Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Հակառակորդի դավադիր հայացքը միշտ մեզ վրա է»

«Հակառակորդի դավադիր հայացքը միշտ մեզ վրա է»
22.06.2012 | 14:29

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է «Օրինաց երկիր» կուսակցության նախագահ, Ազգային անվտանգության խորհրդի քարտուղար ԱՐԹՈՒՐ ԲԱՂԴԱՍԱՐՅԱՆԸ:

-Խորհրդարանական ընտրություններից հետո Հայաստանում ստեղծված ներքաղաքական իրավիճակն ինչպե՞ս եք գնահատում:
-Քաղաքական դաշտն այս ընտրություններից հետո գտնվում է վերաձևավորման շրջանում` հստակեցվում են դիրքորոշումներ, ճշգրտվում են տեսակետներ, քաղաքական ուժերը փորձում են տեղավորվել նոր իրավիճակի շրջանակներում: Հստակ ունենք իշխանական երկու ուժ` ՀՀԿ և ՕԵԿ, երեք ընդդիմադիր ուժ և ԲՀԿ, որ որդեգրել է ո՛չ իշխանություն, ո՛չ ընդդիմություն քաղաքականություն, որը ժամանակի ընթացքում անպայման կորոշակիացվի, քանի որ քաղաքական ուժը կամ իշխանություն է, կամ ընդդիմություն: Այլ պարագան ընկալելի չէ ոչ միայն տեղական, այլ նաև ժամանակակից աշխարհում գործող քաղաքական համակարգերի համար:
-Չե՞ք կարծում, որ իշխանության այլընտրանք, կառուցողական ընդդիմություն լինելու հայտարարությունները մեծ անորոշություն են թաքցնում. ԲՀԿ-ն դեռ ինքն էլ չգիտի` դեպի ուր է գնալու: Եվ այդ ուր գնալն ավելի շատ կախված է ոչ թե սեփական որոշումից, այլ իշխանության վերաբերմունքից:
-Յուրաքանչյուր կուսակցության և իշխանության փոխհարաբերություն պայմանավորված է իշխանության նկատմամբ այդ կուսակցության վերաբերմունքով և այդ կուսակցության նկատմամբ իշխանության վերաբերմունքով: Ես վստահ եմ, որ ԲՀԿ-ն իր կարգավիճակը կհստակեցնի, և առաջիկա ամիսները կլինեն հենց այդ ժամանակը:
-Գուցե ԲՀԿ-ի տվայտանքների հիմքում երկրորդ նախագահի պայծառ կերպա՞րն է:
-Մենք ԲՀԿ-ի հետ քաղաքական համագործակցության ճանապարհ ենք անցել, և ես հարգում եմ այդ ճանապարհը: Նրանք պարբերաբար հայտարարում են, որ կապ չունեն Ռոբերտ Քոչարյանի հետ, ես հակված եմ այդ հայտարարությունը չվիճարկելու: Ստեղծված իրավիճակում յուրաքանչյուրն ինքը կարող է վերլուծել ու իր պատասխանին ինքնուրույն հասնել:
-Խոսքի ու գործի հակասությունը ԲՀԿ-ի վարքագծում ակնհայտ չէ՞: Մասնավորապես` մի կողմից գործող նախարարները մնում են ԲՀԿ-ում ու հեռանում են կառավարությունից, մյուս կողմից` կառավարություն է գալիս ԲՀԿ-ից հեռացած սպորտի նախարար... Անփոխարինելի մարդի՞կ կան մեր երկրում: Արդեն չեմ ասում նախարարից ավելի ցածր պաշտոնների մասին, որոնք ԲՀԿ-ն պահպանում է, և ոչ ոք հրաժարական դեռ չի տվել:
-Հայեցողական պաշտոնների վերաբերյալ առաջիկայում որոշում կկայացվի: Փոխնախարարը քաղաքականություն իրականացնող պաշտոնյա է, որ բացառապես քաղաքական պայմանավորվածության արդյունքում է նշանակվում, նույնը` փոխմարզպետները: Պետական ծառայողների դեպքում ես դեմ եմ, որ կուսակցական պատկանելության հիման վրա կադրերի ջարդ տեղի ունենա, նրանց նկատմամբ վարչական միջոցներ կիրառելն անթույլատրելի է` ինչ կուսակցության էլ պատկանեն: Իսկ սպորտի և երիտասարդության հարցերի նախարարի վերաբերյալ հայտարարությունները տարակույսների տեղիք են տալիս. եթե նախարարը հայտարարում է, որ ինքը հաշվետու է ԲՀԿ նախագահին, Նաիրա Զոհրաբյանն էլ հայտարարում է, որ սպորտի նախարար պետք է լինի մեկը, ում հետ ցանկանա աշխատել Գագիկ Ծառուկյանը, նշանակում է, որ թե՛ ԲՀԿ-ն, թե՛ նորանշանակ նախարարը չեն թաքցնում վերջինիս կուսակցական նախասիրությունները և ԲՀԿ նախագահին անձնական նվիրվածությունը, ինչը նշանակում է, որ ԲՀԿ-ն փաստացի կառավարությունում ունի իր ներկայացուցիչը` ի դեմս սպորտի նախարարի: Ինչևիցե, ես դրան դրական եմ վերաբերվում, դա նույնպես վկայում է իշխանության և ԲՀԿ-ի համագործակցության մասին և տեղավորվում է մարտավարական խիստ կառուցողական պահվածքի շրջանակներում: Իրոք, Գագիկ Ծառուկյանը մեծ ավանդ ունի սպորտի զարգացման մեջ, և նման մոտեցումը կարող է օգտակար լինել սպորտի զարգացմանը, բայց զուտ քաղաքական իմաստով հարցադրումներ, իհարկե, կան:
-Արդա՞ր եք համարում Դոնթի բանաձևի կիրառումը ԱԺ-ում, կանոնակարգի փոփոխությունները ի՞նչ տվեցին ընդդիմությանը: Արդյո՞ք ընդդիմության վերասերման վտանգ չկա. միևնույն է, ընդունված որոշումները լինելու են քաղաքական մեծամասնության կամքով, իսկ քաղաքական փոքրամասնության ներկայացուցիչը կամ պիտի տեսակետը փոխի, կամ իրականացնի իր տեսակետին հակառակ քայլեր, եթե չասեմ ավելին:
-Ոչ բոլոր երկրներում է այդ բանաձևը կիրառվում և կիրառվում հենց այնպես, ինչպես Հայաստանում: Ամեն մի քաղաքական փոքրամասնություն պետք է ձգտի մեծամասնություն դառնալ, և օրենսդրությունն էլ այդ հիմքը պետք է տա, բայց Հայաստանում Դոնթի բանաձևի նման կիրառմամբ ստացվում է, որ ընդդիմությունը ղեկավար պաշտոններ չունի խորհրդարանում, իսկ մի կուսակցություն չորս հանձնաժողովի նախագահություն է ստանձնել` ոչ ընդդիմություն, ոչ իշխանություն չլինելով: Կամ` կանոնակարգով կառավարությանը հարցեր տալու գերազանցություն է տրվում ընդդիմադիր պատգամավորներին, և իշխանության մաս կազմող պատգամավորը պարզապես չի հասցնում իր հարցերը տալ:
-Ավելի շատ ձևական, քան բովանդակային չէի՞ն կանոնակարգ օրենքի փոփոխությունները: Այս առումով, ՕԵԿ-ը կնախաձեռնի՞ կանոնակարգի փոփոխություն:
-Ես կարծում եմ` կանոնակարգը պետք է փոխվի: Քաղաքական մեծամասնությունը պետք է հնարավորություն ունենա իրականացնելու իր ծրագրերը, ոչ թե վերահասցեագրելու ընդդիմությանը, որը, հիմնականում, այդ ծրագրերը չի ընդունում:
Կոալիցիայում մենք կանոնակարգի փոփոխության հարցը կքննարկենք և կվճռենք: Ես կարծում եմ, որ առկա վիճակով խախտվում է քաղաքական տրամաբանությունը: Հանձնաժողովի նախագահն ԱԺ-ում պաշտոն է, նա ունի քաղաքականության վրա ազդելու հնարավորություն, և տրամաբանությունը ենթադրում է, որ քաղաքական մեծամասնություն կազմող ուժերին պետք է հնարավորություն տրվի անձամբ իրականացնելու իրենց ծրագրերն ու անձամբ էլ պատասխանատու լինելու: Սա մի մոտեցում է: Իսկ եթե տրվում է ընդդիմությանը, ապա դրանից պետք է օգտվեն բոլոր ընդդիմադիր խմբակցությունները: Սա էլ երկրորդ մոտեցումն է: Մեզ մոտ այս երկու մոտեցումները խառնվել են իրար, և չկա հստակություն: Հանձնաժողովի նախագահը ներկայացնում է մի ուժ, որը դեմ է կառավարության ծրագրին, բայց նաև չի հայտարարում, որ ընդդիմություն է, որ օգտվի երկրորդ մոդելից: ՈՒզում եմ ընդգծել, որ ասվածը զուտ քաղաքական մոտեցում է, որը չի վերաբերում կոնկրետ ԲՀԿ-ին: Խնդիրը պետք է հստակեցվի, քանի որ այս շրջափուլում ԲՀԿ-ն է, վաղը կարող է լինել մեկ այլ ուժ:
-ՕԵԿ-ն իրեն նոր գումարման խորհրդարանում ինչպե՞ս է զգում:
-Բնականաբար, մենք ավելի մեծ ներկայություն էինք ակնկալում, բայց դժվար պայքարում կարողացանք չորրորդ անգամ խորհրդարան մտնել: Կուսակցության նկատմամբ իրականացրած սև քարոզչությունը, իհարկե, ազդեց հասարակական կարծիքի վրա: Մենք չկարողացանք մրցունակ լինել` ավելի շատ քվեներ հավաքելու, որովհետև չունեինք այդքան հնարավորություններ, ընտրությունները նախ և առաջ ֆինանսական հնարավորություններ են պահանջում: Բայց մենք ցույց տվեցինք մեր տեսակի կենսունակությունը. 15 տարի ՕԵԿ-ը եղել է խորհրդարանական կուսակցություն, ևս 5 տարի էլ կլինի։ Սա լուրջ ցուցանիշ է, որ թույլ կտա ուժեղացնել կուսակցությունն ու առաջ քայլել:
-Ի՞նչ դեր ունի այսօր ՕԵԿ-ը կոալիցիայում:
-Կոալիցիան այսօր ունի 75 պատգամավոր, նրանցից 6-ը ՕԵԿ-ինն են: Խորհրդարանում որոշումներ ընդունելու որակյալ մեծամասնությունը 66 կողմ ձայնն է, և շատ լուրջ քաղաքական որոշումները, օրինակ, կառավարության ծրագրի ընդունումը, 66 կողմ ձայն են պահանջում: Դուք գիտեք` օբյեկտիվ ու սուբյեկտիվ պատճառներով ինչքան դժվար է միշտ ապահովել բոլոր պատգամավորների ներկայությունը նիստերին: Կայուն մեծամասնություն ձևավորելու համար ՕԵԿ-ի մանդատները կարևորվում են առանձնապես: Ավելի կոնկրետ` մեր 6-ից 6-ը ոչ միայն հստակ պահելու են կուսակցության գիծը, այլև ակտիվ, բազմափորձ պատգամավորներ են: Կարծում եմ, որ ՕԵԿ-ի դերակատարումն առաջիկայում ավելի կմեծանա` պայմանավորված քաղաքական զարգացումներով: Մենք ունենք նախագահական ընտրություններ, այսօր երկու քաղաքական ուժ են պաշտպանում Սերժ Սարգսյանին, բնականաբար, նախագահի վերընտրությունը նշանակելու է նրանց դիրքերի ուժեղացում: ՕԵԿ-ն այսօր ունի իր կայուն տեղը, որն ավելի է ամրապնդվելու Սերժ Սարգսյանի հաղթանակի պարագայում:
-Ի՞նչ զարգացումներ կլինեն ընդդիմության դաշտում:
-Ընդդիմադիր դաշտում հստակությունը կերևա աշնանը, արդեն սեպտեմբերին:
-Մինչև նախագահական ընտրությունները ընդդիմադիր դաշտում նոր առաջնորդ կարո՞ղ է ի հայտ գալ` իր կյանքից և իշխանության քայլերից դժգոհ բավականին մեծ զանգվածին մենակ չթողնելով:
-Ես նման հնարավորություն չեմ տեսնում: Մեկ-մեկ Հայաստանում փոքր մարդիկ բարձր ձայնով խոսում են մեծ արժեքների մասին, բայց իրենց գործողություններում դա չի երևում: Հայաստանի ընդդիմադիր դաշտն անելիքների հստակեցման կարիք ունի: Օրինակ` ես մեծ հարգանքով վերաբերվեցի Արամ Սարգսյանի` մանդատը վայր դնելու որոշմանը. մարդն այլ կերպ է պատկերացնում քաղաքական պայքարը և իր անելիքը ու, շատերի պես օդի մեջ խոսելու փոխարեն, իր դիրքորոշումը գործողությամբ է հաստատում: Ընդդիմադիր դաշտում կան տարբեր տրամաչափի լիդերներ, բայց անվերապահ առաջնորդ չկա, և դա խնդիրներ է առաջացնում: Ընդդիմության համար շատ կարևոր է լինելու ԲՀԿ-ի վերջնական դիրքորոշումը` գուցե ինչ-որ մաս գնա նրանց հետևից:
-Որքա՞ն է հավանական ԲՀԿ-ի անցումն ընդդիմադիր դաշտ` նկատի ունենալով, որ կուսակցության հիմքում այն մարդիկ են, ովքեր իրենց ընդդիմադիր վարքագիծ չեն կարող թույլ տալ` իրենց կյանքի հանգամանքներով պայմանավորված:
-Այսօր ԲՀԿ-ում կան պատգամավորներ, որ ժամանակին ՕԵԿ-ում էին, բայց երբ ՕԵԿ-ը դարձավ ընդդիմություն, նրանք հեռացան իշխանության կողմը: Ժամանակը ցույց կտա, թե ԲՀԿ-ն, ի վերջո, ինչ որոշում կընդունի` իշխանությո՞ւն, թե՞ ընդդիմություն:
-Ձեր կարծիքով` Մեքսիկայում ՄԽ համանախագահ երկրների նախագահների հայտարարությունը մեզ համար ի՞նչ է նշանակում:
-Ահազանգի հնչեցում, զգաստության կոչ, և` առաջին հերթին Ադրբեջանին:
-Ադրբեջանը չքմեղանում է:
-Բոլոր դեպքերում երեք նախագահները հաստատում են, որ խնդիրն իրենց ուշադրության կենտրոնում է, դա նշանակում է առնվազն, որ նրանք իրենց ուշադրության առանցքում էլ պահելու են հարցը, որ բանակցային գործընթացը պետք է շարունակվի, և դատապարտման կոնկրետ գնահատականներ են հնչում: Երբ Ադրբեջանն ասում է` դիպուկահարներին հետ չենք քաշի, մինչև այս-այս հարցերը լուծվեն, արդեն հաստատում է, որ ինքը դիպուկահարներին որպես միջոց է օգտագործում, մենք դա վաղուց գիտենք, բայց դա արդեն միջազգային մակարդակով է արձանագրվում: Ես իմ բոլոր ելույթներում սահմանային միջադեպերը դատապարտել եմ, վերջերս էլ Սանկտ Պետերբուրգում անվտանգության հարցերով 60 երկրների մասնակցությամբ խորհրդաժողովում դատապարտել եմ Ադրբեջանի անընդունելի գործելաոճը: Մենք պետք է մեր զինված ուժերը մարտունակ վիճակում պահենք, հակառակորդի դավադիր հայացքը միշտ մեզ վրա է, սա պիտի հիշենք մեր բոլոր գործողությունները նախաձեռնելուց առաջ:
-Երեք նախագահների հայտարարության մեջ կողմերից վճռական որոշումներ ընդունելու խիզախության ակնկալությունը չի՞ նշանակում, որ հարցի լուծմանն արագություն է հաղորդվում:
-Նման արտահայտություն կա նաև նախորդ հայտարարություններում, իհարկե, քաղաքական խիզախություն, կամք է պետք փոխզիջման գնալու համար: Ի տարբերություն Ադրբեջանի` Հայաստանը երբեք պատերազմի ու ագրեսիայի քարոզչությամբ չի զբաղվել: Պետական քարոզչամեքենան Հայաստանում չի աշխատում ժողովրդին պատերազմի նախապատրաստելու ուղղությամբ, իսկ Ադրբեջանում լրատվական քաղաքականությունը հայից ագրեսոր ստեղծելուն է ուղղված:
-Չե՞ք կարծում, որ Ղարաբաղի հարցի լուծման գործընթացում ավարտվում է ռուսական փուլը և սկսվում է արևմտյանը:
-Եռանախագահներից որևէ մեկը նման հայտարարություն չի արել: Ֆրանսիայի նախագահը նորընտիր է, այնտեղ շարունակվում են համապետական ընտրությունները և ժամանակ է պետք, որ նոր իշխանությունը ձևավորվի, ԱՄՆ-ում նախագահական ընտրություններ են նոյեմբերին և առավել ակտիվ դիրքորոշման մասին հնարավոր կլինի խոսել ընտրություններից հետո: Ռուսաստանում ընտրություններն ավարտվել են և ակտիվ դերակատարումը շարունակելու բոլոր հիմքերը կան: Ակտիվացումն առավել հավանական է 2013-ի կեսերից, երբ Ֆրանսիայում կազմավորված կլինի իշխանությունը, Հայաստանում, ԱՄՆ-ում` ընտրված:
-Փոփոխություններ կլինե՞ն հայ-թուրքական հարաբերություններում, երբ Թուրքիան բացահայտորեն հավակնում է տարածաշրջանի լիդերի դերին:
-Իհարկե, Թուրքիայի ձգտումը տեսանելի է, բաց տեսանելի է նաև նրա ապակառուցողական դիրքը տարածաշրջանի երկրների նկատմամբ: Չես կարող ազդեցիկ դերակատարություն ունենալ փակ սահմաններով:
-Թուրքիան չպիտի՞ վերագնահատի իր դիրքորոշումը ոչ միայն Հայաստանի, այլև Ադրբեջանի նկատմամբ: Վերաբերմունքն անկողմնակալ ու հավասարակշիռ պետք է լինի, եթե խնդիր է դրված լիդերություն ունենալ և ընդունելի լինել:
-Թուրքիան լիդեր չի կարող դառնալ ոչ միայն իր սուբյեկտիվ դիրքորոշումների պատճառով, այլև ավելի խոշոր խաղացողների` Ռուսաստանի, ԵՄ-ի, ԱՄՆ-ի, Իրանի առկայության: Իր քաղաքականությունը, այլ դերակատարների ներկայությունը և նույն այդ դերակատարների` տարածաշրջանից չհրաժարվելու մտադրությունը Թուրքիայի հավակնությունները կպահեն մտադրության մակարդակին:
-Ազգային անվտանգության խորհրդի աշխատանքներում փոփոխություններ կա՞ն:
-Նախատեսվում են որոշակի որակական տեղաշարժեր: Մենք երեք հիմնական գործառնություն ունենք` երկրի ռազմավարական զարգացման հայեցակարգերի մշակում և ԱԱԽ-ում հաստատում, կոորդինացիոն գործառույթը միջգերատեսչական հանձնաժողովների միջոցով և պետական մարմիններում դիտարկումները: Այս երեք գործառույթներն ավելի ենք ուժեղացնելու, հետևելու ենք, որ քաղաքականությունն արդյունքի միտված լինի: ԱԽ-ում ստեղծվելու է փորձագիտական հանձնաժողով, ներգրավելու ենք հանրային կշիռ ունեցող, երկրի անվտանգության սպառնալիքները վերլուծելու, գնահատելու կարող մարդկանց և նրանց ինտելեկտուալ ներուժը նպատակաուղղելու ենք մեր խնդիրների լուծմանը: Հայաստանի անվտանգությանը սպառնացող ռիսկերի գնահատման և կառավարման կենտրոն ենք ստեղծելու, որ աշխարհի տարբեր երկրներում գործում է` հավաքելով տեղեկություն ու իրազեկելով սպառնալիքների առկայության մասին, և միջոցներ ձեռնարկելու` դրանք վերացնելու ուղղությամբ:


Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 5839

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ