Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Արդյունքի չհասնելու դեպքում կարելի է կազմակերպել գիտաշխատողների գործադուլ և խաղաղ ցույցեր»

«Արդյունքի չհասնելու դեպքում կարելի է կազմակերպել գիտաշխատողների  գործադուլ և խաղաղ ցույցեր»
23.04.2013 | 12:15

ՎԱՀՐԱՄ ՂԱԶԱՐՅԱՆՆ աշխատում է ՀՀ ԳԱԱ ֆիզիկայի կիրառական պրոբլեմների ինստիտուտում, ֆիզիկամաթեմատիկական գիտությունների թեկնածու Արամ Պետրոսյանի խմբում, պլանավորում է մոտակա ժամանակ պաշտպանել թեկնածուական ատենախոսություն:
Խումբն զբաղվում է նյութագիտությամբ: Հետազոտում են ամինաթթուների և տարատեսակ թթուների փոխազդեցությունները, փորձում են ստանալ նոր աղեր, որոշել դրանց մոլեկուլային և բյուրեղային կառուցվածքը: Իրականացնում են ստացված աղերի սպեկտրասկոպիկ հետազոտություն, ուսումնասիրում դրանց հատկությունները, բացահայտում և ներկայացնում դրանց կառուցվածքային բացառիկ առանձնահատկությունները, ապա աճեցնում են նպատակահարմար համարվող բյուրեղները:
Ստացել են ամինաթթուների բազմաթիվ նոր բյուրեղային աղեր: Մասնավորապես, ստացել են 20-ից ավելի դիմերային կատիոններով աղեր (նախկինում ամենաշատը 12 աղ էր ստացված` Ռաջարամի խմբի կողմից) և 40-ից ավելի տարանիոն խառը աղեր (նախկինում այլ հեղինակների կողմից միայն 4 աղ էր ստացված) և, փաստորեն, այս ուղղություններով առաջատար դիրք են գրավում աշխարհում: Այս աղերից մի քանիսը կարող են ցուցաբերել անհրաժեշտ ֆիզիկական հատկություններ և կարիք ունեն հետագա ուսումնասիրման: Բացի այդ, ստացել են ամինաթթուների աղերի մի շարք, հայտնաբերել են դրանց հակաատամնափուտային և ատամի գերզգայնությունը նվազեցնող ազդեցությունը, ատամնաբույժների հետ համատեղ հաստատել են դրանց արդյունավետությունը կենդանիների դեպքում և ստացել գյուտի ՀՀ արտոնագիր, այժմ աշխատում են դրանց հիման վրա նոր դեղամիջոցի մշակման ուղղությամբ:
2012 թ. կատարված աշխատանքների համահեղինակներն են Վահրամ Ղազարյանը, նրա գիտական ղեկավար Ա. Պետրոսյանը, ում հետ պլանավորում և իրագործում են ամինաթթուների նոր աղերի ստացումը ու կատարում դրանց սպեկտրասկոպիկ հետազոտությունը, աճեցնում դրանց բյուրեղները և այլն, և Մ. Ֆլեքը, ով իրականացնում է ստացած նոր բյուրեղների բյուրեղային կառուցվածքի որոշումը ռենտգեն-կառուցվածքային վերլուծության միջոցով: Աշխատանքները ներկայացվել են մի քանի գիտաժողովներում։
Ստացել են մի շարք գիտական դրամաշնորհներ:
Բացի այն, որ դրամաշնորհները որոշ ֆինանսական աջակցություն են տրամադրում կատարողներին, դրանք կարևորվում են նաև նրանով, որ միջոցներ են հատկացնում աշխատանքը կատարելու համար անհրաժեշտ նյութերի և սարքավորումների ձեռքբերման համար, առանց որոնց հնարավոր չէ իրականացնել տվյալ աշխատանքը, միջոցներ են ապահովում գործուղումների, գիտաժողովների մասնակցության համար, ինչը թույլ է տալիս ներկայանալ միջազգային գիտական հանրությանը, ճանաչվել և ճանաչել մյուսներին, կապեր հաստատել, առավել ինտեգրվել համաշխարհային գիտությանը:
Ներկա պահին միջազգային համագործակցության ծրագրեր չունեն, սակայն հայտ են ներկայացրել ռուս-հայկական համատեղ ծրագրերի մրցույթին: Այնուամենայնիվ, համագործակցում են արտերկրյա տարբեր մասնագետների հետ` փոխլրացնելով միմյանց: Այդ համագործակցությունների մակարդակը բարձր է, սակայն ծավալը` միայն բավարար: Պետք է նշել, որ նմանատիպ համագործակցությունների համար հաճախ կարևոր է լինում համատեղ դրամաշնորհների առկայությունը, ինչը հող է հանդիսանում այդ շփումների համար:

-Վահրամ, Հայաստանի երիտասարդական հիմնադրամի և «Պահանջում ենք գիտության ֆինանսավորման ավելացում» ֆեյսբուքյան նախաձեռնության համատեղ իրականացրած «Հայկյան» մրցանակաբաշխության «Լավագույն երիտասարդական գիտական նվաճում» անվանակարգում Ձեր աշխատանքը լավագույն եռյակում էր: Դիմել եք նաև «Երիտասարդ գիտնականների աջակցության ծրագրի» մրցանակաբաշխությանը` քիմիայի ոլորտում Ջ. Չամիչյանի անվան մրցանակի համար: Ինչպե՞ս եք վերաբերվում այս և վերջերս նախաձեռնված մյուս մրցանակներին ու խրախուսական մրցանակաբաշխություններին:
-Մրցանակաբաշխությունների անցկացումը կատարված աշխատանքների գնահատումն է ինչ-որ սկզբունքներով, որի արդյունքում մրցանակի, ֆինանսական խրախուսման է արժանանում վերջնական աշխատանքը: Դա ինքնին, իհարկե, դրական երևույթ է և ինչ-որ չափով ոգևորող ազդեցություն ունի: Սակայն շատ ավելի կարևոր եմ համարում ոչ թե վերջնական կատարված աշխատանքի ֆինանսավորումը, այլ կատարվելիք աշխատանքի ֆինանսավորումը, որը կհանգեցնի ավելի մեծ արդյունքների ստացման:
-Այս տարի, «Հայկյան» մրցանակաբաշխության արդյունքներն ամփոփելիս, որպես հիմք ընդունվել է միջազգային գիտական շտեմարաններում ինդեքսավորվող ամսագրերում տպագրությունների քանակը, իսկ անցյալ տարի դիտարկվում էր հղումների թիվը: Ձեր կարծիքով, ո՞ր չափանիշն է ավելի լավ արտացոլում մրցանակի անվանակարգը։ «Լավագույն երիտասարդական գիտական նվաճում»: Ընդհանրապես, ի՞նչ կարծիքի եք, ի՞նչ չափանիշներով արժե անցկացնել այս մրցույթը հաջորդ տարիներին:
-Կարծում եմ, չկա բացարձակ մի չափանիշ, որը հաշվի առնելով` հնարավոր կլինի չսխալվել և լինել լրիվ օբյեկտիվ: Օրինակ, տպագրությունների քանակը հաշվի առնելն ունի հետևյալ թերությունը, որ տվյալ գիտնականը կարող է ունենալ քիչ թվով աշխատություններ, բայց այնպիսի աշխատանքներ, որոնք որակապես նոր խոսք են ասում և կարող են հեղափոխական լինել տվյալ ոլորտի հետագա զարգացման համար, ուստի ավելի կարևոր են, քան մեկ ուրիշի բազմաթիվ աշխատությունները, որոնք ինչ-որ իմաստով կրում են շարքային բնույթ: Հղումների թիվն էլ կախված է շատ գործոններից. կատարված աշխատանքի արժեքավոր լինելուց, թեմայի արդիականությունից, տվյալ ոլորտով զբաղվողների թվից, տպագրելուց հետո անցած ժամանակահատվածից և այլն ու կարող է փոխվել` կախված այս կամ այն կոնկրետ գործոնի դոմինանտությունից տվյալ ժամանակահատվածում:
-Որո՞նք են Հայաստանում գիտության թերֆինանսավորման պատճառներն ու խորքային արմատները։ Ի՞նչ պետք է անել:
-Պետության ներկայիս ղեկավարները ցանկացած ոլորտում, այդ թվում` գիտության մեջ, ուզում են տեսնել եկամտաբերություն, ինչը բազմիցս փաստել են իրենց ելույթներում: Նրանք ուզում են «կիրառական գիտություն», այլ ոչ թե «հիմնարար գիտություն»: Դա է հաստատում նաև 2010 թ. ԳՊԿ-ի անցկացրած կիրառական նախագծերի ֆինանսավորման մրցույթը: Սակայն այդպիսի դասակարգումը սխալ է, գիտությունը մնում է գիտություն, պարզապես այն կարող է ունենալ իր կիրառությունները, և պետք չէ մեկը գերագնահատել, քանի որ դրանք զուգահեռ են զարգանում: Իսկ ինչ վերաբերում է գիտությանը հատկացվող միջոցների զգալի ավելացմանը, պետք է կառավարությանը հանգամանորեն ներկայացնել ստեղծված իրավիճակը, առկա խնդիրները, ծառացած ռիսկերը, ինչը, կարծում եմ, արվում է: Կարող է ծայրահեղական թվալ, սակայն արդյունքի չհասնելու դեպքում կարելի է կազմակերպել գիտաշխատողների գործադուլ և խաղաղ ցույցեր:
-Որո՞նք են երիտասարդ գիտնականների առջև ծառացած հիմնական խնդիրները, ինչպե՞ս եք տեսնում դրանց լուծման ուղիները:
-Երիտասարդների մեջ, ովքեր ուզում են դառնալ գիտաշխատող, ցածր աշխատավարձի պատճառով ծագում է երկընտրանք. ընտրե՞լ գիտության ճանապարհը, թե՞ ոչ: Գիտաշխատող դարձածների մի մասն ընթացքում լքում է գիտության ոլորտը կամ, հաջողության դեպքում, գնում արտասահմանում աշխատելու, մեծ մասը համատեղում է այլ աշխատանքի հետ, և միայն աննշան մասն է, որ զբաղվում է սոսկ գիտությամբ: Անհրաժեշտ է, որ երիտասարդը չմտածի կենցաղային խնդիրների մասին և կարողանա իր ուժն ու եռանդը սևեռել գիտական գործի վրա: Աշխատանքի արդյունավետության համար անհրաժեշտ պայմաններից մեկը աշխատանքային պայմանների բարելավումն է, որը ենթադրում է ժամանակակից սարքավորումներով, ինչպես նաև անհրաժեշտ նյութերով ապահովում: Արդիական աշխատանք կատարելու համար էլ անհրաժեշտ է տեղյակ լինել տվյալ ոլորտում կատարված աշխատանքներին, որի համար օդի ու ջրի պես պետք է ստեղծել հնարավորություն` օգտվելու խոշորագույն գիտական գրադարաններից: Ինչպես տեսնում եք, այս բոլոր խնդիրները ֆինանսական են, և պետության աջակցությունը այս խնդիրների լուծման համար շատ կարևոր է: Անհրաժեշտ է էապես ավելացնել գիտության ֆինանսավորումը:
-Ինչպե՞ս եք վերաբերվում երիտասարդ գիտնականների կողմից իրենց խնդիրների բարձրաձայնմանը ֆեյսբուքում և այլ վիրտուալ կամ իրական հարթակներում: Արդյո՞ք երիտասարդ և ոչ երիտասարդ գիտնականի միակ գործը չպետք է լինի բացառապես գիտությամբ զբաղվելը:
-Ցանկացած ոլորտի աշխատող իրավունք ունի և պետք է կարողանա պաշտպանել իր շահերը, և առկա խնդիրների բարձրաձայնումը դրա դրսևորումներից մեկն է, ու այն ոչ թե վնասում է գիտությանը, այլ ուղղված է վերջինիս լավացմանը: Թե ինչքան է հաջողվում դա անել, արդեն այլ խնդիր է: Ինչ վերաբերում է գիտության կոմերցիալիզացիային, ես դրան վատ աչքով չեմ նայում և հարց եմ ուղղում ձեզ. «Եթե հնարավորություն կա, ինչո՞ւ չպետք է գիտնականը քաղի իր կատարածի պտուղները, այլ դա անի որևէ բիզնեսմեն»:
-Հայաստանո՞ւմ եք պատկերացնում Ձեր ապագան, թե՞ արտասահմանում:
-Կցանկանայի աշխատել իմ երկրում, հնարավորություն ունենալով աշխատել որոշ ժամանակ նաև արտասահմանում, բայց դրա համար պետք է էապես բարելավվեն այստեղ աշխատելու պայմանները:

Զրույցը` Մանե ՀԱԿՈԲՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3647

Մեկնաբանություններ