Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

ԱՄՆ-ի ողջ պատմությունը եղել է Ծովի ու Ցամաքի պայքար

ԱՄՆ-ի ողջ պատմությունը եղել է  Ծովի ու Ցամաքի պայքար
06.11.2012 | 11:54

Այն բանից հետո, երբ «երկբևեռ» աշխարհը դադարեց գոյություն ունենալուց, և վրա հասավ ՆԱՏՕ-ի ճգնաժամը, տարածաշրջանների պետությունները չեն շտապում օրինակարգ ռազմաքաղաքական դաշինքներ ստեղծել, քանի որ դրան սկզբունքորեն դեմ են ԱՄՆ-ը և ՆԱՏՕ-ի առաջատար պետությունները, համաշխարհային և տարածաշրջանային աշխարհաքաղաքական խաղերը պատմության մեջ աննախադեպ փոխկապակցված են ու բարդ, սպառազինությունների վրա կատարվող ծախսերը շարունակ աճում են, պետությունների մեծ մասն ընդունակ է ինքնուրույն կամ խնամակալ տերությունների օգնությամբ լուծելու իր անվտանգության խնդիրները, փոխվել են արտաքին քաղաքականության նպատակներն ու խնդիրները, աշխարհատնտեսական նպատակների ու խնդիրների գերակայությունները: Սակայն պայմանագրային դաշնախմբեր ու միություններ ստեղծելու ձգտման բացակայության հիմնական պատճառն առճակատման քաղաքականության վտանգն է: Առկա աշխարհակարգն առայժմ հնարավորություն տալիս է (մի շարք դեպքերում` միանգամայն հաջող) լուծելու պետությունների միջև եղած վիճելի հարցերը: Բայց այդ հարցերն ու խնդիրները չեն վերացել, դրանք շատ վայրերում ժամանակավորապես սառեցվել են և իրենց լուծմանն են սպասում: Հակամարտություններ ունեցող պետությունների մեծամասնությունը զգալի տնտեսական դժվարություններ ունի, ինչը մշտապես սպառնում է վերաճելու սոցիալ-քաղաքական անկայունության: Պետությունները ձգտում են կա՛մ առհասարակ մոռացության մատնել իրենց միջազգային խնդիրների մի մասը, կա՛մ այդ խնդիրները լուծել տնտեսականին զուգահեռ, ինչը պայմանավորում է խաղաղության և հարաբերական կայունության պահպանումը:
Այն ընդարձակ տարածությունը, որը Զբիգնև Բժեզինսկին անվանել է «Եվրասիական Բալկաններ», ավելի անկայուն է ու աշխարհակարգի պահպանման համար վտանգավոր, քան Արևմտյան Աֆրիկան, Մերձավոր Արևելքը կամ Հարավարևելյան Ասիան: Այդ տարածաշրջանում բախվում են ոչ միայն տնտեսական և քաղաքական շահեր, այլև ամբողջ քաղաքակրթություններ, որոնք չեն կորցրել իրենց հավակնություններն ու նվաճողական նկարագիրը: Հանքային ու ածխաջրածնային հումքի պաշարներով, գյուղատնտեսական մթերքների արտադրությամբ այդ տարածաշրջանը զգալիորեն զիջում է Լատինական Ամերիկայի առանձին պետությունների, Հարավարևելյան Ասիայի կամ Աֆրիկայի ենթատարածաշրջաններին: Այդ տարածաշրջանը, որպես հումքային բազա, այլընտրանք չունի Գերմանիայի համար և շատ արժեքավոր է Ֆրանսիայի ու այլ մայրցամաքային, արդյունաբերապես զարգացած եվրոպական պետությունների, ինչպես նաև Ճապոնիայի, Կորեայի, Չինաստանի համար: Մեծ Բրիտանիայի և հատկապես ԱՄՆ-ի համար այդ տարածաշրջանի պաշարները փոխադրման տեսակետից անմատչելի են, դրանց տնտեսական նպատակահարմարությունը կասկածելի է, իսկ հակամարտությունների օջախների առկայությունն առհասարակ կասկածի տակ է դնում այդ պաշարների արդյունավետ օգտագործման հնարավորությունը: Ի տարբերություն մյուս հնարավոր հումքային տարածաշրջանների, «Եվրասիական Բալկանները» բնութագրվում են ոչ միայն բնակչության մի մասի, այլև կառավարող խավերի իռացիոնալ վարքագծի բարձր մակարդակով:
Հարց է ծագում` որո՞նք են առավել խոշոր հակասությունները «Եվրասիական Բալկանների» տարածաշրջանում, այդ թվում` Հարավային Կովկասում, և որոնք են այդ հակասությունների շարժառիթները:
Հետազոտողների շրջանում մշտապես ծագող հարցը` ԱՄՆ-ի համար ի՞նչն է առաջնայինը այդ տարածաշրջանում` տնտեսությո՞ւնը, թե՞ քաղաքականությունը, ոչ թե քաղաքական ռեբուս է, այլ տվյալ հարցի լիակատար լուծված չլինելու նշան հենց ամերիկացիների համար: Ամենաարտասովորը, որ կարող է տեղի ունենալ այդ խնդրի առումով, այն է, եթե պարզվի, որ նորանկախ պետությունների հանդեպ ԱՄՆ-ի պաշտոնական հայեցակարգի նպատակներն ու խնդիրները սպառված են: ԱՄՆ-ի պաշտոնական հայեցակարգի առաքելությունն այդ պետությունների անկախության և անվտանգության պահպանումն է: Քաղաքական գրականության մեջ գոյության իրավունք է ստացել այն գերիշխող գաղափարը, թե նորանկախ պետությունների հանդեպ ամերիկյան քաղաքականությունն ուղղված է նախ և առաջ Ռուսաստանի դեմ, ռուս-եվրասիական կայսրության վերակենդանացում թույլ չտալուն: Կասկած չկա, որ ԱՄՆ-ն իր առջև հենց այդ առաջնային աշխարհաքաղաքական նպատակն է դնում: Դա չեն թաքցնում նաև իրենք` ամերիկացիները, որոնք պնդում են, թե պետք է պահպանվի Ռուսաստանի կայսրապետական քաղաքական նկարագիրը և Եվրասիայում գերիշխանությունը վերականգնելու նրա ձգտումը: Սակայն ռուս քաղաքագետները, հատկապես եվրասիական և մերձեվրասիական ուղղության, հակված են ԱՄՆ-ի այդ նպատակները մատուցելու իբրև գրեթե սրբազան և քաղաքակրթական ուժ ունեցող բան: Այսինքն, ռուս-ամերիկյան աշխարհաքաղաքական դիմակայությունը պատկերացվում է իբրև Ցամաքի ուժերի և Ծովի ուժերի պայքար, ինչը լիովին համահունչ է ռուսական հոգևոր-քաղաքական ավանդույթին, բայց ԱՄՆ-ի համար միանգամայն կոմիկական-ծաղրանկարային տեսք ունի: Գերմանացի և ռուս քաղաքագետների վաղուց մշակած այդ հայեցակարգում սխալմունք, կանխակարծություն կամ միտումնավորություն չկա: Այդ սխեման պատմականորեն ստուգված է, ու, թերևս, այլընտրանք չունի: Ծովային տերությունների պայքարը մայրցամաքայինների դեմ պատմական փաստ է, ու, թերևս, ունի իր սրբազան էությունը: Բայց պատմության մեջ խոր հակամարտություն է տեղի ունենում ոչ միայն ծովային ու մայրցամաքային տերությունների միջև (Հռոմը լայնածավալ պատերազմ է մղել ոչ միայն Կարթագենի` Փյունիկիայի հաջորդի դեմ, այլև դասական Ցամաքի ուժերի` Մակեդոնիայի ու Պարսկաստանի): Ծածուկ վարկածներ կան այն մասին, որ ԱՄՆ-ի ողջ պատմությունը եղել է Ծովի ու Ցամաքի պայքար (քանի որ, հենց ռուս եվրասիագետների պնդմամբ, Չինաստանը, չնայած արտաքին նշաններին, անկասկած, ծովային տերություն է):
Հնարավոր է, որ հետագայում, երբ համաշխարհային հակամարտության սխեմաներն ու տրամաբանությունը փոքր-ինչ փոխվեն, առաջարկվի ռուս-ամերիկյան հակամարտության հետևյալ տրամաբանությունը:
Ռուսաստանի զբաղեցրած տարածությունն իրենից ներկայացնում է պետության ցամաքային, եվրասիական կարգ` անկախ ազգերից ու դավանանքներից: Միանգամայն պարզ է, որ դասական ծովային պետություն Թուրքիան քիչ խնդիրներ չունի բուն եվրասիական թյուրքական ազգերի քաղաքական գերակայության ընկալման հարցում: Ռուսաստանը իբրև եվրոպական մշակույթի մաս, պահպանում է իր եվրասիական էությունը, մինչդեռ իսլամական շատ երկրներ առավելագույնս արևելահակ են և իրենցից ներկայացնում են մի «նոր Կարթագեն»: Ցանկացած պայքար Ռուսաստանի դեմ, անկախ այն բանից, թե ումից է բխում, ունի հակամայրցամաքային ուղղություն: Այսինքն, Ռուսաստանի բոլոր փաստական հակառակորդներն ունեն հակաեվրասիական էություն, այդպիսին է նրանց քաղաքական և աշխարհաքաղաքական տրամաբանությունը: Գերմանիան և Ճապոնիան, որոնք, եվրասիացիների պնդմամբ, դասական ցամաքային պետություններ են, անընդհատ կորցնում էին իրենց հակաօվկիանոսային ուղղվածությունը, իրենց սրբազան նպատակները` պատերազմելով Ռուսաստանի դեմ:
ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականությունը, փաստորեն, երբեք չի ունեցել և չունի որևէ քաղաքակրթական բովանդակություն: Դա կհակասեր ԱՄՆ-ին տրված եվրոպական և այլ ավանդական գնահատականներին` որպես կոսմոպոլիտ կայսրության, և առավել ևս` որպես «Նոր Հռոմի», ինչպիսին նրան ձգտում են ներկայացնել իսլամական ավանդապաշտները: Միաժամանակ, ամերիկյան քաղաքականության հետ էլ են տարօրինակ բաներ կատարվում: ԱՄՆ-ի քաղաքականությունը ձեռք է բերում սրբազան, քաղաքակրթական իմաստ, երբ նրա հակառակորդ Ռուսաստանը մնում է ավանդապաշտ քաղաքական գաղափարախոսության կրող:
Ամերիկացիների համար նման հակառակորդները շատ անհարմար են, այդ երկրների վերնախավերն անկանխատեսելի են լինում, նրանց ընդունած որոշումները համարվում են ապակառուցողական և, ուրեմն, առանձնապես վտանգավոր: Գաղափարախոսությունների և գաղափարականացված վարչակազմերի դեմ պայքարը ԱՄՆ-ի համար առավել բարդ է եղել (վերջին ժամանակներս, օրինակ, ԱՄՆ-ում առաջարկություններ են եղել` Հյուսիսային Կորեայից և անցանկալի վարչակարգ ունեցող մյուս երկրներից գնելու նրանց ունեցած զանգվածային ոչնչացման զենքը):
Ռուսաստանն ընդունվել է տնտեսապես առավել զարգացած պետությունների ընտրյալ ակումբ, իսկ ռուսական ղեկավարները մասնակցում են միջազգային առավել կարևոր ռազմավարական որոշումների ընդունմանը: Չնայած Ռուսաստանի աննախադեպ քաղաքական-տնտեսական թուլությանը, ԱՄՆ-ը և մյուս պետություններն ուշադրությամբ լսում են նրա կարծիքը, հատկապես հակամարտությունների առնչությամբ: Ռուսաստանում տեղի ունեցող ներքաղաքական գործընթացները հանգեցրել են այն բանին, որ ասպարեզից դուրս մղվեն այն երեք հիմնական քաղաքական ուժերը, որոնք անընդունելի էին ԱՄՆ-ի ու Արևմուտքի համար` լուսանցքային ձախ նացիոնալ-հայրենասերները, կոմունիստական կուսակցությունը, ինչպես նաև ազգայնականները: Չնայած արմատական ազատական ուժերը պատմական ջախջախիչ պարտություն կրեցին, ինչն ԱՄՆ-ի դեմոկրատական կուսակցության քաղաքականության ձախողում է, Ռուսաստանում ամրապնդվել են ռազմարդյունաբերական, էներգահումքային, տարածաշրջանային կորպորացիաների, ինչպես նաև ուժային գերատեսչությունների շրջանակներում կազմակերպված աջ հայրենասերների կողմից իշխանության կայուն նվաճման հեռանկարները: Ամերիկացիները չեն կարող չհասկանալ, որ ռուս-ամերիկյան դիմակայությունում գաղափարախոսական տարրերը բացառված են: Ռուսաստանում ձևավորվում է աջ հայրենասիրական ճամբար, այսինքն` երկրի քաղաքական ասպարեզը շուտով քիչ կտարբերվի ավանդական եվրոպականից, ուր ձախերը միշտ ծանրակշիռ դիրք են զբաղեցրել;
Միջազգային քաղաքական միտումներն այնպիսին են, որ Ռուսաստանի հանդեպ ԱՄՆ-ի քաղաքականությունը քիչ է տարբերվելու Եվրոպայի կամ Ճապոնիայի հանդեպ նրա քաղաքականությունից: Նույն մեթոդները կկիրառվեն քաղաքական ինքնուրույնություն, դոլարի դուրսմղում թույլ չտալու համար, պայքար կմղվի հանուն ամերիկյան ընկերությունների շահերի, հանուն տեխնոլոգիական և հետազոտական գերակայությունների: Այս կապակցությամբ կարելի է ենթադրել, որ նախկին խորհրդային տարածությունն ամերիկացիների կողմից տարազատվում է երկու մասի: Ռուսաստանն ամերիկացիների համար ամենևին էլ Արևմուտքի հումքային կցորդ չէ, ինչպես շարունակում են պնդել ձախ թևի ռուս քաղաքագետներն ու լրատվամիջոցները, այլ նոր տարանցման-սպասարկման աշխարհաքաղաքակրթություն, որը բնութագրվում է որպես բարձրտեխնոլոգիական և մեծապես բարձրակարգ, բայց ԱՄՆ-ին ու Արևմուտքին ստորադիր` բարձրտեխնոլոգիական և հանքահումքային գործառույթների կատարման առումով: ԱՄՆ-ը չի կարող ակնկալել Ռուսաստանի սոցիալական և տնտեսական աղճատման նոր փուլ և երրորդ աշխարհի երկրի վերածում: ԱՄՆ-ն իր առջև իրագործելի նպատակներ է դնում: Բայց հենց այդ կեղծ դրականության մեջ է թաքնված այն իրոք սրբազան խնդիրը, որը հարկադրված են լուծել ամերիկացիները` կենսագործելով «քաղաքակրթական դաշտի» շրջափոխություն:
Բայց վերստին հարկ է նշել, որ Ռուսաստանի դեմ ԱՄՆ-ի այդ պայքարը սկզբունքորեն առանձնահատուկ բնույթ չի կրում: Համանման հնարքներ, տարբեր հաջողությամբ, ամերիկացիները գործադրում էին Երկրորդ համաշխարհային պատերազմից հետո` Եվրոպայում, Ճապոնիայում, ինչպես նաև Լատինական Ամերիկայի և նույնիսկ արաբական աշխարհի նկատմամբ: Ամերիկացիները հասկանում են իրենց քաղաքակրթության մատերիալիստական առավելությունները և ձգտում են այդ առավելություններն օգտագործել իրենց արտաքին քաղաքականության մեջ:
Ի տարբերություն Ռուսաստանի, Հարավային Կովկասի ու Կենտրոնական Ասիայի առնչությամբ ևս ենթադրվում է որոշ քաղաքակրթական տարանցում, այսինքն, տարանցման սպասարկման աշխարհաքաղաքակրթության ստեղծում, բայց բնավ ոչ տեխնոլոգիական, այլ հումքային տիպի: Այդ տարածաշրջանի երկրները բարձրտեխնոլոգիական տարանցման-սպասարկման աշխարհաքաղաքակրթական կարգավիճակի հավակնությունների հիմքեր չունեն: Բացառված չէ, որ այդ տարածաշրջանները տարանցման-սպասարկման գործառույթներ կատարեն ոչ միայն Արևմուտքի, այլև Ռուսաստանի համար:
Այնքան հակասական ամերիկյան արտաքին քաղաքականությունը չէր կարող չազդել նախկին խորհրդային տարածությունում, այդ թվում` Հարավային Կովկասում ու Կենտրոնական Ասիայում ԱՄՆ-ի նպատակների ու խնդիրների ոչ բավարար որոշակիության վրա: Այդ տարածաշրջաններում ԱՄՆ-ի քաղաքականության անորոշությունն ու անհետևողականությունը եղել են ոչ այնքան կարևոր, բայց, այնուամենայնիվ, Բիլ Քլինթոնի կառավարության քաղաքական ընդդիմախոսների կողմից օգտագործվել են իբրև փաստարկներ: Իհարկե, այդ փաստարկները հավասարազոր չեն Բալկանների իրադարձություններին և մեծ մասամբ օգտագործվում են հետազոտավերլուծական գործունեության ոլորտում: Բայց քաղաքական վերնոլորտը Հարավային Կովկասում և Կենտրոնական Ասիայում ԱՄՆ-ի քաղաքականության անորոշության օրինակները բերում է իբրև ծանրակշիռ փաստարկներ: Սա չէր կարող հաշվի չառնվել ԱՄՆ-ի բոլոր հետագա կառավարությունների կողմից:
Հարավային Կովկասում հակամարտությունների կարգավորման գործընթացների վերաբերյալ ԱՄՆ-ի քաղաքականությունը դարձել է ավելի զուսպ ու զգույշ: ԱՄՆ-ի քաղաքականության մեջ ավելի ու ավելի նկատելի է դառնում տարածաշրջանում Ռուսաստանի և Իրանի հետ համագործակցության պատրաստակամությունը: Դրա հետ մեկտեղ, կարգավորման գործում ԱՄՆ-ը հասել է գերիշխանության և չի կորցնի իր այդ դիրքերը:
ԱՄՆ-ի առջև խնդիր է դրված թույլ չտալ ազդեցության ու ներկայության վերականգնում Հարավային Կովկասում և Կենտրոնական Ասիայում, ապահովել ռազմավարական և այլ ներդրումների, էներգետիկ և այլ հաղորդուղիների անվտանգությունը, քաղաքական կայունությունը: ԱՄՆ-ի քաղաքականության մեջ, անկասկած, կմեծանա աշխարհատնտեսական նախագծերի, ամերիկյան ընկերությունների շահերի պաշտպանության ներդրումների արդյունավետության ապահովման նշանակությունը: Այդ նպատակներն ու խնդիրները լիովին համահունչ են Ռուսաստանի հետ որոշակի պայմանավորվածություններին, որոնք կարող են ձեռք բերվել տեսանելի հեռանկարում: Անհիմն կլիներ պնդել, թե ԱՄՆ-ի ու Ռուսաստանի միջև կարելի է ակնկալել լայնընդգրկուն պայմանավորվածություններ Եվրասիայում և նշված տարածաշրջաններում համագործակցության վերաբերյալ: Դա կնշանակեր ոչ միայն ամերիկյան քաղաքականության արմատական շրջադարձ, այլև ամերիկացիների կողմից իրենց քաղաքական դիրքերի հանձնում: Պետք է հաշվի առնել, որ այդ տարածաշրջաններում ակտիվորեն աշխատում են ԱՄՆ-ի ոչ միայն քաղաքական, այլև ռազմական ծրագրերը, սակայն հնարավոր են մասնավոր պայմանավորվածություններ էներգետիկ և այլ հաղորդուղիների պաշտպանության ոլորտում:
Եթե այդ տարածաշրջաններում ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականությունն ավելի շատ արտացոլի նրա աշխարհատնտեսական շահերը, դա կնպաստի ԱՄՆ-ի ու Ռուսաստանի և ԱՄՆ-ի ու Իրանի միջև առճակատման մակարդակի նվազմանը: Կարելի է նաև ենթադրել, որ Հարավային Կովկասում ԱՄՆ-ի քաղաքականության աշխարհատնտեսական գործոնների նշանակության աճը կփոխի դրանց արմատականությունը ռազմաքաղաքական հակամարտությունների կարգավորման գործում: Դա, անշուշտ, կնպաստի տարածաշրջանի պետությունների քաղաքականության մեջ հանդուրժողականության ու կառուցողականության մթնոլորտի ստեղծմանը:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2975

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ