Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Հա­վեր­ժա­կան կյան­քի սեղ­մա­գիր

Հա­վեր­ժա­կան կյան­քի սեղ­մա­գիր
08.11.2019 | 01:33

Գր­քի վեր­նա­գիրն ա­սես կրկ­նա­կի մար­տահ­րա­վեր լի­նի: Նախ հե­ղի­նակն ինքն ի­րեն միան­գա­մից հա­նում է ծան­րա­գույն մր­ցու­թյան աս­պա­րեզ: Ըստ ո­րում ա­ռա­ջին գր­քով, դեռևս «ո­տի տեղ» չա­րած գրա­կան կյան­քում, նե­րո­ղու­թյու՜ն, «դաշ­տու՜մ»: Ա­սես ա­մե­նայն հան­դգ­նու­թյամբ հայ­տա­րա­րում է. «Այն բա­ցը, որ պի­տի լրաց­նեի հան­ճար­նե­րին ըն­թեր­ցե­լով, լց­նում եմ իմ տո­ղե­րով»: Կա­րող ենք նաև հաս­կա­նալ այս­պես. «Գրա­վե­լով այն տե­ղը, որն ի վե­րուստ հատ­կաց­ված է ինձ, և որն ինձ­նից զատ ու­րիշ ոչ մե­կը չի կա­րող գրա­վել»: Չգի­տենք, հե­ղի­նակն ար­դյոք այս ի­մաստ­նե՞րն է դրել վեր­նագ­րի մեջ, բայց մենք այս­պես հաս­կա­ցանք և ող­ջու­նում ենք նրա հան­դգ­նու­թյու­նը:


Մեր` ըն­թեր­ցող­նե­րի, խն­դիրն ա­վե­լի պարզ է. ե­րի­տա­սարդ բա­նաս­տեղ­ծի ա­ռա­ջին ժո­ղո­վա­ծուն կար­դում ենք հեր­թի դր­ված կարևո­րա­գույն գր­քե­րից ա­ռաջ կամ նրանց հետ: Ճիշտ է, մեծ չէ, կա­րե­լի է եր­կու ժա­մում ծայ­րե­ծայր կար­դալ, բայց շատ հնա­րա­վոր է` օր­վա մեծ մա­սը պա­րապ բա­նե­րի վրա մս­խող «խս­տա­պա­հանջ» ըն­թեր­ցո­ղը դժ­գոհ մնա, որ իր թան­կա­գի՜ն րո­պե­ներն այս գր­քի վրա կորց­րեց, մինչ­դեռ կա­րող էր ին­չե՜ր ըմ­բոշխ­նել…
Ինչ վե­րա­բե­րում է մեզ, խախ­տե­լով ըն­թերց­վե­լիք գր­քե­րի հեր­թա­կա­նու­թյու­նը, ու­շա­դիր կար­դա­ցինք և հա­ճույ­քով վե­րըն­թեր­ցե­ցինք այս ժո­ղո­վա­ծուն` բա­ցա­հայ­տե­լով մի նոր ա­նուն հայ բա­նաս­տեղ­ծու­թյան ան­դաս­տա­նում:


Ա­ռա­ջին իսկ է­ջե­րից հե­ղի­նա­կը զար­մաց­նում է ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան իր հա­սու­նու­թյամբ: Թվում է` կար­դում ես ոչ թե ե­րի­տա­սարդ բա­նաս­տեղ­ծի անդ­րա­նիկ ժո­ղո­վա­ծուն, այլ առն­վազն եր­րոր­դը-չոր­րոր­դը, և որ մեր առջև ո­րո­շա­կի ճա­նա­պարհ ան­ցած, իր ու­րույն դի­մա­գի­ծը ստեղ­ծած մի բա­նաս­տեղծ է, ո­րի տո­ղե­րը դժ­վար է շփո­թել ու­րիշ­նե­րի հետ:
Ա­սա­ցինք, որ հա­ճույ­քով վե­րըն­թեր­ցել ենք գիրքն ամ­բող­ջու­թյամբ, իսկ ո­րոշ բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­ներ` մի քա­նի ան­գամ: Ոչ միայն, որ ժո­ղո­վա­ծուին անդ­րա­դառ­նա­լու ցան­կու­թյուն ա­ռա­ջա­ցավ, այլև որ դրանք նման էին գե­ղե­ցիկ բնան­կար­նե­րի, ո­րոնք օր­վա տար­բեր ժա­մե­րին տար­բեր կերպ են ըն­կալ­վում: Եվ ե­թե բնան­կար­նե­րի պա­րա­գա­յում գրավ­չու­թյու­նը ծն­վում է փո­փո­խա­կան լույ­սից, ա­պա այս դեպ­քում պատ­ճա­ռը սա­կա­վա­բա­ռու­թյունն է, որն ա­մեն մի ըն­թերց­ման հետ խոր­քից մի նոր ի­մաստ կա­րող է բե­րել, որն ա­ռա­ջին ըն­թերց­ման ժա­մա­նակ վրի­պել էր ու­շադ­րու­թյու­նից:


Ֆրան­սիա­ցի դրա­մա­տուրգ Ժան Ա­նույն ա­սում էր, որ ա­մե­նա­գե­ղե­ցիկ ե­րաժշ­տու­թյու­նը լռու­թյունն է, երբ այլևս ո­չինչ չի հն­չում: Պոե­զիա­յում հն­չյու­նին փո­խա­րի­նում է բա­ռը: «Մար­դը մեղք է, որ բա­ռով է խո­սում միշտ»,- գրում էր Սլա­վիկ Չի­լո­յա­նը: Նա նկա­տի ու­ներ ոչ թե չգ­րելն ընդ­հան­րա­պես, այլ ա­վե­լի շատ ա­րարք­նե­րով, գոր­ծո­ղու­թյամբ «խո­սե­լը»: Ար­մեն Սարգ­սյանն էլ սի­րա­յին (ե­թե կա­րե­լի է այդ­պես բնո­րո­շել) բա­նաս­տեղ­ծու­թյան մեջ եզ­րա­կաց­նում է. «Միակ ճիշտ ել­քը մեր լռու­թյունն է»: Եվ միա­ժա­մա­նակ շա­րու­նա­կում. «Բա­ռե­րի բե­ռից փրկ­վել չի լի­նի»: Նշա­նա­կում է դրանք պի­տի գր­վեն ծայ­րա­հեղ անհ­րա­ժեշ­տու­թյան դեպ­քում` հնա­րա­վո­րինս սղե­լով ան­հար­կին: Հի­շենք «Ժո­ղո­վո­ղի» խոր­հուր­դը. «Շատ խոս­քե­րի մեջ շատ ու­նայ­նու­թյուն կա» (Ե, 7):


Շա­տա­խո­սու­թյամբ և բա­ռե­րի գե­րա­ծախ­սով վա­րակ­ված ար­դի հայ բա­նաս­տեղ­ծու­թյան մեջ, եր­բեմն-եր­բեմն, նկատ­վում են ո­րոշ փոր­ձեր` քիչ բա­ռե­րով խո­հա­փի­լի­սո­փա­յա­կան, ա­սույ­թան­ման տո­ղեր շա­րադ­րել: Եր­բեմն հա­ջող, մեծ մա­սամբ հա­վակ­նոտ, ան­հա­ջող:
Ար­մեն Սարգ­սյա­նի կար­ճա­ռոտ բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­ներն էա­կա­նո­րեն տար­բեր­վում են այդ խոր­հր­դա­ծու­թյուն­նե­րից թե՛ ի­րենց կա­ռուց­ված­քով, թե՛ ո­ճա­բա­նու­թյամբ, թե՛ զուսպ և նր­բին ճա­շա­կով, թե՛ խո­րու­թյամբ և թե անս­պա­սե­լի գե­ղեց­կու­թյամբ: Ի դեպ, «ու­նայ­նու­թյան» մա­կար­դակն էլ հասց­ված է զրո­յի.

Ա­շուն հա­վա­քող­նե­րը
գա­րուն­ներս սր­բե­ցին տա­րան
ու հի­մա
սառ­նա­մա­նիքս ձեռ­նոց­ներ չու­նի

Գու­ցե ո­մանք շտա­պեն նաև նմա­նու­թյուն փնտ­րել ճա­պո­նա­կան հայ­կու­նե­րի հետ: Գու­ցե, ե­թե մո­ռա­նանք, որ հայ­կուն նա­խա­պես տր­ված ան­խախ­տե­լի մի շր­ջա­նակ է` 17 վանկ, 3 տող, ո­րի մեջ պի­տի տե­ղա­վոր­վի բա­նաս­տեղ­ծու­թյու­նը, մինչ­դեռ Ար­մեն Սարգ­սյա­նի դեպ­քում ա­կա­նա­տեսն ենք հա­կա­ռակ ըն­թաց­քի, շր­ջա­նակն ստեղծ­վում է վեր­ջում` բա­նաս­տեղ­ծու­թյու­նը քա­մե­լուց, հու­զազր­կե­լուց, ջրազր­կե­լուց, ա­վե­լորդ բա­ռե­րից թո­թա­փե­լուց հե­տո, և այդ­պես, մի քա­նի տո­ղե­րի մեջ ներ­կա­յաց­նե­լով նա­խոր­դած հու­զա­ռատ քեր­թո­ղա­կան դրա­ման, որն անհ­նար է հետ գնա­լով վե­րա­կանգ­նել: Եվ պե՞տք է ար­դյոք կի­նո­ժա­պա­վե­նի պես հետ դարձ­նել, երբ ա­վարտն է կարևոր և այս­քան գե­ղե­ցիկ.

Քա­մին
սան­րեց տխ­րու­թյունս,
պա­տա­նե­կու­թյունս
կո­րավ` մետ­րո­յով
վեր ու վար ա­նե­լիս…

Բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­ներ էլ կան, ո­րոն­ցում ա­ռա­վե­լա­գույնս խտաց­ված մի ֆա­բու­լա է ըն­թերց­վում, ուր, սա­կայն, տի­րա­պե­տո­ղը վի­պա­կան պա­տու­մը չէ, այլ բա­նաս­տեղ­ծա­կան սեղմ պատ­կեր­նե­րի, ա­նա­վարտ գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի հեր­թա­շա­րը.

Աշ­խար­հում ինչ-որ մե­կի հա­մար
գի­շե­րը
գե­րան­դին հն­ձած խո­տի մեջ պա­հե­լու
և ե­ղա­նը ու­սին
տուն դառ­նա­լու ժա­մա­նակն է,
պատշ­գամ­բի դու­ռը դր­սից,
մե­կի հա­մար
ներ­սից բա­ցե­լու ժա­մա­նա­կը…

Ժո­ղո­վա­ծուն կազմ­ված է հա­մե­մա­տա­բար եր­կար և հնա­րա­վո­րինս կարճ բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րից, ո­րոնք, ցա­վոք, թվագր­ված չեն, ին­չը հնա­րա­վո­րու­թյուն կտար տես­նե­լու, թե հե­ղի­նա­կը որ­տե­ղից ին­չի է հան­գել: Գու­ցե միա­ժա­մա­նակ են գր­վել դրանք, գու­ցե մե­կը նա­խոր­դել է մյու­սին, գիր­քը մեզ այդ մա­սին ո­չինչ չի ա­սում: Մեր կար­ծի­քով` սեղ­մա­գիր բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­ներն ան­հա­մե­մատ ա­վե­լի զո­րեղ են նկա­րագ­րա­կան-բազ­մա­բառ­նե­րից: Որ­քան քչա­նում են բա­ռե­րը, այն­քան ա­վե­լի կարևոր­վում է ա­սե­լի­քը և հա­մա­պա­տաս­խա­նա­բար դժ­վա­րա­նում բա­նաս­տեղ­ծի ա­նե­լի­քը: Ար­մեն Սարգ­սյանն իր ա­ռա­ջին գր­քով ա­ռա­վել քան հա­մո­զիչ ա­պա­ցու­ցում է, որ չի ըն­կր­կում դժ­վա­րու­թյուն­նե­րի առջև, քան­զի ձգ­տում է մեզ մա­տու­ցել բա­ռի ա­դա­ման­դը:
Բայց սա ըն­դա­մե­նը մեր կար­ծիքն է և ոչ թե հե­տա­գա գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի խոր­հուրդ, ա­ռա­վել ևս` հրա­հանգ բա­նաս­տեղ­ծին: Մա­նա­վանդ որ նա դրանց կա­րի­քը չու­նի: Նա պի­տի ան­սա իր ներ­քին ձայ­նին, քա­նի որ ար­դեն քայ­լում է ի՛ր չտ­րոր­ված շավ­ղով, ո­րը, կար­ծում ենք, նրան անս­խալ, ա­ռանց շեղ­վե­լու ճշ­մա­րիտ ու­ղուց, դե­պի նոր հայտ­նա­գոր­ծու­թյուն­ներ է տա­նե­լու:


Ա­լեք­սանդր ԹՈՓ­ՉՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2919

Մեկնաբանություններ