Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսը ուժեղ աջակցություն է ցուցաբերում Իրանի իշխանություններին, և տարածաշրջանի երկրները կարող են ապավինել Իրանի զինված ուժերին՝ հայտարարել է Իրանի նախագահ Էբրահիմ Ռաիսին Թեհրանում Ազգային բանակի օրվան նվիրված արարողության ժամանակ։ Իրանի նախագահը Իսրայելի վրա հարձակումը համարել է սահմանափակ գործողություն՝ շեշտելով. «Եթե Թեհրանը ցանկանա լայնածավալ գործողություն իրականացնել Իսրայելի դեմ, այս ռեժիմից ոչինչ չի մնա»։                
 

«Պավլովի գիրքը դրեցի սեղանին, թե՝ կեր քո գանձը»

«Պավլովի գիրքը դրեցի սեղանին, թե՝ կեր քո  գանձը»
17.06.2016 | 09:47

Իմ հեղինակային «Օթյակ» շարքում նախատեսել էի հաղորդում հայ օպերային արվեստի լավագույն ներկայացուցիչներից մեկի, ՀԽՍՀ ժողովրդական արտիստուհի ԱՐՄԻՆԵ ԹՈՒԹՈՒՆՋՅԱՆԻ մասին:

Երգչուհու հեռախոսահամարը, հասցեն չգիտեի: Այն անհայտ էր, և նույնիսկ օպերային թատրոնում Արմինեի նախկին խաղընկերները չկարողացան ինձ օգնել: Եվ հանկարծ «Եթեր» թերթում կարդում եմ հարցազրույց Արմինե Թութունջյանի հետ: Նյութի հեղինակի միջոցով իմացա երգչուհու հեռախոսահամարը: Զանգահարեցի: Չնայած պատկառելի տարիքին, Արմինեի ձայնը զրնգուն էր, երիտասարդ: Հանդիպեցինք Թութունջյանի բնակարանում: Նա շատ ոգևորված էր, անմիջական, հումորի մեծ զգացումով: Անմիջականությունը և անկեղծությունը չկորցրեց նաև խցիկի առաջ նկարահանվելիս:


1947 թվականին երիտասարդ ամուսիններ Արմինե և Հովսեփ Թութունջյանները Եգիպտոսից ներգաղթեցին Խորհրդային Հայաստան:
«Հովսեփն ու ես ապրում էինք հայրենիք գալու տենչով,- պատմում է երգչուհին:- Հայրենիք եկանք «Победа» նավով: Մեզ հատկացրին մեկ սենյակ պոլիտեխնիկական ինստիտուտի դասախոսների շենքում: Դա նախկին պահեստ էր: Կեղտոտ սենյակ էր, պատուհանը ջարդված: Բայց մենք երջանիկ էինք: Հովսեփն ասում էր. «Հայրենիքում մենք կտուր ունենք, մենք պետք է ապրենք հայրենիքում ոչ թե ապրելու համար, այլ պատմության մեջ մտնելու համար»:


Ամիսներ անց, երբ օպերային թատրոնում ես Անուշ երգեցի, թերթերը գրեցին իմ մասին: Մի օր Հովսեփը բերեց թերթ, ուր գրված էր իմ Անուշի մասին: Ես շատ ուրախացա ու ասացի Հովսեփին. «Ես մտա պատմության մեջ, մտածիր քո մասին»: Երկուսս էլ ծիծաղեցինք: Եգիպտոսում երազում էի երգել Երևանի օպերային թատրոնում, արցունքն աչքերիս սպասում էի այդ օրվան: Չնայած Կահիրեում կար օպերային թատրոն, բայց այնտեղ ներկայացումներ չէին բեմադրվում: Միայն համերգներ էին լինում, այդ համերգներին ես շատ եմ մասնակցել:
Եվ ահա ես Երևանի օպերային թատրոնի գեղխորհրդի համար երգում եմ Համբարձում Բերբերյանի «Կանձրևե, տղաս»-ը: Ինձ նվագակցում է ավագ քույրս, տաղանդավոր դաշնակահար, որը երաժշտության իմ առաջին ուսուցիչն է եղել: Երգեցի նաև Չիո Չիո Սանի արիան: Շատ ջերմ ընդունեցին: Բուդաղյանն ասաց. «Դուք առանց գրիմի Չիո Սան եք»:
Երազանքս կատարվեց. ես դարձա օպերային թատրոնի մեներգչուհի: Ես երջանիկ էի: Առաջին դերերգս Անուշն էր, որը պատրաստեցի երկու ամսվա ընթացքում` Միքայել Թավրիզյանի ղեկավարությամբ: Հաջողությունը մեծ էր: Դա տոն էր ինձ համար: Ես շատ սիրեցի իմ Անուշը, այդ իսկ պատճառով իմ առաջնեկի անունը դրեցի Անուշ: Անմոռանալի էր իմ Անուշի հանդիպումը Շարա Տալյան Սարոյի հետ: Երբեք չէի պատկերացնի, թե այդ մեծ երգիչը կլինի իմ խաղընկերը:
Հյուրախաղերի էինք Սոչիում: Հինգ անգամ երգեցի Անուշ: Ներկայացման հաջորդ օրը գնացել էի վարսավիրանոց: Նստած եմ գլուխս թասակի (колпак) մեջ: Մտնում են կանայք, հարդարվում: Եվ խոսում են երեկվա «Անուշի» մասին, գովեստի խոսքեր են ասում իմ կատարման մասին: Չնայած նրանք ինձ չեն տեսնում, ես շատ հպարտանում եմ, ուրախանում:


Թավրիզյանը շատ խիստ արվեստագետ էր, պահանջկոտ: Նրա ժամանակ օպերային թատրոնը դարձել էր տաճար, կարծես սրբավայր էիր մտնում: «Անուշի» հերթական ներկայացումն էր, որին ներկա էր արտասահմանյան պատվիրակություն: Ներկայացումից հետո իմ հարդարասենյակ եկավ Թավրիզյանը: Նա ժպտաց ինձ ու ասաց. «Ապրե՜ս, Արմինե...», ու գնաց: Ես ցնցված էի: Հետագայում ես երգեցի գլխավոր դերերգեր «Կարինե» (Տ. Չուխաջյան), «Սոս և Վարդիթեր» (Վ. Տիգրանյան), Նեդդա (Ռ. Լեոնկավալլո, «Պայացներ»), Միքայելա (Ժ. Բիզե, «Կարմեն»)... Բայց, իհարկե, իմ գլուխգործոցը Չիո Չիո Սանն էր Ջ. Պուչչինիի համանուն օպերայից: Շատ էի սիրում այդ պարտիան, ինքնամոռաց երգում էի: Բեմի բանվորները, բեմի մյուս աշխատողները ուշադիր լսում էին ինձ, սիրում էին: Ընդհանրապես ինձ սիրում էին բոլորը՝ նվագախմբի երաժիշտները, բալետի արտիստները... Միայն օպերայի սոլիստները չէին սիրում (ծիծաղում է), բնական է...


Այն տարիներին բոլոր եվրոպական օպերաները կատարվում էին ռուսերեն: Ես ռուսերեն չգիտեի և բոլոր բառերի տակ հայերեն տառերով էի գրում: 1956-ին ես մասնակցեցի Մոսկվայում կայացած հայկական գրականության ու արվեստի երկրորդ տասնօրյակին: Երգեցի Շուշան՝ Արմեն Տիգրանյանի «Դավիթ Բեկ» օպերայում: Դիրիժորն էր Միքայել Թավրիզյանը, իսկ բեմադրիչը՝ Վարդան Աճեմյանը: Փորձերից մեկի ժամանակ Թավրիզյանն ինձ ասաց. «Արմինե, քո կերպարը հայ հերոսուհի է, իսկ քո աչքերը բարի են, ջեյրանի աչքեր ունես: Քո Շուշանը հայ Ժաննա դþԱրկն է»: Մոսկովյան ներկայացումից հետո «Литературная газета»-ն գրեց, որ Շուշանի կերպարը կարելի է համեմատել Ժաննա դþԱրկի հետ:
Մի անգամ Վարդան Աճեմյանը առաջարկեց ինձ տեղափոխվել Գ. Սունդուկյանի անվան թատրոն: Ես ասացի. «Ձայնս որ կտրվի, կգամ»: Աճեմյանը ծիծաղեց. «Որ ձայնդ կտրվի, ոչ մեկին պետք չես լինի»:


Փոքր ժամանակ շատ չարաճճի էի, մորս գլխին պատուհաս, հաճախ էի նստում բազրիքին ու սղղում ներքև: Մի անգամ որոշեցի սղղալ 4-րդ հարկից: Հանկարծ հավասարակշռությունս կորցրի ու ընկա, հայտնվեցի առաջին հարկում (մենք ապրում էինք առաջին հարկում): Մորս ուշքը գնաց: «Շտապօգնություն» կանչեցին: Աչքս լրիվ փակվել էր: Մայրս հավատացյալ էր: Հաջորդ օրը նա գնում է Սուրբ Գևորգ եկեղեցի և աղոթում է, որ աչքս բացվի: Երբ մայրս եկեղեցուց վերադարձավ, իմ աչքը բացված էր: Մայրս շատ վաղ հեռացավ կյանքից: Մենք երեք քույր էինք: Մեզ պահեց, մեծացրեց, կրթության տվեց 18 տարեկան մեծ քույրս: Նա մեզ համար և քույր էր, և մայր, և հայր: Տաղանդավոր դաշնակահարուհի էր, մանկավարժ: Դասավանդում էր Չայկովսկու անվան երաժշտական դպրոցում, վաստակավոր մանկավարժ էր: Երբ քույրս այլևս տնից դուրս գալու հնարավորություն չուներ, նրան չազատեցին աշխատանքից: Աշակերտները գալիս էին պարապելու տանը»:
Արմինե Թութունջյանի ամուսինը՝ Հովսեփ Թութունջյանը, հոգեբանական գիտությունների դոկտոր էր, պրոֆեսոր: Նա բազմաթիվ աշխատությունների և հոդվածների հեղինակ էր, դասավանդել է Երևանի պետական համալսարանում, Խ. Աբովյանի անվան մանկավարժական, ֆիզկուլտուրայի պետական ինստիտուտներում: Եղել է ամբիոնի վարիչ, մի շարք երկրների ակադեմիաների պատվավոր անդամ:


Հովսեփ Թութունջյանը դասավանդել է նաև Էջմիածնի հոգևոր ճեմարանում: Վազգեն Առաջին կաթողիկոսը նրան պարգևատրել է «Սուրբ Սահակ-Սուրբ Մեսրոպ» շքանշանով:
Պատմում է Արմինե Թութունջյանը. «Հովսեփի աշխարհը գիրքն էր, առանց գրքի նա կյանք չուներ: Հովսեփի գրադարանը շատ հարուստ էր: Նա իր գրադարանը նվիրեց սոցիոլոգիայի և հոգեբանության համալսարանին, և այն կրում է Հովսեփի անունը: Նոր էինք եկել Երևան: Ես արդեն օպերայի մենակատար էի: Բայց եղավ մի ժամանակահատված, երբ պետությունը օպերային դոտացիա չէր տալիս, և մենք ամիսներով փող չէինք ստանում: Ճաշի ժամ էր, տանն ուտելու բան չկար: Ընդամենը 5 ռուբլի ունեինք: Հովսեփը վերցրեց փողը և գնաց խանութ` ուտելիք առնելու: Շատ ուշացավ: Ներս մտավ ոգևորված. «Արմինե, գանձ եմ գտել»: Եվ սեղանին դրեց մի մեծ գիրք. Պավլովի գիտական աշխատությունն էր շների մասին: Մնացի զարմացած: Հետո ասաց. «Արմինե, հաց բեր, ուտենք»: Ես Պավլովի գիրքը դրեցի սեղանին. «Ահա, կեր այս գանձը»: Նայեցինք իրար ու ծիծաղեցինք: Շատ եմ կատարել սովետահայ կոմպոզիտորների նոր ստեղծագործությունները, եղել եմ առաջին կատարողը: Իսկ առաջին կատարողից շատ բան է կախված, կարող եմ ասել՝ երգի ճակատագիրը: Կատարել եմ Միքայել Միրզոյանի, Կարո Զաքարյանի, Էդվարդ Միրզոյանի, Միքայել Մազմանյանի, Աշոտ Սաթյանի, Գեղունի Չթչյանի երգերն ու ռոմանսները: Հայ կոմպոզիտորների հետ գնում էինք շրջանից շրջան, գյուղից գյուղ, հայ երգն էինք տանում ժողովրդին: Էդվարդ Միրզոյանն ինձ ասում էր. «Դու մեր շտապօգնությունն ես»: Ես հեշտությամբ էի կատարում նոր երգերը: Վերջին պահին գալիս խնդրում էին, և ես երգում էի: Ինձ համար դա հաճելի էր: Ես կարողանում էի, ինչպես ասում են, երգել «с листа»: Սիրով էի կատարում մանկական երգեր, որովհետև բնավորությամբ մանուկ եմ»:


Արմինե Թութունջյանին նվիրված հաղորդմանը մասնակցում էր և ճանաչված կոմպոզիտոր Գեղունի Չթչյանը. «Իմ առաջին երգի կատարողը եղել է Արմինե Թութունջյանը: Ես կոնսերվատորիայի ուսանող էի, Արմինեն՝ արդեն ճանաչված երգչուհի, կոչումավոր: Լավագույն երգի մրցույթ էր հայտարարված, և ես Հ. Շիրազի տեքստի վրա գրել էի «Գարնանային» երգը: Եվ Թութունջյանը համաձայնել էր երգելու ուսանողուհու երգը: Շատ համեստ կին էր: Շնորհիվ Արմինեի հրաշալի կատարման իմ երգն արժանացավ մրցանակի: Ես պետք է ընդունվեի ԽՍՀՄ կոմպոզիտորների միություն: Մոսկվայում հեղինակավոր ժյուրիին ես պետք է ներկայացնեի գործիքային և վոկալ ստեղծագործություններ: Իմ ռոմանսները Շիրազի խոսքերով և մանկական երգերը կատարում էր Արմինե Թութունջյանը: Երգչուհին հոյակապ էր և հետագայում, երբ Մոսկվա էի գնում, մեծ կոմպոզիտորներ Շոստակովիչը, Խրեննիկովը, Կաբալևսկին, Շեբալինը, Շապորինը, ովքեր լսել էին Արմինեին, միշտ հարցնում էին, ինչպես իրենք էին ասում, այդ հրաշալի երգչուհու մասին:


Ես ներկա էի Աշոտ Սաթյանի «Արարատյան հովտի երգեր» շարքի ձայնագրությանը: «Արդյո՞ք գիտես դու»-ն կատարում էր Արմինեն: Ձայնագրությունից հետո նվագախմբի երաժիշտները ծափահարեցին, լսվեցին «բռավո»-ներ: Ես զարմացա, որովհետև նվագախմբի երաժիշտները շատ բծախնդիր են, խիստ քննադատներ: Այդ կատարումն անզուգական է: Ես լսել եմ այդ երգի կատարումը այլ երգիչների կատարմամբ, Արմինեինը ուրիշ է, սքանչելի կատարում է»:
Ափսոս, Արմինեն չզբաղվեց մանկավարժական գործունեությամբ: Նա անցել էր լավ դպրոց և կարող էր դաստիարակել վարպետ երգիչների:


Արմինեն շատ շուտ թողեց բեմը: 50 տարեկան էր, զրնգուն, հնչեղ ձայն ուներ, հոյակապ ձևի մեջ էր: Բայց Արմինեն սիրում էր ասել. «Ավելի լավ է մի փոքր շուտ գնալ, քան մի փոքր ուշ»:


Գարիկ ՂԱԶԱՐՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 2807

Մեկնաբանություններ