Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Կարևոր չէ, թե որ­տեղ ես ե­լույթ ու­նե­նում, կարևո­րը պրո­ֆե­սիո­նալ մո­տե­ցումն է հա­մեր­գին»

«Կարևոր չէ, թե որ­տեղ ես ե­լույթ ու­նե­նում, կարևո­րը պրո­ֆե­սիո­նալ մո­տե­ցումն է հա­մեր­գին»
01.11.2019 | 01:11

«Ի­րա­տե­սի» հյու­րը «Կա­թիլ» ին­դի-ֆոլկ խմ­բի վո­կա­լիստ և ա­կուս­տիկ կի­թա­ռա­հար ՍԵ­ՎԱ­ԴԱ ՀԱՄԲԱՐ­ՉՅԱՆՆ է: Խում­բը բաղ­կա­ցած է ազ­գա­յին և ոչ ազ­գա­յին գոր­ծիք­ներ նվա­գող ե­րա­ժիշտ­նե­րից՝ Գրի­գոր Քար­տա­շյան (հայ­կա­կան փո­ղա­յին գոր­ծիք­ներ), Գրի­գոր Դավ­թյան (հայ­կա­կան հար­վա­ծա­յին գոր­ծիք­ներ), Ռո­բերտ Սի­մո­ն­յան (բաս կի­թառ), Ա­րեգ Սու­քիա­սյան (է­լեկտ­րա­կի­թառ): Սևա­դա­յի փո­խանց­մամբ՝ եր­կու տար­վա պատ­մու­թյուն ու­նե­ցող խում­բը չու­նի գե­ղար­վես­տա­կան ղե­կա­վար, այս­տեղ յու­րա­քան­չյուրն իր ու­սե­րին է ա­ռել այդ գոր­ծա­ռույ­թը, և հինգ ան­հատ ծա­ռա­յում են մեկ նպա­տա­կի: Նրանք նման չեն հայտ­նի ա­ռա­կի կա­րա­պին, խեց­գետ­նին և գայ­լաձ­կա­նը. բո­լո­րը նույն ուղ­ղու­թյամբ են շար­ժում սայ­լը:


-Սևա­դա, սկ­սենք ին­դի-ֆոլկ եզ­րույ­թի մեկ­նա­բա­նու­թյու­նից: Ի՞նչ է այն նշա­նա­կում:
-Ին­դի-ֆոլկ նշա­նա­կում է ազ­գագ­րա­կան ե­րաժշ­տու­թյան (այս դեպ­քում՝ հայ­կա­կան ազ­գագ­րա­կան ե­րաժշ­տու­թյան) ա­զատ մշա­կում, ա­զատ մո­տե­ցում այդ ե­րաժշ­տու­թյա­նը: Այ­սինքն՝ այն ե­րաժշ­տա­կան որևէ ժան­րա­յին պատ­կա­նե­լու­թյուն չու­նի, ո՛չ ռոք է, ո՛չ ջազ, ո՛չ փոփ, ո՛չ այլ բան:
-Ի՞նչ նա­խա­պատ­մու­թյուն ու­նի ին­դի-ֆոլ­կը:
-Հա­յաս­տա­նում մենք ա­ռա­ջին ին­դի-ֆոլկ խումբն ենք: Ֆոլ­կը մշա­կել են աֆ­րի­կա­ցի ե­րա­ժիշտ­նե­րը, ո­րոնք, տե­ղա­փոխ­վե­լով Նյու Յորք, ջազ ռիթ­մե­րի մեջ են ներդ­րել ի­րենց ազ­գա­յին ե­րաժշ­տու­թյու­նը: Նաև հն­դիկ­ներն ու­նեն լավ հին ե­րաժշ­տու­թյուն, զբաղ­վել են ին­դի-ֆոլկ մշա­կում­նե­րով: Մեր մշա­կում­նե­րը հիմն­ված են բա­ցա­ռա­պես ազ­գա­յին ե­րաժշ­տու­թյան վրա: Մեր եր­գա­ցան­կում կան նաև գու­սա­նա­կան եր­գեր:
-Ա­սում եք, թե միևնույն ուղ­ղու­թյամբ եք քա­շում սայ­լը: Սայ­լը տե­ղից շարժ­վու՞մ է:
-Ա­յո՛, սայ­լը տե­ղից իս­կա­պես շարժ­վում է, գոր­ծու­նեու­թյան եր­կու տար­վա ըն­թաց­քում բա­վա­կան մեծ ար­ձա­գանք ու­նի «Կա­թիլ» խում­բը:
-Ար­ձա­գան­քը հա­սել է նաև Հա­յաս­տա­նի սահ­ման­նե­րից դուրս: Ձեր հա­մեր­գին ոգևո­րու­թյամբ էր ար­ձա­գան­քում հան­դի­սա­տե­սը Ստամ­բու­լում: Ինչ­պե՞ս եք ձեռք բե­րում այդ կա­պե­րը, հա­մերգ­նե­րի հրա­վեր­նե­րը:
-Մենք հա­մերգ ու­նե­ցանք Վրաս­տա­նում՝ Թբի­լի­սիում: Մեկ օր անց մեկ­նե­ցինք Ստամ­բուլ, որ­տեղ ու­նե­ցանք յոթ հա­մերգ չորս օր­վա ըն­թաց­քում: Հրա­վերն ստա­ցել էինք համ­շե­նա­հա­յե­րից՝ ի դեմս Գևորգ Մխի­թա­րյա­նի, ո­րը մեծ կա­պեր ու­նի համ­շե­նա­հա­յու­թյան հետ, ակ­տիվ հա­սա­րա­կա­կան գոր­ծու­նեու­թյուն է ծա­վա­լում նրանց շր­ջա­նում՝ ի նպաստ հա­յա­պահ­պա­նու­թյա­նը, ինք­նու­թյա­նը, ար­մատ­նե­րին մոտ մնա­լուն: Մեր հա­մերգ­նե­րը տե­ղի ու­նե­ցան Ստամ­բու­լի Դա­դյան դպ­րո­ցում և Լի­սե­յում: Հիմ­նա­կան հա­մեր­գը կա­յա­ցավ Դա­սին փո­ղո­ցում գտն­վող մեծ ա­կումբ­նե­րից մե­կում՝ համ­շե­նա­կան «Վո­վա» խմ­բի հետ հա­մա­տեղ: «Վո­վան» ղե­կա­վա­րում է Հիք­մեթ Ա­քի­քե­չը, որն ազ­գու­թյամբ հայ է: Խում­բը կա­տա­րում է հայ­կա­կան եր­գե­րի շատ գե­ղե­ցիկ մշա­կում­ներ, չա­փա­զանց մոտ մնա­լով ա­վան­դա­կա­նին, ու ներ­կա­յաց­նում դրանք: Մեր հա­մեր­գի հան­դի­սա­տե­սը հիմ­նա­կա­նում մու­սուլ­մա­նա­ցած համ­շե­նա­հա­յերն էին, ո­րոնք թե՛ ի­րենց նկա­րագ­րով, թե՛ պա­րով, թե՛ խոս­քով շատ հայ­կա­կան էին: Ես, օ­րի­նակ, նրանց լե­զուն շատ ա­վե­լի հեշտ էի ըն­կա­լում, քան պոլ­սա­հա­յե­րի­նը: Ես Սյու­նի­քից եմ՝ գո­րիս­ցի, և ինձ հա­մար համ­շե­նա­հա­յե­րի բար­բա­ռա­յին բա­ռե­րը հիմ­նա­կա­նում հաս­կա­նա­լի էին: Երբ նրանց հարց­նում ես՝ ինչ ազ­գից են, պա­տաս­խա­նում են՝ ո՛չ թուրք եմ, ո՛չ հայ եմ, համ­շեն­ցի եմ: Նրանց մեջ ի­րենց ինք­նու­թյան գի­տակ­ցու­մը շատ ար­մա­տա­ցած է, այդ­պես են փոր­ձում օ­տար մի­ջա­վայ­րում չկոր­չել: Բա­ցա­հայ­տո­րեն չեն կա­րող հայ­տա­րա­րել, թե հայ են, ո­րով­հետև մտա­ծում են, որ ի­րենց հետ կկա­տար­վի այն, ինչ հա­յե­րի հետ կա­տար­վել է 1915-ին, ուս­տի այդ­պես են փոր­ձում ի­րենց տե­սա­կը պահ­պա­նել:
-Դե, վա­խե­րը միայն 1915-ից չեն գա­լիս, կար­ծում եմ: Ա­վե­լի թարմ օ­րի­նակ­ներ ու­նեն աչք­նե­րի ա­ռաջ՝ ի դեմս Հրանտ Դին­քի, Գա­րո Փայ­լա­նի:
-Ա­յո, ի­հար­կե: Այդ պատ­ճա­ռով էլ ի­րենց կո­չում են համ­շեն­ցի­ներ և լր­ջո­րեն պահ­պա­նում սե­փա­կան մշա­կույ­թը:

-Դուք ևս ար­դեն զբաղ­վում եք համ­շե­նա­հայ մշա­կույ­թի պահ­պան­մամբ, Ձեր «Կու­զիմ» եր­գը համ­շե­նի բար­բա­ռով է: Ինչ­պե՞ս եք գտ­նում ազ­գագ­րա­կան եր­գերն առ­հա­սա­րակ:
-«Կու­զի­մը» եր­գել եմ մինչև «Կա­թիլ» խմ­բի ձևա­վո­րու­մը, եր­գի հե­ղի­նակն է Յու­սուֆ Վա­յի­քը: Հե­տո «Կա­թի­լը» ստեղծ­վեց, խմ­բի ան­դամ­նե­րը հա­վա­նե­ցին եր­գը, և այն մտավ մեր եր­գա­ցանկ: Խմ­բի բո­լոր ան­դամ­ներն էլ զբաղ­վում են ազ­գագ­րա­կան եր­գե­րով: Ես մինչև «Կա­թի­լի» ստեղ­ծու­մը վեց տա­րի պա­րել և եր­գել եմ «Վարք հա­յոց» խմ­բում: Բա­ցի այդ, «Ար­մի­նիան մյու­զիք» ձայ­նա­դա­րա­նում ձայ­նագր­վել եմ Ար­թուր Շահ­նա­զա­րյա­նի մոտ՝ կա­տա­րե­լով Կո­մի­տա­սի խա­զե­րից վեր­ծան­ված նոր եր­գեր: Այ­սինքն՝ ես բա­վա­կան եր­կար ժա­մա­նակ եմ զբաղ­վել հայ­կա­կան ա­վան­դա­կան եր­գե­րով և, մինչև «Կա­թիլ» խմ­բի ստեղ­ծու­մը, ար­դեն ան­ցել էի ո­րո­շա­կի ճա­նա­պահ: Հա­մա­գոր­ծակ­ցու­թյու­նը այլ ե­րա­ժիշտ­նե­րի հետ, ո­րոնք նույն­պես խո­րա­մուխ են ե­ղել հայ­կա­կան ա­վան­դա­կան եր­գե­րի և գոր­ծիք­նե­րի մեջ, բա­վա­կան հեշտ ե­ղավ, ո­րով­հետև մենք միևնույն նպա­տա­կին ենք ծա­ռա­յում: ՈՒ մենք նաև կա­րո­ղա­նում ենք հա­մա­գոր­ծակ­ցել ջազ, ռոք ուղ­ղու­թյան ե­րա­ժիշտ­նե­րի հետ, ո­րոնք մոտ են մեր նա­խընտ­րած ե­րաժշ­տու­թյա­նը:
-Նույն կերպ դուք հա­մադ­րում եք հայ­կա­կան ազ­գա­յին նվա­գա­րան­նե­րը կի­թա­ռի տար­բեր տե­սակ­նե­րի հետ:
-Ա­յո, մենք ու­նենք փո­ղա­յին գոր­ծիք­ներ՝ սրինգ, բլուլ, պկու, զուռ­նա, պար­կապ­զուկ, դու­դուկ, հար­վա­ծա­յին գոր­ծիք­ներ՝ դափ, կո­պալ, տար­բեր թմ­բուկ­ներ: Նաև ե­րաժշ­տա­կան գոր­ծիք­ներն են թե­լադ­րում մեր ե­րաժշ­տա­կան ո­ճը:
-Այդ գոր­ծիք­նե­րից շա­տե­րը հի­մա լայն կի­րա­ռու­թյուն չու­նեն: Ինչ­պե՞ս եք դրանք ձեռք բե­րում:
-Կան վա­պետ­ներ, ո­րոնք պատ­րաս­տում են այդ գոր­ծիք­նե­րը: Գրի­գոր Քար­տա­շյանն է նրանց շատ լավ ճա­նա­չում և պա­հում նրանց հետ կա­պը: Իսկ հի­մա ար­դեն մեր հար­վա­ծա­յին գոր­ծիք­ներ նվա­գող Գրի­գոր Դավ­թյանն է իր ձեռ­քով պատ­րաս­տում գոր­ծիք­ներ, ո­րոնք ի­րենց ո­րա­կով չեն զի­ջում փոր­ձա­ռու վար­պետ­նե­րի պատ­րաս­տած­նե­րին:
-«Կա­թի­լը» հիմ­նա­կա­նում ա­կում­բա­յին ձևա­չա­փով է ներ­կա­յա­նում հան­րու­թյա­նը: Կա՞ նպա­տակ ընդ­լայ­նե­լու շփ­ման հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րը:
-Մենք, բա­ցի ա­կումբ­նե­րից, նաև այլ մասշ­տաբ­նե­րով ենք ե­լույթ­ներ ու­նե­նում: Լի­նում են բա­ցօ­թյա մեծ հա­մերգ­ներ, հա­մերգ­ներ տար­բեր դահ­լիճ­նե­րում: Ցան­կա­ցած լսա­րան մեզ հա­մար հա­ճե­լի է: Մեր լա­վա­գույն ա­կումբ­նե­րից մե­կում՝ «ՈՒ­լի­խա­նյան» ջազ ա­կում­բում, բա­ցա­ռա­պես պրո­ֆե­սիո­նալ ե­րաժշ­տու­թյուն է հն­չում մշ­տա­պես: «Ա­րամ Խա­չատ­րյան» հա­մեր­գաս­րա­հում կա­րող է եր­բեմն հն­չել ա­նո­րակ ե­րաժշ­տու­թյուն, իսկ «ՈՒ­լի­խա­նյան» ա­կում­բում դա բա­ցառ­ված է: Հա­յաս­տա­նյան ջազ դպ­րոց­նե­րից լա­վա­գույ­նը հենց այդ ա­կումբն է, ո­րով­հետև այն­տե­ղից դուրս են ե­կել շատ ա­վե­լի լուրջ ե­րա­ժիշտ­ներ, քան ո­րոշ հայտ­նի ու­սում­նա­կան հաս­տա­տու­թյուն­նե­րից: Կարևոր չէ, թե որ­տեղ ես ե­լույթ ու­նե­նում, կարևո­րը պրո­ֆե­սիո­նալ մո­տե­ցումն է հա­մեր­գին: Ե­թե ե­րա­ժիշտն իր մտ­քի ծայ­րով անց­կաց­նի, թե այս կամ այն տե­ղը ար­ժա­նի չէ, որ ին­քը լիար­ժե­քո­րեն ներ­կա­յաց­նի իր ար­վես­տը, նա եր­բեք չի կա­րո­ղա­նա լավ ներ­կա­յա­նալ մեծ բե­մում: Փոքր մասշ­տաբ­նե­րի մեջ կա­րող ես շատ ա­վե­լի մեծ է­ներ­գիա տալ ու ստա­նալ, քան 10000-տե­ղա­նոց դահլի­ճում, ե­թե այդ­տեղ չկա հա­մա­պա­տաս­խան է­ներ­գե­տի­կա: Այդ է­ներ­գե­տի­կան մասշ­տաբ­նե­րով, դահ­լի­ճի մե­ծու­թյամբ չի պայ­մա­նա­վոր­ված: Ար­դյուն­քը պայ­մա­նա­վոր­ված է նվիր­վա­ծու­թյամբ, գոր­ծին լուրջ վե­րա­բեր­վե­լու հան­գա­մանք­նե­րով: Մենք մեր գոր­ծու­նեու­թյունն սկ­սել ենք «ՈՒ­լի­խա­նյան» ա­կում­բում, սա­կայն չենք սահ­մա­նա­փակ­վել ու մնա­ցել այդ ա­կում­բի շր­ջա­նակ­նե­րում: Ա­նընդ­հատ հա­մերգ ու­նե­նա­լը, ա­նընդ­հատ հա­մերգ­նե­րի մեջ եփ­վե­լը սր­տի աշ­խա­տան­քի նման մի բան է ե­րաժշ­տի, ցան­կա­ցած խմ­բի հա­մար, զար­կե­րա­կի բա­բա­խյու­նի նման է: Փոքր հա­մերգ­նե­րի ըն­թաց­քում մենք կա­տա­րե­լա­գործ­վում ենք, պատ­րաստ­վում մեծ հա­մերգ­նե­րի, մեծ շր­ջա­գա­յու­թյուն­նե­րի:
-Կա՞ն շր­ջա­գա­յու­թյուն­նե­րի ա­ռա­ջարկ­ներ:
-Ա­ռա­ջարկ­ներ լի­նում են, ո­րոնք եր­բեմն չեն հաս­նում կա­յաց­ման: Հի­մա պատ­րաստ­վում ենք խմ­բի ալ­բո­մը թո­ղար­կե­լու: Դրա­նից հե­տո կդի­մենք մի­ջազ­գա­յին փա­ռա­տո­նե­րին և, կար­ծում եմ, կլի­նեն հրա­վեր­ներ: Կա­մաց-կա­մաց շարժ­վում ենք ա­ռաջ:
-«Կա­թի­լը» եր­կու տար­վա կեն­սագ­րու­թյուն ու­նի: Ձեր աս­պա­րեզ գա­լը հա­մըն­կել է Հա­յաս­տա­նում կա­տար­ված քա­ղա­քա­կան փո­փո­խու­թյուն­նե­րի շր­ջա­նին: Սա խան­գա­րե՞լ է, թե՞ նպաս­տել խմ­բի գոր­ծու­նեու­թյա­նը:
-Երբևէ որևէ քա­ղա­քա­կան, որևէ իշ­խա­նա­կան հե­նա­սյուն չենք ու­նե­ցել: Որևէ տե­ղից որևէ օգ­նու­թյուն չենք սպա­սել, ո­րով­հետև մեր գոր­ծու­նեու­թյան մեջ ե­ղել ենք լիո­վին ան­կախ: Մեր խում­բը կա­թիլ է: Ինչ­պե՞ս է ստեղծ­վում կա­թի­լը: Երբ ջու­րը օ­դում բաց ես թող­նում, կա­թի­լից է սկս­վում հոս­քը, դա բնա­կան պրո­ցես է, ար­հես­տա­ծին չէ: Մեր խում­բը դրա նման է ստեղծ­վել: Որ­քան էլ իշ­խա­նու­թյուն փոխ­վի, մեր գոր­ծու­նեու­թյու­նը նույնն է մնա­լու և չի դա­դա­րե­լու: Իշ­խա­նու­թյունն այ­սօր կա, վա­ղը չկա: Մենք չենք մտա­ծում, որ մեր գոր­ծու­նեու­թյու­նը պետք է իշ­խա­նու­թյան հո­վա­նու ներ­քո լի­նի: Ե­թե իշ­խա­նու­թյան կող­մից որևէ օգ­տա­կար բան ար­վի մեր խմ­բի հա­մար, մենք դեմ չենք լի­նի, չենք հրա­ժար­վի օգ­նու­թյու­նից: Բայց ե­թե դա ար­վի շա­հա­դի­տա­կան նկա­տա­ռում­նե­րով, կտ­րուկ կհ­րա­ժար­վենք: Մե­զա­նից պետք չէ որևէ բան ակն­կա­լել, մարդ­կանց ակն­կա­լի­քը մենք ա­ռանց այն էլ բա­վա­րա­րում ենք: Իսկ իշ­խա­նա­կան նպա­տակ­նե­րին ծա­ռա­յել, ինչ-որ քա­րո­զար­շավ­նե­րի մաս­նակ­ցել կամ այս տե­սակ բա­ներ ա­նել կն­շա­նա­կի, որ մենք ար­դեն ե­րաժշ­տա­կան խումբ չենք, այլ մի ու­րիշ բան:
-Իսկ դա ըն­դուն­ված երևույթ է Հա­յաս­տա­նում:
-Այ­սօր­վա ե­րի­տա­սար­դու­թյունն ու­րիշ կերպ է մո­տե­նում այդ հար­ցե­րին: Ե­թե կար ժա­մա­նակ, որ բեմ դուրս գա­լուց ա­ռաջ պի­տի ինչ-որ մարդ­կանց դռան շե­մից հար­թեիր ու­ղիդ, հի­մա բեմ դուրս գա­լու հա­մար շատ բան պետք չէ, պետք է ուղ­ղա­կի լավ աշ­խա­տել: Ինչ ա­նես ա­վե­լի, քան հայ­կա­կան ար­ժեք­նե­րը ներ­կա­յաց­նե­լը: Սրա­նից կարևոր ի՞նչ կա: Վեր­ջերս մի տե­սա­հո­լո­վակ թո­ղարկ­վեց, ո­րում Մով­սես գյու­ղի քա­հա­նա տեր Ա­բելն էր, «Գա­թա» բեն­դը, «Սա­սուն» ազ­գագ­րա­կան հա­մույ­թը և «Կա­թի­լը»: Տե­սա­հո­լո­վա­կը նվիր­ված էր Հա­ցի տո­նին: Հն­չում էր հա­ցին նվիր­ված երգ, ո­րը կա­տա­րում էր Անդ­րա­նիկ սար­կա­վագ Մա­նու­կյա­նը: Մի հրաշք բան էր, ոչ մի ա­վե­լորդ խոսք, ոչ մի հրա­վե­րի կոչ չկար, ըն­դա­մե­նը ցու­ցադր­վում էր, թե ինչ­պես է տեր Ա­բե­լը աշ­խա­տում, ինչ­պես է պատ­րաս­տում տա­ղա­վար, թո­նիր, նա­խա­պատ­րաս­տում հա­ցի թխ­ման ա­րա­րո­ղու­թյու­նը: Խո­սո­ղը ոչ թե ճար­տար լե­զուն էր, այլ գոր­ծը: Ակն­հայտ երևում էր, թե ինչ­քան հզոր բան է գոր­ծը, ինչ­քան հզոր է մար­դը, ո­րը կա­րող­անում է լռել ու գործ ա­նել: Լռել կա­րո­ղա­նա­լը, չխո­սե­լը և միայն գործ ա­նե­լը, կար­ծում եմ, մար­դու ա­մե­նաու­ժեղ կող­մե­րից են: Հա­ճախ բո­լորս էլ չենք կա­րո­ղա­նում մեր գոր­ծով ինչ-որ բա­նի հաս­նել և դի­մում ենք խոս­քի ու­ժին, բայց ե­թե կա­րո­ղա­նանք մեր մտ­քե­րը, մեր դիր­քո­րո­շու­մը գոր­ծով ար­տա­հայ­տել, շատ մեծ բա­նե­րի կհաս­նենք:


Զրույ­ցը վա­րեց
Կա­րի­նե ՌԱ­ՖԱ­ՅԵ­ԼՅԱ­ՆԸ

Դիտվել է՝ 4686

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ