Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ժողովրդին, թող կոպիտ չհնչի, պիտի ներարկվի բարձրաճաշակ արվեստը»

«Ժողովրդին, թող կոպիտ չհնչի, պիտի  ներարկվի բարձրաճաշակ արվեստը»
04.07.2014 | 11:11

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գեղանկարիչ ԳԱԳԻԿ ՍԻՐԱՎՅԱՆԸ:
«Իմ ծառերը» խորագիրը կրող նրա աշխատանքների ցուցահանդեսը վայելելու հնարավորություն է ընձեռված բոլոր այն արվեստասերներին, ովքեր վերջին օրերին եղել են կամ մինչև հուլիսի 9-ը կհասցնեն լինել «Դալան» ցուցասրահում:
Գագիկի գեղանկարչական աշխատանքներն առավել ընկալելի են դառնում, երբ կարդում ես ցուցադրության մեջ ներառված ինքնաբնութագրական տեքստը. «Ծառի մեջ ես տեսնում եմ «իմ մարդուն»: Ծառերի հավերժական կերպարը հիացնում ու կախարդում է ինձ: … Մենք այնքա՜ն բան ունենք սովորելու նրանցից… Ես սովորելու այնքա՜ն բան ունեմ նրանցից…»:
Մեր զրույցն արվեստագետի հետ վերաբերում է թե ցուցահանդեսին, թե դրան անմիջականորեն առնչվող ու չառնչվող որոշ թեմաների:

«ԵՍ ԿՐՈՒՄ ԵՄ ՀԱՅՐԻԿԻՍ ԳԵՆԵՏԻԿ ԿՈԴԸ ԵՎ ՀՊԱՐՏ ԵՄ ԴՐԱՆՈՎ»


-Գագիկ, զրույցն սկսենք մի ոչ անսպասելի հարցով. անվանի գեղանկարիչ Հենրիկ Սիրավյանի (Սիրավի) որդին լինելու հանգամանքը որքանո՞վ է պայմանավորել Ձեր ստեղծագործական և մարդկային նկարագրի ձևավորման ընթացքը:
-Ես, հայրիկի կերպարը, անձը, էությունն ամբողջովին զգալով, տարիներ շարունակ նրա հետ անմիջականորեն շփվելով, կրում եմ ինձ վրա նրա մեծ ազդեցությունը` լավ իմաստով, բացարձակապես չճնշվելով, չկաշկանդվելով այդ ազդեցությունից: Շատ անվանիների զավակներ ունեն իրենց ծնողների ազդեցությունից ազատ չլինելու բարդույթը: Ես այդպիսի խնդիր երբեք չեմ ունեցել, ինչի համար շատ ուրախ եմ: Ես կրում եմ հայրիկիս գենետիկ կոդը և հպարտ եմ դրանով:
-«Դալան» ցուցասրահում ներկայացված «Իմ ծառերը» ցուցահանդեսի թեման գերիշխո՞ղ է Ձեր ստեղծագործական կյանքում, թե՞ այն գոյություն ունի այլ թեմաներին զուգահեռ:
-Հիմա ծառերի թեման ինձ համար դարձել է գերիշխող: Բայց զուգահեռ այլ թեմաներ ևս կան: Ծառով հրապուրված եմ շատ վաղուց: Երբ հետադարձ հայացք եմ գցում իմ մանկության, պատանեկության, վաղ երիտասարդության տարիներին, զգում եմ, թե ինչքան շատ եմ ազդված եղել ծառերից: Որքա՜ն եմ հրապուրված եղել հայրիկի, Հակոբ Հակոբյանի ծառերով: Ինձ հաճախ հարցնում են, թե ինչու իմ ծառերի վրա տերևներ չկան: Դրա համար հատուկ պատճառ չկա: Այնպես չէ, որ երբեք չեմ նկարել տերևներով ծառեր: Բայց կա իմ առջև դրված նկարչական խնդրի պահը: Ինձ պլաստիկան է ավելի շատ գերում: Ծառերի ճյուղերը կարծես ձեռքեր լինեն, և դրանք լավագույնս են արտահայտում պլաստիկայի նրբերանգները: Ծառը ինձ հնարավորություն է տալիս արտահայտելու մարդկային զգացմունքները, ապրումները: Այս ծառերի մեջ կան կոնկրետ մարդկանց կերպարներ, կանանց կերպարներ: Եվ վերջապես, ինքս ինձ եմ առաջին հերթին պատկերում այս ծառերով: Անկախ այն բանից, թե ես ում նկատի ունեմ տվյալ ծառը նկարելիս, միևնույն է, ես եմ երևակվում այդ ծառի միջոցով: Նայում եմ իմ ծառերին, և կարծես ինքս ինձ եմ տեսնում հայելու մեջ: Բոլորը ես եմ:
-Ձեր ծառերը վերնագրված են «Վառվող ծառը», «Զգացմունքների ծառը», «Կրքոտ ծառը», «Խորհրդավոր ծառը», «Տխուր ծառը»… Վերնագիրն ինչպե՞ս է որոշվում:
-Վերնագիրը երբեմն ծնվում է ինքնըստինքյան: Բայց հիմնականում ես եմ այս կամ այն ծառը մեկնաբանում, տալիս վերնագիր: Իմ նկարներն ունեն ընդհանուր վերնագիր` «Իմ ծառերը»: Դրանք բոլորն իմն են, ուրիշի ծառեր չեմ կարող կոչել: Ապրումից ելնելով են վերնագրվում ծառերը: «Իմ» դերանունը… «Իմ»-ը դերանո՞ւն է:
-Այո:
-«Իմ» դերանունն ունենալը այս նկարների վերնագրում շատ բան է նշանակում: Կրքի, տառապանքի, այլ զգացմունքների պահը շատ կարևոր է այս աշխատանքներում: Ես ապրում եմ` բնության մեջ ծառով հիանալով: Ծառն անսահման ոգևորություն է ինձ պատճառում: Ես նաև լուսանկարչությամբ եմ սիրում զբաղվել, և երբեմն այնպիսի պահեր եմ որսում, լույսի այնպիսի դրսևորումներ եմ տեսնում ծառերի վրա, որ կարելի է գեղեցկությունից խելագարվել:

«ԳՈՒՑԵ ԻՄ ԱՍԵԼԻՔԸ ԵՍ ԲԱՌԱՑԻՈՐԵՆ ՉԿԱՐՈՂԱՆԱՄ ԱՐՏԱՀԱՅՏԵԼ, ԲԱՅՑ ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ, ԻՍԿԱՊԵՍ, ԾԱՌԵՐԸ ՄԱՐԴԻԿ ԵՆ»


-Ծառերի գեղանկարչական իրականությունից տեղափոխվենք ծառերի իրական իրականություն: Ծառերի զանգվածային սպանդը, որ իրականացվում է, ցավոք, Հայաստանում և մասնավորապես` Երևանում, ինչպե՞ս է անդրադառնում Ձեր ծառապաշտական մղումների վրա:
-Դա, իսկապես, ցավալի փաստ է: Ծառեր կան իմ նկարներում, որոնք իրական են, հիմա էլ կան: Բայց և կան ծառեր, որոնք ես տեսել եմ ծաղկած, գեղեցիկ, բայց հիմա դրանք արդեն կտրված են, իրականում չկան ու ապրում են միայն իմ նկարներում: Մասնավորապես դա վերաբերում է Շորժայի իմ ծառերին, որոնց կողքով ամեն օր անցել եմ, երբ եղել եմ Շորժայում, խոսել եմ նրանց հետ, նստել նրանց շվաքում, շփվել եմ հետները, նրանք ինձ համար դարձել են կերպարներ: Բայց դրանք հիմա չկան: Սևանի ջրի բարձրանալուց հետո մահացան:
-Բնության մեջ մահացող ծառերի փաստը ի՞նչ անդրադարձ է ունենում գեղանկարչական ներշնչանքի վրա:
-Ընդհանրապես բնությունը շատ է անդրադառնում ներշնչանքի վրա: Շատ մարդիկ ասում են, որ ծառերի նկատմամբ իրենց վերաբերմունքը փոխվում է, երբ տեսնում են իմ նկարները: Ինձ համար դա լսելը չափազանց հաճելի է: Մենք ահավոր բան ենք անում բնության հետ: Եվ ինչքան էլ մեր «սիրելի» ղեկավարները, պատասխանատու այրերը ցույց են տալիս, թե իբր մտահոգված են այդ հարցերով, դրանից ոչինչ չի փոխվում: Տասնյակ տարիներ ուղղակի ձեռ են առնում մարդկանց իրենց ելույթներով: Անվերջ խոստումներ ենք լսում, թե կանաչապատ որևէ տարածք չի վերացվելու, ոչ մի ծառ չի կտրվելու, բայց մեծ հաջողությամբ, դաժանաբար շարունակվում է կանաչապատ տարածքների, ծառերի ոչնչացումը:
-Ձեր ներշնչանքը ոչ միայն գեղանկարչական դրսևորում է ունենում: Այն նաև տեքստի է վերածվում ու ձևակերպվում այսպես. «Ծառի մեջ ես տեսնում եմ «իմ մարդուն»: Այսինքն` ծառահատման փաստի դեպքում մենք գործ ունենք մարդասպանությա՞ն փաստի հետ:
-Ես սարսափելի ծանր եմ տանում կացնի հարվածը, սղոցի հպումը ծառին: Դա, իսկապես, դաժան բան է: Գուցե իմ ասելիքը ես բառացիորեն չկարողանամ արտահայտել, բայց ինձ համար, իսկապես, ծառերը մարդիկ են` զգացմունքներով, երակներով, մտքերով, թևերով, փշանման ճյուղերով:

«ԵՐԲ ՏԵՍՆՈՒՄ ԵՍ, ՈՐ ՔՈ ԱԶԳԻ ՆԵՐԿԱՅԱՑՈՒՑԻՉՆ Է ՔՈ ԱԶԳԻ ԴԺԲԱԽՏՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ՊԱՏՃԱՌԸ, ԱՅԼԵՎՍ ՉԵՍ ԿԱՐՈՂԱՆՈՒՄ ԹՈՒՐՔԵՐԻՆ ՄԵՂԱԴՐԵԼ»


-Արվեստագետի իրականությունից դուրս ի՞նչ կա Ձեզ համար այս կյանքում, ինչո՞վ եք Դուք ապրում:
-Ես զբոսաշրջությամբ եմ զբաղվում: Սիրում եմ երկիրս, մեր բնությունը: Ամեն նոր օրվա մեջ, ամեն նոր մարդու հետ հանդիպելիս նորովի ես ընկալում քո երկիրը, քո իրականությունը: Ծեծված բառեր չասեմ, բայց ամեն անգամ Գառնին ու Գեղարդը տեսնելով` նոր լույս ես փնտրում դրանցում, նոր զգացողություններ ես ապրում: Ես խեղդվում են անարդարության սարսափելի չափերից, որ շրջապատում է մեզ: Այն հասել է անասելի չափերի, ոչ մի սահմանում չի տեղավորվում: Եվ սարսափելի է այն սարկազմը, այն հեգնանքը, որ տեսնում ենք մարդկանց կողմից, ովքեր հենց պատասխանատու են այդ ահավոր երևույթների համար: Մարդիկ խոսում են, թե պետք է այս կամ այն երևույթի դեմն առնել: ՈՒ դու ապշում ես: Գոնե չասեն, չխոսեն: Իրենք են դրա դեմն առնողները, ո՞ւմ են այդ բաներն ասում:
-Գուցե այլմոլորակայինների՞ն:
-Լավ ասացիք: Հայրիկս միշտ ասում էր, որ այսպես չի մնա, կգան լավ օրեր: Իհարկե, հույս, հավատ ունենալը շատ կարևոր հանգամանք է, ապրեցնող: Բայց երբ տեսնում ես, որ քո ազգի ներկայացուցիչն է քո ազգի դժբախտությունների պատճառը, այլևս չես կարողանում թուրքերին մեղադրել: Եվ մի պահ կանգ ես առնում ու մտածում, թե թուրքերից էլ ի՞նչ պահանջես:

«ԵԹԵ ԱԶՆԻՎ, ՄԱՔՈՒՐ ՄԱՐԴ ԵՍ, ՉԵՍ ԿԱՐՈՂ ՏԱԿԱՆՔԻ ՏԱԿԱՆՔ ԼԻՆԵԼՆ ԱՐԴԱՐԱՑՎԱԾ ՀԱՄԱՐԵԼ»


-Սիրավի ժամանակներում գործում էր խորհրդային վարչակարգը, և յուրաքանչյուր մտածող, ստեղծագործող մարդ գիտեր, թե ինչի դեմ է ինքը ըմբոստանում, ինչի դեմ է պայքարում: Հիմա այդ հասցեատիրոջը գտնել հաջողվո՞ւմ է:
-Ես իմ մասին կարող եմ խոսել միայն: Ես շատ հստակ գիտեմ, թե ինչի դեմ է իմ կռիվը, ինչն է խեղդում ինձ, ինչն է, որ խանգարում է ապրել: Չեմ ընդունում այն տեսակետը, թե այս կամ այն բանը մեկի համար վատ է, մյուսի համար` լավ: Ամեն ինչի համար էլ արդարացում կարելի է գտնել: Մարդասպանն էլ իր արդարացումն ունի, բայց դա արդարացում չէ իմ պատկերացմամբ: Կան հստակ արժեքներ` սեր, բարություն, նվիրվածություն, անձնազոհություն: Երևույթներ, որոնք չեն կարող մեկի համար վատ լինել, մյուսի համար` լավ: Եթե ազնիվ, մաքուր մարդ ես, չես կարող տականքի տականք լինելն արդարացված համարել: Թվում է, թե կան մասնագիտություններ, որոնց ներկայացուցիչները չեն կարող վատ բաներ անել: Բայց նկարիչը, օրինակ, եթե վատ նկարիչ է, նա էլ իր վնասն է բերում` վատ ճաշակ տարածելով, ինչպես դա անում են սերիալներն այսօր: Ժողովրդին, թող կոպիտ չհնչի, պիտի ներարկվի բարձրաճաշակ արվեստը: ՈՒզում, թե չի ուզում, մարդուն պիտի պարտադրվի, որ Մոցարտ լսի: Մի քանի անգամ դուր չի գա, բայց ի վերջո կվարժվի ու կսիրի այդ երաժշտությունը: Եթե ցածրաճաշակ մարդուն անընդհատ ցածրամակարդակ բան ես մատուցում, այսինքն` կերակրում ես նրանով, ինչով ինքն է ուզում կերակրվել, վաճառում ես այն աղբը, որն ինքն ուզում է գնել, դու դրանով ավելի ես խորացնում նրա անճաշակությունը: Մարդկանց անարժեք բան մատուցելը այն պատճառաբանությամբ, որ դա է նրանց պահանջարկը, անթույլատրելի է: Այս ամենի դեմ է իմ պայքարը: Իմ մեջ կա անարդարությունների հետ չհամակերպվելու, փշոտվելու հատկանիշը: Իհարկե, դա դրսևորվում է նաև իմ նկարներում: Ծառերիս մեջ էլ կա պայքար: Ծառերս ոչ միայն զգացմունք, սեր, կիրք են արտահայտում, այլև պայքար, կռիվ անարդարության դեմ: Ես նկարել եմ բարի հրեշներ: Դրանք մողեսակերպ, փշոտ կենդանիներ են, որոնք տեսնելով` հայրիկս կեսկատակ, կեսլուրջ ասաց. «Սրանք Գագուլի ավտոպորտրետներն են»: Ես գիտեմ, որ բարի մարդ եմ, բայց իմ մեջ փշոտություն կա, և դա պատահական չէ: Դա իմ չհամակերպվելու, անարդարությունից մեծապես նեղվելու հատկանիշի արտահայտությունն է: Մարդիկ կան, որ շատ մակերեսորեն են վերաբերվում անհանդուրժելի երևույթներին, ես այդպիսին չեմ: Երբեմն լսում ես, թե ինչպես են արտահայտվում որևէ պաշտոնյայի այլանդակ արարքի մասին. «Դու էլ լինեիր, նույն բանը կանեիր»: Ես ատում եմ այդ խոսքը: Չէ՛, ես չէի անի, ինչո՞ւ պիտի անեի: Ինչո՞ւ պիտի գողանայի, եթե նախարար լինեի: Շուկայի բոլոր առևտրականները հո չե՞ն խաբում: Մի կին կշռելիս մեկ խնձոր էլ ավելի է դնում կշեռքին, մյուսն էլ թերակշռում է: Հիմա ինչպե՞ս երկուսին նույն կերպ բնութագրես:
-Չե՞ք կարծում, որ եթե մարդը պատրաստ չէ նախարար լինելու և չգողանալու, ուրեմն երբեք չի լինի նախարար:
-Կարծում եմ: Երևի թե բոլոր երկրներում էլ նախարարները բարի պտուղներ չեն, բայց գոնե մի քառասուն-հիսուն տոկոսի չափով են մարդ, ոչ թե ընդամենը մեկ տոկոսի: Այդքան սեփական անձի վրա չի կարելի կենտրոնանալ: Ժողովուրդ ընդհանրապես գոյություն չունի նրանց համար: Այն, ինչին մարդը կոչված է ծառայելու ի պաշտոնե, իր համար գոյություն չունի: Մարդը կոչված է ծառայելու ժողովրդին, հասարակությանը: Բայց այդ մասին ընդամենը ասում է բառերով: Եվ դա ընդամենը նրա համար է արվում, որ ապահովի իր գոյությունը համապատասխան աթոռին: Ի պաշտոնե բլբլացնում են: Իսկ բլբլոցից դուրս միայն բիզնես են անում: Սա բոլորին է հայտնի: Եվ ցավալի է, որ բոլորը բոլորի մասին ամեն ինչ գիտեն, ու ոչինչ չի փոխվում:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2266

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ