Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Վարք հարանց

Վարք հարանց
09.05.2014 | 13:23

Դիմացինի վարքը, լինի բարի, թե չար, վարակիչ է ու տարածվող: Հիմա բոլորս ենք շրջապատված զանազան մարդկանց վարք ու բարքի վկայություններով, մանավանդ հեռուստավարակը, որ ամբողջ աշխարհն է ապականում: Այդ է պատճառը, որ անհրաժեշտ է լինում երբեմն-երբեմն անդրադառնալ սրբերի ու հաղթանակած հերոսների վկայություններին, որպեսզի մենք էլ բարի նախանձախնդրությամբ վարակվենք ու աշխատենք նմանվել նրանց: Մեր թերթում, ինչպես նկատել են ընթերցողները, աշխատել ենք հաճախակի զետեղել սրբերի հոգեշահ վկայաբանությունները, իսկ այսուհետ պիտի աշխատենք հայոց ընտիրների սխրանքների մասին վկայությունների մի շարք ապահովել, որպես բարի և օգտակար օրինակ՝ ի բարօրություն ազգի հայոց:

ՎԿԱՅՈՒԹՅՈՒՆ ՓԻԼԻՊՈՍ ՎԱՐԴԱՊԵՏԻ ՎԱՐՔԻ
«Երբ մենք Կարին քաղաքում էինք, Հովհաննես վարդապետը մեզ հետևյալ իրողությունը պատմեց: Մենք էլ արժանի գտանք գրելու այդ մասին:
Մեծ ու բարերար Մովսես կաթողիկոսն իր հայրապետական գավազանը փոխանցեց Փիլիպոս վարդապետին ու, եպիսկոպոս ձեռնադրելով, որպես իր նվիրակ հույների երկիրն ուղարկեց: Գնաց նա Թեոդոսոպոլ քաղաքը, այսինքն՝ Էրզրում: Այնտեղ ապրում էր մի վարդապետ՝ Մինաս անունով, որը երաժշտության արվեստը կատարելությամբ էր ուսումնասիրել, բայց փառասեր էր, ինքնահավան, հանդուգն և ոչ ոքի չէր ենթարկվում: Մի անգամ, երբ գիշերային ժամերգության ժամանակ, ավարտելով «Մեծացուցանեմ» շարականը, շարունակեց «Տերը երկնքում» երգը, Փիլիպոսն ասաց՝ դա մի երգիր, որովհետև չի համապատասխանում: Բայց Մինասը, առանց ուշադրություն դարձնելու, շարունակեց երգել ու արեց, ինչպես ուզում էր: Ավարտելով աղոթքները՝ Փիլիպոսը սկսեց քարոզ կարդալ՝ խոսելով «Մեծացուցանեմ» շարականի մասին, հանդիմանեց Մինասին, որ չգիտեր դրա խորհուրդը, նաև վարդապետի ինքնակամության համար:
Նա էլ, չար նախանձով լցվելով, գնաց քաղաքապետի մոտ և չարախոսեց Փիլիպոսին՝ ասելով. «Պարսկաստանից ինչ-որ վարդապետ է եկել ու մեր երկրից շատ փող է հավաքել, որ ուղարկի պարսիկներին, որ նրանք գան ու ամայացնեն մեր երկիրը: Նաև հայհոյում և անիծում է ձեր քաղաքը և նզովք է կարդում Օմարին և Օսմանին»: Բարկացած փաշան ենիչերիներ ուղարկեց եպիսկոպոսի հետևից՝ ասելով. «Նրան դեմքով դեպի հողը քարշ տալով՝ բերեք ինձ մոտ»: Գնացին ենիչերիները Փիլիպոսի հետևից ու տեսան շատ առևտրականներ ու քաղաքացիներ են նստել նրա մոտ: Եվ ասում են. «Ո՞վ է այն հոգևորականը, որ ղզլբաշների մոտից է եկել: Թող վեր կենա և գա մեզ հետ, որովհետև փաշան կանչում է նրան»:
Ոտքի կանգնեց սուրբ վարդապետը, նրա հետ էլ կանգնեցին մյուսները: Եվ ասաց նա, որ բոլորը դուրս գնան: Իսկ ինքը պահարանը բացելով, երկու դեռ չվառված սպիտակ մոմ վերցրեց և թաքցրեց փարաջայի տակ: Նրա հետ բոլորը գնացին ու մտնելով փաշայի մոտ, խոնարհաբար ողջունեցին: Իսկ նա բարկացած հարցրեց. «Այդ դո՞ւ ես, որ եկել ես մեր քաղաքը, որ փող հավաքես ու շահին ուղարկես, որ նա բանակ հավաքի ու մեզ վրա հարձակվի»: Իսկ երանելի վարդապետը, որ չգիտեր տեղի լեզուն, թարգմանչի միջոցով պատասխանեց. «Ես յուղի վաճառական եմ, ով տալիս է փողը, ստանում է, ով չի տալիս, չի ստանում»: «Եթե դու վաճառական ես,- ասում է փաշան,- այդ դեպքում ինչո՞ւ ես հայհոյում և անիծում մեզ»: Դրան վարդապետը պատասխանեց. «Հայհոյությունը իմ գործը չէ»: Հետո փարաջայի տակից հանեց մոմերը և փաշային մեկնեց: ՈՒ երբ նա վերցրեց, հանկարծ, Սուրբ Հոգու ողորմությամբ ու հրաշքով, մոմերը վառվեցին փաշայի ձեռքում: Ապշեց քաղաքագլուխը և ասաց սարսափահար. «Դուրս արի և գնա այստեղից»: Երանելի վարդապետը խոնարհվելով դուրս եկավ: Փաշան նրա հետ եկած մարդկանց հարցրեց, թե ի՞նչ է նշանակում այդ հրաշքը: Նրան պատասխանեցին. «Աստծո այդ ծառան շատ այլ հրաշքներ է գործում»:
Լսելով այդ՝ փաշան հրամայում է նրան հետ բերել ու ասում է նրան. «Հա՛յր, դու տեսնում ես, որ մեզ մոտ երաշտ է, ամբողջ հողը չորացել է, եթե կարող ես մեզ անձրև տուր»: Վարդապետը նրան ասաց. «Աստծո ողորմությունը անսահման է, բայց թուրքերը խանգարում են մեզ աղոթել մեր օրենքով»: «Ես քեզ ուղեկցողներ կտամ,- ասում է փաշան,- եթե մեկը խանգարի, նրան կսպանեն, իսկ դու ձեր օրենքով աղոթիր անարգել»:
Փաշայի մոտից հեռանալով՝ վարդապետը եկեղեցի գնաց, որը Տիրամոր անունով էր կոչվում, և հրամայեց բոլոր քահանաներին հագնել իրենց ծիսական հագուստները, իսկ ինքը հագնվեց ինչպես պատարագի ժամանակ և գլխին թագը դրեց, վերցրեց Խաչն ու դուրս եկավ եկեղեցուց Խաչով ու Ավետարանով՝ զանգերի ղողանջի տակ: Եվ սկսեցին երգել. «Սուրբ Աստված, սուրբ և անմահ» շարականը:
Բոլորը, այդ թվում՝ քաղաքի ժողովուրդը, դուրս եկան նրա հետ հյուսիսային դռներով դեպի այն բլուրը, որ կոչվում է Սուրբ Խաչի սար: Մինչ նրանք շարականներ երգելով գնում էին, երկնքում սկսեցին ամպեր կուտակվել, իսկ երբ տեղ հասան, սկսեց անձրև կաթկթել: Երբ սկսեցին Ավետարանի այն հատվածը կարդալ, որ ասում է. «Որովհետև փայլակը, որ ելնում է արևելքից և երևում է մինչև արևմուտք» (Մաթ. 24.27), երեք անգամ կայծակը զարկեց, իսկ երբ սկսեցին Խաչի երթը, երկնքի պատուհանները բացվեցին, ու հեղեղ սկսվեց, դեռ Խաչի երթը չավարտած՝ դաշտը ծովի նմանվեց: Եվ վերադարձան եկեղեցի՝ բարբառելով ու սաղմոսելով. «Տերը ջրհեղեղի վրա է նստում, Տերը հավիտյան թագավոր է» (Սղմ. 29.10), ու երգեցին «Աղաչում ենք Սուրբ Խաչովդ», ինչպես նաև «Պահիր այս քո ժողովուրդդ» շարականները:
Երբ փաշան տեսավ այս երկու հրաշքները, բռնեց չարախոս Մինասին և պարտադրեց նրան 1000 միրչալ վճարել՝ ասելով. «Սա թող քեզ դաս լինի, որ այսուհետև չարախոսությամբ չզբաղվես»:
Սա մեզ պատմեց Կարինից Հովհաննեսը՝ Մինաս վարդապետի աշակերտը:


Իսկ այս հոգեշատ վկայությունը ձեզ համար քաղեց ու փոխանցեց
Մեհրուժան ԲԱԲԱՋԱՆՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2270

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ