Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ծաղրանկարչությունը խզբզելու արվեստ չէ, այն լուրջ, մտածելու արվեստ է,»

«Ծաղրանկարչությունը  խզբզելու արվեստ  չէ, այն  լուրջ, մտածելու արվեստ է,»
07.11.2017 | 12:06

«Իրատեսի» զրուցակիցն է ծաղրանկարիչ ԱՐԱՅԻԿ ՕՀԱՆՅԱՆԸ՝ ԱՐԶՕՆ:

-Ծաղրանկարներ ստեղծելու համար միայն նկարել իմանալը քիչ է, հարկավոր է լինել նաև սեղմ ու սուր մտքի տեր: Քո ծաղրանկարներում դա նկատելի է:
-Առհասարակ, ստեղծագործող մարդու մտքի «աչքը» աշխարհի անցուդարձը նկատելու համար միշտ պետք է արթուն լինի, որ հետո կարողանա իր արվեստում արտահայտել նույն լույսն ու ստվերը: Որպես քաղաքական ծաղրանկարիչ ստեղծագործել սկսել եմ 1994 թվականից, ու այդ պահից սկսած այն, ինչ տեսել ու զգացել եմ, որը ծաղրանկարի, որն էլ աֆորիզմի ձևով, թղթին եմ փոխանցել: Ինչպես իմ ծաղրանկարների, այնպես էլ «Մտքերի շղթա» կոչվող աֆորիզմների շարքը բացահայտում է ծուռ կյանքի թերություններն ու անարդարությունները: Ես համոզված եմ, որ ծաղրանկարը պետք է ատամ ունենա:
-Կարծիք կա, թե ծաղրանկարը քչախոսների զենքն է, այդպե՞ս է:
-Ես քչախոս չեմ, հակառակը՝ արագախոս եմ: Արագ խոսում եմ, արագ մտածում և նույնքան արագ նկարում: Ճակատագրի բերումով իմ խաչն էլ ճշմարտությունը ներկայացնելն է: Իմ զենքը մատիտն է, որով մտքիս ու աչքիս որսածը ներկայացնում եմ ծաղրանկարով: ՈՒրեմն մատիտը հնազանդ է մտքիս: Նկարիչը միշտ պետք է բարձր պահի ինչպես իր, այնպես էլ գծի և գույնի պատիվը:
-Բառի՞ ազդեցությունն է զորեղ, թե՞ ծաղրանկարի:
-Ծաղրանկարն ավելին է ասում, քան բառը: Պատկերով ասելիքն ավելի զորեղ ու հասկանալի է դառնում: Ի տարբերություն մյուս ժանրերի, այստեղ գծերն ու գույները ավելի շեշտադրված ու գունեղ են: Այստեղ դու հնարավորություն ունես շեշտելու կյանքի, միջավայրի բոլոր այն բացթողումներն ու թերությունները, որոնք մեկ այլ ժանրով ներկայացնելիս այնքան էլ տպավորիչ չեն: Ծաղրանկարում միշտ պետք է ընդգծել անհրաժեշտը, դա երևույթի վերլուծումն ու որակավորումն է՝ լուսաբանված ճշմարիտ մտքի սրությամբ:
-Ի՞նչը կարող է քեզ համար ծաղրանկարի թեմա դառնալ:
-Հաճախ կարդացածս հոդվածի թեկուզ միայն վերնագիրը կարող է դառնալ ծաղրանկարի թեմա: Ծաղրանկարիչը պետք է ունենա մի քանի աչք ու ականջ միջավայրի աննշան ձայնն ու պատկերն ընկալելու համար, նկատի սխալն ու մի պատկերով կարողանա ներկայացնել ասելիքը: Ծաղրանկարիչը «ննջելու» իրավունք չունի:
-Ծաղրանկարով զբաղվելը համարում ես քո առաքելությու՞նը:
-Անշուշտ: Ծաղրանկարչի դերը մարդկանց հոգսերին ազնվորեն ու համարձակորեն արձագանքելն է: Ես կարծում եմ, որ ընկերոջ, հարազատի, շրջապատի հանդեպ պետք է լինել ազնիվ: Եթե քո մեջ կա անարդարի երեսին ճշմարտությունը նետելու համարձակություն, ի վերուստ քեզ տրված ծաղրանկարչի շնորհք, ապա չասել՝ քո հերն անիծած, ինչու՞ ես անարդար բան անում, ուրեմն ոչ մի առաքելություն էլ չունես: Վաղը, մյուս օրը քո երեխան չի՞ ասի` «Ա՛յ հեր, ինչու՞ չասացիր էդ թերության մասին»: Պետք է կարողանալ երեխայիդ, ընկերոջդ, ազգի աչքերին նայելու համաձակություն ու ազնվություն ունենալ, չամաչել, որ լռել ես: Ոչինչ, որ քո մասին վատ կխոսեն, անգամ կհալածեն, հետո՞ ինչ, բայց չէ՞ որ չես խուսափի խղճիդ հետ երես առ երես մնալուց: Կարևորը դա է:
ՈՒ մի բան էլ ասեմ: Ծաղրանկարչությունը, և առհասարակ նկարչությունը, ի տարբերություն երաժշտության, լռության արվեստ է, այն պետք է լուռ ստեղծել ու առանց դադարների, որպեսզի ծաղրանկարիչը չլճանա: Ծաղրանկարչությունը խզբզելու արվեստ չէ, այն լուրջ, մտածելու արվեստ է, ու այն պետք է բարձր նշաձող ունենա: Այս գիտակցումով ես իմ գործը սիրով ու պատասխանատվությամբ եմ անում:
-Իսկ քո համարձակությունն ու անկեղծությունը քեզ համար խնդիրներ չե՞ն ստեղծել:
-Նման դեպք չեմ հիշում: Ես վախենում եմ նկարներից վախեցող մարդկանցից, նրանցից ամեն ինչ կարելի է սպասել: Նրանք վախենում են իրենց հոգում ծվարած ագահությունն ու երեսպաշտությունը բացահայտող ծաղրանկարներից, թեև այդ մասին լռում են: Իմ ծաղրանկարներով փորձում եմ հասկացնել մարդկանց, որ չկորցնեն սեփական խիղճն ու դիմագիծը, չնմանվեն մանրացող մետաղադրամի: Նմանների համար ծաղրանկարը յուրահատուկ մտրակ է: Համոզված եմ, ծաղրանկարով կարելի է ինչ-որ բան շտկել: Յուրաքանչյուրիս մեջ էլ մի ծուռ գիծ կա, ու եթե յուրաքանչյուրս փորձի շտկել այն, շատ լավ կլինի: Երբ մի տարի բացվեց «Ծուռ կյանքի դուզ գիծը» խորագրով իմ անհատական ցուցահանդեսը, այցելուներից մեկը մոտեցավ ինձ, թե՝ ապրես, իմ սրտից ես խոսում, հազար խրատից զորեղ է ծաղրանկարդ: Դա ինձ համար շատ բարձր գնահատական էր: Եթե իմ ծաղրանկարը թեկուզ մի «ծուռ» մարդու էլ օգնի ուղղվելու, գոհ կլինեմ:
-Պատահե՞լ է, որ դժվարամարս ծաղրանկարը փորձես մատուցել մեկնաբանությամբ: Դրանից ծաղրանկարի ուժը չի՞ թուլանում:
-Փորձում եմ սեղմ վերնագրով ասելիքս տեղ հասցնել: Վերնագիրը նույնպես կարևոր է, մի թեթև պետք է հուշես ծաղրանկարի իմաստը, բայց այնպես, որ դրանից չտուժի ակնկալվող տպավորությունը: Ի դեպ, ծաղրանկարի ավարտից այնքան հաճույք չեմ ստանում, որքան էսքիզներից, երբ միտքս շարունակ որոնումների մեջ է: Երևակայական թռիչքն իմ ամենասիրած պահն է:
-Որպես թիրախ ո՞ր բնագավառն ես ընտրում:
-Բոլոր բնագավառներին էլ անդրադառնում եմ, որովհետև ամեն տեղ էլ ցեց կա: Ժամանակի հետ քայլող ծաղրանկարը երբեք չի ծերանա: Բայց հիմնականում անդրադառնում եմ քաղաքականությանը, քանի որ ամեն ինչ դրանից է կախված, թե երկրի, թե ժողովրդի վիճակը: Եթե ճիշտ քաղաքականություն է տարվում, երկրում ամեն ինչ իր տեղում է լինում: Բոլոր ժամանակներում կյանքի խաղը միշտ եղել է քաղաքական աստառի տակ թաքնված ու մոդայիկ դարձած «շախմատային մտածողությունը», երբ բոլորը ձգտում են միմյանց մատ անել:
Այսօր վիճակը վատ է, արդեն այն չէ, գաղափարական դադար է, նախկինը չէ, մի տեսակ լճացած վիճակ է, քաղաքական կյանքը կարծես մեռած լինի: Մյուս կողմից` ստեղծագործողի վրա ազդում է նաև սոցիալական վիճակը, չգիտես որ ուղղությամբ մտածես: Երկու ցուցահանդեսի մասնակցեցի, սակայն մի տեսակ անտարբերություն է նկատվում հանրության կողմից: Գիտե՞ս, քննադատությանը կդիմանամ, բայց անտարբերությանը՝ ոչ: Երբ բացակայում է խրախուսանքը, դու էլ ես կանգ առնում:
-Այս պահին քեզ մոտ ստեղծագործական դադա՞ր է:
-Չէի ասի, թե դադար է, բայց նախկին թափը նվազել է: Կարծես հասարակության կողմից ծաղրանկարի ու ծաղրանկարչի հանդեպ նախկին պահանջարկն այլևս չկա: Զարմանալի չէ, թերթերի տպաքանակը պակասել է, սկսվել է էլեկտրոնային կայքերի մարաթոնը: Ցուցահանդես կազմակերպելը դժվարացել է, նկարիչների միությունը չի կարող մեզ աջակցել, քանի որ ֆինանսապես ի վիճակի չէ: Կուզենայի, որ մեր թերթն ունենայինք, բայց դրա համար նույնպես միջոցներ են հարկավոր:
Սակայն ցուցահանդեսների պակասից չեմ ընկճվում: Միշտ էլ նկարելու եմ, քանի որ ծաղրանկարը մտավարժանքի հիանալի միջոց է, այն միշտ ճկուն է պահում միտքը: Հետո սիրում եմ, երբ նյութի մեջ կյանք կա, երբ ծաղրանկարն ատամ ունի, դրա համար գրիչս վայր դնելու իրավունք չունեմ: Սա իմ կյանքն է, պիտի աշխատեմ ու ապրեմ, մինչև մի օր կհարստանամ ու այդ ժամանակ կնկարեմ միայն անհոգ նկարներ: Բայց խելքս չի կտրում, թե կհարստանամ ու կփոխվեմ:
-Գիտեմ, որ զբաղվում ես հեծանվավազքով: Քեզ համար այն սպորտաձև՞ է, թե՞ ընդամենը ժամանց:
-Դա ապրելակերպ է: Հեծանիվն իմ ճանապարհի ընկերն է, որով ճանապարհորդելիս շարունակում եմ ծաղրանկարի համար թեմաներ որսալ: Հետո, երբ տուն եմ վերադառնում, հիշողությամբ թղթին եմ հանձնում տեսածս, ասելիքս: Սիրում եմ ընկերներիս հետ գիշերել բաց երկնքի տակ: 4-րդ տարին է, ինչ Հայաստանի սիրողական հեծանվասպորտի ֆեդերացիայի անդամ եմ, հաճախ մասնակցում եմ արշավների, այդ ընթացքում ծանոթանում եմ նոր ու հետաքրքիր մարդկանց հետ: Դա ու ազատ սլացքը ստեղծագործ մարդու համար լավագույն խթանն են: Հետո հեծանվավազքով զբաղվելու համար պետք է խենթ ու համարձակ լինել:


Զրույցը` Անուշ ՆԵՐՍԻՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 4253

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ