Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Տվյալ սերնդի ունեցած կոնֆլիկտները հաջորդ սերնդի համար դառնում են լուծելի»

«Տվյալ սերնդի ունեցած կոնֆլիկտները հաջորդ  սերնդի համար դառնում են լուծելի»
11.11.2016 | 12:21

«Իրատեսի» հյուրը մեր կողքին ապրող և ստեղծագործող տաղանդավոր հայերից մեկն է՝ կոմպոզիտոր ՎԱՉԵ ՇԱՐԱՖՅԱՆԸ:
Նրա հետ զրույցը տեղավորել որոշակի սահմանների մեջ բավականաչափ դժվար էր: Կարծում եմ՝ հետագա հանդիպումներն ու զրույցներն անխուսափելի են, մանավանդ որ Շարաֆյանի ստեղծագործելու կերպը մշտապես դառնում է մշակութային կարևոր իրադարձություն:
Ասվածի մեկ ապացույց է ամիսներ առաջ ՀԲԸՄ-ի սրահում կայացած կոմպոզիտորի ստեղծագործական երեկոն, որի ընթացքում հնչեցին նրա ստեղծագործությունները իր և Բելգիայում բնակվող ջութակահար Տիգրան Մահտեսյանի կատարմամբ: Իսկ նոյեմբերի 10-ին «Արամ Խաչատրյան» համերգասրահում կայացած համերգը պարզապես սենսացիա էր՝ այս բառի համաշխարհային և համամարդկային չափանիշներով: Dresdener Sinfoniker նվագախմբի (Aghet) համերգը նվիրված էր Հայոց ցեղասպանության 100-րդ տարելիցին և դրա ճանաչմանը: Ծրագրում Վաչե Շարաֆյանի, Զեյնեփ Գեդիզլիօղլուի, Հելմուտ Օրհինգի ստեղծագործություններն էին: Համերգի դիրիժորն էր Անդրեա Մոլինան:

«ԻՆՉ ՎԵՐԱԲԵՐՈՒՄ Է ԻՄ ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅԱՆ ԳՈՒՅՆԻՆ, ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ ԱՅՆ ԲԱԶՄԱԳՈՒՅՆ Է»


-Վաչե, ինքներդ Ձեր մասին ասում եք, թե ունեք գունային լսողություն: Ձեր երաժշտությունն ի՞նչ գույների մեջ եք ընկալում:
-Կա նման արտահայտություն՝ տեսնել երաժշտությունը: Ես կարդացել եմ մի գիրք, որում այդ երևույթը գիտականորեն հիմնավորվում է: Այդ երևույթը ես չեմ հորինել, այն կա բնության մեջ և կա նաև իմ մեջ: Հավանաբար դա զգացվում է նաև իմ ստեղծագործությունների վերնագրերում: Իմ դրած վերնագրերը բանալի ունեն: Ընդհանրապես երբ որևէ ստեղծագործություն պիտի գրես, երբ քեզ պատվիրում են մի նոր գործ, նախապես չգիտես, թե այն ինչ է լինելու: Հետո ես ինչ-որ բաներ տեսնում և հասկանում, թե ինչ է լինելու: Քեզ մնում է միայն տեսածդ գտնել և գրել: Ինչ վերաբերում է իմ երաժշտության գույնին, ինձ համար այն բազմագույն է: Ամերիկայում լույս տեսնող The Strad ամսագրում իմ երաժշտության մասին գրվել է, որ այն առանձնանում է իր հնարամտությամբ, անցյալի և ներկայի միջև եղած հանճարեղ կապերով, միևնույն ժամանակ պարունակում է խոր գույներ:


«ԿՈՆՖԼԻԿՏՆԵՐԻ ՀՆԱՐԱՎՈՐ ԼՈՒԾՈՒՄՆԵՐԸ ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅԱՆ ՄԻՋՈՑՈՎ»


-Լուսնի թեման հաճախ է գրավել համաշխարհային երաժշտության դասականներին (Բեթհովեն, Դեբյուսի): Այդ թեմայով գրված ստեղծագործությունները հիմնականում երազկոտ-քնարական արտահայտչաձևերում են ներկայանում: Ձեր ստեղծագործության մեջ էլ լուսինն առկա է, բայց բոլորովին այլ մեկնաբանությամբ. նկատի ունեմ «Երկրորդ լուսին» բալետը, «Ձմեռային լուսին» վոկալ ստեղծագործությունը: Ինչո՞վ է երաժշտին գրավում լուսնային թեման, ինչ-որ անտեսանելի կա՞պ կա երաժշտության և լուսնի միջև:
-Վստահ եմ, որ այդպիսի կապ կա: Լուսնի թեման իմ շատ ստեղծագործություններում է առկա: «Ձմեռային լուսինը» հատված է «Ձյան կանտատ» ստեղծագործությունից: Տեքստը ճապոնական մի բանաստեղծություն է: ՈՒնեմ մեկ այլ ստեղծագործություն, որը կոչվում է «Իմ բարձրագնա լուսին», գրված է Քուչակի տեքստով: Ամստերդամում գոյություն ունի աշխարհի տարբեր երկրների երաժիշտներից կազմված Atlas անսամբլը, որի երաժիշտները նվագում են նաև իրենց ազգային գործիքները: Նրանք ինձ պատվիրեցին գրել մի ստեղծագործություն, որում պիտի օգտագործեի հայկական, արաբական, չինական, ճապոնական գործիքներ՝ արևմտյան գործիքների հետ միասին: Ես պատվերն ստացա պրեմիերայից մեկ ամիս առաջ, բայց գրեցի մեկ շաբաթում: 2007 թվականին հրաշալի պրեմիերա եղավ Ամստերդամի կարևորագույն դահլիճներից մեկում՝ «Muziekgebouw»-ում: Այստեղ հնչում էին ալտ, զուռնա, արաբական քանոն, որն ունի քառատոնային կառուցվածք, ճապոնական շո գործիքը, որն օգտագործվում է բուդդայական տաճարներում, չինական շենգ գործիքը: Ստեղծագործությունը կոչեցի «Իմ բարձրագնա լուսին»: Երբ այս ստեղծագործությունը լսում ես, թվում է, թե ամեն պահի մեջ իրապես տեսնում ես լուսնի առկայությունը: Այդ լուսինը նայում է ամբողջ աշխարհին, մենք բոլորս այդ լուսնի տակ ենք և բոլորս տեսնում ենք այն ու ընկալում յուրովի: Այդ ստեղծագործությունը լուսնի իմ տեսակետն էր, ինչպես և այդ անսամբլում ընդգրկված տարբեր համայնքների, տարբեր ազգությունների, տարբեր մշակույթների ներկայացուցիչների տեսակետը: Ի վերջո, ամբողջ աշխարհը մի գոյություն է, որում կան շատ տարբերություններ, շատ հակասություններ: Եվ ամբողջ էսթետիկան այն էր, որ այդ բոլոր տարբերություններն ի մի են բերվում, տրվում են եղած կոնֆլիկտների հնարավոր լուծումները երաժշտության միջոցով: Ժամանակի հնչող դիսոնանսն է դա: Եվ տվյալ սերնդի ունեցած կոնֆլիկտները հաջորդ սերնդի համար դառնում են լուծելի: Լուսնի հետ է կապված նաև մի քանի տարի առաջ գրածս «3-րդ դաշնամուրային տրիոն»՝ Փարիզի «Ատանասով» տրիոյի պատվերով: Այն կոչվում է «Լուսինը Երուսաղեմի վրա»: Իսկ «Երկրորդ լուսին» բալետի հիմքում ընկած է մի սցենար, որը պատմում է Գյուրջիևի մասին: Ես բալետի վրա աշխատեցի Իտալիայում: Սցենարի հեղինակն է Գևորգ Վարդանյանը: Երբ վերադարձա Երևան, պարզապես կորցրի հանգիստս: Ինձ թվում էր, որ ինչ-որ մաս պակասում է այդ ստեղծագործության մեջ: Եվ ես գրեցի մի փոքրիկ մաս՝ ընդամենը երկուրոպեանոց, որովհետև զգացվում էր, որ այն անպայման պետք է լինի: Այն կապված էր լուսնի հետ, թելադրված էր Գյուրջիևի՝ երկրորդ լուսնի գոյությանը վերաբերող տեսությամբ: Եթե ես այդ մասը չգրեի, սցենարն ավարտուն չէր լինի: Ես այստեղ դրել էի Լիլիթի՝ որպես առաջին սիրո գաղափարը: Եթե Ադամն ուներ Լիլիթ և Եվա, ուրեմն երկրագունդը պիտի ունենար երկու լուսին: Այստեղից էլ ծնվեց վերնագիրը՝ «Երկրորդ լուսին»: Իսկ երաժշտության և լուսնային թեմայի կապը բացատրելի է և անբացատրելի: Եվ գուցե թե բացատրելին ավելի անհետաքրքիր է, քան անբացատրելին:

«ԵՐԲ ԿՈՄՊՈԶԻՏՈՐՆ ԻՆՔՆ Է ԿԱՏԱՐՈՒՄ ԻՐ ՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾՈՒԹՅՈՒՆԸ, ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅՈՒՆԸ ՁԵՌՔ Է ԲԵՐՈՒՄ ԱՎԵԼԻ ԲԱՐՁՐ ԱՐԺԵՔ»


-Դուք հաճախ դաշնամուրով կատարում եք Ձեր ստեղծագործությունները: Կոմպոզիտոր և դաշնակահար Վաչե Շարաֆյանը հաշտության եզրեր հե՞շտ է գտնում:
-Ինձ չի կարելի համարել կատարող երաժիշտ: Ես բեմում կատարում եմ միայն իմ ստեղծագործությունները: Եվ չեմ վախենում դա անելուց, որովհետև մեկնաբանում եմ երաժտությունն այնպես, ինչպես զգում եմ: Ես իմ կատարումով կարողանում եմ լիարժեքորեն ինքնարտահայտվել և խոսել ունկնդիրների հետ: Ընդհանրապես կոմպոզիտորները տարբեր են. կան իրենց ստեղծագործությունները կատարողներ, և կան չկատարողներ: Երբ կոմպոզիտորն ինքն է կատարում իր ստեղծագործությունը, երաժշտությունը ձեռք է բերում ավելի բարձր արժեք. որպես կատարող՝ կոմպոզիտորը կարող է զիջել պրոֆեսիոնալ կատարողին, բայց նրա կատարումը ձեռք է բերում բարձր արժեք նրանով, որ ունկնդրին է հասցնում այն երաժշտութունը, որը լսել է ինքը՝ կոմպոզիտորը: Երաժշտությունը երաժշտություն է այն ժամանակ, երբ գտնվում է ունիվերսալ հարթությունում: Նույն ունիվերսալ հարթությունում է գտնվում աղոթքը: Միևնույն աղոթքն ասելիս յուրաքանչյուր մարդ կարողանում է ինքն իրեն արտահայտել:

«ԻՄ ՄԱՍՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆԸ ՈՐԵՎԷ ՖԻԼՄՈՒՄ ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ ԱՌԱՎԵԼ ԿԱՐԵՎՈՐՎՈՒՄ Է ՆՐԱՆՈՎ, ՈՐ ԳՐՈՒՄ ԵՄ ՖԻԼՄԻ ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅՈՒՆԸ»


-Ձեր արտաքին նմանությունը Կոմիտասին ակնհայտ է, Ձեր երաժշտության մեջ նրա ներկայությունը՝ ևս: Այսուհանդերձ, ինչպիսի՞ն էին զգացողությունները Վիգեն Չալդրանյանի «Վարդապետի լռությունը» ֆիլմում Կոմիտասի կերպարը մարմնավորելիս. վախենալու չէ՞ր:
-Ինչ-որ տեղ, այո՛, վախենալու էր: Բայց ես շատ քիչ եմ խաղացել, դերս փոքր էր: Փաստորեն, ֆիլմում դարձել եմ Կոմիտասի ուրվականը: Ես երկար ժամանակ Հայաստանում չէի, դրսում էի ապրում, երբ սկսվել էին ֆիլմի նկարահանումները: Հիմնականում Կոմիտասին մարմնավորողը եղավ Արտո Խաչատուրյանը, որը պրոֆեսիոնալ է: Իմ մասնակցությունը որևէ ֆիլմում ինձ համար առավել կարևորվում է նրանով, որ գրում եմ ֆիլմի երաժշտությունը: Ես առհասարակ չեմ կարողանում ստել: Եվ այս իմաստով դժվար էր խաղալ, հայտնվել կադրում, երբ գիտեիր, թե ինչ է կատարվում կադրից դուրս: Եվ ի միջի այլոց, երբ նկարահանվելուց առաջ ինձ գրիմ էին անում, դադարում էի Կոմիտասին նման լինելուց, բացարձակապես այլ մարդ էի դառնում:


«ՇՈՒՏՈՎ ՍՈՒՆԴՈՒԿՅԱՆԻ ԱՆՎԱՆ ԹԱՏՐՈՆՈՒՄ ԲԵՄ ԿԲԱՐՁՐԱՆԱ «ՊԵՊՈ» ՆԵՐԿԱՅԱՑՈՒՄԸ»


-Մնջախաղի թատրոնում երկու ներկայացում է բեմադրված Ձեր երաժշտությամբ՝ «Շերանիկը» և «Այծ-ծեսը»: Չունե՞ք զգացողություն, որ այս դեպքում երաժշտությունը երկրորդական պլանում է ներկայացման սյուժեի, պլաստիկայի, դերասանական խաղի, լուսային, բեմանկարչական էֆեկտների համեմատությամբ:
-Բարդ է ասել: Եթե բալետը ես գրում էի պարի լեզվով, ապա մնջախաղի դեպքում գրում էի պլաստիկայի լեզվով: «Այծ-ծեսը» կառուցվել է հենց իմ գրած երաժշտության վրա, իսկ «Շերանիկի» համար Ժիրայր Դադասյանն է ընտրել իմ ստեղծագործություններից հատվածներ: «Այծ-ծեսի» երաժշտությունն ինձ լիովին գոհացնում է: Ինքս եմ այն ձայնագրել, ինքս եմ կատարել: Իսկ «Շերանիկի» դեպքում իմ ներսում կան ինչ-ինչ անհամաձայնություններ, բայց ընդհանուր առմամբ այն հաջողված է, ինքս մի քանի անգամ նայել եմ ներկայացումն ու հավանել: Քանի որ խոսեցինք թատերական ներկայացումներից, ասեմ, որ շուտով Սունդուկյանի անվան թատրոնում բեմ կբարձրանա «Պեպո» ներկայացումը, որը բեմադրել է Արմեն Էլբակյանը: Երաժշտության հեղինակը ես եմ, «Հովեր» երգչախումբն է կատարում ստեղծագործությունները: Ներկայացումը հնարավոր կլինի տեսնել, երբ վերաբացվի Սունդուկյան թատրոնը:
-Մենք «Պեպոյի» բազմաթիվ ու բազմակերպ բեմադրություններ ենք ունեցել տարբեր թատրոններում: Զիմզիմով-Պեպո հարաբերությունների նորօրյա մեր ընկալումները արտահայտվա՞ծ են այս ներկայացման մեջ:
-Չեմ ուզում ժամանակից առաջ անցնել և գնահատականներ տալ, բայց կարծում եմ՝ հոյակապ գործ է ստացվել:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2889

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ