Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Էլեկտրաէներգիայի սակագնի բարձրացմանը հետևող փոխհատուցումը միանշանակ մեր հաշվին է լինելու»

«Էլեկտրաէներգիայի սակագնի բարձրացմանը հետևող փոխհատուցումը միանշանակ մեր հաշվին է լինելու»
03.07.2015 | 00:43

Էլեկտրաէներգիայի սակագնի առնչությամբ երկրի ղեկավարությունը տվեց իր «լուծումը»` ՀԷՑ-ում աուդիտի իրականացում, մինչ այդ էլ թանկացման բեռը կառավարությունն իր «ուսերին» կվերցնի: Սա չի բավարարել ցուցարարներին, չնայած նրանց մի մասն էլ դա որակեց «քայլ առաջ»: Սերժ Սարգսյանի առաջարկած «դեղատոմսը» գոնե մասնակիորեն կթեթևացնի՞ առկա վիճակը` հարցրի տնտեսագետ ՎԱՀԱԳՆ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԻՆ։

-Սերժ Սարգսյանն իր մոտեցումն է արտահայտել, ինչը չի բավարարում բոլորին,- ասաց պարոն Խաչատրյանը:- Ցույցի մասնակիցները բոլորովին այլ բան էին սպասում` սակագնի բարձրացման կասեցում, մինչդեռ իրենց այլ տարբերակ է առաջարկվում: Կսառեցվի թանկացումը, բայց այդ վճարները լինելու են պետական միջոցների հաշվին, ինչին համաձայն չեն ցուցարարները: Հետո ասում են` աուդիտ կանցկացվի, բայց էլի անորոշ է` ինչ աուդիտ է անցկացվելու: Նրա հայտարարությունն ավելի շատ նոր անորոշությունների տեղիք տվեց: Սա ստեղծված իրավիճակի լուծում չէ, հակառակը, բոլոր խաղաքարտերը խառնվեցին: Այդ պատճառով էլ ցուցարարները Բաղրամյան փողոցից չեն հեռանում:
-Իշխանությունն այս քայլին գնաց ցուցարարների պարտադրանքո՞վ, թե՞ իրենց ևս մտահոգում է խնդիրը:
-Եթե ցուցարարների պահանջով չլիներ, արդեն լուծված կլիներ հարցը: Այդ աուդիտն էլ կարելի էր անցկացնել վաղուց, որովհետև այսօր չէ, որ այդ կազմակերպությունն այդպիսի վիճակում է: Արդեն երրորդ տարին է` ՀԷՑ-ը ֆինանսական նույն վիճակում է: Ցուցարարների պարտադրանքն էր, որ իշխանությունը նման որոշում ընդունեց:
-Վարչապետը հայտարարեց, որ պետությունն այդ գումարը կփոխհատուցի արտաբյուջետային միջոցների հաշվին: Սա ի՞նչ է նշանակում:
-Դա նշանակում է բյուջեի հաշվին ու էլի մեր հաշվին: ՀՀ կառավարությունն այլ ֆինանսներ չունի, դա մասնավոր կառույց չէ, որ գրպանների տարողությունը տարբեր լինի` մեկը անձնական, մյուսը` կազմակերպությանը։ ՀՀ կառավարությունը պետական կառույց է, որն ունի մեկ գրպան` պետական բյուջե, գումարներն էլ ՀՀ քաղաքացիների գումարներն են, որոնք ժամանակավորապես տրվել են կառավարության տնօրինմանը, ու եթե կառավարության ներկայացուցիչները դա շփոթում են, այլ հարց է: Այնտեղ ուրիշ գումար լինել չի կարող: Այնպես որ, սակագնի բարձրացման փոխհատուցումը միանշանակ մեր հաշվին է լինելու: Եթե այսօր չեն խոսում դրա մասին, ապա վաղը, մյուս օրը, ինչպես գազի դեպքում, դա կձևակերպվի որպես պետական պարտք:
-Խոսակցություններ կան, որ կառավարությունն այդ միջոցները հայթայթել է նոր վարկ վերցնելով: Սա տնտեսական ճի՞շտ քաղաքականություն է` վարկով պարտք փակել:
-Ընդհանրապես այդ տեսանկյունից որևէ քաղաքականություն չի էլ վարվում: Իշխանության ներկայացուցիչների քայլերը հանգեցնում են նրան, որ մեր չլուծվող հարցերն ավելի են խորանում: Էլցանցերի դեպքում էլ խնդիրը նոր չէ: Մի օրինակ. «Նաիրիտ» հայտնի ընկերությունը, որ տարիներ շարունակ չի աշխատում, որպեսզի կարողանան այս կամ այն ծրագրի շրջանակներում աշխատեցնել, էլցանցերին դիմել են, որ «Նաիրիտի» ծախսած էլեկտրաէներգիայի համար գումար չվերցնի: Փաստն այն է, որ այսօր ՀԷՑ-ը դատի է տվել «Նաիրիտին»: Կառավարության այսօրինակ քաղաքականության պատճառով երկրի վիճակը վատացել է: Պետությունը հնարավորինս պետք է քիչ միջամտեր բիզնեսին, փոխարենն ավելի շատ հետևեր օրենքների կիրարկմանը, որովհետև Հայաստանում հենց սա է ամենախնդրահարույցը:
-Ցուցարարները (և ոչ միայն նրանք) ՀԷՑ-ի ազգայնացումը կարևոր քայլ են համարում: Տնտեսական և իրավական առումով դա ինչպե՞ս է հնարավոր:
-Իրավական և տեսական տնտեսական առումով դա հնարավոր է, բայց պետք է հիմքերը գտնել: Ինչի՞ համար ազգայնացնել, ի՞նչ խնդիրներ չի լուծել, պարտավորություններ չի կատարել, որ հիմք լինի վերանայելու մասնավորեցման նախկին որոշումը: Բացի այդ, դա այնքան էլ հեշտ չէ: Նախ, կգերադասեի այդ բառը և նման մտածողությունը շրջանառությունից հանել: Խնդրի լուծման տարբերակ չէ դա: Ցանկացած երկրի վրա «պետականացումը» վատ արձագանք է թողնում: «Կարող է» բառը լավ է հնչում, բայց բովանդակությունը խիստ բացասական է: Որևէ երկիր այլևս չի փորձի այդպիսի երկրում ներդրում անել: Վենեսուելայի օրինակը լավագույնն է. երբ այդ երկիրը որոշեց նավթային ընկերությունները ազգայնացնել, արդյունքում 1970-80-ականներին բարեկեցիկ հեռանկար ունեցող Վենեսուելան այսօր հայտնվել է կոլապսում, աղքատության մեջ: Ոչ մի ընկերություն չի ցանկանում այդ երկրում ներդրում անել, քանի որ ցանկացած պահի կարող է իրենց ընկերությունն էլ ազգայնացվել:
-Այսինքն, ՀԷՑ-ի ազգայնացումը վատ նախադե՞պ կարող է լինել:
-Այո, այսպես թե այնպես, Հայաստանում ներդրումային մթնոլորտը, իշխանության քաղաքականությունը, կոռուպցիան, վստահության պակասը բարենպաստ միջավայր չեն ստեղծում: Երանելի վիճակում չենք ու եթե սրան էլ ավելացնենք ազգայնացման մասին խոսակցությունները, իրավիճակը կարող է պայթյունավտանգ լինել: Կզրկվենք այն չնչին հնարավորություններից, որ դեռ կան:
-Ի դեպ, նախօրեին կառավարությունը տնտեսական համաժողով էր կազմակերպել, որտեղ նաև ներդրումների մասին խոսք եղավ: Հետևե՞լ եք այդ քննարկումներին ու ի՞նչ կարծիք ունեք Հովիկ Աբրահամյանի հետևյալ տեսակետի առնչությամբ. «Անդադար նվնվոցով և հոռետեսությամբ աշխարհում դեռ ոչ մի տնտեսություն չի վերականգնվել, և Հայաստանը բացառություն չի կարող լինել: Այն մարդկանց հետ, որոնք աշխատասենյակներում, մամուլի էջերում և սրճարաններում առավոտից երեկո զբաղված են դրանով, ես և կառավարությունն իսկապես չենք կարող ճանապարհ անցնել և չունենք աշխատանքի ընդհանուր դաշտ»:
-Կարդացել եմ այն, ինչ հրապարակվել է: Առաջին հերթին կառավարության ներկայացուցիչներն իրենց պետք է այդ խոսքերն ուղղեն: Նախ իրենք պետք է իրենց գործողություններով երկրում բարենպաստ միջավայր ստեղծեն, բայց կառավարությունը ոչ մի բան չի անում: Եթե որևէ քայլ արվեր, պատկերն ուրիշ կլիներ: Վերջին չորս տարում մեր ներդրումներն անընդհատ նվազում են: Սա փաստ է, ինչն անտեսելն անհնար է: Հիմա ինչպես կուզեն, թող ներկայացնեն: Բամբասա՞նք է սա, թե՞ փաստ: Եվ ամենակարևորը` խոսում են ամեն ինչի մասին, բացի նրանից, որ Հայաստանի կառավարման համակարգն իրեն սպառել է: Գործող համակարգը ոչ միայն ներդրումներին, այլև տնտեսության զարգացմանը չի կարող նպաստել: Սրա պատճառները բազմիցս նշվել են` համատարած կոռուպցիա, օրենքի ընտրովի կիրառում, քաղաքացիների և բիզնեսի ազատությունների սահմանափակում: Սրանք ավելի շատ քաղաքական լուծումներ են պահանջում, որոնց կավելացնեմ նաև մեկ տնտեսական քայլ: Վերջին չորս տարում, եթե վերցնենք ՀՀ-ում հարկային բեռի բարձրացումը, կարելի է եզրակացնել, որ Հայաստանը, ժամանակին ունենալով հարաբերական առավելություններ, կորցրել է դրանք: Հայաստանում տնտեսական հարցերի լուծումը գտնվում է քաղաքական հարթությունում: Ինձ համար վատ օրենքներ չկան, կան օրենքը վատ կիրառողներ: Եթե օրենքը չի կիրառվում կամ կիրառվում է ընտրովիության սկզբունքով, իր մեջ կոռուպցիոն ռիսկ է պարունակում: Իսկ այն ամենը, ինչ այդ տնտեսական համաժողովում էին խոսում, ներողություն, հիշեցնում է Խորհրդային Միության տարիների տարբեր համաժողովներում հնչած խոսքեր, թե հինգ տարվա պլանը կկատարենք երեք տարում, 80-ականներին կկառուցենք կոմունիզմ: Այս լոզունգները խորհրդային տարիներին մեր կյանքը չթեթևացրին ու հանգեցրին այդ համակարգի կործանմանը:
-Դուք հայտնի տնտեսագետ եք, բայց կառավարության նախաձեռնած տնտեսական քննարկումներին Ձեզ չենք տեսնում: Հրավեր չե՞ք ստանում:
-Ոչ, մեր խոսքն այնտեղ ոնց որ թե կարևոր չէ: Ես այնտեղ լինելու ոչ ձգտում ունեմ, ոչ էլ դրա կարիքը, բայց, ամենայն հավանականությամբ, ականջին ոչ հաճելի խոսք չեն ցանկանում լսել: Միայն ես չէ, կան էլի արժանի մարդիկ, որոնց ես չտեսա այնտեղ: Ելույթ ունեցողների ցանկից միայն մեկ-երկուսին կարող եմ առանձնացնել (բանկային համակարգին առնչվող Ջրբաշյանի խոսքը շատ օբյեկտիվ էր): Այսպիսի ֆորումներն արժեք կունենան, եթե լինի բաց, անկաշկանդ խոսակցություն, որտեղ վեր կհանվի իրականությունը: Այդ միջոցառումներին մասնակցության արդյունավետությունը պայմանավորված չէ նրանով, որ հավաքվեն ու ասեն, թե ինչ «մեծ» գործեր են արել: Այդ հեքիաթները մենք վաղուց լսել ենք: Հեռու չգնամ` 2008-ին էլ էին Հայաստանը դարձնում ֆինանսական կենտրոն, տուրիզմի երկիր և այլն: Այդ ամենի արդյունքում կորցրինք այն ամենը, ինչը 2008-ին ունեինք:
-Վերադառնանք էլցանցերում տիրող վիճակին: Կառավարությունը հայտարարեց, որ 2016-2036 թթ. էներգետիկ համակարգի ռազմավարական զարգացման ծրագիրը շուտով կդրվի քննարկման: Սա կարո՞ղ է դրական միտում համարվել:
-Համաշխարհային բանկն ընդամենը վերջերս` տասը-տասնհինգ օր առաջ, ներկայացրեց նոր ռազմավարության ծավալուն փաստաթուղթը: Եթե չեմ սխալվում, այսպիսի մի փաստաթուղթ էլ 2000-ի կեսերին էր ներկայացվել, որտեղ էլի այսօրվա հեքիաթների նման բան էր գրված, թե մենք կդառնանք էլեկտրաէներգիա արտահանող երկիր: Այսինքն, մենք մի այսպիսի դրախտավայր էինք ներկայացրել ու չէինք էլ խորացել, որ Հայաստանում ներքին սպառման կառուցվածքն էականորեն փոխվում է: Այսօր էլեկտրաէներգիայի սպառման մեջ ամենամեծ տեսակարար կշիռն ունեն քաղաքացիները, ոչ թե արդյունաբերությունը, գյուղատնտեսությունը կամ ծառայությունները: Էլեկտրաէներգիայի զարգացումը պայմանավորված է մեր քաղաքացիների կենսամակարդակով և գնողունակությամբ: Բայց այսօր ամեն ինչ արվում է, որ կենսամակարդակը նվազի և գնողունակությունը պակասի: Սրանք հակասող քայլեր են: Տապալվեց այդ ռազմավարությունը, և հիմա մենք ենք Վրաստանից էլեկտրաէներգիա գնում: Չկարողացանք համապատասխան ենթակառուցվածքներով Իրան ավելի շատ էլեկտրաէներգիա արտահանել, Թուրքիա արտահանելու մասին խոսակցություններն էլ ընդհանրապես փակվեցին: ՈՒնենք արտադրական ռեսուրսների 40 % ավելցուկ, որը չենք օգտագործում, ու հիմա ամեն ինչի բեռը դրել ենք ժողովրդի վրա:
Իսկ այս ռազմավարության մեջ ես ուզում եմ հասկանալ, թե Հայաստանի տնտեսական զարգացումը որն է: Հիմա որոշում են նոր ատոմակայան կառուցել, որը պետք է փոխարինի Հրազդանի ՋԷԿ-ին, այդ ընթացքում պետք է ավելացվի այլընտրանքային աղբյուրներով արտադրվող էներգիան: Ինչի՞ համար է դա արվում, ինձ անհայտ է: Ի՞նչ է մեզ սպասելու 2020-ին, 2025-ին կամ 2036-ին, տնտեսության ո՞ր ճյուղերն են զարգացվելու:
-Ասել է` չունենալով համալիր զարգացման ծրագիր, առանձին ճյուղերի զարգացո՞ւմ են խոստանում:
-Այո, մենք հայտնվել ենք համակարգային ճգնաժամի մեջ:
-Ինչպես նշեցիք, տնտեսական հարցերի լուծումը քաղաքական հարթությունում է, ուստի մի քանի քաղաքական հարց: Էլեկտրաէներգիայի սակագնի դեմ ակցիաների ժամանակ ՀԱԿ-ի ներկայացուցիչներին գրեթե չէինք տեսնում, այսպես ասած, «կենդանի պատում» էլ չկայիք, ինչո՞ւ:
-Այնտեղ անելիք չկա, հաստատ: Կան երիտասարդներ, որոնք իրենց գործն են անում, սկզբունքորեն որոշել են, որ այդ նախաձեռնությունը բացառապես պետք է լինի քաղաքացիական, առանց քաղաքական ուժերի մասնակցության: Մենք, որպես քաղաքացի, այդ հարցում իրենց աջակից ենք: ՈՒշադիր հետևում ենք զարգացումներին: Պետք է հարգել նրանց դիրքորոշումը: Եթե չենք կարող օգնել, պետք չէ խանգարել: Իսկ օգնել կարող ենք մասնագիտական հարցերում, որպեսզի սխալներ թույլ չտան:
-Կողմ եք խնդիրը չքաղաքականացնելո՞ւն:
-Եթե քաղաքականացնելու խնդիր լինի, ինքն իրեն կստացվի: Մարդկանց, որոնք հավաքվում են ու հավատում, որ իրենք այսպիսի պայքարով կարող են հաջողության հասնել, պետք է աջակցել: Երբ հնարավորությունները սպառվեն, կհանգեն այն պարզ ճշմարտությանը, որ երկրում հարցերը լուծվում են քաղաքական մեթոդներով: Երկար տարիներ իշխանությունները քաղաքական ուժերին վարկաբեկելու շատ հետևողական քայլեր են անում: Ընտրությունների այս արատավոր համակարգի ստեղծման նպատակը հանրությանը քաղաքական ինստիտուտներից հիասթափեցնելն է: Մեզ մոտ որևէ պետական ինստիտուտ չի աշխատում, սա վերաբերում է բոլոր բնագավառներին` տնտեսություն, կրթություն, մշակույթ, լրատվամիջոցներ: Դուք շատ լավ գիտեք, որ այն դերը, որ խոսքը ուներ, այլևս չկա: Ամեն ինչ խեղաթյուրվել է: Ամեն ինչ հնարավոր է գնել և վաճառել: Չկա բովանդակություն, օբյեկտիվություն: Սա է համակարգի հիմքը, առանց որի այն չի կարող գոյատևել: Եթե լինի օբյեկտիվություն, օրենքի ճիշտ կիրառում, մրցակցություն, հավատացնում եմ, քաղաքական գործիչների, լրագրողների, տնտեսության մեջ ընդգրկված մարդկանց, մտավորականների հարաբերությունները բոլորովին այլ կլինեն: Մարդը կգնահատվի ոչ թե ֆինանսական կարողություններով, այլ իր արժանիքներով: Գնահատման չափանիշը պետք է փոխվի: Բոլորը պիտի հասկանան, որ Հայաստանում ցանկացած հարց կլուծվի միայն քաղաքական դաշտում, նույնիսկ ամենաբարդ սոցիալական հարցերը:

Զրույցը`
Ռուզան ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1126

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ