Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ես հուզմունքներով ապրող մարդ եմ և փորձում եմ իմ հուզմունքները փոխադրել թղթի վրա»

«Ես հուզմունքներով ապրող մարդ եմ և  փորձում եմ իմ հուզմունքները փոխադրել թղթի վրա»
23.12.2016 | 11:20

«Իրատեսի» հյուրն է գրող, բանասիրական գիտությունների դոկտոր, ՀՀ մշակույթի վաստակավոր գործիչ, ՀՀ նախագահի, Դերենիկ Դեմիրճյանի անվան մրցանակների դափնեկիր ՆՈՐԱՅՐ ԱԴԱԼՅԱՆԸ:


Այս տարի նա նշեց իր ծննդյան 80-ամյակը: Ինչպես և բնորոշ է ստեղծագործող մարդուն, հոբելյանական շնորհավորանք-բարեմաղթանքների մերկապարանոց երեկո չէր նրա պատվին կազմակերպված հանդիսությունը: Այն նշանավորվեց նոր ստեղծագործության ծնունդով. Երևանի պատանի հանդիսատեսի թատրոնում կայացավ Հակոբ Ղազանչյանի բեմադրության պրեմիերան՝ ըստ Նորայր Ադալյանի «Հանճարը» թատերգության:
Մեր զրույցն անդրադառնում է թե՛ հոբելյանական այդ պրեմիերային ու նրա նյութին, թե՛ մտավորականին և մեզ բոլորիս անհանգստացնող այլևայլ հարցերի:

«80-ԱՄՅԱԿԸ ԱՄԵՆ ՄԱՐԴՈՒ ՀԱՄԱՐ ՄԵՆԱԿՈՒԹՅԱՆ ԺԱՄԱՆԱԿՆ Է. ՆԱԵՎ՝ ԳՐՈՂԻ ԵՎ ԱՐՎԵՍՏԱԳԵՏԻ ՀԱՄԱՐ»


-Պարոն Ադալյան, ընդունեք շնորհավորանքներս և բարի մաղթանքներս: Ի՞նչ հանգրվան է Ձեզ համար ծննդյան 80-ամյակը:
-Գիտեք, որ առիթ ունեցա Պատանի հանդիսատեսի թատրոնում իմ հոբելյանին նվիրված ներկայացումից հետո խոսք ասելու այդ մասին: 80-ամյակը ամեն մարդու համար մենակության ժամանակն է. նաև՝ գրողի և արվեստագետի համար: Բայց լավ է, որ կան մարդիկ, հասարակության որոշ շրջանակներ, որոնք մարդուն մենակ չեն թողնում: Այս տարիքում մեկ բարեկամ ունենալն էլ մեծ թիվ է:
-«Հանճարը» պատմվածքը, որ տպագրված է Ձեր վերջին՝ «Աշնանային շրջան» գրքում, բեմ բարձրացավ թատերգության տեսքով, և հանդիսատեսը սիրեց այն: Ինչպե՞ս ծնվեց պատմվածքը թատերգության վերածելու և բեմադրելու գաղափարը:
-Հակոբ Ղազանչյանը կարդացել էր այդ պատմվածքը, որը ժամանակին՝ մինչև «Աշնանային շրջան» ժողովածուում ընդգրկվելը, լույս էր տեսել «Գրական թերթում»: Նա այդ պատմվածքում տեսել էր թատրոն: Ի միջի այլոց, իմ բոլոր ստեղծագործություններն են մոտ թատրոնին: Եվ այդ պատմվածքում էլ, այո՛, թատրոն կա: Ղազանչյանն ինձ առաջարկեց պիես գրել այդ հիմքով: Գրեցի, նա էլ բեմադրեց: Պիտի ասեմ, որ շատ գոհ եմ: Նորաոճ ներկայացում էր արել Հակոբ Ղազանչյանը: Ժամանակակից հայացքի նշաններն առկա էին նրանում: Լավ բեմադրություն էր, ես գնահատում եմ Հակոբի աշխատանքը՝ անկախ իմ հեղինակակից լինելուց: Կարծում եմ, որ ներկայացումը կշարունակեն խաղալ Պատանի հանդիսատեսի թատրոնում, և հանդիսատեսը առիթ կունենա շփվելու մեր «հանճար» Ծատուրի հետ: Մեր կյանքի մեծ պրոբլեմն է. մենք բոլորս բոլորին հանճար ենք համարում, այնինչ իսկական հանճարներին ամբողջ աշխարհում կարելի է հաշվել մատների վրա: Արժեքների այսպիսի անկումն աղետալից է և՛ մշակույթի համար, և՛ սովորական կյանքի: Տեսեք, իմ երկի հերոսը՝ Ծատուրը, աղբահավաք է, չէ՞: Բայց հասարակությունը նրան համարում է հանճար: Ո՞վ է ավելի մեղավոր՝ Ծատո՞ւրը, թե՞ հասարակությունը: Իհարկե, հասարակությունը: Այս առումով և՛ պատմվածքը, և՛ պիեսը, և՛ բեմադրությունը սուր ծայրով ուղղված են հասարակության մեջ տիրող հոռի բարքերի դեմ:

«ՀԱՍԱՐԱԿՈՒԹՅՈՒՆՆ ԸՆԴՀԱՆՐԱՊԵՍ ՊԵՏՔ Է ԶԳԱՍՏ ԼԻՆԻ ԻՐ ԱՐԺԵՔՆԵՐԻ ՆԿԱՏՄԱՄԲ»


-Մենք օր օրի ավելի ենք խրվում այն ճահճի մեջ, որում վխտում են անարժեքության բոլոր չափանիշներով բնութագրվող, բայց իրենց մասին հանճարի համարում ունեցող գոյությունները: Իսկապես ցայտուն օրինակ է նաև Ձեր հերոսը՝ Ծատուրը: Թատերգություն գրելով, կինո նկարելով, գրոտեսկային կտավ ու երգ ստեղծելով, ասել է թե՝ արվեստով, հնարավո՞ր է կանխել նրանց բարգավաճման ահագնացող չարիքը:
-Հասարակությունը պետք է իր մեջ դաստիարակի արժեքների գնահատության ճիշտ օրինաչափություններ: Այդ օրինաչափությունների խաթարման մեղքը և այն վերացնելու ճանապարհը միայն գրականության, մշակույթի մարդկանց մեջ չպետք է փնտրել: Հասարակությունն ընդհանրապես պետք է զգաստ լինի իր արժեքների նկատմամբ: Ես նկատի ունեմ ոչ միայն դասական, այլև ժամանակակից արժեքները: Այսօր մենք ունենք հետաքրքիր նկարչություն, երաժշտություն, նվաճումներ ժամանակակից արվեստի տարբեր ճյուղերում, չնայած որ դժվարին ժամանակներում ենք ապրում: Պետք է դրանք աչքի առաջ ունենալ՝ որպես չափանիշ: Չպետք է հրապարակ հանել կամ հանելուց հետո ծափահարել բաղաձայն երգիչներին, պարզունակ ծաղրանքներ ներկայացնող, այսպես կոչված, դերասաններին, որոնք թատրոնի հետ ոչ մի առնչություն չունեն: Հասարակության համար շատ կարևոր է ճիշտ տեսնել իր մշակույթը, իր արվեստագետներին և հետևել նրանց: Եթե մենք հետևենք այն ծաղրանկարներին, որոնք ցուցադրվում են հեռուստատեսությամբ և որոշ թատրոններում, կհայտնվենք շատ տխուր իրողության մեջ: Ես երբեմն նայում եմ այդ, այսպես կոչված, ներկայացումները, այդ, այսպես կոչված, դերասաններին, և ամաչում եմ, որ հայ եմ: Հայը դա չէ, հայն ուրիշ տեղում է: Այս իմաստով հիանալի բնութագրումներ կան Դեմիրճյանի «Հայը» էսսեի մտազննումներում: Ո՞վ է հայը, որտե՞ղ է նա, ինչո՞վ է զբաղված, ի՞նչ է մտածում իր ներկայի, անցյալի և ապագայի մասին: Սրանք կարևոր հարցեր են, որոնց ինչ-որ չափով կարող են պատասխանել միայն գիտությունն ու մշակույթը: Եվ Դեմիրճյանը՝ որպես հայ ազգի մեծ մտավորական, փորձել է իր պատասխանները շարադրել «Հայը» էսսեում:

«ԼԱՎԱԳՈՒՅՆ ՎԻՃԱԿԸ ԳԵՂԱՐՎԵՍՏԱԿԱՆ ԳՐԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ ՍՏԵՂԾԵԼՈՒ ՎԻՃԱԿՆ Է»


-Ձեր գործունեությունը բազում ոլորտների հետ է առնչվել, որտե՞ղ եք Ձեզ ավելի բավարարված զգացել:
-Իհարկե, լավագույն վիճակը գեղարվեստական գրականություն ստեղծելու վիճակն է: Բայց որտեղ էլ աշխատել եմ, ինչ պարտականություն էլ կատարել եմ, արել եմ անմնացորդ նվիրումով: Իմ մարդկային նկարագիրն այդպիսին է՝ պատասխանատու իր և այլոց առջև:
-Դավայաթաղի, ցեղասպանության թեմաները կարծես թե մշտամնա են Ձեր գրական երկնումներում: Դրանք «կպչուն» մտքերի նման հետապնդո՞ւմ են Ձեզ, թե՞ Դուք եք հետամուտ դրանց բոլոր մանրամասնությունները պեղելու նպատակին:
-Երկու պարագան էլ կա. և՛ այդ թեմաներն իրենք են ինձ հալածում, և՛ ես՝ իրենց: Եթե հավաքելու լինենք իմ գրական ժառանգությունը ¥անհամեստորեն օգտագործեմ այդ արտահայտությունն իմ առնչությամբ¤, ապա կտեսնենք, որ ոչ մի տեղ ոչ մի տող չի կրկնվում: Միշտ մի նոր բան եմ տեսել, մի նոր զգացմունք է ինձ հուզել: Ես սիրում եմ նստել սրճարանում, ինչպես հիմա ենք նստած երկուսով, և նայել պատուհանից դուրս, տեսնել փողոցը, քաղաքը, անցնող մարդկանց, լսել նրանց ձայները: Դրանք բոլորն ինձ թեմաներ են հուշում: Շատ բան եմ վերցնում իրականությունից, իմ շատ հերոսներ ունեն նախատիպեր: Ոմանց դա կարող է տարօրինակ թվալ, բայց այդ մարդիկ իմ դավայաթաղյան շրջապատից են, որտեղ այսօր էլ շարունակում եմ ապրել, թեև այն արդեն չի կոչվում Դավայաթաղ: Կյանքային հիմքեր ունեն, իրական են իմ բոլոր հերոսները, մարդկային հարաբերությունները, իրադարձությունները: Բայց ես հնարում եմ. օգտագործելով այդ նյութը ¥ինչպես նկարիչը՝ ներկը, կտավը¤՝ ես փորձում եմ ստեղծել իմ ներաշխարհը: Եվ եթե այդ ներաշխարհը հարազատ է ուրիշներին, ես ուրախանում եմ դրա համար:

«ԵԹԵ ՈՒՆԵՍ ԱՍԵԼԻՔ, ՈՒՐԵՄՆ ԱՅՍՕՐԸ ՈՉ ԹԵ ՎԵՐՋԻՆ ՕՐԴ Է, ԱՅԼ ՀԵՐԹԱԿԱՆ ՕՐ Է, ՈՐԻՆ ՀԱՋՈՐԴԵԼՈՒ ԵՆ ՈՒՐԻՇ ՕՐԵՐ»


-Ի՞նչ եք գրում հիմա:
-Միշտ եմ գրում: Հիմա մտածում եմ: Երևի սկսեմ շուտով մի ոչ ծավալուն դրամատիկական երկ գրել, որի նյութը հետևյալն է. միջին տարիքի տղամարդը գիտի, որ շուտով մահանալու է, և որոշում է վերջին անգամ հանդիպել իր սիրած կանանց: Բեմում նրա սիրած կանայք են և այդ տղամարդը՝ ստեղծագործությանս գլխավոր հերոսը: Թե ինչ է ստացվելու, չեմ ցանկանում մանրամասնել, բայց շեշտելու եմ այն զգացողությունը, երբ մարդուն թվում է, թե ապրում է իր կյանքի վերջին օրը: Գուցե իմ տարիքից է գալիս այս զգացողությունը կարևորելու պահը: Բայց ասեմ, որ իմ տարիքն ինձ այնքան էլ չի ճնշում: Վերջին օրն ապրողի զգացողությունը համընդհանուր, համամարդկային զգացողություն է: Այս մասին է լինելու իմ ապագա պիեսը:
-Քանի որ ոչ թե մեծ կամ փոքր արձակի, այլ թատերգության ժանրն եք ընտրել, պատկերացնո՞ւմ եք՝ ինչպիսին է լինելու բեմը, որում պիտի ներկայացվի այդ ստեղծագործությունը: Ո՞ր թատրոնում այն պիտի խաղան:
-Այդ թատրոնը, այդ բեմն իմ ներսում են: Կխաղացվի, թե չի խաղացվի, ինձ արդեն չի հետաքրքրում: Ի միջի այլոց, վաղուց արդեն ինձ չեն հետաքրքրում այդ հարցերը. իմ ստեղծագործությունները կտպագրվեն-չեն տպագրվի, կխաղացվեն-չեն խաղացվի: Ես հուզմունքներով ապրող մարդ եմ և փորձում եմ իմ հուզմունքները փոխադրել թղթի վրա՝ բառերով, հայոց լեզվով: Իմ ներսում ասելիք միշտ էլ կա, բայց դժվար է այդ ասելիքը բառերով արտահայտել, խոսքով ասել: Ես իմ ասելիքը գրավոր տեսքով, իմ գրվածքներով եմ արտահայտում: Քիչ է պատահում, որ այսպես, ինչպես հիմա, զրույցի, բանավոր ձևի մեջ եմ արտահայտում մտքերս: Ասելիքն ինձ ապրեցնում է: Եթե ունես ասելիք, ուրեմն այսօրը ոչ թե վերջին օրդ է, այլ հերթական օր է, որին հաջորդելու են ուրիշ օրեր:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1849

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ