Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ի սկզբանե լռությունն էր»

«Ի սկզբանե լռությունն էր»
18.07.2017 | 09:52

ՀՈՎՀԱՆՆԵՍ ԿԱՐԱՊԵՏՅԱՆԻ հետ զրուցել ենք վերջերս լույս տեսած «Ճերմակ աղավնի» պատմվածքների ժողովածուի առիթով: Նրա պատմվածքները տպագրվել են ՌԴ-ում լույս տեսնող «Գործարար» ամսագրում, տեղական հանդեսներում և թերթերում: «Ճերմակ աղավնի» գրքում տեղ են գտել հեղինակի վերջին տարիների ստեղծագործությունները:

-Ի՞նչ արձագանք է գտել Ձեր գիրքը, ինչպե՞ս է հասնելու ընթերցողին: Վանաձորում տեղի գրողների, առհասարակ, ժամանակակիցների նկատմամբ հետաքրքրություն կա՞:
-Գրական շրջանակներին հետաքրքրում է գիրքս, եղել են նաև դրական արձագանքներ: Գիրքս հատկապես բարձր գնահատեց Հայաստանի գրողների միության Լոռու մարզային բաժանմունքի նախագահ Մանվել Միկոյանը: Գրքի առաջաբանի հեղինակ Խորեն Գասպարյանն ասաց, որ լեզուն բավական տպավորիչ է, որովհետև արևելահայերենի և արևմտահայերենի խառնուրդ կա: Ես Հունաստանից եմ եկել, արևմտահայերենն ինձ հարազատ է, և էլի են ասել, որ տարբերվում է լեզուս:
-Պատմվածքների հիմքում իրակա՞ն պատմություններ են:
-Հիմնականում` այո: Իմ կյանքն է, իմ տեսածը, ընկերներիս պատմածը: Հնարովի ոչինչ չկա:
-Ինքներդ ո՞ր գործն եք առանձնացնում:
-«Ժամանակի խորհուրդը»` մարդու ապրելու ձգտումը, որ փորձում է նույնիսկ Գաբրիել հրեշտակապետին շփոթեցնել, իբր մահացել է, որ չփնտրի իրեն ողջերի մեջ: Ինձ դուր է գալիս նաև «Ճերմակ աղավնին»: Խոստովանեմ, որ այդ պատմվածքի հերոսը երջանկահիշատակ Հովհաննես Գրիգորյանն է: ՈՒսանողական տարիներին տեսել եմ նրան սրճարանում մի աղջկա հետ նստած, ու նրանց սերն ինձ ներշնչել է: Սիրում էի նրանց սերը: Երբ չեն խոսում, լռությունը կարծես քայքայում է սերը: Նրանց մոտ միայն լռություն էր, որը, ի վերջո, հանգեցրեց բաժանման: Թեև, մեծ հաշվով, ինձ համար լռությունն ավելի խորհրդավոր է, ավելի տարողունակ, լռության լեզուն շատ ավելի խոր է: Ես գրել եմ այդ մասին, որ ի սկզբանե խոսքն է եղել, բայց մտածում եմ, որ ի սկզբանե լռությունն էր:
-«Որտե՞ղ է վերջանում իրականության և երազանքի սահմանը»: Այսպիսի հարցադրում կա գրքում: Չվերջանալ չի՞ կարող, պարտադի՞ր է իրականությունը երազանքից տարանջատելը:
-Իրականությունը մի բան է, երազանքը՝ մի ուրիշ բան: Ցավոք, սովորաբար, այդ երկուսը համընթաց չեն քայլում: Մի բան երազում ենք, բայց կյանքը բոլորովին այլ անակնկալ է մատուցում:
-«Բայց... վառում էր երրորդ մոմը» պատմվածքում ասում եք, որ եկեղեցին ու մեղքը անհամատեղելի են: Գուցե սերն ու մեղքը նո՞ւյնպես:
-Ըստ էության` սերը մեղք չէ: Դժվար է հաշտվել այն մտքի հետ, որ կա «մեղավոր» սեր: Ի վերջո ամեն ինչի հիմքում սերն է:
-Առհասարակ, սերն առանցքային տեղ է գրավում Ձեր գործերում: Ինչո՞վ է սա պայմանավորված, սիրո պակա՞ս կա մեր կյանքում, մեր օրերում:
-Իհարկե` կա: Մարդու լեզուն կպտտվի՞` ասի` չկա: Ձեր հարցի պատասխանն ինքներդ տվեցիք: Այսօրվա թոհուբոհը սիրո պակասի հետևանք է:
-Գրում եք, որ սերը ժամանակից դուրս է, ժամանակի խորհրդին անտարբեր: Այսպիսի՞ն է ժամանակի և սիրո Ձեր բանաձևումը:
-Սերը բանաձև չունի, հանելուկ է, առեղծված, սերը սերն է, էլ ի՞նչ բանաձև տաս սիրուն: Սերն ինքը բանաձև է, որ պիտի ընդունես կամ չընդունես: Չընդունել հնարավոր չէ, քանի որ կյանքը հիմնված է սիրո վրա: Ժամանակը ժամացույցի անիվների թիկ-թակը չէ: Ժամանակը մի ուրիշ հոսք ունի: Երբեմն ասում են` ժամանակն անցնում է: Այդ մենք ենք անցնում, ոչ թե ժամանակը:
-Լրագրությունն ու գրականությունը մեկը մյուսին չե՞ն խանգարում:
-Լրագրողական գործունեության ընթացքում մտքեր են ծնվում և տող-տող, բառ-բառ գրվում են: Սպառվում ես: Այդ բոլոր մտքերը կարող էին մի գեղեցիկ օր պատմվածք դառնալ, վիպակ: Լրագրությունն այդ պարագայում ոչ թե օգնում, այլ խանգարում է:
-Դուք Ձեզ ավելի շատ գրո՞ղ եք համարում, թե՞ լրագրող:
-Բարդ հարց տվեցիք, կուզեի մտքի մարդ կոչվել: Չգիտեմ` ինչ է նշանակում լրագրող, գրող, սահմանազատումները մի քիչ պայմանական են:
-Դուք հայրենադարձ եք, Ձեր ծնողներն անցել են գաղթի ճանապարհը: Ձեր թոռնուհին դրսում է ապրում: Մենք էլի ու էլի գնում ենք մեր երկրից, ինչպե՞ս եք վերաբերվում արտագաղթին:
-Ես ուսանող էի, մանկությանս ընկերը եկավ, հետս դասերի նստեց ու ասաց` Հովհաննես, վաղն ընտանիքով գնում ենք Ֆրանսիա: Ես այնքան վիրավորվեցի, որ ոչ բարի ճանապարհ ասացի, ոչ ճանապարհեցի: Հայրենիքից հեռանալը համարում էի դավաճանություն: Գնալուց հետո նա դասընկերոջը նամակ էր գրել, խնդրել, որ, եթե կարող է, հոր գերեզմանին ծաղիկ դնի իր անունից: Դա շատ ծանր բան է: Եթե չես կարողանում այցելել հորդ շիրմին, մի ծաղիկ դնել, ո՞ւմ է պետք նյութական բարեկեցությունդ: Մյուս կողմից, ամեն մարդ ինքն է որոշում` ոնց ապրել, չի կարելի կտրուկ դատել, արդեն չեմ դատում, ընդունում եմ, որ եթե գնում են, ուրեմն այդպես է պետք:
-Իսկ բուն երևույթը մեր երկրին ի՞նչ վնասներ կարող է հասցնել:
-Բոլոր երկրներից էլ գնում են, բայց այսպիսի ահագնացած չափերի արտագաղթ, չեմ կարծում, թե ուրիշ տեղ կա: Հետո՝ մեզ հարիր չէ: Մենք փոքր երկիր ենք և ամրապնդվելու կարիք ունենք, բայց դրա փոխարեն թողնում-փախչում ենք: Բայց ո՞նց մեղադրես գնացողին, երբ օրախնդիր հարցերի առաջ է կանգնած: Պատմական շանս է տրված այսօրվա իշխանություններին՝ դու ղեկավարում ես, դու պիտի մնաս պատմության մեջ, ի վերջո, սերունդները քեզ պիտի դատե՞ն, թե՞ չէ: Ո՞նց կարելի է հնարավորություններն այնպես չօգտագործել, որ սերունդները հպարտանան քեզնով:
Ինչպես ասացի` մարդն ազատ ընտրելու իրավունք ունի, սակայն թող տպավորություն չստեղծվի, թե հակասում եմ ինքս ինձ: Եղեռն հասկացությունն ինձ համար զուգորդվում է արտագաղթի հետ: Դիտեք «Երաժշտական փոստարկղ» հաղորդումը. Սանամ պապը` Վայոց ձորից, Մեսրոպ պապը` Տավուշից... Ռուսաստանից, Գերմանիայից, Ֆրանսիայից և այլն, հիշատակվում է գրեթե ողջ մոլորակը: Ինչո՞ւ են այդպես ցաքուցրիվ: Հաց ու արդարություն փնտրելու պատճառով: Մեզանում արդարության պակասը խեղդում է այնպես, որ անգամ վերևներում դրա գիտակցումը կա: Այդ մասին շատ դիպուկ էր նկատել «Իրատեսի» հեղինակներից Վաչագան Սարգսյանը. «Եթե իշխանավորը սկսել է հասկանալ որևէ բան, ուրեմն այդ բանը բանից անցնել է»: Օրեցօր փոքրանում ենք, ինչպես շագրենի կաշին: Գեղեցկախոսություն թող չհնչի, բայց իսկապես մեր օդը, ջուրը, մեր արևն ուրիշ են, մեր երկիրն ուրիշ է:
Անկախ իրավագիտական հռչակումներից՝ Հայաստանում անչափ կարևոր է արդարության և խղճի խորհրդանիշ ունենալը: Դրա լավագույն ձևը «Հաց բերողի»` Արթուր Սարգսյանի արձանը կանգնեցնելն է մայրաքաղաքի ամենատեսարժան, ամենաբանուկ հատվածներից մեկում: Եթե ունենք ծաղիկ բաժանող Կարաբալայի արձանը, ինչո՞ւ «Հաց բերողի» արձանը չունենանք՝ որպես արդարության ու խղճի խորհրդանիշ:
-Գրականությունն ի՞նչ է տալիս մեր երկրին, մեր հանրությանը:
-Մի ժամանակ գրականությունը շատ բան էր տալիս, հիմա արժեքներն այնքան են փոխվել, որ դժվարանում եմ հասկանալ: Խորհրդային տարիներին Պերճ Զեյթունցյանը հրապարակախոսական այնպիսի նյութեր էր գրում, որ մինչ օրս հիշում եմ: Այսօր զարմանում եմ գրողների լռության, իներտության վրա: Գրողը լռելու իրավունք չունի: Երկիրը ձեռքից գնում է, իսկ գրողը, կարծես, գոյություն չունի: Թումանյանն այդպե՞ս կաներ: Չէր անի, չէ՞:
-Գրողներն ընդգծում են այն հանգամանքը, որ նախկին` պետականություն չունեցող երկրում գրողն իր վրա էր վերցնում առաջնորդի դերը: Այսօր արդեն մենք անկախ երկիր ենք, պետականություն ունենք, Ազգային ժողով, քաղաքական այրեր: Ինչո՞ւ պետք է նորից գրողը հասարակական խնդիրներն իր ուսերին վերցնի:
-Պետությունը «Մարշալ Բաղրամյան» մեդալ է տալիս բանակում չծառայած պաշտոնյային: Դեռ հարց է, նա պաշտոնավարելու իրավունք ունի՞, թե՞ չունի: Ա՜յ քեզ պետություն:
-Ձեր պատմվածքները լուսավոր են, բարի, իսկ ինչո՞ւ չկան հասարակական-քաղաքական շեշտադրումներ:
-Դրանք նովելատիպ գործեր են, իսկ նովելը փակագծերը լրիվ չի բացում, մինչև վերջ չպետք է ամեն ինչ ասի: Թողնում եմ, որ ընթերցողը մտածի: Եթե փակագծերը բացեմ, կդառնա լրագրություն:

Զրուցեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3033

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ