Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ոչնչանում է պատմամշակութային միջավայրը, և երկիրը դառնում է դատարկ, զրկվում է իր պատմությունից»

«Ոչնչանում է պատմամշակութային  միջավայրը, և երկիրը դառնում է  դատարկ, զրկվում է իր պատմությունից»
23.07.2013 | 11:43

ՀՀ ԳԱԱ հնագիտության և ազգագրության ինստիտուտի, ինչպես նաև Բեռլինի Բաց համալսարանի հովանու ներքո Արսեն Բոբոխյանը, Ալեսանդրա Ջելիբերտը և Պավոլ Հնիլան սկսել են գիտական համագործակցություն, որի հիմնական նպատակն է հետազոտել վիշապաքարի երևույթը ժամանակակից հնագիտության մեթոդներով, ստուգել նախկին հետազոտողների տվյալները վիշապաքարերի տեղադրության վերաբերյալ, ճշտել տեղահանված վիշապաքարերի նախնական դիրքը, փորձել նոր վիշապաքարային միջավայրեր հայտնաբերելու հնարավորությունը: 2012-ի ամռանը տեղի է ունեցել առաջին ճանաչողական հետախուզությունը: Այս աշխատանքի արդյունքում արշավախումբը տեղեկություններ է հավաքել մոտ 90 վիշապաքարերի մասին, որոնցից 53-ը հաջողվել է տեղայնացնել և փաստագրել: Ընդ որում, ինչպես նշում է Արսեն Բոբոխյանը, դրանցից 16-ը նախկինում անհայտ են եղել: Մեր նախորդ համարներից մեկում անդրադարձել էինք վիշապակոթողների խնդրին: Գրող, անձավախույզ Վահան Տեր-Ղազարյանն իր մտահոգությունն էր հայտնում հնագույն կոթողների տեղահանման, պատմամշակութային միջավայրի դիտավորյալ ոչնչացման առիթով: Վիշապակոթողների վերադարձի հարցը օրերս շոշափվել է Հանրային խորհրդի փակ նիստում: Հուսանք, որ գործն ընթացք կստանա և կդրվի հանրային քննարկման:
Թեմայի շուրջ ներկայացնում ենք մեր զրույցը ԱՐՍԵՆ ԲՈԲՈԽՅԱՆԻ և ՎԱՀԱՆ ՏԵՐ-ՂԱԶԱՐՅԱՆԻ հետ:

-Ի՞նչ է վիշապաքարը, ինչո՞վ է բացառիկ, որտե՞ղ կարելի է հանդիպել:
Ա.Բ.- Վիշապաքարերը, ինչպես խաչքարերը, բնորոշ են միայն Հայկական լեռնաշխարհին, ի հայտ են գալիս հիմնականում շատ բարձր լեռնային գոտիներում (2500-3000 մ): Դրանք հնում սրբավայրեր են եղել, դրվել առանցքային վայրերում, մարմնավորել են համայնական հիշողության պահպանման ոլորտը: Թվագրության խնդիրը շատ բարդ է, կարելի է ասել, որ հաստատ բրոնզեդարյան երևույթ է, ամենահավանականը վերաբերում է Ք.ա. 2-րդ հազարամյակին: Ըստ ձևի ու պատկերագրության բաժանվում են երեք տիպի` ցլակերպ, ձկնակերպ և ձկնացլակերպ:
-Տեղահանման գործընթացը ինչո՞վ է բացատրվում:
Ա.Բ.- Երկու տեսակի վտանգներ են տեսանելի վիշապաքարերի համար` նրանց ավերումը նախնական միջավայրում և տեղափոխումը ստորին` դաշտավայրային շրջաններ: Վիշապաքարերի տեղափոխումը և վերաօգտագործումը սկսվել է դեռևս վաղ շրջանում: Այսպես, Գառնիի վիշապաքարը ուրարտական արքա Արգիշտի I-ի կողմից Ք.ա. 8-րդ դարում օգտագործվել է որպես արձանագրության հիմք: Տեղափոխման գործընթացն ավելի աշխուժացել է միջնադարում (Աղավնաձորի, Կարմրաշենի, Փոքր Գիլանլարի վիշապաքարերը, որոնք օգտագործվել են որպես խաչքար) և հատկապես 20-րդ դարի երկրորդ կեսին: Մասնավորապես, անցած 50 տարում բարձրադիր արոտավայրերից Երևան և Հայաստանի այլ ենթաշրջաններ են տեղափոխվել 18 վիշապաքար, այդ թվում` Արագածից, Գեղամա և Վարդենիսի լեռներից:
Բացի այդ, հաճախ ոչ պաշտոնական անհատների կողմից վիշապաքարերի վերատեղադրման ընթացքում ոչ արհեստավարժ մոտեցում է դրսևորվել: Այսպես, բետոնե հիմքի մեջ գլխիվայր են դրված Դաշտադեմի, Դավթաշենի, Հայսերի Օբայի, Արագածի ֆիզիկայի երկու (Նոր Ամբերդ և Ալիխանյանի անվան) ինստիտուտների բակում դրված վիշապաքարերը: Դրանցից վերջինը նույն գլխիվայր վիճակում ի հայտ է գալիս «Սասնա ծռեր» մուլտֆիլմում:
Այլ միջավայրերում, ինչպիսին է նորահայտ արագածյան Կարմիր սարը, որոշ վիշապաքարեր վերաօգտագործման նպատակով կոտրվել են տեղացի անասնապահների կամ այլ անձանց կողմից` դրանք տեղափոխել փորձելու ընթացքում: Գեղամա լեռների Վանքի լճի վիշապաքարերից մեկը, որը վերականգնեցվել է իր նախնական տեղից ոչ հեռու, կոտրվել է վերականգնեցման ընթացքում և ավելի ուշ սոսնձվել:
Ընդ որում, հիշյալ տեղափոխումներն իրականացվել են և անգիտակից (ժողովուրդը զուտ որպես էսթետիկական արժեք բերել դրել է ինչ-որ իրադարձության կապակցութամբ ինչ-որ տեղ, առանց հարցնելու որևէ մեկին, առանց գիտակցելու, որ պատմական արժեքի հետ գործ ունի) և գիտակցված (պետական հովանավորությամբ` որպես պատմական արժեք) ձևով:
Սակայն երկու պարագայում էլ, անկախ նպատակից, հուշարձանները և նրանց նախնական համատեքստը խախտվել են
Վ.Տ.-Ղ.- Ազգային արժեքների նկատմամբ վերաբերմունքի հարցն է տվյալ դեպքում: Նախ, ոչնչանում է պատմամշակութային միջավայրում գտնվելու հուշարձանի իրավունքը, երկրորդ, գիտության համար այն ամբողջ հենքը, որ պիտի գոյություն ունենա, որպեսզի մենք ուսումնասիրենք մեր պատմությունը, հնագիտությունը, ինքներս մեզ իմանալու, ապագայի համար և այլն, ոչնչացվում է: Այսինքն` ոչնչացվում է գիտության ապագան: Պատմամշակութային միջավայրից օտարվում է ճարտարապետական փոքր ֆորմայի հուշարձանը, խոշոր ֆորմայի հուշարձանները նույնպես քանդվում, ավերվում, անտերության են մատնվում, ոչնչանում է պատմամշակութային միջավայրը, և երկիրը դառնում է դատարկ, զրկվում է իր պատմությունից: Թե սա ինչքան ժամանակում կարվի, կավարտվի կամ կհասցվի կրիտիկական կետի, որից հետո փրկել այլևս հնարավոր չի լինի, ինձ հայտնի չէ, հայտնի է ծրագրողներին:
-Մեր նախորդ զրույցի ընթացքում դուք հուշարձանների տեղափոխման, օտարման գործընթացը խորհրդային շրջանին բնորոշ հատուկ քաղաքականության հետ էիք կապում: Խորհրդային ժամանակներն անցել են, մենք ապրում ենք այլ երկրում:
Վ.Տ.-Ղ.- Ինչպե՞ս կարելի է Խորհրդային Միությունը հակադրել այս ժամանակներին: Սա ուղղակի այն ժամանակների շարունակությունն է և ժառանգորդը: Կոմսոմոլական պետություն է: Բոլշևիկյան ժամանակաշրջանում (որում շարունակում ենք ապրել) հուշարձանները տեղափոխվում և տեղադրվում էին ամենաանհեթեթ վայրերում, զբոսայգիներում, հաճախ դառնալով աղբանոցի բաղկացուցիչ մաս` կտրուկ և վճռական կերպով խաթարելով ուսումնասիրվող պատմամշակութային միջավայրը: Երբ գիտության համար ոչինչ չի մնում կամ մնում է կիսատ, կիսատ գիտությունն արդեն իսկ հակագիտություն է:
Ա.Բ. - Վիշապաքարերը 4-5 հազար տարի եղել են իրենց սկզբնական տեղում` կրելով բարձր մակարդակի խորհրդանշական ծանրաբեռնվածություն: Դրանք քաղաք բերել և ցուցադրել մի միջավայրում, որը ոչ մի պատմական և զգացական արժեք չունի, նշանակում է արմատախիլ անել: Անհրաժեշտ է ստեղծել պահպանական միջավայրեր վիշապաքարերի օրրանում և դրանք դարձնել ազգային ուխտավայրեր ու պատմական հիշողության վերակենդանացման ոլորտներ:
-Ինչո՞ւ վիշապաքար, ինչո՞վ է պայմանավորված անվանումը:
Վ.Տ.-Ղ.- Ժողովուրդն է այդպես անվանում:
Ա.Բ.- Հավելեմ, որ վիշապաքարերը հայտնաբերվել են 19-20-րդ դդ. սահմանին և հետազոտվել տարբեր նշանավոր գիտնականների կողմից` Մառի, Սմիռնովի, Քալանթարի, Պիոտրովսկու, Ղափանցյանի: Առաջին հայտնաբերողը Ատրպետն է եղել:
-Վիշապաքարերի մասին հանրությունը համարյա տեղեկություն չունի, գուցե իրապես դրանք մոռացությունից փրկելու միակ տարբերակը քաղաքին մոտեցնե՞լն է: Զբոսաշրջիկներին, օրինակ, հետաքրքրո՞ւմ են վիշապակոթողները:
Վ.Տ.-Ղ. -Այո, հետաքրքրություն կա, բացի այդ, պարտադիր է իրենց տեղերը վերադարձնելը, քանի դեռ հնարավոր է, թող ցանկացողը գնա, տեսնի իր տեղում: Դա նույնն է, թե Վահանավանքը տեղափոխենք Երևան: Ցարական իշխանությունները ժամանակին ծրագիր էին մշակել Գառնիի ավերակները տեղափոխելու Թիֆլիս` Անդրկովկասի մայրաքաղաք, և այնտեղ վերականգնելու: Լավ է` չստացվեց, հիմա չէինք կարող ապացուցել, որ դա վրացական չէ: Այս անտերությունից, այս ստրկական բարոյականությունից այն կողմ մենք ազատ մարդկանց հասարակություն ոչ միայն չունենք, այլև չենք ուզում ստեղծել: Գոլ ճահճի մեջ նստածի հոգեվիճակ է:
-Արտասահմանցուն ինչքանո՞վ են հետաքրքիր հնագույն այդ կոթողները, որքան էլ դրանք բացառիկ են:
Ա.Բ.- Առաջին հերթին վիշապաքարը մե՛զ պետք է հետաքրքրի, մե՛ր ժողովուրդը պետք է հաղորդակցվի իր արմատներին` մինչև 3000 մ բարձրության վրա գտնվող խորհրդավոր մշակութայնացված միջավայրերում: Սակայն այն բարձրադիր վայրերում, ուր գտնվում են վիշապաքարերը, հնարավոր է զարգացնել նաև միջավայրային և մշակութային էքստրիմ զբոսաշրջություն:
-Ո՞ր կառույցն է պահպանում «վիշապներին», որ այսքան ցավալի է վիճակը:
Վ.Տ.-Ղ. - Պահպանվում է պատմության և մշակույթի հուշարձանների պահպանության վարչության կողմից, բայց հնարավորություն, միջոցներ չկան: Աշոտ Փիլիպոսյանի նման նվիրված մարդիկ կան այդ կառույցում, որ անում են հնարավոր ամեն բան, բայց ստիպված են «պատի» դեմ պայքարելու: Փաստորեն հայ մտավորականն իր հայրենիքում բողոքող կողմ է հանդես գալիս: Այսպիսի տարօրինակ խնդիրներ կան, անընդհատ հայ ժողովրդին կանգնեցնում են ինչ-որ ծանր փաստի առաջ: Միայն վիշապներին չի վերաբերում խնդիրը: 115 փոքր ֆորմայի հուշարձաններ պետք է տեղափոխեին Երևան, որովհետև «անտերուդուս ընկած են»: Նախ գործողությունները կատարվում են գաղտնի, չգիտեմ որտեղ ծրագրվում է, մեղքը գցվում է պատմության թանգարանի վրա, պատմության թանգարանն էլ հայտարարում է, որ միակողմանի որոշում է եղել: Երիտասարդությունը ոտքի է կանգնում, միտինգներ է անում: Բերում են 54-ը, հետո ճնմշման տակ դադարեցնում են գործընթացը, հայտարարում են` հայտնի չէ, թե երբ կվերադարձնեն իրենց տեղերը, բայց տեղերը, անշուշտ, կարող են մոռացվել, այլակերպվել, ոչնչացվել:
Վիշապաքարը հանելիս կողքին եղած դամբարաններն էլ են ոչնչացվում: Ինչպես որ, երբ մարդու երիկամը հանում ես, մյուսն էլ է հիվանդանում, ու կամաց-կամաց մարդը մեռնում է: Նույնը պատմամշակութային միջավայրն է, որ օրգանական ընդհանրություն ունի, բոլոր դետալները կարևոր են:
Թուրքն այդպես չի վարվել մեզ հետ: Ասես փորձարկեն. Խորհրդային Միության ժամանակ վիշապաքարերն էին բերում, հիմա գործընթացը շարունակվում է: Պատմությունը ոչնչացման ընթացքի մեջ է: Նոր-նոր վերջացել էր խոսակցությունը դետալների տեղափոխման, էլի ծածուկ կերպով կանգնեցնում են փաստի առաջ, որ Գառնու կամուրջը, այդ չքնաղ հուշարձանը ոչնչացվել է, այլակերպվել: Ինչպես Սամվել Կարապետյանն է ասում` Գառնու կամուրջը մենք կորցրինք Երևանի մերձակայքում, հենց քթի տակ: Փաստորեն, միջոցներ ունեն բեկորները տեղափոխելու Երևան, բայց փող չունեն վիշապաքարերը հետ տանելու:
Հարժիսի վիշապը ինչո՞ւ եք բերում մայրաքաղաք, երբ Սյունիքն այդքան հարուստ չէ, ինչքան Գեղամա լեռները: Ո՞վ գիտի` ինչ է Հարժիսը. դա քաղաք է, քարավանատուն, Քրդերի կամուրջն է, դա Դաղդղան բրոնզեդարյան քարայրն է, բացառիկ միջավայր, որ կարող է նաև տուրիստական շքեղ վայր դառնալ, 5 հազար տարվա դարաշրջանները շերտերով պարզ արտահայտված են և մնում են անաղարտ վիճակում: Հանկարծ պատմության թանգարանի արշավախումբը պոկում է տեղից ու բերում Երևան: Նույնը կատարվում է մարդկանց հետ, գյուղերից, մարզերից պոկում, բերում են Երևան, այստեղից էլ` աշխարհի բոլոր կողմերը: Այս ի՞նչ ծրագիր է:
-Դրսի՞ց, թե՞ ներսից է այս ծրագիրը:
Վ.Տ.-Ղ. - Ավաղ, ներսից է: Սա ինչի՞ է հանգեցնում. ներսում մենք մեզ համոզում ենք, թե դեմոկրատիայի կղզի ենք, աշխարհը մեզ շատ բարձր է գնահատում և այլն, ու այս ինքնախաբեության մեջ գոլ նստած ենք, մաքուր օդն ու սառը քամին չենք տեսնում:
ՈՒ եթե գիտեն, որ մենք ինքնասպան ազգ ենք, շատ հանգիստ կարող են Ռամիլ Սաֆարովին Հունգարիայից հանձնել Ադրբեջանին: Կարծում եմ, այս երկու երևույթները փոխկապակցված են:
-Հնարավո՞ր է, որ վիշապաքարերը այդպես էլ չվերադարձվեն իրենց նախնական վայրերը:
Վ.Տ.-Ղ.- Ներողություն, եթե հնարավոր է եղել Պետրոս Գետադարձի և Վեստ Սարգսի կողմից Անիի բանալիների հանձնումը բյուզանդացիներին, նույն մարդիկ չե՞ն, ամեն ինչ հնարավոր է:
-Հնարավո՞ր է գրավել աշխարհի ուշադրությունը մեր վիշապներով: Ի՞նչ արժեք ունեն դրանք ընդհանուր համաշխարհային պատմության համատեքստում:
Վ.Տ.-Ղ.- Հայ առասպելաբանության մեջ վիշապակոթողները հզորագույն մի շերտ են կազմում: «Վիշապ» բառը հայերենում արտահայտվում է նախապես «ձուկն» ձևով, եթե խոսքը ձկնավիշապների մասին է, որից ենթադրաբար ծագում են վիշապները, դրակոնները: Ն-ի առկայությունը միայն հայերենին է բնորոշ:
Այս երևույթը առասպելի տեսքով գնացել հասել է աթենական պաշտամունքներին: Այսպիսի խոշոր միջազգայնացվող թեմա է «վիշապը»: Բայց վիշապակոթողները, նրանց պատկերավորումներն այս ուղիղ ձևով առկա են միայն Հայաստանում` ձկան կերպարանքով և կապված են Անգեղյա Տորքի` փոքրասիական Տարկունայի հետ:
«Դրակոն» բառից ծագում է նույնիսկ տվյալ աստվածության սուրբ բույսը` թարխունը, որ աշխարհի բոլոր լեզուներով, նույնիսկ ճապոներենում, փոքր վիշապ է նշանակում: «Վիշապ» բառի շուրջը և լեզվաբանական, և հնագիտական, և առասպելաբանական նյութը շատ է, բայց հնագիտական կիզակետային նյութը այստեղ է: Եվ դրանց ոչնչացումը բնօրրանում, պայմանական այսպես ասենք` համարժեք է միջազգային հանցագործության:
Ա.Բ.- Կարելի է առաջարկել վիշապաքարերն ընդգրկել ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի համաշխարհային մշակութային ժառանգության ցանկում:
Կոմիտասի երաժշտության նման մի բան է վիշապաքարը. քչերին է հասու և իր բնույթով, ցավոք, հեռացած է արդի հայ հանրույթից: Պետք չէ դրանք արմատախիլ անել, բերել և դնել թանգարանում, կտրել օրրանից: Առանց այդ էլ մենք թանգարանային տեսակ ենք:
Վ.Տ.-Ղ. -Ի՞նչ ասել է` այս ժամանակներում փակ շենքի մեջ պատմության և հնագիտության թանգարան ունենալ: Այն պետք է տեղափոխվի քաղաքից դուրս, պետք է մի քանի հեկտար տարածություն զբաղեցնի, ամեն դարաշրջանը առանձին բաժիններով ներկայացվի, առնչվի բնական միջավայրի հետ, որ այցելուն մտնի, էքսկուրսիա կատարի, դուրս գա, ճանաչի Հայաստանը: Մեր թանգարանում դա հնարավոր չէ բացարձակապես: Սրանք կարևոր խնդիրներ են, ստրատեգիական խնդիրներ են հայ ազգի ինքնապահպանման, փրկության համար: Մինչդեռ տեղի է ունենում բացարձակ հակառակ պրոցեսը` ոչնչացում, տեղահանում, կուտակում պահեստում: Թանգարանի շենքը ես համարում եմ ընդամենը պահեստ, ընդ որում` վատ պահեստ: Այս շենքը կարող է լինել միայն լավ պատկերասրահ:


Զրույցը`
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 6773

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ