Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Նախկինը ներկա դարձնելու իրավիճակը խոսում է քաղաքական լճացման մասին

Նախկինը ներկա դարձնելու իրավիճակը  խոսում է քաղաքական լճացման մասին
16.11.2012 | 12:45

Անկախ Հայաստանի քաղաքական պատմությունը կարևոր առանձնահատկություն ունի` նախկին նախագահները ոչ մի կերպ չեն ցանկանում հեռանալ քաղաքականությունից և անցնել «վաստակած» հանգստի: Այս առանձնահատկությունը բնորոշ է այն երկրներին, որոնց քաղաքական համակարգը գտնվում է կայացման ճանապարհին, ասել կուզի` նախկինը ներկա դարձնելու իրավիճակը խոսում է քաղաքական լճացման մասին: Ի դեպ, այս լճացումը բնորոշ է ընդդիմությանը, քանզի իշխանության ճամբարը նախորդ 21 տարիների ընթացքում երբեք հանդես չի եկել «նախկիններով»` միտում ունենալով քաղաքական գործընթացներում կարևորել նոր, ավելի թարմ գործիչների դերակատարությունը:
Պետք է նշել, որ 2007-2008-ին առաջին նախագահ Լևոն Տեր-Պետրոսյանի քաղաքական «վերակենդանացումը» պայմանավորված էր ընդդիմադիր ճամբարում իրական առաջնորդի բացակայությամբ, ուստի և Տեր-Պետրոսյանի առաջադրումն ու ընդդիմադիր պայքարը որոշակիորեն արդարացված էին և տրամաբանական: Իսկ այ Ռոբերտ Քոչարյանի ակտիվացման փորձերը ինչ-որ տեղ անհասկանալի են և պետք է դիտարկվեն քաղաքական անոմալիաների համատեքստում: Նախ և առաջ, գործող նախագահ Սերժ Սարգսյանին 2008 թ. ընտրությանն աջակցում էր Ռոբերտ Քոչարյանը, որի շրջապատն ու համախոհները շարունակեցին բարձր պետական պաշտոններ վարելը` համարվելով նորընտիր նախագահ Սարգսյանի թիմակիցները: Բացի դրանից, Ռոբերտ Քոչարյանն ու Սերժ Սարգսյանը տևական ժամանակ գործել են նույն քաղաքական ճամբարում` սկսած ղարաբաղյան պատերազմից, վերջացրած 2008-ի նախագահական ընտրությամբ:
Գործող իշխանության ներքին և արտաքին քաղաքականության բաղադրիչների վերջին շրջանում անթաքույց դարձած քոչարյանական քննադատությունն անտրամաբանական է նաև այն պատճառով, որ քննադատվող քաղաքականության իրականացնողները 1998-2008 թթ. առանցքային պաշտոններ են զբաղեցրել` համարվելով Ռոբերտ Քոչարյանի իշխանության հիմնական հենասյուները: Այսպես. Քոչարյանի նախագահության շրջանում ներկայիս նախագահ, այդ ընթացքում` պաշտպանության նախարար Սերժ Սարգսյանն է անմիջականորեն զբաղվել երկրի անվտանգության խնդիրներով, ներկայիս վարչապետ, 1998-2008-ին Կենտրոնական բանկի նախագահ Տիգրան Սարգսյանն է անմիջականորեն զբաղվել Քոչարյանին ժառանգություն մնացած բագրատյանական ֆինանսատնտեսական համակարգի առողջացմամբ` ապահովելով տնտեսական երկնիշ աճի նախադրյալները, իսկ Ֆրանսիայում ՀՀ դեսպան Էդուարդ Նալբանդյանը Քոչարյանի ամենալուրջ դիվանագիտական ֆունկցիոների համբավն ուներ: Նշենք նաև, որ վերջին շրջանում քոչարյանականների «աչքի փուշը» դարձած ՀՀԿ-ն Ռոբերտ Քոչարյանի իշխանության պահպանման հիմնական քաղաքական ուժն էր, որի առաջնորդ Անդրանիկ Մարգարյանը կարողանում էր ապահովել Քոչարյանի իշխանության կայունությունը ոչ միայն պետական համակարգում, այլև քաղաքական գործընթացներում:

Բնականաբար, հարց է առաջանում, թե ի՛նչն է նախկին նախագահի մտահոգության և ակտիվացման պատճառը, հատկապես, եթե հաշվի ենք առնում այն փաստը, որ Ռոբերտ Քոչարյանը նախընտրում է մնալ ստվերում` բացահայտորեն չմասնակցելով քաղաքական գործընթացներին, միևնույն ժամանակ չցանկանալով Լևոն Տեր-Պետրոսյանի օրինակով 10 տարով «դարան մտնել»: ՀՀ երկրորդ նախագահի վերջին հարցազրույցը, որով նա իր վերաբերմունքն էր արտահայտում ԲՀԿ-ի նախաձեռնած խորհրդարանական կառավարման համակարգին անցնելու գաղափարին, ըստ էության, միտված է քաղաքական գործընթացներում նրա դերակատարության ու ներկայության շեշտադրմանը` որոշակիորեն խնդիր ունենալով բոլորին հիշեցնելու նաև իր կառավարման տարիներին ունեցած անձնական կշռի ու դերակատարության մասին:
ՈՒշագրավ է, որ Քոչարյանը շեշտում է, թե «ԲՀԿ առաջարկությունն ավելի շուտ արձագանք է երկրում ձևավորված` իշխանության տարբեր ինստիտուտների իրական իրավունքների և սահմանադրական պատասխանատվության հարաբերությունների ակնհայտ անհամաչափությանը», հավելելով, թե «վերջինիս երկարաժամկետ բացասական հետևանքները զգալի են արդեն այսօր»: Հենց այստեղ է, որ պարզ է դառնում, որ ԲՀԿ և ՀՅԴ վերջին շրջանի հայտարարություններն առ այն, թե Հայաստանում իշխանությունը պետք է հավասարակշռված լինի, և իշխող քաղաքական կուսակցությունը չունենա մենաշնորհ, իրականում ոգեշնչված են Ռոբերտ Քոչարյանի կողմից: Նշենք, որ քոչարյանական իշխանությունը, ի տարբերություն ներկայիս իշխանության, հիմնված է եղել կոալիցիոն սկզբունքի վրա, որի հիմնական նպատակը իշխանության ճամբարում գործող կուսակցությունների հակասությունները խաղարկելու ճանապարհով արբիտրի դերակատարություն ստանձնելն էր, ինչն էլ թույլ էր տալիս Ռոբերտ Քոչարյանին պահպանել իշխանությունը: Միգուցե իշխանության պահպանման համար սա արդյունավետ մոդել էր, սակայն պետականության և քաղաքական ինստիտուտների զարգացման տեսակետից անհեռանկարային գործողություն է, քանզի, հանուն մեկ մարդու իշխանության, ծնում է կոլեկտիվ անպատասխանատվություն:
Միևնույն ժամանակ, անհասկանալի է, թե ինչպե՞ս կարող է մի գործիչ համակրել խորհրդարանական կառավարման համակարգը, երբ իր կառավարման 10 տարում այդպես էլ հանդես չեկավ գաղափարախոսական դիրքերից, այդպես էլ չանդամակցեց որևէ կուսակցության` առաջնորդվելով ստալինյան ժամանակներին բնորոշ «Իմ կուսակցությունն իմ ժողովուրդն է» վոժդիստական կարգախոսով: Միակ բացատրությունը, թերևս, այն է, որ Քոչարյանը ցանկություն չունի թոշակի անցնելու և իշխանությունը պատկերացնում է որպես «փայատիրական ընկերություն», որտեղ ինքը պետք է մասնաբաժին ունենա` ԲՀԿ, ՀՅԴ և այլ տեսքով: Այդ է պատճառը, որ նախկին նախագահն ու նրա թիմակիցներն առիթը բաց չեն թողնում բարձրաձայնելու «հավասարակշռության մեխանիզմների և քաղաքական մենաշնորհից ՀՀԿ-ին զրկելու» գաղափարի մասին` առնվազն ենթագիտակցական մակարդակով մասնաբաժին պահանջելով Սերժ Սարգսյանից:
Իրականում ԲՀԿ-ին, ՀՅԴ-ին ու նրանց հովանավոր Ռոբերտ Քոչարյանին քաղաքական ինստիտուտների զարգացումը բնավ չի հետաքրքրում, հակառակ դեպքում հաշվի կառնեին այն պարզ ճշմարտությունը, որ ընտրողներն են որոշում` շնորհե՞ն այս կամ այն քաղաքական ուժին իշխանություն ձևավորելու մենաշնորհ, թե՞ ոչ, իսկ կառավարությունն էլ, անկախ նրանից, թե ինչպիսի կառավարման համակարգ է գործում` կիսանախագահակա՞ն, թե՞ խորհրդարանական, ձևավորվում է ընտրությունների արդյունքում հաստատվող քաղաքական իրողության հիման վրա: Ինչ վերաբերում է Քոչարյանի հարցազրույցի երկրորդ` «ֆեոդալական» մասին, ապա ակնհայտ է, որ նախկին նախագահը գործում է իր նախորդի` Լևոն Տեր-Պետրոսյանի տրամաբանությամբ, այն է` հասարակության հիշողությունը շատ կարճ է: Ի վերջո, գաղտնիք չէ, որ օլիգարխների դասակարգի ձևավորման կնքահայրը Ռոբերտ Քոչարյանն էր, ով ոչ միայն առևտրականներին բառիս ամենաբուն իմաստով օլիգարխ դարձրեց, այլև նրանց խցկեց պետական համակարգ` խորհրդարան ու կառավարություն: Գաղտնիք չէ նաև, որ Քոչարյանը, իշխանություն պահելու գործում անվերապահ վստահություն չտածելով կոալիցիոն կուսակցությունների հակասությունների խաղարկման մոդելի հանդեպ, քաղաքական համակարգում ստեղծեց և գործարկեց օլիգարխներ-ֆեոդալների ինստիտուտը` մեծամասնական համակարգի միջոցով «ֆորա» տալով քաղաքական միավորներին:
Ինչևէ, նախկին նախագահի ստվերը հանգիստ չի տալիս ոչ միայն նրա հովանավորյալներին, այլև փորձագիտական հանրությանը: Մինչդեռ պարզ իրողություն է, որ նոր էջ սկսելու պարտադիր նախապայմանը նախկին էջի փակումն է: Հայաստանի քաղաքական համակարգը ապագա ունենալ չի կարող, քանի դեռ նախկին նախագահներն ապրում են իշխանության վերադառնալու մոլուցքով` չարախոսելով ու վատաբանելով իրենցից հետո երկրի ղեկավարման պատասխանատվությունը ստանձնած գործիչներին: Մնում է հուսալ, որ առաջիկա նախագահական ընտրությունը վերջնականապես կփակի Հայաստանի քաղաքական պատմության նախորդ էջերը` բացելով ավելի լավ Հայաստանի էջը:


Ալբերտ ՊՈՂՈՍՅԱՆ

Հ. Գ.- Երբ ԲՀԿ-ականները և ՀՅԴ-ականները կոկորդ են պատռում, թե ոչ մի կապ չունեն երկրորդ նախագահի հետ, դա հիշեցնում է այն ժամանակները, երբ Ռոբերտ Քոչարյանի ընդդիմությունը մինչև 2007-ը երդվում էր, որ ոչ մի կապ չունի Լևոն Տեր-Պետրոսյանի հետ: Իսկ ի՞նչ եղավ իրականում…

Դիտվել է՝ 1898

Մեկնաբանություններ