Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ճենաց երկրի հայերը

Ճենաց երկրի հայերը
11.12.2015 | 12:07

(սկիզբը` այստեղ)

XIX դ. երկրորդ կեսին մեծ թվով հայեր Ռուսաստանից անցնելով՝ հաստատվեցին Հարբինում, ինչպես նաև Մանջուրիայի այլ քաղաքներում (Չանչուն, Դայրեն, Մուկդեն և այլն): Չնայած կային բժիշկներ, դեղագործներ, փաստաբաններ, մեքենագետներ ու երկրաչափներ, այդուհանդերձ հայերի ճնշող մեծամասնությունն զբաղվում էր վաճառականությամբ և բարեկեցիկ ապրելակերպ ուներ:
XX դ. առաջին քառորդը նշանավորվեց նոր զարգացումներով: Ռուս-ճապոնական պատերազմից հետո հայերի թվաքանակը Չինաստանում ավելացավ: Առաջին աշխարհամարտի և 1917 թ. բոլշևիկյան հեղափոխության պատճառով հայերի նորանոր խմբեր հայտնվեցին Հեռավոր Արևելքում: Նրանց թվում շատ էին հատկապես ռազմագերիները, որոնցից ոմանց հաջողվեց ազատվել ու հաստատվել Չինաստանի զանազան քաղաքներում, հատկապես Հարբինում:
1917 թ. հիմնվեց հայերի առաջին կազմակերպությունը Չինաստանում` Հարբինի հայոց ազգային խորհուրդը, և ընդունվեց «Հարբինի հայ համայնքի կանոնադրությունը»: 1919 թ. չինական իշխանությունները պաշտոնապես գրանցեցին այդ կազմակերպությունը և ճանաչեցին նրա իրավասությունները: Նույն թվականին Հարբինում տեղի ունեցավ Սիբիրի ու Հեռավոր Արևելքի հայերի առաջին համագումարը, որի նպատակն էր այդ տարածաշրջանի հայերին միավորելը:
Մինչև 1918 թ. Հարբինի Նոր քաղաք թաղամասում գործում էր հայոց փայտաշեն աղոթատուն: 1918-ին Արևելաչինական երկաթուղու վարչությունը Հարբինի Լիաոյանգ փողոցի հատույթում, Սադովայա 18 հասցեում հայերին անվարձահատույց տրամադրեց 2500 քմ տարածք` եկեղեցի կառուցելու համար: Կազմակերպվեց դրամահավաք: Առանձնակի առատաձեռնություն ցուցաբերեցին Հարբինի ու Չանչունի հայերը, որոնք հատկացրին համապատասխանաբար 900 և 1207 ռուբլի: Ծանրակշիռ էր հատկապես Հարբինի բնակիչ, ծնունդով ախալցխացի Կարապետ Ասպետյանի ներդրումը` 750 ռուբլի: Եկեղեցաշեն այդ մարդկանց թվում արժանահիշատակ է նաև խանութի սեփականատեր Գրիգոր Կասյանցը, որն ապրում էր Հայլար քաղաքում: Նրա կինն էր Մարիամը, զավակներն էին Լևոնը, Տիմոթեոսը, Գևորգը, Եպրաքսիան:
1923 թ. նոյեմբերի 18-ին օծվեց Հեռավոր Արևելքի հայոց առաքելական Սբ. Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցին` օժանդակ հոգևորաց կացարանով ու հանդիսասրահով: Եկեղեցին ուներ նաև ընդարձակ մրգայգի: Արարողությանը ներկա էին ինչպես տեղի ողջ համայնքը` նախագահ Ստեփան Մղդսյանի գլխավորությամբ, այնպես էլ չինացի և այլ ազգությունների բազմաթիվ ներկայացուցիչներ: 1925 թ. Չինաստանի իշխանությունները Աստծո այդ տունը պաշտոնապես ճանաչեցին որպես Հարբինի հայ լուսավորչական եկեղեցի:
Հարկ է նշել, որ, եկեղեցուց բացի, 1921 թ. նոյեմբերի 21-ին Հարբինում բացվեց առաջին հայկական դպրոցը Հեռավոր Արևելքում: Ստեղծվեց նաև տիկնանց մասնաճյուղով մշակութային ընկերություն, «Արծիվ» անվամբ մարզակումբ և Թատերասիրաց միություն, որը հայոց ու ռուսաց լեզուներով բեմադրություններ էր ներկայացնում, այդ թվում` Սունդուկյանի «Պեպոն»:
Հայերը զգալի հաջողություններ արձանագրեցին նաև Շանհայում: Այսպես, 1920-ական թթ. քաղաքային մարզադաշտի սեփականատերն էր Հայկ Ասատրյանը: 1931թ. այստեղ կազմակերպվեց Հայ երիտասարդաց միությունը, որը հետագայում ստացավ Շանհայի հայոց բարեգործական միություն անվանումը և որին անդամակցեցին քաղաքի գրեթե բոլոր՝ շուրջ 200 հայերը: Իսկ Մանջուրիայի մեկ այլ քաղաքի՝ Տյանցզինի գորգի խոշոր գործարանը, ուր աշխատում էր 2000 մարդ, հիմնել և ղեկավարում էին հայերը:
Չինաստանում հայոց բազմադարյա ներկայությանն անասելի վնաս հասցրեց 1937-1945 թթ. ճապոնա-չինական պատերազմը: Ճապոնական օկուպացիայի տարիներին երկրի շուրջ 1200 հայերը ենթարկվեցին դաժան հալածանքների ու բռնաճնշումների: Այսպես, Հեռավոր Արևելքի ու Չինաստանի հոգևոր հովիվ Ասողիկ վարդապետ Ղազարյանը, լինելով Մեծ Բրիտանիայի պրոտեկտորատի ներքո գտնվող Երուսաղեմի քաղաքացի, 1941-1945 թթ. արգելափակվեց Մուկդենի համակենտրոնացման ճամբարում, որը նախատեսված էր բրիտանացիների և ամերիկացիների համար, և միայն Ճապոնիայի պարտությունից հետո ազատագրվեց: Իսկ իրանահպատակ հայերը հայտարարվեցին թշնամի ու ստիպված եղան կրել Ի հիերոգլիֆով թևկապներ, ինչպես հրեաները դեղին վեցանկյուններով` Գերմանիայում:
Պատերազմի ավարտը, ֆաշիստական Գերմանիայի ու նրա դաշնակիցների ջախջախումը հույսի նոր դռներ բացեցին համայն հայության առջև, հատկապես Թուրքիայի կողմից Արևմտյան Հայաստանի բռնագրաված տարածքները վերադարձնելու և Խորհրդային Հայաստանին միացնելու առնչությամբ: Հայտնի փաստ է, որ ընդունվեցին ԽՄԿԿ Կենտկոմի գաղտնի փաստաթղթեր, որոնցում անգամ նշանակված էին Արևմտահայաստանի մի շարք բնակավայրերի քաղկոմ-շրջկոմների ղեկավարներ: Որպես մեր ժողովրդի մի փոքրիկ հատված` այդ ամենին արձագանքեցին նաև Չինաստանի հայերը, որոնք 1945 թ. հոկտեմբերի 7-ին Հարբինից այսպիսի դիմում հղեցին Ի. Վ. Ստալինին (ռուս. թարգմ. իմն է-Խ.Դ.).
«Թանկագին Իոսիֆ Վիսարիոնովիչ:
Անցել է ավելի քան 30 տարի մեր հայրենիքից մեզ վտարելու պահից: Երկրորդ համաշխարհային պատերազմը, որ սանձազերծել էին ֆաշիստական Գերմանիան և իմպերիալիստական Ճապոնիան` իրենց գաղտնի հանցակիցներ Թուրքիայի, Իսպանիայի, Արգենտինայի և այլ պետությունների օժանդակությամբ, ավարտվեց ագրեսորների լիակատար ջախջախմամբ: Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի ավարտից հետո հերթը առանձին ժողովուրդների միջև առկա հիմնախնդիրների լուծումն է` աշխարհում վերջնական խաղաղություն հաստատելու նպատակով: Այս պատմական պահին մենք` հայերս, հաշիվ ունենք Թուրքիայի հետ, և նա պետք է անհապաղ վարձահատույց լինի:
Մենք ոչ մի կերպ չենք մոռանում անվերջանալի թուրքական գազանությունները, որոնք իրականացվում էին նախօրոք մշակված ծրագրի համաձայն, և որի հիմքում դրված էր հետևյալ սկզբունքը. «Մեզ պետք են հայկական հողերը` առանց հայերի»: Անգամ Բարդուղիմեոսյան գիշերը և միջնադարյան ինկվիզիցիան խամրում են այն ապօրինությունների համեմատ, որոնք կատարում էին թուրքերը XX դարում:
Մենք չենք կարող մոռանալ հայերի կոտորածները Թուրքիայում, հետագայում և` Ռուսահայաստանում, սկսած արյունարբու Աբդուլ Համիդից, վերջացրած երիտթուրքական առաջնորդ Մուստաֆա Քեմալ փաշայով: ՈՒթ արյունալի ջարդերի ընթացքում զոհվեց 1500000 մարդ, անմեղ նահատակներ` մեր քույրերն ու եղբայրները, հայրերն ու մայրերը: Այդ թվաքանակը ապշեցուցիչ է, եթե նկատի ունենանք, որ այն ժամանակ հայ բնակչության թիվը 4500000 էր, որից 2000000-ը փրկվեց ԽՍՀՄ ժողովուրդների եղբայրական միության մեջ մտնելու շնորհիվ, իսկ 1500000-ը մինչ օրս սփռված է աշխարհով մեկ: Թուրքական ոճրագործությունների անմեղ զոհերին վերադարձնել հնարավոր չէ, բայց մենք պահանջում ենք թուրքերի բռնազավթած հայկական հողերը միացնել Հայաստանի Խորհրդային Հանրապետությանը և դրանով հանդերձ հնարավորություն ընձեռել մեկուկես միլիոն գաղթական հայերին վերադառնալու հարազատ օջախ:
Հայերի հանդեպ իրականացվող Թուրքիայի դաժան քաղաքականությունը, որն ուղեկցվում էր գազանային սպանություններով և հայրենիքից բռնի արտաքսումով, հանդիսանում է միանգամայն բավարար և արդար փաստարկ խլված հողերը իր օրինական տիրոջը` Խորհրդային Հայաստանին վերադարձնելու համար:
Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի ընթացքում Թուրքիան չփոխեց Գերմանիայի հետ բարեկամության իր ավանդական քաղաքականությունը, ցինիկաբար դա քողարկելով չեզոքության քաղաքականությամբ: Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի ժամանակ թուրքական «չեզոքությունը» գերմանական զավթիչներին հնարավորություն տվեց ավելացնելու մարդկային զոհերի թիվը դաշնակից տերությունների բանակների և խաղաղ բնակչության շարքերում, ինչպես նաև մեծացնելու պատմական հուշարձանների, գործարանների, ֆաբրիկաների, քաղաքների, համայնքային թաղամասերի և այլնի ավերածությունները: Թուրքական «չեզոքությունը» դաշնակից տերությունների հաղթական բանակներին զրկեց հնարավորությունից արագ հաղթանակ տոնելու գերմանական ֆաշիզմի ու նրա կամակատարների նկատմամբ և դրանով հանդերձ ավելացրեց համայն մարդկությանը պատերազմի պատճառած տառապանքները:
Լուծումը բոլոր խնդիրների, որոնք պետք է առաջադրվեն հեղինակավոր արտաքին գործերի նախարարների խորհրդին Լոնդոնում և բարձր նպատակների հասնեն, մենք` հայերս, անհնար ենք համարում, քանի դեռ մեկուկես միլիոն մեր եղբայր հայ գաղթականները գտնվում են իրենց հայրենիքի սահմաններից դուրս, իսկ նրա տարածքների բռնազավթված մեծ մասը շարունակում է մնալ մեր հարստահարիչի` Թուրքիայի ատելի լծի ներքո:
Մենք` հայերս, սույնով դիմում ենք Ձեզ, թանկագին Իոսիֆ Վիսարիոնովիչ, որպես մեծ առաջնորդի և բոլոր ազատաբաղձ ժողովուրդների պաշտպանի, և խնդրում Ձեզ օգնել լուծելու 1920 թ. և ավելի վաղ բռնազավթված, բայց պատմական իրավունքով մեզ պատկանող բոլոր հողերը Խորհրդային Հայաստանին անհապաղ կերպով վերադարձնելու խնդիրը: Եթե 1917 թ. հեղափոխության կրակում բոլշևիկների հաղթանակը ծնեց Հայկական Հանրապետությունը, որի վրա շողաց ազատության և ազգային ինքնորոշման արեգակը, ապա Ձեր իմաստուն ղեկավարությամբ հաղթանակը Երկրորդ հայրենական պատերազմում, ինչը Խորհրդային Միությանը բերեց Ռուսաստանի ողջ պատմության անասելի փառքի, հնարավորություն կտա փոքրիկ Հայաստանի Հանրապետությանը միացնել թուրքերի զավթած հողերը և դրանով հանդերձ մեր վրայից սրբել ազգային ամոթանքը, որը հանդուրժում ենք 30 տարի շարունակ:
Ավարտելով` թույլ տվեք Ձեզ մաղթել երկար տարիների առողջություն ու երջանկություն: Ապրեք և Ձեր զորեղ ձեռքով ուղղորդեք ինչպես մեր մեծ հայրենիք ԽՍՀՄ ժողովուրդների, այնպես էլ ողջ մարդկության ճակատագրերը:
Կեցցե մեր Մեծ Առաջնորդ և բոլոր ազատաբաղձ ժողովուրդների պաշտպան ընկ. Ի. Վ. Ստալինը:
ՈՒռա՜:


Հեռավոր Արևելքում և Չինաստանում բոլոր հայերի հոգևոր առաջնորդ
ԱՍՈՂԻԿ վարդապետ,
Հայ համայնքի փոխնախագահ Հ. ԱՍՐՅԱՆՑ,
Քարտուղար Ա. ՏԵՐ-ԱԿՈՊՈՎ»:

Ավա՜ղ, ինչպես ի դերև ելան հայ ժողովրդի հույսերը, այնպես էլ անպատասխան մնաց այս նամակը:
1957 թ. օգոստոսին Հարբինի հայերը գումարեցին ժողով, որին ներկա էր 22 հոգի: Նկատելով, որ տարիներ ի վեր համայնքը հոգևոր հովիվ չուներ, իսկ հայերի զգալի մասը ստիպված արտագաղթել էր այլ երկրներ, առաջարկվեց Սբ. Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցին՝ կից շինություններով ու տարածքով, վաճառել: Սակայն տեղական իշխանություններն առարկեցին, պատճառաբանելով, որ ժամանակին այդ տարածքը տրամադրվել էր անվճար: 1959 թ. հայոց եկեղեցին անցավ չինական կառավարությանը, իսկ 1966 թ. կառույցը քանդվեց: 2001 թ. տեղական պաշտոնական անձինք նոր աղոթատեղի կառուցելու համար առաջարկեցին տարածք հատկացնել ու պատրաստակամություն հայտնեցին օժանդակելու շինարարությանը:
Ավարտելով Ճենաց երկրի հայոց մասին մեր այս համառոտ ակնարկը և մինչ Յոհաննես Լասարին անցնելը, անդրադառնանք մի ուշագրավ փաստի:
ՈՒշ միջնադարում Արևմտյան Հայաստանի Դիարբեքիրի նահանգում, Եփրատ գետի ձախ ափին, քարքարոտ լեռնալանջին գտնվող հայկական գյուղից մի հայ վաճառական առևտրական գործերով այցելում է Չինաստան և վերադառնալով ծննդավայր` հետը բերում… թութակ: Այդ զարմանահրաշ թռչունը իսկական իրարանցում է առաջացնում, գյուղացիները հերթով մտնում են վաճառականի տուն` տարաշխարհիկ արարածին տեսնելու, և բոլորի շուրթերից երկու բառ է հնչում` չինի ղուշ, չին ղուշ: Չին ղուշի համբավն այնքան է տարածվում, որ հին անվանումն աստիճանաբար մոռացվում է, և բնակավայրն սկսում է կոչվել Չնքուշ…
1915 թ. հայոց ցեղասպանության ժամանակ շուրջ 10000 հայերի մորթոտումը եղավ ամենաքստմնելիներից, ամենազարհուրելիներից և ամենասոսկալիներից մեկը: Չնքուշցիների մի մասը բարձրացավ լեռները, զինված դիմադրություն ցույց տվեց ու փրկվեց: Մնացածներին` 5700 մարդու, թուրք ցեղասպանները տեղահանեցին, կոտորեցին ու նետեցին Տուտան կոչվող կիրճի անդունդը: 1915 թ. օգոստոսին Չնքուշում մնացել էր երկու այրի կին` ութ անչափահաս երեխաներով, որոնք բոլորն էլ մահմեդականացվել էին…
(շարունակելի)

Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2621

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ