Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Քոութսի զեկույցը» ԱՄՆ-ի հրամա՞նն է՝ Արցախում պատերազմ սկսելու

«Քոութսի զեկույցը» ԱՄՆ-ի հրամա՞նն է՝ Արցախում պատերազմ սկսելու
27.02.2018 | 12:28

ԱՄՆ-ի ազգային հետախուզության տնօրեն Դենիել Քոութսի օրերս հրապարակված «Սպառնալիքների գնահատականը» ամենամյա զեկույցը զարմանալի կարող են անվանել միայն այն մարդիկ, ովքեր այնքան էլ ծանոթ չեն Անդրկովկասի իրողություններին և Ադրբեջանի 2016 թ. ապրիլյան ռազմական արկածախնդրության նրբին մանրամասներին: Իմաստ չկա մեկնաբանելու ամբողջ զեկույցը, առանց այն էլ հասկանալի է, թե ԱՄՆ-ի համար որ սպառնալիքն է առաջին տեղում. թեև Ռուսաստանն ու Չինաստանը մատնանշված են իբրև ամերիկյան ազգային անվտանգությանն սպառնացող հիմնական վտանգ, այդուամենայնիվ, քննարկվող զեկույցում Ռուսաստանը հիշատակված է 67 անգամ, իսկ Չինաստանը՝ սոսկ 36: ԱՄՆ-ի հակառակորդ մնացած երկրներն ընկալվում են իբրև տարածաշրջանային սպառնալիք: Հետախուզական միջակայքում տարածաշրջանային ընդդիմախոսներից հիմնական հակառակորդները իրանական ու կուբայական հետախուզություններն են:


Սակայն, հաշվի առնելով, որ տարբեր տեսակետներից Անդրկովկասը, որպես Ռուսաստանի ու Իրանի միջև «սեղմված» տարածաշրջան, իրենից ներկայացնում է այդ տերությունների մի յուրօրինակ ռազմավարական թիկունք, և հաշվի առնելով, որ «Քոութսի զեկույցում» մեծ տեղ է հատկացված Սիրիայի և, ընդհանուր առմամբ, Մերձավոր Արևելքի իրադարձություններին, անհրաժեշտ ենք համարում ուշադրություն հրավիրել զեկույցի հենց անդրկովկասյան մասի վրա: Չէ՞ որ հասկանալի է, որ Ռուսաստանի և Իրանի ռազմավարական թիկունքում «բաներ մոգոնելն» էլ հենց ԱՄՆ-ի ազգային անվտանգության ծառայությունների հիմնական անելիքն է: Վերջին շրջանի փորձը ակնհայտորեն վկայում է, որ ապակայունացման նոր փորձերը վերստին կարող են ձեռնարկվել հենց հայ-ադրբեջանական հարաբերությունների տիրույթում՝ կապված ղարաբաղյան հակամարտության հետ: «Քոութսի զեկույցը» պաշտոնական փաստաթուղթ է և զետեղված է գերատեսչության պաշտոնական էջում: Արցախի շուրջ տիրող իրադրության առթիվ շարադրված մեկնաբանությունները առնչվում են Քոութսի ներածական խոսքի տեքստին, որը նախապատրաստված է ԱՄՆ-ի Կոնգրեսի Սենատի հետախուզության հատուկ կոմիտեում ունկնդրումներ անցկացնելու համար: Կանոնավորապես անցկացվող այդ ունկնդրումներում քննության են առնվում ԱՄՆ-ի ազգային անվտանգությանն սպառնացող վտանգները: Քոութսը պաշտոնապես համարվում է ամերիկյան բոլոր 16 հետախուզական գերատեսչությունների աշխատանքի համակարգողը: Այսպիսով, Սենատում ներկայացված փաստաթուղթը յուրօրինակ հրաման է՝ ուղղված ԱՄՆ-ի բոլոր հատուկ ծառայություններին, այդ թվում՝ նրանց, ովքեր «զբաղված» են ահաբեկչական խմբավորումների ստեղծմամբ և ամեն տեսակի միջնորդավորված պատերազմների սանձազերծմամբ:


Զեկույցի՝ Արցախին նվիրված մասում նշվում է, որ «փոխզիջումից երկու կողմերի հրաժարումը, արտաքին ճնշման սաստկացումը, Ադրբեջանի մշտական ռազմական արդիականացումը և Հայաստանի կողմից 2018 թվականին ռուսական նոր զենքի ձեռքբերումը կարող են հանգեցնել խոշորածավալ մարտական գործողությունների»: «Վիճելի Լեռնային Ղարաբաղի տարածաշրջանի շուրջ սաստկացող լարվածությունը կարող է լայնածավալ ռազմական հակամարտության վերածվել Հայաստանի ու Ադրբեջանի միջև, որը կարող է Ռուսաստանին ներգրավել իր տարածաշրջանային դաշնակցին աջակցելու համար»,- նշված է փաստաթղթում: Փետրվարի 15-ին Հայաստանի տարբեր լրատվամիջոցներ ներկայացնող լրագրողները ձգտում էին երկրի փոխարտգործնախարար Շավարշ Քոչարյանից պարզել, թե Հայաստանի իշխանություններն ինչպես են վերաբերվում ամերիկյան հատուկ ծառայությունների հաշվետվություններին, համաձայն որոնց, Արցախում տիրող լարված իրադրությունը կարող է պատերազմի հանգեցնել: Բայց իր մեկնաբանությունում Շ. Քոչարյանը ճկուն կերպով շրջանցեց «Քոութսի զեկույցում» առաջ քաշված առավել սուր հարցերը և սոսկ արձանագրեց, թե «այն փաստը, որ իրավիճակը մնում է պայթյունալի, ակնհայտ է», և որ լարված իրավիճակի դրսևորում է 2016 թ. ապրիլյան պատերազմը: Դիվանագետի խոսքով՝ հայկական կողմերը միշտ պատրաստ են իրադարձությունների ցանկացած զարգացման: Ինչ վերաբերում է բանակցային գործընթացին, ապա Շ. Քոչարյանը վկայակոչեց Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևի վերջին ելույթը, որում նա տարածքային պահանջներ ներկայացրեց Հայաստանի մեծ մասի նկատմամբ: Իրոք, բանակցություններն անիմաստ են, իսկ ինչի՞ շուրջ բանակցես... Քանի որ այսպես են «գործերն արվում», ուրեմն տեղին է, որ հայերն էլ խոսեն և՛ Արցախի զավթված հողերի, և՛ Նախիջևանի, և՛ Ղազախի գավառի մասին:


Սակայն գլխավոր հարցերը մնացին չլուսաբանված: Օրինակ, ի՞նչ կերպ կարող են ԱՄՆ-ի հանդեպ սպառնալիք լինել Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության (ԼՂՀ) բուն գործոնը կամ էլ ԼՂՀ-ի շուրջ ռազմական գործողությունները, նույնիսկ «լայնածավալ ռազմական հակամարտությունը Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև», եթե այդ երեք հակամարտող կողմերի հետ ԱՄՆ-ը սահմանակից չէ, չունի իր ռազմական բազաները (պաշտոնապես) այդ երկրներում և այլն: ԱՄՆ/ՆԱՏՕ-ի ամենամոտ ռազմաբազան, որը շատից-քչից «առնչություն ունի» Անդրկովկասի հետ, թուրքական Ինջիրլիքի բազան է, որը շատ ավելի մոտ է Միջերկրածովյան տարածաշրջանին, քան Անդրկովկասին կամ ամբողջությամբ վերցրած Կովկասին: Կամ մեկ այլ հարց. ԼՂՀ-ի առնչությամբ միստր Քոութսի հայտարարությունների ենթատեքստն այնպիսին է, որ, ստացվում է, «Հայաստանի կողմից ռուսական նոր զենքի ձեռքբերումն» է հենց դառնում «ամերիկյան համբերության բաժակի» վերջին կաթիլը: Երևի, եթե Հայաստանը ձեռք բերեր «ոչ ռուսական նոր զենք», ԱՄՆ-ի հատուկ ծառայությունների համար վտանգների ու սպառնալիքների աստիճանն ավելի ցա՞ծր կլիներ: Ոնց ուզում ես նայիր, բայց այս ամենը բացահայտ միջամտություն է Հայաստանի ու Ռուսաստանի երկկողմ հարաբերություններին՝ արված ակնարկներով ու կիսաակնարկներով: Հաշվի առնելով ԱՄՆ-ի կարգավիճակը որպես ԵԱՀԿ Մինսկի խմբում (ՄԽ) միջազգային միջնորդության լիիրավ մասնակցի, պետք է գոնե ճշտել. իսկ ԱՄՆ-ը ԵԱՀԿ ՄԽ շրջանակներում նման հարցեր տվե՞լ կամ տալի՞ս է ԵԱՀԿ ՄԽ հովանու ներքո բանակցություններում ներգրավված Հայաստանի և Ռուսաստանի ներկայացուցիչներին: Մյուս կողմից էլ, ինչու՞ է երբեմն Ադրբեջանի կողմից զանգվածային ծավալներով ու քանակներով զենքի անգամ «ծովահենային» գնումները (ինչպես Չեխիայից սպառազինությունների ձեռքբերման դեպքում) միստր Քոութսը որոշել համեստորեն անվանել ընդամենը «Ադրբեջանի մշտական ռազմական արդիականացում»: Ադրբեջանը զենք է գնում բոլորից, այդ թվում և Ռուսաստանից, բայց «Քոութսի զեկույցում» այդ մասին ոչ մի ծպտուն: Քանի որ Ադրբեջանի զինման ու վերազինման գործին մասնակցում է պատերազմների գլխավոր պատվիրատու (առնվազն Մերձավոր Արևելքում) Իսրայե՞լը, երկիր, որն արդեն ժամանակն է ճանաչելու որպես «ԱՄՆ-ի տե՞ր»:


Վերջապես, այնքան էլ հասկանալի չէ, թե ամերիկյան հետախուզությունն ինչ նկատի ունի ասելով «Ռուսաստանի ներգրավում իր տարածաշրջանային դաշնակցին աջակցելու համար»: Ռուսաստանի իշխանության բարձրաստիճան անձինք ժամանակ առ ժամանակ Հայաստանն անվանում են իրենց ռազմավարական դաշնակից, իսկ Ադրբեջանը՝ ռազմավարական գործընկեր: Այդ դեպքում ու՞մ կողմից են ամերիկացիները տեսնում Ռուսաստանի ներգրավվածությունը, եթե Ռուսաստանը զինում է և՛ Հայաստանին, և՛ Ադրբեջանին: Այստեղ տեղին է նույն հարցը. այդ ինչպե՞ս պետք է հակամարտությանը ՌԴ-ի ներգրավվածությունը սպառնա ԱՄՆ-ի ազգային շահերին, եթե դա տեղի է ունենում Կովկասի ռուսական մասին կիպ կպած գոտում և ոչ թե մեքսիկա-ամերիկյան կամ կանադա-ամերիկյան սահմաններում, մի գոտում, որը պատկառելի հեռավորության վրա է ՆԱՏՕ-ի ռազմական պատասխանատվության գոտուց: Մենք համոզված էինք, ընդ որում՝ առնվազն 1991 թվականից, որ և՛ ԱՄՆ-ում, և՛ առհասարակ Արևմուտքում հիանալի գիտեն, որ ժամանակակից Ռուսաստանը կամա-ակամա ներգրավված է ԼՂՀ-ի և հայ-ադրբեջանական հարաբերություններում: Չէ՞ որ բոլորը, ինչպես ասում են, ոչ հեռավոր անցյալում ընդհանուր պատմություն են ունեցել, ամենուրեք կանգնած են եղել Անդրկովկասյան զինվորական օկրուգի խորհրդային զորքերը և այլն: Բայց այդ ի՞նչ տրամաբանությամբ է հենց 2018 թ. ԱՄՆ-ի անվտանգության համար սպառնալիք ներկայացնում Ռուսաստանի արդեն առկա և ինչ-որ գալիք ներգրավվածություն, առայժմ հասկանալի չէ: Ասենք, Հայաստանի արտգործնախարարությունն էլ է, երևի, որոշել դիվանագիտորեն լռություն պահպանել:
Զուգահեռաբար նաև մի այսպիսի հարց է ծագում. նույնիսկ 2016 թ. ապրիլի իրադարձությունները ակնբախորեն ցույց տվեցին, որ ԼՂՀ-ի շուրջ տիրող իրավիճակում, բացահայտ «հետքերի» բացակայության պայմաններում, այդուամենայնիվ, ակտիվորեն ներգրավված է նաև հարևան Իրանը: Իրանն էլ է իր ջանքերով ու քայլերով «Քոութսի զեկույցում» պաշտոնապես հռչակվում որպես «Ամերիկային սպառնացող վտանգ», բայց «տարածաշրջանային վտանգ»: Սակայն, երևի, միստր Քոութսը քննության չի առնում այն հնարավորությունը, որ «լարվածությունը Լեռնային Ղարաբաղի վիճելի տարածաշրջանի շուրջ կարող է վերածվել Հայաստանի և Ադրբեջանի խոշորածավալ ռազմական բախման», ինչը կարող է ներգրավել Իրանը, ընդ որում՝ ոչ թե «իր տարածաշրջանային դաշնակցին աջակցելու համար», այլ սեփական անվտանգության պաշտպանության: Այսինքն այն, ինչ տեղի է ունեցել 2016 թ. ապրիլին, երբ Հայաստանի և Ադրբեջանի ռազմական գերատեսչությունների պատասխանատուները հարկադրված էին բացատրություններ տալու իրենց իրանցի պաշտոնակիցներին, օրինակ, «իսկ ո՞վ է գնդակոծել Իրանի տարածքը Հոդա-Օֆարին գյուղի շրջանում» հարցին: Իսկ Անդրկովկասի գործերում Իրանի ներգրավվածություն չէ՞ր, արդյոք, երբ 1993 թվականին, հակամարտության գոտում մարտերի թեժ օրերին, իրանական զորքերն անարգել թափանցեցին Արաքսի երկու ջրամբարների հատվածներ՝ Նախիջևանի տարածքում և ղարաբաղյան Հադրութից հարավ ընկած գոտում, ըստ էության օկուպացնելով այդ տարածքները և այնտեղ մնալով այնքան, որքան հանձնարարել էին հրամանատարները: Նշենք՝ քանի որ Արաքսը սահմանային գետ է, ապա Իրանը, որպես սահմանային ջրամբարում ջրօգտագործման անվտանգությամբ մտահոգ երկիր, միջազգային բոլոր իրավունքներն ուներ մտնելու այդ տարածքները՝ հենց իր սահմանամերձ տարածքներում ջրօգտագործումն ապահովելու համար: Այդուամենայնիվ, «Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև լայնածավալ ռազմական բախման» դեպքում Իրանի ներգրավման հավանականություն, ուստի և ամերիկյան անվտանգությանն սպառնացող վտանգ ԱՄՆ-ի հետախուզությունը, չգիտես ինչու, առհասարակ չի տեսնում: Այդ ի՞նչ է, պարոնայք ամերիկյան հետախույզներ, Անդրկովկասում իրանական ռազմական մեքենայի բանեցումը ձեզ իրո՞ք չի վախեցնում: Եվ իզուր, հիշեք 1993 թվականը, թե ինչպես իրանցիները արագորեն Իրաքին վերադարձրին քրդերի զավթած Քիրկուկը կամ էլ թե ինչպես էին իրանցիները «2017 թվականին հետապնդում ավազակային կազմավորումներին արդեն Պակիստանի տարածքի խորքերում»:


Մի խոսքով, «Քոութսի զեկույցը»՝ զեկույց, սակայն, այնուամենայնիվ, հարկ կա թարգմանելու կարգին մարդկային լեզվով: Եվ ահա հենց վերջին օրերին, ճիշտ է, ԱՄՆ-ի մեկ այլ գերատեսչություն, մեզ տալիս է «թարգմանությունը»: Հիմա Բաքվում է գտնվում ԱՄՆ-ի պետդեպարտամենտի էներգետիկ պաշարների բյուրոյի միջազգային էներգետիկ հարցերի հատուկ բանագնացի և համակարգողի պաշտոնակատար Սյու Սաարնիոն: Նա այստեղ է, այսպես կոչված, «Հարավային գազատար միջանցք» նախագծի կոնսուլտատիվ խորհրդի 4-րդ նիստին մասնակցելու համար, որը բացվեց հենց փետրվարի 15-ին: Իլհամ Ալիևի հետ բանակցությունների ժամանակ տիկին Սաարնիոն հայտարարել է, որ ԱՄՆ-ի նախագահը, կառավարությունն ու պետքարտուղարը համակողմանի աջակցություն են ցուցաբերում «Հարավային գազատար միջանցք» նախագծին: Այդ թղթի կտորը («Հարավային գազատար միջանցքի» մասին) սկսել է պտտվել մոտավորապես այն բանից հետո, երբ երկար տարիների առարկություններից ու «մարգարեությունից» հետո նախորդ համանման նախագծերը ձախողվեցին, որոնք նախատեսում էին շրջանցել Ռուսաստանի և Իրանի տարածքները նախկին խորհրդային հանրապետություններից դեպի Արևմուտք նոր խողովակաշարեր գցելիս: Խոսքը Անդրկասպյան և Nabucco ծրագրերի մասին է: Այստեղ ինչն ինչին է հարմարեցված. «Քոութսի զեկույցը» «Հարավային գազատար միջանցքի» կոնսուլտատիվ խորհրդի 4-րդ նիստի՞ն, թե՞ ընդհակառակը, դժվար է ասել: Բայց որ այդ իրադարձությունները փոխկապակցված են՝ կասկած չկա:
(շարունակելի)

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 3744

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ