Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Էրդողանը ցանկանում է հարցը լուծել պատմական հանձնաժողովի միջոցով, սակայն հակապատմական դիրք է բռնել»

«Էրդողանը ցանկանում է հարցը լուծել պատմական հանձնաժողովի միջոցով, սակայն հակապատմական դիրք է բռնել»
24.04.2014 | 16:03

Irates.am -ի հետ զրույցում 1994-1997 թվականներին ՀՀ նախագահի ավագ խորհրդական, պատմաբան, դիվանագետ Ժիրայր Լիպարիտյանը մեկնաբանում է Թուրքիայի վարչապետ Ռեջեփ Թայիփ Էրդողանի` Հայոց ցեղասպանության առնչությամբ ապրիլի 23-ին արած հայտարարությունը:

-Երեկ Թուրքիայի վարչապետ Ռեջեփ Թայիփ Էրդողանը Հայոց ցեղասպանության վերաբերյալ հայտարարություն արեց` չգործածելով «ցեղասպանություն» եզրը: Հայտարարությունը հակասական էր, տպավորություն էր, թե Թուրքիան խոստովանում էր չխոստովանելով: Որքան հայտնի է` առաջին անգամ է Թուրքիայից այդ մակարդակով և նման հայտարարություն արվում: Ի՞նչ կարող է սա նշանակել:

-Այո, որքան գիտեմ, առաջին անգամ է, որ Թուրքիան ապրիլի 24-ի առթիվ պաշտոնական հայտարարությամբ է հանդես գալիս: Վստահ չեմ, թե, ի վերջո, սա ինչ պիտի նշանակի` արդյո՞ք սա Թուրքիայի կառավարության համար ինչ-որ մի գործընթացի սկիզբ է, թե՞ պարզապես անհույս փորձ` իսկական հարցից խուսափելու: Սրանով հանդերձ կարևոր երևույթ է, թեև այն կարելի է նսեմացնել, իմաստազուրկ հռչակել, քանի որ չի ասում այն, ինչ մենք ենք ակնկալում։ Բայց համենայն դեպս մենք այս հայտարարությունը պիտի դիտարկենք վերջին տասնամյակների համատեքստում: Այս հայտարարությամբ Թուրքիայի վարչապետն ու կառավարությունը հաստատում են, որ ապրիլի 24-ը ինչ որ բան է նշանակում իրենց համար, և դա շատ կարևոր է:
Սակայն երբ երևույթից անդին Էրդողանի մոտեցումը քննարկենք և տեսնենք, թե ինչ է ասում, հստակ է, որ այն ընդունելի չէ: Հարցը պատահածը որպես ցեղասպանություն չբնութագրելը չէ միայն։ Ընդհանրապես հայտարարության հիմքում անընդունելի և ոչ գոհացուցիչ է այն, որ վարչապետը հիմնականում խուսափում է պատասխանատվության հարցից: Այն, ինչ պատահեց, անկախ նրանից «ցեղասպանություն» եզրը գործածվում է կամ ոչ, պատահեց, որովհետև ինչ որ մի տեղ մարդիկ որոշեցին, որ նման բան արվի: Այն, ինչ պատահեց, բնության պատճառած երևույթ չէր, ինչպես ասենք` անձրևն ու երկրաշարժը։ Բայց այսօր նույնիսկ նման երևույթների պատճառներն են ճշտված։
Դժվար է հասկանալ Էրդողանի տրամաբանությունը: Նա ասում է` հրավիրենք պատմաբանների հանձնաժողով, սակայն ինքն ի սկզբանե ակնարկում է, որ պետք չէ պատասխանատուներ փնտրել: Ընդհանրապես պատմաբանի համար առաջին հարցն այն է, թե ինչ պատահեց: Այս կապակցությամբ միջազգային մասնագետներն արդեն եզրակացության են հանգել, որ պատահածը ցեղասպանություն էր: Համենայն դեպս, գիտնականների գերակշիռ մասը: Սակայն պատմաբանը, ով պիտի այդ հանձնաժողովում քննի հարցը, նաև պետք է փնտրի երկրորդ հարցի պատասխանը. ո՞վ է որոշել պետական բոլոր միջոցները գործածել այդքան մարդկանց աքսորի ու ջարդի համար և ի՞նչ պատճառով:

-Դրանից ելնելով կարելի՞ է ենթադրել, որ հայտարարությունը ձևական բնույթ է կրում ավելի շատ` նկատի ունենալով, որ մոտենում է ցեղասպանության 100-ամյակը, և սա Թուրքիայի կառավարության կողմից 2015-ի նախապատրաստության ինչ-որ մի ելույթ է: Գուցե այդպիսով փորձում են կանխել այն հավանական ճնշումները, որոնք կլինեն Թուրքիայի նկատմամբ դեպի 2015-ը ընկած ժամանակահատվածում:

-Եթե դա է, ուրեմն շատ խեղճ ու ձախողված փորձ է: Մի բան է` պատերազմների հետևանքով բոլոր ժողովուրդների կրած դժվարությունները տեսնել որպես համամարդկային հարց: Այլ առիթով ասել եմ, որ անկախ քաղաքական-պետական-պատմական պրոցեսներից, զոհերն ընդհանրապես սովորական քաղաքացիներն են և զուտ մարդկային առումով բոլորն էլ զոհեր են։ Քննարկման ու հաշվետվության մի այլ մակարդակ է հարցի ընդհանուր դիտարկումը: Համամարդկային զգացումները հնարավոր չէ շահագործել` ծածկելու համար կոնկրետ մարդկանց ու կառավարությունների պատասխանատվության հարցը։ Այլապես ո՛չ մարդն արժեք ունի, ո՛չ էլ սկզբունքը: Վարչապետը չի ուզում ասել, թե ով է պատասխանատուն ու չի ցանկանում, որ ուրիշներն այդ հարցով զբաղվեն:
ՈՒրեմն եթե խուսափելու կամ հավելյալ ճնշումները կանխելու փորձ է, շատ խեղճ փորձ է: Բայց ես կուզենայի մտածել, որ սա սկիզբ է մի խոսակցության, որը, թերևս, պետք է լուրջ ընդունել: Ինքն այդպես մտադրված է, թե ոչ, այլ հարց է:

-Այսինքն` մենք այդ հայտարարությունը կարող ենք տանել լուրջ խոսակցությա՞ն:

-Կարող ենք: Ընթացքում կտեսնենք, թե Էրդողանի համար սա ինչ է կամ ինչի կարող է վերածվել: Անհրաժեշտ է, որ ինքը լուրջ ընդունի, իսկ մեր կողմից լուրջ ընդունելը նախապայման է, որպեսզի տեսնենք` այս մարդը մի բան է ասում, որը բավական դժվար է իր համար և միաժամանակ փորձում է խուսափել ավելի ծանր բան ասելուց: Տեսնենք, թե մենք կարո՞ղ ենք իր տրամաբանությունը վերցնել և ասել` այս տրամաբանության մեջ ինչ-որ պրոբլեմներ կան: Եթե լուրջ է, եթե իր ասածները լուրջ պետք է ընդունենք, ուրեմն պետք է նստենք և խոսենք: Այդ մարդը, որ այդ խոսքերը ասել է, պիտի սպասի նաև, թե ինչպիսի հակազդեցություն կլինի: ՈՒրեմն` մենք պիտի լուրջ ու մտածված հակազդենք և ասենք, թե որն է իր մոտ սխալը:

-Իսկ ո՞րն է սխալը Ձեր կարծիքով:

-Սխալն այն է, որ Էրդողանը ցանկանում է հարցը լուծել պատմական հանձնաժողովի միջոցով, սակայն հակապատմական դիրք է բռնել: Հակապատմականն այն է, որ պատմաբաններին ասում է` մի մտածեք, թե որոնք էին պատճառները, ով էր պատասխանատուն, այդ բոլորը ինչու եղավ, այլ միայն ընդունեք մարդկային կորուստները և դա գնահատեք միայն որպես համամարդկային երևույթ:

-Բայց, այնուամենայնիվ, ինչպես երևում է իրենց վերաբերմունքից, պաշտոնական Անկարան մեծ նշանակություն է տալիս այս հայտարարությանը, գուցե ինչ-որ հարց են ուզում լուծել դրանով` նկատի ունենալով օրը և այն 9 լեզուներով տարածելու հանգամանքը: Դա ինչ-որ բան նշանակում է արդեն:

-Շատ ճիշտ է: Նախ` որոշելը, որ հայտարարություն պիտի լինի, հետո, որ ապրիլի 23-ին պիտի լինի և երրորդ, որ հրապարակել են այդ բոլոր լեզուներով: Նշանակում է, որ սա իրենց համար հարց է, որը մենք պետք է ընդունենք որպես դրական տեղաշարժ: Մի բան, որը մինչև հիմա չեն արել: Ինչ վերաբերում է նախորդ հարցի հետ կապված հնարավոր ճնշումներից խուսափելու խնդրին, մենք կարիք չունենք որոշելու, թե սա ճնշումներից խուսափելու ձև է, քանի որ ճնշումները պիտի շարունակվեն, և իրենք էլ գիտեն այդ մասին: Եվ ճնշումները միայն դրսից չեն ու միայն Սփյուռքից չեն: Ներքին ճնշումները ամենակարևորն են: Ցեղասպանության ճանաչման հարցը մաս է կազմում նաև Թուրքիան նկարագրելու, թրքությունը հատկանշելու- բնութագրելու ընթացքի հետ, և այդ հարցը հիմնականորեն դրված է Էրդողանի, Թուրքիայի առջև: Անցյալի հետ կապված` ոչ միայն հայերի ցեղասպանության, այլև քրդերի հարցը մաս են կազմում իրենց ներքին քննադատության, թե` ովքեր են իրենք, ինչ է նշանակում թուրք և այլն: Դա շատ կարևոր ընթացք է և, ըստ իս, ամենաշատն է ճնշում Էրդողանին: Անշուշտ, կա նաև դրսի ճնշումը: Օրինակ, երբ Օբաման գնաց Անկարա և խորհրդարանում ասաց` ձեր պատմության հետ պիտի հաշվի նստեք: Մերկելը ասել է նույնը, Օլանդն է ասել, բայց թուրք քաղաքական մշակույթի մեջ դրանից շատ ավելի կարևոր երևույթ կա`իրենք մերժում են այն բոլոր ճնշումները, որոնք դրսից են գալիս, սակայն իրենց համար շատ ավելի դժվար է անտեսել ներքին ճնշումները: Մենք ուզում ենք ուրախանալ, որ մենք ենք պատճառը, թերևս նաև ենք` ինչ որ ձևով, բայց դրսի ճնշումների հարցը ցավոտ վերք է Թուրքիայի պատմության մեջ: Ոչ միայն հայ-թուրքական հարաբերություններում, այլև այն հարցով, թե Թուրքիան ինչ է իրենից ներկայացնում, ինչպես է ստեղծվել, ինչպես հանրապետություն դարձավ: Դրսի ճնշումները դրական արդյունք են տվել հազվադեպ պարագաներում, սակայն միշտ էլ դա պատահել է, երբ դրսից բարձրացված հարցադրումները արձագանք են գտել ներքին պրոցեսների ու քաղաքական մշակույթի մեջ։

-Այսքանով հանդերձ ինչպե՞ս հավատանք Էրդողանի անկեղծությանը` նկատի ունենալով մեկ ամիս առաջ Քեսաբում տեղի ունեցածը, որը դեռևս շարունակվում է և քեսաբահայության տարհանման պատճառ դարձավ:

-Մենք իրավունք չունենք հավատալու ոչ ոքի անկեղծությանը, ոչ մի պետական գործչի, ներառյալ` Էրդողանի: Քեսաբի հետ կապված երկու հարց կա: Մեկն այն է, որ Թուրքիան դա արեց Քեսաբը որպես հայկական օրրան մաքրելու համար, իսկ մյուսը, որ Թուրքիան կարևոր կռվի մեջ է Սիրիայում, ուզում է տապալել Ասադին: Այս երկրորդ պատճառով Լաթաքիան կարևոր է, իսկ Լաթաքիա հասնելու համար Քեսաբն ու այդ սահմանային գյուղերն են կարևոր: Ես չգիտեմ և տակավին փաստ չեմ տեսել, որ եզրակացնեմ, թե Թուրքիան դա կազմակերպեց հայկական գյուղը որպես բնակավայր չեզոքացնելու համար: Չեմ տեսել նման փաստ, թեև կան աղբյուրներ, որոնց համար կարևոր էր այդ բոլորը ներկայացնել որպես այդպիսին։ Բայց Սիրիայի քաղաքացիական պատերազմի տրամաբանությունն այն է, որ այդ գյուղը կարևոր կռվան էր և այն քանդելը կարևոր էր որպես Ասադի դեմ պատերազմի անհրաժեշտություն: Հիմա` կարող է պատահել, որ Թուրքիան որոշեց օգտվել իրավիճակից և Քեսաբը դատարկել: Մյուս կողմից` կարող է պատահել, որ այն մարդկանց համար, ովքեր այդ գործողությունն իրագործեցին անկախ Քեսաբի` հայկական կամ արաբական գյուղ լինելուց, կարևոր էր, որ այդ տարածքը սահմանակից էր և այնտեղ ավելի շատ ասադական բնակչություն էր ապրում, քանի որ մերոնք հիմնականում Ասադի կողմնակից են: Անկախ ամեն ինչից, անշուշտ, Թուրքիայի համար մեծ սխալ է, որ գրոհայինները, ջիհադականները մաս են կազմում հակաասադյան ճակատի: Սա արդեն Թուրքիայի հուսահատության նշանն է, որ նման մարդիկ է ուղարկում և հետո էլ դրա համար պետք է պատասխանատվություն վերցնի:

- Վերադառնալով Էրդողանի հիաշատակած հայ-թուրքական հանձնաժողովի գաղափարին, արդյո՞ք կարծում եք, որ նման հանձնաժողովը անհրաժեշտություն է և ի՞նչ ձևաչափով այն կարող է արդյունավետ լինել:

-Նկատի ունենալով Էրդողանի հանձնարարականները` այն սահմանները, որոնք գծում է, թե ինչպես պիտի դիտարկեն Օսմանյան Թուրքիայում 1915-ին հայերի նկատմամբ կատարվածը, արդեն անիմաստ է դառնում նման հանձնաժողովի գոյությունը: Նա անձնապես կարող է պատկերացնել հանձնաժողովը, սակայն եթե նրանում աշխատող պատմաբաններին պետք է ընտրի Էրդողանը կամ Հայաստանում որևէ քաղաքական ղեկավար, ապա յուրաքանչյուրը պիտի նշանակի մարդկանց, ովքեր իրենց սահմանած հարցերի և սահմանած ձևերի շրջանակներում պիտի ուսումնասիրեն հարցը: Դա արդեն իմաստ չունի, քանի որ այդ առճակատումն արդեն մի քանի տասնամյակ է շարունակվում է։ Կողմերի տարբերությունը հիմնականում քաղաքական ու իրավական բնույթ ունի և ոչ պատմագիտական: Այլ հարց է, եթե երկկողմ կամ միջազգային հանձնաժողով լինի, որը բյուջե կունենա, հնարավորություններ կստեղծի ցեղասպանության լայնածավալ ու խորը ուսումնասիրության, կգործի՝ անկախ որևէ երկրի քաղաքական պատվերներից: Մանավանդ, որ մեր կողմից քարոզչությունը շատ է, ուսումնասիրությունը` քիչ, ուսումնասիրողները, օսմաներեն իմացողները քիչ են: Թուրքիայի կողմից ուսումնասիրողները ավելի շատ են, բայց նրանց կողմից էլ հայկական աղբյուրներն իմացողներն են քիչ, թեև երիտասարդ գիտնականներ կան, ովքեր արդեն հայերեն են ուսումնասիրում: Էրդողանի առաջարկած հանձնաժողովի տարբերակը` իր ձևաչափով և ուսումնասիրելիք նյութի սահմաններով կվերածվի ցեղասպանագիտության զարգացմանը սատարող մարմնի, բայց վստահ պետք է լինել, որ նման հանձնաժողովը չի գործելու Էրդողանի կամ որևէ այլ ղեկավարի քաղաքական պատվերով:


Զրույցը վարեց Կարինե ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2078

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ