Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Գրիգոր Գուրզադյանի առեղծվածի բացահայտումը՝ Առնո Սարոյանով

Գրիգոր Գուրզադյանի առեղծվածի բացահայտումը՝ Առնո Սարոյանով
18.04.2013 | 18:53

Աշոտ Աղաբաբյանի «Մենակը» վեպը, որի շնորհանդեսը կայացավ Կամերային երաժշտության տանը, նրա երկրորդ ստեղծագործությունն է: 2004-ին բավականին մեծ տպաքանակով լույս տեսավ հեղինակի «Ռեզիդենտը» վեպը, որն արագ սպառվեց: Այն էլ, չմոռանանք, մեր ժամանակներում, երբ գրքերը, գրախանութների դարակներում շարված, մնում ու մնում են: Իսկ մինչ այդ նրան հանրությունը ճանաչում էր որպես լրագրողի: Բայց այժմ գործ ուներ հասուն գրչի տեր գրողի հետ, որը մեր գրականություն բերեց նոր ժանր՝ գեղարվեստավավերագրական վեպի ժանրը:

Անցել է մոտ տասը տարի, և փաստորեն նրա ընթերցողները չեն մոռացել, թե գրողն ինչ մատուցեց իրենց այն ժամանակ: Հիմա էլ ճշմարիտ գեղարվեստի հետ շփվելու մեծ ակնկալիքով հավաքվել էին հաջորդ գրքի շնորհանդեսին:
Աշոտը հավատարիմ է մնացել իր ժանրին. այս վեպն էլ կարող ենք համարել նույն ժանրի ստեղծագործություն, ինչ նախորդն էր. պարզապես՝ փոքր-ինչ վերապահումով: Եթե «Ռեզիդենտում» հերոսը ներկայանում էր իր իրական ազգանունով, մեզ հայտնի հետախույզ Հայկ Հովակիմյանն էր, ապա «Մենակում» փոխված է անձի անունը: Նաև շատ մանրամասներ, հատկապես՝ կենցաղային-անձնական բնույթի, կարող են չլինել նրանը: Բայց, ինչպես ասում են, մեծ հաշվով դրանից էությունը չի փոխվում: Կամ շատ քիչ է փոխվում:
Գրքի հերոսի՝ Առնո Սարոյանի նախատիպը մեր կողքին ապրող, մեզ քաջածանոթ աստղաֆիզիկոս Գրիգոր Գուրզադյանն է: Սակայն այն փաստը, որ նա միջազգային մակարդակի գիտնական է, կարող է և շատ քիչ բան ասել մեզ: Հատկապես՝ խորհրդային շրջանում ապրող մարդուն, որի ժամանակներում էլ աշխատել ու ստեղծագործել է: Բանն այն է, որ, խորհրդային արտահայտությամբ, գաղտնի գիտնականներից էր: Նրա անունը ոչ հնչում էր հասարակական շրջանակներում, ոչ խոսում էին նրա գիտական աշխատանքների մասին, ոչ էլ լուսանկարն էր հայտնվում լրատվամիջոցներում: ՈՒստի դեռևս այն տարիներին, երբ ակտիվորեն աշխատում ու ստեղծագործում էր, գիտնականի մասին խոսում էին խորհրդավոր շշուկով, առեղծվածի քող կար նրա անվան շուրջը:
Հիմա Աշոտ Աղաբաբյանը հեռացրել է այդ քողը, ու մարդիկ տեսնում են աշխարհահռչակ գիտնականին, ինչպիսին էր իրականում: Տեղեկանում են նրա բացահայտումներին ու գիտական սխրանքներին: Իմանում են այն հզոր նախագծերի մասին, որոնք իրականացրել է իր կյանքի ընթացքում:
Սակայն միայն այդքանը ներկայացնելով գրականություն չես ստեղծի: Աշոտ Աղաբաբյանը փաստավավերագրություն չի տվել, նրա ստեղծածը գեղարվեստական գրականություն է: Առնո Սարոյանը մարդ է իր ապրումներով, զգացմունքներով, իր տառապանքով և ուրախություններով, իր անկումներով ու վերելքներով: Մի խոսքով՝ այնպիսի մարդ է, ինչպիսին մեզնից յուրաքանչյուրն է: Եվ միաժամանակ նա ի՛նքն է, հենց միայն ի՛նքը՝ Առնո Սարոյանն է:
Գրողի գրչի տակից դուրս է եկել գեղարվեստական հզոր մի կերպար. հեղինակը մանրադիտակն առած քննել է այս մեծ մարդու հոգու ծալքերն ու դուրս բերել ճշմարիտը, բնորոշը, իրականը:
Եվ ընդունեք՝ շա՛տ ավելի դժվար է, երբ գրական կերպար ես «ծեփում» իրական մարդուց. ով կողքիդ ապրում է, և որի մասին արդեն գիտեն հազար-հազարները։ Այսինքն՝ յուրաքանչյուրն իր Գրիգոր Գուրզադյանին ունի իր մեջ, իր պատկերացումներում: Հիմա դու, որպես գրական ստեղծագործության հեղինակ, պետք է այնպիսի կերպար ստեղծես, որը ստվերի յուրաքանչյուրի ունեցած Գրիգոր Գուրզադյանին: Կարո՞ղ ես, կզո՞րի ուժդ: Հենց սա՛ է փորձաքարը: Այստեղ է, որ իր խոսքն արդեն պետք է ասի գրողի օժտվածությունը, տաղանդը, գրական այն շնորհը, որը տրված է ի վերուստ: Հակառակ դեպքում անկարող կլինես հաղթահարել դիմադրությունը, որ կա յուրաքանչյուր ընթերցողի ներսում:
Աշոտ Աղաբաբյանը հասել է դրան: Եվ դա միայն ես չեմ ասում. ասում էին նաև այլ մարդիկ, ընդ որում՝ գրական քննադատության ասպարեզում լուրջ ներդրում ունեցող մարդիկ: Ասում էին, որ իրենք պարզապես հերոսի ուղեկիցներն էին դարձել վեպի ընթերցանության ընթացքում, նրա հետ զրուցում էին, հետն ապրում էին նրա յուրաքանչյուր քայլը, կյանքի դրվագը:
Եվ բնական է, որ նման հզոր անհատականությունը, զորեղ մտքի տեր մարդը պետք է հենց մենակ լիներ: Նա վեր է իր միջավայրից, իրեն շրջապատող մարդկանցից: Նրանցից հեռու է, շատ-շատ հեռու է: Նա չի կարող լինել այնպիսին, ինչպիսին ամենքն են. սովորական մարդիկ՝ իրենց սովորական հետաքրքրություններով ու ձգտումներով: ՈՒստի հասկանալի է, որ նրա ընտանեկան կյանքն էլ չպետք է կարգավորվեր: Եվ այստեղ մեղավոր ու անմեղ չկա. չի էլ կարող լինել:
Նա չպետք է կարողանա նաև լեզու գտնել իրեն շրջապատող՝ գիտության մեջ սովորական հնարավորությունների տեր գիտնականների հետ (պարտադիր չէ միջակություն լինեն): Սա այնքան բնական է. յուրաքանչյուրը գնում է իր ճանապարհով, ամեն մեկն ունի անցնելիք իր ճանապարհը:
Եվ էականն այն է, որ հեղինակի որևէ միջամտություն կերպարի ձևավորման ընթացքին «չկա». կերպարն ինքն է «ապրում» ամենքիս աչքի առջև: Ահա, սա է այն կետը, որի վրա բարձրանում է գեղարվեստը, այսինքն՝ ստեղծվում է արվեստի գործ: Քանզի դու՝ ընթերցողդ, նույնքան բնական ես համարում Առնո Սարոյանի մենակությունը. դու ինքդ ես տեսնում դա ու հասկանում, որ այդպես էլ պետք է լինի:
Մարդ, որն իր մտքով տիեզերքում է, հարաբերվում է տիեզերական մարմինների հետ, քննում է նրանց բնույթը և էությունը (գուցե և), արդյո՞ք կկարողանար ինքն իրեն պաշտպանել շուրջը եղած խարդավանքներից, չարախոսություններից, ստորակարգ հարձակումներից, որոնք կյանքը հաճախ լեղի են դարձնում: Եվ դու պարտավոր ես անցնել, առաջ գնալ՝ ոտքդ յուրաքանչյուր պահ դնելով ասեղների վրա, պարտավոր ես բերանումդ զգալ դառնի, տհաճի, անարդարի համը: Որովհետև կյանքը հենց դա է: Առավել ևս՝ քո կյանքը: Քանզի մեծ ես, ու քո հաղթանակները հեշտությամբ չեն ներվում:
Այս մարդը, որքան հզոր, նույնքան էլ անպաշտպան է: Այս մարդը, որքան կարող, նույնքան էլ անկարող է: Այս մարդը, որքան խորամիտ, նույնքան էլ միամիտ է: Նա, որի խելքի ու մտքի առջև խոնարհվում են հազարները, կանգնում ու «խելոք-խելոք» հակաճառում է Խորհրդային Միության սարսափ Սուսլովին, իրեն թույլ է տալիս քննարկել ու չհամաձայնել Բրեժնևի կարծիքին:
Հավանաբար, որովհետև նա այս աշխարհից չէ, նա տիեզերքի հեռուներից է եկել այստեղ. նա առտնին կյանքին պարզապես հարմարվում է, բայց այդ կյանքով չի ապրում ու չի էլ կարող ապրել:
Սա է այն հիմնական առանցքը, որի շուրջ ստեղծվել է Առնո Սարոյանի կերպարը: Նա մենակ է: Մենակ է նաև անտառում ոռնացող գայլը: Երկուսն էլ մենակ են ու հոգու ընկերներ են։
Եվ մենակ այս մարդը մենակ է իր տառապանքների հետ: Մենակ է իր խորագույն ապրումների մեջ: Իր կորուստների ու ձեռքբերումների ժամանակ: Անգամ ուրախության պահին է մենակ: Նա սիրում է, բայց սերն էլ է հեռանում: Եվ չի էլ փորձում մեղադրել սիրած էակին. ըմբռնում ու հասկանում է նրան:
Եվ որքան բարձր ես քո բանականությամբ, այնքան խոր պետք է լինի տառապանքդ: Դու դա տեսնում ես Առնոյի կերպարի մեջ, նրա պարագայում: Եվ բնական է, որ այդպես է: Դու մեծ ես, մեծ է նաև ապրածդ տառապանքը, մեծ է նաև ապրածդ ուրախությունը: Այդպես է:
Եվ սա՝ մենակությունն է այն գինը, որը պետք է վճարի մեծը մեծ լինելու համար: Գուցե դա իր ընտրությո՞ւնն է, գուցե այս աշխարհ գալուց առաջ նա ի՞նքն է այդպես ուզել: Ինչպես, հնարավոր է, մենք ամե՞նքս ենք վարվում նույն կերպ:
ՈՒ վեպում ծալք առ ծալք բացվում ու ծավալվում է մեծ Մենակի ողբերգությունը: Բայց որքան ողբերգական, նույնքան երջանիկ կերպար է: Նա ապրում է ստեղծելու հրճվանքը, հաղթելու ցնծությունը: Իսկ հավանաբար հենց այդ է գերագույն երջանկությունը, որն Արարիչը տվել է մարդուն: Որքան ողբերգական, նույնքան՝ երջանիկ, որքան երջանիկ, նույնքան՝ ողբերգական. այս երկվությունն է դառնում կերպարի բացահայտման բանալին: Եվ այլևս ընտրության խնդիր չկա, չի՛ էլ կարող լինել. դու և նա ես, և նա ես, և երկուսը միասին դու ես:
Առեղծվածային մի բան էլ կա մարդկանց այս աշխարհում: Ինչո՞ւ մեծերն իրար չեն հանդուրժում: Նրանք իրենց հոգու խորքում անկեղծ են և գնահատում են միմյանց: Նաև իրենց ներսում խոնարհվում են մեկը մյուսի առջև: Բայց կյանքում անհաշտ են ու իրար ոչնչացնող են: Վեպում ծավալվում է սյուժեն աստղաֆիզիկայի բնագավառի երկու հայազգի հսկաների հակամարտության մասին: ¥Մենք գիտենք, թե ովքեր են. անուններ չհիշատակենք): Ինչո՞ւ է այդպես. դա օրինաչափությո՞ւն է, թե՞ պատահականություն: Ստեղծագործական խա՞նդ է, միայնակը լինելու բնազդային մղո՞ւմ է: Թե՞ ուրիշ բան է: Համենայն դեպս, հեղինակն ինքն էլ այս հարցի պատասխանը չունի: Չդադարող այս հակամարտությունը, անհա՛շտ հակամարտությունը, ըստ էության, այլևս թշնամանք է: ՈՒ արդեն գիտությունն է հարվածում գիտության մարդուն:
Իսկ եթե հեռանանք կոնկրետ հերոսներից ու կոնկրետ հանգամանքներից, կծնվի տրամաբանական և, տրամաբանական լինելով, բնական հարցը. մեծ հաշվով ո՞վ է այդ մենակը: Առնո Սարոյա՞նն է, թե՞ ինքը՝ Աշոտ Աղաբաբյանն է, թե՞ մեզնից յուրաքանչյուրն է: Երևի երեքը միասին: Ի դեպ, հեղինակը չի էլ փորձում թաքցնել սա, անգամ ակնարկում է այն հնարանքով, որը ընտրել է վեպը կառուցելիս: Վեպի մեջ գլխավոր հերոսը՝ Առնո Սարոյանը, վեպ է գրում իր բարեկամի` Աշոտ Աղաբաբյանի մասին: Եվ դա հենց այն վեպն է, որը կարդում ենք;
Վերջում պարզապես պետք է շնորհակալ լինենք հեղինակին՝ Աշոտին, որ բացում է այն առեղծվածը, որը կոչվում էր Գրիգոր Գուրզադյան: Նա նրա գիտական գործունեության պատկերն է դնում մեր առջև և ճանաչելի դարձնում այն մեծ հայտնագործությունները, որոնք կատարել է սովետական փակ համակարգի մեջ: Որոնց մասին իմացել է աշխարհը, բայց ոչ մենք՝ իր հայրենակիցները:
Նա նաև գիտության տվյալ ոլորտն է ճանաչելի դարձնում ընթերցողին, ոլորտն իր բազմաթիվ խնդիրներով ու հարցականներով: Ընթերցողին տալիս է բավարար պատկերացումներ, թե ինչ է աստղաֆիզիկան, գիտնականներն ի՞նչ են փորձում անել աստղերի հետ, ո՞րն է նրանց գիտական գործունեության նպատակը, ի՞նչ տրամաբանությամբ է ընթանում ոլորտի զարգացումը: Եվ համանման այլ խնդիրներ:

Գոհար ՍԱՐԴԱՐՅԱՆ

Դիտվել է՝ 154094

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ