Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Չինական Սպիտակ գիրքը 21-րդ դարի համար

Չինական Սպիտակ գիրքը 21-րդ դարի համար
20.11.2015 | 00:18

«Հայ-չինական համագործակցությունը Մետաքսի ճանապարհի տնտեսական գոտու ստեղծման չինական նախաձեռնության լույսի ներքո». այս թեման էր քննարկվում նոյեմբերի 16-ին ՉԺՀ դեսպանատան ու Գլոբալիզացիայի և տարածաշրջանային համագործակցության վերլուծական կենտրոնի կազմակերպած կոնֆերանսում:
Նախքան քննարկումը Գլոբալիզացիայի և տարածաշրջանային համագործակցության վերլուծական կենտրոնի ղեկավար ՍՏԵՓԱՆ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԻՆ հարցրի.

-Մենք ի՞նչ ենք ակնկալում Մետաքսի մեծ ճանապարհից, ռեա՞լ ծրագիր է, թե՞ քաղաքական:
-Ռեալ է՝ լինելով ՉԺՀ կառավարության որոշումը: Եթե լիներ փորձագետների առաջարկ կամ ցանկություն, շատ կարևոր կլիներ, բայց կա կառավարության որոշում, դրանով ամեն ինչ ասված է:
-Ռեա՞լ է Հայաստանի ընդգրկումը:
-Մետաքսի ցամաքային ճանապարհը անցնում է Իրանի հյուսիսով, և մենք շանսեր ենք ստանում: Այլ հարց է՝ կօգտագործե՞նք մեր շանսերը, թե՞ ոչ: ՉԺՀ տնտեսությունն այսօր առաջին կամ երկրորդ տնտեսությունն է աշխարհում, հաջողությունները ակնհայտ են: Նրանք ասում են՝ տնտեսությունը բաց է, բաց շուկայական հարաբերություններ են, աշխարհում համագործակցություն պետք է լինի:
-Հնարավո՞ր է, որ Չինաստանը ֆինանսավորի Իրան-Հայաստան երկաթուղու շինարարությունը:
-Կասկած չունեմ, որ ֆինանսական հնարավորություն կա, Հայաստանի համար դա թանկարժեք ծրագիր է, բայց ոչ Չինաստանի: Մենք պետք է բացատրենք երկաթուղու կարևորությունը, անհրաժեշտությունը հենց Մետաքսի ճանապարհի համար, տնտեսական շահավետությունը, քաղաքական նշանակությունը:
Բացելով կոնֆերանսը՝ Ստեփան Գրիգորյանը բնական համարեց, որ տնտեսապես մեծ հաջողություններ ունեցող պետությունները նաև մեծ ծրագրեր են ունենում, ինչպես Մետաքսի ճանապարհի տնտեսական գոտու ստեղծումը: Ի՞նչ առնչություն կարող է Հայաստանն ունենալ Մետաքսի մեծ ճանապարհին, ի՞նչ հնարավորություններ կստանա, ի՞նչ է պետք Չինաստանին Հայաստանից և Հայաստանին՝ Չինաստանից: Աշխարհի տարբեր հատվածներով սպառազինման ու կոնֆլիկտների համապատկերում պարոն Գրիգորյանը կարևորեց ՉԺՀ նախագահ Սի Ձինպինի հայտարարությունը՝ կրճատել չինական բանակը 30000 զինվորով, որ կարևոր մեսիջ է օրեցօր սպառազինվող աշխարհին: ՀՀ-ում ՉԺՀ դեսպան ԹԻԱՆ ԷՐԼՈՒՆԸ չին-հայկական համագործակցությունը Մետաքսի մեծ ճանապարհի տնտեսական գոտու ստեղծման հարցում համարեց շատ հետաքրքիր և հեռանկարային: Նա հիշեցրեց, որ ավելի քան 2000 տարի առաջ եվրասիական մայր ցամաքի աշխատասեր ու համարձակ ժողովուրդները առևտրի և հաղորդակցության մի քանի ճանապարհներ էին բացել՝ Ասիայի, Եվրոպայի ու Աֆրիկայի հաղորդակցության համար։ Հետագայում այդ ճանապարհներն անվանվեցին Մետաքսի մեծ ճանապարհ և հարյուրամյակներ ու հազարամյակներ սերնդից սերունդ էր փոխանցվում։ Մետաքսի մեծ ճանապարհի հիմնական արժեքը համարվում են խաղաղությունը և համագործակցությունը, հանդուրժողականությունը, փոխօգնությունն ու փորձի փոխանակումը, փոխադարձ շահը և ընդհանուր շահույթը: Դեսպանի գնահատականով՝ այդ ճանապարհը նպաստել է քաղաքակրթության տարածմանը, հարակից երկրների զարգացմանը, դարձել է Արևելքի ու Արևմուտքի շփման խորհրդանիշ: Նա հիշեցրեց 2013-ի հոկտեմբերին ՉԺՀ նախագահ Սի Ձինպինի Կենտրոնական ու Հարավ-Արևելյան Ասիայի երկրներ այցի ժամանակ արված առաջարկը՝ համատեղ ստեղծել Մետաքսի ճանապարհի տնտեսական գոտին և ծովային ճանապարհը՝ «Մեկ գոտի, մեկ ճանապարհ», որը միջազգային հանրության մեծ ուշադրությանն արժանացավ: Դեսպանի գնահատմամբ՝ առաջարկը պատասխանն էր ժամանակակից մարտահրավերներին, համաշխարհային տնտեսության վիճակին և տարածաշրջանային զարգացումներին: Սա ինտեգրման գործընթացներն արագացնելու չինական նախագիծ է Եվրասիական մայր ցամաքում: Իբրև նախաձեռնող Պեկինը հատուկ պատասխանատվություն է զգում ծրագրի իրականացման համար: Չինաստանի պետխորհրդի նախագահ Լի Կեցյանը ՉԺՀ-ACEAH ցուցահանդեսի բացմանն ընդգծել է, որ պետք է ձևավորել ծովային Մետաքսի ճանապարհ՝ ACEAH-ի երկրների մասնակցությամբ ստեղծելով ռազմավարական հենակետեր՝ ներքին տարածաշրջանների համար: «Մեկ գոտի, մեկ ճանապարհ» ծրագիրը կնպաստի Մետաքսի մեծ ճանապարհին գտնվող երկրների տնտեսական զարգացմանը, քաղաքակրթությունների շփումներին, խաղաղության ամրապնդմանը մոլորակի վրա:
Հայաստանում ՉԺՀ դեսպանատան խորհրդական ԼՈ ՇԻՍՅՈՒՆԸ մանրամասն ներկայացրեց Չինաստանի քաղաքականությունը Մետաքսի ճանապարհի վերստեղծման հարցում: Ծավալուն հիմնավորումները նաև գրքույկի տեսքով բաժանվեցին կոնֆերանսի մասնակիցներին: Լո Շիսյունը ասաց, որ «Մեկ գոտի, մեկ ճանապարհը» համակարգային նախագիծ է, որ պահանջում է համատեղ խորհրդակցություններ, կառուցում և օգտագործում: Մետաքսի ճանապարհի երկայնքով գտնվող պետությունների հետ պետք է համաձայնեցնել ազգային զարգացման ռազմավարությունները: Մետաքսի մեծ ճանապարհի վերականգնումը պահանջում է առավել սերտ կապեր հաստատել Ասիայի, Եվրոպայի, Աֆրիկայի երկրների միջև և պատմական նոր աստիճանի բարձրացնել այդ երկրների փոխշահավետ համագործակցությունը: Դեսպանատան խորհրդականը ՉԺՀ կառավարության մշակած ծրագրով՝ նախ գնահատեց ժամանակը՝ նշելով, որ աշխարհը խոր ու բարդ փոփոխությունների մեջ է, համաշխարհային ֆինանսական ճգնաժամը շարունակում է խորքային ներգործությունը, համաշխարհային տնտեսությունը դանդաղ է վերականգնվում, մեծ փոփոխություններ են հասունանում միջազգային առևտրաներդրումային համակարգում և բազմակողմ ներդրումների ու առևտրի կանոններում: Առանձին երկրներ զարգացման ճանապարհին բախվում են լուրջ պրոբլեմների հետ, իսկ «Մեկ գոտի, մեկ ճանապարհ» ծրագիրը պատասխանն է ժամանակակից աշխարհի բազմաբևեռության կոչին, տնտեսության գլոբալացմանը և մշակութային բազմազանության և հասարակության տեղեկացվածությանը:
Լո Շիսյունը ներկայացրեց Մետաքսի մեծ ճանապարհի համատեղ ստեղծման սկզբունքները՝ հետևել ՄԱԿ-ի կանոնադրությանը, պահպանել խաղաղ գոյակցության հինգ սկզբունքները՝ սուվերենիտետի և տարածքային ամբողջականության, չհարձակման, միմյանց ներքին գործերին չխառնվելու, հավասարության և փոխշահավետության, խաղաղ համագործակցության, և հիմնական հայեցակարգերը: Նախաձեռնությունը ուղղված է համակողմանի գործարար համագործակցությանը, կոչված է ձևավորել շահերի, պատասխանատվության ու ճակատագրի ընդհանրություն, որին բնորոշ են քաղաքական փոխվստահությունը, տնտեսական ինտեգրումն ու մշակութային տոլերանտությունը: Մետաքսի ճանապարհը Չինաստանից անցնում է Կենտրոնական Ասիա, Ռուսաստանից Եվրոպա (մինչև Բալթիկ ծով), Չինաստանից Կենտրոնական ու Արևմտյան Ասիայով մինչև Պարսից ծոց և Միջերկրական ծով, Չինաստանից Հարավ-Արևելյան Ասիա, Հարավային Ասիա և Հնդկական ծով ուղղություններով: Ծովային Մետաքսի ճանապարհի հիմնական ուղղություններն են՝ Չինաստանից՝ Հարավ-Չինական ծովով դեպի Հնդկական օվկիանոս ու Եվրոպա, չինական նավահանգիստներով՝ Հարավ-Չինական ծովից Խաղաղ օվկիանոս: Նոր մայրցամաքային կամուրջ է ստեղծվում Եվրոպայի ու Ասիայի միջև, Չինաստան-Մոնղոլիա-Ռուսաստան, Չինաստան, Կենտրոնական Ասիա-Արևմտյան Ասիա, Չինաստան-Հնդկաչին միջազգային տնտեսական համագործակցության միջանցքներ: Չինաստանի կառավարությունն ընդունում է, որ նշանակալից տարբերություններ կան Մետաքսի ճանապարհի երկայնքով գտնվող պետությունների կենսամակարդակի և բնական ռեսուրսների միջև և առաջարկում է համագործակցություն հինգ սկզբունքներով՝ քաղաքական կոորդինացիա, ինֆրակառույցների փոխկապակցվածություն, առևտուր առանց դադարների, կապիտալի ազատ տեղաշարժ և ժողովուրդների մերձեցում: Լո Շիսյունը խոսեց նաև Մետաքսի մեծ ճանապարհին համագործակցության մեխանիզմների ու տարածաշրջանային համագործակցության առանձնահատկությունների մասին: Հավարտ նա նշեց, որ Մետաքսի մեծ ճանապարհի վերականգնումը ոչ միայն Չինաստանի նախաձեռնությունն է, այլև Չինաստանի և այդ ճանապարհին գտնվող մյուս երկրների ցանկությունը:
ՀՀ էկոնոմիկայի փոխնախարար ՍԵՐԳԵՅ ԱՎԵՏԻՍՅԱՆԸ ներկայացրեց Չինաստանի և Հայաստանի ներկա համագործակցությունը և հայ-չինական հարաբերություններն անվանեց դինամիկ զարգացող, հիշատակեց բարձրամակարդակ այցերը Պեկին, որոնց ընթացքում կարևոր համաձայնագրեր են կնքվել: Արևելքի և Արևմուտքի ճանապարհներին գտնվող Հայաստանը՝ փոխնախարարի կարծիքով՝ իր տնտեսական առաջարկներն ունի Պեկինին, նշվեց Չինաստանի հետ ուղիղ ավիաչվերթի մասին: Նրա գեղեցիկ խոսքից երևաց, որ ընդհանուր օրակարգ կամ չկա, կամ փոխնախարարը չի ցանկանում այդ մասին խոսել:
Հայ-չինական համագործակցության հեռանկարների մասին առևտրատնտեսական, մշակութային ու կրթական, տարածաշրջանային համագործակցության ոլորտներում խոսեցին Հայաստանի արդյունաբերողների և գործարարների միության նախագահ ԱՐՍԵՆ ՂԱԶԱՐՅԱՆԸ, Վալերի Բրյուսովի անվան պետական լեզվահասարակագիտական համալսարանի ռեկտոր ԳԱՅԱՆԵ ԳԱՍՊԱՐՅԱՆԸ, Հայրենական ապրանք արտադրողների միության նախագահ ՎԱԶԳԵՆ ՍԱՖԱՐՅԱՆԸ, Երևանի առևտրաարդյունաբերական պալատի գործադիր տնօրեն ԿԱՐԵՆ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԸ: Արսեն Ղազարյանը նշեց, որ ծովային Մետաքսի ճանապարհը նույնքան շահավետ է Հայաստանի համար և արդեն նպաստել է ապրանքաշրջանառության մեծացմանն ու ամփոփեց, որ «հայկական շուկան ագրեսիվ պատրաստ է համագործակցության»: Գայանե Գասպարյանը խոսեց հումանիտար համագործակցության մասին, նշեց, որ համալսարանում գործում է Կոնֆուցիոսի ինստիտուտը՝ առաջինը տարածաշրջանում: Վազգեն Սաֆարյանն ասաց, որ Չինաստանը ՌԴ-ից հետո Հայաստանի առևտրատնտեսական երկրորդ գործընկերն է ու խոսեց ՉԺՀ-ի տնտեսական հաջողությունների և այսօրվա տնտեսական բարեփոխումների մասին: Կարեն Մարտիրոսյանը կարևորեց Չինաստանի նահանգների հետ աշխատանքը, ապրանքների ցուցահանդեսներն ու մարդկանց շփումները:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ. -«Մենք կանք այդ ճանապարհին»՝ ականջներիս մեջ Ստեփան Գրիգորյանի խոսքն է, որ քանիցս հնչեց մի քանի ժամ տևած կոնֆերանսի ընթացքում: Մասնակիցները երկար քննարկում էին, թե ինչո՞վ է Չինաստանը հետաքրքիր Հայաստանին, ու ինչո՞վ է Հայաստանը հետաքրքիր Չինաստանին, առաջադրում էին իրենց տարբերակները՝ երբեմն գործնական, երբեմն ռոմանտիկ, և դա էր բուն քննարկման իմաստը: Իսկ ես մտածում էի՝ Չինաստանը աշխարհին առաջարկում է նոր համակեցության մոդել, որի պարտադիր պայմանը խաղաղությունն ու համագործակցությունն է: Հայտնի է, որ առևտուրը պատերազմի հետքերով չի գնում: Չինաստանը քաղաքական ոչ մի պայման չի դնում, ասում է՝ շահավետ առևտուր ու զարգացում՝ ինֆրակառույցներ, ճանապարհներ, նավահանգիստներ ու երկաթուղիներ, աշխատատեղեր, մշակութային փոխգործակցություն, ասում է հանդարտ ու հիմնավոր, այնպես, որ «ոչ» ասելու հիմնավոր պատճառաբանությունների տեղ չի թողնում, բայց կարո՞ղ է այսօր աշխարհը «այո» պատասխանել: Սա է խնդիրը: Չափազանց շատ չե՞ն պետությունների միջև ու տարածաշրջանների միջև բաժանարար գծերը, որպեսզի վերականգնվի խաղաղություն ու բարեկեցություն բերող Մետաքսի մեծ ճանապարհը՝ «Մեկ գոտի, մեկ ճանապարհ» սկզբունքով: Ժամանակի մեջ Պեկինը կամ կիրագործի իր ծրագիրը, կամ կընդունի, որ ինքն ամեն ինչ արեց, բայց պարտադրված երջանկություն աշխարհում չի լինում:

Դիտվել է՝ 2257

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ