Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ագռա­վա­քար

Ագռա­վա­քար
29.10.2019 | 01:21

(Նախորդ մասը)

1989 թ. ապ­րի­լի հան­րա­հա­վաք­նե­րից մե­կի ժա­մա­նակ հն­չած սադ­րիչ կո­չե­րը բազ­մա­հա­զա­րա­նոց ամ­բո­խին ուղ­ղոր­դե­ցին հան­րա­պե­տու­թյան պե­տա­կան անվ­տան­գու­թյան կո­մի­տեի (ՊԱԿ) շեն­քի գրավ­մա­նը, տվյալ կազ­մա­կեր­պու­թյու­նը ո­րա­կե­լով «կաու­չու­կի գոր­ծա­րա­նից ա­վե­լի հրե­շա­վոր»:
Պե­տանվ­տան­գու­թյան կո­մի­տեն «հա­տուկ պահ­պա­նու­թյան հաս­տա­տու­թյուն» է, ո­րի նկատ­մամբ ագ­րե­սիան կա­րող էր կա­սեց­վել ցան­կա­ցած մի­ջոց­նե­րով, նե­րա­ռյալ հրա­զե­նի կի­րառ­մամբ, և միայն Հա­յաս­տա­նի ՊԱԿ-ի ղե­կա­վա­րու­թյան և օ­պե­րա­տիվ անձ­նա­կազ­մի գրա­գետ գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի շնոր­հիվ հնա­րա­վոր ե­ղավ խու­սա­փել ող­բեր­գու­թյու­նից: ՀՀՇ-ի սադ­րանքն այդ ան­գամ էլ ձա­խող­վեց: Այս­տեղ անհ­րա­ժեշտ է նշել, որ նման մի սադ­րան­քի ար­դյուն­քում Մերձ­բալ­թյան հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րից մե­կում քա­ղա­քա­ցիա­կան ամ­բո­խին հա­ջող­վեց ներ­խու­ժել ՊԱԿ-ի շենք և տի­րել փաս­տաթղ­թա­յին գաղտ­նի նյու­թե­րին:


Վա­խի հրահ­րումն ակ­տի­վա­նում էր: Ա­մեն գի­շեր, է­լեկտ­րա­կա­նու­թյան հով­հա­րա­յին ծա­վա­լուն ան­ջա­տում­նե­րի հա­մա­պատ­կե­րում, մայ­րա­քա­ղա­քի լռու­թյու­նը խա­թա­րում էին հրա­զե­նա­յին կրա­կա­հեր­թե­րը: Ծաղ­րու­ծա­նա­կի էին են­թարկ­վում բնակ­չու­թյան ռու­սա­խոս ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րը և, հատ­կա­պես, Բաք­վի փախս­տա­կան­նե­րը, ո­րը, բնա­կա­նա­բար, ու­ժե­ղաց­նում էր ար­տա­գաղ­թի ձգ­տու­մը, հիմ­նա­կա­նում դե­պի Ռու­սաս­տան: Բաք­վի փախս­տա­կան­նե­րի ա­ռան­ձին խառ­նա­մուս­նա­կան ըն­տա­նիք­ներ (գլ­խա­վո­րա­պես տար­բեր բնա­գա­վառ­նե­րի բարձ­րա­կարգ մաս­նա­գետ­ներ) տար­վե­ցին ԱՄՆ: Հս­կա­յա­քա­նակ բնակ­չու­թյան ար­տա­հոս­քը հան­րա­պե­տու­թյու­նից ա­րա­գո­րեն ա­ճում էր:


ՀՀՇ-ի կող­մից Հա­յաս­տա­նում իշ­խա­նու­թյան բռ­նա­զավթ­մա­նը և հա­կա­սո­վե­տա­կան, հա­կա­ռու­սա­կան տրա­մադ­րու­թյուն­նե­րի տա­րած­մա­նը նպաս­տում էին ՍՍՀՄ գե­րա­գույն իշ­խա­նու­թյան ան­հե­ռա­տես (մի­գու­ցե նաև նպա­տա­կա­յին) ո­րո­շա­կի քայ­լե­րը: Այս­պես, 1988 թ. փետր­վա­րին Սում­գա­յի­թում հայ բնակ­չու­թյան ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նից հե­տո, տվյալ ի­րա­դար­ձու­թյա­նը չտր­վեց ա­նա­չառ և լիար­ժեք գնա­հա­տա­կան: Չդա­տա­պարտ­վե­ցին մարդ­կու­թյան դեմ գոր­ծած այդ հան­ցա­գոր­ծու­թյան կազ­մա­կեր­պիչ­նե­րը և ի­րա­կա­նաց­նող­նե­րը: Ա­վե­լին, բարձ­րա­գույն կու­սակ­ցա­կան-սո­վե­տա­կան նո­մենկ­լա­տու­րա­յի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րը, սո­վե­տա­կան ժո­ղովր­դի հայտ­նի դա­վա­ճան­ներ Մի­խա­յիլ Գոր­բա­չո­վի և Ա­լեք­սանդր Յա­կովլևի «խնա­մա­կա­լու­թյան» ներ­քո, փոր­ձում էին ի­րա­վի­ճա­կը ներ­կա­յաց­նել հա­մա­հա­վա­սա­րե­ցան հեն­քի վրա՝ մեղ­քը ո­րո­շա­կիո­րեն թե­քե­լով հա­յե­րի կող­մը: (Տե­ղե­կանք. 1958-1959 թթ. Յա­կովլևը հան­րա­հայտ դա­վա­ճան, ՍՍՀՄ ՊԱԿ-ի բարձ­րաս­տի­ճան աշ­խա­տա­կից Օ­լեգ Կա­լու­գի­նի հետ հա­մա­տեղ վե­րա­պատ­րաստ­վել է ԱՄՆ Կո­լում­բիա­յի հա­մալ­սա­րա­նում: Յա­կովլևի գի­տա­կան ղե­կա­վա­րը ե­ղել է Դևիդ Թրու­մե­նը՝ նշա­նա­վոր հա­կա­կո­մու­նիստ-քա­ղա­քա­գետ, «քա­ղա­քա­կան պլյու­րա­լիզ­մի» հա­յե­ցա­կար­գի հե­ղի­նակ): Այդ ա­մե­նի ար­դյուն­քում Հա­յաս­տա­նի և Ար­ցա­խի բնակ­չու­թյու­նը ծայ­րաս­տի­ճան սուր ըն­դու­նեց սո­վե­տա­կան պե­տու­թյան կա­ռա­վա­րու­թյան և կու­սակ­ցու­թյան ղե­կա­վա­րու­թյան ան­հոգ-լկ­տի դիր­քո­րո­շու­մը: Նման երևույթ­նե­րը, ի­հար­կե, ար­տա­ցոլ­վում էին պե­տա­կան մար­մին­նե­րին դա­տա­պար­տող հան­րա­հա­վաք­նե­րի բնույ­թի վրա: Իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը սո­վո­րա­բար ակն­թար­թո­րեն կառ­չում էին դրան­ցից՝ հա­յե­րին մե­ղադ­րե­լով ան­ջա­տո­ղա­կա­նու­թյան մեջ: Պաշ­տո­նա­կան քա­րոզ­չու­թյու­նը սկ­սեց մե­ղադ­րել հայ­կա­կան կող­մին «բո­լոր հնա­րա­վոր և անհ­նար մեղ­քե­րի մեջ»:
1989 թ. վեր­ջին, ՀՀՇ-ի ակ­տի­վաց­ման և զանգ­վա­ծա­յին լրատ­վու­թյան կենտ­րո­նա­կան մի­ջոց­նե­րի սադ­րիչ միա­կող­մա­նի գոր­ծու­նեու­թյան ար­դյուն­քում հան­րա­հա­վաք­նե­րում դան­դաղ մա­րեց «Պար­տիա-Լե­նին-Գոր­բա­չով» կար­գա­խո­սը: Փո­խա­րե­նը հայ­տն­վե­ցին «Պրավ­դա»-Սուտ» պլա­կատ­ներ (նկա­տի էր առն­վում կենտ­րո­նա­կան կու­սակ­ցա­կան թեր­թում «Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի և նրա շուրջ» ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րի կողմ­նա­կալ, հա­ճախ՝ սադ­րիչ մեկ­նա­բա­նու­մը):


1988 թ. հու­լի­սի 12-ին Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի ժո­ղովր­դա­կան պատ­գա­մա­վոր­նե­րի մար­զա­յին խոր­հր­դի նս­տաշր­ջա­նում ո­րո­շում ըն­դուն­վեց Ադր­բե­ջա­նի կազ­մից ԼՂԻՄ-ի դուրս գա­լու և մար­զը Ար­ցա­խի Հայ­կա­կան Ինք­նա­վար մարզ վե­րան­վա­նե­լու մա­սին: Ա­վե­լի վաղ՝ հու­նի­սի 21-ին, նս­տաշր­ջա­նը՝ մար­զա­յին խոր­հր­դի գործ­կո­մի նա­խա­գահ Շմա­վոն Պետ­րո­սյա­նի ստո­րագ­րու­թյամբ, դի­մում ու­ղար­կեց ՍՍՀՄ Գե­րա­գույն խոր­հուրդ՝ Ադր­բե­ջա­նի կազ­մից մար­զը ժա­մա­նա­կա­վո­րա­պես դուրս բե­րե­լու և, մինչև հիմ­նախ­նդ­րի վերջ­նա­կան կար­գա­վո­րու­մը, ՍՍՀՄ կա­ռա­վա­րու­թյան են­թա­կա­յու­թյան տակ դնե­լու մա­սին:
Հի­շյալ ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րից հե­տո Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի բնակ­չու­թյան բո­ղոք­նե­րին միա­ցան Դաշ­տա­յին Ղա­րա­բա­ղի բնա­կիչ­նե­րը (Շա­հու­մյա­նի և Գե­տա­շե­նի շր­ջան­նե­րը), ին­չին կենտ­րո­նա­կան իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը պա­տաս­խա­նե­ցին «Կոլ­ցո» ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյամբ: «Կոլ­ցո» գոր­ծո­ղու­թյան ար­դյուն­քում ադր­բե­ջա­նա­կան Օ­ՄՕՆ-ը, սո­վե­տա­կան զոր­քե­րի օգ­նու­թյամբ, մա­սամբ ոչն­չաց­րեց և ամ­բող­ջո­վին տե­ղա­հա­նեց Դաշ­տա­յին Ար­ցա­խի ար­մա­տա­կան բնիկ հայ բնակ­չու­թյա­նը:


Թեև Ադր­բե­ջա­նի և Ի­րա­նի միջև ՍՍՀՄ պե­տա­կան սահ­մա­նի եր­կա­րու­թյամբ ամ­բող­ջո­վին վե­րաց­վե­ցին բո­լոր սահ­մա­նա­պահ կե­տե­րը և ար­գե­լա­փա­կոց­նե­րը, ՍՍՀՄ ՆԳՆ զին­ված ու­ժե­րի ստո­րա­բա­ժա­նում­ներ մտց­վե­ցին Հայ­կա­կան ՍՍՀ-ի և Ադր­բե­ջա­նա­կան ՍՍՀ-ի միջև վար­չա­կան սահ­մա­նա­յին տա­րածք, իբրև թե «հա­յե­րի կող­մից ագ­րե­սիվ և ան­ջա­տո­ղա­կան ոտ­նձ­գու­թյուն­նե­րը» կան­խե­լու նպա­տա­կով:


Այդ­պես սկիզբ դր­վեց Հա­յաս­տա­նի շր­ջա­փակ­մա­նը Թուր­քիա­յի և Ադր­բե­ջա­նի ակ­տիվ մաս­նակ­ցու­թյամբ:
Վե­րը նշ­վեց, թե ինչ­պես ՌՍՖՍՌ-ի ան­մի­ջա­կան ճնշ­ման տակ, 1921 թվա­կա­նի մար­տի 16-ի Մոսկ­վա­յի պայ­մա­նագ­րի հիմ­քի վրա, 1921 թվա­կա­նին Հա­յաս­տա­նի և Թուր­քիա­յի միջև ստո­րագր­վեց Կար­սի պայ­մա­նա­գի­րը: Հա­յաս­տա­նի եր­կա­րատև շր­ջա­փա­կու­մը Թուր­քիա­յի կող­մից հա­կա­սում է 1921 թ. հոկ­տեմ­բե­րի 13-ին Կար­սում կնք­ված բա­րե­կա­մու­թյան մա­սին պայ­մա­նագ­րում շա­րադր­ված դրույթ­նե­րին, կան­խադ­րում է տվյալ պայ­մա­նագ­րի տա­ռի և ո­գու կոպ­տա­գույն խախ­տում:


Այդ­կերպ գոր­ծե­լով, Թուր­քիան փաս­տո­րեն չե­ղար­կել է հի­շյալ պայ­մա­նա­գի­րը Հա­յաս­տա­նին վե­րա­բե­րող մա­սով, այդ թվում՝ 5-րդ հոդ­վա­ծի, որ­տեղ ար­ձա­նագր­ված է. որ «Նա­խիջևա­նի մար­զը …կազ­մում է ինք­նա­վար տա­րածք՝ Ադր­բե­ջա­նի խնա­մա­կա­լու­թյան ներ­քո»: Մինչ­դեռ այդ պայ­մա­նագ­րի նե­րա­ծա­կա­նում ամ­րագր­ված է. «…բա­ժա­նե­լով ազ­գե­րի եղ­բայ­րու­թյան և ժո­ղո­վուրդ­նե­րի ինք­նո­րոշ­ման սկզ­բունք­նե­րը, նրանց միջև մշ­տա­կան սր­տա­գին փոխ­հա­րա­բե­րու­թյուն­ներ և ան­կեղծ բա­րե­կա­մու­թյուն հաս­տա­տե­լու ցան­կու­թյամբ խան­դա­վառ­ված, ո­րո­շե­ցին բա­րե­կա­մու­թյան պայ­մա­նա­գիր կն­քե­լու նպա­տա­կով… սկ­սել բա­նակ­ցու­թյուն­ներ…»: Պայ­մա­նագ­րի հոդ­ված 12-ում նշ­վում է. «Պայ­մա­նա­վոր­վող կող­մե­րը հա­մա­ձայն են պայ­մա­նա­վոր­վող կող­մե­րից յու­րա­քան­չյու­րի տա­րած­քում գտն­վող մյուս կող­մի քա­ղա­քա­ցի­նե­րի նկատ­մամբ կի­րա­ռել ա­ռա­վե­լա­գույն բա­րեն­պաստ­ման սկզ­բուն­քը», իսկ պայ­մա­նագ­րի 17-րդ հոդ­վածն ա­սում է. «Պայ­մա­նա­վոր­վող կող­մերն ի­րենց եր­կր­նե­րի միջև հա­ղոր­դակ­ցու­թյան ա­նընդ­հա­տու­թյունն ա­պա­հո­վե­լու նպա­տա­կով պար­տա­վոր­վում են փո­խա­դարձ հա­մա­ձայ­նու­թյամբ ձեռք առ­նել բո­լոր անհ­րա­ժեշտ մի­ջոց­նե­րը, որ­պես­զի պահ­պան­վեն և որ­քան հնա­րա­վոր է ա­րագ զար­գա­նան եր­կա­թու­ղա­յին, հե­ռագ­րա­կան և հա­ղոր­դակ­ցու­թյան մյուս մի­ջոց­նե­րը, ինչ­պես նաև այն նպա­տա­կով, որ­պես­զի ա­ռանց կա­սե­ցում­նե­րի ա­պա­հո­վեն մարդ­կանց և ապ­րանք­նե­րի ա­զատ փո­խադ­րում­ներ»:


Հաշ­վի առ­նե­լով «Կոլ­ցո օ­պե­րա­ցիա­յի» դա­ռը փոր­ձը, հան­րա­պե­տու­թյան բնակ­չու­թյու­նը, ինք­նա­պաշտ­պա­նա­կան նպա­տակ­նե­րով, ձեռ­նա­մուխ ե­ղավ, այս­պես կոչ­ված, հայ­կա­կան ազ­գա­յին բա­նա­կի (ՀԱԲ) կազ­մա­վոր­մա­նը: Զին­վում էր նաև Ար­ցա­խը: ՀԱԲ-ն իր բո­լոր ջան­քե­րը ներդ­րեց Հա­յաս­տա­նի և Ար­ցա­խի սահ­ման­նե­րի պաշտ­պա­նու­թյան գոր­ծին: Սա­կայն «Ղա­րա­բաղ կո­մի­տեի» ղե­կա­վա­րու­թյու­նը, ո­րը ստեղ­ծում էր իր զին­ված ջո­կատ­նե­րը, չկա­րո­ղա­ցավ հաշտ­վել հան­րա­պե­տու­թյու­նում իր վե­րահս­կո­ղու­թյու­նից դուրս գտն­վող զին­ված ու­ժի գո­յու­թյա­նը: Հատ­կա­պես այդ նպա­տա­կով Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյա­նը, խոր­հր­դա­րա­նի նա­խա­գահ ըն­տր­վե­լուց հե­տո, հրա­մա­յեց ու­ժի կի­րառ­մամբ զի­նա­թա­փել ՀԱԲ-ը ուղ­ղա­կի Երևա­նի կենտ­րո­նում, ո­րի ըն­թաց­քում զոհ­վե­ցին Գե­ղազ­նիկ Մի­քա­յե­լյա­նը (Չա­վուշ) և Վի­տյա Այ­վա­զյա­նը: Ընդ ո­րում, փորձ ար­վեց հի­շյալ քա­ղա­քա­ցի­նե­րի մահ­վան մեջ մե­ղադ­րել ՀԱԲ-ին՝ միա­ժա­մա­նակ պա­հան­ջե­լով ցրել այդ զին­ված կազ­մա­վո­րու­մը:


Հաշ­վար­կը կա­տար­ված էր հան­րա­պե­տու­թյան բնակ­չու­թյան, գլ­խա­վո­րա­պես Երևա­նի մտա­վո­րա­կան վեր­նա­խա­վի շր­ջա­նում վա­խի զգա­ցում նե­րար­կե­լու վրա:
«1989 թ. հուն­վա­րի 12-ից սո­վե­տա­կան իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րում աս­տի­ճա­նա­բար նկատ­վեց շր­ջա­դարձ. ա­ռա­ջին ան­գամ, 1988 թվա­կա­նի փետր­վա­րից հե­տո, Կրեմ­լը մեղ­մաց­րեց իր կոշտ վե­րա­բեր­մուն­քը ի պա­տաս­խան ար­ցախ­ցի­նե­րի պա­հանջ­նե­րի»: 1989-ը Ղա­րա­բա­ղում դար­ձավ Մոսկ­վա­յի ու­ղիղ են­թա­կա­յու­թյամբ «հա­տուկ կա­ռա­վար­ման» տա­րի՝ Ար­կա­դի Վոլս­կու ղե­կա­վա­րու­թյամբ: Սա­կայն, ինչ­պես ադր­բե­ջա­նա­կան «ազ­գա­յին ճա­կա­տի» ակ­տի­վիստ­նե­րի, այն­պես էլ «Ղա­րա­բաղ կո­մի­տեի» ղե­կա­վա­րու­թյան ճնշ­ման տակ «Հա­տուկ կա­ռա­վար­ման կո­մի­տեն» լու­ծար­վեց: Դա ա­պա­ցու­ցում էր, որ և Բաք­վում, և Երևա­նում բո­ղո­քի շար­ժում­նե­րի ղե­կա­վար­նե­րին ա­մենևին չէր հե­տաք­րք­րում «խա­ղաղ Ղա­րա­բա­ղը», այլ դի­տարկ­վում էր իշ­խա­նու­թյու­նը բռ­նագ­րա­վե­լու հս­տակ ձգ­տում: Ինչ­պես ցույց է տվել Հա­յաս­տա­նի և Ադր­բե­ջա­նի միջև գտն­վող «Մեղ­րիի պա­րա­նո­ցի» սահ­մա­նա­մերձ գյու­ղե­րի բնա­կիչ­նե­րի հար­ցու­մը, փոխհ­րաձ­գու­թյուն­ներն ակ­տի­վա­ցել են միայն, հա­մա­պա­տաս­խա­նա­բար, Բաք­վից և Երևա­նից ակ­տի­վիստ­նե­րի այ­ցե­լու­թյուն­նե­րից հե­տո: Ընդ ո­րում, գյու­ղա­ցի­նե­րը ցե­րե­կը օդ են կրա­կել, իսկ գի­շեր­նե­րը միա­սին հա­վաք­վել և մի­մյանց հետ կի­սել են ի­րենց ընթ­րի­քը:


Մոսկ­վան, այդ­պես էլ չխո­րա­նա­լով «Ղա­րա­բա­ղյան կոնֆ­լիկ­տի» ի­րա­վի­ճա­կի բուն էու­թյան մեջ, փոր­ձում էր տն­տե­սա­կան բա­րե­փո­խում­նե­րով մա­րել ժո­ղովր­դա­կան շար­ժու­մը: Մա­յի­սի 31-ին, ՍՍՀՄ ժո­ղովր­դա­կան պատ­գա­մա­վոր­նե­րի հա­մա­գու­մա­րում, Հա­յաս­տա­նի կոմ­կու­սի ա­ռա­ջին քար­տու­ղար Սու­րեն Հա­րու­թյու­նյա­նը, քն­նա­դա­տե­լով «Ղա­րա­բա­ղի հա­տուկ կա­ռա­վար­ման» գոր­ծու­նեու­թյու­նը, իր ե­լույ­թում հայ­տա­րա­րեց. «Հա­տուկ կա­ռա­վար­ման կո­մի­տեի» ստեղ­ծու­մը փոխ­զի­ջում էր՝ ի­րա­վի­ճա­կի թե­լադ­րան­քով: Բայց «Կո­մի­տեն» ժա­ռան­գեց ինք­նա­վա­րու­թյան ի­րա­վա­կան բաց­թո­ղում­նե­րը և այդ­պես էլ չդար­ձավ ան­կախ կա­ռույց, ո­րը թույլ կտար ա­պա­հո­վել մար­զի ու­ղիղ կա­ռա­վա­րու­մը ան­մի­ջա­պես Կենտ­րո­նից»:


Հարկ է նշել, որ Հեյ­դար Ա­լիևն, իր հեր­թին, խոս­տո­վա­նեց. «1988 թվա­կա­նին Ղա­րա­բա­ղը ան­ջատ­վեց Ադր­բե­ջա­նից: 1991 թվա­կա­նի փետր­վա­րի նս­տաշր­ջա­նում, երբ ես ա­սա­ցի, որ Ղա­րա­բա­ղը կորս­ված է, ինձ փոր­ձում էին հա­մո­զել, որ այն Ադր­բե­ջա­նին է պատ­կա­նում ա­վե­լի քան երբևէ: Բայց «Հա­տուկ կա­ռա­վար­ման կո­մի­տեի» ստեղ­ծու­մը փաս­տա­ցի նշա­նա­կում էր Ղա­րա­բա­ղի ան­ջա­տում Ադր­բե­ջա­նից: Վոլս­կու ղե­կա­վա­րած Կո­մի­տեն Ղա­րա­բաղն ան­մի­ջա­կա­նո­րեն են­թար­կեց Մոսկ­վա­յին, չնա­յած դե­ֆակ­տո այն են­թարկ­վում էր Հա­յաս­տա­նին»:
Ար­կա­դի Ի­վա­նո­վիչն ան­ձամբ «մեծ սխալ» էր հա­մա­րում «Կո­մի­տեի» լու­ծա­րու­մը: «Նախ­քան այս վայ­րի պա­տե­րազ­մի սկս­վե­լը,- նշել է նա,- քա­նի դեռ գոր­ծում էր «Հա­տուկ կա­ռա­վար­ման կո­մի­տեն», Ղա­րա­բա­ղում զոհ­վել է ըն­դա­մե­նը ութ հո­գի: Մենք հե­ռա­ցանք 1990 թվա­կա­նի հուն­վա­րին, իսկ փետր­վա­րին բռնկ­վեց իս­կա­կան պա­տե­րազմ: Եվ դա մեծ սխալ էր: Մի­գու­ցե մեզ փո­խա­րի­նե­լու ժա­մա­նակն էր, բայց ան­պայ­ման պետք է պահ­պան­վեր ու­ղիղ կա­ռա­վա­րու­մը Մոսկ­վա­յից»: Այս­տեղ ա­վե­լորդ չէ նկա­տել, որ 1990 թվա­կա­նի հուն­վա­րին Բաք­վում տե­ղի ու­նե­ցավ հա­յե­րի ցե­ղաս­պա­նու­թյուն:


Ի­րա­վի­ճա­կը Հա­յաս­տա­նում հա­մե­մա­տա­բար հան­գիստ էր, չնա­յած այս հան­րա­պե­տու­թյու­նից ևս, ՀՀՇ-ի ջան­քե­րով, կազ­մա­կերպ­վեց մու­սուլ­ման բնակ­չու­թյան հե­ռա­ցում: ՈՒ թեև տեղ գտան բռ­նու­թյան ա­ռան­ձին գոր­ծո­ղու­թյուն­ներ, սա­կայն բա­նը չհա­սավ կազ­մա­կերպ­ված ջար­դե­րի:
1989 թվա­կա­նի մա­յի­սին Հա­յաս­տա­նի Գե­րա­գույն խոր­հուր­դը մա­յի­սի 28-ը ճա­նա­չեց որ­պես Հայ­կա­կան պե­տա­կա­նու­թյան վե­րա­կան­գն­ման օր, իսկ ե­ռա­գույն դրո­շը՝ ազ­գա­յին խոր­հր­դան­շան:


1989 թ. օ­գոս­տո­սի 19-ին «Ղա­րա­բաղ» կո­մի­տեն հրա­պա­րա­կեց «Հա­յոց հա­մազ­գա­յին շարժ­ման» ծրա­գի­րը, որ­տեղ մաս­նա­վո­րա­պես աս­վում է. «Հայ ժո­ղո­վուրդն իր ազ­գա­յին ծրագ­րերն ի­րա­գոր­ծե­լիս պետք է ա­պա­վի­նի իր ու­ժե­րին, հույս չդ­նի հո­վա­նա­վո­րու­թյան վրա: Ա­մեն մի հա­կա­ռակ պն­դում ժխտ­վում է պատ­մա­կան փոր­ձով և ծա­ռա­յում է մեր ժո­ղովր­դին հո­գե­կան ստր­կու­թյան մեջ պա­հե­լու գոր­ծին: Ստր­կամ­տու­թյան ար­տա­հայ­տու­թյուն է նաև այն մտայ­նու­թյու­նը, ըստ ո­րի՝ ազգն ու­նի մշ­տա­կան բա­րե­կամ և մշ­տա­կան թշ­նա­մի»: Այ­սօ­րի­նակ գա­ղա­փար­նե­րը նպա­տա­կաուղղ­ված նա­խա­պատ­րաս­տում էին հե­ռաց­նե­լու հայ ժո­ղովր­դին Ռու­սաս­տա­նի հետ բա­րե­կա­մու­թյու­նից, ընդ ո­րում, ան­հաս­կա­նա­լի էր ՀՀՇ ղե­կա­վա­րու­թյան դիր­քո­րո­շու­մը թշ­նա­մա­կան Թուր­քիա­յի հան­դեպ, ո­րը շտա­պո­ղա­բար կազ­մա­կեր­պեց Հա­յաս­տա­նի շր­ջա­փա­կու­մը ինչ­պես իր, այն­պես էլ Ադր­բե­ջա­նի կող­մից: Այդ առն­չու­թյամբ բնա­կան հարց է ծա­գում. Թուր­քիան դի­տար­կել որ­պես «թշ­նա­մի՞», թե՞ «բա­րե­կամ»: Ճիշտ է, Լ. Տեր-Պետ­րո­սյա­նը, ա­ռայժմ ան­հա­մար­ձակ, ակ­նար­կում էր նման հե­ռան­կա­րի մա­սին: Այդ ուղ­ղու­թյու­նը հե­տա­գա­յում ո­րո­շա­կիո­րեն զար­գա­ցավ և զար­մա­նա­լիո­րեն հա­մըն­կավ ե­րիտ­թուր­քե­րի հա­րյու­րա­մյա վա­ղե­մու­թյուն ու­նե­ցող դիր­քո­րոշ­ման հետ: Այս­պես, իր հե­ռուս­տա­տե­սա­յին հար­ցազ­րույց­նե­րից մե­կում, 2018 թվա­կա­նին, Լ. Տեր-Պետ­րո­սյանն ար­դեն ուղ­ղա­կի հայ­տա­րա­րեց, որ անհ­րա­ժեշտ է հրա­ժար­վել 1988 թվա­կա­նին սկ­սած պայ­քա­րից հա­նուն Ար­ցա­խի ա­զա­տու­թյան, քա­նի որ «աշ­խար­հը դա թույլ չի տա»՝ որ­պես օ­րի­նակ բե­րե­լով Ի­րա­քի և Լի­բիա­յի բար­բա­րո­սա­կան ոչն­չա­ցու­մը: Նման է, այդ­պես չէ՞, 1905 թվա­կա­կա­նին, ռու­սե­րեն գր­ված «ե­րիտ­թուր­քե­րի կենտ­րո­նա­կան կո­մի­տեի հա­տուկ կո­չին». «Գի­տեք, ծի­ծա­ղե­լի կլի­ներ, ե­թե 400 մլն մու­սուլ­ման­նե­րը վա­խե­նա­յին աշ­խար­հով ցա­քուց­րիվ ե­ղած մի բուռ հա­յե­րից… Մենք չենք ցան­կա­նում ճա­նա­չել ձեզ, հայ հե­ղա­փո­խա­կան­ներ: Այդ պատ­ճա­ռով, այ­սու­հետև մենք հե­ղա­փո­խա­կան կհա­մա­րենք 15-70 տա­րե­կան յու­րա­քան­չյուր հա­յի, և ա­մեն ան­գամ, երբ դուք մեր նկատ­մամբ թշ­նա­մա­կան քայլ կա­տա­րեք, մենք անխ­նա կոչն­չաց­նենք ձեզ ամ­բողջ երկ­րագն­դով մեկ, որ­տեղ որ մու­սուլ­մա­նին հայ կհան­դի­պի՝ Արևել­քում կամ Արևմուտ­քում, Հյու­սի­սում կամ Հա­րա­վում…»:
Լ. Տեր-Պետ­րո­սյա­նի հն­չեց­րած դիր­քո­րո­շումն ա­պա­ցու­ցում է, որ 1988-1989 թթ. «Ղա­րա­բաղ կո­մի­տեի» հայ­րե­նա­սեր­նե­րի կող­մից բարձ­րաց­ված ժո­ղովր­դա­կան զգաց­մուն­քա­յին-բո­ղո­քի հզոր ա­լի­քին Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյա­նը թա­ռեց իշ­խա­նու­թյու­նը բռ­նա­զավ­թե­լու նպա­տա­կով:
(շա­րու­նա­կե­լի)

Ռուսերենից թարգմանեց
Դա­վիթ Մկր ՍԱՐԳ­ՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2184

Մեկնաբանություններ