Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Երևանն Իրանին առաջարկելու բան չունի, ավելի լավ է կատարի 2016-ի «տնային առաջադրանքը»

Երևանն Իրանին առաջարկելու բան չունի, ավելի լավ է կատարի 2016-ի «տնային առաջադրանքը»
18.09.2018 | 01:27

(Նախորդ մասը)

Բայց վերադառնանք հայկական շրջանակների «Երևանը պետք է հանդես գա Թեհրանին նոր առաջարկների փաթեթով» քաջալերիչ և իրականությունից կտրված խորհուրդներին: Բանն այն է, որ Հայաստանն Իրանին առաջարկելու բացարձակապես ոչինչ չունի: Այսօր միակ բանը, որն Իրանի համար իմաստ ունի և գոնե 50 %-ով կապված է Հայաստանի հետ, կլիներ Պարսից ծոց-Սև ծով տրանսպորտային միջանցք ստեղծելու՝ նախագահ Ռոհանիի կառավարության մտադրությունը: Բայց իրանցիներն իրանցի չէին լինի, եթե ի սկզբանե հաշվարկած չլինեին, որ այստեղ ավելի շատ ոչ թե Հայաստանն է պետք, այլ Վրաստանը: ՈՒստի Թեհրանը լրջորեն աշխատել և աշխատում է ոչ միայն հայոց, այլև վրաց իշխանությունների հետ: Այն, որ Իրանում այդ միջանցքի մասին խոսեցին, ըստ էության, Իրաքն ու Սիրիան իսլամական արմատական-խալիֆաթականներից մաքրելուն զուգընթաց, հիշել է տալիս, որ դեռ նախկին նախագահ Մահմուդ Ահամադինեջադի կառավարության ժամանակ Իրանը Իրաքից և Սիրիայից համապատասխան փաստաթղթեր ստացավ դեպի Միջերկրական ծով միանգամից երկու՝ ավտոխճուղային և գազամուղային, միջանցքի մասին: Իրանա-իրաքյան և իրանա-սիրիական պայմանագրերի իրականացմանը խանգարեցին «Արաբական գարունը» Սիրիայում, այնուհետև «Իսլամական պետություն» (ԻՊ) խմբավորման ագրեսիան 2014 թ. ամռանը: Իրանն ապացուցում է, որ Մերձավորարևելյան ողջ ողբերգությունը ԱՄՆ-ի և Իսրայելի ուղղակի ահաբեկչական պատերազմն է ինչպես Իրանի, այնպես էլ ողջ մուսուլմանական աշխարհի դեմ: Այժմ Իրաքով ու Սիրիայով դեպի Միջերկրական ծով միջանցքներ ստեղծելու Իրանի ջանքերը վերականգնված են, հետևաբար կվերականգնվեն նաև Սևծովյան միջանցքն ստեղծելու ջանքերը: Բայց իրանական այդ նախագծի շրջանակում Հայաստանը «խաղ» և «խաղային մանևրների» դաշտեր չունի: Իսկ այն շատախոսությունը, թե Իրանը պետք է հրապուրել Սյունիքի մարզի ազատ առևտրի գոտի (ԱԱԳ) կատարվող ներդրումներով, և դա իբր կլինի համատեղ ԱԱԳ-ներ ստեղծելու մասին ԵԱՏՄ-ի հետ Իրանի պայմանագրի իրականացում, ընդամենը դատարկ խոսակցություն է: Այդ առթիվ արժե վերհիշել խնդրի աստառը:


Իսկ աստառը 2016-ի դեկտեմբերին ԻԻՀ նախագահ Հասան Ռոհանիի այցն է Հայաստան: Այն, ինչ այդ մեկօրյա, այսինքն՝ աշխատանքային, ոչ թե պաշտոնական այցի մասին այդ ժամանակ գրում էին հայկական և ռուսական ԶԼՄ-ները, լավ է հիշվում, և դժվար չէ հիշողության թարմացումը: Ընթերցողների ուշադրությունը շեշտադրեմ հայ-իրանական այդ բանակցությունների որոշ մանրամասների վերաբերյալ իրանական ԶԼՄ-ների հաղորդագրությունների վրա: Առայժմ մեջբերումներ կանեմ միայն IRNA պետական տեղեկատվական գործակալությունից, չնայած Ռոհանիի այցի մասին հաղորդել են նաև Fars-ը, Mehr News-ը, IRIB-ը, Pres TV-ն և այլն: «Իրանի նախագահ Հասան Ռոհանին կոչ արեց լիովին վերականգնել Հայաստանի հետ բանկային կապերը առևտրատնտեսական համագործակցության մակարդակը բարձրացնելու նպատակով: Այդ դիտողությունները նա արեց Երևանում իրանա-հայկական առևտրական կապերի կոնֆերանսի փակման արարողության ժամանակ: «Իրանցի և հայ գործարարները պետք է ծանոթանան առևտրատնտեսական համագործակցության ոլորտում երկու երկրի հնարավորություններին և դրանք օգտագործեն ի բարօրություն մեր երկրների»,- ասաց նախագահ Ռոհանին: Նա նաև ասաց, որ Իրանի և Հայաստանի պաշտոնատար անձինք պետք է հող նախապատրաստեն համագործակցության և կապերի ընդլայնման ճանապարհին խոչընդոտների վերացման համար: Նախագահը նշեց, որ Իրանի և Հայաստանի միջև անցագրային ռեժիմի վերացումը կարևոր քայլ է զբոսաշրջության, մշակութային և գիտական կապերի ընդլայնման ճանապարհին: Ինչ վերաբերում է Հայաստան իրանական գազի արտահանման զարգացման ջանքերին, ապա նախագահ Ռոհանին ընդգծեց բանկային հարաբերությունների կարգավորման անհրաժեշտությունը: Հաշվի առնելով ֆինանսական և վարկային փոխանակության, ինչպես նաև գործարարների և մասնավոր հատվածի համար մաքսատան ծառայությունների թեթևացման անհրաժեշտությունը, նախագահ Ռոհանին ասաց, որ «Արաս» ազատ գոտին (Իրանի տարածքում) կարող է նպաստել երկու երկրի միջև առևտրական հարաբերությունների զարգացմանը: Ինչ վերաբերում է Իրանի և Հայաստանի աշխարհագրական դիրքին, նախագահ Ռոհանին նշեց, որ երկու երկրներ կարող են տարանցման միջանցք դառնալ Հյուսիսի ու Հարավի միջև: Նա ասաց, որ Սև ծովի և Պարսից ծոցի կապը մեծ հնարավորություններ կստեղծի երկու երկրի, ինչպես նաև տարածաշրջանի պետությունների միջև առևտրատնտեսական հարաբերությունների համար:

«Ինչ վերաբերում է երկու երկրի միջև արտոնյալ առևտրին, ապա խոշոր քայլեր պետք է անեն և՛ Իրանը, և՛ Եվրասիան»- ասաց Ռոհանին: Նա երկու կառավարություններին կոչ արեց դրական քայլեր նախաձեռնելու ապագայում տնտեսության, գիտության ու տեխնիկայի ոլորտներում համագործակցությունն արագացնելու համար: Հայաստանի նախագահ Սերժ Սարգսյանը կոնֆերանսում հայտարարեց, որ Հայաստանը իրանցի գործարարների համար կավելացնի երաշխիքների մակարդակը, և հայտնեց իր երկրի հետաքրքրվածությունը Սև ծովի և Պարսից ծոցի կապով: Նա նաև հույս հայտնեց, որ արագ կհասնեն ազատ առևտրի մասին համաձայնության: Սարգսյանը նաև նշեց, որ իր երկիրը շահագրգռված է Թեհրանի ու Երևանի միջև ուղիղ չվերթերի իրականացմամբ»:


Այսպիսով, ինչպես տեսնում ենք, իրանական կիսապաշտոնական լրատվամիջոցը հստակ շեշտադրում է անում. Հայաստանով Իրան-Եվրոպա ոչ մի տարանցիկ միջանցք Ռոհանին Երևանում չի քննարկել, և դա վերաբերում է նաև խողովակաշարերին: Խոսք է եղել Հյուսիս-Հարավ տարանցիկ միջանցքի մասին, այսինքն, առավելագույնը մինչև Սև ծով և... Ռուսաստան: Եթե հիմա որևէ մեկն ինձ ցույց տա, որ Իրանի համար «Հյուսիս» հասկացությունը կարող է էլի ինչ-որ բան նշանակել, ապա ես հրապարակայնորեն շնորհակալություն կհայտնեմ աշխարհագրական նոր հայտնագործության համար և կստորագրեմ այդ մարդուն Նոբելյան մրցանակի առաջադրելու մասին ցանկացած հանրագրի տակ: Այնուհետև. Հայաստանում ոմանց երազանքները՝ իրանական գազի մատակարարումներն ավելացնելու, էլ չասած «երկրորդ գազամուղի» շինարարության մասին, որն «իրանական գազը Հայաստանով Եվրոպա տարանցելու» հայկական իշխանության և գործարարության հույսն է, ընդհանրապես ցնորք են: Ռոհանին կոշտ կերպով Սարգսյանին առաջարկել է հաղթահարել ամերիկյան վետոն, որին հնազանդորեն հետևում էր Երևանը, մասնավորապես Հայաստանում իրանական բանկերի հնարավորությունների զարգացման հարցում: Հավատացեք, ոչ ոք, բացի ԱՄՆ-ից ու ԵՄ-ի երկրներից, չի սահմանափակել իրանական բանկերի գործունեությունն աշխարհում, այդ թվում՝ Հայաստանում: Եվ ես չգիտեմ՝ Փաշինյանը պատրաստ կլինի՞ կատարելու Ռոհանիի «պատվերը» «Հայաստանի հետ Իրանի բանկային կապերն ամբողջությամբ վերականգնելու» և «բանկային հարաբերությունները կարգավորելու» գծով, ինչպես և, ԱՄՆ-ի հսկողությունից ազատ, աշխատեցնելու «Արաս» ազատ գոտին «Իրանի և Հայաստանի սահմանամերձ տարածքում», բայց՝ Իրանում, ոչ թե Հայաստանում: Նախկին նախագահ Սարգսյանը փաստորեն հրաժարվել է Ռոհանիի պայմանները բավարարելուց, քանի որ շատ էր կախված ԱՄՆ-ից:


Եկեք ազնիվ լինենք. հայկական գոնե մեկ ԶԼՄ-ում երբևէ լուսաբանվե՞լ են այդ հարցերն այն տեսանկյունից, որից դրանք ներկայացրել է Ռոհանին 2016 թ. դեկտեմբերի 21-ին՝ Երևանում: Ոչ, ինչի մասին ասես գրել են, միայն ոչ իրանական տեսակետի մասին, թե ինչը կամ ով է խանգարում հայ-իրանական հարաբերություններին: Հետևենք Հայաստանում Ռոհանիի բանակցությունների մասին IRNA-ի հաղորդագրություններին: «Ռոհանին ասաց, որ երկու երկիրը կարող են համագործակցել երկաթուղային տրանսպորտի և Պարսից ծոցը Սև ծովին միացնելու ոլորտում, ինչպես նաև «Հյուսիս-Հարավ» տրանսպորտային միջանցքի ոլորտում, որն օգտակար կլինի ողջ տարածաշրջանի համար: Նա ընդգծեց կապերի զարգացումը էներգետիկայի ոլորտում, այդ թվում՝ Հայաստան իրանական գազի արտահանման աճը և երկու երկրի միջև էլ. էներգիայի երրորդ ցանցի կառուցումը»: Տեսեք, թե այն ժամանակ Իրանի նախագահն ինչ նրբորեն ուրվագծեց Հայաստանի հետ համագործակցության գերակայություններն այսօրվա համար: Եվ հենց այդ նպատակով նա Երևանին կոչ էր անում ավելի համարձակ նայելու «Արաս» ազատ գոտուն: Այնուհետև. «Նախագահ Ռոհանին շրջակա միջավայրի ոլորտում համագործակցելու կոչ արեց, ավելացնելով, որ Իրանը պատրաստ է զարգացնելու հարաբերությունները Եվրասիայի պետությունների հետ՝ ազատ առևտրի նպատակով»: Ահա և ակնարկ Ամուլսարի ոսկու հանքավայրը անգլիացիներին հանձնելու մասին (կամ, այնուամենայնիվ, ամերիկացիներին, հաշվի առնելով, թե 2018-ին գործարքին ինչպես պաշտպան կանգնեց Հայաստանում հենց ԱՄՆ-ի, ոչ թե Մեծ Բրիտանիայի դեսպանը):

Որևէ մեկը մոռացե՞լ է, որ Ջերմուկի շրջակայքը չափազանց մոտ է Իրանի սահմանին, հետևաբար ազդելու է (ցիանիդների կիրառման պատճառով) իրանական սահմանամերձ տարածքների վրա: Իրանն այդ մասին հիշեցրեց: Բայց գիտենք Փաշինյանի ասածը, իբր Ամուլսարի խնդիրն այնքան «հեռու է գնացել», որ գործարքի չեղյալ հայտարարումն անհնար է:
Այժմ՝ ամենակարևոր մասը: Հայկական աղբյուրների հաղորդումներից գիտենք, որ Ս. Սարգսյանը և Հ. Ռոհանին 2016 թ. դեկտեմբերին շոշափել են և Արցախի հարցը, և Սիրիան Հալեպով ու ողջ սիրիահայ համայնքի խնդիրները: Այդ մասին IRNA-ն գրում է. «Ինչ վերաբերում է Ադրբեջանի և Հայաստանի միջև ղարաբաղյան հակամարտությանը, նախագահ Ռոհանին հայտարարեց, որ Իրանը հույս ունի, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը, որպես Իրանի բարեկամ և հարևան երկրներ, վեճը կկարգավորեն բանակցությունների միջոցով անպարտելի խաղի շրջանակում: Նա ասաց, որ ահաբեկչությունը լուրջ սպառնալիք է տարածաշրջանի համար և ընդգծեց Իրանի ու Հայաստանի համագործակցությունն այդ վտանգավոր վիրուսն արմատախիլ անելու նպատակով»: Մոտավորապես նույն կերպ է արտահայտվել Mehr News գործակալությունը: Բայց ավելի զարմանալի է Արցախի վերաբերյալ կարծիքների փոխանակման մեկնաբանությունը Մոսկվայում հիմնավորված Iran.ru կայքի կողմից: Իմանալով, թե ով է գլխավորում այդ կայքը, և հասկանալով, թե այն ինչ կապեր ունի ՌԴ բարձրագույն իշխանության հետ, ես ոչ մի վայրկյան չեմ կասկածում, որ 2016-ի դեկտեմբերի 21-ի բանակցությունների մասին իր հայտնած լուրը Iran.ru կայքը պատահաբա՛ր չի վերնագրել այսպես. «Իրանը կօգնի, որ լուծվի ԼՂՀ հակամարտությունը»՝ հղում անելով Mehr News-ին, չնայած վերջինիս հաղորդագրության մեջ չկա «ԼՂՀ» արտահայտությունը: Սա հենց այն «կիսաերանգ» ակնարկներից է, որոնք մեզ հաճախ մատուցվում են որպես այլ երկրների նկատմամբ ԱՄՆ-ի «իրական քաղաքականության» դրսևորում: ՈՒրեմն, տիկնայք և պարոնայք, խնդրում եմ ծանոթանալ իրանական «իրական քաղաքականությանը»:


Կրկին վերադառնանք IRNA-ին. «Հայաստանի նախագահ Սերժ Սարգսյանն ասաց, որ արդեն հող է նախապատրաստված Թեհրանի ու Երևանի համակողմանի կապերի զարգացման համար, և որևէ խոչընդոտ չկա համագործակցությունն առաջ մղելու ճանապարհին: Հայաստանի նախագահը նշեց, որ կողմերը մտադիր են մեծացնելու ապրանքաշրջանառությունը, տնտեսական և մշակութային կապերը էներգետիկայի, ջրային պաշարների, տրանսպորտի և բանկային ասպարեզներում: Նախագահ Սարգսյանն ասաց, որ երկու երկիրը հավատում են ահաբեկչության դեմ պայքարի հաջողությանը և տարածաշրջանում անվտանգության վերականգնմանը»: Այսինքն, բանկային կապերի վերականգնման հարցերը, որոնց մասին հիշեցրեց Ռոհանին, Հայաստանի նախագահը պատրաստ էր լուծելու դեռ 2017-ի հունվար-փետրվարին: ՈՒզում եմ հարցնել՝ իսկ ո՞վ էր խանգարում Իրանի համար այդքան էական հարցերը մինչ այդ լուծելուն: Լավ, հավատանք ոչ միայն իրանական աղբյուրներին, այլև Հայաստանի նախկին նախագահին, որն ասաց, թե որևէ խոչընդոտ չկա: Այդ դեպքում ակնկալում ենք հայ-իրանական բոլոր հեռանկարային նախագծերի արագացված իրականացում: Մի՞թե վարչապետ Փաշինյանն էլ հենց դա չի համոզում Իրանին՝ սկսած այս տարվա ապրիլի վերջից:


Մնացած ամեն ինչը լավ հայտնի է: 2016-ի բանակցությունների գլխավոր փաստաթուղթը Ս. Սարգսյանի և Հ. Ռոհանիի համատեղ հռչակագիրն է, որի բովանդակությունը լայնորեն լուսաբանվել է: Այնուհետև՝ ըստ կարևորության. համաձայնագիր «Հայաստանի Հանրապետության կառավարության և Իրանի Իսլամական Հանրապետության կառավարության միջև՝ Մեղրի-Նուրդուզ սահմանային անցակետի համատեղ օգտագործման մասին»: Եվ միայն հետո՝ հուշագրեր. «Սպորտի ոլորտում Հայաստանի Հանրապետության սպորտի և երիտասարդության հարցերի նախարարության և Իրանի Իսլամական Հանրապետության սպորտի և երիտասարդության հարցերի նախարարության միջև համագործակցության մասին», «Արտակարգ իրավիճակների ոլորտում Հայաստանի Հանրապետության արտակարգ իրավիճակների նախարարության և Իրանի Իսլամական Հանրապետության ներքին գործերի նախարարության միջև համագործակցության մասին», «ՀՀ պատմության թանգարանի և ԻԻՀ ազգային թանգարանի միջև համագործակցության մասին», «Զբոսաշրջության բնագավառում Հայաստանի Հանրապետության տնտեսական զարգացման և ներդրումների նախարարության և Իրանի Իսլամական Հանրապետության մշակութային ժառանգության, արհեստների և զբոսաշրջության կազմակերպության միջև համագործակցության մասին»: Այստեղ նկարագրվածի վերլուծությունը, նույնիսկ ոչ շատ խոր, սույն տողերի հեղինակին հիմք տվեց 2016-ի դեկտեմբերին պնդելու, որ «Իրանի նախագահն այցելեց Հայաստան և... «տնային առաջադրանք» թողեց»: Իսկ որոշ հանկարծական փոփոխություններ ու փաստեր հիմք են տալիս ենթադրելու, որ նախկին նախագահ Սարգսյանն այդպես էլ չկատարեց պարոն Ռոհանիի տված «տնային աշխատանքը»:

Այժմ հարցն այն է, թե արժե՞, որ Փաշինյանն ուշադրություն դարձնի «Երևանը պետք է նոր առաջարկություններ անի Թեհրանին» տիպի խորհուրդներին, եթե Իրանը մինչև այժմ սպասում է դեռ Ս. Սարգսյանին տրված «տնային առաջադրանքի» կատարմանը, թե՞, այնուամենայնիվ, նախ կհետաքրքրվի, թե Թեհրանն ինչ է սպասում Երևանից:

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 3161

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ