Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ինքս փա­կե­ցի ել­քը ճամ­փե­քիս, կա­մո­վին բա­ցի վիհս կորս­տ­յան»

«Ինքս փա­կե­ցի ել­քը ճամ­փե­քիս, կա­մո­վին բա­ցի վիհս կորս­տ­յան»
14.12.2020 | 23:45

Ա­նա­պա­տում ա­վազ է ու մր­րիկ,
Իսկ կյան­քը բազ­մե­րանգ ու պայ­քար,
Թեև ան­գո­յու­թյան դեմ ընդ­վզ­ման,
Ա­նա­պատն ար­ձակ է, բայց ան­կեն­դան:
Սի­րա­նուշ ՄՆԱ­ՑԱ­ԿԱ­ՆՅԱՆ

Հա­յաս­տա­նում ձևա­վոր­ված սո­ցիալ-տն­տե­սա­կան հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի պայ­ման­նե­րում դա­րեր շա­րու­նակ մեր հոգևոր հայ­րե­րի մշ­տա­կան քն­նարկ­ման ա­ռար­կա են ե­ղել մար­դու կյան­քում նյու­թա­կան և հոգևոր ար­ժեք­նե­րի դե­րը և դրանց փոխ­հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րը: Ար­դյո՞ք հոգևոր-քրիս­տո­նեա­կան ար­ժեք­նե­րի ըն­դու­նու­մը կա­րող է ան­ձին զերծ պա­հել հա­վե­լյալ ռիս­կե­րից, վայ­րի­վե­րում­նե­րից, աղ­քա­տու­թյու­նից, ե­կա­մուտ­նե­րի և հարս­տու­թյան կորս­տից, սնան­կա­ցու­մից, կոր­ծա­նու­մից և մար­դու ողջ կյան­քի ըն­թաց­քում ա­պա­հո­վել կա­յուն վե­րելք ու դրա հա­մար ստեղ­ծել ա­վե­լի ա­մուր ե­րաշ­խիք­ներ: Մարդն իր կյան­քի ըն­թաց­քում բա­ցի բա­րե­նո­րոգ վե­րելք­նե­րից հա­ճախ անց­նում է նաև վա­րէջ­քե­րի փշոտ ու քար­քա­րոտ ճա­նա­պարհ­նե­րով: Գրի­գոր Նա­րե­կա­ցին, մտո­րե­լով իր ան­ցած ու­ղու և հոգևոր ըն­կա­լում­նե­րի մա­սին, գրում էր, որ ան­կա­յուն կյան­քի հոգ­սե­րով տար­ված «Ինքս փա­կե­ցի ել­քը ճամ­փե­քիս, կա­մո­վին բա­ցի վիհս կորս­տյան» (ԲԱՆ Ե): Դի­մե­լով Աստ­ծուն՝ Նա­րե­կա­ցին խոս­տո­վա­նում է, որ իր վրա բարդ­ված «ողջ շնորհ­նե­րը ցն­դեց­րի խե­լա­գա­րու­թյան մրր­կով և ա­մուր խցե­ցի լսե­լի­քիս պա­տու­հան­նե­րը, որ կեն­դա­նա­րար խոս­քը չլ­սեմ»:


Դեռևս քրիս­տո­նեու­թյան տա­րած­ման վաղ շր­ջա­նում Հով­հան­նես Ա Ման­դա­կու­նին ըն­դու­նում էր տք­նա­ջան աշ­խա­տան­քով հարս­տա­նա­լը և հա­մոզ­ված էր, որ աղ­քա­տա­նա­լու դեպ­քում ա­վե­լի լավ է ո­ղոր­մու­թյամբ հաց մու­րալ, քան թե օգտ­վել ա­նօ­րեն վաշ­խից: Ման­դա­կու­նին այն կար­ծի­քին էր, որ ու­նեց­ված­քը, սե­փա­կա­նու­թյու­նը պաշտ­պա­նու­թյան և պահ­պան­ման կա­րիք ու­նեն: Ըստ հայ միջ­նա­դա­րյան փի­լի­սո­փա­նե­րի, քրիս­տո­նեու­թյու­նը, ի տար­բե­րու­թյուն հե­թա­նո­սու­թյան, մարդ­կանց մարմ­նին վե­րա­բե­րող օ­րենք­նե­րից բա­ցի ըն­դու­նե­ց նաև քրիս­տո­նեա­կան սկզ­բունք­նե­րի և նոր­մե­րի վրա հիմն­ված և դրան­ցով կազմ­ված հոգևոր օ­րենք­ներ: Ինչ­պես նշում էին միջ­նա­դա­րյան փի­լի­սո­փա­նե­րը, նյու­թա­պաշտ հե­թա­նոս­նե­րի օ­րենք­նե­րը վե­րա­բե­րում էին սոսկ մարմ­նին, նրանք չու­նեին և չէին կա­րող ու­նե­նալ հոգևոր օ­րենք­ներ: Հո­գու շփու­մը նյու­թա­կան աշ­խար­հի հետ, ըստ Ե­ղի­շեի, ա­ռա­ջաց­նում է չա­րիք և տան­ջանք: Նյու­թա­կան և հոգևոր ար­ժեք­նե­րի «հաշ­տե­ցու­մը», ըստ էու­թյան, դար­ձավ հե­տա­գա դա­րաշր­ջան­նե­րի փի­լի­սո­փա­յա­կան մտ­քի զար­գաց­ման փոր­ձա­քա­րը:


Ըստ սուրբ գրու­թյուն­նե­րի, նյու­թա­կան բա­րե­կե­ցու­թյունն ինք­նին չի ե­րաշ­խա­վո­րում եր­ջա­նիկ ու բա­վա­րար­ված կյանք, իսկ հարս­տու­թյան ո­րո­նու­մը կա­րող է մար­դուն բա­րո­յա­կան վնաս հասց­նել: Սա­կայն հոգևոր հայ­րե­րի կող­մից հարս­տու­թյու­նը բա­ցա­սա­կան չի գնա­հատ­վել, և նրանք հա­մա­րում էին, որ հարս­տու­թյունն ինք­նին օրհ­նու­թյուն կամ պա­տիժ չէ, բայց ա­ռա­ջին հեր­թին փոր­ձու­թյուն ու պա­տաս­խա­նատ­վու­թյուն է: Աբ­րա­հա­մը, Հո­բը և Աստ­վա­ծաշն­չի շատ այլ բա­րե­պաշտ ան­ձինք հա­րուստ մար­դիկ էին: Կյան­քի կեն­սա­կան պայ­ման­նե­րի ստեղ­ծու­մը չպետք է ինք­նան­պա­տակ լի­նի, ո­րը մարդ­կանց դարձ­նում է միայն պարզ ար­տադ­րող­ներ և սպա­ռող­ներ: Ի­րա­կան հարս­տու­թյու­նը նյու­թա­կան և հոգևոր պարգևնե­րի ներ­դաշ­նա­կու­թյու­նը և ամ­բող­ջու­թյունն է և դրանց բազ­մա­զա­նու­թյու­նը, ին­չը նշա­նա­կում է, որ կյան­քի նյու­թա­կան կող­մը պետք է նպաս­տի մար­դու հոգևոր ա­ճին:


Մեր ա­ռօ­րյա աշ­խա­տան­քա­յին գոր­ծու­նեու­թյան ըն­թաց­քի վրա, ո­րը կա­րող է առ­նչ­վել վար­ձու աշ­խա­տան­քի, ծա­ռա­յու­թյուն­նե­րի մա­տուց­ման, ինք­նա­գոր­ծու­նեու­թյան, կր­թու­թյան, ձեռ­նե­րե­ցու­թյան, որևէ պե­տա­կան հաս­տա­տու­թյու­նում կամ մաս­նա­վոր հատ­վա­ծում աշ­խա­տան­քի կա­տար­ման կամ ղե­կա­վար­ման հետ, ի՞նչ ազ­դե­ցու­թյուն կա­րող են ու­նե­նալ հոգևոր-քրիս­տո­նեա­կան ար­ժեք­նե­րը: Այդ հար­ցը քն­նար­կե­լու և դրա կարևո­րու­թյունն ըն­կա­լե­լու հա­մար այս­տեղ կա­րե­լի է ա­ռանձ­նաց­նել եր­կու դեպք, ո­րոն­ցից ա­ռա­ջի­նում մար­դու կող­մից կա­տար­վող աշ­խա­տան­քի հիմ­քում դր­վում են միայն գոր­ծող կա­նոն­նե­րը, նոր­մե­րը և օ­րենք­նե­րը, իսկ երկ­րորդ դեպ­քում, բա­ցի նշ­վա­ծից, մար­դու կող­մից հիմք են ըն­դուն­վում նաև հոգևոր-քրիս­տո­նեա­կան ար­ժեք­նե­րը: Այս­տեղ խոս­քը վե­րա­բե­րում է նրան, թե որ դեպ­քում է մար­դու կող­մից կա­տար­վող աշ­խա­տանքն ա­վե­լի ար­դյու­նա­վետ: Աշ­խա­տան­քի ար­դյու­նա­վե­տու­թյունն այս­տեղ կա­րող է չափ­վել ինչ­պես կար­ճա­ժամ­կետ հատ­վա­ծում, այն­պես էլ եր­կա­րա­ժամ­կետ հե­ռան­կա­րում աշ­խա­տան­քի ար­դյուն­քում ստաց­ված աշ­խա­տա­վար­ձի, ե­կամ­տի, գոր­ծա­րա­րու­թյու­նից ստաց­ված շա­հույ­թի, շա­հա­բաժ­նի և այլ օ­գուտ­նե­րի կամ կու­տակ­ված հարս­տու­թյան մե­ծու­թյամբ: Ըստ էու­թյան, այս­տեղ խն­դի­րը կա­յա­նում է նրա­նում, թե ար­դյոք մար­դու կող­մից հոգևոր-քրիս­տո­նեա­կան ար­ժեք­նե­րի ըն­դու­նու­մը կա­րո՞ղ է ան­ձին զերծ պա­հել կտ­րուկ վայ­րէջ­քե­րից և ան­ցան­կա­լի վայ­րի­վե­րում­նե­րից, ո­րոնք նշա­նա­կա­լի բա­ցա­սա­կան ազ­դե­ցու­թյուն կա­րող են ու­նե­նալ մար­դու բա­րե­կե­ցու­թյան և հոգևոր զար­գաց­ման վրա:


Վե­րը բեր­ված հար­ցե­րը այս­տեղ մենք քն­նար­կում ենք հիմք ըն­դու­նե­լով «Ի­րա­տես»-ում իմ ներ­կա­յաց­րած մար­դու էու­թյան փլի­սո­փա­յա­կան մո­դե­լը, ըստ ո­րի մար­դու էու­թյու­նը կազմ­ված է ե­ռա­շերտ ու­ղե­ծիր­նե­րից՝ հոգևոր ու­ղեղ, ֆի­զի­կա­կան ու­ղեղ և ֆի­զի­կա­կան մար­մին, ո­րոնց մի­ջու­կը կազ­մում է սուրբ հո­գին: Ըստ այդ մո­դե­լի, մարդն իր ա­ռօ­րյա կյան­քի ըն­թաց­քում, գի­տակ­ցե­լով թե չգի­տակ­ցե­լով այդ մա­սին, յու­րա­քան­չյուր պա­հի շփ­վում և առ­նչ­վում է ան­սահ­մա­նու­թյան հետ: Դա պայ­մա­նա­վոր­ված է նրա­նով, որ մար­դու փլի­սո­փա­յա­կան մո­դե­լի յու­րա­քան­չյուր ու­ղեծ­րի կե­տե­րի կամ ի­րա­վի­ճակ­նե­րի քա­նա­կը ան­սահ­ման է: Մաս­նա­վո­րա­պես, ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի ու­ղեծ­րի կե­տե­րի ամ­բողջ հա­մա­խում­բը կազ­մում է ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի ցան­կու­թյուն­նե­րի բազ­մու­թյու­նը, որն ըստ էու­թյան, բաղ­կա­ցած է ան­սահ­ման քա­նա­կի կե­տե­րից: Դա կա­րող է բա­ցատր­վել նրա­նով, որ նույ­նիսկ ցան­կա­ցած ֆի­զի­կա­կան ցան­կու­թյուն մեկ վայ­րկյան հե­տո կա­րող է փոխ­վել մեկ այլ ցան­կու­թյան, կամ տվյալ պա­հին կա­րող է փոխ­վել տվյալ ցան­կու­թյան չա­փը կամ մե­ծու­թյու­նը: Նույն տրա­մա­բա­նու­թյամբ կա­րե­լի է մեկ­նա­բա­նել նաև ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղը և հոգևոր ու­ղե­ղը նկա­րագ­րող ու­ղեծ­րե­րի կե­տե­րի բազ­մու­թյու­նը և ներ­կա­յաց­նել մար­դու կող­մից ան­սահ­ման և ան­կան­խա­տե­սե­լի ի­րա­վի­ճակ­նե­րում հայ­տն­վե­լու հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րը: Այս­տեղ խն­դիրն այն է, թե այդ ան­սահ­ման և ան­կան­խա­տե­սե­լի բազ­մու­թյուն­նե­րի հի­ման վրա մար­դիկ ինչ­պես են ի­րեց աշ­խա­տան­քա­յին գոր­ծու­նեու­թյան վե­րա­բե­րյալ կոնկ­րետ ո­րո­շում­ներ կա­յաց­նում՝ խու­սա­փե­լով ան­ցան­կա­լի ի­րա­վի­ճակ­նե­րից և փոր­ձու­թյուն­նե­րից, հա­վե­լյալ ռիս­կե­րից և ձա­խոր­դու­թյուն­նե­րից: Տե­րու­նա­կան ա­ղոթ­քում մար­դը, դի­մե­լով փա­ռա­վո­րյալ Աստ­ծուն, խնդ­րում է. «Եւ մի տա­նիր զմեզ ի փոր­ձու­թիւն այլ փր­կեա զմեզ ի չա­րէ»: Եվ ի­րոք վե­րը նկա­րագր­ված այդ ան­սահ­ման հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րի մեջ մար­դուն տր­ված է ա­զատ ընտ­րե­լու կա­րո­ղու­թյուն, և ճիշտ ընտ­րու­թյուն կա­րե­լի է կա­տա­րել միայն Աստ­ծո մի­ջո­ցով և Աստ­ծո շնոր­հիվ: Ըստ էու­թյան, ներ­կա­յաց­ված մո­դե­լում մար­դու կող­մից կոնկ­րետ որևէ ա­ռան­ձին ո­րոշ­ման կա­յա­ցում նե­րա­ռում է յու­րա­քան­չյուր ու­ղեծ­րից որևէ կետ (միտք, գա­ղա­փար, գոր­ծող հա­սա­րա­կա­կան նորմ, կա­նոն, հոգևոր որևէ ար­ժեք, ֆի­զի­կա­կան ցան­կու­թյուն), ո­րոնց միա­վո­րու­մը կամ կոմ­բի­նա­ցիան կազ­մում է մար­դու կող­մից ձեռ­նարկ­ված որևէ գոր­ծո­ղու­թյուն:
Ըստ մեր մո­դե­լի, տվյալ պա­րա­գա­յում աշ­խա­տան­քա­յին գոր­ծու­նեու­թյան վե­րա­բե­րյալ ո­րո­շում­նե­րի կա­յաց­ման գոր­ծըն­թա­ցը տե­ղի է ու­նե­նում սուրբ հո­գու, հոգևոր ու­ղե­ղի, ֆի­զի­կա­կան ու­ղե­ղի և ֆի­զի­կա­կան մարմ­նի մաս­նակ­ցու­թյամբ և դրանց փո­խազ­դե­ցու­թյամբ:


Մար­դու կող­մից ո­րո­շում­նե­րի կա­յաց­ման գոր­ծըն­թա­ցում ա­ռան­ցքա­յին նշա­նա­կու­թյուն ու­նի սուրբ հո­գին, ո­րի մի­ջո­ցով մար­դը, հա­ղոր­դակց­վե­լով Աստ­ծո հետ, կա­րող է լսել նրա խոս­քը, սո­վո­րել և հաս­կա­նալ հոգևոր կյան­քի օ­րենք­նե­րը և ըն­կա­լել ի­րա­կան ճշ­մար­տու­թյու­նը: Սուրբ հո­գու մի­ջո­ցով ստա­նա­լով ճշ­մա­րիտ ազ­դակ­ներ՝ մեր հոգևոր ու­ղե­ղը մեզ կա­րող է ա­ռաջ­նոր­դել փր­կու­թյան ճա­նա­պար­հով և մեզ զերծ պա­հել տգեղ և ա­րա­տա­վոր ու­ղուց: Հոգևոր ու­ղե­ղը սուրբ հո­գու մի­ջո­ցով կազ­մա­կեր­պում է մեր ամ­բողջ հոգևոր կյան­քը, ո­րի հիմ­նա­կան ար­դյուն­քը հոգևոր ար­ժեք­ներն են, ո­րոնց մի­ջո­ցով մենք կողմ­նո­րոշ­վում և ո­րո­շում­ներ ենք կա­յաց­նում մեր աշ­խա­տան­քա­յին գոր­ծու­նեու­թյան կամ մեր կյան­քի այս կամ այն հար­ցի վե­րա­բե­րյալ: Սա­կայն այս­տեղ ամ­բողջ հարցն այն է, թե մար­դիկ ար­դյոք ցան­կա­նու՞մ են սուրբ հո­գու մի­ջո­ցով հա­ղոր­դակց­վել Աստ­ծո հետ, ըստ հոգևոր կյան­քի օ­րենք­նե­րի փո­խել ի­րենց ո­րո­շում­նե­րի կա­յաց­ման ըն­թաց­քը, վար­քա­գի­ծը և վե­րա­բեր­մուն­քը Աստ­ծո նկատ­մամբ: Թե՞ մար­դիկ ի­րենց կյան­քում միայն կա­րող են բա­վա­րար­վել ֆի­զի­կա­կան ցան­կու­թյուն­ներ-ֆի­զի­կա­կան ու­ղեղ շղ­թա­յով և գե­րա­դա­սում են ապ­րել նյու­թա­կան աշ­խար­հում: Ըստ մեր փի­լի­սո­փա­յա­կան պատ­կե­րա­ցում­նե­րի, մար­դու կող­մից ճիշտ ո­րո­շում­նե­րի կա­յաց­ման և փր­կու­թյան ճա­նա­պարհն անց­նում է սուրբ հո­գի-հոգևոր ու­ղեղ-ֆի­զի­կա­կան ու­ղեղ-ֆի­զի­կա­կան ցան­կու­թյուն­ներ շղ­թա­յի մի­ջով: Տվյալ պա­րա­գա­յում չենք կա­րող ա­սել, թե մար­դու շար­ժա­ռիթ­նե­րը և վար­քա­գի­ծը այդ շղ­թա­յի որ կե­տից են սկս­վում, քա­նի որ այն կա­րող է սկս­վել այդ շղ­թա­յում նե­րառ­ված ու­ղեծ­րի ցան­կա­ցած կե­տից: Սա­կայն որ կե­տից էլ սկս­վի, ճիշտ ո­րո­շում­նե­րի կա­յաց­ման գոր­ծըն­թա­ցը կարղ է ըն­թա­նալ միայն սուրբ հո­գու մի­ջո­ցով Աստ­ծո հետ հա­ղոր­դակ­ցու­թյան և հա­ղոր­դու­թյան մի­ջո­ցով: Նշ­ված ու­ղի­նե­րից ո՞րն է ա­վե­լի նա­խընտ­րե­լի և ար­դյու­նա­վետ մար­դու հա­մար, ո­րո­շում­ներ կա­յաց­նե­լու ըն­թաց­քում ինչ­պե՞ս կողմ­նո­րոշ­վել: Դեռևս քրիս­տո­նեու­թյան ըն­դուն­ման վաղ շր­ջա­նում մեր հոգևոր հայ­րե­րը կար­ծում էին, որ սուրբ հո­գին ներ­գոր­ծում էր մարդ­կանց վրա և նպաս­տում էր ճշ­մա­րիտ դա­տաս­տան կա­տա­րե­լուն և հո­գին էր մարդ­կանց սր­տե­րի մեջ գր­ված օ­րեն­քը, ուս­տի գրա­վոր օ­րեն­քի կա­րիք չկար: Սա­կայն, երբ ժա­մա­նա­կի ըն­թաց­քում նվա­զել է սուրբ հո­գու ազ­դե­ցու­թյու­նը, և մար­դիկ «վրի­պել էին» քրիս­տո­նեա­կան եղ­բայ­րա­սի­րու­թյու­նից և ուղ­ղամ­տու­թյու­նից հար­կադր­ված ե­ղան գրա­վոր օ­րենք­ներ գրել: Ամ­փո­փե­լով նշեմ, որ մար­դու կող­մից ո­րո­շում­նե­րի կա­յաց­ման ըն­թաց­քում բա­ցի ֆի­զի­կա­կան և տն­տե­սա­կան օ­րենք­նե­րից որ­քան ա­վե­լի են ըն­դուն­վում և հաշ­վի առն­վում հոգևոր կյան­քի օ­րենք­նե­րը, հետևա­բար այն­քան ընդ­լայն­վում են ո­րո­շում­նե­րի կա­յաց­ման բա­րեն­պաստ հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րը, և ա­վե­լի ճիշտ ու ար­դյու­նա­վետ ո­րո­շում­ներ կա­րող ենք կա­յաց­նել: Միա­ժա­մա­նակ ո­րո­շում­նե­րի կա­յաց­ման ըն­թաց­քում հոգևոր-քրիս­տո­նեա­կան ար­ժեք­նե­րի ա­վե­լի խոր ըն­կա­լու­մը և ըմ­բռ­նու­մը և դրանց նե­րա­ռու­մը մեզ հնա­րա­վո­րու­թյուն կըն­ձե­ռեն ըն­թա­նա­լու ա­վե­լի վե­րըն­թաց և հարթ ճա­նա­պար­հով, զերծ պա­հե­լով հա­վե­լյալ ռիս­կե­րից, ան­ցան­կա­լի վայ­րէջ­քե­րից և ան­կում­նե­րից:

Ռո­լան ՄՆԱ­ՑԱ­ԿԱ­ՆՅԱՆ
Տն­տե­սա­գի­տու­թյան թեկ­նա­ծուա

Դիտվել է՝ 8185

Մեկնաբանություններ

դների բովանդակության համար կայքը պատասխանատվություն չի կրում: Էլեկտրոնային հասցե՝ info@irates.am