Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ալբերտ Շվեյցեր. Լավ տեմպերացված ստեղնագործիքը Հարավային խաչի ներքո

Ալբերտ Շվեյցեր. Լավ տեմպերացված ստեղնագործիքը Հարավային խաչի ներքո
24.12.2013 | 02:15

Ռուբեն ԱՆԳԱԼԱԴՅԱՆ


1. Իմ պատկերացումները մահվան մասին ծայրահեղորեն միանման են մանկության և ծերության շրջանում: Դա մատնանշում է այն, որ երևակայության տարածքն անսասան է, և տասնամյակների փորձառությունը, վերջին հաշվով, որևէ դեր չի խաղում:
Ծերությունս անցել է և, հնարավոր է, կանցնի այստեղ` աֆրիկյան ջունգլիներում` դժբախտ ու երջանիկ երեխաների հոգսերի մեջ: Եվրոպայում ավարտվել է համաշխարհային պատերազմը, Արևելքում, սակայն դրա օջախը դեռ մխում է: Մի քանի օր առաջ Խաղաղ օվկիանոսի վրայով թռչում էր ռազմական ինքնաթիռը, որը տանում էր հեղինակների կողմից «Մանկիկ» անվանակոչված ատոմային ռումբը: «Մանկիկը» պիտի պայթեցնեին ճապոնական բազմահազարանոց Հիրոսիմա քաղաքում: Համաչափորեն գվվում էին ինքնաթիռի շարժիչները` տանելով մահացու բեռը մահացու վտանգի մասին որևէ կասկած չունեցող խաղաղ բնակչության համար: Միևնույն ժամանակ ամերիկյան օդաչուների ականջակալներում, որպես ազդակոչ, ծորում էր ֆրանսիացի կոմպոզիտոր Մորիս Ռավելի «Բոլերոյի» տագնապալի և սևեռուն երաժշտությունը: Սրտխփոցի նման ծորում էր այդ համառ երաժշտությունը` նկարելով դժոխքի պարունակները, երկատելով անցյալի և ապագայի միջև եղած տարածությունը, մարդկանց հոգիներում ընդմիշտ թողնելով չհարթվող սպի… Ի՞նչ էին մտածում օդաչուները:
2. Երկրորդ համաշխարհային պատերազմն ավարտվել էր, և անհայտ քիմիական ռեակցիայի նման աշխարհը փոխում էր սահմաններն ու ուժային գոտիները: Դա պատերազմի հանրագումարն էր, և ինչպես յուրաքանչյուր հանրագումար` այն սկսել էր ձեռք բերել նոր, գաղտնի, նախորդից ավելի սարսափելի պատերազմի հատկանիշներ:
3. Մարդկության մեջ կեղծավորությունն ու թուլամտությունը բավարար են ցանկացած ապագայի համար:
4. Մարդկության պատմության ընթացքում եղել են ամեն տեսակի ժամանակներ. դրանք կարելի է բնութագրել մեկ բառով, ասենք` հեղափոխական, պահպանողական, ռեալիստական, միստիկական, հպարտ, մեղմաբարո, խաղաղ, ճգնաժամային, անգամ` լուսավոր, երբեմն և` բարի:
5. Մեծամտությունը, սկզբունքայնությունը կամ անգամ հպարտությունը կարող են խոչընդոտել մտքի օբյեկտիվ վերլուծությանը` դարձնելով այն ուղղագիծ, հնարավոր է անգամ` ակնհայտորեն հիմար:
6. Նույն այդ ժամանակ Ամերիկայում Արշիլ Գորկուն տանջում էին ոչ միայն տասնմեկ տարեկան հասակում իր ապրած թուրքական կոտորածի մղձավանջները, այլև Նյու Յորքի ինտելեկտուալ, գեղարվեստական բոհեմում իր ազգային արժանապատվության չհասկացվածությունը. և հատկապես դա էր առավել տանջում նրան, առավել, քան ֆիզիկական ցավերը: Նրա արվեստը թափ էր հավաքում և Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի ավարտին հասել էր գագաթնակետին:
7. Փարիզը, ջանալով որսալ պատմության եզրաթելերը և հասարակության էության ու փոխակերպումի մարդկային ընկալման իմաստը, հետզհետե վերածվում էր աբսուրդի համաշխարհային թատրոնի հարթակի: Ո՞Ւր է Գոդոն, և ովքե՞ր են ռնգեղջյուրները: Ո՞վ է պինգ-պոնգ խաղում: Եվ ո՞ւր է այն բեմը, որի վրա կարելի է ինչ-որ բան խաղալ: Դաժանության թատրոնը համաշխարհային պատերազմից, ինչպես և աբսուրդի թատրոնից տեղափոխվել էր մարդկային հոգիների մեջ:
8. Կոմունիստական քարոզչության կեղծիքը մերկացվեց Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի ավարտին: Եվ ԽՍՀՄ-ի զինվորները, որ հաղթել էին պատերազմում, ուրախ էին վերադառնում ոչ միայն ողջ մնացած լինելու, այլև այն պատճառով, որ հույս ունեին` հիմա կապրենք նորմալ մարդկանց նման: Ինչպես այդ եվրոպական բանվորները: Այո՛, պարտվածների կենցաղային մշակույթը առավել հզոր էր կոմիսարների քարոզչության դատարկ լոզունգներից: Զինվորների և սպաների գերակշիռ մեծամասնությունը տուն էր վերադառնում դատարկաձեռն, բայց փոփոխությունների թաքուն հույսով… Այնինչ զինվորները վերադառնում էին իրենց ռմբահարված և չքավոր օջախները, որտեղ ամենուր նրանց սպասում էր պաթոլոգիկ Ստալինը:
9. Երկու համաշխարհային պատերազմներից հետո մարդկությունը, ունենալով Ազգերի լիգայի փորձը, ձգտում էր կրկին կազմակերպվել, ստեղծել համաշխարհային կառավարություն հիշեցնող ինչ-որ բան, որում ժողովուրդներն ու երկրները կկարողանան լուծել իրենց միջպետական և ազգամիջյան տարատեսակ վեճերը: 20-րդ դարում մարդկությունն սկսեց հստակ գիտակցել, որ պատերազմի ճանապարհը փակուղի է. միայն բանակցությունները պիտի լինեն այդ վիճելի իրադրությունները հարթելու բանաձև: Իսկ ինձ միշտ հոգեմոտ է եղել խոհուն, արդարացի, փոխշահավետ համագործակցության իրավիճակը:
10. Լավագույն գլուխները մտածում էին միջազգային իրավունքի արդարացիության և գերակայության մասին` հիմնված հենց այդ խնդիրների արդարացի և տևական ըմբռնումի վրա: Անհրաժեշտ էր ունենալ միջազգային իրավաբանների համապատասխան կորպուս` խոշոր անհատականության մասշտաբով: Իսկ նրանց հեշտ չէ երևան հանել միջակությունների հսկա ծովում: Միջակները համաշխարհային ընկերակցության անունից ասված ընդհանուր նախադասություններով կարող են տրորել ցանկացած պետության (եթե այն կայսրություն չէ) շահերը: Եվ այդ ժամանակ նրանք կվարկաբեկեն հենց նույն միջազգային իրավունքը, հենց նույն համագործակցության ինստիտուտը, և շատ ու շատ տասնամյակներով, գուցեև հարյուրամյակներով հետ կշպրտեն երկրների ու ժողովուրդների անհավատությունը և հենց համաշխարհային համագործակցության գաղափարը, հենց ցանկությունը… Բայց կարող է լինել և այնպես, որ անտարբերությունը դառնա այդ միջազգային համագործակցության մի մասը… Եվ այդ դեպքում այն կլինի մարդկության ամենաահավոր մեղքը:
Ես ցանկանում եմ հավատալ ավելի լավ մարդկությանը, թեև որոշ կասկածներ մնում են իմ մեջ:
11. Եվ ամեն դեպքում, ի՞նչը կարող եմ կոչել ԿՅԱՆՔ` որպես իրականություն, որը ես պատկերացնում եմ իմ գիտելիքների և մարդկային փորձի սահմաններում: Բազմիցս պնդել եմ, որ մարդն ընդամենը կիսով չափ է տեղավորված սեփական մարմնում, մյուս կեսն ապրում է նրանից դուրս, և այնպես, ինչպես մարմինը կազմում է ինչ-որ համակարգ: Բոլոր մարդիկ կապված են միմյանց հետ, այդ թվում և` նրանք, ովքեր հեռացել են մեզնից. մեր անցյալը մեզ հետ և մեր մեջ է, մեր գիտակցության, երևակայության, հոգեբանության, երազների, էներգետիկ ամբողջականության… ԿՅԱՆՔԻ համակարգն ինքն է վերարտադրում այս կամ այն անհատի տեղը այս կամ այն կարևոր կամ ոչ այնքան կարևոր հատվածում (հանգույցում, բջջում): Ցեղի, հասարակության, ժողովրդի կամ մարդկության մարմնում մեր տեղը կախված է էներգետիկ պոտենցիալից, մեր ֆիզիկական, հոգեկան և ինտելեկտուալ էներգիայից և հանգույցի այն առանձնահատկություններից, որոնք ազատ են մնում տվյալ ծննդյան պահին: Մենք բոլորս պատկանում ենք ԿՅԱՆՔԻՆ, որը, դասդասելով մեզ, տեղավորում է իր համակարգում, որը կարող է ընդունել այս կամ այն ձևը: Դասդասում է` ըստ էներգիայի որակի և քանակի, որը մենք կրում ենք ծննդյան պահից: Մենք ընկնում ենք այն բջիջ-հանգույցի մեջ, որը պահանջում է հատկապես էներգիայի նման քանակ և որակ, եթե կուզեք` համապատասխան բովանդակությամբ: Այստեղից էլ մեր ձգտումն է` ստեղծել համակարգեր և դրանցով կառավարել մեզ ու աշխարհը: Հնարավոր է` մեր երևակայության, ինտելեկտի, գիտակցության մեջ կան ինչ-ինչ մազանոթներ, որոնք համակարգի հետ կապված են առավել սերտ կապերով: Սա նաև մեր մարմնին է վերաբերում:
12. Ես աֆրիկյան ջունգլիներում մտածում եմ հենց մարդկային կյանքի արդարացիության մասին, մարդու` որպես բավականաչափ բանական եզակի գոյության, թեկուզ այդ գոյության բոլոր հայտանիշերը գնում են դեպի անգիտակցականը. այդպես ծառարմատներն են երաշտի ժամանակ սնում սաղարթը, ճյուղերն ու տերևները, իսկ անձրևի ժամանակ տերևները, արմատները և ճյուղերը միասին սնում են ծառը: Տեղատարափն այստեղ կամ ձյունը հյուսիսում տարբեր կերպ են անհանգստացնում ծառի էությունը` տալով հնարավորություն հաջորդ գարնան համար: Բանաստեղծն ասել է` միայն գժվելով է գարնանը ծառը բողբոջում… Սա նույն այդ կյանքի անհանգստությունն է, բայց այլ հաջորդականությամբ: Մարդկային կյանքում կան և այլ բաղադրիչներ` բարոյականությունն ու բարոյախոսությունը. դրանք ստեղծել են կարևոր պայմաններ ցեղի շարունակության համար, հետևաբար` ոչ միայն գոյատևումի, այլև զարգացման: Հենց դրա համար էլ գոյություն ունի բարոյականությունը… Հատկապես այդ տարածությունն է զարկերակվում` հանգիստ չտալով մտքի հետաքրքրասիրությանը, կամքի ուժին, այդ տարածության նորմերից դուրս պրծնել փորձող մտքերի նպատակասլացությանը. այսինքն` չլինել պարզապես կենդանի: Մարդու կյանքը միանգամայն տարբեր է կենդանու կյանքից: Նա կարողանում է տեսնել իրեն կողքից, նա ունի բարոյականություն և բարոյախոսություն. տարբեր դարերում դրանք տարբեր բաղադրիչներ են ունեցել: Բայց դրանց հիմքը միշտ մեկն է եղել:
13. Այս` 1948 թվականին, ես որոշ ժամանակով կլքեմ Լամբարենեն, որպեսզի վերադառնամ Եվրոպա, իսկ հետո մեկնեմ ԱՄՆ: Ես կրկին կվերադառնամ այստեղ, որպեսզի մնամ մինչև կյանքիս վերջին օրերը…
14. Հետպատերազմյան այս ժամանակներում մարդկությունն առավել համառ է, քան անցյալում: Սկսել է ինքնակազմակերպվել` իր միջավայրից առանձնացնելով մասշտաբային մարդկանց: Բացվում են միջազգային խոշորագույն կազմակերպություններ` ՄԱԿ, ՅՈՒՆԵՍԿՕ, ՄԲՖ (Միջազգային բարեգործական ֆոնդ)… Դրանք ստեղծվել են (և դեռ էլի կստեղծվեն)` ստեղծելու համար պատասխանատվությունը յուրաքանչյուր երկրի ու ժողովրդի, յուրաքանչյուր մարդու` պատմության, հենց կյանքի հանդեպ: Եվրոպան Նյուրնբերգյան դատավարությունից հետո բոլորովին այլ է. ի դեպ, արդեն ամբողջ թափով գործում է Միջազգային դատարանը: Այդ օրգանը կարևոր է իբրև հավաքական բարոյական բաղկացուցիչ` մարդկության հավաքական կամքի համար:
15. Մենք ապրում ենք այնպիսի ժամանակներ, երբ ամենահետաքրքիր մարդ է դառնում հոգեգարը, պաթոլոգիկը, ծանր (գերադասելի է` անբուժելի) հիվանդը, մարդը` իբրև թե ազատագրված իրականությունից, մարդը, որի մտքի ու արարքների ազատությունն իսկական է, մարդը, որ արդեն վերամարմնավորվել է մեկ այլ մարդու մեջ… Բայց արդյո՞ք այդպես է, և եթե դա ճիշտ է, ինչքա՞ն երկար մենք` մարդիկս, պիտի գտնվենք այս վիճակում: Եվ ի՞նչ է ցույց տալիս մեզ մերօրյա ժամանակը: Հնարավոր է` 20-րդ դարի մարդու ամենախոցելի գործիքը նրա երևակայության բարդագույն մեխանիզմն է: Երևակայությունը, մի կողմից, կառուցում է իրականությունը` ըստ փաստերի, ինտելեկտի, կենսափորձի, մյուս կողմից` ինքն է ստեղծում ինչ-որ իրականություն` գրական կամ գիտական աշխատության, արվեստի տարատեսակ ձևերի և ժանրերի տեսքով: Վերամարմնավորումը մարդկային գոյության կարևորագույն մասն է. երկրագնդի վրա ոչ մի կենդանի ընդունակ չէ վերամարմնավորվելու, ստեղծելու, օրինակ, թատրոնին կամ ինքնանկարին նման որևէ բան: Մարդն ունի այդ պահանջը` լինել ուրիշ, մտնել այլ հոգևոր-իմաստային համակարգ և դառնալ, օրինակ, թռչուն, ձուկ, ուրիշ մարդ… Հասկանալ ուրիշ գոյությունը հասկանալու օտարի ջանքի մեխանիզմը` իբրև սեփական ուժն ու թուլությունը ճանաչելու օրինակ: 20-րդ դարի մարդու երևակայությունը բորբոքված է, քանզի նա ստիպված է որոնել բարոյականության և իրականության սեփական կոորդինատները հենց կյանքի ճանաչման ուղղորդիչների բոլոր կարևորագույն բաղադրիչների լիակատար անկման փուլում: Աշխարհն առաջ էր մղել ազատությունը` որպես հարաբերությունների համակարգի համար հիմնական և ամենակարևոր հարուցիչ կամ, ավելի ճիշտ, որպես տարածություն, որում պիտի լինի ընտրության ազատություն: Մի խոսքով, ինչպես ասել էր մեկ այլ բանաստեղծ, կործանվելով` ստեղծվում եմ: Եվ դա, հնարավոր է, ճիշտ է: Ազատությունն ամենաթողություն չէ, երբ աշխատասերն ու ծույլը, դաստիարակվածն ու անդաստիարակը, խելացին ու պակաս ընդունակն ունեն ընտրության հավասար հնարավորություններ հասարակության ներսում, բայց և միաժամանակ ունեն տարբեր ազդեցություն այն հասարակության վրա, որը պատասխանատու է յուրաքանչյուրի, ինքն իր, կյանքի համար: Փոխվել է ամեն բան. բարու և չարի սահմանը, դրանց փոխհարաբերությունը, գեղեցիկի պատկերը, արվեստը` որպես այդպիսին. և ժամանակակից արվեստը չի ցանկանում տեսնել նախորդ դարերի աստվածայնությունն ու վիրտուոզ վարպետությունը:
16. Մալարմեն ճչում է 19-րդ դարից. «…չկա ոչ մի Ներկա…»: Արժանահավատ է միայն արվեստը` մեծ վերապահումներով: Իրականությունը խույս է տալիս, ինչպես երազ, որի իշխանությունը տևում է մինչև առավոտյան արթնացումը:
17. Եվ եթե հաշվի նստենք Մալարմեի` «չկա ոչ մի Ներկա» խոսքի հետ, այդ դեպքում կմնան միայն անցյալն ու ապագան` երևակայության տարածության երկու սուբյեկտները: Երկու մտացածին պատմություններ…
18. Արվեստն այսօր գնահատում և ուղղորդում է մարքեթինգը` իբրև սառը վիշապ, որը փորձում է հասկանալ, թե ինչը կարող է անհրաժեշտ լինել արվեստի սիրահարների կիսագրագետ ամբոխին, որը, փողը ձեռքում տրորելով, տռփանքով նայում է նկարչի ապրանքին` որպես կապիտալի կարևոր ներդրումի: Եվ ինչպե՞ս մենք կորոշենք ներշնչանքի էսթետիկայի և իսկության արժեքը (ոչ` գինը), երբ արվեստանոցներում, ավելի ճիշտ` նկարիչների օֆիսներում, հայտնվում են այսօրինակ կարգախոսներ. «Իսկական նկարիչը չպետք է ստեղծի նկարներ»: Այդ դեպքում, բարի եղեք ասել, թե ի՞նչ պիտի անի նա: Եվ այստեղ ես դիմում եմ երաժշտությանը` որպես ամենամերձավոր տարերքի` ծովից ու տիեզերքից հետո…
19. Ծովի և երաժշտության` տեսողական և ձայնային ներդաշնակությունների մասին կասեմ հետևյալը. «Ամենայն տեսանելին և անտեսանելին, ուսումնասիրվածն ու չուսումնասիրվածը կարելի է վերագրել քաոսին մինչև այն պահը, քանի դեռ մարդու գլխում չի հայտնվի ինչ-որ միտք (առաջին անգամ կամ կրկին): Երաժշտության ծնունդը մարդուն պատասխանատու է դարձնում հենց կյանքի և մասնավորապես` բարոյականության հանդեպ»:
20. Մարդը կազմված է «աստղերի հիշողությունից», նրա գիտակցությունը միայն կիսով չափ է կառավարելի, երկրորդ կեսը այն կապերն են, այն տեղը, որոնցում նա գտնվում է իր ծննդից սկսած: Այդ կերպ նրան բաժին ընկած էներգիան իր կողմից միայն կիսով չափ է կարգավորելի, իսկ երկրորդ կեսը կարգավորվում է հենց համակարգի կողից, այն տեղի և այն պարտավորությունների, որոնք դրված են մարդու վրա` ի սկզբանե: Սոցիալական կյանքը կարող է արդարացի չլինել մարդու ընտրության և գնահատանքի հարցում, բայց նա կատարում է այն ֆունկցիաները, որոնք ստացել է ի սկզբանե: Եթե մարդը տիրապետում է փոքր էներգիայի, ապա նրա ներկայությունը, հեռացումը, փոխատեղումն այս կամ այն հանգույցում առավել հաճախ այնաստիճան կարևոր չեն, դրանք առավել հաճախ աննշան են և աննկատ: Իսկ մեծ էներգիայի տեր մարդկանց դեպքում այդ փոխարինումները, պաշտոնափոխությունները հանգեցնում են վեճերի, բախումների, պատերազմների, հեղափոխությունների, կրոնի, հավատալիքների փոփոխության, զանգվածային մահապատիժների… Տեղի է ունենում բարոյական հիմքերի ձևախեղում, առաջ է գալիս տարածության և ժամանակի նոր ընկալում, կատարվում են և այլ փոփոխություններ. այսինքն` գալիս է փոփոխությունների, մուտացիաների մի համակարգը մյուսով փոխարինելու, այսպես կոչված` շահերի բախումների ժամանակը: Ժամանակը` մարդկանց նոր խմբերի կողմից այնպիսի դիրքերի վերականգնման կամ նվաճման, որոնք դեռ երեկ անսասան էին հասարակության մեջ և մարդու համար որևէ վտանգ չէին պարունակում…
21. Երբեմն մարդը հասունանում է մի ամբողջ դարաշրջանի չափով, երբեմն` հիմարանում: Երբեմն միտքը դառնում է կյանքի էության ըմբռնումի գլխավոր շարժիչը, իսկ երբեմն գլխավոր է դառնում զգացմունքը, երբեմն` մարդկային փորձը, երբեմն` գիտական միտքը, երբեմն` սնահավատությունը…
22. Ճշմարտությունը, հերյուրանքը, կեղծիքը, արդարությունն ու խարդավանքը և շատ այլ բաներ պատկանում են անցյալին և ապագային, ինչպես կենսափորձը, երազանքները, ապագայի ծրագրերը: Հիվանդ կարող են լինել ոչ միայն մարդիկ կամ խմբակցությունները, այլև միանգամից ողջ մարդկությունը: Հիվանդությունները կարող են լինել ծանր և թեթև, երբեմն` վիրաբուժական միջամտություն պահանջող, իսկ երբեմն` ամբուլատոր բուժում, բայց առավել հաճախ` բուժման այս մեթողների կոմբինացիա:
23. Ժողովրդի, հանրության կամ մարդկության հիվանդությունների նախազգուշացման շրջանում առաջընթացը կրում է չհամակարգված բնույթ, դա երևում է պետությունների և ժողովուրդների առաջնորդների անճարտար գործողություններում: Կոնֆլիկտների տեղայնացումը խոսում է այն մասին, որ թույլատրելի են համարում պատերազմը, իսկ հակասական խնդիրները` որպես բախման, կոնֆլիկտի պայմաններ, կարճված են և մասամբ քշված դեպի ապագա…
24. Միֆը մերօրյա մարդկանց կյանքում զբաղեցնում է շատ ավելի մեծ տեղ, քան անցյալ դարերում: Հնարավոր է` դա անվերջորեն աճող տեղեկատվական հոսքի արձագանքն է, որը ներմուծում է նորությունաշարը յուրաքանչյուր տուն, ընդ որում` անընդմեջ: Աշխարհը խեղդվում է տեղեկատվությունից, որն սպանում է գիտելիքը, սպանում է մարդկային մտքի ինքնատիպությունը: Միտքն ապրանք է, որ փող է բերում: Ամեն ինչ հանգուցված է փողին, անգամ` պատիվն ու արժանապատվությունը, անգամ` խիղճը…
25. 20-րդ դարի միջնամասում ստեղծվում է մի իրադրություն, երբ մարդկային հասարակության ներսում հոգևոր վիճակը ողջ մոլորակում դառնում է կրիտիկական. ամեն ինչ հարցականի տակ է, ամեն ինչ պահանջում է նոր իմաստային մեկնաբանություններ, չկան մեծ ժամանակակիցներ, կան անցյալ դարերի մեծեր, որոնց գնահատում, բայց չենք լսում: 20-րդ դարաշեմին բառերը կորցրել էին իմաստը և սկսել էին լցվել նոր բովանդակությամբ: Հնարավոր է` երկու համաշխարհային պատերազմների սանձազերծումը բառիմաստի ճգնաժամն էր:
Յուրաքանչյուր բառ ձեռք է բերում իմաստային նոր նրբերանգ, սրանից էլ փոխվում է ամեն ինչ, անգամ կերպարվեստն է պահանջում տեքստային ուղեկցումներ, անգամ փոխվում է երաժշտությունը, մասնատվում է նոր բաղադրիչների: Հեռուստատեսությունը, կինոն համաշխարհային պատերազմից հետո դարձան մեղադրողներ և վավերագրողներ` որոշակի հարցերում իրենց վրա վերցնելով քննիչի և փաստաբանի երկարաժամկետ դերը: Մարմնի պաշտամունքի կինոն ապագայում կծնի իր նոր ուղղությունները արվեստի այդ մերձավոր, բայց ոչ նման ձևերում: Գլեն Գուլդը կբարձրացնի երաժշտական համերգների պայմանականության հարցը, Շտոկհաուզենը կբեմադրի «Լույսը» «Լա Սկալայում», հասարակության մեջ կհայտնվեն բազմաթիվ պայծառատեսներ ու վհուկներ, և ի հայտ կգա մեծն Բախի ողջ հզորությունը…
26. Սվյատոսլավ Ռիխտերը, երկար տարիների բաժանումից հետո հանդիպելով հարազատ մորը, չի կարողանալու ներել նրան, քանզի բոլոր բառերն ասված էին հանդիպումից շատ առաջ: Աշխարհը կրկին կբացահայտի մեծերին. 10-րդ դարի պոետ Նարեկացուն և կոմպոզիտոր Անտոնիո Վիվալդիին: Առանց փայլուն նրբագեղության չկա բարձր մշակույթ, առանց նրբացածության չկան ո՛չ մտքի, ո՛չ զգացմունքի նրբերանգներ, առանց կարեկցանքի չկա արդարացիություն: Ի՞նչն է իսկականը մարդկանց կյանքում: Ոմանց մահը կյանքի սկիզբն է, ուրիշների համար մահով ավարտվում է կենսագրությունը: Ինչ-որ մեկը մահից առաջ ասել է. «Ես չկարողացա գլուխ հանել հոգուցս, գուցե դուք գլուխ հանեք մարմնից»:
27. Ժամանակակից մարդկությունը հոգևոր ճգնաժամի մեջ է, ներծծված է առասպելականացված գիտակցությամբ: Ինչպե՞ս է գիտատեխնիկական առաջընթացի իրականությունն ազդում կոլեկտիվ անգիտակցականի վրա: Ինչպիսի՞ն է մարդկանց պահանջարկը նոր կրոնում: Եվ ի՞նչ կարող է բերել համաշխարհային նոր կրոնը: Ինչի՞ վրա են սևեռվում 20-րդ դարի երկրորդ կեսի ու նաև 21-րդ դարի մարդու միտքն ու հոգին:
28. 1948 թվականին ավստրիացի պրոֆեսոր Կոնրադ Լորենցը լքեց գերմանական ռազմագերիների ճամբարը Հայաստանում. Հայաստանի մասին հետագայում նա պատմում էր համակրանքով: ԽՍՀՄ-ը, «պրոֆեսորի» (ճամբարականները հարգանքով այսպես էին կոչում գիտնականին) առաջ բացելով «երկաթե վարագույրը», թույլ տվեց Լորենցին թևի տակ տանել իր գիտական աշխատանքը միանգամայն նոր գիտության` էթոլոգիայի (կենդանիների վարքաբանության) մասին, որում մասնավորապես խոսվում էր «մարդու մասին, որն իբրև տեսակ` հիմա գտնվում է ժամանակների շրջադարձին…»: Հայաստանյան ղեկավարները թույլ տվեցին Լորենցին այդ աշխատությունը դուրս բերել ոչ միայն ճամբարի, այլև, որ շատ ավելի բարդ էր, երկրի սահմաններից: Երևանյան ճամբարի ղեկավարությունն արեց հնարավոր ամեն բան, որպեսզի գերված գիտնականը կարողանա լիարժեքորեն զբաղվել գիտական աշխատությամբ: Նրանք ինչ-որ տեղից գտել էին ռազմավար գրամեքենա` լատինական տառատեսակով, պատճենաթուղթ և թուղթ… Խորհրդանշական է, որ Կոնրադ Լորենցն այդ ձեռագիրը կոչել է «Հայելու հակառակ կողմը»:
Շատ տարիներ անց` 1973-ին, իր մտքերի համար էթոլոգ Լորենցը Նոբելյան մրցանակ ստացավ:
29. ՈՒրեմն ստացվում է, որ ոչինչ կորած չէ, դեռ նոր-նոր է սկսվում…


14 փետրվարի, 2013 թ.
Սանկտ Պետերբուրգ
Թարգմանիչ`
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 150700

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ