Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ինչ կարելի է քաղել ներկայից

Ինչ կարելի է քաղել ներկայից
06.04.2018 | 06:49

Ո՞վ կարող է լինել մեր երկրի հաջորդ վարչապետը: Իսկ ովքե՞ր կարող են հավակնել վարչապետի պաշտոնին: Եվ ո՞վ կարող է արժանանալ դրան:
Հավակնորդների ֆորմալ ցուցակը կարող է ընդգրկել գործող վարչապետին, խորհրդարանական ընդդիմության թեկնածուին, ՀՀԿ-ի թեկնածուին: Բայց դա՝ ֆորմալ առումով: Ըստ էության գործող վարչապետն էլ, լինելով հանրապետական, պետք է որ ներկայացվեր այդ կուսակցության կողմից: Բայց այդպիսի բան տեղի ունենալ չի կարող, և այդպես մտածելու համար բավարար հիմքեր կան: Եթե հպանցիկ թվարկենք, ապա դրանք այն քայլերն են, որոնք շախմատային հաջորդականությամբ իրականացվեցին մեր երկրում, փոխելով կառավարման կարգը՝ հանրաքվե, օրենսդրական մի շարք փոփոխություններ, նախագահի նոր ինստիտուտի ստեղծում և այլն: Այդ փոփոխությունները, բնականաբար, իրենց բացասական ազդեցություններն ունենալու են երկրի կառավարման առանց այդ էլ թույլ համակարգի վրա, վնասելու են պաշտպանական համակարգի ճկունությունը, խառնաշփոթ են ստեղծելու արտաքին հարաբերությունների կառուցման ճանապարհին: Բայց դրանք կատարվել են, և իհարկե, ոչ հանուն ՀՀԿ-ի մեկ այլ թեկնածուի, այլ համար մեկ թեկնածուի: Իսկ վարչապետական պաշտոնից հրաժարվելու մասին նրա տված խոստումը պետք է հասկանալ որպես մտածված տակտիկական քայլ, որը թույլ չտվեց ընդդիմությանը համախմբվել իշխանությունից նրան հեռացնելու գաղափարի շուրջ:


Սերժ Սարգսյանի նախագահության ընթացքում մի քանի կառավարություններ են փոխվել: Այդ փոփոխությունները պայմանավորված չեն եղել նրանց տնտեսական ծրագրերի թուլությամբ կամ ձախողմամբ: Այդ փոփոխությունները սովորաբար կրել են նախընտրական բնույթ՝ նոր դեմք, նոր խոստումներ: Վարչապետներից և ոչ մեկը չի ունեցել պահանջված լիազորություն տնտեսության մեջ կատարելու այն աշխատանքները, որոնք կարող են սկիզբ դնել իրական բարեփոխումների: Նրանցից յուրաքանչյուրը գործել է ըստ իր գիտելիքների, պատկերացումների՝ իր դերի և տնտեսության մեջ իր անելիքների մասին: Տարբեր են եղել նաև նրանց մոտիվացիաները՝ պետական միջոցների հաշվին և իշխանական լծակների գործադրմամբ ամրապնդել սեփական կլանի դիրքերը, տիրել գործունեության որոշակի ոլորտների կամ ստեղծել իրենց համար այդպիսիք և այլն: Այս ամենի ուղղակի հետևանքը եղել է այն, որ բոլոր կառավարություններն իրենց բուն նպատակը համարել են բարձրագույն իշխանությանը ծառայելը: Արդյու՞նքը. այդ տարիների ընթացքում ոչ մի տնտեսական ձեռքբերում չունենք, որն այսօր կարող ենք առանձնացնել: Ավելին՝ մենք վկան ենք եղել տնտեսության և հանրային ծառայությունների ոլորտներում մենաշնորհների վերջնական ձևավորմանը, հարկային-մաքսային բիրտ վարչարարությամբ տնտեսական դաշտի անապատացմանը, բանկային, առողջապահական, սոցիալական ծառայությունների միջոցով ժողովրդի աննախադեպ ունեզրկմանը:


Այսքանից հետո Կարեն Կարապետյանն իր ցուցադրական կառավարմամբ միայն կարող է հավակնել առաջին փոխվարչապետի պաշտոնին: Նրա կառավարման մաներան, ըստ ամենայնի, դուր է եկել գործող նախագահին. նա ավելի լավ է ցուցադրում... Եվ այդպիսի պաշտոնյան հետագայում ավելի պահանջված է լինելու՝ կառավարության գործունեությունը լուսապսակով ներկայացնելու իր առաքելությամբ: Ընդհանուր առմամբ, վարչապետ-փոխվարչապետ ֆորմատը, երբ Սերժ Սարգսյանը վարչապետ է, իսկ Կարեն Կարապետյանը` փոխվարչապետ, գրեթե նույնությամբ կրկնում է նախագահ-վարչապետ մինչ այժմ գործող հարաբերությունների կառուցվածքը, հետևաբար նաև՝ հնարավորությունների և սպասելիքների կառուցվածքը:


Ինչ վերաբերում է ընդդիմության հնարավորություններին, ապա, ինչպես սովորաբար է կատարվում մեր ընդդիմության հետ, վճռական պահին այն պառակտվում է: Պառակտման պատճառն այս դեպքում ոչ թե հավակնությունների հակադրության մեջ է ընդդիմության իսկ ներսում, այլ հավակնությունների ոչ լիարժեք կշռադատվածության, մյուս կողմից, արտախորհրդարանական ընդդիմությունը նույնպես, մարտավարական ու գաղափարական ապահովման ոչ լիարժեքությամբ պայմանավորված, արդեն զրկված է հասարակական օժանդակության ռեսուրսից և այդ պակասը փորձում է լրացնել պայքարի ծայրահեղ միջոցների կոչերով: Ինչպես ցույց է տալիս վերջին տարիների փորձը, դրանք ապարդյուն ճանապարհներ են և հասարակության մեջ որևէ ոգևորություն չեն կարող առաջացնել, միայն կարող են խորացնել համոզմունքը վիճակի անելանելիության վերաբերյալ: Այսինքն, ընդդիմությունը ¥խորհրդարանական, թե արտախորհրդարանական¤ ոչ միայն իր թեկնածուին վարչապետ դարձնելու ճանապարհ չի կարող ցույց տալ ժողովրդին, այլև ինքը նույնպես չի տեսնում այդ ճանապարհը:


Հարցը, թե թեկնածուներից ով կարող է արժանանալ այդ պաշտոնին, հնչում է կիսով չափ դատարկ, որովհետև ընդդիմությունը թեկնածու, որպես այդպիսին, չունի էլ, անկախ հանգամանքից, թե այն ներկայացնողներից ով իրեն որտեղ է տեսնում:
Մյուս կեսով հարցը գտնում է իր պատասխանը, որովհետև, մեր իրական պահանջներից ու անհրաժեշտություններից զատ, Սերժ Սարգսյանը կարողացել է զրոյացնել բոլոր հնարավոր հավակնությունները, դրանք դուրս դնելով կոնկրետ քաղաքական պայքարի կոնտեքստից, և լիովին արժանացել է մինչև 2022 թ. երկիրը կառավարելու իրավունքին՝ այժմ արդեն որպես վարչապետ: Եվ ոչ ոքի չի զիջի այդ իրավունքը:
Այժմ, երբ ինքն է ստանձնելու այդ պաշտոնը, հնարավոր է ենթադրել, որ իր նախագահության ընթացքում գործած վարչապետների ձախողածը նա կարող է ուղղել, քանի որ լիազորությունների պակասի խնդիր չկա: Սկզբունքորեն հենց այդպես է, և այդ փաստը պետք է արձանագրել, հաշվի առնելով, որ դրանով ավելի են սղվում մանևրելու, կառավարման ձախողումներն այլ պատճառներով հիմնավորելու հնարավորությունները:


Դա կբերի կառավարման մեթոդների կոշտացման: Այս դեպքում արդեն առավել մեծ նշանակություն կստանան արտաքին գործոնները, որոնց դերը երկրի ու ազգի ճանապարհին կանգնած խնդիրների լուծման գործում կներկայացվեն արդեն այլ չափերով: Դրանք բոլորը՝ սահմանային լարվածությունից ու պատերազմի սպառնալիքից սկսած մինչև արտաքին շուկաներում այս ու այն ապրանքների գների բարձրացումները, վարպետորեն կօգտագործվեն ներկա վիճակի հիմնավորման և հետագայի ուրվագծման համար: Դրան զուգահեռ հասարակությանը կմատուցեն, որ երկրում աստիճանաբար, բայց հետևողականորեն հաստատվում է արդարության մթնոլորտը, որ իշխանություններն օրնիբուն քրտնաջան աշխատում են ժողովրդի կենսամակարդակի բարձրացման, երկրի անվտանգության ամրապնդման, արտագաղթի կրճատման և նման երազանքների իրականացման համար: Իսկ վարչապետական ժամկետի ավարտին այլ բան, եթե ոչ հնարովի ցուցանիշներով գովեստներն ու ձոները, լինել չի կարող: Ժողովրդին կերակրելու այլ եղանակ չի գտնվելու, քան երազանքների կատարման ողջ բեռը հաջորդ վարչապետական շրջան տեղափոխելը՝ ընթացիկը դարձնելով դրա համար ամուր հիմքեր գցելու շրջան:


Իհարկե, սա լավագույն հնարավորությունն է ստեղծում նոր ընդդիմության ձևավորման համար, չնայած ակնհայտ է, որ նոր ընդդիմության գործունեության համար նախանձելի պայմաններ լինել չեն կարող: Այն անընդհատ գտնվելու է երկու քարի արանքում՝ իշխանության և, այսպես ասած, հին ընդդիմության անբարյացակամ վերաբերմունքի տիրույթում: Նոր ընդդիմությունը, վարչապետական ողջ շրջանի ընթացքում ուղեկցելով Սերժ Սարգսյանի կառավարությանը, կարող է վերլուծել, գնահատել այդ կառավարության գործունեությունը և ներկայացնել այն այլընտրանքը, որը կարող է գոյանալ երկրում իշխանափոխության իրականացումից հետո: Այսինքն, ձևավորել օրակարգ և այդ օրակարգի իրականացման ճանապարհային քարտեզը (գոնե այսքանը, եթե խուսափենք մանրամասնությունների մեջ մտնելուց): Առանց օրակարգի հանրությանը հրապարակ հրավիրել չի կարելի՝ այն կարող է ձանձրացնել, կարող է հիասթափեցնել, կարող է ձախողել անգամ ամենաբարի նպատակներով իրականացված ձեռնարկը:
Ավելորդ չէ ընդգծել, որ նոր ընդդիմությունը հին ընդդիմության որևէ ներկայացուցչի խարիզմայի, ժողովրդականության կամ ընտրազանգվածի վրա հույս դնել չի կարող: Դա կնշանակի ձախողում:


Վահրամ ԲԱՅԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3946

Մեկնաբանություններ