Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Վեհափառ, կյանքը մեկ անգամ է տրվում մարդուն

Վեհափառ, կյանքը մեկ  անգամ է տրվում մարդուն
06.09.2013 | 12:18

Վերջին շաբաթներին ով ունակ էր գրիչ վերցնելու, արեց իր գործը` վեհափառին քննադատելու: Ես էլ եմ քննադատել, բայց նպատակս ամենևին էլ ոչ Հայ առաքելական եկեղեցին փնովելն էր, ոչ էլ կաթողիկոսին որպես անհատի, հոգևոր առաջնորդի բարոյապես ոչնչացնելը: Ասելիքս այն է, որ ցանկացած մարդ, անհատ մահկանացու է և զերծ չէ թերություններից:

Այդ թերություններից զերծ չլինելու մասին է ասել հանճարեղ Նարեկացին դեռևս X դարում` «Հոգիս էությամբ մեղք է մակարդված»: Երնեկ մեր օրերում բոլոր բարձրաստիճան պաշտոնյաները, այդ թվում և հարգարժան մեր կաթողիկոսը, ունենային իրենց մեջ նարեկյան որոշակի պաշար: Գուցե այդ դեպքում խոշոր անհատի թերություններն այդպես չթմբկահարվեն, ասված խոսքերը որպես սուր չուղղվեն դեպի նա, ինչը վերջին հաշվով ոչ միայն օգուտ չի բերում Հայ առաքելական եկեղեցուն, այլև հայ ժողովրդին: Ասել եմ, որ Վազգեն Ա-ն, որպես անհատ, իր հետքը թողել է մեր հոգևոր սրտերում, անձամբ նաև իմ, երբ մեկ անգամ լսեցի նրա խոստովանական բառերը. «Իմ ամենամեծ թերությունն այն է, որ չեմ դաստիարակել և ինձնից հետո չեմ թողնելու հոգևոր դաս»: Վազգեն Ա-ից հետո Գարեգին Ա-ն ոչ միայն որևէ քայլ չձեռնարկեց այդ ուղղությամբ, այլև իրենից հետո ընդհանրապես որևէ հետք չթողեց Հայ առաքելական եկեղեցու (նկատի ունեմ եկեղեցու պատմությունը Էջմիածին կենտրոնով) պատմության մեջ: Կառավարման կարճատեսությունը ոչինչ չի նշանակում: Արթուր Մկրտչյանն ընդամենը մի քանի ամիս կառավարեց ԼՂՀ-ն, այն էլ շատ բարդ ժամանակներում, բայց թողեց իր ձեռագիրը: ՈՒրեմն Վազգեն կաթողիկոսից հետո Հայ առաքելական եկեղեցիներում չկար այն հոգևոր դասը, որը պիտի իր հետևից տաներ հավատացյալ ժողովրդին, այն ցուրտ ու խավար տարիներին հույսի կրակ վառեր նրա մեջ և ոչ թե հարմարվեր տիրող կառավարողներին և բութ անտարբերությամբ նայեր կեղեքվող զանգվածներին կամ էլ մասնակիցը դառնար այլանդակ սեփականաշնորհմանը: Երբ դեռ նոր էր քանդվել երկիրը, և սկսվել էր այլանդակությունների շղթան, Էջմիածնում մի հոգևորականի հետ ունեցած զրույցում ասացի, թե ես քո հետևից չեմ գա և չեմ լսի քո աղոթքները, եթե դու ինձ անմիտ, ոչ բանական հնազանդության կոչ ես անում և լռում ես, տեսնելով մեր օրերի կեղեքիչներին: Եվ մենք բաժանվեցինք: Հայտնի խոսքը, թե կադրերն են որոշում ամեն ինչ, ցավոք, 90-ականներից առայսօր չկա Հայ առաքելական եկեղեցում: Եվ միայն ու միայն այդ հավատացյալ կադրերի բացակայությամբ կարելի է բացատրել այդքան աղանդավորների քանակը մեր երկրում: Բնականաբար, գերեզմանոցում ալելուա-ալելուա ասած հոգևորականը չի արժանանում հուղարկավորողների հարգանքին, երբ թաղումից հետո թարմ գերեզմանին արխալուղն է փռում հանգանակության համար:
Ներկա հարգարժան կաթողիկոսը ձեռնադրվեց ոչ պակաս բարդ օրերում: Նույն օրը գլխատվեց հայ Ազգային ժողովը, և երկիրը նոր ցնցում ապրեց: Կասեմ, որ ամենևին էլ հեշտ չէր նման բարդ ժամանակում կաթողիկոս ընտրվելը: Կադրերի խիստ պակաս, քայքայված երկիր, համաժողովրդական հույսի, հավատի պակաս: Կարո՞ղ էր նման պայմաններում Գարեգին II-ն ասել իր վճռորոշ խոսքը։ Եվ այո, և ոչ: Այո, բայց թե ինչ կլիներ այո-ից հետո, դժվար է ասել: Չմոռանամ հիշեցնել, թե քանի-քանի հայ կաթողիկոսներ են սպանվել և ոչ միայն խորհրդային տարիներին: Ասված այո-ով կարծեմ տվեցի նաև ոչ-ի պատասխանը: Վերլուծելով անցած տարիներին կարգազանց եղած հոգևորականների կենսագրությունները, կարելի է ասել, որ դրան նրանք արժանի են եղել: Բայց արդյո՞ք ժողովրդական լայն զանգվածները կարող են իմանալ, թե ով էր Տիրան եպիսկոպոսը։ Բնավ: Եվ այն տպավորությունն է ստեղծվում, թե Գարեգին կաթողիկոսն ում ուզում, կարգազանց է անում: Այստեղ օրինական հարց է ծագում` չկա՞ արդյոք եկեղեցական բարձրագույն մարմին, հոգևոր խորհուրդ, որտեղ կարելի է քննարկել եկեղեցու համար հույժ կարևոր հարցերը և ոչ թե նամակով դիմել կաթողիկոսին, որին մինչև հասնելը բովանդակությունը ինտերնետով հասանելի է լինում բոլորին: Նման պարագայում այլ բան չես կարող մտածել, որ առաքելական եկեղեցու թեմերի առաջնորդները հետապնդում են մեկ նպատակ` ես եմ, իմ կալվածքը և ոչ մեկին չեմ ուզում ենթարկվել: Հարց է ծագում, թե Նուրհան Մանուկյանը չէ՞ր կարող արդյոք իր ասելիքը քննարկման հարց դարձնել Էջմիածնի հոգևոր բարձրագույն մարմնում: Կարող էր, բայց երևի չհասներ հաջողության: Պատճառը իրենք պետք է փնտրեն իրենց մեջ: Նույնը Ֆրանսիայի թեմի առաջնորդի մասին կարելի է ասել: Պատկերացնում եմ, թե ինչպիսին կլինի Գարեգին II-ի դեմ կազմակերպվող արշավը, եթե հանկարծ նա կարգազանց անի Արարատյան թեմի առաջնորդ Կճոյանին: Ամենևին էլ գաղտնիք չէ, թե վերջինիս թիկունքին ինչ ուժեր են կանգնած: Այսօր գաղտնիք չէ, որ աշխարհում սեռական ոչ տրադիցիոն կողմնորոշում ունեցողներն ավելի հզոր են, քան տրադիցիոն կողմնորոշում ունեցող տղամարդիկ: Կաթոլիկ եկեղեցին տարեկան միլիարդավոր դոլար տուգանքներ է վճարում իր գեյ և պեդոֆիլ հոգևորականների համար: Ի՞նչ իմանաս, դրանցից հայ եկեղեցում կա՞ն, թե՞ ոչ, մինչդեռ խոսակցությունները հօգուտ փոքրամասնության են: Մեկը չկա Կճոյանին հարցնի. «Երբ ժողովուրդը սոված է, դու, Աստծո ծառա (իրականում Աստծուն ուրացած), ի՞նչ միջոցներով ես գնել այդ թանկարժեք մեքենան: Եթե նույնիսկ նվեր է, ապա բարի եղիր վաճառել և փողը հատկացնել արյան լեյկոզով կամ այլ հիվանդություններով տառապող երեխաների բուժմանը»: Կամ նույն Կճոյանին թող թույլ տրվի հարցնել. «Քանի՞ անգամ ես հանդիպել քո հոտի հավատացյալների հետ, թե՞ միայն մի բարձրաստիճան պաշտոնյայի հարազատի հոգեհանգստի արարողությանը մասնակցելը համարում ես հանդիպում հոտի հետ»: ՈՒզում եմ հավատալ, որ Գարեգին II-ը պետք է մաքրի եկեղեցին Աստծուն չծառայողներից և վերականգնի դարերով ստեղծված ամրակուռ այն կառույցը, որ գործել է Հայ առաքելական եկեղեցում:
Այսօր սրբազան հայրը մեծ ավանդ ունի նաև եկեղեցական շինարարության մեջ: Այն հզոր շինարարությունը, որ ընթանում է ոչ միայն Հայաստանում, նրա տքնաջան աշխատանքի արդյունքն է նաև: Ոմանք տեղին հարցնում են` արժե՞ արդյոք նոր եկեղեցիներ կառուցել, երբ արվեստի գործ շատ եկեղեցիներ քանդվում են: Այդ հարցի լուծումը միայն վեհափառից չի կախված: Այսօրվա մեծահարուստն իր անունը ցանկանում է ինչ-որ կերպ հիշատակելի դարձնել նորի կառուցմամբ, քան հնի վերականգնմամբ:
Այսօր եկեղեցու առաջ բարդ և միաժամանակ էական հարցեր են դրված, որոնք լուծման կարիք ունեն: Միևնույն է, այսօր և մինչև մահը Գարեգին II-ը մեր կաթողիկոսն է, մենք պետք է և՛ ապավինենք, և՛ սատարենք նրան, միևնույն ժամանակ ասելով` վեհափա՛ռ, Դուք պետք է միավորեք Հայ առաքելական եկեղեցու բոլոր թեմերը և դառնաք համայն հայության կաթողիկոսը, Դուք պարտավոր եք ծառայել համայն հայությանը: Ժողովուրդը մեկ երազանք ունի. տեսնել Հայ առաքելական եկեղեցին միասնական և ուժեղ, տեսնել Հայ առաքելական եկեղեցում շատ ղևոնդերեցներ, շատ պարգևսրբազաններ:
Միևնույն է, վեհափա՛ռ, կյանքը մեկ անգամ է տրվում մարդուն և ամեն մեկին չի տրված կերտել պատմություն: Կերտե՛ք մեր օրերի Ձեր պատմությունը: Աստված Ձեզ պահապան:


Սոկրատ ՀՈՎՍԵՓՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2411

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ