Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ե՞րբ կկարգավորվեն Թուրքիայի ու Հայաստանի հարաբերությունները

Ե՞րբ կկարգավորվեն Թուրքիայի ու Հայաստանի հարաբերությունները
11.10.2017 | 11:30

ԽՍՀՄ-ի փլուզումից 26 տարի է անցել: Թուրքիան դիվանագիտական հարաբերություններ է հաստատել հետխորհրդային բոլոր անկախ պետությունների հետ ու զարգացրել է կապերը: Բայց Հայաստանի հետ մենք նախկինի նման դիվանագիտական հարաբերություններ չունենք, ցամաքային սահմանը շարունակում է փակ մնալ: Հոկտեմբերի 10-ին լրանում է 2009-ին Ցյուրիխում Թուրքիայի ու Հայաստանի միջև երկու արձանագրությունների ստորագրման 8 տարին: Երկկողմ արձանագրությունները, որ ի հայտ եկան Շվեյցարիայի գործուն մասնակցությամբ 2008-ին ու 2009-ին հետևողականորեն անցկացված հանդիպումների արդյունքում, նախատեսում էին դիվանագիտական հարաբերությունների հաստատում ու բարիդրացիական հարաբերությունների զարգացում Թուրքիայի ու Հայաստանի միջև։ Այդ նպատակի համար երկու երկրների խորհրդարանները պետք է վավերացնեին և ուժի մեջ դնեին ցյուրիխյան արձանագրությունները: Բայց դա տեղի չունեցավ:


Թուրք-հայկական հարաբերությունների և Լեռնային Ղարաբաղի խնդրի կարգավորումը` կարևորագույն երկու հարցերը Հարավային Կովկասի կայունության ու անվտանգության տեսակետից, Թուրքիան դիտարկում էր գործընթացներ, որ պիտի զուգահեռ լինեն իրար` երկու կողմերի աջակցությամբ: Եթե ամեն ինչ այդպես շարունակվեր, հարցերից ամեն մեկում հնարավոր էր առաջընթացի հասնել:
Բայց երբ Թուրքիան սկսեց պնդել, որ Լեռնային Ղարաբաղի խնդրի կարգավորումը կամ այդ ուղղությամբ անպայման առաջընթացը Հայաստանի հետ հարաբերությունների կարգավորման նախապայման է, դա փոխեց իրավիճակը: Հայաստանը, որ մինչ այդ կարծում էր` Թուրքիան իրոք ցանկանում է հարաբերությունների կարգավորում ու այդ նպատակով է սկսել մինչև ցյուրիխյան արձանագրությունների հասած գործընթացը, այդ պայմանների առաջադրումից հետո դադարեց հավատալ Թուրքիայի անկեղծությանը:


Թուրքիան արտաքին քաղաքականության մեջ առաջին անգամ չի բախվում հավատի կորստին: Թուրքիային, որ նախկինում էլ կորցրել է դաշնակիցների կամ տարածաշրջանային հարևանների վստահությունը, անկեղծ ասած, համարյա չի հետաքրքրում, որ Հայաստանը համալրել է այդ հարևանների շարքերը: Իսկ Հարավային Կովկասում կարևոր տարածաշրջանային խաղացող դառնալու շանսը ակնթարթում անհետացավ:
Արձանագրությունների ստորագրման գործընթացներում Հայաստանը ենթակվում էր որոշակի ներքաղաքական ուժերի ու սփյուռքի ճնշմանը: Բայց երբ Թուրքիան 2009-ի հոկտեմբերի 10-ին արձանագրությունները ստորագրելուց հետո նախապայմաններ դրեց, ինչ-որ իմաստով Հայաստանը հնարավորություն ստացավ ազատվել այդ ճնշումից: Հայաստանը, հասկացնելով, որ չի վավերացնի երկկողմ արձանագրությունները, քանի դեռ Թուրքիան չի վավերացրել, կարողացավ մեղադրել Թուրքիային կարգավորման գործընթացը խոչընդոտելու մեջ: 2015-ի փետրվարին Թուրքիայի Ազգային մեծ ժողովի արխիվի փոշոտ դարակներում կորած պայմանագրերը, Հայաստանի նախագահ Սերժ Սարգսյանը հետ կանչեց խորհրդարանից:


Սերժ Սարգսյանի ելույթը Նյու Յորքում ՄԱԿ-ի Գլխավոր ասամբլեայի 72-րդ նստաշրջանում թուրք-հայկական հարաբերությունները, որ ոչ մի կերպ չեն կարողանում առաջ շարժվել, տարավ նոր, առավել անհույս փուլ: Սերժ Սարգսյանն ասաց. «Թուրքիան սխալվում է, եթե կարծում է, որ կարող է անվերջ պատանդ պահել այդ արձանագրությունները ու վավերացնել երբ իրեն հարմար է»: Նա ընդգծեց, որ այդ փաստաթղթերը կյանքի կոչելու որևէ առաջխաղացում չի երևում: Այդ պայմաններում 2018-ի գարնանը Հայաստանը թուրք-հայկական արձանագրությունները «անվավեր՚ կճանաչի` ասաց Սարգսյանը:


Թուրքիայի քաղաքական իրավիճակը հազիվ թե թույլ տա մինչև 2018-ի գարնանը որևէ առաջընթացի հասնել Հայաստանի հետ ստորագրված արձանագրությունների հարցում: Այդ դեպքում 5 ամիս հետո այդ փաստաթղթերը հայկական կողմը անվավեր կճանաչի: Արձանագրությունները` երկու երկրների միջև ստորագրված միակ համատեղ փաստաթուղթը 1921-ի Կարսի պայմանագրից հետո, իրոք կարևորագույն հիմք էին թուրք-հայկական հարաբերությունների կարգավորման համար: Հետո երկու երկրների հարաբերությունների կարգավորումը կհետաձգվի մինչև ՙլավագույն ժամանակներ՚: Հայաստանի հետ հարաբերությունների կարգավորումը գնահատվում էր իբրև Թուրքիայի հասարակական ժողովրդավարացման գործընթացի անհրաժեշտություն: Ժողովրդավարացման փաստարկներից մեկը այդ իրավիճակի կարգավորումն էր, որը սառը պատերազմի հետևանք է, իսկ մյուսը Թուրքիայի պատմական հասարակական համաձայնությունն էր իր տարածքում ապրող քրդական ծագումով քաղաքացիների հետ: Այդ կետերից որևէ մեկը հիմա չկա օրակարգում: Այս պայմաններում առավել ամրապնդվում է տեսակետը, որ Թուրքիայի օրակարգից անհետացել է բուն ժողովրդավարացումը: Եվ ուժեղանում է տեսակետը, որ հետայսու կարգավորման համար անհրաժեշտ է սպասել Թուրքիայի ժողովրդավարացմանը:
Հայաստանը սխալ կանի արձանագրություններն անվավեր ճանաչել` դա Թուրքիային հնարավորություն կտա պնդել, որ Հայաստանն է արձանագրությունները անվավեր ճանաչած, ուրեմն և կարգավորման գործընթացը կասեցրած կողմը: Իսկ Թուրքիան, եթե նույնիսկ կարճաժամկետ հեռանկարում կարողանա Հայաստանին քավության նոխազ դարձնել, հետագայում, երբ կարգավորման գործընթացը նորից հայտնվի օրակարգում, կկորցնի այդ փաստաթղթերին վերադառնալու հնարավորությունը: Նոր բանակցություններում, որ այդ դեպքում 0-ից կսկսվեն, ծայրահեղ դժվար կլինի նորից հասնել արձանագրությունների շնորհիվ ստացած առավելություններին:


Կարճաժամկետ, կարճատես, հուզական ու հետադիմական նկատառումների ազդեցությամբ ընդունված արտաքին քաղաքական որոշումները, որպես կանոն, բացասաբար են ազդում միջնաժամկետ ու երկարաժամկետ հեռանկարների վրա: Եթե այս դիրքորոշումը պահպանվի, հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորման արձանագրությունները, որ ուր որ է աղբաման կնետվեն, Թուրքիայի վերջին կորուստը չեն լինի:
ՈՒնալ ՉԵՎԻԿՅՈԶ, Hürriyet


Հ.Գ. Լավ, բայց ի՞նչ է առաջարկվում: Փաստորեն` սպասել Թուրքիայի ժողովրդավարացմա՞նը, որ Էրդողանի նախագահությամբ հստակ հետընթաց է արձանագրում ներքին ու արտաքին քաղաքականության մեջ: Հույս ունենալ, որ բռնությունների, ձերբակալությունների, «զուգահեռ պետության»` Գյուլենի դեմ պայքարի մթնոլորտում 2018-ին Էրդողանը չի՞ ընտրվի նախագահ ու իրավիճա՞կ կփոխվի։ Հազիվ թե: Թուրքիայի օրակարգում թուրք-հայկական դիվանագիտական հարաբերությունների հաստատում չկա։ Աբդուլլահ Գյուլի Թուրքիան ուրիշ պետություն էր, բայց անգամ ԱՄՆ-ի ու ԵՄ-ի հետ նորմալ հարաբերություններ ունեցող, քրդական ներկա խնդիրները չունեցող, Սիրիայում ու Իրաքում ռազմական գործողությունների մեջ չխրված Թուրքիան տրվեց Ադրբեջանի սադրանքին ու նախապայմաններ դրեց: 10 տարին բավարար ժամանակ է` չվավերացված արձանագրությունները աղբամանը նետելու, բայց դա էլ պետք է անել այնպես, որ 0-ից սկսելիս առավելություն ունենաս դու, ոչ թե գործընթացի մյուս մասնակիցները: Դիվանագիտությունը դա է: Վավեր դիվանագիտությունը, իսկ անվավեր հայտարարելը արդեն դիվանագիտություն չէ, քաղաքականություն է:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4727

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ