նե­տե­լու պատ­մու­թյա­նը ու պա­տաս­խան ենք տա­լու նաև այ­սօր­վա հա­մար:
-Ան­պայ­ման պի­տի նա­յես հետ ու պի­տի բաղ­դա­տես. օ­րի­նակ, սրա­նից 60-70 տա­րի ա­ռաջ աշ­խար­հում 2 հայ մի­լիար­դա­տեր ու­նեինք, այ­սօր, որ­քան ես գի­տեմ, 100-ն են: Խոր­հր­դա­յին տա­րի­նե­րին Մոսկ­վա­յի փո­ղե­րով Ար­փա-Սևան, օ­պե­րա էինք կա­ռու­ցում, այ­սօր, այս­քան մի­լիոն­նե­րի մեջ, չենք կա­րո­ղա­նում այն­պես ա­նել, որ աշ­խար­հի ա­մե­նաար­դիա­կան հաս­տա­տու­թյուն­նե­րը Հա­յաս­տա­նում լի­նեն: Բո­լո­րը չէ, որ ազ­գա­յին գի­տակ­ցու­թյուն ու­նեն: Պետք է լի­նի հա­մա­հայ­կա­կան կո­մի­տե, մար­մին, ղե­կա­վա­րու­թյուն, ո­րը կա­րո­ղա­նա նրանց հա­մո­զել գու­մար­նե­րը հայ­րե­նի­քին ուղ­ղել: Մեկ մի­լիար­դից հե­տո ի՞նչ պետք է ա­նես, ին­չի՞ վրա ծախ­սես, ծախ­սիր, որ եր­կիրդ բար­գա­վա­ճի, և հե­տա­գա սե­րունդ­նե­րը օրհ­նեն քեզ: Այն­պես որ, մենք, ինչ­պես ա­սա­ցի, բո­լոր հնա­րա­վո­րու­թյուն­ներն ու­նենք, բայց սա­րե­րից ձյու­նը հալ­վում է ու առ­վակ­նե­րի մեջ իջ­նում, ե­թե չհա­վա­քենք, հիդ­րո­կա­յա­նի չվե­րա­ծենք, ու­ժի չվե­րա­ծենք, դաշ­տե­րում կան­հե­տա­նա:
90-ա­կան­նե­րին էր, նս­տած էինք սր­ճա­րա­նում, մե­կը մո­տե­ցավ (նա­խա­րար էր), սկ­սեց սո­վե­տին հայ­հո­յել: Ա­սա­ցի՝ պա­րոն նա­խա­րար, այս հրա­պա­րա­կը գե­ղե­ցի՞կ է, ա­սաց՝ ա­յո, սրա նման գե­ղե­ցիկ հրա­պա­րակ քիչ կա, ա­սա­ցի՝ այս հրա­պա­րա­կը հայ­րե­նա­սեր կո­մու­նիստ­նե­րը կա­ռու­ցե­ցին, օ­պե­րա­յի թատ­րո­նը, Բյու­րա­կա­նի աստ­ղա­դի­տա­րա­նը կո­մու­նիստ­նե­րը կա­ռու­ցե­ցին՝ Մոսկ­վա­յի մի­ջոց­նե­րով։ Մի՞­թե Խան­ջյա­նը Զա­րո­բյա­նը, Դե­միր­ճյա­նը հայ­րե­նա­սեր չէին, ա­սա­ցի՝ նե­րե­ցեք, բայց դուք որևէ բան կա­ռու­ցե՞լ եք, ե­ղա­ծը կա­րո­ղա­նու՞մ եք պահ­պա­նել: Թո­ղեց-գնաց: Ա­մեն շր­ջան իր ար­ժեքն ու­նի, ին­չու՞ ես ոտ­նա­կո­խում: Այդ­պես կա­րո՞ղ է խո­սել մե­կը, ով նման պա­տաս­խա­նա­տու պաշ­տոն է զբա­ղեց­նում: Մշա­կույ­թը, ե­րաժշ­տու­թու­նը, գրա­կա­նու­թյու­նը, նկար­չու­թյու­նը խոր­հր­դա­յին տա­րի­նե­րին զար­գա­ցան: Ի՞նչ ու­նեինք, 30-հա­զա­րա­նոց խեղ­ճուկ­րակ քա­ղաք: Երբ կորց­նում ես ի­րա­կա­նու­թյուն զգա­ցո­ղու­թյու­նը, դա ար­դեն վնա­սա­կար է:
-Գի­տեմ, որ Ձեր կա­տա­րած բա­րե­րա­րու­թյուն­նե­րից չեք սի­րում խո­սել, բայց կա­րո՞ղ եք ա­սել՝ ա­ռաջ­նա­հեր­թո­րեն ին­չի՞ն պետք է ուղղ­վի բա­րե­րա­րու­թյու­նը:
-Մի ա­ռի­թով ա­սել եմ, որ բա­րե­սի­րու­թյու­նը գե­ղե­ցիկ կնոջ նման է, չի շպար­վում-գե­ղեց­կա­նում ի ցույց ու­րիշ­նե­րի, նա դա ա­նում է ծա­ծուկ և ա­ռա­ջին հեր­թին իր հա­մար: Բնա­կան է, մենք նա­խա­պատ­վու­թյու­նը տա­լիս ենք կր­թու­թյա­նը, ո­րով­հետև ժո­ղովր­դի ա­պա­գան նոր սե­րունդն է. բար­ձա­գույն կր­թու­թյուն ստա­նա­լով՝ նրան­ցից շա­տե­րը մեր ա­պա­գա ղե­կա­վար­նե­րը պետք է լի­նեն: Դա ճիշտ է, բայց չպետք է ան­տե­սել մարդ­կա­յին մյուս պա­հանջ­ներն ու կա­րիք­նե­րը: Պի­տի չթող­նես, որ ծե­րու­նին կյան­քի վեր­ջին տա­րի­նե­րը խեղ­ճուկ­րակ ապ­րի, ե­րե­խան՝ քաղ­ցած: Պետք է օգ­նես ման­կատ­նե­րին, դպ­րոց­նե­րին, գի­տա­կան օ­ջախ­նե­րին: ՈՒ­սա­նո­ղը դի­մում է մե­ծա­հա­րուս­տին ուս­ման ծախ­սե­րի հա­մար, ա­սում է՝ իմ ծրագ­րի մեջ դա չկա… Վար­դա­նանց աս­պետ­նե­րի դպ­րո­ցում իմ ա­նու­նով դա­սա­րան կա, ես օգ­նում էի, մինչև հի­մա շր­ջա­նա­վարտ­նե­րը շնոր­հա­կա­լու­թյուն են հայտ­նում, ա­սում են՝ ի­րա­վա­բան ենք դար­ձել, բժիշկ, մեզ չեք հի­շի, բայց մենք Ձեր դա­սա­րա­նից ենք ե­ղել: Այդ ե­րե­խա­նե­րը տեղ պետք է հաս­նեն, ա­ռանց օգ­նե­լու ո՞նց հաս­նեն: Կա­թո­ղի­կոսն ա­սում է՝ էջ­միած­նի այս հատ­վա­ծը նո­րո­գել է պետք, հա­զար բա­րե­րար է հայ­տն­վում, լավ, հաս­կա­ցանք, միայն կա­թո­ղի­կո­սի խո՞ս­քը պետք է լսեք, Գյու­զե­լյա­նի խոսքն էլ լսեք (ծի­ծա­ղում է- Ա. Ս.):
-Բա­րե­րա­րու­թյան ա­ռան­ձին դեպ­քեր լի­նում են, բայց քիչ ա­ռաջ նշե­ցիք, որ հա­մա­կարգ­ված մո­տե­ցում է պետք:
-Հա­մազ­գա­յին ֆոնդ պետք է ստեղ­ծել, ո­րը ոչ թե մեկ ան­հա­տի, այլ կո­մի­տեի ձեռ­քում պետք է լի­նի: 63 թվա­կա­նին ռա­դիո­յով ե­լույթ ու­նե­ցա ու խո­սե­ցի հա­մա­հայ­կա­կան կո­մի­տե ստեղ­ծե­լու մա­սին: Մեր նյու­թա­կան ու­ժը պետք է հա­վա­քենք ու ստեղ­ծենք ֆոնդ, ո­րից կօգտ­վի ողջ ժո­ղո­վուր­դը: Ին­չու՞ պետք է տա­ղան­դա­վոր ե­րա­ժիշ­տը խամ­րի-գնա, ու­սա­նո­ղը աղ­քատ լի­նի: Ե­թե այն ժա­մա­նակ սկ­սեինք, այ­սօր 3-4 մի­լիարդ դո­լա­րի ֆոնդ կու­նե­նա­յինք, ո­րը կուղղ­վեր և՛ հա­մազ­գա­յին հար­ցե­րի լուծ­մա­նը, և՛ ա­ռան­ձին տա­ղան­դա­վոր ու­ժե­րին: Ա­սա­ցի՝ ստեղ­ծեք հա­մա­հայ­կա­կան կենտ­րո­նա­կան մար­մին, թող կու­սակ­ցու­թյուն­նե­րը վի­ճե­լի հար­ցե­րը զա­նա­զա­նեն ան­վի­ճե­լի հար­ցե­րից, ան­վի­ճե­լի հար­ցե­րի շուրջ հա­մախ­մբ­վեն: Ե­թե նս­տենք սե­ղա­նի շուրջ և զա­տո­րո­շենք վի­ճե­լի հար­ցե­րը ան­վի­ճե­լի­նե­րից, կտես­նենք, որ ան­վի­ճե­լի հար­ցեր չկան ար­դեն: Չա­րենցն ա­սում էր. «Ով հայ ժո­ղո­վուրդ, քո միակ փր­կու­թյու­նը քո միաս­նա­կան ու­ժի մեջ է»: Մինչև այդ հա­վա­քա­կան ու­ժը ծրագր­ված ձևով չօգ­տա­գոր­ծենք, տեղ չենք հաս­նի: Ֆրան­սե­րեն, անգ­լե­րեն թեր­թեր հիմ­նենք՝ մեր դա­տը պաշտ­պա­նող, տա­րին մեկ գրա­կան մր­ցույթ հայ­տա­րա­րենք, 300 հա­զար դո­լար տանք այն օ­տար գրո­ղին, ով հայ ժո­ղովր­դի կյան­քի մա­սին մի գե­ղե­ցիկ վեպ կգ­րի: Տա­րին մեկ ան­գամ աշ­խար­հը կա­սի, որ հայ­կա­կան գրա­կան մր­ցա­նակ է շնորհ­վել: Կու­սակ­ցու­թյուն­նե­րը ա­սա­ցին՝ նո­րից ե­րա՞զ եք ցա­նում, ա­սա­ցի՝ խան­գա­րո­ղը դուք եք: Ամ­բողջ ժո­ղո­վուր­դը բա­ժան-բա­ժան պա­հե­ցին, հի­մա տպա­վո­րու­թյուն են ստեղ­ծում, որ հայ ժո­ղո­վուրդն է ի­րեն­ցից ծն­վել, ոչ թե ի­րենք՝ հայ ժո­ղովր­դից: Ա­մեն ա­ռա­վոտ զարթ­նո­ղը հե­ռուս­տա­տե­սու­թյամբ մի բան է ա­սում, մյու­սը՝ ու­րիշ բան: Սփյուռ­քա­հա­յը ի­րա­վունք չու­նի սփյուռ­քի ա­նու­նից խո­սե­լու, ինձ նման կա­րող է ա­սել՝ սա իմ մաս­նա­վոր կար­ծիքն է: Ե­թե հայ գա­ղութ­ներն ի­րենց ջան­քե­րը մեկ­տե­ղեն և ստեղ­ծեն հա­մա­հայ­կա­կան կենտ­րո­նաց­ված մի կազ­մա­կեր­պու­թյուն, այդ ժա­մա­նակ միայն ի­րա­վունք կու­նե­նան խո­սե­լու սփյուռ­քա­հա­յու­թյան ա­նու­նից: Այդ ժա­մա­նակ մեր հայ­րե­նի­քը կդառ­նա այն­քան հզոր, որ հարևան­նե­րը չեն կա­րո­ղա­նա րո­պե ան­գամ մտա­ծել, թե այդ մաս­նատ­ված ժո­ղովր­դին կա­րե­լի է կուլ տալ: Հա­յաս­տա­նը ի­րա­պես հզոր կդառ­նա:
-Մեր հո­ղե­րը կա­րո՞ղ ենք փո­ղով հետ բե­րել:
-Մեր հո­ղե­րի վե­րա­դար­ձը կապ­ված է նո­րից փո­ղի հետ: Ա­սեմ՝ ինչ­պես: Մենք պետք է հա­մո­զենք մեծ պե­տու­թյուն­նե­րին, որ մեր հո­ղե­րը մեզ վե­րա­դարձ­նելն ի­րենց նպաս­տա­վոր է: Նա­պո­լեո­նին հարց­րել են՝ աշ­խար­հում ա­մե­նաու­ժեղ բանն ի՞նչ է, ա­սել է՝ փո­ղը, բա երկ­րո՞ր­դը, պարզ է, որ փո­ղը, բա եր­րո՞ր­դը, ան­պայ­ման փողն է:
-Հայ­րե­նա­զուրկ հա­յե­րից շա­տե­րը հաս­տատ­վե­ցին օ­տար եր­կր­նե­րում ու վե­րապ­րե­ցին, հզո­րա­ցան: Դուք ինք­ներդ ան­ցել եք այդ ճա­նա­պար­հը: Ի՞նչն է ուժ տա­լիս մար­դուն, երբ ծայ­րա­հեղ պայ­ման­նե­րում է ապ­րում, կորց­նում է ա­մեն ինչ:
-Ա­մե­նա­կարևոր բա­նը կյան­քում ապ­րելն է, ողջ լի­նե­լը: ՈՒժ է տա­լիս գո­յատևե­լու ցան­կու­թյու­նը:
-Սա­րո­յանն ա­սում է ՝մեր ու­զա­ծը սեր է և փող: Հա­մա­մի՞տ եք:
-Խո­րի­մաստ բան է, ա­մեն մարդ սեր է ու­զում, սեր՝ բո­լոր ի­մաստ­նե­րով: Սե­րը հո­գու ար­տա­հայ­տու­թյուն է, ե­թե մե­կին չսի­րես, քեզ չես սի­րի: Ես ոչ ո­քի չեմ ա­տում: Ինձ շա­տե­րը չեն սի­րում, ո­րով­հետև ա­զատ եմ խո­սում: Սի­րո ա­ռու­մով, ան­շուշտ, Սա­րո­յա­նի ա­սա­ծի մեջ ճշ­մար­տու­թյուն կա, իսկ փո­ղը պետք ինք­նա­նա­պա­տակ չլի­նի: Փո­ղը դի­զե­լու հա­մար չէ, փո­ղը ծախ­սե­լու հա­մար է։ Ծախ­սիր ըն­տա­նի­քիդ հա­մար, ե­րե­խա­նե­րիդ, թոռ­նե­րիդ, բայց մի մո­ռա­ցիր, որ այդ փո­ղից պի­տի բա­ժին հա­նես նաև նրանց, ով­քեր դրա կա­րիքն ու­նեն:

Զրույ­ցը՝ Ար­մի­նե ՍԱՐԳ­ՍՅԱ­ՆԻ

Դիտվել է՝ 3218

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ