Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Դժնդակ օրերի իսկական ռուսները

Դժնդակ օրերի իսկական ռուսները
07.07.2017 | 09:21

Նախորդ «Հայարանում»` «Իսկական ամերիկացիները» հրապարակման նախաբանում, շարադրել էի գրվածքիս դրդապատճառները: Բայց անարդար կլիներ գոնե մի փոքրիկ անդրադարձով չխոսել նաև իսկական ռուսների մասին:

Պատերազմող Ռուսաստանում մամուլի (այդ թվում և` հայ) նկատմամբ կիրառվում էր խիստ գրաքննություն: Դիցուք, անհասկանալի հապավումներով էին ներկայացվում ռազմական գործողությունների մասնակիցների անունները, բնակավայրերի անվանումները, իսկ հեղինակները հաճախ հանդես էին գալիս կեղծանուններով: Կատարեմ մի մեջբերում «Խորկնցող» կեղծանվամբ հեղինակի հոդվածից (իրադարձությունը տեղի է ունեցել Դոնի Ռոստովում):


«Յուզիչ լուրերը մէկը միւսից սարսափելի հասնում էին Կովկասից: Փախստականները պատմում էին մեր երևակայածը միայն: Գաղթը կարող էր մեծամեծ հետևանքներ ունենալ: Ահա այսպես էր մտածում տեղիս մտաւորականութիւնը, երբ որոշեց հանգանակութիւն սարքել նաև փողոցներում յօգուտ փախստականների, անցեալ (խոսքը 1914 թ. մասին է- Խ. Դ.) դեկտեմբերի 31-ին: Կարիքը աղաղակող էր, պէտք էր արտակարգ միջոցների դիմել, դիմել և ոչ հայերի օգնութեան:
Կաղանդի նախօրեակին էր: Ես տուփս ձեռքիս կանգնել էի մի անկիւնում: Դա քաղաքի դեմոկրատիկ մասն էր, այդտեղից պիտի գնային դէպի բազար բանուորներ, աշխատողներ: Այդտեղից պիտի անցնէին և զանազան հիմնարկութիւններում ծառայողներ: Կարող էին պատահել և հարուստներ, բայց այդ նրանց ճանապարհը չէր:
Առաւօտուայ ժամի 7 է: Սրտատրոփ սպասում եմ:
Եղբայրական օգնութիւնը սկսեց մի կին, որը երեսը խաչակնքելով ձգեց մի քանի կոպէկ: Թեթև էր նրա ձեռքը, այնուհետև սկսուեցաւ մի հունձ, մի քաղցր աշխատանք, որ տևեց մօտաւորապէս 5 ժամ: Ես հրապարակով պիտի խոստովանեմ, որ չիմացայ այդ ժամերի անցնելը, թէև ստիպուած էի անցնել մի մայթից միւսը, ընդառաջելով եկողներին ցեխի մէջ, անձրևի տակ: Շատերը չէին հարցնում նոյնիսկ, թէ որի համար է հանգանակութիւնը, տալիս էին իրենց կոպէկները կարօտեալին, լինի դա զինուոր, կամաւոր կամ փախստական: Տալիս էր և կառապանը, և հացթուխը, և ոստիկանը: Տալիս էին իրենց կարողացածի չափ:
Միայն երկու-երեք հոգու բերնից լսեցի կոպիտ պատասխան, թէ բաւական է մուրացածներդ, ամեն օր հավաքում էք…


Շատ լաւ վերաբերմունք ցոյց տուին ինտելլիգէնտ ծառայողները, որոնք համարեա բոլորն էլ մասնակցութիւն ունեցան հայի արցունքը սրբելու մէջ: Իմանալով, թէ որի օգտին է ժողովարարութիւնը, նրանք ձգում էին իրենց լուման:
Այսպիսով տուփս ծանրացաւ, ժամանակն էլ մօտենում է կեսօրին: Երթևեկութիւնը զգալի կերպով նուազում է: Մի քանի հարիւր նշանները արդէն չկան, նրանք ցրուեցան քաղաքի վարի մասերում, փոքրիկ տներում, իսկ նրանց լումաները յանձնուեցան ըստ պատկանելւոյն»:

1915 թ. սկզբին Ռուսաստանի տարբեր քաղաքներում կազմակերպվեցին «Հայկական օրեր»՝ ի նպաստ հայ փախստականների:
Այսպես, Տոմսկի ռուս բնակչությունը ժողովեց 1756 ռ., իսկ Օդեսայում` 11 հազար. այստեղ վաճառվեց նաև «Одесса – беженцам-армянам» մեկանգամյա լրագիրը, որտեղ հոդվածներով հանդես էին եկել Պետական դումայի պատգամավորներ Միլյուկովը, Անդրիանովը, Պասինսկին, Աճեմյանը և այլք:

1915 թ. փետրվարին Ամենայն հայոց կաթողիկոս Գևորգ Ե Սուրենյանցը հեռագիր հղեց Մոսկվայի քաղաքագլուխ Միխայիլ Չելնոկովին, որով շնորհակալություն էր հայտնում Մոսկվայի քաղաքային դումային բազմատանջ ու բազմաչարչար փախստականների նկատմամբ դրսևորած մարդասիրական, քրիստոնեական վերաբերմունքի և առատաձեռն ֆինանսական աջակցության համար:
Կաթողիկոսը հեռագիրն ավարտել էր հայրապետական օրհնությամբ` առ Մ. Չելնոկովը և դումայի պատգամավորները:

1915 թ. գարնանը Անդրկովկասում տեղի ունեցավ խոշոր մշակութային իրադարձություն: Երբ հայտարարվեց, որ մայիսի 8-ին Բաքվի Մայիլյան եղբայրների կառուցած օպերային թատրոնում տեղի է ունենալու հռչակավոր Ֆյոդոր Շալյապինի համերգը, իսկ տոմսերը կարելի է ձեռք բերել ապրիլի 23-ին, սկսվեց աներևակայելի եռուզեռ: Բոլոր տոմսերը վաճառվեցին երեք ժամվա ընթացքում, ընդ որում՝ բաժին հասան նրանց, ովքեր գիշերով էին հերթ կանգնել:
Բնականաբար, գլուխ բարձրացրին սպեկուլյանտները` «ձեռի վրայից» 1-ռուբլանոց տոմսը ծախելով 10-12 ռուբլով, իսկ առավել «աչքաբացները» կեղծ տոմսեր վաճառեցին:
ՈՒնևոր հայերից նրանք, ում տոմս չէր հասել, մեկնեցին Թիֆլիս` հույս ունենալով մայիսի 9-ին այնտեղ լսել Շալյապինին:


Ականավոր բասի համերգն ունեցավ շռնդալից հաջողություն: Ես գիտեմ, թե Շալյապինը որ կոմպոզիտորների որ ստեղծագործություններն է կատարել, բայց խոսքս դրա մասին չէ:
Բանն այն է, որ մայիսի 11-ին Ֆյոդոր Իվանովիչը Բաքվում ունեցավ ևս մեկ համերգ, որից ստացված ամբողջ հասույթը տրամադրեց հայ փախստականներին:

1915թ. հուլիսին Մոսկվայի ռուս վաճառականները հօգուտ հայ փախստականների նվիրաբերեցին 40 հազար ռուբլի: Նվիրատուները հանրահայտ մարդիկ էին` Մորոզովը, Կոնովալովը, Շչերբակովը, Պրոխորովը, Ցինդելը և այլք:
Բացի այդ, տեղի Հայկական կոմիտեն ռուսական ֆիրմաներից և զանազան անձանցից ստացավ ևս 40 հազար ռուբլի:

Պետրոգրադի քաղաքագլխի կարգադրությամբ 1915 թ. օգոստոսին թողարկվեցին բրոնզե, արծաթե ու ոսկեջրած ժետոններ, որոնց վաճառքից ստացվելիք ամբողջ եկամուտը հատկացվելու էր հայ ու լեհ փախստականներին:

1915թ., ի նպաստ հայ փախստականների, Պետրոգրադում կազմակերպվեց հանգանակություն և ժողովվեց 50 հազար ռուբլի:
Միաժամանակ կես միլիոն օրինակ տպաքանակով լույս ընծայվեց «ԻպՎփցՋՌվՈ» վերտառությամբ մեկանգամյա հանդես` կաթողիկոսի ու Հայաստանի քարտեզի պատկերներով, որի վաճառքից ստացված եկամուտը ևս փոխանցվեց հայ փախստականներին:

Կովկասի հայոց բարեգործական ընկերության (ԿՀԲԸ) փախստականների գործերով Հայկական կենտրոնական կոմիտեն հրապարակեց մի ցանկ, առ այն, թե որ քաղաքը որքան գումար էր հատկացրել փախստականների ծով կարիքները հոգալուն: Ցանկը վերաբերում էր 1914 թ. հոկտեմբերի 5-ից մինչև 1915 թ. հուլիսի 1-ն ընկած ժամանակահատվածին:


Ներկայացնեմ այդ ցուցակը` ըստ գումարների.
1) Թիֆլիս-54 հազ. ռ. կամ ամբողջ գումարի 1/4-ը
2) Ալեքսանդրիա-20 հազ. ռ.
3) Մոսկվա և Սուխում-10-հազարական ռ.
4) Փարիզ-5 հազ. ռ.
5) Իրկուտսկ-4.300 ռ.
6) Լուգանսկ-2.445 ռ.
7) Դերբենտ-2.440 ռ.
8) Գրոզնի-2.410 ռ.
9) Լոնդոն-2.280 ռ.
10) Ղզլար-2.160 ռ.
11) Գանձակ-2.100 ռ.
12) Թեոդոսիա-1.947 ռ.
13) Խաբարովսկ-1.825 ռ.
14) Մոզդոկ-1.250 ռ.
15) Մերվ-1.240 ռ.
16) Նուխի-1.057 ռ.
17) Մազանդարան-1.024 ռ.
18) Շուշի-1.060 ռ.
19) Պյատիգորսկ-936 ռ.
20) Պենզա-720 ռ.
21) Բաքու-683 ռ.:

Թող չզարմացնի Բաքվի 21-րդ տեղը և Ռուսաստանի հնագույն հայկական գաղթօջախներից մեկի` Աստրախանի իսպառ բացակայությունը: Այդ քաղաքները ոչ թե Հայկական կենտրոնական կոմիտեի միջոցով, այլ ինքնուրույնաբար էին հոգում փախստականների կարիքները:


Հավելեմ, որ նշյալ ժամանակահատվածում Ռուսաստանի կայսրությունում դեռևս հաշվվում էր 150 հազար փախստական: Ինն ամսում ստացվել էր 189 հազար ռուբլի, որից ծախսվել էր 136 հազարը, մնացել` 53 հազար ռուբլի:

«Այս մեծագործ օրերին ես ուրախ եմ այն բանի համար, ինչ տեղի ունեցավ, նախ` որպես ռուս, ապա նաև որպես հայերի երկարամյա բարեկամ: Որքա՜ն տանջալիորեն ցավալի է գիտակցել, թե, իբր, ռուս ժողովուրդն է պատասխանատու այն ամենի համար, ինչ կատարվել է Ռուսաստանի ծայրամասերում, կատարվել ի՛ր անունից: Միապետական վարչակարգը մեկ անգամ չէ, որ երեսպաշտորեն քողարկվել է նրա շահերով` արշավելով ուրիշի մշակույթի վրա: Կոպիտ ռուսացումը ներխուժել է այն ասպարեզ, որտեղ ռուս գրականության և մտավոր կյանքի լավագույն պատվիրաններն ընդունվում էին ինքնակամորեն, երբեմն էլ` հաճույքով: Հայատյացությունը հրահրվում էր արհեստականորեն: Ռուսներին հայ իրականության հետ ծանոթացնելու փորձերը կասկածանք ու բռնաճնշումներ էին հարուցում:


Բայց մենք մշտապես հավատացել ենք, որ ռուս ժողովուրդն այդ ամենի հետ առնչություն չունի, որ նրա անունից ինքնակոչ խոսում են հարստահարիչներն ու ազատության թշնամիները: Չլինեին սադրանքները, հրահրանքները` չէին լինի և ցեղային թշնամանքի բռնկումները: Ռուս ժողովրդի հոգում ներդրված են այլոց իրավունքների հանդեպ հանդուրժողականության ու հարգանքի որոշակի սաղմեր: Նրան միայն հնարավորություն տվեք, և այդ զգացումները կփթթեն ու կծաղկեն:
Թող և հայ ժողովրդի համար, որն այնքան տառապել է հին իշխանության կամայականությունից, վրա հասնի նոր դարաշրջան: «Սև օրերը եկան-անցան»: Դարձ դեպի անցյալ` անհնար է: Հարկ է ընդհանուր ջանքերով կառուցել պայծառ ապագայի շենքը: Ազատ Ռուսաստանում ազատորեն կշնչեն նաև հինավուրց Հայաստանի զավակները: «Անցյալին` մոռացություն, գալիք օրվան` ողջո՜ւյն»:
Յուրի Վեսելովսկի
1917 թ. փետրվար


Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Դիտվել է՝ 5552

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ