Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Եկեղեցին և խաղատունը շատ նման են իրար»

«Եկեղեցին և խաղատունը շատ նման են իրար»
17.05.2013 | 11:27

Հայաստանի ամենահարուստ օլիգարխներից մեկը՝ Գագիկ Ծառուկյանը, օրեր առաջ Աբովյան քաղաքում բացված եկեղեցու արարողության ժամանակ իրար գլխի էր հավաքել քաղաքական վերնախավին և հավատացյալ հանրությանը: Եկեղեցու բացման օրը տեղի ունեցավ նաև մեկ այլ արարողություն՝ հանգստի և ժամանցի «Փարավոն» համալիրի բացումը:
Եկեղեցու այսօրվա դերի, իշխանություն-եկեղեցի հարաբերություններին առնչվող մեր հարցերն ուղղեցինք թատերագետ, մշակութաբան ԱՐԱ ՆԵԴՈԼՅԱՆԻՆ:
-Պարոն Նեդոլյան, ինչպե՞ս եք բնութագրում այսօր իշխանություն-եկեղեցի, հասարակություն-եկեղեցի, իշխանություն-հասարակություն փոխհարաբերությունները Հայաստանում:
-Վերջերս մենք տեսնում ենք եկեղեցու դերի մեծացում կրթական համակարգում: Տեսնում ենք նաև եկեղեցու բացահայտ քաղաքական հավակնությունները, թեև իրենք դա հերքում են: Համամիտ եմ արվեստի քննադատ Նազարեթ Կարոյանի այն կարծիքին, որ եկեղեցին միակ հաստատությունն է, որը մեկտեղում է տարբեր ճամբարների բաժանված քաղաքական վերնախավին: Ինչո՞ւ է այդպես: Մենք, որպես հասարակություն, կրեցինք զգալի, թեև չէի ասի՝անդառնալի կորուստներ, ինչը հնարավորություն չի տալիս մեզ կյանքը կազմակերպել բանական հիմունքներով: Անկախ այն բանից, դա կոչվում է սահմանադրական հիմունքներ, թե երկրի արդիականացում, որոնք կոդեքսներ են: Դրանք, ըստ էության, հոմանիշներ են՝ կյանքը կազմակերպել բանական հիմունքներով: Երբ դա կյանքի չի կոչվում, լինում է հակառակը՝ կյանքը կազմակերպվում է ոչ բանական հիմունքներով: Ոչ բանական մոտեցումներով է կազմակերպված մեր իշխանությունը, որովհետև նա պատերազմող երկրի իշխանություն է և լավ գիտի խիզախության, կռվելու և հաղթելու գաղտնիքը: Ընդ որում, իշխանությունը հաղթանակ է տարել հասարակության նկատմամբ, որովհետև չի կարելի ասել, թե այսօրվա իշխանությունն այն մարդիկ են, որոնք հաղթել են պատերազմում: Պատերազմում Հայաստանը հաղթեց Ադրբեջանին, որովհետև 1988-ին Հայաստանի հասարակությունն ուներ արդիական, ազատական մոտեցումներ: Հիմա մենք ունենք իշխանական իռացիոնալիզմ, եկեղեցական իռացիոնալիզմ, որը փակում է մեր առջև սեփական պատմության գիտակցման հնարավորությունը՝ տեղը դնելով սրբազան պատմությունը, այսինքն՝ միֆ: Այդ դեպքում, երբ մարդը հիասթափվում է և տեսնում, որ ինքը չի կարող իր կյանքը տնօրինել բանական հիմունքներով, դառնում է ֆատալիստ և արձանագրում իր կապիտուլյացիան: Դրանով է պայմանավորված եկեղեցու շուրջ այդ ժամանակավոր համախմբումը:
-Ժամանակավո՞ր է այդ ամենը:
-Այո, ժամանակավոր է , որովհետև 88-ից սկսած մենք անընդհատ ձգտում ենք ստեղծել բանական հասարակություն: Ես, իհարկե, տեսնում եմ, որ այն մարդիկ, ովքեր ուզում են իրենց կյանքը նախագծել բանական հիմունքներով, արտագաղթում են, հասարակության հավաքական ուժը նվազում է: Սակայն հասարակություն, ոչ թե հոտ կառուցելու ձգտումը շարունակելու է մնալ:
-Դուք ասում եք, որ նկատելի է եկեղեցու դերի մեծացում: Մարտի 1-ից հետո եղան նոր ժամանակներում եկեղեցու դերի, առաքելության, հասարակության հետ հարաբերությունների դիսկուրս ծավալելու առանձին փորձեր, որոնք հետո մարեցին:
-Այդ գործողությունները գալիս էին նույն շարքից՝ կյանքը բանական հիմունքներով կառուցելու փորձերից: Այդ ժամանակաշրջանում առաջ եկավ նոր մտավորականություն, որը խնդիրները ձևակերպում, հարցերն առաջ էր քաշում՝ ելնելով բանական մոտեցումներից և իր կյանքը նույնականացրել էր քաղաքական նոր շարժման հետ: Հիմա, քանի որ կյանքը փոխելու ժամանակավոր փորձը չհաջողվեց,
մտավոր աշխատանքն էլ ինչ-որ տեղ անկում է ապրում: Հիմա քաղաքական գործունեությունից հետո առաջացել են ինչ-ինչ հիասթափություններ: Կար կյանքը կտրուկ փոխելու անհրաժեշտություն, սակայն ի հայտ եկան օբյեկտիվ դժվարություններ:
-Եկեղեցու և խաղատան միաժամանակյա բացումը վկայությունը չէ՞ այն բանի, թե ինչ վերաբերմունք է ցուցաբերում իշխող վերնախավը հասարակության նկատմամբ: Քաղաքական վերնախավը եկեղեցու բացման արարողությունից հետո մասնակցել է նաև ժամացային համալիրի բացմանը:
-Եկեղեցին և խաղատունը շատ նման են իրար: Գնում ես խաղատուն, դնում խաղադրույք և գուցե շահես երջանկություն: Գնում ես եկեղեցի, աղոթում և նույնպես շահում երջանկություն: Այսինքն, ոչ ռացիոնալ ձևով շահում ես երջանկություն: Եկեղեցու նկատմամբ վերաբերմունքը, տվյալ դեպքում, սնահավատությունն է:
-Համացանցում հայտնված լուսանկարները նաև ի ցույց դրեցին իշխող վերնախավի և հասարակության միջև խզվածությունը: Արդյոք սա չի՞ նշանակում, որ հասարակությունը մենակ է մնացել և տարանջատվել նաև այն քաղաքական ուժերից, որոնք մինչև վերջերս հասարակության կողքին էին:
-Սա երկկողմանի դժբախտություն է: Հասարակությունը չկարողացավ համախմբվել քաղաքական ուժերի շուրջ, կար տարակուսանք, թերահավատություն: Ինչ-որ ժամանակ ՀԱԿ-ը հասարակությանը համախմբող ուժ էր, և դա տեղի էր ունենում մինչև 2011-ը: Նույնն անում էր Րաֆֆի Հովհաննիսյանը, հայտարարելով, թե պետք է վայր դնել կուսակցական դրոշները, ինքը <ժառանգությունը> չէ, ամբողջ հասարակությունն է: Հետո, սակայն, տեղի ունեցավ խզում: Այսինքն, նրա մտքով անցավ, որ ինքը ներկայացնում է միայն իրեն: <Հայ ազգային կոնգրես> կուսակցություն ստեղծելու նպատակն այն էր, որ ներկայացնեն ոչ թե ամբողջ հասարակությանը, այլ՝ իրենց համայնքը, ընկերներին, համախոհներին: Թվում է, թե ամեն ինչ արված է ժողովրդավարական սկզբունքներով, ստեղծված է համախոհների կուսակցություն: Իրականում, սակայն, կա խզում: Մի կառույց, որը պետք է իր շուրջը համախմբեր հասարակությանը, դառնում է իր համախոհներին ներկայացնող օրգան: Րաֆֆին նույնպես չկարողացավ իրականացնել այդ համախմբող դերը, թեև բոլորին հրավիրում էր, որ գնան, իրենց տեսակետները ներկայացնեն: Փաստորեն, ինչ-որ ժամանակ հասարակությունն ու քաղաքական ուժերը կարող են համախմբվել, իսկ հետո տեղի է ունենում խզում: Հասարակությունը շատ ծանր է տանում այդ խզումը, և շատ երկար ժամանակ է պետք, որպեսզի կարողանա նոր բերք աճեցնել: Երբ քաղաքական ուժերն սկսում են իրագործել իրենց սեփական ռազմավարությունը, առաջանում է մրցակցություն, որի նպատակն է հասնել իշխանության: Այս դեպքում արդեն դրվում են ոչ թե համահասարակական, այլ տարբեր քաղաքական խմբերի հետ մրցակցելու խնդիրներ:


Թագուհի ՀԱԿՈԲՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2299

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ