Ռուսաստանի Դաշնության և Ադրբեջանի նախագահներ Վլադիմիր Պուտինն ու Իլհամ Ալիևը հանդիպում են անցկացնում Կրեմլում՝ հայտնում է ՏԱՍՍ-ը։ Երկու երկրների ղեկավարները քննարկելու են ռուս-ադրբեջանական հարաբերությունների հետագա զարգացման և տարածաշրջանային արդի խնդիրներին առնչվող առանցքային հարցեր ։ Ընթացիկ բանակցությունները տեղի են ունենում Լեռնային Ղարաբաղում ռուսաստանյան խաղաղապահ առաքելության ավարտի ֆոնին։                
 

«Կուզեի ժամանակները փոխվեն, գնանք հետ ու էնտեղից նորից սկսենք ապրել»

«Կուզեի ժամանակները փոխվեն, գնանք հետ ու էնտեղից նորից սկսենք ապրել»
24.06.2016 | 08:57

«Իրատեսի» հյուրը գեղանկարիչ, Հայաստանի պետական մանկավարժական համալսարանի կերպարվեստի ֆակուլտետի դոցենտ ԱՎԵՏԻՔ ՀԱԿՈԲՅԱՆՆ է:

«ՔԱՆԴԱԿԱԳՈՐԾՆԵՐԸ ԻՄ ՑԱՆԿԱՑԱԾ ՆԿԱՐԻՑ ԿԱՐՈՂ ԵՆ ՔԱՆԴԱԿ ՍՏԵՂԾԵԼ»


-Պարոն Հակոբյան, Ձեր գեղանկարչության մեջ գերիշխող ժանր է դիմանկարը: Դիմանկար անելու համար մարդու ներաշխարհին խորապես ծանոթ լինելը պարտադի՞ր է, թե՞ նկարչի համար բավական է միայն լավ ուսումնասիրել դեմքը, դիմագծերը:
-Դիմանկարը միայն դեմք չէ: Մարդուն պետք է ամբողջությամբ զգաս: Տեսողական հիշողությամբ, տեսողական զգացողությամբ պիտի ընկալես նրա տեսակը: Դիմանկարները հիմա են շատ: Ես նաև մեծածավալ գործեր եմ նկարել նախկինում: Բայց այդպիսի նկարներն այժմ պահանջված չեն: Դրանց ժամանակներն անցել են:
-Նախկինում մեծածավալ կտավների ստեղծումը պայմանավորվում էր պետպատվերի առկայությամբ, այնպես չէ՞:
-Այո՛, լինում էր պետպատվեր, նկարներն արվում էին, ցուցադրվում էին, և լավագույն գործերը գնվում էին: Իսկ այսօր այդ գնորդը չկա, գոյություն չունի:
-Այսինքն՝ այսօր նկարիչն իր ստեղծագործական դրսևորումներում լիովին ապավինում է ինքնորոշմա՞նը, արտաքին, ուղեկցող ազդակներ չե՞ն գործում:
-Հիմնականում՝ այո՛:
-Դուք ունեք աշխատանքներ, որոնցում համադրված են գունանկարչությունը, գրաֆիկան, քանդակը: Սա և՞ս ստեղծագործական վերջին տարիներին ի հայտ եկած մոտեցում է, թե՞ նախկինում էլ եք այս տեսակ գործեր ստեղծել:
-Ես միշտ եմ ունեցել նմանատիպ ստեղծագործություններ: Դա նկարչության իմ տեսակին շատ մոտ է: Իմ ցանկացած նկար միևնույն ժամանակ նաև քանդակ է: Քանդակագործները իմ ցանկացած նկարից կարող են քանդակ ստեղծել:
-Ձեր անձնական արխիվից ակնհայտորեն երևում է, որ 1970-ական թվականները Ձեզ համար շատ բեղուն ժամանակներ են եղել: Ձեր գործերն ընդգրկված են այդ տարիներին տպագրված կատալոգներում, լուրջ հրատարակություններում: Այդ թվականների շունչը լուսավո՞ր հետագիծ է թողել Ձեր մեջ:
-Առհասարակ այդ ժամանակները՝ 70-ական թվականները, շատ լավն էին բոլորիս համար: Լուրջ մոտեցումներ կային արվեստի նկատմամբ: Արվեստի, կերպարվեստի մեջ մուտք գործելու հարցում շատ լուրջ քայլեր էր պետք անել: Ես այդ տարիներին ստացած մրցանակներ ունեմ, որոնք շատ բարձր եմ գնահատում: Խորհրդային մասշտաբներով եմ ներկայացվել, պարգևներ ստացել:

«ՎԵՐՆԻՍԱԺԻՑ ԱՄԵՆԱՎԱՏ ԳՈՐԾԵՐԸ ԳՆՈՒՄ ԵՆ՝ ՄՏԱԾԵԼՈՎ, ԹԵ ԴՐԱՆՔ ԱՄԵՆԱԼԱՎ ԳԵՂԱՆԿԱՐՉԱԿԱՆ ՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՆ ԵՆ»


-Այդ տարիներին լինել նկարիչ, արվեստագետ, չէր նշանակում պարփակված լինել միայն Հայաստանի շրջանակներում, լինել միայն հայաստանյան դեմք: Ճանաչումը ենթադրում էր միութենական համբավ, ներկայացվածություն: Եվ Դուք այդպիսիներից մեկն եք եղել. Ձեզ տպագրել են 70-ականների մի քանի տասնյակ խորհրդային նկարիչներին ներկայացնող կատալոգում: Կապերը, շփումները պահպանվե՞լ են այդ նկարիչների հետ, տեղյա՞կ եք, թե 70-ականներին միութենական այլ հանրապետությունների գնահատված նկարիչներն այսօր ինչ կարգավիճակի են հասել:
-Նույն իրավիճակում են, ինչ մենք՝ Հայաստանում: Բոլորիս համար էլ դժվար է: Մատնված ենք անուշադրության: Առաջ ոչ միայն պետությունն էր պատվեր իջեցնում, այլև կային անհատ մարդիկ, ովքեր հետաքրքրվում էին քո արածով, գալիս էին արվեստանոց, տեսնում ինչ-որ նկար, հավանում, գնում: Հիմա նման բան չկա: Հիմա վերնիսաժից ամենավատ գործերը գնում են՝ մտածելով, թե դրանք ամենալավ գեղանկարչական ստեղծագործություններն են: Եվ սա լուրջ խնդիր է: Վերնիսաժը շատ վատ երևույթ է: Մենք ունենք շատ լավ նկարիչներ, բայց նրանք իրենց ու իրենց ընտանիքները պահելու համար դիմում են ամեն ինչի, անում են այնպիսի նկարներ, որոնք պահանջված են վերնիսաժում: Օտարազգիներն էլ գալիս գնում են այդ նկարները և տանում դուրս: ՈՒ ամենասարսափելին այն է, որ մի գեղեցիկ օր մի հաստափոր պատկերագիրք կստեղծեն այդ նկարներով ու դրանով կներկայացնեն հայ նկարչությունը: Իսկ իրականում հայ նկարիչները դրանք չեն:
-Ինձ թվում է, որ վերնիսաժի և արվեստանոցում փակված արվեստագետների միջև եղած տարբերությունը նույնն է, ինչ սերիալում նկարվող և լուրջ ֆիլմերում կամ ներկայացումներում խաղացող դերասանների: Կարելի՞ է այսօրինակ զուգահեռ անցկացնել:
-Ինձ թվում է՝ այո՛:
-Իսկ ո՞րն է այս վիճակից դուրս գալու ճանապարհը: Ելք կա՞: Վերնիսաժն ինչ-որ կերպ կերակրում է նկարչին, սերիալը՝ դերասանին: Որպեսզի բացառվի այդ «ինչ-որ կերպի» պարագան, և լուրջ արվեստագետը լուրջ արվեստով զբաղվի, ի՞նչ քայլ պետք է արվի:
-Պետությունը պետք է տեր կանգնի իր արվեստագետին: Մեր նկարիչների միությունը, որի անդամն եմ 1971 թվականից, մատնված է անտերության: Եթե մի ստեղծագործական միություն համարվում է հասարակական կարգով գործող կազմակերպություն, լինի դա գրողների, նկարիչների, թե մեկ այլ միություն, արդեն վատ է: Ի՞նչ է նշանակում հասարակական կազմակերպություն: Ստեղծագործողների համար սա շատ տխուր վիճակ է:
-Ձեր բնանկարներում շատ ընդգծված հայկական պատկերներ են: Ես նայում եմ ու մտածում, որ դրանք երևանամերձ Ձորաղբյուր գյուղից բացվող համայնապատկերներ են: Դուք դուրս եք գալիս բաց բնություն և այնտե՞ղ նկարում, թե՞ աշխատում եք արվեստանոցում փակված:
-Ե՛վ բնության գրկում եմ նկարում, և՛ տեսողական հիշողությամբ՝ արվեստանոցում: Ցանկացած նկարիչ պետք է տեսողական հիշողություն ունենա:
-Իսկ այն, որ մեր բնությունն այսօր ավերվում է, պակասում են կանաչ տարածությունները, բնությունն իր բնական տեսքից օտարվում է, նկարչի համար սա ի՞նչ է նշանակում:
-Նկարչի համար դա ամենատխուր բանն է: Նկարիչն առանց բնության ոչինչ է: Առանց բնության ո՞նց կարելի է ապրել ընդհանրապես:
-ՀՀ մշակույթի նախարարության տպագրած պատկերազարդ օրացույցում, որ վերնագրված է «1915-2015», Դուք ներկայացել եք Սարի թաղի բնապատկերով: Հետաքրքիր մի զուգահեռ անցկացնեմ. Էդվարդ Միլիտոնյանը նույնպես 1915-ին անդրադարձավ Սարի թաղի համապատկերում՝ գրելով «15 թիվը Սարի թաղի մեր փողոցում» շարքը: Ինչո՞վ բացատրել 1915-ի առաջացրած հուզական դաշտի առնչությունը Սարի թաղի հետ:
-Նախ՝ ասեմ, որ Էդվարդ Միլիտոնյանն իմ աշակերտն է եղել թիվ 70 դպրոցում: Իսկ Սարի թաղի առնչությունը Եղեռնի թեմային պայմանավորված է նրանով, որ սարիթաղցիների ճնշող մեծամասնությունը Արևմտյան Հայաստանից եկածներն են: Այդ կապն եմ փորձել ցույց տալ նկարիս միջոցով:

«ԱՆՈՒՇԱԴՐՈՒԹՅԱՆ ԵՆ ՄԱՏՆՎԱԾ ԹԵ՛ ԿՐԹՈՒԹՅՈՒՆԸ, ԹԵ՛ ՈՒՍԱՆՈՂՆ ԻՆՔԸ»


-Դուք շատ վաղուց Ձեր մասնագիտական գիտելիքները կիրառում եք նաև մանկավարժական գործունեության մեջ: Այս ընթացքում Ձեր կրթած ուսանողներն ինչի՞ են կարողացել հասնել:
-1977 թվականից եմ մանկավարժականում դասավանդում և ունեցել եմ ուսանողներ, որոնք իսկապես լուրջ հաջողությունների են հասել: Իմ սեղանին դարսված աֆիշները վկայում են այդ մասին: Բայց վերջին տարիների ուսանողների մասին չեմ կարող շատ լավ բաներ ասել, որովհետև համատարած ավերածություն է կրթական համակարգում, անուշադրության են մատնված թե՛ կրթությունը, թե՛ ուսանողն ինքը:
-Բայց այսօր էլ քիչ չեն երիտասարդները, որ ցանկանում են սովորել նկարչություն, առնվազն դառնալ նկարչության ֆակուլտետի ուսանող: Ի՞նչն է նրանց մղում դրան:
-Պարզապես անկեղծությամբ կարող եմ ասել մեկ բան՝ մեր ազգում հինգից չորսը նկարիչ են: Մեր մեջ նստած է կերպարվեստը: Մեկին ասում են, որ ինքը կարող է լավ նկարել, և նա նկարում է ու հասնում հաջողության: Մյուսին ոչ ոք ոչինչ չի ասում, ինքն է զգում, որ կարող է նկարել, նստում ինքն իր համար նկարում է ու դառնում նկարիչ: Սա է: Հայ ազգի մեջ նստած է նկարիչը:
-Ինչպե՞ս եք աշխատում այսօրվա ուսանողների հետ: 1970-ականների դասախոս Ավետիք Հակոբյանի դասախոսական մոտեցումները փոխվե՞լ են այսօր:
-Բավականին փոխվել են: Նախկինում ուսանողների մեջ գերակշռող էին տղաները, այսօր աղջիկներն ավելի շատ են ձգտում նկարիչ դառնալ: Բայց իմ ուսանողները միշտ ակտիվ և ուժեղ են եղել: Ես միշտ աշխատում եմ չպահանջել նրանցից, որ կրկնօրինակեն իմ եսը, նկարչի իմ տեսակը: Եթե ուսանողն ինքը ցանկություն ունենա ինձ մոտենալու, թող մոտենա, բայց ես աշխատում եմ յուրաքանչյուրի մեջ իր առանձին տեսակը զարգացնել: ՈՒսանողի հետ աշխատելիս ունեցած իմ հաջողության գաղտնիքը հենց դրա մեջ է: Կան դասախոսներ, որ իրենց եսը փաթաթում են ուսանողի վզին, և էդ ուսանողն էլ չի իմանում, թե որն է ճիշտը, որը՝ ոչ: Իսկ ամենաճիշտն այն է, երբ դասախոսը կուրսն ընդունում է ու տանում մինչև վերջ: Այս դեպքում և՛ դասախոսն է զգում, որ ինքը պիտանի է որպես դասախոս, և՛ ուսանողն է զգում, թե որքան է նպատակահարմար աշխատել տվյալ դասախոսի հետ:
-ՈՒսանողի վերաբերմունքը ավելի շատ դասախոսի մարդկայի՞ն որակներով է պայմանավորվում, թե՞ մասնագիտական:
-Ինձ համար առաջին տեղում միշտ մարդկային որակն է: ՈՒսանողներն էլ դա զգում են: Նրանք շատ լավ հասկանում են, թե իրենց դիմացինն ով է, ինչպիսին է՝ և՛ որպես մարդ, և՛ որպես նկարիչ:
-ՈՒսանողները նաև քաղաքացի են: Այդ իմաստով ի՞նչ բնութագիր կտայիք նրանց:
-Շատ քիչ են քաղաքացիական որակ ունեցող տղաներն ու աղջիկները:
-Այդ դեպքում ովքե՞ր են հայտնվում Ազատության հրապարակում, Բաղրամյան պողոտայում, տարատեսակ բողոքի միտինգներում, եթե Դուք այդ կերպ եք ընկալում մեր երիտասարդներին:
-Չնչին տոկոս են կազմում լավերը՝ իմ կարծիքով: Շատ ծանր ժամանակներ ենք ապրում: Դժվարությունները շատ են ուսանողների կյանքում:
-Ձեր կոլեգաներից շատերը և առհասարակ շատ հայաստանցիներ 90-ականներին լքեցին մութ ու ցուրտ Հայաստանը: Դուք չե՞ք բացակայել ինչ-որ ժամանակահատված Հայաստանից:
-Ո՛չ: Եվ երբևէ այդպիսի ցանկություն չեմ ունեցել: Ես իմ երկրից չեմ կարող կտրվել, չեմ կարող պատկերացնել ինձ դրսում: Մենք ունեինք շատ նկարիչներ, որ դուրս գնացին այդ տարիներին: Այնտեղ էլ ավարտվեցին նրանք, մահացել են, չկան: Իսկ նրանց մեջ կային շատ շնորհալիները, մարդիկ, ովքեր իսկական արժեքներ էին:
-Այսինքն՝ բնօրրանը՝ իր բոլոր դժվարություններով հանդերձ, նպաստո՞ւմ է արվեստագետի կայացմանը:
-Անկասկա՛ծ: Ես կուզեի ժամանակները փոխվեն, գնանք հետ ու էնտեղից նորից սկսենք ապրել:
-Ինչքա՞ն հետ:
-Մինչև 1970-80-ական թվականներ: Դրանից հետո ամեն ինչ կործանվեց, վերացավ, մատնվեց անուշադրության:
-Դե՜, հետ գնալը, ժամանակը շրջելը վեր է մեր ուժերից, նաև՝ բնության, տիեզերքի ուժերից: Չկա՞ սխալներն ուղղելու մեկ այլ բանաձև՝ առանց հետ գնալու:
-Կարծում եմ՝ մենք շատ հետ ընկանք, տասնամյակներով: Հատկապես տուժեց հայ կերպարվեստը: Խորհրդային Միության տարիներին մեր հանրապետությունը արվեստի մեջ համարվում էր առաջիններից մեկը: Մենք միշտ լավ նկարիչներ ենք ունեցել, որոնց գործերը մինչև այժմ էլ զարդարում են օտար սրահները: Իսկ մեր ցուցահանդեսներում այսօր տխուր վիճակ է:
-Կռվող հայ տղաների թեման վերջին իրադարձությունների ֆոնին չդարձա՞վ ներշնչանքի աղբյուր:
-Ես որոշել եմ այդ տղաների դիմանկարների շարք անել ու ցուցադրել նկարիչների միությունում: Մտադիր եմ անել դա մինչև տարեվերջ: Ես դա պարտք եմ համարում: Նրանք իրենց գործն են արել, ես էլ իմը պիտի անեմ:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1354

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ