Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Սա­ր­յա­նի արևը երկ­րի վրա

Սա­ր­յա­նի արևը երկ­րի վրա
13.11.2020 | 01:34

«Վար­պե­տը գնաց նրա մոտ և ա­սաց. «Մի­նաս, գնա՛, աշ­խա­տի՛ր և մի՛ վա­խե­ցիր»։ Եվ ե­րի­տա­սարդ նկա­րի­չը շու­տով վե­րա­կեր­տեց հր­դե­հի խլած նկար­նե­րի մի մա­սը։ ՈՒ, թեև նկար­ներն ան­վե­րա­դարձ կորս­ված էին, բայց նրանց փո­խա­րեն ստեղծ­ված կտավ­ներն ա­վե­լի հո­յա­կապ էին։ Ե­թե չլի­ներ հր­դե­հը, ե­թե Մար­տի­րոս Մա­րյա­նը չգ­նար նրա մոտ իր պարզ հայ­կա­կան խոր­հր­դով, և ե­թե Մի­նաս Ա­վե­տի­սյա­նը չկ­րեր իր մեջ ազ­դա­կը, ձգ­տու­մը` հա­կադր­վե­լու դժ­բախ­տու­թյա­նը, այդ ժա­մա­նակ մենք չէինք ու­նե­նա Մի­նաս Ա­վե­տի­սյա­նի հրա­շա­լի կտավ­նե­րը, ո­րոնց նշա­նա­կու­թյու­նը հե­տա­գա տա­րի­նե­րին ա­վե­լի պի­տի մե­ծա­նա և ի­մաս­տա­վոր­վի»։
Վի­լյամ ՍԱ­ՐՈ­ՅԱՆ
«Համ­բե­րա­տար ե­ղիր...»

ՀԱՅ­ԿԱ­ԿԱՆ Ա­ՐՅՈՒՆՆ ՈՒ ԱԴՐ­ԲԵ­ՋԱ­ՆԱ­ԿԱՆ ՆԱՎ­ԹԸ` ԱՆԳ­ԼԻԱ­ԿԱՆ ԶՈ­ՀԱ­ՍԵ­ՂԱՆ­ՆԵ­ՐԻՆ
Թուրք-ա­զե­րա­կան զե­ռու­նի պար­տու­թյու­նը տիե­զեր­քի կամքն է։ Աշ­խար­հը չի կա­րող վե­րած­վել դժոխ­քի։ Եվ այս պա­հին ինձ զար­մաց­նում, հո­գե­հան է ա­նում մի զար­մա­նա­լի, ա­վե­լի ստույգ, զար­հու­րե­լի հարց. ի՞նչն է դր­դում դժոխ­քի այս զա­վակ­նե­րին հպա­տա­կեց­նե­լու աշ­խար­հը։ Չէ՞ որ Ալ­թա­յի մթին ան­տառ­նե­րից և սառ­նա­շունչ տա­փաս­տան­նե­րից ճա­նա­պարհ ընկ­նե­լով բար­բա­րոս այս ցե­ղա­խում­բը Երկ­րի մո­լո­րա­կի թերևս ա­մե­նա­բեր­րի ու ըն­դար­ձակ տա­րածք­նե­րը նվա­ճե­լով, չի հան­դարտ­վում, ձգ­տում է բր­դոտ և ա­րյու­նոտ ձախ թա­թը խց­կել Ադ­րիա­տիկ ծո­վի խոր­քը, ա­ջը` Խա­ղաղ օվ­կիա­նո­սի մեջ։ Ին­չու՞, մի՞­թե Ալ­թա­յի քոչ­վոր ցե­ղա­խում­բը, ո­րը ու­ղե­ղի կի­սա­հարթ գա­լար­նե­րով և դժո­խա­յին հո­գե­կերտ­ված­քով գոհ չէր սե­փա­կան ան­հա­վա­նա­կան ճա­կա­տագ­րից։ Ի­հար­կե գոհ էր, ա­րյու­նար­բու ոտ­նա­թա­թից մինչև նույն­քան բիրտ ու ար­նա­խում հոն­քա­մե­ջը։ Եվ ա­հա այս­տեղ մի շատ կարևոր բա­նի մա­սին պետք է խո­սել և այն պատ­կե­րագ­րել կեր­պար­վես­տի ժա­մա­նա­կա­կից հա­մայ­նա­պատ­կեր­նե­րում։ (Ե­թե, ի­հար­կե, ժա­մա­նա­կա­կից նկա­րիչ­նե­րը խո­րա­պես ըն­կա­լեն երևույ­թը և պատ­կե­րագ­րեն վե­րոն­շյա­լը)։ Խոսքս վե­րա­բե­րում է Թուր­քիա­յի ա­վա­զա­կա­պե­տա­կան աշ­խար­հա­կա­լու­թյան նախ­կին և ներ­կա գլ­խա­վոր կն­քա­հայր Անգ­լիա­յին։ Շեքս­պի­րի և Բայ­րո­նի ներ­կա հայ­րե­նի­քը քա­ղա­քա­կան մի ա­հար­կու ա­կան է։ Զար­մա­նա­լի է այս ա­մե­նը, բայց և այն­պես զար­հու­րե­լի պատ­մա­կան փաստ է։


Ե­թե Շեքս­պիրն ու Բայ­րոնն ապ­րեին մեր օ­րե­րում, վս­տա­հա­բար նրանց դրա­մա­նե­րում ու պոեմ­նե­րում Անգ­լիան, ա­վե­լի ստույգ` այդ երկ­րի քա­ղա­քա­կան մա­կըն­թա­ցու­թյուն­նե­րը, կար­տա­ցոլ­վեր իր ողջ հրե­շա­վոր էու­թյամբ։ Անգ­լիան քա­ղա­քակր­թու­թյան ամ­րոց է, բա­րեկր­թու­թյան և ա­վան­դույթ­նե­րի պահ­պան­ման հա­մաշ­խար­հա­յին օա­զիս։ Միա­ժա­մա­նակ մեր­կա­պա­րա­նոց շա­հա­պաշ­տու­թյան կա­տա­ղի հան­գր­վան է ա­վան­դա­պաշտ և պահ­պա­նո­ղա­կան այս եր­կի­րը։ Վեր­ջերս Անգ­լիան անս­քող տա­պա­լեց ՄԱԿ-ի Անվ­տան­գու­թյան խոր­հր­դի բա­նաձևը` սկզ­բուն­քո­րեն չե­ղար­կե­լով Ար­ցա­խի հան­դեպ սան­ձա­զերծ­ված պա­տե­րազ­մի կանխ­ման հնա­րա­վո­րու­թյու­նը։ Գու­ցե այդ դեպ­քում մենք չէինք կորց­նի Շու­շին, 7 շր­ջան­նե­րը և ա­մե­նա­կարևո­րը. Մեղ­րին չէր դառ­նա թուրք-ա­զե­րիա­կան տա­րան­ցիկ ան­ցու­ղի։ Սա­կայն վա­ղուց է հայտ­նի. «Բրի­թիշ պետ­րո­լեում» նավ­թա­յին հս­կան է ո­րո­շում մա­ռախ­լա­պատ Ալ­բիո­նի քա­ղա­քա­կան խա­ղադ­րույք­նե­րի ձևա­չա­փը, այն գեր­շա­հեր ու­նի Կով­կա­սում, կթում է ապ­շե­րո­նյան նավ­թի ա­ռյու­ծի բա­ժի­նը և հա­նուն դրա ան­տե­սում է քրիս­տո­նյա Հա­յաս­տա­նի հե­ղած ա­րյու­նը։ Եվ ա­հա ա­ռա­ջարկս` ՀՀ Անգ­լիա­յի դես­պա­նա­տան վրա պայ­մա­նա­կա­նո­րեն տն­կել Ադր­բե­ջան ա­վա­զա­կա­յին պե­տու­թյան դրո­շը, այս գե­րի­րա­պաշ­տա­կան պատ­կե­րը բազ­մա­կի վրձ­նել և տե­սա­նե­լի վա­հա­նակ­նե­րի վրա տե­ղադ­րել երկ­րի մայ­րու­ղի­նե­րի վրա։


Սա­կայն վե­րա­դառ­նանք Սա­րյա­նի արևին, որ զօր ու գի­շեր ծա­գում է մեր երկ­րի վրա։ Ար­ցա­խի վրա։ Եվ Հա­յաս­տա­նի վրա։ Սա­րյա­նի արևին, որ մի ակն­թարթ կար­ծես մա­րեց կի­սա­լուս­նի մա­հաս­փյուռ հա­յաց­քի տակ, բայց դեռ կես դար բո­ցա­վառ­վեց երկ­րի երկ­նա­կա­մա­րում։

«ՖՐԻ­ԺԻ» ՇՈ­ԳԵ­ՆԱ­ՎԻ Ա­ՌԵՂԾ­ՎԱ­ԾԸ
Ֆրան­սիա­կան «Պա­կե» ըն­կե­րու­թյան «Ֆրի­ժի» շո­գե­նա­վը Մար­սե­լից ճա­նա­պարհ ըն­կավ դե­պի Բա­թում։ Նա­վը բեռն­ված էր 1200 տոն­նա զա­նա­զան ապ­րանք­նե­րով, ո­րոնք պի­տի բեռ­նա­թափ­վեին Կ. Պոլ­սի և Սևծո­վյան այլ նա­վա­հան­գիստ­նե­րում։ Փա­րի­զում Սա­րյա­նի վրձ­նած 37 նկար­նե­րը «Ֆրի­ժիի» նա­վամ­բա­րում էին և բեռ­նա­թափ­վե­լով Բա­թում քա­ղա­քում` գնաց­քով պետք է ճա­նա­պարհ­վեին դե­պի Երևան։ 1928-ի մար­տի 15-ին Կ. Պոլ­սի մա­տույց­նե­րում հր­դեհ բռնկ­վեց շո­գե­նա­վի վրա։ Նա­վա­հան­գս­տում նկա­տե­ցին, որ ֆրան­սիա­կան շո­գե­նա­վի ցռու­կից րո­պե առ րո­պե ուժգ­նա­ցող ծուխ է բարձ­րա­նում։ Զա­նա­զան շո­գե­նա­վեր և հր­դե­հա­շեջ նա­վեր են հաս­նում օգ­նու­թյան։ Մի քա­նի ժամ­վա ըն­թաց­քում պարպ­վում է շուրջ 7 հա­զար տոն­նա ջուր, բայց ա­պար­դյուն. շո­գե­նավն աս­տի­ճա­նա­բար թեք­վում է մի կող­մի վրա, և այն մի կերպ փր­կե­լու հա­մար փր­կա­րար նա­վե­րը հրում են դե­պի ափ։ Կես­գի­շե­րին հր­դե­հը մար­վում է։ Սա­կայն հրի ճա­րակ է դառ­նում նա­վամ­բար­նե­րում ե­ղած-չե­ղա­ծը։ Նաև Սա­րյա­նի 37 կտա­վը։ Հր­դե­հի պատ­ճա­ռը ձվի սն­դուկ­նե­րի անվ­տանգ պահ­պան­ման հա­մար դիզ­ված տա­շեղ­ներն էին։

ՑԱ­ՎԸ` ՍՐ­ՏՈՒՄ, Ե­ՐԱ­ԶԸ` ՀՈ­ԳՈՒՄ
Սա ծանր հար­ված էր գե­ղան­կար­չի հա­մար։ Բայց նա, որ­պես զտա­րյուն հայ, չկոտր­վեց։ Այս տե­սան­կյու­նից հե­տաքր­քիր է նրա հար­ցազ­րույ­ցը` տր­ված «Խոր­հր­դա­յին Հա­յաս­տան» թեր­թին հր­դե­հից մեկ ա­միս անց։ Ներ­կա­յաց­նում եմ վար­պե­տի պա­տաս­խան­նե­րը։ «Այր­ված 37 նկար­նե­րը, բա­ցա­ռու­թյամբ 5-ի, որ Երևա­նից հետս էի տա­րել, Փա­րի­զի մի տար­վա աշ­խա­տանք­ներս էին, ո­րոն­ցից ա­մե­նա­հե­տաք­րք­րա­կան­նե­րը կազ­մում էին հետևյալ­նե­րը. «Հա­յու­հի», «Արևե­լյան ծա­ղիկ­ներ», «Ծա­ղիկ­ներ», «Գյու­ղի փո­ղոց», «Պարս­կա­կան գյուղ», «Լոռ­վա ձո­րը» և մի քա­նի պորտ­րետ­ներ։ Այս աշ­խա­տանք­նե­րը հե­տաքր­քիր էին մա­նա­վանդ այն տե­սա­կե­տից, որ կրում էին ֆրան­սիա­կան նկար­չու­թյան ա­ռանձ­նա­հատ­կու­թյուն­նե­րը, որ­չա­փով որ և կա­րո­ղա­ցել էի յու­րաց­նել այն։


Հենց այդ ա­ռա­վե­լու­թյուն­ներն էին շեշ­տում ու գնա­հա­տում նաև Փա­րի­զում ապ­րող ռուս քն­նա­դատ­ներն իմ այդ նկար­նե­րի մեջ։
Սկզ­բում ես մի տե­սակ շշ­մած դրու­թյան մեջ էի և կար­ծես չհա­վա­տա­լով կա­տար­վա­ծին, այն­քան խոր չէի զգում կորս­տի պատ­ճա­ռած վիշ­տը, սա­կայն հետզ­հե­տե, երբ անդ­րա­դառ­նում եմ նրան և պատ­կե­րաց­նում ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան այն ան­նա­խըն­թաց և ե­զա­կի թա­փը, ո­րով ես հա­մակ­ված էի Փա­րի­զում այդ նկար­նե­րը ստեղ­ծե­լիս, և ո­րը չի կրկն­վում այլևս ինձ հա­մար, նոր եմ զգում, թե ինչ մեծ կո­րուստ ու­նե­ցա ես։
Ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյու­նը, ներ­շն­չու­մը դժ­վար բան է, չի կրկն­վում. ստեղ­ծա­գոր­ծող ար­վես­տա­գետն ինքն էլ է փոխ­վում։ Ինչ­քան որ այդ նկար­նե­րիս լու­սան­կար­ներն ու­նեմ հի­մա, սա­կայն անհ­նար է նրան­ցով վե­րար­տադ­րել հի­նը, իս­կա­կա­նը։ Նախ, որ գույ­նե­րից շա­տե­րը չեմ հի­շում հի­մա, և այն, ինչ կա­րե­լի էր նկա­րել Փա­րի­զում, ֆրան­սիա­կան ար­վես­տի ան­մի­ջա­կան ներշ­նչ­ման ազ­դե­ցու­թյան տակ, դժ­վար է վե­րար­տադ­րել Երևա­նում։


Իմ ցա­վը մե­ծա­նում է ա­ռանձ­նա­պես նրա­նով, որ ես նկար­չու­թյան մեջ այս իմ ո­րո­շում­նե­րը հիմ­նա­վո­րել էի Փա­րի­զում. ես իմ ու­ղին ստու­գե­լու հա­մար էի գնա­ցել Փա­րիզ և գտա, որ այդ ու­ղին իր հիմ­քում ճիշտ էր` նկար­չու­թյան մո­տեց­ման և բո­վան­դա­կու­թյան տե­սա­կե­տից։ Ես իմ քն­նու­թյու­նը բռ­նել էի, ար­վես­տի տե­սա­կե­տից հիմ­նա­վոր­վել էին իմ աշ­խա­տանք­նե­րը, ո­րոնք այժմ կո­րան»։

ՈՒ­ՆԱՅ­ՆՈՒ­ԹՅՈՒ­ՆԸ ՎԱ­ՆՈՒՄ ԵՆՔ ԵՐԿ­ՐԻՑ
Այս նյու­թը գրե­լու ըն­թաց­քում Շու­շին ըն­կավ։ Ներ­քին թուր­քը հա­սավ իր նպա­տա­կին։ Շու­շին ըն­կավ, բայց կան­գուն է Ար­ցա­խը։ Կան­գուն է հա­յու­թյունն ա­րար աշ­խար­հում։ Եվ հի­մա մեզ մի բան է մնում. բռուն­ցք­վել և մա­քա­ռել, աչ­քի լույ­սի պես պահ­պա­նել ե­ղա­ծը և միա­վո­րել Հա­յաս­տանն ու Ար­ցա­խը։ Լե­գեն­դար զո­րահ­րա­մա­նա­տար Լեո­նիդ Ազ­գալ­դյա­նի մար­տա­կո­չը դա­րի պա­հանջն է` ԱՐ­ՑԱ­ԽԸ ՀԱ­ՅԱՍ­ՏԱՆՆ Է ԵՎ ՎԵՐՋ։
Այն լրաց­վում է ինք­նին` ՀԱ­ՅԱՍ­ՏԱ­ՆԸ ԱՐ­ՑԱԽ Է ԵՎ ՎԵՐՋ։

Եվ ա­հա այ­սօր մենք պետք է ա­պա­վի­նենք մեր ազ­գա­յին ինք­նու­թյա­նը, հա­մոզ­ված, որ չա­րի­քը մի գե­ղե­ցիկ օր լքե­լու է եր­կի­րը, և Սա­րյա­նի արևն է շո­ղա­լու հա­յու­թյան գլ­խա­վերևում։
Եվ ա­հա այ­սօր մեր հա­մազ­գա­յին միաս­նու­թյան գեր­խն­դիրն է` խա­ղաղ ճա­նա­պար­հով հաս­նել Սո­րո­սի 5-րդ շա­րա­սյան ար­տաքս­մա­նը երկ­րից։ Նաև դա­դա­րեց­նել դի­վա­նա­գի­տա­կան հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րը Անգ­լիա­յի թա­գա­վո­րու­թյան հետ։
Եվ ա­հա այ­սօր մենք պետք է Վի­լյամ Սա­րո­յան կար­դանք և հիա­նանք Սա­րյա­նի արևա­յին ար­վես­տով։ Նաև հի­շենք մեր պե­տա­կա­նա­կերտ մե­ծե­րի կյանքն ու պատ­գամ­նե­րը մեզ, հի­շենք Անդ­րա­նիկ Օ­զա­նյա­նին և Գա­րե­գին Նժ­դե­հին, Ա­րամ Մա­նու­կյա­նին ու Ա­լեք­սանդր Մյաս­նի­կյա­նին, ո­րոնք չա­փա­զանց բարդ և ան­կան­խա­տե­սե­լի աշ­խար­հա­քա­ղա­քա­կան ի­րա­վի­ճակ­նե­րում մա­քա­ռե­ցին հա­նուն ազ­գա­յին ինք­նու­թյան պահ­պան­ման և կեր­տե­ցին հայ­կա­կան հեր­թա­կան պե­տա­կա­նու­թյու­նը։ Եվ խո­նարհ­վենք մեր այս վեր­ջին ա­զա­տա­մար­տի սուրբ նա­հա­տակ­նե­րի հայտ­նի և ան­հայտ շի­րիմ­նե­րի ա­ռաջ։

ՄԵԿ ԱԶԳ, ՄԵԿ ՊԵ­ՏՈՒ­ԹՅՈՒՆ
Հա­յաս­տա­նի և Ար­ցա­խի միա­ցու­մը դա­րի հրա­մա­յա­կանն է։
Եվ ա­հա այ­սօր պետք է ստեղ­ծել ՀԱՅ­ԿԱ­ԿԱՆ ՉՈՐ­ՐՈՐԴ ՀԱՆ­ՐԱ­ՊԵ­ՏՈՒ­ԹՅՈՒ­ՆԸ ՀՀ-Ի և ԱՀ-ի միա­ձուլ­մամբ։
Մեր պայ­քարն այ­սօր մեր ներ­քին թուր­քի դեմ է։
Եվ այդ պայ­քա­րում պի­տի հաղ­թենք։ ՈՒ կա­ռու­ցենք մեր եր­կի­րը` ՄԵԿ ԱԶԳ ՄԵԿ ՊԵ­ՏՈՒ­ԹՅՈՒՆ կար­գա­վի­ճա­կով։


Վրեժ Ա­ՌԱ­ՔԵ­ԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 22678

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ